Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  313 17060
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Arthond
Bevis og bevis... Motbevis det.
Dette er bevis som holder for meg og mange andre.
Motbevis det. Det blir ditt ord mot mitt ord. Om jeg lyger om englene beviser det mot kristendommen.
Vis hele sitatet...
Det er MANGE som har sett "UFO"-er. Noen påstår å ha blitt bortført, giftet seg og sier at nå har familie på en annen planet. Jeg har selv snakket med folk som påstår å ha sett noe som de trodde kunne ha vært et skip fra en annen planet. Betyr det at jeg tror at aliens har besøkt planeten? Nei..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Arthond: Nå skal jeg ikke uttale meg for mye, men du kan i grunn ikke bare tro du vinner en diskusjon ved å si "hah, motbevis at jeg har rett!". Og hva FAEN har DOP med noe som helst å gjøre!?

Ang. intelligent design, som de skolene i USA har benyttet seg av i stedet for biologisk utviklingslære; det er mange som tror Verden og Universet Som Vi Kjenner Det ble skapt av et Flygende Spagettimonster, deriblant meg selv. Sånn som jeg ser det er dette en minst like troverdig teori som kristendomen, og hvis argumentet er at "certain features of the universe and of living things are best explained by an intelligent cause, not an undirected process such as natural selection." og man dermed trekker inn kristendommen som svar her, så ser jeg på min Religion som minst like sansynlig som din.

Antar du forandrer mening nå... Det er greit, du er ikke den første. BØY DEG I STØVET FOR DET FLYGENDE SPAGETTIMONSTERET, og du vil få din bellønning i Himmelen Av Pasta (TM).
Sist endret av Tias; 22. mars 2006 kl. 20:37.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Arthond
skal fikse bevis... men beviset går mer mot at du ikke kan bevise noe.
Mange skoler i USA har gått bor fra den læra..
eller Big Bang skal jeg ikke utale meg så mye om men utviklings læra har ingen fastslående bevis. untatt om recesive og dominante gen. som er selve starten på hele utviklings læra. (bevist med røde og hvite bønneplanter om jeg ikke tar feil).
Vis hele sitatet...
Du burde melde deg inn i Church of the Flying Spaghetti Monster. Like troverdig:
http://www.venganza.org/
http://en.wikipedia.org/wiki/Church_...ghetti_Monster

The Flying Spaghetti Monster is a fictional deity in a satirical religion created by Bobby Henderson in 2005 to protest the decision by the Kansas State Board of Education to require the teaching of intelligent design as an alternative to biological evolution. On the site, Henderson professes belief in a supernatural Creator entity that resembles spaghetti and meatballs and suggests that Flying Spaghetti Monsterism should be taught in science classrooms.
Vis hele sitatet...
Det er minst like troverdig som kristendommen. Du må tro på det! Motbevis at det flyvende spaghetti monsteret ikke finnes!

Edit: Haha.. Tias slo meg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Skyfex: Ah, jeg visste ikke det var flere enn meg her. Sender mine ærbødigste Spagetti-hilsner!
Godt poeng..
men du velger vel fortsatt om du vil tro på det eller ikke..
Ingen som direkte kan si det er slik, men som realist velger jeg det jeg å tro på det jeg personlig har mest bevis for og ikke mot... siden jeg for min del har håndfast bevis for det jeg står for velger å å stå der. jeg har ingen erfaring med noen UFOER og derfor stiller jeg meg tvilende til den sammenhengen.
Men heller åpen for muligheten bak det om jeg skulle bli vitne til noe slikt.
Nå kan man jo også få varige hunsiasjoner av visse stoff, så det kan jo være en tolking.
psykiske lidelser også sosiale kan vel føre til problemer... Hvem veit..
hmmm.. jævlig bra formulert =) ta med meg på bedehuset!
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av Arthond
Godt poeng..
men du velger vel fortsatt om du vil tro på det eller ikke..
Ingen som direkte kan si det er slik, men som realist velger jeg det jeg å tro på det jeg personlig har mest bevis for og ikke mot... siden jeg for min del har håndfast bevis for det jeg står for velger å å stå der. jeg har ingen erfaring med noen UFOER og derfor stiller jeg meg tvilende til den sammenhengen.
Men heller åpen for muligheten bak det om jeg skulle bli vitne til noe slikt.
Nå kan man jo også få varige hunsiasjoner av visse stoff, så det kan jo være en tolking.
psykiske lidelser også sosiale kan vel føre til problemer... Hvem veit..
Vis hele sitatet...
en kristen realist er nytt i mine øyne!
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Jeg er ekstremt nyskjerrig på disse såkalte håndfaste bevisene dine Arthond..
Du får gjerne lov til å forklare hva det er du har opplevd som gjør at du kaller det en "kristen realist"
Sitat av bakkus
Jeg er ekstremt nyskjerrig på disse såkalte håndfaste bevisene dine Arthond..
Du får gjerne lov til å forklare hva det er du har opplevd som gjør at du kaller det en "kristen realist"
Vis hele sitatet...
Håndfast for meg behøver ikke å bety det samma for deg.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trenger du definisjon av bevis? (http://www.google.no/search?hl=en&q=...=Google+Search)

Du nevner jo ikke noen bevis, du kommer kun med påstander. Bevis er noe som er unektelig.
Hvorfor er kristendommen mer reelt enn "flying spagetti monster".

