Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 8559
Skal nå etter all sannsynlighet begynne i Lillehammer for å ta bachelor i juss. Dog vil jeg ikke stoppe der, jeg skal gjøre alt jeg kan for å få fullført masteren på et av universitetene. Per nå ser det ut som UiB er det mest realistiske.

Jeg har 4,3 i snitt fra VGS, har allerede nå 4 alderspoeng da jeg er født i 1989 og fullførte VGS av ulike/personlige grunner på 5 år. Mao blir det til sammen 47,3 poeng. Jeg kan til sammen få 8 alderspoeng, noe som vil bety 47,3 + 4, som til sammen blir 51,3. Dessuten får man 2 poeng for et årsstudium (60 poeng), hvilket jeg vil få automatisk på det første året mitt i Lillehammer. Altså: 51,3 + 2= 53,3 poeng.

Jeg har dog grunn til å tro at dette ikke er nok for å komme inn på UiB. Jeg velger nok dermed å ta opp ulike fag fra VGS, spesielt ønsker jeg å forbedre mine to 2'ere som jeg fikk i valgfaget internasjonal engelsk, og også kanskje 3'eren jeg fikk på VG1 i engelsk.

Hvordan er det å ta opp fag ved siden av selve studiene? Vil dette bli for tungt?
Jeg er (mildt sagt) meget dårlig i engelsk, og det kan hende jeg trenger ekstra veiledning for å komme opp et par hakk som gjør at snittet mitt øker. Det kan dermed hende jeg må ta engelsk-fagene etter endte bachelor i min hjemby. Geografi er jo et enklere fag som jeg kanskje kan ta opp ved siden av studiene. Fikk 4 i det, og mener jeg har potensial til å få 5 eller 6. Det samme gjelder nynorsk der jeg fikk 4, men har nok muligheter til å få 5.

Hvilke fag vil dere anbefale at jeg tar opp? Er det lurt å ta opp realfag for å få ekstra poeng? Det er fag som jeg ikke er sterk i (har i hvert fall ikke vært det), men man får jo ekstra poeng. Matte er vel også mulig å ta av et litt høyere nivå enn det jeg har fra før for å få ekstra poeng. Er jo en balansegang mellom evt. lavere snitt som man kan få hvis man tar opp fag man tradisjonelt ikke er sterke i, og det å få ekstra poeng.

Hvordan ville dere gått frem?
Sist endret av Eple89; 17. juli 2010 kl. 21:38.
Det her kan høres litt merkelig ut, men mitt tips til deg er rett og slett å begynne med ett MMO hvis du vil forbedre engelsken din. I løpet av få måneder vil du uten problemer klare å få en 5er uten store problemer. Flere av kompisene mine fra ungdomskolen har spilt aktivt i flere år, de ligger alle på 5-6 og ligger på 2-3 i resten av fagene, og gaming er den eneste årsaken til dette
Sitat av Wolflord Vis innlegg
Det her kan høres litt merkelig ut, men mitt tips til deg er rett og slett å begynne med ett MMO hvis du vil forbedre engelsken din. I løpet av få måneder vil du uten problemer klare å få en 5er uten store problemer. Flere av kompisene mine fra ungdomskolen har spilt aktivt i flere år, de ligger alle på 5-6 og ligger på 2-3 i resten av fagene, og gaming er den eneste årsaken til dette
Vis hele sitatet...
For at dette rådet i det hele tatt skal virke må han dedikere ekstremt mye tid til spillet over lange tidsperioder. Jeg opplevde det samme som vennene dine, men det skjedde over tre-fire år. Les heller bøker, skriv tekster, søk opp ord. Det vil nok være mer realistisk med tanke på tiden din og situasjonen.
Gikk selv fra 3 til 5 i Engelsk ved å skrive tekster, se og lære av feil, søke veiledning og skrive bedre tekster neste gang=)
Lykke til med videre skolegang
Ikke velg realfag hvis du ikke er interesserert, har sans for eller mestrer det. I verste fall vil det trekke snittet ditt ned.

Gjennomført førstegangstjeneste og ett år på folkehøyskole gir så vidt jeg vet 30 studiepoeng. Hvis du også dedikerer store deler av ditt liv til å lese og skrive engelsk og nynorsk i noen måneder bør studieplassen være sikret. Tro meg, når man først bruker mange lapper på å ta opp fag jobber man virkelig forå få best resultat.
Trådstarter
4 0
Førstegangstjeneste er uaktuelt da jeg ikke ble kalt opp til militære. Når det gjelder poeng for folkehøyskole tror jeg ikke det gjelder lenger? Jeg vil jo få 2 poeng for et årsstudium, hvilket hos meg vil bli det første året i en 3-årig bachelor. Tror ikke det er mulig å få poeng for folkehøyskole også da, men er usikker.

