Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 11406
Jeg går nå andre året Medier og Kommunikasjon. Slik det ser ut nå (og slik det har sett ut det siste halve året), har jeg lyst til å bli webdesigner, eller i hvert fall en eller annen form for grafisk arbeid.

Spørsmålet er hvordan jeg skal komme meg dit.

Alternativ 1:
Jeg gjør meg ferdig med dette året, for så å gå ut i lære i en bedrift, og er der i 2 år. Da har jeg fagbrev.

Alternativ 2:
Jeg tar 3. året på Medier og Kommunikasjon (et helvettes år med masse almenfag, som gir generell studiekompetanse). Etter dette har jeg så å si ingen verdens ting, annet enn generell studiekompetanse. herifra går jeg videre på en høyskole, og spesialiserer meg på den måten.

Uansett hvilket alternativ jeg går for, ender det opp i at jeg har spesialisert meg. Alternativ 2 er en veldig lang veg å gå, det er det ingen tvil om. Hva vil vektlegges mest når man søker jobb i det feltet jeg sikter mot?

Det finnes jo høyskoler som Westerdals, som tar inn på intervju, uten krav til studiekompetanse. Dette vil nok være vegen å gå, dersom jeg dropper tredjeåret, men finner ut at jeg trenger mer kompetanse enn det jeg får fra fagbrevet.

Synspunkter og tips på vegen er høyt ønskelig, jeg vet det er mange her som er aktive innenfor dette området.
Går du for alternativ 1 er det muligheter for at jeg kan skaffe deg jobb/lærlingeplass i firmaet til typen til søstra mi... Han eier og driver www.norpartner.no som blandt annet lager profesjonelle websider til bedrifer osv.

De har holdt på i noen år nå og det går utrolig bra. De har kontor på Skedsmokorset (15 min med bil øst for Oslo) og i Trondheim.

Dersom det kunne falle i smak selvfølgelig..
Sist endret av simdal; 17. september 2007 kl. 17:50.
Det er heller ingen tvil om at Alternativ 2 åpner flere veier for deg senere i livet. Hvis du skulle ombestemme deg senere, er det jo greit å kunne studere på høyskoler? :-)
Tja... Ryktene sier at westerdals får høyskolestatus fra neste år, så da spørs det nok om de ikke må begynne å kreve studiekompetanse. Forøvrig, så vil jeg anbefale deg alternativ 2 samme hva, og spesielt hvis du vil søke på westerdals. De legger generelt veldig stor vekt på idebiten, samme hvilken linje vi snakker om, og da er det alltid greit å ha litt mer ballast i toppen, og gjerne litt mer livserfaring også.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Jeg vil anbefale deg å satse på alternativ 2.
Og selv om du går det tredje året og får generell studiekompetanse, så kan du fortsatt begynne i lære.
Ett alternativ er jo å begynne i lære etter tredje året, leve billig og spare seg opp penger slik at du slipper så ufattelig stort lån om du begynner på høyskole etter læretida.

Generelt sett er forsåvidt bedrifter mer interessert i folk som har arbeidserfaring og utdannelse, enn folk som kommer rett fra skole uten noen som helst tidligere erfaring fra arbeidslivet.
Jeg har tenkt å ta alternativ 2 der. Hvor i norge går man på høyskole da?
Takk for svarene folkens

Dersom jeg velger ett av alternativene, utelukker jeg ikke det andre, men det blir mye vanskligere å velge om igjen senere.

Går jeg for alternativ 1, er det mulig å ta opp igjen siste året som privatist senere, men dette vil koste (i form av penger).

Går jeg for alternativ 2, blir det vanskligere å komme ut i lære jo lenger jeg venter. Går man ut i lære etter første året, får nemmelig bedriften ganske stor støtte fra staten (jeg tror det var 80.000 i året), mens neste år er summen betydlig krympet. Jeg husker ikke det eksakte tallet, men det er veldig, veldig mye mindre.

Så.. Uansett hvilket alternativ jeg går for, er det fortsatt mulig å gå tilbake, det blir bare vanskligre.

Uansett, så har vi nå prosjekt til fordypning, hvor vi kan fordype oss i hva vi vill inne media. Da skal jeg velge utplassering i en grafisk bedrift, for å se hvordan jeg trives. Jeg tror dette vil være veldig relevant i forhold til hva jeg skal velge når året er ferdig. Finne ut om dette er noe jeg kan trives med, mener jeg...

MVH veldig usikker dobbeltve
Ja, nå glemte jeg å svare på posten din, da simdal. Norpartner ser veldig interessant ut!
Det skal så absolutt være med i vurderinga mi når jeg etterhvert (/eventuellt) begynner å tenke på lærlingplass.

