Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2971
Si jeg er i en situasjon der politiet går til min ISP og krever å få utlevert "nettaktiviteten" min.

Hva er det de egentlig får utlevert?
Trodde at ISP logget alt, dvs. akkurat som loggen i nettleseren, men leste her at noen hevdet de kun lagrer ip adressen til nettsidene du besøker.

Stemmer dette i alle tilfeller?

Hvis jeg f.eks. har søkt på mye forskjellige youtube videoer eller google søk, så vil de ikke få opp de spesifikke søkene, men kun se at jeg har hatt kontakt med googles nettsider?
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Si jeg er i en situasjon der politiet går til min ISP og krever å få utlevert "nettaktiviteten" min.

Hva er det de egentlig får utlevert?
Trodde at ISP logget alt, dvs. akkurat som loggen i nettleseren, men leste her at noen hevdet de kun lagrer ip adressen til nettsidene du besøker.

Stemmer dette i alle tilfeller?

Hvis jeg f.eks. har søkt på mye forskjellige youtube videoer eller google søk, så vil de ikke få opp de spesifikke søkene, men kun se at jeg har hatt kontakt med googles nettsider?
Vis hele sitatet...
Regner med at du her snakker om hjemme, og ikke mobilleverandøren din. Din ISP logger hvilken IP du har, og koblingen mellom den og din addresse. Denne lagres i maksimalt 21 dager fra det tidspunktet du får en ny IP/når modemet ditt sist brukte den aktuelle IPen.

De logger ikke hva du besøker eller noe slikt, kun IP.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Regner med at du her snakker om hjemme, og ikke mobilleverandøren din. Din ISP logger hvilken IP du har, og koblingen mellom den og din addresse. Denne lagres i maksimalt 21 dager fra det tidspunktet du får en ny IP/når modemet ditt sist brukte den aktuelle IPen.

De logger ikke hva du besøker eller noe slikt, kun IP.
Vis hele sitatet...
Snakker om hjemmenettverket, ja.

Hva mener du med koblingen mellom IPen til min ruter og adresse?
Altså hvilken gateadresse IPen benyttes?

Hva er egentlig greia med VPN servere og slikt da, trodde det ble benyttet for å skjule hvilke nettsteder du besøkte, men det logges jo tydeligvis ikke?
ISP logger kun det som de er lovpålagt og det de trenger i feilsøking/faktureringsøyemed. Hvis påtalemyndighet krever innsyn så får de oppgitt hvilken juridisk eier (av abonnementet) som brukte IP x.x.x.x i det øyeblikket politiet nevnte. That's it. De får ikke noe om hvilke sider du har traffikert, og det trenger de heller ikke da de som regel sitter på nett selv med sine verktøy (men hvem som står bak en IP må de spørre ISP om). Hvis noen melder deg savnet så er det politiet som kontakter ISP, og de bruker da nødretten (og risikerer seg selv hvis de ikke har god nok grunn) for å få ut posisjon på din mobil etc.
Det ISP som regel oppgir til politiet etter en rettslig kjennelse er: hvem som er juridisk eier av IP registret på adresse (dette er router \ modem ipen) og hvilekn IP til webserver du eventuelt har vert koblet opp imot ( dette lagres i et vist tidsrom før det blir slettet) men de kan ikke se hva du har gjort på denne serveren \ siden

og enda vansligere blir det med proxy \ vpn tilkoblin
Sitat av knutazz Vis innlegg
Det ISP som regel oppgir til politiet etter en rettslig kjennelse er: hvem som er juridisk eier av IP registret på adresse (dette er router \ modem ipen) og hvilekn IP til webserver du eventuelt har vert koblet opp imot ( dette lagres i et vist tidsrom før det blir slettet)
Vis hele sitatet...
Sier du at ISPer logger hvilke IPer som er besøkt? Det vil jeg ha en kilde på. Jeg har aldri hørt om at det skjer i Norge.

(Da snakker jeg ikke om mobil-leverandører, de gjør som nevnt det da det kreves for å beregne databruk.)
Sist endret av Ueland; 27. oktober 2014 kl. 20:18.
http://www.aftenposten.no/digital/ny...r-6617205.html

Jeg tipper logger slettes etter tre uker kun fordi det er lovpålagt. Norge er da fremdeles i særklasse i forhold til f.eks "storebror": https://torrentfreak.com/how-long-do...s-logs-120629/

edit:bugsbunny
Sist endret av pidget; 27. oktober 2014 kl. 20:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pidget Vis innlegg
http://www.aftenposten.no/digital/ny...r-6617205.html

Jeg tipper logger slettes etter tre uker kun fordi det er lovpålagt. Norge er da fremdeles i særklasse i forhold til f.eks "storebror": https://torrentfreak.com/how-long-do...s-logs-120629/

edit:bugsbunny
Vis hele sitatet...
Norge ER i en særklasse når det gjelder personvern, derfor er det litt vanskelig å linke til hva som gjøres i andre land som har helt andre lover.

For ordens skyld så er det maksimalt 3 uker koblingen mellom IP og eier eksisterer, enkelte ISPer gidder (visstnok) ikke logge noe som helst så lenge det ikke er lovpålagt.