Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 18840
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Lysteknikk - En innføringsguide

DMX512


Dette er livslinjen vår, DMX512 (herved referert til som bare DMX) er en protokoll som brukes for å sende kommandoer til dimmere og såkalte intelligente lyskastere (herved kalt fixtures). Jeg skal holde dette relativt kort, vi kunne dykket dypt inn i RS-485 standarden og forklart signalene DMX512 bruker, men for en lystekniker trenger man egentlig ikke såpass.
Før i tiden brukte man mange forskjellige proprietære måter å sende styresignal til dimmere, men etter mye tull sluttet flere og flere seg til denne standarden. Noen kjenner kanskje igjen pluggen på kabelen, det er en XLR5 plugg, i motsetning bruker lyd XLR3 som har 3 pinner, signalet går også andre veien i forhold til lyd.
Det bør kanskje nevnes at jeg har vært borti firmaer som har lysutstyr med XLR3 plugger, noe som er veldig dumt, siden du må merke alle kablene dine: Lydkablerer ganske forskjellig fra DMX.
Lyd er analogt signal med mye mer styrke, kablene har en annen impedans og skjermingen er ikke så heftig som på datakabler, bruker man lydkabler for DMX signal kan man risikere at data går tapt og du vil få merkelige resultat fra utstyret som er koblet til. Med det sagt: jeg har brukt lyd XLR3 på korte strekk i nødsituasjoner og det har gått bra.
Prinsippet bak DMX er at du har 512 adresser (ett DMX univers), hver av disse kan ha en verdi fra 0 til 255, oftest omtalt som 0-100% i lysmiksere.
Så, la oss si du har en 12 kanals dimmer som er koblet opp mot lysbordet med en DMX kabel, dimmeren er stillt inn på å ha startadresse 1, dvs den bruker DMX adresse 1 til 12. Vi kobler så på 12 vanlige lyskastere og kan sette verdier på disse i lysmikseren, kanal 1 til 50%, kanal 2 til 14% etc. dette kan du lagre i lysbordet som en scene, også kalt moment eller cue, man kan lagre flere av disse i en serie (et show) og for eksempel ha fade tider i mellom disse.
Dette er jo vel og bra, men de fleste av oss har vel sett konserter og det skjer vitterlig mye mer enn at lysene dimmer opp og ned, og slik gjøres det:
La oss si vi har et intelligent lys, dvs et lys med flere parametre enn dimmer, et slikt lys vil ta opp flere adresser, akkurat som dimmeren:
Dimmeren hadde startadresse 1 men har 12 kanaler, den opptar altså kanal 1-12 det neste lyset/dimmer må ha startadresse 13. Vårt intelligente lys kan bevege seg, har dimming og har fargehjul, det tar opp 6 kanaler, hver parameter i lyset må ha en egen kanal og det ser slik ut:

1: Dim
2: Pan
3: Tilt
4: Cyan
5: Magenta
6: Yellow

Første kanal dimmer lyset, andre kanal er panorering eller sideveis bevegelse, tredje kanal er tilt som er vertikal bevegelse og så kommer fargene. Man bruker i motsetning til dataverdens RGB (også kalt additiv fargeblanding) CMY, eller subraktiv
fargeblanding
, i RGB vil verdiene 255,255,255 gi hvitt, i CMY vil verdiene 0,0,0 gi hvitt. I lysmikseren så har du "Personality" eller "Fixture" filer, disse filene er enkle konfigurasjonsfiler som forklarer bordet hva et intelligent lys heter og hvilke kanaler som styrer hva, så jeg trenger (i en perfekt verden) ikke å vite hvilke kanaler som gjør hva på et gitt lys, for produsenten lager disse konfigurasjonsfilene for oss. Jeg har vært borti prototyper av lys som ikke har konfigurasjonfiler og da må man bare prøve seg frem, lysbordene har ofte muligheten for å lage nye fixture/personality filer.


DMX topologi er ikke som et datanettverk (stjernetopologi), man kobler hvert univers i serie slik som på bildet over, man kan egentlig se bort i fra
den terminerende motstanden, det er omtrent standard at intelligente lys terminerer signalet selv om det ikke kobles noe videre.

La oss gå over til noe du faktisk kan trykke på selv, det finnes mye software man kan bruke til lysprogrammering, hver konsollprodusent leverer ofte emuleringsprogram for lysmikserene de har. Folk har sine preferanser, men jeg skal i denne guiden bruke MA lighting sin software fordi det anses av mange som industristandarden, så er du her for å lære HOG så må du nok finne andre guider. (men fra spøk til revolver, Når du har lært prinsippene bak lysprogrammering så tar det ikke lange tiden å lære en annen lysmikser).