Kan du si noe om hvilke kvalifikasjoner det ønskes/kreves av lærlinger/arbeidstakere i denne bedriften? Jeg liker å ha mål å jobbe mot.
Sist endret av dobbeltve; 18. september 2007 kl. 10:03.
Tredje året på medier og kommunikasjon er så definitivt IKKE hardt!!
Den studiekompetansen er kjekk og ha, men jeg vil også anbefale et års arbeidserfaring i en bedrift før du eventuelt tar en bachelor / master i inn/utland..

hilsen en som har tatt studiekomp'en på medier & komm, hatt et år på ntnu, og nå reiser til australia for å leve livet i 8 mnd, før 1 år ute i en bedrift etterfulgt av en master.

husk å oppleve litt før du setter deg på skolebenken for 3/5 nye år, du blir fort gammel, og burde utnytte livet som ung når du faktisk har muligheten!
Sist endret av emmerdale; 18. september 2007 kl. 17:43.
Ville, og har gått for alternativ 2. Få studiekompetanse, tenk enda litt mer på hva du vil og hvor du vil gjøre det. Da har du alltid noe å falle tilbake på og du slipper å gro fast i et random selskap. Det er ikke noe vits i å forhaste seg.
Sjekk denne. Ca. 100 ganger billigere enn westerdals + bachelorgrad i design.
http://www.khio.no/Norsk/Studier_og_...icShow;ID=2164
Sitat av dobbeltve
Ja, nå glemte jeg å svare på posten din, da simdal. Norpartner ser veldig interessant ut!
Det skal så absolutt være med i vurderinga mi når jeg etterhvert (/eventuellt) begynner å tenke på lærlingplass.

Kan du si noe om hvilke kvalifikasjoner det ønskes/kreves av lærlinger/arbeidstakere i denne bedriften? Jeg liker å ha mål å jobbe mot.
Vis hele sitatet...
Jeg skal høre med han om det med å ta inn lærlinger. Men går du 3. og 4. året på Mediegrafiker linja så er det opplæring i bedrift. Skal høre med han om det er aktuelt der.

Men altså, eneste spesifikke kvalifikasjonene du kan trenge er jo at du liker å jobbe med data/webdesign, har god kreativ sans (med tanke på ideer til websider), er stort sett en glad gutt() og liker å sammarbeide med mennesker (ettersom websidene skal lages etter kundens ønske)

Sitat av vigo.no
Personlige egenskaper
Som medigrafiker bør du være produktiv og problemløsende, kreativ og nøyaktig. Det er viktig at du har godt fargesyn.
Vis hele sitatet...
Det gjelder vel forsåvidt i norpartner også ville jeg tro

Jeg kan også høre med han om evt lønn du kan komme til å få.
Sist endret av simdal; 19. september 2007 kl. 00:42.
Det hadde vært kjemeflott, simdal!


Etter mange som mener at det kan være lurt å ta den studiekompetansen, skal jeg undersøke litt mer i dybden om dette.

Vent i spenning
Jeg jobber en del denne uka, resultatet kommer mest sansynligvis etter helga en gang.
Sist endret av dobbeltve; 19. september 2007 kl. 09:36.
Jeg gikk to år media og begynte så på tredjeåret for å få studiekompetanse. Problemet var at det var veldig mye allmenfag (like mye som almennfaglig påbyggning) i tilegg til 10 timer media uka. Siden jeg ble raskt skolelei da så endte jeg opp med å droppe ut av skola og jobbe et år. Nå året etterpå så har jeg klart å skaffe meg lærlingplass som grafisk designer (startet faktisk nå på mandag).

Planen min er å gå 2 år som lærling nå for å få fagbrev som grafisk designer. Deretter vil jeg muligens prøve meg på å komme inn på Norges Kreative Fagskole i trondheim (Del av Campus Kristiania). Det er da en 2års høyskole utdanning som grafisk designer som er innterresangt der for min del. En av måtene å komme inn på er 2år lærlingtid med fagbrev+et lite forkurs i sketshing og formgiving. Etter to år der har jeg da videre mulighet til å komme inn på Universitet hvis jeg vil utdanne meg videre Anbefales og lese litt rundt Norges Kreative Fagskole. De liker å reklamere med at de har nettstudier, men de har en del annet også
Sitat av dobbeltve
Det hadde vært kjemeflott, simdal!


Etter mange som mener at det kan være lurt å ta den studiekompetansen, skal jeg undersøke litt mer i dybden om dette.