Vel det kan kansje være pga. alle profetiene om Jesus som har blitt oppfylt? Skrevet i gamle testamenet og oppfylt i det nye. Jeg kan fortelle om disse senere, nå har jeg Lost å se på.
fappaggagga: Først av alt vil jeg angripe tre motsigelser hos deg;
1. Hvordan kan det ha seg at vi både kan ha fri vilje(Noe som vil si at vi er autonome vesener og gjør det vi vil) samtidig som Gud vet hva vi kommer til å gjøre?
Hvis Gud vet hva vi kommer til å gjøre, så er alt forutbestemt, og det er determinisme, og i determinisme har vi ikke fri vilje!

2. Hvis Gud er hinsides tid, så eksisterer han ikke i tid; hvordan kan det da ha seg at 7 dager for Gud er kortere enn 7 dager for mennesket? Hadde det vært slik at Gud var innenfor tid kunne mennesket og Gud hatt forskjellig tidsperspektiv, men siden du har plassert Gud utenfor tid, har han ikke tidsperspektiv heller, og derfor må Gud ha skapt verden på 7 dager for mennesket, siden det er det som står i bibelen!

3. La oss ta for gitt at Gud har gitt menneskene fri vilje som en god handling; så burde han vite at konsekvensene av den handlingen er at han er blir nødt til å straffe menneskene med helvette, som er en ond handling.
Og det vil ikke være en god handling å sende noen til helvette, selv om det var en god handling å gi oss fri vilje. Dette kan føre oss videre til å måtte regne med at ENTEN er Gud god, ELLER rettferdig. Han kan ikke være begge deler. Spesielt hvis vi velger å se dette fra et utilitaristisk synspunkt, som det tyder på at religiøse med denne holdningen som jeg kritiserer ser ut til å ha.
Sitat av L0rdMeL
fappaggagga: Først av alt vil jeg angripe tre motsigelser hos deg;
1. Hvordan kan det ha seg at vi både kan ha fri vilje(Noe som vil si at vi er autonome vesener og gjør det vi vil) samtidig som Gud vet hva vi kommer til å gjøre?
Hvis Gud vet hva vi kommer til å gjøre, så er alt forutbestemt, og det er determinisme, og i determinisme har vi ikke fri vilje!

2. Hvis Gud er hinsides tid, så eksisterer han ikke i tid; hvordan kan det da ha seg at 7 dager for Gud er kortere enn 7 dager for mennesket? Hadde det vært slik at Gud var innenfor tid kunne mennesket og Gud hatt forskjellig tidsperspektiv, men siden du har plassert Gud utenfor tid, har han ikke tidsperspektiv heller, og derfor må Gud ha skapt verden på 7 dager for mennesket, siden det er det som står i bibelen!

3. La oss ta for gitt at Gud har gitt menneskene fri vilje som en god handling; så burde han vite at konsekvensene av den handlingen er at han er blir nødt til å straffe menneskene med helvette, som er en ond handling.
Og det vil ikke være en god handling å sende noen til helvette, selv om det var en god handling å gi oss fri vilje. Dette kan føre oss videre til å måtte regne med at ENTEN er Gud god, ELLER rettferdig. Han kan ikke være begge deler. Spesielt hvis vi velger å se dette fra et utilitaristisk synspunkt, som det tyder på at religiøse med denne holdningen som jeg kritiserer ser ut til å ha.
Vis hele sitatet...
1. Jeg har to teorier a) Gud vet alle mulige hendinger. Han ga oss fri vilje og han vet de mulige hendingene. Han vet de mest sansynlige og de mest usansynlige. b) Selv om Gud vet alt som kommer til å skje så betyr det ikke at han har forutbestemt det, bare at han vet om det. Vi kan velge hva vi vil, men Gud vet hva vi velger.

2. Det med sju dager kan være symbolisk fra Gud sin side. Han vet at vi mennesker ikke orker fult mas og styr hele tida. Derfor forklarer han at han hvilte den 7ende dagen. For fortelle mennesker at hvis man skal klare seg gjennom livet må man hvile av og til. Helst vær 7ende dag.

3. Er en rettferdig straff ond? Er det ondt at en morder får 21 år i fengsel? Nei. På samma måte vil jeg si at Helvete ikke er en ond straff, men en rettferdig straff. Kan ikke en dommer være en god person? Det tror jeg ihvertfall. Slik kan Gud dømme mennesker (rettferdig) og fortsatt være god.
Sitat av fappaggagga
1. Jeg har to teorier a) Gud vet alle mulige hendinger. Han ga oss fri vilje og han vet de mulige hendingene. Han vet de mest sansynlige og de mest usansynlige. b) Selv om Gud vet alt som kommer til å skje så betyr det ikke at han har forutbestemt det, bare at han vet om det. Vi kan velge hva vi vil, men Gud vet hva vi velger.
Vis hele sitatet...
Hvis man vet hva som vil skje, så er det forutbestemt. Hvis det ikke er forutbestemt, så vet man ikke hva som vil skje. Det er ikke verre enn det.

3. Er en rettferdig straff ond? Er det ondt at en morder får 21 år i fengsel? Nei. På samma måte vil jeg si at Helvete ikke er en ond straff, men en rettferdig straff. Kan ikke en dommer være en god person? Det tror jeg ihvertfall. Slik kan Gud dømme mennesker (rettferdig) og fortsatt være god.
Vis hele sitatet...
Er det rettferdig med en evighet i helvete for at noen simpelthen ikke tror når Gud løper rundt og graver ned fossiler for å få folk til å ikke tro på ham?
Sitat av fappaggagga
1. Jeg har to teorier a) Gud vet alle mulige hendinger. Han ga oss fri vilje og han vet de mulige hendingene. Han vet de mest sansynlige og de mest usansynlige. b) Selv om Gud vet alt som kommer til å skje så betyr det ikke at han har forutbestemt det, bare at han vet om det. Vi kan velge hva vi vil, men Gud vet hva vi velger.

