Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1430
Er du nybegynner i photoshop? Les vær så snill.

Har sett at det blir mer og mer "mitt-første-bilde-i-photoshop"-tråder her.
På freakforum er det personer som lever av photoshop. Det er greit å være ivrig, men etter å ha lasta ned en piratversjon for en uke siden og klipt å limt et bilde som man ser tydelig at er 10 min. arbeid, hva sier det?

Lite.

Ender bare opp med at noen blir sure og klager. Da blir du som poster bildet lei deg og mister motivasjonen.
Kan godt hende at det var lagt mye arbeid i det, men siden du ikke kan alt grunnleggende og har lite erfaring bortsett fra MSPaint ser det som oftest helt jævli ut. Godt mulig du er fornøyd, men som oftest er det ikke noe å poste her.
Driver med photoshop selv. Har holdt på siden januar i år, men det kan ikke falle meg inn å legge ut noe for kritikk her av den ene, enkle grunn: Jeg føler ikke at jeg kan nok og får til bra nok resultater.

Photoshop er digert, noe du må være klar over når du starter. Hvis ikke kommer du ingen vei. Det er absolutt ikke lett, derimot kanskje det mest kompliserte bildebehandlingsprogrammet (langt ord, eh?) som finnes.
Det har så mange funksjoner at du ganske så sikkert aldri kommer til å bruke alle.

Det går heller ikke så fort som mange tror virker det som. Det finnes noen som bruker et par timer, mens andre kan bruke et par måneder på et bilde.

Etter min mening tar det kanskje i overkant av et år å poste noe her hvis du ikke vil bli slaktet. Ett år å lære seg photoshop, resten til å lage bildet.

Forresten, les tutorials. Det lærer du mye av.

[color=Red]PS: Dette er IKKE holdninger og meninger ytret fra nettstedets representanter, og skal derfor heller ikke tolkes som regler for skryteplassen.[/color]
Sist endret av Cadex; 26. september 2008 kl. 00:38.
Jeg skrev en liknende post ang. fotografering og er helt enig. Skryteplassen er ikke en eksklusiv forening kun for profesjonelle, men det er heller ikke en konkuranse for å se hvem som klarer å hive på flest mulig filter på 10 minutter. Har du jobbet lenge med noe og er jævlig fornøyd, og kanskje sitter litt fast (?), så er skryteplassen stedet for deg, men om du har brukt 15min på en tutorial, så kan du holde det for deg selv. Da bør du heller se på hva du gjorde bra, hva du gjorde dårlig og hvor fantastisk fremgangen din har vært, og at om X måneder med mye arbeid så har du kanskje noe du kan skryte av til hvem som helst. Vi er ikke Mamma eller Pappa som blir jævlig taknemmlige for strektegningen du brukte 5 minutter på, men gjengen som skal knuse drømmene dine og si at du skal starte helt på nytt, og denne gangen bør det være bedre.

http://freakforum.nu/forum/showthread.php?t=104741
Sist endret av bobbo; 23. september 2008 kl. 18:58.
Drittunge:

Jeg er enig med deg på mange punkter, men på en annen måte syns jeg det må være lov (til en viss grad) å legge ut et bilde man har laget, uten at man er überpro. Mange ønsker kritikk på hva man syns om bildet, evt hva de kunne gjort bedre.
Men det er sant det du sier, har tatt litt av til tider! Jeg får meg iallefall en god latter til tider.
Sist endret av Butchern; 23. september 2008 kl. 19:02.
Greit at du mener det drittunge... La nå folk få velge selv hva de skal gjøre
Alle som legger ut noe, er klar over at kritikk kanskje kommer og trur de allerfleste tåler det
Jeg har selv drevet med photoshop i godt og vel 2 år nå, og ja.. Jeg ser meg passe lei av
"mest mulig filter på et bilde funnet på google"-tråder.
Det finnest dra drøssevis av sider hvor man kan poste slike bilder, hvor man kan få hjelp til å bli bedre.
Men, jeg synest ikke det bør bli postet i skryte forumet. Det er til for de som faktisk har jobbet og slitt lenge med noe. For de som faktisk ønsker litt god kritikk.

Jeg ser bare ikke poenget i å legge ut bilder, som du veit du kommer til å få kritikk for.
Og, til deg Oyvind89, jo. Hadde jeg lagt ut noen av mine første photoshop redigeringer, og fått en såpass slakting som noen her inne får, hadde jeg nok sluttet momentant.
Jeg hadde ikke orket mer, når jeg endelig hadde følt jeg hadde fått til noe bra, forså å bli slaktet totalt! Det er en grunn til at læreren din ikke slakter deg, i det du gjør en feil.
Selv om jeg kan være veldig slem og krass innimellom, så syns jeg egentlig det er mye bedre at terskelen for å legge ut noe her, er litt for lav, enn litt for høy.

