Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 51308
IS, eller andre kan ta over landet våres lett. Forsvaret er for dårlig, og ALT for lite. Leste i en artikkel at Norge og Sverige kan bli tatt over på bare noen uker.

Politiet kan gjerne gå med våpen, men de trenger mer trening. Vi har jo hendelsen for en uke siden, om han som skøyt en politimann med hagle. Begge var bevæpnet, han rakk å rømme.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eltev321 Vis innlegg
IS, eller andre kan ta over landet våres lett. Forsvaret er for dårlig, og ALT for lite. Leste i en artikkel at Norge og Sverige kan bli tatt over på bare noen uker.
Vis hele sitatet...
Ikkje tru på alt du les. For det første er vi med i NATO, som vil gjere at nokon som angrip oss vil få USA på nakken. For det andre er det stortsett ingen som har stor interesse av å angripe oss. Russland vil ikkje finne på det, fordi det vil føre til krig mot USA. USA har ingen motiv for å gjere det. EU-landa har ingen motiv for å gjere det. Då sit du igjen med et par ulydige småstater, som ikkje har evne til det. Å projisere makt langt krev enorme ressurser - mange titusen mann, og store materielle ressurser.

Så det er uinteressant at det Nord-Koreanske forsvaret kan okkupere Noreg - for det første vil dei aldri kunne komme seg i ein posisjon der det er fysisk mogeleg for dei, og for det andre har dei ingen grunn til å gjere det.

Om du går inn i ein seriøs diskusjon med slike påstander så vil eg påstå at du dummer deg sjølv ut - og diskrediterer alt anna du måtte påstå om samme sak.

Sitat av eltev321 Vis innlegg
Politiet kan gjerne gå med våpen, men de trenger mer trening. Vi har jo hendelsen for en uke siden, om han som skøyt en politimann med hagle. Begge var bevæpnet, han rakk å rømme.
Vis hele sitatet...
Korleis skal trening gjere den situasjonen betre? Om du uventa stirrer inn i eit hagleløp har du tre val: begynn å leite etter eige våpen. Tar minst to sekunder før du er klar med det, uansett trening. Spring. Eller stå og snakk.

Fomler du med eige våpen er sjansen stor for at du kan provosere den i motsett ende av hagla til å trekke av.

Spring du flytter du på deg, og har ein viss sjans på å unngå alvorlege skader - spesielt i kombinasjon med verneutstyr.

Vert du ståande og prate kjem resultatet an på vedkommande i motsett ende av hagla.

Så kva gjorde politiet feil i den situasjonen, og på kva måte hadde meir våpentrening vore eit gode?
Sist endret av vidarlo; 6. desember 2014 kl. 01:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Scenariet det er snakk om her er f.eks. enkeltterrorister som gjennomfører angrep med enkle midler. Bomber og annet krever ekstremt mye planlegging og ressurser. Det er nettopp mer enkle angrep med enkle midler som det satses på nå fra islamistenes side.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det som ikke trengs. Hvem som helst kan lage bombe i Breivikskala eller verre, ikke er det vanskelig å finne ut hvordan, og ikke er det vanskelig å gjøre. Å skaffe en varebil som kan ta med seg det hele og plassere hvor enn man vil skal ikke mye til det heller. Man skal være heller retardert om man ikke klarer å slå ut store deler av infrastrukturen i Norge om man først vil.


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at man skal gå ut ifra at majoriteten vil andre vondt. Jeg har påpekt at det finnes folk som vil andre vondt i befolkningen. Dette som sen del av et svar på en påstand om at "håndvåpen kun kan brukes mot sivilbefolkningen." Det er du som snakker om at våpen skal brukes mot hele befolkningen.


Så først sier du at du ikke har sagt det, og så innrømmer du å ha sagt det bare at det "bare var satt på spissen"? Herlig.
Vis hele sitatet...
Du har noen fine stråmenn du angriper her, for det første så siterer du det ute av kontekst hver gang det er snakk om våpen mot egen befolkning - hvis du leser på nytt ser du at jeg i delsetningen bak poengterer at det er satt på spissen. Samtidig så er det helt sant - selv om man begår en kriminell handling, så er man en del av sivilbefolkningen. Prosentandelen som er kriminelle og til skade for andre så våpen er nødvendig er så liten at den er neglisjerbar, i alle fall så lenge det er våpen tilgjengelig i en bil ikke langt unna. Hvem andre enn landets borgere er det politiet bruker våpen mot? Terrorister har enda ikke angrepet Norge eller tjenestemenn.


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nei, dagens ordning fungerer kun når politiet vet på forhånd at de vil trenge våpen og dermed bevæpner seg før de går inn i oppdraget. Hvis de går inn i et oppdrag uten våpen og det viser seg at det er mye mer alvorlig enn de først trodede, så fungerer det ekstremt dårlig. Det er kommet frem mange historier om hvordan politiet har måttet stikke av fra farlige situasjoner. Med andre ord: De må la uskyldige stå unødvendig lenge i farlige situasjoner.
Vis hele sitatet...
Det kommer også frem historier der politiet bruker unødvendig makt, eller at folk har dødd i deres varetekt - vil vi virkelig gjøre letter tilgjengelig en gjenstand som mye lettere skaper livsfarlige situasjoner?

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Trusselen er dessuten ikke obskur, men direkte trusler om og oppfordring til slike aksjoner.
Vis hele sitatet...
Slike trusler har det vært siden 2001, hvis ikke lengre, og Norge er ikke engang nevnt spesifikt. IS har truet alle allierte av Russland og USA, med andre ord hele verden. At norsk politi plutselig trenger våpen av den grunn er helt søkt.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Aha, her kommer den virkelige bakgrunn for argumentasjonen din frem. Plutselig glemmer du også at politiet har hatt fremskutt lagring en god stund, og at de alltid har hatt tilgang på våpen.


Å si at befolkingen må få ha våpen hvis politiet har det er et tåpelig argument. Da må jo befolkningen få ha politimyndighet også, siden politiet har det.

Uansett så har politiet hatt fremskutt lagring lenge nå. Og de har ikke klikket og skutt tilfeldige folk på gata. Så paranoiaen din virker ganske så malplassert.
Vis hele sitatet...
Det er en stor vesensforskjell på å utnevne egne borgere i en stat til å ha lettere tilgang på våpen enn resten og opprettholde orden, og å bevæpne egne borgere til enhver tid for at de skal passe på oss. Det er en forskyvelse av maktbalansen å gi politiet våpen uten at befolkningen har tilgang på det. Du prater om stat og politi som om det er en slag ufeilbar enhet som bare vil gjøre riktige avgjørelser under press. Hvis du først vil titte til Finland, så ser du at ikke bare politiet er bedre bevæpnet, det er sivilbefolkningen også, og antall dødsfall pga. våpen i 2011 Finland kontra 2012 Norge er det dobbelte.

Hvis vi først skal snakke paranoia og drive med personangrep, så tror jeg noen burde se på hvor seriøst de tar trusler fra hele en liten organisasjon mot hele verden. Jeg har personlig ingenting å frykte fra politiet sin side som du så fint impliserer på en stygg måte - jeg er vanvittig kjedelig i det kriminelle departementet. Det handler heller om staten skal styre folket, eller om folket skal styre staten. Jeg foretrekker helt klart sistnevnte, og det krever at man stiller på et nogenlunde likt nivå. Staten består nemlig av sin egen befolkning, og jo likere de med makt og de uten står, jo mindre behov for bevæpning er det fra noen side av befolkningen.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er nettopp det som ikke trengs. Hvem som helst kan lage bombe i Breivikskala eller verre, ikke er det vanskelig å finne ut hvordan, og ikke er det vanskelig å gjøre. Å skaffe en varebil som kan ta med seg det hele og plassere hvor enn man vil skal ikke mye til det heller. Man skal være heller retardert om man ikke klarer å slå ut store deler av infrastrukturen i Norge om man først vil.
Vis hele sitatet...
Nei, hvem som helst kan ikke lage slike bomber. Det krever mye tid og ressurser. Breivik måtte jo flytte langt ut på landet for å kunne jobbe med bombene sine, og selv da holdt han på å bli oppdaget. Han jobbet med dette prosjektet i lang tid. Jeg leste manifestet hans der han beskriver denne prosessen. Gjorde du?

Uansett er dette ikke relevant, for IS selv har erklært at enklere angrep i mindre skala, f.eks. skyte ned politifolk, er en svært hensiktsmessig måte å gå frem på fordi det krever svært lite forberedelser sammenlignet med f.eks. en bombe.