Softwaren vi trenger finner du her: http://www.malighting.com/en/support.../software.html
Vi trenger 2 ting, selve lysmikseremulatoren som heter grandMA2 onPC Software og en visualizer som heter MA 3D Software,
Det skal nevnes at det er endel lettere å jobbe med dette om man har flere skjermer, en skjerm til visualizeren og en skjerm med onpc.
Start først opp MA onPC.


Du blir møtt av en skjerm med masse knapper og andre merkelige greier, i hovedsak har du:
Programmer - Til høyre er det en hel gruppe med knapper og en numpad, dette kalles programmereren/editoren, det er disse knappene som brukes til selve programmeringen.
Encoders - Øverst til venstre er det noen brede knapper som heter "Dimmer", "Position", "Color" etc, disse er "Encoders", det er grupperinger av parametre.
View - I midten er det et vindu som har grå bakgrunn og hvite prikker i seg, denne delen emulerer touchskjermen på en MA lysmikser, man kan legge opp diverse vinduer her slik man vil og lagre views, men det kommer vi evt tilbake til.
Commandline - Under dette vinduet ser du en turkis linje, dette er kommandolinjen, her kan du skrive inn kommandoer selv og se resultatet av tastetrykkene i programmereren.
Executors - Til slutt har du executors, de grå feltene nederst med tall (og de sorte knappene merket med "empty"), her kan man lagre ting, men det kommer vi også tilbake til.

Men, først skal vi sette opp ting slik at vi kan bruke visualizeren sammen med emulatoren. Øverst til høyre i programmereren i onPC softwaren ser du en knapp som heter "Backup", i det nye vinduet velger du "New Show", gi showet et navn og trykk på "Check all" knappen sånn vi er sikker på at vi starter med et rent show, trykk please (Ja du har sikkert lagt merke til at det eksisterer ingen "Enter" knapp) og lukk vinduet (den store gule X'en i øverst høyre hjørnet). Trykk på "Setup", som befinner seg like ved siden av "Backup" og et vindu vil sprette opp:

I kolonnen helt til høyre trykker du på "MA Network Control", jeg har dårlig erfaring med å bruke loopback enheten til dette, så sjekk at "Station IP" har valgt nettverks
IPen (ofte 10.x.x.x eller 192.168.x.x) din, og ikke loopback (127.0.0.1), du vil få beskjed om at IPen vil endres så fort grand MA2 onPC restartes.
Velg å "Save show" når du lukker programmet, start det på nytt igjen, sjekk at nettverks IP'en din er valgt, og mens du er i MA Network Control
vinduet så trykk på "Create session" knappen nederst til venstre for å starte en nettverksøkt.

Visualizer
Start opp MA 3D (velg mode 2 om du har ser to snarveier i startmenyen).
Vinduet er delt i tre: Visualizer i midten, Assets/Properties til høyre og Media database/Materials/Sessions nederst.
Trykk på sessions fanen nederst i vinduet, på den øverste linjen av denne seksjonen skal det stå "Own IP-Adress: x.x.x.x (Hostnavn)", trykk på teksten og i vinduet som spretter opp sørger du for at det er valgt samme nettverksadresse her som vi satte i onPC, her må du også restarte programmet om du måtte endre adressen for at endringen skal tre i kraft.
Restart programmet, du må ikke lagre showet før du lukker men det skader ikke om du vil, gå tilbake til sessions fanen, du skal nå klare å se
en linje der med navnet på nettverksøkten du startet i onPC, merk den og trykk på "Join" knappen under.

Tada, du har nå koblet visualizeren til onpc og er klar for å patche inn noen lys!

Patching
Gå tilbake til onPC, trykk på "Setup" knappen igjen og velg knappen "Patch & Fixture Schedule", du vil få opp en boks som spør om "Layer Name",
du kan kalle laget hva du vil, jeg kaller det "Bevegelige" og trykker enter. Et nytt vindu kommer opp, og i trehiarkiet som kommer på høyresiden velger du "From Library", i dette nye vinduet skriver du "viper profile" i "Fixture" tekstboksen.

Merk linjen som sier Martin Mac Viper Profile 16Bit, trykk enter, skriv så inn i Quantity: 6 og trykk "Apply" knappen nederst, vi har nå satt opp 6 fixtures av typen Viper profile.

