Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1895
heisann.. hadde en jobb for en stund siden, hvor jeg ikke fikk jobbet særlig mye, men er fortsatt ansatt der. nå i dag så fikk jeg en lønnslipp på 2500kr. hva burde jeg gjøre? veit det absolutt ikke er lurt å bruke de, så de har jeg ikke tenkt til å gjøre med det første. men har også litt lyst fordi det var sykt mye klabb og babb med lønninga når jeg jobba der, fikk den ikke før 3 måneder etterpå osv.

Hva burde jeg gjøre, og hvilke rettigheter har jeg i en sånn situasjon? Kommer de til å finne det ut?
Skjedde det samme med meg, brukte dem :>
Ring lønningskontoret og sjekk om det er en feilutbetaling eller ikke.
For alt vi vet kan det være at du har fått utbetalt for lite ved en tidligere anledning, og at du derfor har fått utbetalt pengene nå.

Hvis du bruker opp pengene og det viser seg at det faktisk er en feilutbetaling, må du nok betale tilbake pengene.
Men dette skjønner du vel? Jeg mener, er det en feilutbetaling er det jo faktisk ikke dine penger.
Sist endret av s1gh; 7. april 2010 kl. 17:07.
Sitat av s1gh Vis innlegg
Hvis du bruker opp pengene og det viser seg at det faktisk er en feilutbetaling, må du nok betale tilbake pengene.
Men dette skjønner du vel? Jeg mener, er det en feilutbetaling er det jo faktisk ikke dine penger.
Vis hele sitatet...
Er dem virkelig så streng? Er jo dem sin feil at de tok feilutbetaling. Skal dem virkelig forvente at en ikke bruker opp pengene? For alt den som fikk pengene kunne tenkt det var en bursdags gave or whatever.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Er dem virkelig så streng? Er jo dem sin feil at de tok feilutbetaling. Skal dem virkelig forvente at en ikke bruker opp pengene? For alt den som fikk pengene kunne tenkt det var en bursdags gave or whatever.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke med deg, men her hvor jeg bor er det i allefall ikke vanlig å få en bursdagsgave på 2500,- fra jobben.

Om dem er så strenge på dette området er nok opp til hver enkelt arbeidsgiver, men hvorfor skal dem ikke kunne kreve tilbake pengene sine?
Er det en feilutbetaling er det faktisk ikke dine penger.

Og hvis man får utbetalt lønn man er veldig usikker på hvorfor man har fått, mener i allefall jeg at det er normalt å sjekke opp dette... I allefall før man bruker opp pengene.
Svaret er faktisk ikke mer enn en telefonsamtale unna
Sitat av s1gh Vis innlegg
Nå vet jeg ikke med deg, men her hvor jeg bor er det i allefall ikke vanlig å få en bursdagsgave på 2500,- fra jobben.

Om dem er så strenge på dette området er nok opp til hver enkelt arbeidsgiver, men hvorfor skal dem ikke kunne kreve tilbake pengene sine?
Er det en feilutbetaling er det faktisk ikke dine penger.

Og hvis man får utbetalt lønn man er veldig usikker på hvorfor man har fått, mener i allefall jeg at det er normalt å sjekke opp dette... I allefall før man bruker opp pengene.
Svaret er faktisk ikke mer enn en telefonsamtale unna
Vis hele sitatet...
Pengene kunne jo kommet fra hvem som helst, og sist gang jeg sjekka minibanken, står det ikke hvem utsender var. Ikke alle som har nettbank heller.

Hvorfor dem ikke skal kreve pengene sine tilbake? Siden det var DEM som feil, at dem sendte feil, hvorfor skal andre lide for at bedriften gjør en feil?

Greit nok at man burde levere pengene tilbake hvis man vet det, men hvis man kan komme unna med det, så skal man ikke klage på 2500 gratis penger
jeg har kun jobbet der en gang faktisk, og det er vel et halvt år siden. det fikk jeg alt for mye betalt for, og det er ingen som har sagt noe på det. men er nervøs for at de finner det ut en gang i fremtiden og at jeg må betale tilbake alt?
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Pengene kunne jo kommet fra hvem som helst, og sist gang jeg sjekka minibanken, står det ikke hvem utsender var. Ikke alle som har nettbank heller.

Hvorfor dem ikke skal kreve pengene sine tilbake? Siden det var DEM som feil, at dem sendte feil, hvorfor skal andre lide for at bedriften gjør en feil?

Greit nok at man burde levere pengene tilbake hvis man vet det, men hvis man kan komme unna med det, så skal man ikke klage på 2500 gratis penger
Vis hele sitatet...
Altså! husker en gang faren min fikk 75.000 kr inn på banken helt uten noe grunn, han ringte banken! De fiksa opp i det og fortalte han bra at han ikke brukte noe av dette, for da hadde det blitt trekt fra kontoen hans!