Du har noen fine stråmenn du angriper her, for det første så siterer du det ute av kontekst hver gang det er snakk om våpen mot egen befolkning - hvis du leser på nytt ser du at jeg i delsetningen bak poengterer at det er satt på spissen. Samtidig så er det helt sant - selv om man begår en kriminell handling, så er man en del av sivilbefolkningen. Prosentandelen som er kriminelle og til skade for andre så våpen er nødvendig er så liten at den er neglisjerbar, i alle fall så lenge det er våpen tilgjengelig i en bil ikke langt unna. Hvem andre enn landets borgere er det politiet bruker våpen mot? Terrorister har enda ikke angrepet Norge eller tjenestemenn.
Vis hele sitatet...
Du ombestemmer deg hele tiden. Poltiets våpen er ikke ment brukt mot sivilbefolkningen generelt, men kun mot personer som er farlige nok til at det er nødvendig. Å kalle det å bruke våpen mot sivilbefolkningen er direkte uærlig fordi det gir et inntrykk av at våpen er ment å bli brukt mot majoriteten og ikke bare de få unntakene der det faktisk er nødvendig å bruke våpen mot noen.

Bevæpningen nå kommer som et resultat av trusler fra utenlandske grupper. Har du ikke fått med deg det?

Det kommer også frem historier der politiet bruker unødvendig makt, eller at folk har dødd i deres varetekt - vil vi virkelig gjøre letter tilgjengelig en gjenstand som mye lettere skaper livsfarlige situasjoner?
Vis hele sitatet...
Våpenet skaper ikke livsfarlige situasjoner fordi våpenet kun skal brukes når situasjonen først er livsfarlig. Bruk av våpen er altså et resultat av livsfarlige situasjoner og ikke omvendt.

Uansett har norsk politi hatt våpen i alle år og de siste årene fremskutt lagring. De har lenge bevæpnet seg daglig. Og det har gått helt fint.

Slike trusler har det vært siden 2001, hvis ikke lengre, og Norge er ikke engang nevnt spesifikt. IS har truet alle allierte av Russland og USA, med andre ord hele verden. At norsk politi plutselig trenger våpen av den grunn er helt søkt.
Vis hele sitatet...
Truslene nå er direkte og konkrete, og IS bruker en annen strategi enn andre grupper. IS har lagt seg på en strategi med angrep av mindre skala, i motsetning til f.eks. Al-Qaida som har gått inn for spektakulære angrep som er vanskelige og tidkrevende å gjennomføre. Derfor er det langt mer sannsynlig at det vil komme angrep fra IS-sympatisører. IS selv har bedt muslimer over hele verden om å gjennomføre "enkle" terrorangrep.

Det er en stor vesensforskjell på å utnevne egne borgere i en stat til å ha lettere tilgang på våpen enn resten og opprettholde orden, og å bevæpne egne borgere til enhver tid for at de skal passe på oss. Det er en forskyvelse av maktbalansen å gi politiet våpen uten at befolkningen har tilgang på det. Du prater om stat og politi som om det er en slag ufeilbar enhet som bare vil gjøre riktige avgjørelser under press. Hvis du først vil titte til Finland, så ser du at ikke bare politiet er bedre bevæpnet, det er sivilbefolkningen også, og antall dødsfall pga. våpen i 2011 Finland kontra 2012 Norge er det dobbelte.
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om her egentlig? Politiet har hatt våpen i alle år. Det er slett ingen forskyvelse av noen maktbalanse at politiet fortsatt har våpen.

Staten har voldsmonopol, og monopol på å straffe forbrytere. Dette er et viktig og grunnleggende prinsipp i et moderne rettsstat. Det er helt nødvendig for å unngå at private danner egne grupper og undergraver rettssikkerheten.

Du ser også bort ifra at politiet er ikke tilfeldige borgere som har fått utdelt våpen. De er utdannet og trent til å jobbe som politi, og de har strenge regler å forholdde seg til. Det virker som du forutsetter at politiet består av nærmest tilfeldig sammenraskede personer uten utdannelse eller trening.

Du er kanskje uenig i at politiet skal utøve statens voldsmonopol, men i dag er det faktisk slik at det er nettopp politiet som skal gjøre det. Derfor er det også bare de som skal kunne bære våpen som er ment for å brukes mot mennesker, akkurat som det f.eks. bare er politiet som kan ransake noen eller bruke fysisk makt av et eller annet slag mot landets befolkning. Du kan ikke diskutere basert på egen ønsketenkning.

At politiet har voldsmonopol betyr ikke at noen tror at politiet er ufeilbarlige, men det er en annen diskusjon. Jeg ville bare påpeke det. For det virker som du har farlig lite kunnskap om grunnleggende prinsipper ved den moderne rettsstat.

Hvis vi først skal snakke paranoia og drive med personangrep, så tror jeg noen burde se på hvor seriøst de tar trusler fra hele en liten organisasjon mot hele verden. Jeg har personlig ingenting å frykte fra politiet sin side som du så fint impliserer på en stygg måte - jeg er vanvittig kjedelig i det kriminelle departementet. Det handler heller om staten skal styre folket, eller om folket skal styre staten. Jeg foretrekker helt klart sistnevnte, og det krever at man stiller på et nogenlunde likt nivå. Staten består nemlig av sin egen befolkning, og jo likere de med makt og de uten står, jo mindre behov for bevæpning er det fra noen side av befolkningen.
Vis hele sitatet...
IS har titusener av frivillige som har vervet seg til kamp. Europeere, inkludert etniske europeere, flokker til IS i store mengder. IS har en gjennomslagskraft blant muslimer og konvertitter i vestlige land som man aldri har sett maken til, mye på grunn av måten de bruker sosiale medier på.

Når truslene tas seriøst er det fordi det kreves lite tid og ressurser å gjennomføre angrepene det legges opp til. Man trenger ikke engang å offisielt tilhøre IS. IS ber hvem som helst som har muligheten gjøre det. Og det har allerede skjedd i flere land.

Og så begynner du å snakke om styring av landet. At politiet har voldsmonopol innebærer ikke at politiet styrer folket, men at politiet er utøver av statens legitime monopol på blant annet inngrep mot landets innbyggere. Folket har satt staten til å styre. Folket godtar at staten har voldsmonopol og utøver dette på deres vegne. Vold skal nemlig ikke utøves unødvendig.
Sist endret av hemmeligegreier; 6. desember 2014 kl. 20:36.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ja, nå har politiet altså fått utvidet bevæpning frem til 15. februar:

http://www.an.no/Politiet_skal_forts...-5-4-4146.html

En nyhet som tydeligvis ikke opptar de store dagsavisene.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Nå har politiet gått rundt med pistoler i ~9 måneder (268 dager) uten flertall for bevæpning i stortinget.

Idag ble den "midlertidige" bevæpninga forlenget (Aftenposten).
Samtykket er forankret i Regjeringen som helhet, og skal ivareta politiets og publikums sikkerhet, sier Anundsen.
Justisminister Anundsens (Frp) utsagn er ren løgn og avkreftes lenger ned i samme artikkel:
Beslutningen har ført til en betent debatt, ettersom politiet i Norge til vanlig skal være ubevæpnet, og beslutningen ikke har et avklart flertall i Stortinget.
Hvorfor er dette totalt unntatt den demokratiske prosessen?
Hva synes du om dette?
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Nå har politiet gått rundt med pistoler i ~9 måneder (268 dager) uten flertall for bevæpning i stortinget.

Idag ble den "midlertidige" bevæpninga forlenget (Aftenposten).
Samtykket er forankret i Regjeringen som helhet, og skal ivareta politiets og publikums sikkerhet, sier Anundsen.
Justisminister Anundsens (Frp) utsagn er ren løgn og avkreftes lenger ned i samme artikkel:
Beslutningen har ført til en betent debatt, ettersom politiet i Norge til vanlig skal være ubevæpnet, og beslutningen ikke har et avklart flertall i Stortinget.
Hvorfor er dette totalt unntatt den demokratiske prosessen?
Hva synes du om dette?
Vis hele sitatet...
Vel. Samtykket er jo forankret i regjeringen som helhet, men har ført til en betent debatt ettersom beslutningen ikke har klart flertall i Stortinget. Regjeringspartiene har, som du sikkert vet, ikke stortingsflertall.

Jeg ser ikke hva som er løgn her.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Nå har politiet gått rundt med pistoler i ~9 måneder (268 dager) uten flertall for bevæpning i stortinget.

