Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 21668
Hei! jeg vil høre hva folk sine meninger er om de to forskjellige bedriftene, McDonalds og Netcom? Jeg har fått jobb på begge og lurer på hvilken jeg skal velge. Den ene er salg i en Netcom butikk, den andre er å lage mat på McDonalds?
Håper noen kan gi meg litt meninger om arbeidsmiljø, lønn, fordeler og bakdeler ved begge? Jeg er 18 år.
Takk
jeg hadde valgt Netcom.. sikkert ikke noe morro med den forferdelige pipinga på mcdonalds.. høy konstant piping hele dagen..
Jeg ville helt klart valgt jobben på Netcom. Å være eksponert for publikum hele dagen lang og måtte håndtere kunder høres kjipt ut. Mye bedre å sitte i et åpent landskap foran en PC-skjerm og kose seg med en kopp te eller kaffe

Med en jobb i Netcom kan du jo få andre muligheter etter hvert som f.eks. teknisk support ovenfor mobilkunder, eventuelt en annen jobb i et callsenter innen support.
McDonalds er kjent for å ha et enormt bra arbeidsmiljø og veldig ordnede forhold. Det er noe man ikke kan ta forgitt i den bransjen. Selger for en vilkårlig butikk kan være mye forskjell, det er gjerne veldig avhengig av om det er en flink sjef, om det er en franchise eller selveid. Det er gjerne også mange færre ansatte, som gir litt begrenset sosialt miljø på jobb. Men - du skal forhåpentligvis ikke jobbe der livet ut, gå for det du syntes virker greiest, det er alltid mulig å bytte jobb om det skulle være kjedelig.

Tolker det som at jobben for Netcom egentlig er som selger i en butikk. Da jobber du dessverre ikke direkte for Netcom, men gjennom en partner. Ikke forvent at du blir behandlet som noe annet. Hvis det er direkte for Netcom så er det nok mer ryddige forhold enn det du kan forvente i en franchise.

Jeg har vært mobilselger i ganske mange år, og det tar sjela fra deg.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Jobb i Netcom-butikk er preget av lav, provisjonbasert lønn, et konstant jag etter salg og riktige tall og mange misfornøyde og dumme kunder.
kjedelig streiting
Spør deg selv hva du er mest interessert i. Det deezire sier om ordnede arbeidsforhold er også svært viktig. Og blir jo litt gambling dersom du velger mobilbutikken. På en annen side er jo mobiltelefoner og teknologi litt mer givende enn dvaske burgere og chips.

Skal du jobbe i matbransjen bør du også takle litt stress. Mennesker har en evne til å bli sultne på den samme tiden.
En annen ting som er avgjørende er jo hvor mye du skal jobbe der. Trivsel vil jo ikke spille så stor rolle om du kun skal jobbe en dag i uka...
Legg merke til den dårlige huden i ansiktet til alle som jobber på MC'DS i mer enn 3 måneder. Er det verdt det?
Grer ikke alle under en kam, men de fleste har grusom hud nettopp i ansiktet pga all fritering og steking av burgere som skjer konstant. Storebror jobbet på burgersjappe i 2 år og det ødela mesteparten av huden hans i ansiktet. Gikk fra å være relativt kvisefri og ren, til grå og klumpete. Noe av problemene sitter fremdeles igjen idag, 8 år senere.
Stort sett alle som jobber på McDonalds og slike steder begynner der i alderen hvor de utvikler kviser og uren hud. Jeg har vanskelig for å se for meg hvordan man skal utvikle slik hud av å jobbe der, det er ikke som om man går rundt i en tykk os av matolje.

Legg merke til den dårlige huden på alle i ungdomsskolen. Jeg tror ungdomsskoler gir dem grusom hud på grunn av masse lekser og dårlig luft i klasserommet.
Sist endret av Deezire; 6. mai 2014 kl. 18:04.
Netcom har vanskelige kunder i forhold til mcdonald, feks; kunder som kommer til mcdonalds tenker ikke så mye på service - vekt å har gjerne dårlig smak innenfor mat, så du kan anbefale dem hva som helst og dem allikevel tar det motsatte.