Noe ble gjort automatisk for oss nå, lysbordet gikk ut i fra at vi ville at det første fixturet skulle starte med adresse 1 på første DMX univers.
De andre feltene i vinduet vi nettop var i spesifiserer ting som et lokalt ID og Kanalnummer (for å enklere referere til fixturet enn å huske adressen), samt "Patch Break" som er hvilken adresse som skal være den første av disse fixturene. Når du patcher flere lys om gangen, vil du bare få spørsmål om startadressen, det første fixturet vil starte med den adressen, det neste vil ta neste ledige adresse osv.
Gå ut av patch vinduet, du vil få spørsmål om å lagre patchen, noe vi gjør. Om alt er gjort riktig så vil MA 3D vinduet får en oppdateringsmelding og du vil se at du har en lyskaster midt på scenegulvet.
I bildet under ser du at du kan definere posisjoner på lysene, velg ett og ett, skriv inn posisjoner, jeg gjorde det ca slik:

(Man kan også justere posisjoner fra MA onPC: Setup->Patch & Fixture Schedule->Fixture Positions, men det er hakket enklere i MA 3D, alle har sine preferanser)

Programmering
Du kan skru på snarveier ved å trykke Insert knappen på tastaturet ditt, alle knappene har tastatursnarveier og vil vises i blått. Før vi programmerer kan vi gjøre det enda enklere enn å referere til fixturene ved tallene de har fått angitt (i dette tilfellet 1-6), vi kan bruke grupper. For å sette opp et gruppevindu, klikker vi et sted i View (stedet du klikker vil være øverst venstre hjørne på vinduet vi setter opp) Velg Group under Pools fanen i vinduet som kommer opp.

Slik satte jeg det opp, og nå trykker vi på "Fixture" knappen like over 9 tallet på numpaden i onPC programmereren, trykk så på "Please" knappen, det vi gjorde nå var å si at vi vil være i Fixture mode, i kommandolinjen skal det nå stå "[Fixture]>" i grått, i motsetning til "[Channel]>" som det først stod. Om du noen gang skulle komme bort i knapper du ikke vet hva er så skal 3 trykk på "Clear" (fjerner alt i programmereren), eller "Esc" knappen (får deg ut av editering og div undermenyer) alltid hjelpe.
I Fixture mode trykker vi "1 Thru 6 Please" vi har nå valgt alle 6 Viper profilene vi patchet inn i sted, vi trykker så "Store" knappen og velger en av de tomme boksene i Group vinduet. Vi kan endre navnet på denne gruppen ved å trykke på "Assign" knappen TO ganger (hver knapp har flere funksjoner, flere trykk vil bla igjennom funksjonene hver knapp har, du vil se navnet på funksjonen
endre seg for hvert trykk i kommandolinjen), du vil se at det står "Label"i kommandolinjen, trykk på gruppen du nettop lagde og du kan endre navn på den. Jeg lagde også en gruppe for hvert enkelt fixture for å styre de individuellt, "Clear Fixture 1 Store" og trykk på en ny tom boks i Group vinduet, jeg trykket clear først her for jeg vil være sikker på at jeg ikke lagrer med meg de andre fixturene, det er alltid god praksis å trykke clear flere ganger før man skal programmere noe nytt. Om "Clear" knappen er opplyst er det noe i programmereren fra før som du vil lagre med deg om du ikke fjerner det. Til slutt ser vinduet mitt slik ut


Velg alle fixturene og trykk på "Full" (rett under "Please"), om du ser etter i MA 3D så skal det lyse ut av alle Viper profilene, trykk "Clear" kun EN gang og velg for eksempel det første fixturet. Se på Encoderene øverst i onPC vinduet, og trykk på "Color", linjen under skal endre seg og vise "Color1" på knappen helt til venstre, trykk på den og det skal komme opp "MixColor", det vi har gjort nå er å velge fargemiksing, altså å kontrollere de tre CMY fargehjulene, lysbordet oversetter dette til RGB verdier som standard, du kan trykke på disse og sette inn verdier selv og se lyset endre farge i MA 3d.
Helt til Høyre i Encoderen (under "Control" knappen) er det en knapp som heter "Special Dialog", denne bringer opp andre måter å kontrollere verdiene på, Fader, HSB, Swatch Book, og Raw faders. HSB er et fargekart der man bare kan klikke på hvilken farge man vil ha, enklere enn å sitte å trykke inn råverdier. Lek gjerne med de andre parametrene også, du kan få lyset til å lyse en annen retning under Position, du kan legge inn mønstre eller ikoner under Gobo. Når du er ferdig med å stille det ene fixturet, trykker du bare "Clear" EN gang, for å fjerne fixturet fra programmeringsseleksjonen, så trykker du på neste fixture i gruppevinduet og stiller inn parametre der.

Om du noen gang trykker clear mer enn en gang vil du fjerne alt fra programmereren: Alle parameterendringene du har gjort på alle fixturene.