Idag ble den "midlertidige" bevæpninga forlenget (Aftenposten).
Samtykket er forankret i Regjeringen som helhet, og skal ivareta politiets og publikums sikkerhet, sier Anundsen.
Justisminister Anundsens (Frp) utsagn er ren løgn og avkreftes lenger ned i samme artikkel:
Beslutningen har ført til en betent debatt, ettersom politiet i Norge til vanlig skal være ubevæpnet, og beslutningen ikke har et avklart flertall i Stortinget.
Hvorfor er dette totalt unntatt den demokratiske prosessen?
Hva synes du om dette?
Vis hele sitatet...
Vel, kom ganske så forventet, mener nå jeg. Men personlig så er jeg ganske dritt lei av å høre Annundsen benytte "beskytte politi og borgere" og "nødvendig for å ivareta sikkerheten". Det er akkurat som å se på TV-serien NCIS, og høre CIA, NCIS og FBI benytte argumentet "National Security"..

En ting er iallefall sikkert; Dette er ikke en type politikk som vil gi Høyre noen flere stemmer, heller omvendt. Det tror jeg vil komme svært godt fram i det kommende valget nå i Høst.
Sist endret av supernatural; 19. august 2015 kl. 21:09.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Vel, kom ganske så forventet, mener nå jeg.
Vis hele sitatet...
Ikke overrasket jeg heller.

Sitat av juster Vis innlegg
Vel. Samtykket er jo forankret i regjeringen som helhet, men har ført til en betent debatt ettersom beslutningen ikke har klart flertall i Stortinget. Regjeringspartiene har, som du sikkert vet, ikke stortingsflertall.

Jeg ser ikke hva som er løgn her.
Vis hele sitatet...
Ok, det er sant blandet litt her. Samtykket er kanskje forankret i regjeringen (H og Frp).

Men V, Krf (de to partiene som gir regjeringen parlamentarisk støtte), Ap, Sp, Sv og Mdg er uttalt imot! Det er 54% av stortingsrepresentantene, altså flertall på stortinget mot bevæpning.

Hvorfor stiller de ikke mistillitsforslag?
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Hvorfor stiller de ikke mistillitsforslag?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det kommer av at et mistillitsforslag vil avhenge av støtte fra AP. De er nå i opposisjon og kommer selvfølgelig med kritikk. Det er sånn det skal være.

Samtidig tror jeg AP selv ville gått for en lignende løsning dersom de hadde vært i regjering. Særlig dersom man tar i betraktning den justispolitikken de førte de siste åtte årene i regjering.

Selv om de kommer med kritikk tror jeg derfor ikke AP vil støtte et mistillitsforslag på bakgrunn av en løsning de sannsynligvis ville valgt selv dersom de satt med makten.

De andre partiene er etter min mening mye klarere i sitt standpunkt mot en midlertidig bevæpning. Både SV, V, KrF og SP har derimot markert klart hvor de står.

Samtidig er det et svært viktig poeng som gjenstår. For de aller fleste i forvaltningen, og for de fleste folkevalgte, fremstår PSTs trusselvurdering som reell. Dette gjør at ikke noe parti ønsker å være det partiet som er ansvarlig for en nedgradering av beredskapen dersom noe faktisk skulle skje.

Dette er ren politikk dessverre..
Sist endret av juster; 19. august 2015 kl. 23:20.
Sitat av juster Vis innlegg
De andre partiene er etter min mening mye klarere i sitt standpunkt mot en midlertidig bevæpning. Både SV, V, KrF og SP har derimot markert klart hvor de står.
Vis hele sitatet...
Verdt å merke seg at ikke alle disse er mot midlertidig bevæpning. Det de jevnt over sier, er at bevæpningen må følge konkrete sikkerhetsvurderinger, og flere har stilt seg bak SV sitt forslag om at justisministeren ikke skal kunne opprettholde midlertidig bevæpning i mer enn ett år uten en behandling i Stortinget. SV mener også at den midlertidige bevæpningen nå har vart for lenge, og flere etterlyser en debatt om hvordan man skal forholde seg til situasjonen dersom sikkerhetsvurderingen skulle bli mer eller mindre permanent.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette skjedde før den midlertidige bevæpningen tok til.
Denne såkalte "sikkerhetsvurderingen" begynner å gå på troverdigheten løs for PST. Hvorfor har vi egentlig PST? Slik de opptrer nå om dagen, virker de som et klovneshow som bare er der for å brukes som brekkstang for å tvinge inn upopulære og lite effektive tiltak ved å skape frykt for ting som er hemmelige og usynlige. Det norske samfunnet er i ferd med å få kollektiv paranoia pga tåkelegging og opphausing av usynlige farer utenfra.
Sist endret av kayende; 20. august 2015 kl. 09:19.
Det er viktig å ikke glemme at radikalisering ikke bare foregår i terroristenes verveprosess, men først og fremst er en viktig effekt av handlingene.
Jo større motstand de møter, jo mer reel og viktig vil deres kamp fremstå.
Hvorfor går de fks. Løs på verdensarven? De ønsker hat og radikalisering fra deres motstandere.
I vår vestlige dekadense er vi blitt bløte, og glemt mye av den idealistiske konflikten dette i utgangspunktet bygger på, for å stable ett fiendebilde på bena igjen, trenger de nettop ett slikt "oss" og "de" scenario, bevæpning og redsel.

Å tro at håndpistoler vil løse en terrorsituasjon virker søkt.
Jeg synes denne illusjonen av trygghet blekner i forhold til alle disse kulene på aveie. Er det slik at politiet de siste femten årene har skutt to personer, og nå, iløpet av ett år har rukket å avfyre fire vådeskudd?

Man skulle jo tro at denne utdannelsen som kreves for å lage politi er til å stole på, på samme måte man skulle tro at regjeringen representerer våre beste og mest oppegående.
Samtidig som begge instanser er avhengige av hverandre for at være til at stole på.
Sitat av Turelli Vis innlegg
Jo større motstand de møter, jo mer reel og viktig vil deres kamp fremstå.
Vis hele sitatet...
Så løsningen er å legge seg flat?

Sitat av Turelli Vis innlegg
Hvorfor går de fks. Løs på verdensarven?
Vis hele sitatet...
Fordi det er shirk.

Sitat av Turelli Vis innlegg
Å tro at håndpistoler vil løse en terrorsituasjon virker søkt.
Vis hele sitatet...
Heldigvis er det ingen som tror det.

Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg synes denne illusjonen av trygghet blekner i forhold til alle disse kulene på aveie. Er det slik at politiet de siste femten årene har skutt to personer, og nå, iløpet av ett år har rukket å avfyre fire vådeskudd?
Vis hele sitatet...
I følge politidirektoratet og spesialenhenten for politisaker har politiet ikke avfyrt eller truet med våpen oftere etter den midlertidige bevæpningen, og de sier de ikke har noen konkrete grunner til å tro at vådeskudd har blitt mer vanlig.

https://www.politi.no/politidirektor...yhet_15237.xml
http://www.politiforum.no/no/nyheter...25-T2BbO5Q.ips
Å legge seg flat ville også vært en ganske ekstrem løsning, ekstreme midler er hva vi burde ungå, jeg skal ikke påstå jeg sitter på noen konkret løsning, det bare skremmer meg hvor tilsynelatende lett det er å steile på det tilfeldige trusselbildet terroristene presenterer.
Om denne andelen av vådeskudd ikke presenterer noen avvik i statistikken er det vel enda større grunn til betenkeligheter ved å dra med våpen ut blant folk.
Sitat av kayende Vis innlegg
Denne såkalte "sikkerhetsvurderingen" begynner å gå på troverdigheten løs for PST. Hvorfor har vi egentlig PST? Slik de opptrer nå om dagen, virker de som et klovneshow som bare er der for å brukes som brekkstang for å tvinge inn upopulære og lite effektive tiltak ved å skape frykt for ting som er hemmelige og usynlige. Det norske samfunnet er i ferd med å få kollektiv paranoia pga tåkelegging og opphausing av usynlige farer utenfra.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette? Eller snakker du bare utifra deg selv? Jeg tar det iallfall med knusende ro!..
Blant de rarere innleggene i debatten kan vi forøvrig legge til politidirektør Odd Reidar Humlegård:

Politidirektør Odd Reidar Humlegård mener medias omfattende dekning av politiets bevæpning øker risikoen for vådeskudd..

Det er egentlig litt imponerende hvor gjennomgående både PST og politiet ser ut til å være imot at deres standpunkt, meninger og praksis diskuteres åpent i det offentlige rom. Jeg liker det ikke.
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette skjedde før den midlertidige bevæpningen tok til.
Vis hele sitatet...
My mistake!