2. Det med sju dager kan være symbolisk fra Gud sin side. Han vet at vi mennesker ikke orker fult mas og styr hele tida. Derfor forklarer han at han hvilte den 7ende dagen. For fortelle mennesker at hvis man skal klare seg gjennom livet må man hvile av og til. Helst vær 7ende dag.

3. Er en rettferdig straff ond? Er det ondt at en morder får 21 år i fengsel? Nei. På samma måte vil jeg si at Helvete ikke er en ond straff, men en rettferdig straff. Kan ikke en dommer være en god person? Det tror jeg ihvertfall. Slik kan Gud dømme mennesker (rettferdig) og fortsatt være god.
Vis hele sitatet...
1. Hvis Gud er allvitende kan den første være plausibel, men samtidig er han ikke allvitende siden han ikke vet hvilket valg vi velger, og i den andre teorien ligger svakheten i det jeg allerede poengtert, nemlig; hvis Gud vet hva vi skal velge, er det forutbestemt hva vi skal velge, og derfor har vi ikke et valg, vi bare tror vi har et valg.

2. ok det

3. Er det rettferdig av Gud å straffe de mennesker som velger å ha et annet livssyn enn de kristne? Ta Gandhi for eksempel, er han i helvete? Jeg vil ikke se på det som rettferdig for å si det slik, og heller ikke en god handling heller.

Et siste punkt, hvis Gud fortsatt er hinsides tid, hvordan kan han utføre en handling?
@ fappaggagga: Når skal du innse at du neppe klarer å overbevise noen her på nFF til å bli kristne?
Sitat av ivioyner
Hvis man vet hva som vil skje, så er det forutbestemt. Hvis det ikke er forutbestemt, så vet man ikke hva som vil skje. Det er ikke verre enn det.
Vis hele sitatet...
Det vil jeg ikke si. Hvis jeg vet noe så betyr det ikke at det er forutbestemt. Det betyr bare at jeg vet det. Thats it.

Sitat av ivioyner
Er det rettferdig med en evighet i helvete for at noen simpelthen ikke tror når Gud løper rundt og graver ned fossiler for å få folk til å ikke tro på ham?
Vis hele sitatet...
Den der var vanskligere å svare på. Det er jo rett og slett synden som straffer oss. Alle synder jo, så alle fortjener egentlig en evighet i Helvete. Men vi som tror er tilgitt av nåde. Jesus tok straffen på korset.

Sitat av otaku
@ fappaggagga: Når skal du innse at du neppe klarer å overbevise noen her på nFF til å bli kristne?
Vis hele sitatet...
Og hva i alle verden har det med topicen "Kristendommen: En naiv religion" Å gjøre? Jeg forsvarer bare det jeg tror på
For all del, missforstå meg ikke, jeg har ikke noe i mot kristne og utelukker heller ikke (helt) at bibelen er kan være sann. Det strider bare noe ekstremt mot all logisk sans at man skal f.eks kunne gå på vannet.

Men jeg siterer konformasjonspresten til en venn av meg "Finnes det en himmel, så kommer dere dit med mindre der har bevist forsøkt å være onde". Så finnes det noe himmel, så finner vi det alle ut før eller siden.
Sitat av Arthond
...Koranen står for å drepe alle de som ikke er muslimske og ikke vil vende om. Jødedom og Kristendom sier ikke det. For kristendommen er det ok. Jøder anbefaler ikke ikke jøder om å bli jøder.. Kristendom var den første religionen som faktisk sier du skal bry deg om andre.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om jeg tolket dette rett, men hvis du mener kristendom ikke har blitt påtvunget folk, så bør du nok tenke litt på hvordan Norge ble kristnet, eller kanskje ofre korstogene en tanke, for den saks skyld.
Sitat av Arthond
Takker for tiliten..
Motsetning til mange andre her så går jeg ikke på dop nei..
Beviser og beviser, men om du leser nøy etter er det mye anna som tyder på at det er det mest sansynlige... blant annet betyr det at mange er veldig trangsynte.. hehe
Dere ser det dere vill se, om dere ikke er åpen for nye vinklinger eller anna tenke måter flyter dere bare etter strømmen av en stor folkemengde.. men om det er det dere vil og det dere tror på er jo dere velger sjøl..
BTW så om dere ikke tror meg så blir vel det det samme som å tro på noe av de andre har skrivi også??

En professor behøver ikke å ha mer rett en en anne.. tittelen du har ingen betydning, men vinklig og bevis.
Det er mye som mang ikke fårstor men velger å tro på. Når du går i 8 kl (tror det var da vi lærte pytagoras) så var det mange som ikke sjønte hvorfor det var slik, men de velgte å gjøre det slik.
Når du kom lengere hadde de problem. De som fant ut hvordan det var, forsøkte sjøl å finne ut hvordan det var er de som gikk mx matte på VGS.
For å finne ut om en ting er sant eller ikke, eller hvordan den funkere må du se saken fra flere kanter. Du må forstå hvordan og hvorfor...

Hva med de som har sett engler?(mange det) fått svar på bønner. De som har blitt kvitt kreft med å gulpe opp hele kreftsvulsen fordi de ba til gud, legene sjønte ikke en dritt.. De har jo opplevd det.
De som kan prate i tunger?
oss snakker om ganske mange, dette er folk som har erfart kristendomme.
Jeg tror noen bare er blinde for å se det som ligger framfor dem, det som er klart. De velger bare å se det som er vansklig å nå, og som heller ikke er stort bedre.