Vent i spenning
Jeg jobber en del denne uka, resultatet kommer mest sansynligvis etter helga en gang.
Vis hele sitatet...
Nå er det sånn at han her er ikke en fyr jeg snakker med hver dag men skal snakke med han så fort som overhodet mulig
jeg sitter også i samme klemma, går medier og kommunikasjon 2 året, og har en drøm om å komme meg ut i arbeidslivet asap, men har hørt det er veldig vanskelig å få seg læreplass, så er allerede på utkikk. Så hvis det er noen her ute på forumet som trenger lærlinger innen for grafisk design så er jeg plommeklar til sommeren. Er sinnsykt interessert i å komme ut i arbeidslivet og tjene litt penger. er lei av skolen, og unødvendige ting man lærer. Og 3 året på medier og kommunikasjon er jo nesten bare almenn fag. Gennerel studiekompetanse kan du ta når du vil etterpå. Det er bare et år med allmen påbygg...
^
'Jeg er lei skolen og unødvendige ting man lærer. Vil tjene litt penger.'
Der har du søknaden din
Sitat av Harp0
^
'Jeg er lei skolen og unødvendige ting man lærer. Vil tjene litt penger.'
Der har du søknaden din
Vis hele sitatet...
ikke ver gokjip'a?:P

Mener jo alt tull og dall som ikke har med media og gjøre:P
Sist endret av Thimalve; 24. september 2007 kl. 21:56.
Skjønner, skjønner. Måtte bare
Ok... Nå har jeg både tenkt, og lest, og har fortsatt ikke funnet ut hva jeg skal med resten av livet mitt

Uansett så har jeg nå fått meg utplasseringsplass på et trykkeri, hvor jeg primært snuser på livet som grafiker. Jeg har vært der 2 ganger nå, og tror at dette etterhvert kan ha en innvirkning på hva jeg velger når året er ferdig.

Jeg har lest litt på diverse skoler med og uten studiekompetanse, men det kunne vært fint om noen kan nevne noen skoler de kan anbefale. Jeg vil nødig overse et godt alternativ.
Sitat av nan
Deretter vil jeg muligens prøve meg på å komme inn på Norges Kreative Fagskole i trondheim (Del av Campus Kristiania). Det er da en 2års høyskole utdanning som grafisk designer som er innterresangt der for min del. En av måtene å komme inn på er 2år lærlingtid med fagbrev+et lite forkurs i sketshing og formgiving. Etter to år der har jeg da videre mulighet til å komme inn på Universitet hvis jeg vil utdanne meg videre Anbefales og lese litt rundt Norges Kreative Fagskole. De liker å reklamere med at de har nettstudier, men de har en del annet også
Vis hele sitatet...
Har du noensinne hørt om noen som IKKE har kommet inn på "NKF" (i hermetegn fordi det er helt latterlig at de kaller seg det)?
Du kan gå for alternativ 2, og mens du er ute som lærling 2. året kan du ta allmenn påbygg på kvelden, så får du begge deler
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Til syvende og sist er det erfaring og portefølje som betyr noe mtp en god jobb som grafisk designer. Jeg vet f.eks om en ekstremt dyktig grafisk designer og prosjektleder som ikke har annet enn ungdomskolen av utdannelse. Dette er ekstremt usannsynlig at noen andre klarer.

Når det er sagt, har alle ansatte i min bedrift (Kamikaze Media) bachelor eller master innenfor sine yrker.

Utdanning er viktig. Papiret du får når du er ferdig betyr ikke så mye, det går mer på hva du har klart å suge til deg av lærdom og hvordan du har brukt denne lærdommen. Dette gjelder spesielt innenfor kreative yrker.

Mange sier at Noroff, MI, NKF osv suger. Mange går på disse privatskolene og tror at de kan betale seg flinke. Dette stemmer ikke. Jeg kjenner designere som har gått på alle tre. De har jobbet hardt og lagt ned 200% mer arbeid enn hva som kreves av selve studiet. Har du tenkt å lykkes som grafisk designer er det kun en metode som funker: Hardt og dedikert arbeid.
Har samme tankene som deg. Går selv andre året Medier og Kommunikasjon. Funderer på å gå ut som lærling etter dette året. Først og fremst fordi jeg er litt skolelei, og vil ha en smak på arbeidslivet.

Men du skrev at om du går lærling og vil ta påbygningsåret etterpå så må du betale penger? Dette stemmer ikke. Du kan ta 2 år lærling og etterpå påbygning.

Det jeg kommer til å gjøre er å prøve meg først og fremst som lærling, og om jeg misliker det jeg havner i, så skal jeg ta påbygning og gå videre utdanning.

Kan såklart være harderer å ta påbygning etterpå, men det får man da bare leve med om det blir sånn.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Greit... Nå har jeg endelig somlet meg til å snakke med en av skolens rådgivere. Der fikk jeg et hefte, Søkerhandboka 2007, som presenterer alle Norges høyskoler på en fin og oversiktlig måte
Jeg er fortsatt ikke sikker på hva jeg kommer til å gjøre neste år, men om det blir studiekompetanse, så tror jeg at jeg kommer til å gå videre på mediedesign linja til Høyskolen i Gjøvik, som er en Bachelor grad.

Goillum, jeg fikk også vite at om man ønsker å ta opp igjen studiekompetansen etter man er ferdig med lærlingtida, så er dette fullt mulig, men når man søker da, havner man sist i køen uansett hvilke karakterer man måtte ha. Man er derfor avhengig av at det finnes en klasse hvor det er ledige plasser.
Ellers går det an å lese på egenhånd, og gå opp til eksamen. Da er man heller ikke avhengig av å ta alle fagene på ett år, og kan ta det når det måtte passe.

