Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2767
Overskuddsmateriell
Hei

Lite enkelt spørsmål her.
Ref. http://www.futurlec.com/Datasheet/Linear/LM35DZ.pdf

På side 7 og utover ser man eksempler på hvordan den kan kobles. Ser man da videre på eksempel figur 7 så ser man der at det er angitt en motstand på 18K ohm. Men hva betyr 10%? Betyr det at den kan være +-10%?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Jeg kan ikke så mye om sånt. Men nederst på wiki artikkelen står det en forklaring
motstanden kan ha en toleranse på 10%. Du bestiller motstanden med hovedsakelig tre parametre;
resistanse (i ohm, den mest opplagte parametren)
toleranse (% avvik på oppgitt resistanse i ohm som kan forekomme i verst tenkelig utfall)
effekt (i watt, hvor høy effekt den tåler)

I de fleste tilfeller, som her, er resistansen viktigst, da de færreste motstander trenger dissipere noe nevneverdig effekt. 10% toleranse som i ditt eksempel er en "dårlig" motstand, i dag bruker man gjerne 1% fordi prisforskjellene er blitt så små om du bestiller mange (plutselig skal én av dem inn i en del av kretsen hvor toleransen er kritisk, så slipper du å bestille ny rull). Ikke lenge siden 5% var mest vanlig. Du kan forøvrig bruke både 5% og 1% i stedet for 10%, men ikke noe høyere.
Sist endret av wanna-b; 24. november 2014 kl. 15:11.
▼ ... over et år senere ... ▼
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Gjennbruk av gammel tråd

http://www.datasheetspdf.com/PDF/SSR-10DA/789330/3

Tolker jeg det rett om jeg sier at jeg må ha 12v inn på denne for å få SSR'en til å koble inn, men den kobler ikke ut igjen før den faller under 3V?
Har en SSR10-DA
Det står jo spesifikt "min ON/OFF voltage" på >2.4 V og <1.0 V.
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Takk, den så jeg ikke.
Hva er da "Trigger current: 7.5mA / 12V"?
Inni SSRen er det vel noen par transistorer + zero crossing detection osv, så det er strømmen fra inngangssignalet som kreves for å holde den aktivert.
ssr trekker 7.5 ma ved 12 volt.
Disse releene går rett på f.eks en arduino eller en sestos pid om
Du skal lage sous vide eller brygge øl.
Overskuddsmateriell
Trådstarter
Skal inn på en ESP8266