Bevis og bevis... Motbevis det.
Dette er bevis som holder for meg og mange andre.
Motbevis det. Det blir ditt ord mot mitt ord. Om jeg lyger om englene beviser det mot kristendommen.
Da er ikke ikke jeg slik kristen jeg burde.. Ok det er ikke lett å tro på, men du har ikke noe å tape på å tro på det. Bare å vinne om det er sant. eller tape alt om det er sant og du ikke tror..
Gud skapte oss med frie valg, valget er ditt, alle sitt.
Do as you like to do



skal fikse bevis... men beviset går mer mot at du ikke kan bevise noe.
Mange skoler i USA har gått bor fra den læra..
eller Big Bang skal jeg ikke utale meg så mye om men utviklings læra har ingen fastslående bevis. untatt om recesive og dominante gen. som er selve starten på hele utviklings læra. (bevist med røde og hvite bønneplanter om jeg ikke tar feil).
Vis hele sitatet...
Kan du være så snill å renskrive dette? Og henvis til en eller flere kilder som vitenskapelig forsøker å motbevise evolusjonsteorien og det store smellet. Så kan jeg selv vurdere dette materialet og ta stilling til de forskjellige teorier og ideer. Sier du at disse teoriene har blitt motbevist må du støtte opp påstanden din med noe mere håndfast enn svada.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sitat av fappaggagga
Hvorfor er kristendommen mer reelt enn "flying spagetti monster".

Vel det kan kansje være pga. alle profetiene om Jesus som har blitt oppfylt? Skrevet i gamle testamenet og oppfylt i det nye. Jeg kan fortelle om disse senere, nå har jeg Lost å se på.
Vis hele sitatet...
La oss si at jeg skriver en bok nå, og skriver at det vil komme en stor person en gang i fremtiden (la oss kalle ham Den store Bob), jeg skriver en haug med vage profetier rundt denne personen. Så.. 20 år etterpå, så tar jeg en tilfeldig person (Bjarne), tar alt han har gjort de siste årene, og skriver en ny bok hvor jeg forteller om hvor fantastisk Bjarne var, og hvordan han oppfyller alle de profetiene jeg skrev om for 20 år siden, og sannelig må være Den Store Bob.

Det er AKKURAT det samme som med Jesus, men et litt annet tidsperspektiv. Hvorfor er ikke alle jøder kristne? Fordi
1) Det er profetier rundt messias han ikke har oppfylt
2) De profetiene han har oppfylt er uklare
3) Det er ingen garanti for at det som er skrevet om Jesus er sant. Det er historiske bevis for at Jesus fantes, men ingenting som beviser alt det nye testamentet sier om Jesus.

Hva med Nostredamus? Mange sier han har forutsagt 11. September og lignende. Det virker kanskje overbevisende i starten, men hvis man gidder å tenke over det så finner man fort ut at det ikke er noe hokus pokus ved hverken han eller kristendommen.
Renskrivet. er ok. har skrivi et dokument nå som er på 1300 ord. der går det på rein fakta som motbeviser evolusjonsteorien og på den måten henviser til at det mest sansynlige er gudomlig kraft.
Jeg vil også få med at informasjonen er en smule gammelt, men ken fikse nyere stoff.
Det er også fordet meste IKKE kristne professore og vitenskaps men som har kommet fram til svaret.
Arthond: Det er lett å plukke ut forskjellige fakta, for så å få det til å understøtte sin egen teori, eller for å dekke over svake punkter ved sin egen teori, nesten litt Ad Hoc-mentalitet.
Darwins teorier er utdatert, de er trossalt gamle slik som andre teser som har blitt motbevist, men en kan ikke trekke slutningen fra at Darwin er udatert, til at Gud skapte universet.
Og uansett er alt dette teser og teorier, og jeg vil nok ikke tro på noen av delene,
men for å nevne en annen retning.
F.ex; et av problemene med evolusjonsteorien, er at universet har utviklet seg i en retning siden the big bang(Strekker teorien utover bare jorda nå), og dermed oppstår behovet for en "Første beveger", noe som satte igang the big bang osv.
Problemet her er energilovene, som sier at Energi kan ikke skapes eller forsvinne, bare endre form, og derfor må all energi ha vært til for evig, og derfor trenger en ikke en første beveger(En guddommelighet).

Og uansett blir det hele off-topic, men samtidig ikke, fordi det er naivt å tro at Gud faktisk skapte verden, og for å fortsette litt der, hvis Gud nå skapte dette fullkomne natursystemet, hvorfor lot han jordskjelv og slikt være mulig, for det viser bare at jorda ikke er perfekt, bare at den er styrt etter lover/regelmessigheter.
Sitat av Bjølg
Vet ikke helt om jeg tolket dette rett, men hvis du mener kristendom ikke har blitt påtvunget folk, så bør du nok tenke litt på hvordan Norge ble kristnet, eller kanskje ofre korstogene en tanke, for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Såklart blir mennesker syke i hodet av og til, også innen kristendommen. Men poenget er vel at det står ikke i Bibelen. Religionen er imot tvangskonvertering. Selv om enkeltpersoner er for det. Religionen er imot drap av ureligiøse selv om enkeltpersoner er for det og.

Men i islam er religionen for drap av folk som konverterer bort fra den. Og for drap av folk som ikke er kristne. Ihvertfall hvis jeg forsto Arthond rett.