Men, det at dette skjedde før den "midlertidige" bevæpningen gjør ikke dette noe bedre. For visst en slik hendelse har skjedd før den midlertidige bevæpningen så er det uhyre sannsynlig at lignende hendelser, om ikke mer alvorlige, også vil skje i løpet av en midlertidig bevæpning.
Sitat av supernatural Vis innlegg
My mistake!

Men, det at dette skjedde før den "midlertidige" bevæpningen gjør ikke dette noe bedre. For visst en slik hendelse har skjedd før den midlertidige bevæpningen så er det uhyre sannsynlig at lignende hendelser, om ikke mer alvorlige, også vil skje i løpet av en midlertidig bevæpning.
Vis hele sitatet...
Egentlig så tviler jeg på det. For jeg så data her i sommer, at politiet hadde trekt våpenet 2-3 ganger siden testen startet. Altså pistolen forblir nesten alltid i sitt hylster, som da gir veldig lite vådeskudd. Og jeg tipper, at dem har en liten plombering på våpenet, og dem bør ha en god forklaring, hvis denne er brutt.

Når jeg var på rekruttskolen, så hadde vi en helg der vi gikk vakt på diverse steder på flybasen. Da gikk vi rundt med AG3, og vi hadde en magasintaske med et magasin med skarpe skudd. Dette magasinet hadde også en plombering. Og det holdt ikke med en dårlig unnskyldning, hvis denne plomberingen var brutt! Og jeg ser ikke bort ifra, at politiet bruker et lignede opplegg, man kanskje ikke riktig så strengt.
Sitat av kayende Vis innlegg
Hvorfor har vi egentlig PST?
Vis hele sitatet...
PST, tidligere POT (Politiets Overvåkningstjeneste) og opprinnelig
Overvåkningspolitiet ble grunnlagt i 1947. Det var under den såkalte
kalde krigen i all hovedsak et etterretningsinstrument for NATOs
interesser, med stor vekt på overvåking av den "radikale venstresiden"
i norsk politikk - altså grupper og mennesker som logret for Sovjet
eller tilsvarende totalitære regimer.

Dagens utgave opererer med et annerledes fiendebilde, men er nok
fremdeles operativt som en "finger" av NATO-alliansen, og fremdeles
med sterke føringer fra amerikansk og britisk etterretning.

Ellers går det vel tydelig frem av forelengelsen av den "midlertidige"
bevæpningen at den vil bli permanent, og at man gjør dette trinnvis
for å slippe "tungvinte" demokratiske prosesser.

Den offentlige diskusjonen som foregår er ikke annet enn en
"skinndebatt" - ettersom valget allerede er tatt, basert på
konfidensielle opplysninger.

Som før sagt mener jeg at denne udemokratiske overstyringen er
minst like skremmende som et bevæpnet politi. Demokrati bør omfatte
mer enn valgkampstrategier og (dårlig) politisk "showmanship" (f.eks.
såkalte partilederdebatter i fjernsynet). Jeg ser konturene av et
falskt demokrati der det er et politisk mål at alle skal være like dumme.
Sitat av Turelli Vis innlegg
Om denne andelen av vådeskudd ikke presenterer noen avvik i statistikken er det vel enda større grunn til betenkeligheter ved å dra med våpen ut blant folk.
Vis hele sitatet...
Sitat av supernatural Vis innlegg
Men, det at dette skjedde før den "midlertidige" bevæpningen gjør ikke dette noe bedre. For visst en slik hendelse har skjedd før den midlertidige bevæpningen så er det uhyre sannsynlig at lignende hendelser, om ikke mer alvorlige, også vil skje i løpet av en midlertidig bevæpning.
Vis hele sitatet...
Om disse resonnementene var korrekte, så burde vi vel allerede sett konsekvensene i form av utilsiktede nedskytinger av sivile?

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ellers går det vel tydelig frem av forelengelsen av den "midlertidige"
bevæpningen at den vil bli permanent, og at man gjør dette trinnvis
for å slippe "tungvinte" demokratiske prosesser.
Vis hele sitatet...
Alle opposisjonspartiene er mot generell bevæpning, og siden bevæpningsperiodene har utløpsdato, må også dagens opposisjon aktivt fornye den med jevne mellomrom når de kommer i regjering. Så jeg har vanskelig for å se noen god grunn til å tro at bevæpningen i praksis er permanent.
Sitat av Provo Vis innlegg
Alle opposisjonspartiene er mot generell bevæpning, og siden bevæpningsperiodene har utløpsdato, må også dagens opposisjon aktivt fornye den med jevne mellomrom når de kommer i regjering. Så jeg har vanskelig for å se noen god grunn til å tro at bevæpningen i praksis er permanent.
Vis hele sitatet...
Vel, om opposisjonen er mot det så har det vært lite fremme i media.
Bevæpningsspørsmålet er tydeligvis ikke en viktig valgkampsak.

I tillegg, som jeg påpeker, synes vedtaket om bevæpning nærmest å
foregå på siden av den vanlige politiske beslutningsprosessen. Altså at
PST & co later til å overstyre nødvendig demokrati. Vedtaket om bevæpning
ble fattet uten konsekvensutredning. Satt på spissen bruker man altså
metoder som hører til det man skal prøve å beskytte seg mot.

Man benytter udemokratiske midler for å beskytte demokratiet. Eller...?
Sitat av Provo Vis innlegg
Om disse resonnementene var korrekte, så burde vi vel allerede sett konsekvensene i form av utilsiktede nedskytinger av sivile?
Vis hele sitatet...
Nettopp. En klok mann sa en gang at der det finner våpen, der vil det finnes vådeskudd. Forsvaret har de siste tre årene hatt nærmere 200 vådeskudd (tror det eksakte tallet er 197 eller noe). Av disse har minst ett skudd ført til tap av menneskeliv.

Jeg er i utgangspunktet motstander av generell bevæpning. Samtidig er det ikke noe som tyder på at det har vært noen økning i antall episoder hvor politiet har truet med våpen. Det har ikke engang vært noen økning i antall vådeskudd. Om noe, virker det faktisk som at antall vådeskudd har gått ned.

Dette sier ikke noe om politiet. Ethvert vådeskudd er ett for mye, men de er i alle fall bedre enn Forsvaret.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Vel, om opposisjonen er mot det så har det vært lite fremme i media.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...g-8006791.html

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
I tillegg, som jeg påpeker, synes vedtaket om bevæpning nærmest å
foregå på siden av den vanlige politiske beslutningsprosessen. Altså at
PST & co later til å overstyre nødvendig demokrati.
Vis hele sitatet...
Det er justisministeren som har tatt denne avgjørelsen, ikke PST. Justisministeren er demokratisk valgt og har mulighet til å innføre en midlertidig bevæpning av politiet dersom sikkerhetssituasjonen krever det.


Sitat av juster Vis innlegg
Nettopp. En klok mann sa en gang at der det finner våpen, der vil det finnes vådeskudd. Forsvaret har de siste tre årene hatt nærmere 200 vådeskudd (tror det eksakte tallet er 197 eller noe). Av disse har minst ett skudd ført til tap av menneskeliv.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på de tallene? Sist gang jeg sjekket var det i gjennomsnitt ca 100 refselser for vådeskudd per år, og forrige gang det gikk menneskeliv i den forbindelse var i Afghanistan i 2011 – det var da en 40 mm granatkaster som gikk av under klargjøring på kjøretøy og drepte en sivil afghaner. Jeg mener tallet på gjennomsnittet sto i Generaladvokatens årsrapport over disiplinær- og straffesaker i forsvaret i 2013, men finner den ikke igjen akkurat nå.

Sitat av juster Vis innlegg
Dette sier ikke noe om politiet. Ethvert vådeskudd er ett for mye, men de er i alle fall bedre enn Forsvaret.
Vis hele sitatet...
Ja, vådeskudd må tas alvorlig og etterforskes. Men de fleste vådeskudd skjer også i relativt ufarlige situasjoner, som man ser av det svært lave antall skader. Det må tas med i beregningen når man skal bedømme risikoene opp mot hverandre.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er justisministeren som har tatt denne avgjørelsen, ikke PST. Justisministeren er demokratisk valgt og har mulighet til å innføre en midlertidig bevæpning av politiet dersom sikkerhetssituasjonen krever det.
Vis hele sitatet...
Ja, og her er kjernen i problemet - ettersom ordet "midlertidig" står i
anførselstegn. Bevæpningen kalles fremdeles "midlertidig" - men den
etappevise forlengelsen av perioden gjør en tilbakevending til ubevæpnet
politi vanskeligere ettersom tiden går.

