Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1314
Er det mulig å trekke kabel fra ruteren til en annen ruter som jeg kobler PC'en til?
Eller aller helst en liten komponent der jeg stikker RJ45 fra ruter inn i som gir ut flere uttak.

Hva kan være grunnen til at jeg ikke får opp noen trådløse nett på datamaskinen? Fravær av nettverkskort?
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Er det mulig å trekke kabel fra ruteren til en annen ruter som jeg kobler PC'en til?
Eller aller helst en liten komponent der jeg stikker RJ45 fra ruter inn i som gir ut flere uttak.

Hva kan være grunnen til at jeg ikke får opp noen trådløse nett på datamaskinen? Fravær av nettverkskort?
Vis hele sitatet...
1: Ja. Om du slår av DHCP på ruter nr 2

2: Mulige grunner:
- Ingen nettverkskort
- Du har nettverkskort, men ingen driver.
- Du har nettverkskort, men det er slått av.
Hva gjør DHCP og finnes det en liten komponent jeg kan bruke isteden for ekstra ruter?

Ønsker bl.a. å koble til et IP-kamera med POE i det ene uttaket.
Sist endret av pkk1990; 28. februar 2014 kl. 20:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
1: Ja. Om du slår av DHCP på ruter nr 2

2: Mulige grunner:
- Ingen nettverkskort
- Du har nettverkskort, men ingen driver.
- Du har nettverkskort, men det er slått av.
Vis hele sitatet...
Eller nettverkskortet er defekt.
POE kobles til med injector, men tenkte på om deaktivering av DHCP kan påvirke dette.
DHCP deler ut IP-adresser til enhetene. Dersom du bruker DHCP på begge ruterne, vil du få dobbel NAT (ikke bry deg om hva NAT er, bare deaktiver DHCP), og det vil du ikke.

Det å bruke et "grenuttak" er jeg usikker, aldri prøvd det før, men det høres ut som en dårlig ide. Bruk switch istedet

EDIT: Å deaktivere DHCP vil ikke påvirke funksjonen til POE.
Sist endret av Crisposjokolade; 28. februar 2014 kl. 20:46.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
DHCP deler ut IP-adresser til enhetene. Dersom du bruker DHCP på begge ruterne, vil du få dobbel NAT (ikke bry deg om hva NAT er, bare deaktiver DHCP), og det vil du ikke.

Det å bruke et "grenuttak" er jeg usikker, aldri prøvd det før, men det høres ut som en dårlig ide. Bruk switch istedet

EDIT: Å deaktivere DHCP vil ikke påvirke funksjonen til POE.
Vis hele sitatet...
Ok!
Har et siste spørsmål:
Er det mulig å bruke en splitter som en midlertidig skjøt for ethernetkabelen? Altså RJ45 fra ruter til veggkontakt inntaket på splitter, for så å trekke ut fra modem uttaket?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Ja. Titegn.
Vis hele sitatet...
Nei, i alle dager. Han snakker om en DSL-splitter. Ethernet er ikkje DSL. Oddsen for at det vil fungere er omlag lik oddsen for at det flyr griser.
Sikkerhetsklarert
Det finnes RJ45 skjøteledd.
Evt bruk en switch som skjøt i stedet for om det er lange strekk.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Er det mulig å trekke kabel fra ruteren til en annen ruter som jeg kobler PC'en til?
Eller aller helst en liten komponent der jeg stikker RJ45 fra ruter inn i som gir ut flere uttak.

Hva kan være grunnen til at jeg ikke får opp noen trådløse nett på datamaskinen? Fravær av nettverkskort?
Vis hele sitatet...
Høres ut som om du egentlig ønsker deg en switch:

https://www.komplett.no/search?categ...y=10959_Switch

Enkelt fortalt er en switch en kabel-forlenger / splitter for kablet nettverk.

Når det gjelder merke etc. har jeg lite erfaring, men greit å kjøpe en som klarer Gigabit /1000Mbit

For å kunne se trådløse nettverk på pc'en, må pc'en ha et trådløst nettverksadapter. Dette pleier 99.9% av alle laptop'er å ha, men er uvanlig på stasjonære. Merk at en også kan skru av og på det trådløse nettverkskortet på bærbare. De fleste gjør dette i kombinasjon med Fn tasten og F3 eller F4.