Greit nok når folk bare mæler sammen alt de kan av filtre, og tror det er kunst, men det er rett og slett en fase de aller aller fleste "må" gjennom når de først begynner å leke seg med photoshop. For noen er den kortere, og for noen er den lengre, men det er nå en gang sånn.

Egentlig er det ikke rart heller - hey, jeg husker godt hvor hemningsløst gøy det var når jeg først oppdaga filtrene i photoshop selv (rundt ti år siden er det vel nå), og det var faktisk en stund det virkelig VAR stuerent, og enkelte *store* artister hadde tilogmed sine egne "hemmelige" kombinasjoner av filtre som de visste at ga dem en helt egen effekt, som de så ble kjent for.

Problemet med filtre i dag, er egentlig bare at det er veldig utbrukt, men for en som nettopp har begynt å leke seg i photoshop, så ... vel, hvordan kan det være utbrukt når man aldri har sett det?

Til en viss grad kan man også si at det er viktig å ha vært gjennom den fasen, siden man da er litt mer obs på hvilke muligheter som faktisk ligger i filtrene, for riktig brukt, i rett mengde, på rett sted osv, så kan de absolutt være nyttige.
Ganske enig atomet her; det finnes garantert folk som bruker den kritikken som blir postert til noe konstruktivt, og på denne måten lære seg photoshop tips og triks egnet til det bildet som blir utlagt for kritikk. Dette er også en effektiv måte å lære på - gjennom tilbakemeldinger på hvordan bildet kan se bedre ut.

Det er viktigere at tilbakemeldingene fra nff holder høyere standard enn bilde selv, mener jeg. For hvem vil vel tørre å komme med god kritikk til en som er "proffesjonell" eller legger ut "proffesjonelt arbeid", hvis en ikke er på det samme nivået selv?
Sist endret av piuu; 24. september 2008 kl. 00:13.
Jeg vil legge til et viktig punkt til: Designlære.
Å mestre Photoshop er en ting, man trenger ikke nødvendigvis kunne så veldig mye av det, problemet er ofte i bunn og grunn at folk ikke ser motivet selv engang.

Før du poster et bidrag ville jeg gått igjennom disse punktene:
* Hva prøver jeg å fortelle med bildet jeg poster?
* Hvorfor har jeg gjort ditt og datt? Hvordan påvirker dette målgruppen?
* Hva er egentlig målgruppen?
* Hvorfor har jeg disse elementene med i bildet?
* Hvorfor denne fonten? Passer den til bildet/stilen/budskapet? (Typografi)

Det er en haug andre punkter det er greit å lære seg, men disse føler jeg er eksepsjonelt viktige, og ikke minst er de grunnleggende.

For hvert bildet man lager bør man ha en baktanke, og det holder ikke si at "det var fett". Man bør da utdype seg, og si hvorfor det var fett.

Som en liten pekepinn: Ikke legg til elementer som ikke har noe i bildet å gjøre, spesielt ikke hvis det er fordi det "ser fett ut". Jeg velger å kommentere dette, nettopp fordi man godt kan være "svak" i Photoshop, og fortsatt få glimrende resultater. Idefasen er noe av det viktigste, og siden folk ofte spørr etter bildekritikk; er det verdt og få med seg at selvom man har flere skjønnhetsfeil i redigeringsfasen, kan man få rikelig med hjelp her til forslag til forbedring, dersom utgangspunktet er godt og har potensiale til å bli bra. (Har en god og gjennomførbar ide.)

Folk får gjerne komme med flere huskeregler, evt. ting jeg måtte ha glemt. J
Personlig er eg noob på den grafiske fronten, tegner mest for hånd, men er sugen på å lære meg med photoshop.
Det ikke for å klage på andres meininger, men når en faktisk er nybegynner på data/photoshop så bør en jo forsåvidt kunne legge ut sine bilder for folket...!?
Burde kanskje ha vert en egen tråd, men uansett.
Ordet: "konstruktiv-kritikk" er faktisk en del av prosessen.

("Skryte plassen" er nok neppe et område å legge ut nybegynner/ halverdige bilder på...sier seg selv at folk neppe kommer til å skryte over noe som ser shabby og halvferdig ut.)
Syns mye av det som blir nevnt her er veldig bra. Men en ting jeg mener er at når en person har laget et bilde, og det kan være det første denne personen lager, så føler jeg at man må gi kritikk etter dette.
Du kan ikke gi samme kritikk til en som har holdt på med PS i 2 uker til en som har holdt på i 10 år. Sier seg jo selv!
Sitat av Doffi
Syns mye av det som blir nevnt her er veldig bra. Men en ting jeg mener er at når en person har laget et bilde, og det kan være det første denne personen lager, så føler jeg at man må gi kritikk etter dette.
Du kan ikke gi samme kritikk til en som har holdt på med PS i 2 uker til en som har holdt på i 10 år. Sier seg jo selv!
Vis hele sitatet...
Jeg mener at det er helt feil. Det er mødre som gjør sånt, ikke brukerne på freakforum.