Bakgrunnen for "midlertidig" bevæpning er diskutabel - men ikke diskuterbar,
ettersom trusselvurderingen baseres på hemmeligholdt informasjon, og en
offentlig seriøs debatt derfor ikke kan finne sted. Skal vi tro justisministeren
og PST, har altså Norge vært konstant truet av terrorister i nærmere et år.
Trusselen er konkret nok til å innføre bevæpning (man vet at noen er
ute etter å angripe politiet), men likevel såpass vag at man velger å bevæpne
nær sagt samtlige tjenestefolk (man vet ikke om de dukker opp på Karl Johan
eller Finnsnes).

At justisministeren er demokratisk valgt tilsier på ingen måte at han
kan overstyre demokratiet. Han er gitt stor tillit fra det norske folk, en
tillit han også bør vise seg verdig.
Sitat av Provo Vis innlegg
Er du sikker på de tallene? Sist gang jeg sjekket var det i gjennomsnitt ca 100 refselser for vådeskudd per år, og forrige gang det gikk menneskeliv i den forbindelse var i Afghanistan i 2011 – det var da en 40 mm granatkaster som gikk av under klargjøring på kjøretøy og drepte en sivil afghaner. Jeg mener tallet på gjennomsnittet sto i Generaladvokatens årsrapport over disiplinær- og straffesaker i forsvaret i 2013, men finner den ikke igjen akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg var ikke sikker. Jeg trodde det var ca 200 fordelt på tre år. Høres ut som du har ganske gode kilder på at det derimot er ca 100 i året i Forsvaret. Jeg var ikke klar over at det var så mange.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Som før sagt mener jeg at denne udemokratiske overstyringen er minst like skremmende som et bevæpnet politi.
Vis hele sitatet...
Mye mer skremmende vil jeg faktisk si.


Sitat av Provo Vis innlegg
Justisministeren er demokratisk valgt og har mulighet til å innføre en midlertidig bevæpning av politiet dersom sikkerhetssituasjonen krever det.
Vis hele sitatet...
Det er et definisjonsspørsmål, men jeg vil påstå at justisministeren (og resten av regjeringa) ikke er demokratisk valgt. Det er kun stortinget som er demokratisk valgt. Problemet oppstår når stortinget ikke gjør jobben sin som kontrollør av regjeringen. Det skal vist ikke mer enn det lille ordet "midlertidig" til for å sette dem fullstendig ut av spill.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Det er et definisjonsspørsmål, men jeg vil påstå at justisministeren (og resten av regjeringa) ikke er demokratisk valgt.
Vis hele sitatet...
Les deg opp på parlamentarismen.

Regjeringa har samla sett stor nok støtte til at den kan sittje. Væpninga er ikkje ei viktig nok sak til at nokon vel å ta belastninga det er å avsettje regjeringa.

Som alt anna i eit demokrati er det altså ei vurderingssak. Er saka så viktig at t.d. Venstre og KRF er villige til å trekke støtta generelt sett, eller ta iniativ til mistillitsvotum? Tydelegvis er ikkje den det.

Så det er ein del av den politiske hestehandelen.
Skjønner forsåvidt det, bare synes ikke denne politiske hestehandelen fungerer så bra som styringsform alltid.
Sitat av Provo Vis innlegg
Om disse resonnementene var korrekte, så burde vi vel allerede sett konsekvensene i form av utilsiktede nedskytinger av sivile?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Vi har "bare" hatt midlertidig bevæpning nå i nesten 1 år.
Skulle derimot bevæpningen vare i 5 år, så er jeg mer enn 50% sikker på at dette ville gi et resultat bestående av minst 50-100 Vådeskudd, der hvor minst et av disse ville ført til tap av menneskeliv, evt. alvorlig/kritisk skade.

Politiet er faktisk ikke så "profesjonelle" som alle, og spesielt politikerne skal ha det til. Norges Politi er helt klart mye mer profesjonelle enn i de fleste andre land i Vesten, men klart ifra "feilfrie". De mest uansvarlige og de man bør være mest kritiske til, tror jeg spesielt gjelder de unge.

Visst man selv har vært en liten periode på innsiden, på f.eks. glattcelle, så ville man svært sannsynlig sett/hørt mye om hvordan det Norske Politiet faktisk er når ingen sivile "ser på".

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Egentlig så tviler jeg på det. For jeg så data her i sommer, at politiet hadde trekt våpenet 2-3 ganger siden testen startet. Altså pistolen forblir nesten alltid i sitt hylster, som da gir veldig lite vådeskudd. Og jeg tipper, at dem har en liten plombering på våpenet, og dem bør ha en god forklaring, hvis denne er brutt.

Når jeg var på rekruttskolen, så hadde vi en helg der vi gikk vakt på diverse steder på flybasen. Da gikk vi rundt med AG3, og vi hadde en magasintaske med et magasin med skarpe skudd. Dette magasinet hadde også en plombering. Og det holdt ikke med en dårlig unnskyldning, hvis denne plomberingen var brutt! Og jeg ser ikke bort ifra, at politiet bruker et lignede opplegg, man kanskje ikke riktig så strengt.
Vis hele sitatet...
Pistolen blir nok som oftest i hylsteret.. når de er ute i offentligheten.
Når de derimot befinner seg på egen eiendom (Politihuset/Våpenrommet/Garderoben) så er det mye som tyder på at det ikke like ofte er tilfellet.

Det er dessverre ingenting som tyder på at de har en plombering på våpnene sine. Visst dette var tilfellet så ville nok f.eks. ikke denne personen som hoppet over disken i et Politihus for ikke så lenge siden, og tok tak i våpenet til en tjenestemann, aldri fått muligheten til å få fyrt av et skudd.
I tillegg så er det nå ganske kjent at politiet alltid har en kule i kammeret, klart til å bli avfyrt. Noe som til sammenligning er noe som f.eks. Hæren i Afghanistan bare har når de skal storme et hus/eiendom, hvor sjansen for at skudd "må" bli fyrt er ekstremt høy.
Dette er ikke mye ansvarlig, visst du spør meg.

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Bevæpningsspørsmålet er tydeligvis ikke en viktig valgkampsak.
Vis hele sitatet...
Nå må du huske at årets valg ikke er et Stortingsvalg, men Kommune- og Fylkestingvalg. Det er derfor i utgangspunktet ikke store- og gode grunner til å ta dette opp i årets Debatt. For det har jo svært lite til ingenting å si at f.eks. Bodø får en ordfører fra FRP eller AP, når det kommer til spørsmålene og problemstillingene om den "midlertidige" bevæpningen.
Sist endret av supernatural; 21. august 2015 kl. 17:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg fatter det ikke.. 2 nye vådeskudd innrømmet idag. Det er jo livsfarlig denne praksisen dem nå har. Venter bare på at ett vådeskudd skal drepe noen... det vil skje før eller senere med denne idiotiske praksisen.

http://dagbladet.no/2015/08/21/nyhet...ning/40733145/
Sitat av juster Vis innlegg
Forsvaret har de siste tre årene hatt nærmere 200 vådeskudd (tror det eksakte tallet er 197 eller noe). Av disse har minst ett skudd ført til tap av menneskeliv.

Dette sier ikke noe om politiet. Ethvert vådeskudd er ett for mye, men de er i alle fall bedre enn Forsvaret.
Vis hele sitatet...
Nå må man også huske på at Forsvaret består av hovedsakelig unge personer, helt ned i 18-års alderen. Og med ung alder så kommer det nærmest automatisk også mer uansvarlighet.

I tillegg; Visst resultatet skulle blitt at den midlertidige bevæpningen skulle vare i 3 år, eller til slutt ende med en generell bevæpning, så er jeg selv svært sikker på vi ville fått omtrent like høye tall hos Norsk Politi. Dette av flere grunner, som bla. inkluderer:

- Antall Politistyrker med våpen ville ved en generell bevæpning være langt høyere enn det er personer innenfor Militæret som konstant bærer våpen.