Nå er jeg mer usikker enn noen gang, men jeg føler i hvert fall at jeg har en dypere forståelse av hva begge av disse alternativene medfører. Jeg har utplassering på et trykkeri for tiden, og skal ta en alvorsprat med den om hva de ville vektlagt mest av en med lærlingbakgrunn, eller en med Bachelor.


Edit:
PDF versjon av Søkerhandboka 2007, for de som måtte være interessert
Sist endret av dobbeltve; 25. oktober 2007 kl. 22:18.
Tror devine har gått i gjøvik, om jeg ikke husker helt feil? også har jeg en venninne som har gått på noe filmgreier der
Akkurat nå ser jeg strengt talt ikke poenget i å ikke gå vegen om å bli lærling. I bunn og grunn er alt som teller at du får en jobb, og hva du tjener.
Jeg har fått høre av en grafiker, at mye av grunnen til at bedrifter tar inn lærlinger, er at de ønsker arbeidskraften etterpå. Når de har brukt 2 år på å gi lærlingen en innføring i bedriften, hvorfor skulle de kvitte seg med han så fort som mulig når lærlingperioden er ferdig?

Når man er ferdig med lærlingtida er man derfor nærmest sikret lærlingplass, og kan derifra bygge opp kompetansen sin videre med arbeidserfaring, portefølje, kurs, og eventuelle videre studier.

Samme grafikeren som jeg nevnte tidligere, sa at han hadde en kompis som var 4 år eldre enn han, og som hadde tatt en eller anna form for høyskoleutdanning, mens grafikeren jeg snakka med hadde vært lærling. Og han starta på et høyere lønnsnivå enn han som tok høyskole utdanning, samtidig som han hadde hatt lønn hele lærlingperioden, og hadde ikke noe studielån.


Edit:
Også får vi håpe devine eller noen andre kan stikke hodet innom tråden og fortelle litt om Høyskolen i Gjøvik
Sist endret av dobbeltve; 27. oktober 2007 kl. 11:43.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Først av alt vil jeg fortelle historien om fire stykker i klassen min på Westerdals, som alle har vært lærlinger og jobbet innenfor grafisk industri i 2-5 år. Dette er litt morsomt, for alle kan fortelle om den samme erfaringen: Jobbene man settes til å gjøre er pur rutineoppdrag (f.eks. å sette tekst inn i ferdige maler), ingen utfordrende jobber med fokus på nytenkning, kreative løsninger, ekhibisjonistiske valg av materiale og utforming osv. Samtlige har jobbet noen år i bransjen, og tar nå i en alder av 20, 21 og 25 videreutdanning fordi de var så utrolig lei av å ikke bli prøvet i yrket sitt. De vil ut og gjøre noe, bestemme noe, lage noe.

Så over til det jeg har erfart: HiG sitt bachelorprogram i design er et temmelig nytt studie, avgangskullet mitt våren 2007 var andre kullet som gikk ut fra studiet. Dette bar såklart studieprogrammet preg av. Det var mye prøving og feiling, men både vi i forhold til kullet før og kullene etter oss hadde endringer i studieprogrammet for omtrent hvert semester. Under mitt siste semester på skolen kom det fire nyansatte til linjen, primært med fokus på å få veiledere på den praktiske delen.

For mitt vedkommende var det tre år med mye læring, det skal dog bemerkes i stor grad fokus på designteori (historie, typografi, ergonomi, fargestyring osv) og hvor det er krevet av deg at du jobber mye med den formmessige utviklingen på egenhånd (strengt talt ingen problem når man hadde maks 15 timer undervisning i uken). Hvordan dette er pr idag vet jeg svært lite om, studiet er som sagt svært forbedret i forhold til hvilke emner (fag) man er innom og det er bare fragmenter igjen av det studiet jeg gikk.

Marjo på forumet går første semester på studiet nå, mulig han ikke har fått så god innblikk i studiet som en helhet enda, men han vet nok mer om arbeidsmengde og emner de er innom pr nå. Det jeg derimot kan si er: Jeg valgte å utdanne meg enda noen år gjennom Westerdals School of Communication fordi jeg følte jeg manglet litt av den eksperimentelle, lekne design-prosessen som jeg har lyst å jobbe med, og nå bruker jeg aktivt mye av den kunnskapen jeg tilegnet meg på HiG i det jeg designer.
Takk for godt og informativt svar, Deviné! For en time sida var jeg veldig ladd for lærling, men nå er jeg ganske blank igjen
Jeg har heldigvis fram til 1. mars på å bestemme meg. Gleder meg til å finne ut hva jeg går for.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Det er såklart ingen fasit på dette, det kommer helt an på hva du vil jobbe med, og det er såklart ikke ensrettet negativt å dra i lære. Det finnes sikkert de som har hatt mer givende lærlingeplasser, jeg beskrev bare slik samtlige jeg kjenner som har vært i lære har hatt det.