Så ja! De som sender penger har lov til og trekke dem tilbake.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Altså! husker en gang faren min fikk 75.000 kr inn på banken helt uten noe grunn, han ringte banken! De fiksa opp i det og fortalte han bra at han ikke brukte noe av dette, for da hadde det blitt trekt fra kontoen hans!

Så ja! De som sender penger har lov til og trekke dem tilbake.
Vis hele sitatet...
Så ja? Hvorfor så sikker? Er jo desidert mye større beløp og når man får 75k på konto, så skal det mye til for å snakke seg ut av det.
Sitat av DinSide.no
Hva når du overfører feil?
Hvis du skulle være så uheldig å overføre penger til feil konto, må du rette et krav mot vedkommende kontohaver. Vedkommende må betale tilbake penger som ikke er ment for en selv.

Men unntak fra denne regelen kan forekomme, for eksempel hvis feilen ikke blir oppdaget før etter lang tid, og pengene har vært brukt av en kontohaver som har handlet i god tro. Det skal imidlertid mye til at du slipper å betale tilbake.
Vis hele sitatet...
Ta kontakt med jobben din du. Er mulig det er veldig, veldig tidlige feriepenger feks.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Så ja? Hvorfor så sikker? Er jo desidert mye større beløp og når man får 75k på konto, så skal det mye til for å snakke seg ut av det.
Vis hele sitatet...
Når man mottar en lønnsslip så er det jo ganske åpenbart at man er klar over at man har fått pengene...
nei, det er ikke det. man får ikke 2500kr i feriepenger for å ha jobba en kveld tror jeg, jeg tjente ikke 23000kr der kvelden heller.
Sitat av emphi Vis innlegg
Når man mottar en lønnsslip så er det jo ganske åpenbart at man er klar over at man har fått pengene...
Vis hele sitatet...
Nå er ikke det jeg vill fram til, selvom det ganske er åpentlyst at pengene er feilsendt. Det jeg heller vill fram til er om det er mulig og komme seg unna, da man har brukt opp pengene.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Nå er ikke det jeg vill fram til, selvom det ganske er åpentlyst at pengene er feilsendt. Det jeg heller vill fram til er om det er mulig og komme seg unna, da man har brukt opp pengene.
Vis hele sitatet...
Enkelt og greit: Nei.
Får man et krav rettet mot seg _må_ man tilbake betale. Selvom man har handlet i god tro må man ifølge DinSide som oftest betale tilbake.
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Nå er ikke det jeg vill fram til, selvom det ganske er åpentlyst at pengene er feilsendt. Det jeg heller vill fram til er om det er mulig og komme seg unna, da man har brukt opp pengene.
Vis hele sitatet...
Sett at du har 10k på konto, og du så har fått 2500 til som mest trolig er feilsendt. Så bruker du opp disse 2500 ekstra, og plutselig får du et krav om tilbakebetaling. Hva skal du si da?
- "Nei jeg kan ikke betale tilbake, jeg har brukt de opp, jeg var ikke klar over at det ikke var mine penger.."
- "Men du har jo fortsatt 10k på konto? Så ifølge det du sier trodde du jo fram til nå at du faktisk bare hadde 7500 på konto.. Så da har du jo egentlig ikke brukt opp våre penger, du har brukt dine egne."
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
hehe, det er ikke feriepenger du har fått utbetalt da? er vel ikke så fryktelig usannsynlig ihvertfall.
Plutselig en lønningsdag fikk jeg 10k ekstra inn på konto. Måtte med tungt hjerte gå til økonomi sjefen der jeg fikk beskjed om å betale tilbake. Sånn går det når man er ærlig

Skikkelig surt var det da 10k er nesten 3 ganger så mye som jeg får i lønn etter skatt.
Sist endret av Dalla90; 7. april 2010 kl. 18:38.
Sitat av Dalla90 Vis innlegg
Plutselig en lønningsdag fikk jeg 10k ekstra inn på konto. Måtte med tungt hjerte gå til økonomi sjefen der jeg fikk beskjed om å betale tilbake. Sånn går det når man er ærlig

Skikkelig surt var det da 10k er nesten 3 ganger så mye som jeg får i lønn etter skatt.
Vis hele sitatet...
De fleste har vel i avtalene sine med ansatte at hvis man får utbetalt for mye på en lønnings, trekkes det av på neste lønning. Noe annet synes jeg hadde vært rart.
Har vært flere tråder på forumet med mye den samme problemstillingen.

I følge denne artikkelen er ikke svaret sort/hvitt...

http://www.dinside.no/5527/hva-sier-jussen

Jeg ville i alle fall ventet med å bruke opp pengene til du enten har avklart dette med arbeidsgiver, eller at det har gått så lang tid at sannsynligheten for at de skal oppdage dette er minimale.
ja, ja jeg enig i det du sier. eneste jeg er redd for er at de fortsetter å feilbetale meg.. da blir jeg jo nødt til å si ifra.