Min mening:
Enig i at det ikke trenger å være 100% meningsløst slakt fordi du har lyst, og det er aldri gøy med 5 sider med "Det var rett og slett jævli". Godt mulig det var det, men minste du kan gjøre er å gi noen tips.

Meningsløs kritikk uten noe form for begrunnelse viser bare at du ikke kan bedre, og at duhar en ganske lei uvane som er lurt å kvitte seg med. Jaja, du var kanskje sur.. So? Det gir deg ikke noe mer rett til å komme med meningsløs kritikk.
Da blir ofte mange andre sure, på deg.

Ingen skal være tøffel, men si det de mener. Har de ikke noe konstruktivt å si er det ganske enkelt å la være å kommentere.

Si det du mener, men si noe konstruktivt også. Hvis ikke blir det bare dumt. Uansett om vedkommende har holdt på i to uker eller ti år.
Sist endret av drittunge; 24. september 2008 kl. 19:03.
Sitat av Restyle
Jeg vil legge til et viktig punkt til: Designlære.
Å mestre Photoshop er en ting, man trenger ikke nødvendigvis kunne så veldig mye av det, problemet er ofte i bunn og grunn at folk ikke ser motivet selv engang.

Før du poster et bidrag ville jeg gått igjennom disse punktene:
* Hva prøver jeg å fortelle med bildet jeg poster?
* Hvorfor har jeg gjort ditt og datt? Hvordan påvirker dette målgruppen?
* Hva er egentlig målgruppen?
* Hvorfor har jeg disse elementene med i bildet?
* Hvorfor denne fonten? Passer den til bildet/stilen/budskapet? (Typografi)

Det er en haug andre punkter det er greit å lære seg, men disse føler jeg er eksepsjonelt viktige, og ikke minst er de grunnleggende.

For hvert bildet man lager bør man ha en baktanke, og det holder ikke si at "det var fett". Man bør da utdype seg, og si hvorfor det var fett.

Som en liten pekepinn: Ikke legg til elementer som ikke har noe i bildet å gjøre, spesielt ikke hvis det er fordi det "ser fett ut". Jeg velger å kommentere dette, nettopp fordi man godt kan være "svak" i Photoshop, og fortsatt få glimrende resultater. Idefasen er noe av det viktigste, og siden folk ofte spørr etter bildekritikk; er det verdt og få med seg at selvom man har flere skjønnhetsfeil i redigeringsfasen, kan man få rikelig med hjelp her til forslag til forbedring, dersom utgangspunktet er godt og har potensiale til å bli bra. (Har en god og gjennomførbar ide.)

Folk får gjerne komme med flere huskeregler, evt. ting jeg måtte ha glemt. J
Vis hele sitatet...
Så det skal ikke være lov til å legge ut bilder der man enkelt å greit har øvd seg på redigering?
Sitat av steinarlima
Så det skal ikke være lov til å legge ut bilder der man enkelt å greit har øvd seg på redigering?
Vis hele sitatet...
Hvis hennsikten er å bevise til andre at du håndterer et brush-tool, eller et innebygd filer syntes jeg faktisk vi bør stille krav til dette, ja.

For å stille spørsmålet andre veien: Hva er et bildet et motiv og en hennsikt - som ikke har en bestemt målgruppe eller et snev av baktanke?

For det andre ser jeg ikke hvorfor du quoter meg med det spørsmålet? Jeg ga vel egentlig bare tips til hvordan å gjøre et bilde bedre?

Det jeg i utgangspunktet poengterte var at man ikke trengte å kunne Photoshop ut og inn for å lage et bra bilde.
Så det skal ikke være lov til å legge ut bilder der man enkelt å greit har øvd seg på redigering?
Vis hele sitatet...
Ja det må nok være sånn.
Når man får slakt så lærer man vel at man må bruke tid på dette,eller slutte og poste bilder.

Jeg har brukt photoshop siden den kom ut i 1990,bruker den mest i forbindelse med 3D.
Se litt hva andre gjør kan være greit,her er noen som inspirer meg.

2D
http://enayla.cgsociety.org/gallery/352909/
http://captflushgarden.cgsociety.org/gallery/259096/
http://xchosun1x.cgsociety.org/gallery/649738/
http://www.raymassey.com/

3D
http://thirdseventh.cgsociety.org/gallery/641516/
http://gjpetch.cgsociety.org/gallery/
http://denkom.cgsociety.org/gallery/226198/
http://tredistudio.cgsociety.org/gallery/323480/
Sist endret av snippsat; 27. september 2008 kl. 06:38.
Klart det må være greit å legge ut ting der man bare har øvd seg på redigering, og evt vil ha tips og hjelp, men da kan det jo være lurt å opplyse om dette, så vil man nok slippe mye slakt og drittslenging.
Fortsettelse av atomet sitt innlegg:
Så lenge det ikke er 110% følgetutorialsomalleharsettfør-bilder.

Det er vel en grunn til at det heter "Kreativt hjørne" ?