- Med Generell bevæpning ville det også nærmest automatisk kommet med mer uansvarlighet. Siden Politiet da ikke ville trenge å være så "forsiktig" som de er nå, med tanke på å bli "fratatt" den midlertidige bevæpningen. Vådeskudd ville sannsynligvis da også kommet langt mer sjeldnere opp som "store saker" i media.
Sitat av thundercat Vis innlegg
Jeg fatter det ikke.. 2 nye vådeskudd innrømmet idag. Det er jo livsfarlig denne praksisen dem nå har. Venter bare på at ett vådeskudd skal drepe noen... det vil skje før eller senere med denne idiotiske praksisen.

http://dagbladet.no/2015/08/21/nyhet...ning/40733145/
Vis hele sitatet...
Dette er (nok en) kalkulert risiko. Politiet har 'spesial-ødelagte' pistoler hvor avtrekket er justert (laaangt og tungt) for at uønskede skudd ikke skal forekomme*, men uansett vil ulykker skje. Sammenlign med hva du vil, en viss andel dødsfall finner du uansett.
Og ja, jeg er for et politi som kan forsvare seg selv og uskyldige mot bevæpnede kriminelle.

* Det er kanskje på grunn av denne modifikasjonen at politiet klarer gang på gang å løsne uønskede skudd. De stoler enkelt og greit på at en avtrekksvekt på 10 kg og en avtrekksvandring på en halv tomme skal forhindre vådeskudd. Nei, la de få 'normale' våpen så slipper vi nok disse uhellene!
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Blant de rarere innleggene i debatten kan vi forøvrig legge til politidirektør Odd Reidar Humlegård:

Politidirektør Odd Reidar Humlegård mener medias omfattende dekning av politiets bevæpning øker risikoen for vådeskudd..

Det er egentlig litt imponerende hvor gjennomgående både PST og politiet ser ut til å være imot at deres standpunkt, meninger og praksis diskuteres åpent i det offentlige rom. Jeg liker det ikke.
Vis hele sitatet...
Humlegård mener det er uheldig at media har hatt mye fokus på at de har kule i kammeret, fordi det øker risikoen for at noen forsøker å ta våpenet og fyrer av et skudd i prosessen, slik som skjedde på politihuset i Stavanger. Jeg mener Humlegård er på bærtur, og at fokuset bør være på forbedring av hylsteret slik at dette blir tilnærmet umulig. Men derfra til at PST og politiet er gjennomgående mot åpen diskusjon om deres standpunkt, meninger og praksis ser jeg virkelig ikke.

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ja, og her er kjernen i problemet - ettersom ordet "midlertidig" står i
anførselstegn. Bevæpningen kalles fremdeles "midlertidig" - men den
etappevise forlengelsen av perioden gjør en tilbakevending til ubevæpnet
politi vanskeligere ettersom tiden går.
Vis hele sitatet...
Opposisjonens oppfatning om generell bevæpning står vel like sterkt nå som for et år siden. Eller sitter du på informasjon som sier noe annet?

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
At justisministeren er demokratisk valgt tilsier på ingen måte at han
kan overstyre demokratiet. Han er gitt stor tillit fra det norske folk, en
tillit han også bør vise seg verdig.
Vis hele sitatet...
Vi har ikke direkte demokrati i Norge. Folkevalgte har et visst rom til å ta beslutninger som kan være upopulære, dersom de selv anser det som nødvendig, uten at enhver slik beslutning rimelig kan kalles å overstyre demokratiet. Muligheten til å innføre midlertidig bevæpning uten folkeavstemning eller støtte i Stortinget er i seg selv en mulighet fastslått av demokratiet. Man kan selvsagt mene at det bør være en tidsbegrensning på hvor lenge en midlertidig bevæpning kan vare før den må ha støtte i Stortinget (som SV har fremmet forslag om), eller at det bør være noe mer åpenhet om trusselen spesielt etter så lang tid -- og jeg mener langt på vei dette selv -- men at justisministeren overstyrer demokratiet fremstår ikke som en nøktern og troverdig beskrivelse av situasjonen.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Ikke nødvendigvis. Vi har "bare" hatt midlertidig bevæpning nå i nesten 1 år.
Skulle derimot bevæpningen vare i 5 år, så er jeg mer enn 50% sikker på at dette ville gi et resultat bestående av minst 50-100 Vådeskudd, der hvor minst et av disse ville ført til tap av menneskeliv, evt. alvorlig/kritisk skade.
Vis hele sitatet...
Om spådommen din skulle være rett, betyr det at politiet normalt ligger på 11-24 vådeskudd i året mens det ikke har vært mer enn 5 dette året. Dette er nærmest per definisjon et usannsynlig scenario, så akkurat hva er det som får deg til å tro det?
Sitat av Provo Vis innlegg
Opposisjonens oppfatning om generell bevæpning står vel like sterkt nå som for et år siden. Eller sitter du på informasjon som sier noe annet?
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på hvorvidt du anser en periode på ~9 mnd som midlertidig. Hvis du gjør det er de like mye imot bevæpning som før.

Men 9 mnd er særdeles lite midlertidig om du spør meg. Isåfall har de endret standpunkt til "Vi er imot konseptet 'å være for bævepning', men vi er for å tillate bevæpning akkurat så lenge pst/frp vil".

War is peace out
Sist endret av fustercluck; 22. august 2015 kl. 14:07.
Sitat av supernatural Vis innlegg
- Med Generell bevæpning ville det også nærmest automatisk kommet med mer uansvarlighet. Siden Politiet da ikke ville trenge å være så "forsiktig" som de er nå, med tanke på å bli "fratatt" den midlertidige bevæpningen. Vådeskudd ville sannsynligvis da også kommet langt mer sjeldnere opp som "store saker" i media.
Vis hele sitatet...
Dette blir jo ren synsing. På hvilket grunnlag påstår du at en generell bevæpning vil føre til mer "uansvarlighet"?

Både politiet og Forsvaret har hatt relativt stabile tall for vådeskudd over mange år. Forsvaret har ligget på i overkant av 100 pr år, mens politiet har ligget på 3-10.

Det er imidlertid ikke noe som tyder på at antall vådeskudd har økt signifikant etter at midlertidig bevæpning ble innført. Den eneste forskjellen er at det nå er fokus på vådeskudd i media. Dersom journalistene hadde tatt seg bryet med å innhente tall fra feks 2012, ville de sett en ganske lik situasjon som i dag.

Når det gjelder vådeskudd har noe av problemet vært at det ikke har vært noen klare regler for hvordan, og til hvem, dette skal rapporteres. Dette løses nå ved endring i våpeninstruksen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Om spådommen din skulle være rett, betyr det at politiet normalt ligger på 11-24 vådeskudd i året mens det ikke har vært mer enn 5 dette året. Dette er nærmest per definisjon et usannsynlig scenario, så akkurat hva er det som får deg til å tro det?
Vis hele sitatet...
Det stemmer.
Det har vært 5 vådeskudd dette året som vi selv vet om. Men det er med god grunn til å tro at flere politibetjenter har fyrt av minst 10 andre vådeskudd dette året, som ikke vi vet om. Det er sannsynligvis også flere vådeskudd som betjenter aldri har meldt fra om til sine overhoder - For hvorfor skulle de? Hva har de egentlig å "vinne" på det?

Det med forsiktigheten som politiet sannsynligvis viser er i tillegg noe som med høy sannsynlighet det vil bli gradvis mindre av.
Når det kommer til forsiktigheten så kan man egentlig sammenligne dette med å balansere på et svært tynt tau. Helt i begynnelsen, de første sekundene, så vil man være uhyre forsiktig og "redd" for å falle av. Etterhvert som tiden går derimot, og du har klart å holde deg på tauet en liten stund, så vil du føle litt mer "kontroll" og bli gradvis mer og mer uforsiktig.

Våpen vil sannsynligvis også bli benyttet i flere og flere situasjoner i framtiden. Mens det nå skal litt til før politiet trekker våpen, så er jeg selv svært sikker på at det om f.eks. 2 år vil bli benyttet våpen oftere og i situasjoner de aldri ville vurdert dette per nå.
Her kan vi jo f.eks. ta fram USA som eksempel. Eller Sverige - Hvor det er nok at du har en kniv på deg for at 10 politibetjenter alle skal trekke våpen.

Jeg har ingen vitenskapelige forskningsartikler som bekrefter disse påstandene og teoriene mine. Dette er noe jeg selv tror og tar fram som sannsynligheter pga. Erfaringer fra f.eks. nabolandene våre.
Sist endret av supernatural; 22. august 2015 kl. 16:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Det stemmer.
Det har vært 5 vådeskudd dette året som vi selv vet om. Men det er med god grunn til å tro at flere politibetjenter har fyrt av minst 10 andre vådeskudd dette året, som ikke vi vet om. Det er sannsynligvis også flere vådeskudd som betjenter aldri har meldt fra om til sine overhoder - For hvorfor skulle de? Hva har de egentlig å "vinne" på det?
Vis hele sitatet...
Kva er dei gode grunnane til å anta at det er fleire? Kva er dei gode grunnane til å anta at det ikkje er meldt frå om? Du veit at pistoler bråker, slik at fleire gjerne får det med seg? Og at politiet kanskje har kontroll på kor mange patroner som vert utlevert?

