Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2537
Nok en gang har jeg klart å bæsje meg selv på leggen.
Denne gangen hadde jeg sommerjobb hos Bohus. Jobbet på lageret i tre uker.
Jeg blir 18 om to måneder.

Fikk lønningen min i dag. 9904 kroner. Jeg har jobbet 115 timer. Det tilsvarer en timelønn på rett over 86 kroner. Dette mener jeg blir feil, siden de jeg snakket med sa at jeg kom til å få ca 120 kroner timen. I kontrakten står det ikke oppført timelønn. Står bare dette:

...
Ved arbeidsforholdet begynnelse utgjør lønnen kr. ____ pr. time.
...
Vis hele sitatet...
Jeg spurte lagersjefen om hvorfor han ikke hadde fyllt ut det. Da sa han at han ikke visste lønnen fordi en annen var på ferie. (han som har med det å gjøre) Men han sa at jeg fikk rundt 120 kr. timen siden det var det alle de andre fikk.

Greit nok det. Jeg var fornøyd. Og jobbet ut de tre ukene. Jobbet i tilleg en hel lørdag aleine. 11 arbeidstimer. Og fra 12 til 20 et par dager.

Er det da riktig at jeg skal tjene det jeg har tjent?

På YS-ung sine sider fant jeg ut at tariff for lagerarbeidere 17-18 år er på 112,68 kroner. Er dette en troverdig kilde?
Sist endret av fulloggal; 31. juli 2010 kl. 04:21.
Du skulle vel ikke tilfeldigvis betale skatt? Sånn som alle andre lønnsmottagere gjør?
Sitat av meitemark Vis innlegg
Du skulle vel ikke tilfeldigvis betale skatt? Sånn som alle andre lønnsmottagere gjør?
Vis hele sitatet...
Alle som tjener mer enn 39998 i året iallfall
selv på bohus mottar folk en lønnslipp og der står timelønn og om de kanskje ved en feil har trukket skatt. noe de er pålagt å gjøre om "noen" glemte frikortet sitt.
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Alle som tjener mer enn 39998 i året iallfall
Vis hele sitatet...
må jo først levere inn frikort da. ellers blir det trekk på 50% hvis ikke annet skattekort ikke er levert inn

Sitat av T.hilfiger Vis innlegg
må jo først levere inn frikort da. ellers blir det trekk på 50% hvis ikke annet skattekort ikke er levert inn
Vis hele sitatet...
hvis ikke annet skattekort er levert inn skulle det stå

Sitat av fulloggal Vis innlegg
Nok en gang har jeg klart å bæsje meg selv på leggen.
Denne gangen hadde jeg sommerjobb hos Bohus. Jobbet på lageret i tre uker.
Jeg blir 18 om to måneder.

Fikk lønningen min i dag. 9904 kroner. Jeg har jobbet 115 timer. Det tilsvarer en timelønn på rett over 86 kroner. Dette mener jeg blir feil, siden de jeg snakket med sa at jeg kom til å få ca 120 kroner timen. I kontrakten står det ikke oppført timelønn. Står bare dette:



Jeg spurte lagersjefen om hvorfor han ikke hadde fyllt ut det. Da sa han at han ikke visste lønnen fordi en annen var på ferie. (han som har med det å gjøre) Men han sa at jeg fikk rundt 120 kr. timen siden det var det alle de andre fikk.

Greit nok det. Jeg var fornøyd. Og jobbet ut de tre ukene. Jobbet i tilleg en hel lørdag aleine. 11 arbeidstimer. Og fra 12 til 20 et par dager.

Er det da riktig at jeg skal tjene det jeg har tjent?

På YS-ung sine sider fant jeg ut at tariff for lagerarbeidere 17-18 år er på 112,68 kroner. Er dette en troverdig kilde?
Vis hele sitatet...
115x120= 13800 13800-9904= 3896 har du betalt i skatt.
du får jo ikke utbetalt hele 120 pr time. det vil si at du har igjen 86,12 pr time etter skatt.
http://www.ys.no/kunder/ys/cms.nsf/$...2?OpenDocument

Det står i linken at lønn for de under 18 ofte er 10-30% lavere enn for de over.

du er under 18 år, der går det et vesentlig skille. Da kan du pålegges mer ansvar, og utføre en drøss med nyejobb-oppgaver. Han du snakka med som sa du ville få 120kr timen visste nok ikke at du ikke var myndig.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Gå til Bohus å be om å få se deres utgave av kontrakten. Der er det mest sannsynlig fyllt ut timepris. Slik er det iallefall hos meg, MIn kontrakt har ikke timepris på seg, men den som ligger på jobben har det.
Med all skatt beregnet inn, så ser du jo ut til å ha mellom 105 og 110 i timen..
Mortalf har allerede nevnt det magiske ordet; "lønnslipp". Dette er noe enhver arbeidstaker får tilsendt pr. post, epost eller utdelt på jobb. Der skal det stå skatteprosent/tabelltrekk. Det står også sannsynligvis hvor mange timer du har jobbet, og hvor mye du får i lønn pr. time. Har du ikke fått denne, så be om å få den.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette har forresten ordnet seg. De hadde delt lønnen opp i to deler, så jeg fikk bare deler av den når jeg laget denne posten. Hadde en timelønn på 104 før skatt
Hva er egentlig teriffen for 17-18 åringer eller varierer dette fra hvilken jobb man går på ?

Hadde en telefon selge jobb en gang. Jeg klarte ikke og selge stort så fikk 45 eller noe i timen. Sjefen sa bare at de går ikke ut over bedriften at du ikke klarer å selge noe els. Jobbet vel der bare 1 snau måned. Jeg var nok 16 da tenker jeg.
Sitat av Markula Vis innlegg
Hva er egentlig teriffen for 17-18 åringer eller varierer dette fra hvilken jobb man går på ?

Hadde en telefon selge jobb en gang. Jeg klarte ikke og selge stort så fikk 45 eller noe i timen. Sjefen sa bare at de går ikke ut over bedriften at du ikke klarer å selge noe els. Jobbet vel der bare 1 snau måned. Jeg var nok 16 da tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Varierer etter hvor du jobber. Er ikke alle bedrifter som opererer med tarifflønning heller.
fikk bare 90 i timen når jeg var offentlig ansatt jeg når jeg var under 18, men når jeg jobba på en privat (lokal) elektrikersjapper her fikk jeg 125 så er veldig variert.. men dette er noen år siden!