Men dersom du virkelig har lyst å studere grafisk design vil jeg anbefale deg å sjekke litt flere skoler. Westerdals som atomet og jeg går på har flere studietilbud innen grafisk bransje/reklamebransjen, kunsthøgskolene i Bergen og Oslo har «visuell kommunikasjon»-studier, og Hyper Island i Sverige er et høyt veiet valg hvis man vil utdannes innenfor hypermedia (interaktiv multimedia). Alle disse skolene legger ut opptaksprøver i perioden januar-april, og det er et smalt nåløye å komme inn, men desto bedre føles det å studere i slike miljøer. I tillegg har man University of Arts London, Central Saint Martins, som jeg dessverre ikke har så mye kjennskap til, men som er blant de skolene med best renomé i Europa innenfor design.

Lykke til med hva enn du tar deg til.
Sist endret av Cadex; 27. oktober 2007 kl. 13:18.
Som tidligere nevnt, studerer jeg mediedesign ved HiG. Første semester begynner å nærme seg slutten, og jeg kan jo si rett ut at HiG ikke var det jeg hadde håpet.
I første semester har vi tre fag, fotohistorie og bildekommunikasjon, informasjons- og publiseringsteknologi og typografi, hvorav kun typografi har noe med mediedesign å gjøre, in my humble opinion.

Jeg er ikke helt fornøyd, men det kan jo godt hende du vil like det. Typografilæren vi får er veldig bra, men jeg har en følelse av at det blir alt for lite fri utfoldelse på designfronten.

Akkurat nå angrer jeg litt på at jeg ikke fant meg en bra lærlingeplass. Kanskje jeg er skolelei etter fire år på vgs (tre år medier og kommunikasjon og ett år reklame, illustrasjon og design)? Vel, jeg vet ikke helt.

Om du er veldig hypp på grafisk design, tror jeg kanskje jeg ville sett meg rundt om på andre skoler.
Takk for at du tok turen innom tråden, Marjo! Fint å få litt insider informasjon

Ifølge søkerhandboka, som jeg skrev om i et tidligere innlegg, er det mange høgskoler her i landet som tilbyr ulike medieutdannelser. Men det er vanskelig å se ut ifra informasjonen man finner der, og på nettsidene til skolene, hvordan undervisningen fungerer i praksis.

Er det noen som har noen gode høgskoler/studier å anbefale til en som vil ende opp som grafisk designer? Jeg bor på Hamar, så det er jo å foretrekke om jeg fant god skole så nærme som mulig, men det er ikke en absolutt nødvendighet. Jeg er åpen for det meste akkurat nå.

Og hvilke kostnader må jeg regne med for å studere på en høgskole? Jeg vet at privatskoler som Westerdals er veldig dyrt (25.529,- pr semester for å være presis), men hvordan er det med de offentlige høgskolene?
Sist endret av dobbeltve; 27. oktober 2007 kl. 16:00. Grunn: kronglete formulering
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei!

Jeg studerte grafisk design ved NKF i fjor (Tønsberg.) Jeg gikk kun første året, men fikk veldig mye ut av dette. Da andre året startet begynte jeg å bli misfornøyd, og valgte da å droppe ut, i kombinasjon med at jeg ble tilbudt jobb hos identicon (http://identicon.no).

Nå stortrives jeg hos identicon, men skal allikevel utdanne meg videre neste år. Snuser litt på studier i utlandet. Jeg har også et eget foretak med freelance-kunder, http://naero.net

Jeg nevner dette fordi det kan være en løsning for deg også. Når jeg skal studere videre neste år, har jeg med meg masse nyttig lærdom som jeg ikke ville fått etter endt utdanning hos NKF. Jeg har vært med på (og utført selvstendig) spennende prosjekter som overgår de fiktive prosjektene man får i skolesammenheng. Jeg har fått masse input med tanke på kundebehandling, prising av prosjekter, og generelt arbeidsprosessen i et byrå. I tillegg til dette har jeg også etablert meg et nettverk både freelance og innenfor jobbmarkedet, og jeg er hjertlig velkommen tilbake til identicon etter endt utdanning.

Det skal også nevnes at jeg aldri hadde klart meg her (og sansynligvis heller ikke fått jobb) hvis jeg ikke hadde gått det ene året på NKF. Jeg tenker da spesielt på teknisk og teoretisk innføring og kompetanse innenfor trykking, typografi, fargeprofiler etc.