Du kjem med rimelig spesielle påstandar, utan argumentasjon.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Det med forsiktigheten som politiet sannsynligvis viser er i tillegg noe som med høy sannsynlighet det vil bli gradvis mindre av.
Vis hele sitatet...
Forsvaret har hatt våpen i ei årekkje. Dei har ikkje eit aukande tal vådeskot. Kva baserer du påstanden din på?
Sitat av supernatural Vis innlegg
Her kan vi jo f.eks. ta fram USA som eksempel. Eller Sverige - Hvor det er nok at du har en kniv på deg for at 10 politibetjenter alle skal trekke våpen.
Vis hele sitatet...
Du samanliknar med USA - som har vidt forskjellige forutsetninger, m.a. mykje meir våpenkriminalitet, og ekstremt mykje enklare tilgang på våpen. Når det gjeld påstanden om Sverige så underbygger du den ikkje.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Jeg har ingen vitenskapelige forskningsartikler som bekrefter disse påstandene og teoriene mine. Dette er noe jeg selv tror og tar fram som sannsynligheter pga. Erfaringer fra f.eks. nabolandene våre.
Vis hele sitatet...
Tru kan du gjere i kyrkja.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Det kommer helt an på hvorvidt du anser en periode på ~9 mnd som midlertidig. Hvis du gjør det er de like mye imot bevæpning som før.

Men 9 mnd er særdeles lite midlertidig om du spør meg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du trenger å slå opp betydningen av ordet "midlertidig".

Sitat av supernatural Vis innlegg
Det stemmer.
Det har vært 5 vådeskudd dette året som vi selv vet om. Men det er med god grunn til å tro at flere politibetjenter har fyrt av minst 10 andre vådeskudd dette året, som ikke vi vet om. Det er sannsynligvis også flere vådeskudd som betjenter aldri har meldt fra om til sine overhoder - For hvorfor skulle de? Hva har de egentlig å "vinne" på det?
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du det reelle tallet på vådeskudd er tre ganger høyere enn det rapporterte? Hva er denne "gode grunnen" til å tro at det er slik? Og hvorfor skulle ikke flere vådeskudd få utslag i statistikken? Dette fremstår som ville spekulasjoner fra ende til annen.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Her kan vi jo f.eks. ta fram USA som eksempel. Eller Sverige - Hvor det er nok at du har en kniv på deg for at 10 politibetjenter alle skal trekke våpen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke heller sammenlikne med Finland?
Sist endret av Provo; 22. august 2015 kl. 17:07.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva er dei gode grunnane til å anta at det er fleire? Kva er dei gode grunnane til å anta at det ikkje er meldt frå om? Du veit at pistoler bråker, slik at fleire gjerne får det med seg? Og at politiet kanskje har kontroll på kor mange patroner som vert utlevert?
Vis hele sitatet...
Det faktum at 9000 politibetjenter her i Norge nå bærer våpen. Med 9000 væpnede politibetjenter så er det også nærmest en selvfølge at det kommer mer enn 5 vådeskudd i løpet av 8 måneder.

De "gode" grunnene til å anta at det har vært flere vådeskudd enn de som er blitt meldt inn er egentlig ganske opplagt.
Visst et vådeskudd går av og dette skyldes uansvarlighet, så har ikke denne personen mye å tjene på ved å være ærlig og legge alle kortene på bordet. Tvert imot, så vil det sannsynligvis tjene denne personen(e) mer å holde det hemmelig.

Selv om flere personer ville fått et vådeskudd med seg så betyr ikke dette automatisk at det blir meldt inn. Det er faktisk nok at de f.eks. 5 politibetjentene som fikk med seg vådeskuddet er enig med hverandre i at personen som avfyrte skuddet gjorde dette med 100% uhell, og dermed ikke fortjener å bli straffet eller få annen trøbbel pga. dette.

Politiet er heller ikke akkurat kjent for å være den mest åpne og lovlydige yrkesgruppen her i Verden (og Norge).

Selv om et vådeskudd går av så betyr ikke dette nødvendigvis at betjenten da vil trenge å be om et helt nytt og fullstappet magasin. Det er tross alt mer enn 1 kule/patron i et magasin.
Samtidig er det heller ikke sånn at det som dokumenteres blir utforsket inntil den minste detalj, med mål om å finne feil og evt. mistenkelige tall/utleveringer.

1 Patron-utlevering "for mye" vil sannsynligvis svært sjeldent bli lagt merke til.

Så kan jeg jo vise til den nylige artikkelen som ble publisert av VG:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/b...ar/a/23511712/

Som man kan se i artikkelen så er det faktisk skjedd hele 16 vådeskudd så langt i år - Mot 9 i fjor.
Dette støtter delvis det som jeg tidligere har sagt - Og spesielt det med at antall vådeskudd "automatisk" vil øke i takt med måneder og år politiet forblir bevæpnet.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Forsvaret har hatt våpen i ei årekkje. Dei har ikkje eit aukande tal vådeskot. Kva baserer du påstanden din på?
Vis hele sitatet...
De har selvfølgelig ikke økende antall vådeskudd nå. Men noe som er svært sannsynlig er at vådeskuddene først økte en del, for så å stabilisere seg litt etter noen år, når forsvaret ble utstyr med våpen for første gang.

Kilde til artikkel som i det minste indikerer litt av hvordan det er med vådeskudd innenfor Forsvaret:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...lere-vadeskudd

Sitat av slashdot Vis innlegg
Når det gjeld påstanden om Sverige så underbygger du den ikkje.
Vis hele sitatet...
Vel, noe jeg iallefall kan vise til er en artikkel hos Aftenposten som tar for seg våpenavfyringer i Norge VS Sverige i 2011.
Men så skal man jo selvsagt også tenke på at Svensk Politi har generell bevæpning.

Link til artikkel: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-6978831.html

Følgende artikkel sier også litt om hvordan det er med Skade og Dødsfall i forhold til Svensk Politi sin bevæpning:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/p...epine-1.298478

Sitat fra artikkelen:

"Svensk politi har vært bevæpnet siden 1965, og er det politiet som skyter og dreper oftest i Norden. En person blir drept av politikuler hvert år. Åtte blir skadd. Svensk politi er bevæpnet med 9mm pistol, MP-5 maskinpistol og ekspanderende ammunisjon."

Dette indikerer iallefall i mine øyne at det i forhold til Norge skal utrolig lite til i Sverige for at Politiet trekker våpen. Og skjer dette i Sverige så er det god grunn til at en generell bevæpning i Norge også ville ført med seg et likt eller evt. lignende resultat.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor tror du det reelle tallet på vådeskudd er tre ganger høyere enn det rapporterte? Hva er denne "gode grunnen" til å tro at det er slik? Og hvorfor skulle ikke flere vådeskudd få utslag i statistikken? Dette fremstår som ville spekulasjoner fra ende til annen.
Vis hele sitatet...
Jeg viser til innlegget mitt rett ovenfor, der jeg også viser til en nylig publisert artikkel hos VG ang. dette. Her blir denne påstanden også bekreftet + til-lagt 1 ekstra vådeskudd.
Sist endret av supernatural; 27. august 2015 kl. 06:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Det faktum at 9000 politibetjenter her i Norge nå bærer våpen. Med 9000 væpnede politibetjenter så er det også nærmest en selvfølge at det kommer mer enn 5 vådeskudd i løpet av 8 måneder.
Vis hele sitatet...
Nei, det er absolutt ingen selvfølge.

Sitat av supernatural Vis innlegg
De "gode" grunnene til å anta at det har vært flere vådeskudd enn de som er blitt meldt inn er egentlig ganske opplagt.
Visst et vådeskudd går av …
Vis hele sitatet...
Ville spekulasjoner.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Som man kan se i artikkelen så er det faktisk skjedd hele 16 vådeskudd så langt i år - Mot 9 i fjor.
Dette støtter delvis det som jeg tidligere har sagt - Og spesielt det med at antall vådeskudd "automatisk" vil øke i takt med måneder og år politiet forblir bevæpnet.
Vis hele sitatet...
Det gjør det da aldeles ikke. Det støtter at mer håndtering av våpen gir flere uhell, men det sier da ingenting om at politiet vil ha en økende mengde vådeskudd etterhvert som de blir varmere i trøya.