Sitat av L0rdMeL
F.ex; et av problemene med evolusjonsteorien, er at universet har utviklet seg i en retning siden the big bang(Strekker teorien utover bare jorda nå), og dermed oppstår behovet for en "Første beveger", noe som satte igang the big bang osv.
Problemet her er energilovene, som sier at Energi kan ikke skapes eller forsvinne, bare endre form, og derfor må all energi ha vært til for evig, og derfor trenger en ikke en første beveger(En guddommelighet).
Vis hele sitatet...
Du som alle andre forstår vel at noe må komme fra noe? Akkurat som at du må komme fra morra di, må energi komme fra noe. Men selvsagt får vi det samma problemet med Gud. Der står diskusjonen rett og slett fast. Det er utenfor vår fatteevne. Eller har du vanskelig å tro at en allmektig Gud kan ha skapt energi?
Sitat av fappaggagga
Du som alle andre forstår vel at noe må komme fra noe? Akkurat som at du må komme fra morra di, må energi komme fra noe. Men selvsagt får vi det samma problemet med Gud. Der står diskusjonen rett og slett fast. Det er utenfor vår fatteevne. Eller har du vanskelig å tro at en allmektig Gud kan ha skapt energi?
Vis hele sitatet...
Jeg sier meg enig i at alt må ha en årsak.
Enhver virkning trenger en årsak som er like stor eller større, men det betyr ikke at det ikke finnes sirkulær kausalitet(hvis du forstår begrepet:P).

For å beskrive dette, la meg komme med et eksempel. Tre mennesker har står og spiller fotball med hverandre, de sparker ballen fram og tilbake. Årsaken til at den ene får ballen er fordi en av de andre sparket den til han, og slik fortsetter de.
Dette har de gjort for alltid, og vil for alltid gjøre det.
Energien kommer fra den ene, går til den andre, for så til den tredje før den havner hos den første. Den har alltid vært der, og vil ikke forsvinne. Et evig kretsløp.
Da trengs ikke en Gud lengre å ha skapt det, for det har alltid vært der. Jeg vil si at dette er en mer plausibel løsning enn at et vesen hinsides Tid&Rom skapte tid&rom med innhold.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sitat av fappaggagga
Du som alle andre forstår vel at noe må komme fra noe? Akkurat som at du må komme fra morra di, må energi komme fra noe. Men selvsagt får vi det samma problemet med Gud. Der står diskusjonen rett og slett fast. Det er utenfor vår fatteevne. Eller har du vanskelig å tro at en allmektig Gud kan ha skapt energi?
Vis hele sitatet...
Noe må ha vært uskapt, noe må vare evig.. men jeg har større tro på at det er selve universet/mulitverset enn Gud. Fordi Gud må ha et medie som han kan eksistere i, altså.. et univers for Gud. Og det virker for meg som litt bisart. Er vårt univers en simulering som Gud kjører i hans univers? Da er vi ikke noe mer enn spillere i et avansert Sims spill. Det er fullt mulig, vi kan jo selv lage små univers med datamaskiner, men at det skal være lag på lag med simuleringer blir bare for merkelig.

Sitat av Arthond
Renskrivet. er ok. har skrivi et dokument nå som er på 1300 ord. der går det på rein fakta som motbeviser evolusjonsteorien og på den måten henviser til at det mest sansynlige er gudomlig kraft.
Jeg vil også få med at informasjonen er en smule gammelt, men ken fikse nyere stoff.
Det er også fordet meste IKKE kristne professore og vitenskaps men som har kommet fram til svaret.
Vis hele sitatet...
Det der er det største søppelet jeg har sett på lenge. Enhver med biologi, fysikk og kjemi fra VGS nivå vil med en gang se at halvparten av det drittet der er rent vås. Derfor jeg nesten mener 3FY, ihvertfall 2FY burde vært kravlagt på VGS.

Jeg blir nesten lei meg når folk holder fast på tro som strider mot vitenskapen. Hvis det fantes en Gud tror jeg han ville skammet seg over at mennesker ikke ønsket å prøve å forstå hvor fantastisk universet hans er. Hvordan Gud har klart å skape et univers som av seg selv kan skape liv, det er for meg en mye større bragd enn å ha bestemt at "her skal det være liv, og slik og slik skal det være".
Sitat av Skyfex
Noe må ha vært uskapt, noe må vare evig.. men jeg har større tro på at det er selve universet/mulitverset enn Gud. Fordi Gud må ha et medie som han kan eksistere i, altså.. et univers for Gud. Og det virker for meg som litt bisart. Er vårt univers en simulering som Gud kjører i hans univers? Da er vi ikke noe mer enn spillere i et avansert Sims spill. Det er fullt mulig, vi kan jo selv lage små univers med datamaskiner, men at det skal være lag på lag med simuleringer blir bare for merkelig.



Det der er det største søppelet jeg har sett på lenge. Enhver med biologi, fysikk og kjemi fra VGS nivå vil med en gang se at halvparten av det drittet der er rent vås. Derfor jeg nesten mener 3FY, ihvertfall 2FY burde vært kravlagt på VGS.

Jeg blir nesten lei meg når folk holder fast på tro som strider mot vitenskapen. Hvis det fantes en Gud tror jeg han ville skammet seg over at mennesker ikke ønsket å prøve å forstå hvor fantastisk universet hans er. Hvordan Gud har klart å skape et univers som av seg selv kan skape liv, det er for meg en mye større bragd enn å ha bestemt at "her skal det være liv, og slik og slik skal det være".
Vis hele sitatet...
Grunnen til at vi ikke er deler av ett avansert Sims er fordi vi velger selv hva vis kal gjøre. Vi styrer ikke på kommando fra spilleren (Gud).

Jeg synes ikke det er riktig å si at det er det største våset du har sett uten å fortelle hva som er vås. Eller siden det er ett ganske stort dokument, noe av det.

Sitat av L0rdMeL
Jeg sier meg enig i at alt må ha en årsak.
Enhver virkning trenger en årsak som er like stor eller større, men det betyr ikke at det ikke finnes sirkulær kausalitet(hvis du forstår begrepet:P).