Men hvordan er det å ta opp fag samtidig med studiene? Er dette for tungt? Noen med erfaring? Vil gjerne prøve meg på geografi, et fag som for meg er noe lettere enn engelsk. Skal nok klare en 5'er eller 6'er der med litt innsats. Naturfag kan jeg også prøve på (fikk 4), men der klarer jeg nok maks en 5'er.
Jeg har et spørsmål ang poengene til opptak på høyere utdanning, og kan kanskje ta det i denne tråden
Jeg fikk vite hva jeg kom inn på i går, men på samordna opptak sine sider står det at jeg er i "ordinær førstegangsvitnemålskvote" og at jeg søker med 52.8 poeng.
Dette er snittet mitt fra vgs, men jeg har gått ett år på universitet siden det, og er også født i 89. Skal ikke Samordna opptak regne med poengene fra universitetet og alderspoengene mine? Jeg har sendt inn omslagsark med all dokumentasjon, og skal da ikke være i førstegangsvitnemålskvota? O_o

Sorry hvis noen føler jeg hijacker veldig nå, men kanskje noen kan svare?
Sist endret av Catnip; 18. juli 2010 kl. 12:46. Grunn: E-tasten min er føkka :(
Før (4 år siden) var det ihvertfall slik at Samordna Opptak la til grunn det vitnemålet som gjorde at du kom inn på det høyest prioriterte valget ditt.
Hvis f. eks. førstegangsvitnemålet gjorde at du kom inn på 2. valg mens sekundærkvota bare gav deg plass på 3. valget,
vil de gi deg plass på 2. valget på grunnlag av førstegangsvitnemålet.
Sitat av Catnip Vis innlegg
Jeg har et spørsmål ang poengene til opptak på høyere utdanning, og kan kanskje ta det i denne tråden
Jeg fikk vite hva jeg kom inn på i går, men på samordna opptak sine sider står det at jeg er i "ordinær førstegangsvitnemålskvote" og at jeg søker med 52.8 poeng.
Dette er snittet mitt fra vgs, men jeg har gått ett år på universitet siden det, og er også født i 89. Skal ikke Samordna opptak regne med poengene fra universitetet og alderspoengene mine? Jeg har sendt inn omslagsark med all dokumentasjon, og skal da ikke være i førstegangsvitnemålskvota? O_o

Sorry hvis noen føler jeg hijacker veldig nå, men kanskje noen kan svare?
Vis hele sitatet...
Ekstrapoeng (utenom realfagspoeng) hjelper deg ikke i førstagangsvitnemålkvota. Du konkurrerer imidlertid i begge kvotene samtidig så de andre ekstrapoengene vil hjelpe deg i den ordinære kvota.
Sist endret av Invisible Elf; 18. juli 2010 kl. 14:06.
Har du hørt med skolen om hvordan det er å komme inn på UiB etterpå/underveis? For det første kan det hende at det er enklere (all den tid det er en del som slutter underveis slik at du ikke trenger å ta opp?), for det andre kan det hende du må planlegge å begynne i Bergen før 3 år i Lillehammer (det er slik at dersom du skal bytte oslo til bergen eller bergen til oslo må du gjøre det etter endt 2 år eller eter endt 4 år pga studieoppbygningen). Du bør også sjekke hvordan mulighetene overhodet er for å gå fra Lillehammer til Bergen (I Bergen og Oslo er det jo ikke bachelor - master oppbygning på studiet, det er profesjonsstudie, mao får du ikke bachelorgrad etter 3 år). (Kan også nevne at jeg var fadder til en som hadde tatt bachelor i juss/økonomi uten at det kom ham til gode når han begynte i Bergen)

Kan nevne at etter 4 år i Bergen har jeg ikke hørt om noen som har begynt i Lillehammer, verken gjennom studie eller trainee.

Så vil jeg bare legge frem tanken (kan godt hende du har vurdert det allerede, upraktisk ift eksempelvis stipend så vidt jeg har forstått) å bare ta opp fag ett år? Da kan du fokusere på disse fagene og begynne rett på studiet i Bergen eller Oslo. Da har du også tid til å ta opp flere fag og gjøre det bra i disse. Jeg kjenner flere som har valgt denne varianten og gjerne hatt en deltidsjobb på siden hvor du kan jobbe litt mer når det passer.

