Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 728
Hei Freaks!

Jeg har et problem med pc'en min. Den starter av og til ikke. Med det mener jeg at Windows symbolet kommer og etter det så blir skjermen svart og ingenting skjer videre. Dette er altså før ''Windows starter'' beskjeden kommer.

Kan dette skyldes harddisken? Det tror hverfall dataansvarlig på min skole. Han trodde det kunne være en tenknisk feil ettersom harddisken bråket mye og problemene oppsto så tidlig. Men jeg forstår ikke hvordan det kan være. Pc'en er ikke et år enna, og jeg bruker den forsiktig.

Jeg bør også meddele at dette ikke skjer hver dag. Enkelte ganger starter den helt fin og enkelte ganger må jeg slå den av og på mange ganger før den endelig slår seg på. Jeg får også oppgitt denne meldingen av og til: a disk read error occurred press ctrl+alt+del to restart. (Det hjelper ikke å følge den)

Så mitt spørsmål er om det er noen her som har peiling på om det er harddisken som streiker (eller noe annet) og evt. hvordan jeg kan løse denne problemstillingen.
Kan virke slik ja. Du kan kjøre noen tester på harddisken og evt sjekke at den sitter som den skal.
Sitat av rolls Vis innlegg
Kan virke slik ja. Du kan kjøre noen tester på harddisken og evt sjekke at den sitter som den skal.
Vis hele sitatet...
Tester?

Hehe, bekalger min uvitenhet. Jeg er en av dem som ikke liker å lese seg opp til ting. Spsielt ikke om datamsakiner

Bør også si at den starter helt fin når den har vært i hvilemodus, men med dvalemodus går det til Helvete.
Det du kan gjøre er å koble opp harddisken til en annen maskin og se om den fungerer da. Om ikke, så kan det høres ut som om du kanskje bør ta kontakt med et selskap for datarecovery som ibas eller Ahlberg data.

Jeg har brukt Ahlberg data en gang tidligere da jeg fant ut at de var billigst og da min harddisk ikke funket, og jeg fikk tilbake alle mine dyrebare bilder.

http://www.ahlbergdata.no

Uansett; lykke til!
The Nerdrager
Hva betegner du som "forsiktig"?
Bare det å slenge maskinen på senga eller sovne med maskinen i senga kan foresake rysting og defekt harddisk.
Kommer det tikkelyd/hakkelyd fra harddisken din? i såfall er det hvertfal den som er ødelagt.
Har vært borti folk med samme feilen, kommer til windows-ikonet og bare står der i flere timer eller at den kommer der og skrur seg av eller restarter.
Det jeg har funnet ut av at har vært galt i de situasjonene er at:
Står i flere timer med logoen der: Harddisk-feil eller OS-feil.
Slår seg av/restarter: Hovedkort-feil.
Dersom det er en mekanisk skade på harddisken, så må du være forsiktig med å tvinge den igang da du kan risikere å gjøre uopprettelige skader på platene i harddisken. Om ripene blir for store så kan ikke recoveryfirmaer lese ut dataene heller.