For å beskrive dette, la meg komme med et eksempel. Tre mennesker har står og spiller fotball med hverandre, de sparker ballen fram og tilbake. Årsaken til at den ene får ballen er fordi en av de andre sparket den til han, og slik fortsetter de.
Dette har de gjort for alltid, og vil for alltid gjøre det.
Energien kommer fra den ene, går til den andre, for så til den tredje før den havner hos den første. Den har alltid vært der, og vil ikke forsvinne. Et evig kretsløp.
Da trengs ikke en Gud lengre å ha skapt det, for det har alltid vært der. Jeg vil si at dette er en mer plausibel løsning enn at et vesen hinsides Tid&Rom skapte tid&rom med innhold.
Vis hele sitatet...
Jeg syns ikke det der er mer sansynlig siden noen må ha sentret første gang. Barna ville etterhvert tørstet ihjel osv.

Tid virker som det store greiene i diskusjonen her. Men hva er egentlig tid? For meg virker det som om det bare er et menneskeskapt begrep for "ting skjer" elller noe.
Sitat av Arthond
Renskrivet. er ok. har skrivi et dokument nå som er på 1300 ord. der går det på rein fakta som motbeviser evolusjonsteorien og på den måten henviser til at det mest sansynlige er gudomlig kraft.
Jeg vil også få med at informasjonen er en smule gammelt, men ken fikse nyere stoff.
Det er også fordet meste IKKE kristne professore og vitenskaps men som har kommet fram til svaret.
Vis hele sitatet...
Hvis det er dette dere lærer på kristne privatskoler så bør disse legges ned med øyeblikkelig virkning. Makan til vrøvl.

Du kan forsåvidt godt reinskrive en gang til, det var masse høytsvevende påstander uten forklaring, rot og uforståelige konklusjoner...
Sist endret av commie; 23. mars 2006 kl. 12:25.
Sitat av commie
Hvis det er dette dere lærer på kristne privatskoler så bør disse legges ned med en øyeblikkelig virkning. Makan til vrøvl.
Vis hele sitatet...
Igjen vil jeg si dette: Istedenfor å si at det er vrøvl så hvis noen eksempler på det.
Dere sier at det må en engergi til for at jorda kan skapes.
Nå mener mange kristne at Gud ikke er en person men mer som engergi.
Men alt må jo skapes, hvor kommer ballen fra.
Og når du sier at du veit bedre en verdens mest kjente vitenskaps menn fordi du har 3FY på vgs nivå er det kanskje på tide å tenke seg litt om.
Dette er folk som sier de er stikk imot kristendommen men sier en skapelse er det mest lokiske og enkleste.
Det er ikke svada noe av det jeg har skrivi på det dokumentet, det er vitenskap på VGS nivå, om ikke høyere.
Jeg har motbevist med lover og regler. det er Professore i dette emnet.
Det finnes ingen håndholdte bevis, men motbevs. Og ja, kanskje det er naivt å tro på kristendommen som dere mener ikke er bevist. men det er bedre en å tro på noe som er motbevist.
Det å være realist og kristen går fint ann, kan noen forklare hva som skulle vært problemet med det??

Jeg har jo MANGE eksempler på det.
Les dokomentet jeg har lagt ut.

Foresten er det heller ikke noe med en kristen privatskole å gjøre.
Veit heller ikke om noen.. .
Sist endret av Arthond; 23. mars 2006 kl. 12:29.
Sitat av ivioyner
Er det rettferdig med en evighet i helvete for at noen simpelthen ikke tror når Gud løper rundt og graver ned fossiler for å få folk til å ikke tro på ham?
Vis hele sitatet...
Skal ikke pirke på småting, men tingen er at det at i følge bibelen er det bare å bekjenne at du tror så slipper du å brenne i helvete til evig tid. :P er ikke så veldig vanskelig akkurat.
fappaggagga: Kristendommen er imot tvangskonvertering?

Hvordan kan det da ha seg at Norge ble "kristnet" ved hjelp av sverd og drapstrusler?
Sitat av Thedeeq
fappaggagga: Kristendommen er imot tvangskonvertering?

Hvordan kan det da ha seg at Norge ble "kristnet" ved hjelp av sverd og drapstrusler?
Vis hele sitatet...
Selv om kristendommen er imot det, så kan folk gjøre gale ting i kristendommens navn. Selv om det er imot Bibelen. Hvis jeg roper dere fortjener dette i kristendommens navn samtidig som jeg fyrer løs hagla mi på samtlige mennesker på torget betyr ikke at kristendommen står for å fyre løs en hagle mot samtlige mennesker på torget

Håper du forstår hva jeg mener
Gode poeng og godt sagt fappaggagga og Gryxor
Men hvorfor skal et menneske bekjenne en tro de ikke tror på? Skal de bare gjøre det for å slippe at kristne påstår de havner i helvete? For meg virker det helt meningsløst.
Sitat av L0rdMeL
3. Er det rettferdig av Gud å straffe de mennesker som velger å ha et annet livssyn enn de kristne? Ta Gandhi for eksempel, er han i helvete? Jeg vil ikke se på det som rettferdig for å si det slik, og heller ikke en god handling heller.
Vis hele sitatet...
Vil bare vise deg hva en kamerat skrev om dette. Nå aner ikke jeg hvordan man siterer men får bare ta vise deg.

Dette var det jeg spurte han om. Hvorfor er ikke Gud ond når han sender folk til helvete? Hvorfor fortjener folk det?