Kunder hos netcom kan være veldig kresen og kreves mye ut av deg som er 18 år, også må du være en jålebukk på jobb..
Lett jeg ville jobbet på mcDonalds ass.
Skuffe ut burgere og kjøre hjernedød service for helt fair betalt? Ja takk.
Så blir du sikkert kjent med noen søte jenter gjennom jobben også
Sitat av Deezire Vis innlegg
Tolker det som at jobben for Netcom egentlig er som selger i en butikk. Da jobber du dessverre ikke direkte for Netcom, men gjennom en partner. Ikke forvent at du blir behandlet som noe annet. Hvis det er direkte for Netcom så er det nok mer ryddige forhold enn det du kan forvente i en franchise.

Jeg har vært mobilselger i ganske mange år, og det tar sjela fra deg.
Vis hele sitatet...
HELT feil. Vil anta det er i en NetCom Shop han har fått mulighet til å jobbe i, og da blir du ansatt i TeliaSonera Norge AS, NetCom. NetCom eier NetCom shops og du blir ansatt i NetCom. Det er ikke franchise, så du kan forvente deg akkurat de samme fordelene som NetCom sentralt har.

Sitat av Buddapower Vis innlegg
Jobb i Netcom-butikk er preget av lav, provisjonbasert lønn, et konstant jag etter salg og riktige tall og mange misfornøyde og dumme kunder.
Vis hele sitatet...
Helt feil, det er timesbetalt jobb uten provisjon. Timeslønnen er på rundt 148,-

Sitat av KaiN Vis innlegg
Netcom har vanskelige kunder i forhold til mcdonald, feks; kunder som kommer til mcdonalds tenker ikke så mye på service - vekt å har gjerne dårlig smak innenfor mat, så du kan anbefale dem hva som helst og dem allikevel tar det motsatte.

Kunder hos netcom kan være veldig kresen og kreves mye ut av deg som er 18 år, også må du være en jålebukk på jobb..
Vis hele sitatet...
Og da blir også arbeidsdagen mer utfordrende og artig, enn å stå dag ut og dag inn og flippe burgere og kun betjene kunder etter hva slags burger de skal ha. Du må heller ikke være en jålebukk på jobb, i hvertfall ikke hos NetCom butikkene, der er det påbudt at alle skal bruke samme arbeidstøy, altså en NetCom pique skjorte.

Er dette snakk om en jobb vedsiden av studiene, eller fulltid?
Jeg jobbet i NetCom butikk i 2 år, først som deltidsselger og 1 år som nestsjef.
Det tok med videre til Account Manager for Telenor uten utdannelse.
Du må også tenke på hva som vil se bra ut på CVen din, det å stå å flippe burgere dagen lang og betjene kunder etter hva de peker på tavla, eller gjøre noe som er litt mer intellektuelt utfordrende, å løse problemer for kunder samt finne gode komplette løsninger som gjør kunden som kommer inn i butikken din fornøyd.

Vil tro det er mer givende og hjelpe en person med å finne riktig mobil telefon til den spesifikke kunden, samt abonnementet enn å si ok, værsågod neste.

Lykke til med valget!
Sitat av Poppee Vis innlegg
HELT feil. Vil anta det er i en NetCom Shop han har fått mulighet til å jobbe i, og da blir du ansatt i TeliaSonera Norge AS, NetCom. NetCom eier NetCom shops og du blir ansatt i NetCom. Det er ikke franchise, så du kan forvente deg akkurat de samme fordelene som NetCom sentralt har.

Helt feil, det er timesbetalt jobb uten provisjon. Timeslønnen er på rundt 148,-

Og da blir også arbeidsdagen mer utfordrende og artig, enn å stå dag ut og dag inn og flippe burgere og kun betjene kunder etter hva slags burger de skal ha. Du må heller ikke være en jålebukk på jobb, i hvertfall ikke hos NetCom butikkene, der er det påbudt at alle skal bruke samme arbeidstøy, altså en NetCom pique skjorte.