Sitat av supernatural Vis innlegg
[Forsvaret] har selvfølgelig ikke økende antall vådeskudd nå. Men noe som er svært sannsynlig er at vådeskuddene først økte en del, for så å stabilisere seg litt etter noen år, når forsvaret ble utstyr med våpen for første gang.
Vis hele sitatet...
Da forsvaret ble utstyrt med våpen for første gang..?

Sitat av supernatural Vis innlegg
Kilde til artikkel som i det minste indikerer litt av hvordan det er med vådeskudd innenfor Forsvaret:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...lere-vadeskudd
Vis hele sitatet...
For en del år siden ble det bestemt i forsvaret at vådeskudd generelt skal tas mer alvorlig og refses oftere. Selv situasjoner som på det jevne var helt ufarlige. Derfor har antall refselser for vådeskudd økt. Artikkelen nevner så vidt også dette.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Vel, noe jeg iallefall kan vise til er en artikkel hos Aftenposten som tar for seg våpenavfyringer i Norge VS Sverige i 2011.
Vis hele sitatet...
Hvorfor på død og liv sammenlikne med akkurat Sverige, og ikke Finland?
Bare for å nevne vådeskuddshistorien fra den avislenken ovenfor, med idioten som skjøt sitt speilbilde. Jeg snakket med en politistudent på lørdag, som nå har sitt pliktår i Oslo. Jeg snakket med han bl.a. om angående politi og våpen. Han fortalte omstendighetene rundt vådeskuddet, og hva som skjedde. Figuren hadde 2 stjerner på skuldra, og var aktiv ute før dette skjedde. Nå har han 1 stjerne (og har dermed bl.a. gått ned i lønn), og sitter mest inne på kontor. Politiet er veldig strenge, når det gjelder våpenbruk! Noe vi skal være glad for. Og uansett så er muligheten å dø i trafikken mye større enn å dø av et politivådeskudd! La nå politiet, politikerne og fagekspertene avgjøre hva som skal skje, når det gjelder politi og våpen!
Jeg synes problemet er at de ikke har sikring på våpenet. Ja, avtrekkeren er hard å trekke men det er ikke nok. En sikring gjør det mye vanskeligere for noen andre å bruke våpenet om det blir trukket ut av hylsteret uten håndgemeng, men skaper ingen forsinkelser når politiet skal bruke det da det å ta av sikringen sitter i hånden som en innøvd bevegelse når man bruker våpenet.
Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner viktigheten av debatten rundt vådeskudd . At mer mer bruk av våpen fører til mer vådeskudd vil jeg si er en rimelig naturlig konsekvens. Det sentrale for meg er ikke antallet at det skjer vådeskudd, men om risikoen for vådeskudd oppveies av fortjenesten ved økt bevæpning. Dersom man absolutt skal diskutere vådeskudd.
Vil legge til at det er endel mørketall for Forsvaret etter hva jeg har erfart.
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Vil legge til at det er endel mørketall for Forsvaret etter hva jeg har erfart.
Vis hele sitatet...
Sliter med å tro det, når det gjelder slike ting. Vådeskudd o.l. blir minst refselse eller kanskje sivil dom, hvis det skjer utenfor skytebane. Iallfall når jeg var ute, var det refsesak å ha en rødfis i skapet, så dette er strengt i forsvaret!..
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Sliter med å tro det, når det gjelder slike ting. Vådeskudd o.l. blir minst refselse eller kanskje sivil dom, hvis det skjer utenfor skytebane. Iallfall når jeg var ute, var det refsesak å ha en rødfis i skapet, så dette er strengt i forsvaret!..
Vis hele sitatet...
Har vært borti endel vådeskudd episoder som ikke har blitt refset, eller fått andre konsekvenser. Kan vell telle over 10 ganger vi ble sendt hjem med rødfis når vi hadde gjort ting osv, da hadde man fler til neste gang.
Jeg er prinsipielt imot at norsk politi skal bevæpnes. Når det er sagt så må man jo innse at verden forandrer seg, og at (forhåpentlig vis) klokere hoder har gjort en grundig vurdering av situasjonen. Jeg klarer ikke la meg overbevise av det trusselbildet som males av blant annet justisminister Anundsen. Det er noe litt for lettvint med hele prosessen. Samtidig er det en viss eim av skremselspropaganda som har vist seg å være svært effektivt rundt valgtider.

Som jeg nevnte tidligere så ser jeg på debatten rundt vådeskudd som et sidespor som har pent lite med debatten å gjøre. Vi vet ikke resultatet av mer bevæpning enda. En fornuftig evaluering er flere år unna da man ikke har noe særlig statistisk grunnlag å snakke om. Det viktige for meg er derfor heller å diskutere prosessen rundt og om trusselbildet. Som slashdot så elegant sa, det er sannsynligvis mer beskyttende med ispigger om det er beskyttelse man søker. Dette er jeg tilbøyelig til å være enig i.
▼ ... over en uke senere ... ▼
På et generelt grunnlag er jeg for ubevæpnet politi med framskutt lagring i patruljebilene, men har lite imot at de bevæpner seg tatt i lys av nåværende trusselsituasjon rettet mot politi og forsvarspersonell. Problemet jeg har er at flesteparten av politibetjenter som er klassifisert som innsatspersonell kategori 4 (IP4) har for lite våpentrening (skyte- og tørrtrening). Politi som er kategori IP4 er de betjentene som er hverdagspolitiet ute i gaten og er brorparten av ordenspoliti. Disse har kun 48 timer obligatorisk trening hvert år på skytebanen. Noen trener mest sannsynlig mer, men om dette er alle har jeg mine tvil på. Tatt i betraktning at politiets våpeninstruks tilsier at de skal gå med skarpladd våpen til enhver tid istedenfor halvladd (fullt magasin m/kule i kammeret mot fullt magasin med tomt kammer) vil jeg si er uforsvarlig med så lite trening.

Det må nevnes at til tross for dette så har de fleste politidistrikt en såkalt utrykningsenhet (UEH) som er kategori IP3. Disse kan sees på som en spydspiss i alvorlige situasjoner på samme måte som innsatsstyrkene til HV. Disse betjentene har et minimum av 103 treningstimer i året og de jobber i vanlig tjeneste til daglig. Men disse er kun en liten del av den operative politistyrken i de forskjellige politidistriktene og har gjerne variert størrelse.

Angående skarpladde våpen mot halvladde så er POD sitt hovedargument at det tar for lang tid å trekke våpen, dra bak sleden på pistolen (dermed føre en patron inn i kammeret) og så eventuelt åpne ild. Man trenger ikke se lenger en til forsvaret på denne problemstillingen. Der blir man opplært til å gjøre akkurat dette og det har fungert godt for forsvaret i lang tid. Såklart vil det ta tid å trene opp igjen personell til dette men man må starte en plass da dette er en mye sikrere måte og håndtere våpen på. Skarpladde våpen til enhver tid er veldig høy beredskap for en vanlig politibetjent i Norge, noe general-løytnant Robert Mood er enig i. Nevner også at personell i kategori IP2 som da er livvakter kan gjerne fortsette med skarpladde våpen da de er i annen type tjeneste og da også har mellom 150 til 300 timer med trening i året. Beredskapstroppen (Delta) som da er IP1 har rundt 900 timer trening i året og jeg kan lett se for meg at de ikke har noe problem med og balansere skarpladd og halvladd på lik linje med FSK. Leste en artikkel om en av politiets hovedinstruktører innen skyting og SIBO som hadde mange års erfaring fra delta. Han går med halvladd våpen i tjeneste.

Hvis de skal være bevæpnet hele tiden pga trusselsituasjonen, for all del, men de bør øke treningen av politi i kategori IP4 og endre instruksen og treningen for IP4 og IP3 til å gå med halvladde våpen i daglig tjeneste. Da slipper man situasjoner som at våpen går av hvis en person får en finger ned i hylsteret og øker sikkerheten hvis en person skulle mot formodning klare å ta en våpen ut av et hylster.

Kjapp oversikt:
IP1 - Beredskapstroppen: 900 treningstimer
IP2 - Livaktstjenesten: 150-300 treningstimer
IP3 - Utrykningsenheten: 103 treningstimer
IP4 - Politibetjenter med våpengodkjenning: 48 treningstimer
IP5- Øvrig personell uten våpengodkjenning
Sist endret av Vekteren11; 7. september 2015 kl. 04:02.