"Mennesket har fått valget å synde eller lavær.. Gud har gitt mennesket mulighet til total tilgivelse.. og en plass i himmelen. De som går til helvete har valgt bort denne muligheten. Gud sender de derfor ikke til helvete.. de velger det selv.. Gud ønsker de ikke til helvete. Men han kan ikke slippe de inn i himmelen fordi de ikke er helliggjort "
Sitat av fappaggagga
Selv om kristendommen er imot det, så kan folk gjøre gale ting i kristendommens navn. Selv om det er imot Bibelen. Hvis jeg roper dere fortjener dette i kristendommens navn samtidig som jeg fyrer løs hagla mi på samtlige mennesker på torget betyr ikke at kristendommen står for å fyre løs en hagle mot samtlige mennesker på torget

Håper du forstår hva jeg mener
Vis hele sitatet...
Nei du sier jo noe der. Men det faktum at Prester og andre helligdommer, reiste rundt å tvang folk med i religionen sin. Utelukkende for å skaffe penger, som senere ble brukt til korstog mot Midt-Østen mm... Hvordan forklarer du dette?

Hvis man sammenligner Kristendommen med Islam - så er jo de to religionene ganske like hva gjelder utvikling. Kristendommen skulle brutalt omvende alle, da for ca 600 år siden og utover. Det samme som Islam gjør nå. Islam er jo som kjent ca 600 år "yngre" en Kristendommen.

All religion skaper problemer og splid. Det eneste jeg bekjenner meg til er et blått fotballlag på Oslos østkant.
Sitat av L0rdMeL
Men hvorfor skal et menneske bekjenne en tro de ikke tror på? Skal de bare gjøre det for å slippe at kristne påstår de havner i helvete? For meg virker det helt meningsløst.
Vis hele sitatet...
Selvsagt skal man ikke det. Men man burte tenke litt "What if" og sjekke opp religionen. Dra litt i menigheter og sånt. Da finner man fort ut sannheten (eller hjernevaskingen som ukristne flest kaller det )
Sist endret av fappaggagga; 23. mars 2006 kl. 13:15.
Nå vil jeg bare si at Islam står for å drepe alle Jøder og kristne, egentlig alle som ikke er muslimer.
Tror du kan stole mindre på en muslim en en kristen.
Det er bare det at det er den mins motbeviste og mest logiske forklaringa.. og ja, dra til en meninghet, prat med folk om det.. Du kan ikke si din mening om noe om du ikke har sett på flere sider av samma sak. Les og finn ut mer, være åpen for at du sjøl har feil da finner du ut at det er interesant og kanskje har feil. eller riktig..
Sitat av Thedeeq
Nei du sier jo noe der. Men det faktum at Prester og andre helligdommer, reiste rundt å tvang folk med i religionen sin. Utelukkende for å skaffe penger, som senere ble brukt til korstog mot Midt-Østen mm... Hvordan forklarer du dette?

Hvis man sammenligner Kristendommen med Islam - så er jo de to religionene ganske like hva gjelder utvikling. Kristendommen skulle brutalt omvende alle, da for ca 600 år siden og utover. Det samme som Islam gjør nå. Islam er jo som kjent ca 600 år "yngre" en Kristendommen.

All religion skaper problemer og splid. Det eneste jeg bekjenner meg til er et blått fotballlag på Oslos østkant.
Vis hele sitatet...
Dette er jo selvsagt forferdelig. At man tvang folk til å bli kristne. Også at vatikanet fant ut at det var en god ide å få folk til å betale for tilgivelse. For å si det sånn så har jeg lite til overs for Katolisismen som gjorde det meste av det her.

Forskjellen mellom det kristendommen har gjort og det islam gjør er rett og slett at i Koranen står det at man skal gjøre det. I Bibelen er det ikke nevnt. Altså at religionen Islam står for dette (sharia-lovene) mens religionen Kristendommen står ikke for det som har skjedd. Det har bare vært en gjeng maktsyke folk som har gjort det i kristendommens navn.
Det er ikke noe bevis for at de var mental syke?
De trodde det de gjorde var riktig, men om du har følgt med så frister satan mennesker for å gjøre mot Gud, mens de tror du gjør noe riktig.
Også som jeg har nevnt før så finnes det mange versjoner av oppfatning av bibelen.
Ikke alle er rette, men de fleste har noe rett i seg. Det med korfarer togene var fordi de kristne sa jødene hadde drept Guds sønn, men viste ikke at Jesus MÅTTE dø for å frelse menneskene. Derfor hevnet kristne seg på jødene, Guds utvalgte folk
Sist endret av Arthond; 23. mars 2006 kl. 13:30.
Sitat av Arthond
Det er ikke noe bevis for at de var mental syke?
De trodde det de gjorde var riktig, men om du har følgt med så frister satan mennesker for å gjøre mot Gud, mens de tror du gjør noe riktig.
Også som jeg har nevnt før så finnes det mange versjoner av oppfatning av bibelen.
Ikke alle er rette, men de fleste har noe rett i seg. Det med korfarer togene var fordi de kristne sa jødene hadde drept Guds sønn, men viste ikke at Jesus MÅTTE dø for å frelse menneskene. Derfor hevnet kristne seg på jødene, Guds utvalgte folk
Vis hele sitatet...
Hehe, les igjen. Ikke mentalt syke, men maktsyke
Sitat av fappaggagga
Hehe, les igjen. Ikke mentalt syke, men maktsyke
Vis hele sitatet...
sorry, sitter i Økitime.. :P
hehe


Men dette er bare et godt eksempel på at men ser det man vil se.
For meg hadde det passa at det hadde stått mentalt.
Samma med dokumentet jeg la inn, håper alle har lest det. Om du på død og liv ska vrenge det om går det.