Jeg vil også anbefale deg å fullføre media og skaffe deg generell studiekompetanse. Dette er en sikkerhet du kan falle tilbake på, og det koster deg antagelig ikke veldig mye å gjennomføre dette året så tidlig i utdanningen.
Etter dette året er du enda eldre, sannsynligvis mer moden, enda flinkere, og bedre rustet for en eventuell videreutdanning!
Takk for innspill, naero! Men hvorfor velger du å vidreutdanne deg om du allerede har en jobb du stortrives med?
NKF er jo en veldig dyr skole som jeg ikke vet om jeg kan ta meg råd til.


Statusrapport:
Det siste halve skoleåret som nå er gått har jeg hatt utplassering på et trykkeri, hvor jeg hovedsaklig har vært i førtrykksavdelingen. Jeg føler at jeg har hatt stort utbytte av det, og har fått sett litt på hele trykkeprosessen. Jeg har fått et par artige oppdrag hvor jeg får utfolde meg litt på den kreative biten, men disse oppdragene var i mindretall. Det er mye å fylle inn tekst i ferdige maler, som Deviné sier.

Det fokuseres svært lite, eller ingenting på idéfasen, man hopper bare rett til den delen hvor man setter sammen elementene kunden har send over, etter første idé som faller en inn.

Det har vært en nyttig erfaring, men det er ikke slik jeg ønsker å jobbe. Det neste halve skoleåret vil jeg dra rundt å hilse på forskjellige bedrifter i Hamar, for å se et bredere spekter av Hamars grafiske mangfold.

Utover dette har jeg ikke kommet noe lenger i prosessen med å velge utdanningsløp.
Sist endret av dobbeltve; 20. desember 2007 kl. 11:17.
hvis du vil ha mer ide, så kjør på med westerdals (men du må vel ha studiekompetanse først mener jeg). Ja, det koster noen kroner, men det får du lån til fra lånekassa.
Gusto:
Hm, noroff suger? Hvem djevel sier det

Har forøvrig selv studert der og syns da det er alt ettersom hvor mye innsats en gjør det til, minst en av medelevene jeg studerte med fikk jobb umiddelbart på Funcom. Og det fikk han ikke ved å lene seg til at læreren skulle komme med en magisk trylleformel som gjorde eleven til den beste digitale animatøren og 3D/Character Designeren på null komma null svisj.

Ser at studie-områdene har utvidet seg noe der siden jeg studerte, og at de endelig har delt opp fagområdene litt mer organisert enn de første årene. Det gleder meg, for jeg syns jeg fikk mye igjen for de årene - men jeg la i litt ekstra innsats utenom timeplanen, og foruten at jeg det første studie-året gikk på den smellen å sløse bort studielånet mitt på øl, øl og atter øl - så fikk jeg rettet opp den feilen på andre året. Litt klammeri med loven forhindret dengang tur til Monash, tror utenlands-studiene er organisert med andre nå, men alt i alt har jeg et positivt inntrykk av noroff.

Gleder meg at du har folk fra noroff, m.i. m.m i din stab, det er faktisk svært positivt. Det som er problemet er at disse som oftest går inn i studier uten bakgrunns-erfaringer, og før var det spesielt vanskelig å anskaffe seg jobb kun med studie-utdannelsen: som regel var det påkrevd et minimum av erfaring. All honnør til de som tør å satse litt på ny-utdannede eller utdannede med minimal erfaring og gi de sjansen til å jobbe i det kreative nettverket som deres utdannelse er rettet mot!

EDIT:
Sliter den dag i dag med 200.000 kr +/- i studielån så husk de som skal studere privat: Øl er ikke verdt dette slitet i etterkant!
Sist endret av paranoy; 20. desember 2007 kl. 20:42.
Mye fin informasjon her. Har faktisk tenkt til å gå samme vei. Går 1MK bare da, men er ganske innstilt på å satse på noe innen grafisk design allerede.

Men det er en ting jeg alltid har lurt på, og det er hvordan grafiske designere jobber? Altså hvilke programmer blir brukt? For vi får jo dyp opplæring i adobe programmer på MK linja i år.

Noen som vet?
Tror nok vi kan si at den store forskjellen mellom f.ex. westerdals og noroff/nkf++, er at det er FLER av folka som går på skoler der det faktisk er vanskelig å komme inn på, som er skikkelig motiverte, og som er flinke i utgangspunktet, noe som selvsagt hever standarden der ytterligere og dermed gjør alle flinkere fordi man får mer å bryne seg på osv. I tillegg til at jeg vil tro at disse skolene har lettere for å få inn flinke lærere og eksterne forelesere.

Selvsagt er det flinke folk som har gått andre steder også, men jeg tror nok de samme folka ville ha blitt enda flinkere hvis de hadde gått på en bedre skole.
Sist endret av atomet; 20. desember 2007 kl. 22:45.
Sitat av ResQ
Mye fin informasjon her. Har faktisk tenkt til å gå samme vei. Går 1MK bare da, men er ganske innstilt på å satse på noe innen grafisk design allerede.

Men det er en ting jeg alltid har lurt på, og det er hvordan grafiske designere jobber? Altså hvilke programmer blir brukt? For vi får jo dyp opplæring i adobe programmer på MK linja i år.

Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Adobe sine programmer er de mest brukte ja. Hovedsaklig Phoshop, Illustrator og InDesign. I tillegg er det mange andre programmer som blir brukt, men mest innenfor spesielle felter. Webdesignere bruker ofte Flash og en kombinasjon av WYSIWYG og koding (varierer veeldig fra person til person)

Ellers er det veldig mye man ikke lærer på skolen, som er viktig når man jobber som designer. Feks kundekontakt, vurderinger og innsalg.

Fortsett å jobbe med adobe programmer!
Sitat av atomet
Tror nok vi kan si at den store forskjellen mellom f.ex. westerdals og noroff/nkf++, er at det er FLER av folka som går på skoler der det faktisk er vanskelig å komme inn på, som er skikkelig motiverte, og som er flinke i utgangspunktet, noe som selvsagt hever standarden der ytterligere og dermed gjør alle flinkere fordi man får mer å bryne seg på osv. I tillegg til at jeg vil tro at disse skolene har lettere for å få inn flinke lærere og eksterne forelesere.

Selvsagt er det flinke folk som har gått andre steder også, men jeg tror nok de samme folka ville ha blitt enda flinkere hvis de hadde gått på en bedre skole.
Vis hele sitatet...
Jeg er egentlig enig med deg, men vil bare påpeke at de som tar opp studielån virkelig er motivert til å studere. Dessverre har det seg slik at ikke all studie-pensum slår helt riktig ut i starten, og ofte kan problemer oppstå på slike skoler som i utgangspunktet gir et veldig godt studie-tilbud, men har ikke kommet seg over kneika som uforutsette hindringer som oppstår i nystartede prosjekter. Dermed vil mange anse det som ikke vel anvendte penger eller føle seg lurt p.g.a. timeplanen ikke stemte overens med studietilbudet. Da jeg ble praktikant for et tv-produksjonsselskap merket jeg meg straks hvorfor bedrifter ønsker forhåndserfaring, og jeg måtte jobbe hardt med meg selv for å følge tidsrammer og krav innen selskapet som overhodet ikke ble vektlagt på den tiden jeg studerte, selvom det ble presisert at det fantes - ble det ikke praktisert godt nok, dengang. Kan hende westerdals er bedre på de fronter, det vet jeg egentlig ingenting om. Der stoler jeg på at du har rett, eneste jeg ville fram til var at det er utrolig bra at noen tør satse på nyutdannede og ikke bare konsekvent går etter forhåndserfaring.
Som Gusto sier, så er det ufattelig mange som tror at privatskole gjør deg automatisk dyktig. Dette er ikke tilfellet, hardt arbeid er det som skal til hvis du skal få de virkelige gøye jobbene i dette yrket. Nå studerer jeg ikke grafisk design eller noe i den duren, men som noen nevner her så blir det ofte rutinearbeid, og er du en kreative sjel hvis det virkelig sette korken på Cola-flasken din med inspirasasjon.

Noroff og slikt KAN være bra, den erfaring jeg har hatt via venner som har gått der har vært dårlig, men om det er slik PER dags dato, eller om det var vennene mine det var noe gale med, kan jeg ikke svare for. Men du vil alltid finne folk som er veldig negativ, og veldig positiv til skolen. Er du skeptisk selv, spør om du kan være med på en leksjon eller to for å få en føling av miljøet.

Når det er sagt, erfaring er det som teller mest. Jeg har allerede skaffet meg jobb, 6 mnd før Bachloren min er ferdig. Det vil i utgangspunktet si at karakterene mine "ikke er verdt noe" om 2-3 år, da vil fremtidige arbeidsgivere primært se på hvor du har vært, interesseneområdene dine og at du har en grad.

Jeg tror at jeg i din posisjon hadde prøvd å få generell studiekompetanse, den er alltid veldig grei å ha, og eventuelt prøvd å få en frilanserjobb hos en bedrift. Du tjener sikkert ikke allverden, men du får erfaring. Og hva har vi lært idag barn? Riktig, erfaring er gull verdt!
Nei, noen automatikk i at man blir flink av en god skole er det selvsagt ikke, men derimot så ER det en viss automatikk i det at å ha flinke folk rundt deg inspirerer og pusher deg litt ekstra.

Sånn helt utenom skills man faktisk tilegner seg, eller ikke gjør, så tør jeg påstå at det også er større sjanse for at mappa di vil bli sett gjennom hvis du kommer fra en skole som er kjent for å ha flinke folk, enn ellers.
Jeez... for en tråd. Kanskje på tide med en konklusjon? Går selv MK. Er jammen ikke sikker på hva jeg skal velge.
Jeg også, Vg2.. Er også litt usikker.
Men trur jeg tar 3. året og får den vanlige studiekompetansen.
tror nok ikke det finnes noen virkelig konklusjon
Det som rådgiveren våres sa, var at som oftest kommer man seg ikke inn i bransjen uten vidre utdanning osv. Markedet begynner å bli stort nå, og viktig utdanning er noe det viktigste man kan for tiden.

