Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 917
Er veldig usikker på hva jeg skal velge. Har muligheten til å velge overflatebehandler, skal visstnok lage deler til plattformer i Nordsjøen som skal stå i mot rust på best mulig måte. Det er 12-timers dager med 2/3 rotasjon. Siden jeg bor for nærme arbeidsstedet vil jeg ikke få muligheten til å bo på brakke og må også betale for maten som de som bor på brakken får gratis. kan selvfølgelig ta med egen mat, men litt stress/kjipt å må stresse så mye med maten typ frokost, lunsj og middag eller bruke 50 kr pr måltid. Det vil i første omgang være en prøveperiode på 3 arbeidsperioder med denne ordningen 12-timersdager og 2/3 rotasjon før en får beskjed om en får tilbud om fast jobb. På grunn av 12-timersdager kan jeg i denne jobben forvente en lønn som er lik den nyutdannede fagarbeidere i 100% jobb mottar om jeg får tilbud om fast jobb etter prøveperioden.

Den andre jobben er å jobbe på en tine der en får muligheten til å ta fagbrev i en blanding av produksjonsteknikk/industriell matproduksjon. Jobben går ut på å overvåke og rengjøre maskiner som brukes til produksjon av matvarer som er ute i dagligvarebutikken samt å flytte disse inn på lager. Der er det skiftarbeid. ene uken er det dagarbeid, mens neste uke er det kveldsarbeid med 9-timersdager.

Ser selvfølgelig at muligheten til å få ganske normal lønn er veldig positivt, men jeg har aldri jobbet 12-timersdager og er usikker på hvordan kroppen takler det. Har litt ryggvondt til tider blant annet. OG er også usikker på hvor det er minst tidspress og generelt stress. På Tine er det i beste fall snakk om en lærlingeplass. Men for meg er det viktigste at jeg liker jobben om jeg må bruke 2 år lenger på å få fagarbeiderlønn er ikke det viktigste.

Så er det noen som har noen anbefalinger å komme med?
Når det kommer til 12 timers dager spesifikt, har jeg vært i samme situasjon. Tok meg vel ikke mer enn et par uker før et 12 timers skift føltes ut som et 8 timers skift. Burde nevne at det er snakk om min favoritt arbeidsplass, hvor jeg følte meg som hjemme og koste meg med hver eneste lille oppgave jeg hadde.

Anbefaler deg å virkelig tenke over hva du ønsker å gjøre, og hvilken vei du evt ønsker å bevege deg mot i senere tid jobbmessig. En jobb du trives i er det beste du kan velge.

Kan også si at jeg jobber med matproduksjon om dagen faktisk, og det er noe av det værste jeg har vært med på. Men det er også mye mulig dette er selskapet sin skyld, og ikke yrket.
Overflatebehandler på nordsjøen tjener GANSKE mye mer enn tine

Kan regne med en sluttlønn på rundt 300 i timen etter 2-3 år
▼ ... noen uker senere ... ▼
Overflatebehandling er ett ganske belastende yrke helsemessig. Nå er HMS veldig i vinden i forhold til tidligere, men du blir fortsatt daglig utsatt for løsemidler, tunge jobber med mye dårlig ergonomi ++ I tillegg er yrker langt ned på lønnsstigen med kyniske bedrifter som utnytter sine ansatte samt fagforeninger som ikke samarbeider.

Hadde jeg vært deg ville jeg gått prosess veien, eventuelt valgt overflatebehandling med mål om å omskolere meg til noe annet innenfor offshore industrien.


Hilsen en som tidligere jobbet som overflatebehandler men omskolerte seg.