Edit: hvilke fag; du må kjenne på hvilke fag du tror du kan klare. Selv tok jeg en del realfag på vgs. Uten at det har så mye relevans for meg nå å kunne balansere en kjemiligning så var det en relativt enkel karakter, noe som på sett og vis var det eneste som betydde noe. Du har jo tydeligvis interesse så rettslære bør være en enkel karakter..
Sist endret av Graps; 18. juli 2010 kl. 14:24.
Trådstarter
4 0
Sitat av Graps Vis innlegg
Har du hørt med skolen om hvordan det er å komme inn på UiB etterpå/underveis? For det første kan det hende at det er enklere (all den tid det er en del som slutter underveis slik at du ikke trenger å ta opp?), for det andre kan det hende du må planlegge å begynne i Bergen før 3 år i Lillehammer (det er slik at dersom du skal bytte oslo til bergen eller bergen til oslo må du gjøre det etter endt 2 år eller eter endt 4 år pga studieoppbygningen). Du bør også sjekke hvordan mulighetene overhodet er for å gå fra Lillehammer til Bergen (I Bergen og Oslo er det jo ikke bachelor - master oppbygning på studiet, det er profesjonsstudie, mao får du ikke bachelorgrad etter 3 år). (Kan også nevne at jeg var fadder til en som hadde tatt bachelor i juss/økonomi uten at det kom ham til gode når han begynte i Bergen)

Kan nevne at etter 4 år i Bergen har jeg ikke hørt om noen som har begynt i Lillehammer, verken gjennom studie eller trainee.

Så vil jeg bare legge frem tanken (kan godt hende du har vurdert det allerede, upraktisk ift eksempelvis stipend så vidt jeg har forstått) å bare ta opp fag ett år? Da kan du fokusere på disse fagene og begynne rett på studiet i Bergen eller Oslo. Da har du også tid til å ta opp flere fag og gjøre det bra i disse. Jeg kjenner flere som har valgt denne varianten og gjerne hatt en deltidsjobb på siden hvor du kan jobbe litt mer når det passer.

Edit: hvilke fag; du må kjenne på hvilke fag du tror du kan klare. Selv tok jeg en del realfag på vgs. Uten at det har så mye relevans for meg nå å kunne balansere en kjemiligning så var det en relativt enkel karakter, noe som på sett og vis var det eneste som betydde noe. Du har jo tydeligvis interesse så rettslære bør være en enkel karakter..
Vis hele sitatet...
Lillehammer samarbeider med UiB, så jeg kan automatisk søke meg inn etter endt bachelor. Vil vel tro jeg da begynner på 3. avd eller 4. avd. Hvis jeg overraskende nok skulle ende opp på UiO begynner jeg i 3. avd. Det er også mulig å søke meg inn underveis, men jeg tviler på om jeg har nok poeng til det.

Bachelorkandidater i juss fra HiL som ønsker å gå videre på masterstudier i rettsvitenskap, kan i følge universitetsloven søke om fritak fra eksamener ved de juridiske fakultetene på bakgrunn av eksamener fra HiL. Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen har forhåndsgodkjent eksamenene i bacheorgraden i juss ved HiL. Det gjelder også en lignende ordning med Juridisk Fakultet ved Universitetet i Oslo. Rekkefølgene på fagene i studiet er imidlertid annerledes ved Juridisk Fakultet i Oslo enn ved HiL/Universitetet i Bergen. Juridisk Fakultet i Oslo har derfor forhåndsgodkjent eksamenene i vår bachelorgrad slik at en bachelorkandidat fra HiL som søker og blir tatt opp til jusstudiet i Oslo gjennom samordnet opptak, vil kunne starte rett i 3. år ved Juridisk Fakultet i Oslo. Opptak til de juridiske fakultetene må skje gjennom Samordna opptak.
Vis hele sitatet...
http://www.hil.no/hil/studiehaandbok...kull_2010_2013

Har vurdert å ta opp fag ett år, hvilket sannsynligvis vil bli etter endt bachelor i Lillehammer. Flytter da evt. hjem for å gjøre dette, samtidig som jeg kanskje jobber litt. Hvis jeg må ta opp engelsk-fagene er dette det eneste alternativet. Er såpass udugelig i det faget at jeg trenger veiledning for å få en god karakter, og er villig til å betale en del for å få det.

Men om jeg tar opp et av de for meg "enklere" fagene (de jeg fikk 4 i, som naturfag og geografi fra VG1, samt Media- og informasjonskunnskap 1 fra VG2) mens jeg studerer, kan det hende at jeg slipper å ta et hjemmeår der jeg tar opp fag. Er dog usikker på om dette vil bli for mye arbeid. Vurderer f. eks å ta geografi det første halvåret nå til høsten, og Media- og informasjonskunnskap 1 til våren. Jeg vet at jeg har god mulighet til å få 5 eller 6 i begge fag. I rettslære har jeg en god karakter allerede.