Nå har du kanskje satt fixturene i alle slags posisjoner, farger og kanskje goboer og vil lagre verket ditt, trykk på gruppen som har alle fixturene på seg, så vi er sikker på at vi har valgt alle lysene og alt lagres, trykk så på "Store" og velg et av de "Empty" knappene i Executor vinduet, sørg for at den tomme knappen du velger har rom til venstre for seg. Denne knappen kan du også gi et navn ved å trykke "Assign" to ganger og så på knappen. Vi har nå lagret vårt første Cue i vår første Sequence.
Du kan nå endre lysene til andre posisjoner/farger etc og når du liker resultatet sørger du for at alle fixturene er valgt (trykk på gruppen som har alle fixturene) og så "Store" og den samme knappen vi lagret Cue 1 på. En dialogboks vil spørre deg om hva du vil gjøre, velg "Create Second Cue". Det vi velger er å lage en sekvens av flere Cue, ofte vil man bare ha et Cue på en Executor, f.eks kan man ha frontlyset sitt på en egen Executor Fader som man styrer utenom sekvensen man kjører. Repetér noen ganger (neste gang du trykker "Store" for å lagre Cue vil mikseren anta at du skal lagre neste Cue i sekvensen) og du har laget et lysshow, gratulerer!

Om du har lyst å lese manualene selv, så kan du titte her: http://help.malighting.com/view/
Sist endret av Dodecha; 7. mars 2018 kl. 22:16.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Det kjipe nå er at du har bare en knapp til å kontrollere sekvensen din, og her kommer vitsen med å ha plass til høyre, ikke venstre, av knappen: Om du ikke har plass til høyre for knappen, trykk på "Move" i programmereren, trykk så på sekvensen din og så hvor du vil flytte den.
Trykk så "Assign" kun en gang, så på sekvensen, et nytt vindu kommer opp, og nederst til venstre ser du knapper som heter "Width1, 2" osv, trykk på "Width 3", om du har nok plass skulle det ha dukket opp to nye knapper ved siden av "Go" knappen, "GoBack" og "Off", lukk vinduet og vi har nå mulighet til å gå frem eller tilbake samt skru av sekvensen vår.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Denne guiden burde lagres til evig tid! (Overtydlig hint til moderator.(Hvis mulig)
Takk for innsatsen @Dodecha

Nå trenger jeg "bare!" Røykmaskin, laser og tålmodighet.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hm? Hva mener du med «lagres til evig tid»? Jeg har lagret den på archive.org nå, om det er noe slikt du mener.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Laget en lite timecode show for å demonstrere litt, brukte Florence + The Machine - Spectrum (Calvin Harris Remix)

Det betyr rett å slett at alt som skjer er forhåndsprogrammert, man trykker bare på play og så skjer resten av seg selv. Om det er interesse for det kan jeg fortsette guiden og forklare teknikken.

NB! Maskinen min slet litt med å kjøre skjermopptak i tillegg til Lyssoftware, visualiser og Reaper (for lyd og tidskode) så syncen er ikke heeelt god..

Her kan du se det.
Sist endret av Dodecha; 10. august 2015 kl. 02:39.
▼ ... over et år senere ... ▼
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Nå ser det ut som Martin vil inn på markedet (som MA lighting er konge i), så de har vært så snille at de har droppet å være kresen på hardware.
Dette betyr da at man kan laste ned Martins M-PC software og kontrollere lys via hvilken som helst DMX output enhet.

Så, man kan da ha et fungerende oppsett med f.eks ENTTEC USB-DMX som bare koster rundt 500kr i motsetning til MA lighting oppsett som krever en MA hardware enhet (det billigste er vel rundt 8000kr).

Jeg har såvidt brukt Martin sitt M2GO miksebord på en jobb og jeg kan lage en lett innføringsguide til det også om noen er interessert.
Har du noe erfaring med DIY løsninger?

Har en del ws2811/12b LED slynger koblet til en smarthuskontroller hvor jeg kan skifte farge og aktivere forskjellige effekter men det egner seg dårlig til ting som vu meter, synkronisert lysshow etc.

Så ser jeg at det finnes løsninger som ESPixelStick og biblioteker til arduino.

Er det noen som har prøvd noen av disse?

Jeg har både arduinoer og forskjellige ESP-er liggende samt nrf24 2.4ghz brikker.
Men trenger jeg egen hardware på pc-en for å kommunisere med e1.31 enheter på nettverket eller går det via wifi/kabel fra pc-en?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Det her er sACN protokoll og den kan fint kjøre over eksisterende nettverk som WiFi eller ethernet. Jeg har desverre ikke noe særlig erfaring med denne type DIY.