Må bare medgi en feil i det dokumentet, jeg veit at USA har gått fra Darwinismen og mange andre land også. Men Frankriket tror jeg har gått tilbake fordi det har hatt mye problem i de siste landene. men skal ikke si noe sikkert om Frankriket, bare at det en gang gikk fra Darwinismen.
Sist endret av Arthond; 23. mars 2006 kl. 13:35.
Hva mener du? Det er skoler i _en_ delstat i USA som har tatt inn kreasjonisme på lik linje med evolusjonsteorien i naturfagstimene...
Yepp, skoler ikke bare i en delstat i usa men i flere + andre land også i Europa. Som jeg har fortått er det nesten bare Norge som holder virkelig an på evolusjonsteorien.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sitat av fappaggagga
Grunnen til at vi ikke er deler av ett avansert Sims er fordi vi velger selv hva vis kal gjøre. Vi styrer ikke på kommando fra spilleren (Gud).

Jeg synes ikke det er riktig å si at det er det største våset du har sett uten å fortelle hva som er vås. Eller siden det er ett ganske stort dokument, noe av det.
Vis hele sitatet...
Poenget var ikke at vi bare er brikker i et spill. Det er vi klart ikke. Poenget var at om Gud eksisterer er universet vårt bare en simulering (Det betyr ikke at vi ikke har fri vilje). Jeg hater når folk prøver å vri seg unna et spørsmål ved å svare urelevant. Merkelig nok virker det som standard for fanatiske kristne.

Jeg har ikke tenkt til å besvare hver enkel påstand i dokumentet, fordi det er bare masse dårlige formulerte påstander uten kilder eller motbeviselige påstander. Hvis du kan peke meg til EN artikkel som gir et godt og logisk argument mot evolusjon og resten av vitenskapens forklaring på verden, kom med det! Vær så snill.. men ikke kast ut disse ubrukelige påstandene. Les litt New Scientist eller Scientific American og få kunnskapen deres i orden.. det virker som alt dere har lest i livet er tabloid og kristenpropaganda >_<

Sitat av Arthond
Yepp, skoler ikke bare i en delstat i usa men i flere + andre land også i Europa. Som jeg har fortått er det nesten bare Norge som holder virkelig an på evolusjonsteorien.
Vis hele sitatet...
Kansas er den eneste staten som har vurdert det, og da Intelligent Design, som betyr at de ikke godkjenner at Gud har skapt alt, men at det kanskje er en bitteliten sjansje for at det kanskje var noe eller noen som kanskje guidet evolusjonen i begynnelsen og kanskje noen ledd her og der. Det betyr at for alt vi vet kan det være aliens, derav kommer spagettimonsterkirken.. som sier at hvis kirkens syn blir godtatt, så må også spagettiteorien godtaes, fordi ID er så uklar at hva som helst egentlig kan godtas som en akseptabel teori. Det er andre enkeltskoler som har vurdert det, men da bare 8 skoler i hele USA. I Europa er det bare danmark som har vurdert det så langt jeg har hørt. Men jeg kan ikke huske å ha lest at det ble godtatt. Kan du peke til en skole som ikke aksepterer evolusjon i Europa?
Sitat av Skyfex
Poenget var ikke at vi bare er brikker i et spill. Det er vi klart ikke. Poenget var at om Gud eksisterer er universet vårt bare en simulering (Det betyr ikke at vi ikke har fri vilje). Jeg hater når folk prøver å vri seg unna et spørsmål ved å svare urelevant. Merkelig nok virker det som standard for fanatiske kristne.

Jeg har ikke tenkt til å besvare hver enkel påstand i dokumentet, fordi det er bare masse dårlige formulerte påstander uten kilder eller motbeviselige påstander. Hvis du kan peke meg til EN artikkel som gir et godt og logisk argument mot evolusjon og resten av vitenskapens forklaring på verden, kom med det! Vær så snill.. men ikke kast ut disse ubrukelige påstandene. Les litt New Scientist eller Scientific American og få kunnskapen deres i orden.. det virker som alt dere har lest i livet er tabloid og kristenpropaganda >_<
Vis hele sitatet...
Hvorfor er universet en simulering. Gud skapte universet. Og der styrer han. Han gir oss fri vilje. Hvorfor kan ikke det hende?

Jeg skjønner også at du ikke kan svare på hver eneste påstand i ett så stort dokument. Det var derfor jeg skrev "eller siden det er ett så stort dokument noe av det". Ta noen av påstandene og motargumenter dem.

Svarte jeg urelevant? Hvordan?
Sitat av Skyfex
Jeg hater når folk prøver å vri seg unna et spørsmål ved å svare urelevant. Merkelig nok virker det som standard for fanatiske kristne.
Vis hele sitatet...
Jeg er så ekstremt enig her... Men vi får jo eksempler igjen
Sitat av Arthond
Yepp, skoler ikke bare i en delstat i usa men i flere + andre land også i Europa. Som jeg har fortått er det nesten bare Norge som holder virkelig an på evolusjonsteorien.
Vis hele sitatet...
@Arthond: Da forstår du ikke så ekstremt mye da, virker det som.
Sist endret av classic_war; 23. mars 2006 kl. 14:46.
Sitat av otaku
Jeg er så ekstremt enig her... Men vi får jo eksempler igjen

@Arthond: Du forstår ikke så ekstremt mye da, virker det som.
Vis hele sitatet...
Jeg syns vi kan holde oss så gode at vi klarer å diskutere religion uten å begynne å prakke ned på andre.
Det var ikke for å prakke ned på han, så jeg siterer igjen.
Sitat av Arthond
Yepp, skoler ikke bare i en delstat i usa men i flere + andre land også i Europa. Som jeg har fortått er det nesten bare Norge som holder virkelig an på evolusjonsteorien.
Vis hele sitatet...
Da kan du vel forstå at jeg begyner å lure, det er da ikke "nesten bare norge som holder virkelig an på evolusjonsteorien"...