Altså, for de fleste var utdanning et must, for å få en bra jobb. Tenker på studiespesialisering og vidre utdanning på universitet.

Men det er unntak der man kan gå ut etter andre klasse og få jobber osv, dette krever derimot at du er den fødte designer, du må virkelig ha kunnskap om emnet og ha gode og kreative ideèr.

Trur de fleste bør gå for studiespesialisering dersom dem ikke er veldig gode, og får et ekstremt bra tillbud flyvende ned fra luften
Sitat av atomet
Nei, noen automatikk i at man blir flink av en god skole er det selvsagt ikke, men derimot så ER det en viss automatikk i det at å ha flinke folk rundt deg inspirerer og pusher deg litt ekstra.
Vis hele sitatet...
Delvis enig, jeg går siste året på NITH. Hvem som er dyktig og pådriver for deg selv er etter min mening veldig få på min skole, men så har jeg høye krav til meg selv.
Nja, vet ikke hvor mye konkurransemiljø det er på NITH, tore? Hos oss er det ihvertfall ganske mye sånt, mange konkurranser man oppfordres til å delta i osv. Å kunne vise at man har vunnet ting er kjempefordel for alt av jobber innen reklame f.ex.
Ikke for å motsi deg på noen som helst måte atomet, for jeg tror du har et poeng - men, eh, MI og Noroff har vel slike konkurranser de også? Samtidig som, hvis ikke noe er forandret, så har de jo også prosjekt-oppgaver der en skal tilby seg å lage f.eks: brosjyrer da, hvis vi tenker grafisk, for en bedrift. Og gjøres disse oppgavene orntlig, er det store mulighet for videre praksis-plass, freelance-oppdrag eller kanskje til og med hel-/deltidsansettelse, alt ettersom bedriftens økonomiske kapasitet. Så jeg tror dette med konkurranser og prosjekter er generellt med alle slike skoler med høyskole-undervisning.

Tror noroff har fått sitt dårlige rykte mest i oslo-området, kan ikke huske at de andre plassene deriblant porsgrunn og kristiansand har det vært noen slike negativiteter..
Sist endret av paranoy; 23. desember 2007 kl. 01:46.
konkurransene er de samme for alle de (som jeg kommer på på rappen ihvertfall), ser bare veldig lite folk fra nkf, noroff osv i resultatene. Dvs, nå i vår var det veldig mye bra fra nkf i en kategori i gullkalven (gamle gullblyantspisseren), fint lite ellers, men i den ene var det mye bra.

Prosjekter ja... vi gjorde nettopp en greie for IKEA som de må ha betalt 100-150000 for at vi gjorde (de betalte en ukes tur til amsterdam for txt+ad, reise og opphold), og der tror jeg nok absolutt at vi kommer til å se flere av ideene som blir brukt i kampanjer framover. Tidligere i høst har det også vært prosjekter for Rubicon (godt mulig at noen av programmene dukker opp etterhvert, men det tar nok et års tid ++), Frivillighetsprisen og First Hotels (var to av jentene i klassen som kom med konseptet Christmas Invaders som dere kan se på http://www.firsthotels.com/ - oppgaven var at de gjerne ville ha flere folk dit i jula).

Hvis storedyret kommer opp igjen etterhvert, og har det gamle innholdet fremdeles, så ta et søk etter noroff der, husker det var mye rart som kom fram der (men for all del - også noe bra!)

I bunn og grunn, så er jeg skeptisk til ALLE skoler der man bare betaler for å komme inn, og det ikke er noe virkelige krav utenom det.
Sist endret av atomet; 23. desember 2007 kl. 12:36.
Ikke for å motsi deg på noe måte atomet for jeg syns du har et poeng igjen. Nå er som sagt den grafiske bransjen lenge siden jeg har snust på, men jeg syns da de opprettholder samme type innsats for elevene sine hva konkurranser og prosjekter angår som da jeg studerte der. Første søk på noroff sine sider på de tema jeg er mest kjent med viser da ikke så dumme forsøk:

http://www.noroff.no/nyheter.asp

Kunne sikkert leita lenger, men syns både arctic games og spillefilm/musikkvideo som henvist her holdt jeg da.

EDIT:
Nytt er det at gutta fra Noroff viste hvordan en hacker på the Gathering. Er dette sant? Jøss, nå ble jeg imponert. Men husker det var flere som viste oss en masse ting jeg ikke kunne med maskin da jeg studerte, så det forundrer meg jo ikke

LOL: Får håpe den tekniske delen bak arctic gaming er bedre enn designet sånn foreløpig. Rest my case - en grunn til at jeg satset film og media
Sist endret av paranoy; 23. desember 2007 kl. 13:13.