Er dette snakk om en jobb vedsiden av studiene, eller fulltid?
Jeg jobbet i NetCom butikk i 2 år, først som deltidsselger og 1 år som nestsjef.
Det tok med videre til Account Manager for Telenor uten utdannelse.
Du må også tenke på hva som vil se bra ut på CVen din, det å stå å flippe burgere dagen lang og betjene kunder etter hva de peker på tavla, eller gjøre noe som er litt mer intellektuelt utfordrende, å løse problemer for kunder samt finne gode komplette løsninger som gjør kunden som kommer inn i butikken din fornøyd.

Vil tro det er mer givende og hjelpe en person med å finne riktig mobil telefon til den spesifikke kunden, samt abonnementet enn å si ok, værsågod neste.

Lykke til med valget!
Vis hele sitatet...
At det var? Feil? Jeg gjør akkurat som deg, antar, tolker. Jeg ser ikke hvordan det kan være feil, med mindre trådstarter har kommet med informasjon som jeg ikke har fått med meg. Det er en ganske vanlig misforståelse at en butikk som selger Netcom eller Telenor er eid av en av dem. I hovedsak så er de kun selgere av produktene deres. Hele Telering-kjeden, Telekiosken, Expert, Elkjøp, Lefdal, Spaceworld, Nordialog, etc. Mobilselskapene selv har svært få butikker selv. Det er altså ikke en søkt antagelse å ta.

Ja, det er timelønn som alle andre steder, men det er også et uendelig mas om tall og mersalg. Intressant nok så betaler service bransjen utrolig dårlig, og den lønna er det samme som begynnerlønn, før kveldstillegg og helgetillegg som man får hos f.eks. McDonalds. Jeg kan med relativt stor sikkerhet si at det får du ikke som selger i en av franchise-butikkene i service bransjen.

Har aldri jobbet hos McDonalds, men opp gjennom årene så har selvsagt ganske mange venner gjort det, og alle har vært fornøyde. Godt mulig arbeidet er monotont og kjedelig, men det er forsåvidt pushing av mobiler også. Det tar maks en eller to måneder, så har man lært alt som er å lære. Det er riktignok en bransje som tufter seg på at noen er bedre enn andre, men det er stort sett idiotene som ikke klarer å komme seg videre i livet og har et enormt behov for å vise det.

Det er en stepping stone videre i livet. Ikke noe som definerer deg som person. Alle i den alderen som har noe som helst tæl har arbeidet enten deltid eller fulltid, og det er langt viktigere at du har arbeidet enn hvor du har arbeidet. McDonalds er en respektert arbeidsgiver, like fult som alle andre i servicenæringen. Spørsmålet er om du vil ha en ryddig arbeidsgiver som jevnt over har et særdeles bra arbeidsmiljø, eller risikere å havne hos en idiot som tror han kan alt om arbeidsmiljøloven og misbruker egne ansatte.

Og det er fra en som jobbet fem år som selger i bransjen, deltid og fulltid. Jeg har jobbet for mobilselskapene selv og gjennom franchises som selger produktene deres. Det varierte fra en god opplevelse til helt midt på treet. Dårlig betalt, det var det over hele linja. Du får langt bedre betalt i en matbutikk eller hos f.eks. McDonalds. Og ikke masse krangling om ferier o.l.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg tror begge deler kan funke - men hvilken sjappe tror du at du hadde giddet å jobbe deg mest opp i systemet i? Hvis du bare vil skuffe burgere/salg for penger, så er det vel samme hva du gjør så lenge du orker å gjøre det.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
JEg hadde uten tvil tatt McDonalds-jobben - forutsatt at det er slik Deezire skriver, altså kjent for greit arbeidsmiljø. For jeg har hørt både det ene og det andre når det gjelder Mækkern, både at det er en real drittjobb, men andre ganger at det er rimelig grei jobb for ungdom.

Netcom på sin side er kanskje mer komfortabelt fysisk, men nokså hardere mentalt. Heldigvis er det ikke et telefonsalgs-miljø der heller (jeg har hatt min fair share innenfor bransjen, og vet at du må være mentalt seig på nivå med en elitesoldat for å jobbe der i f.eks år av gangen).

Jeg hadde gått for McDonalds - så du er < 22-23 år gammel tror jeg (mener det ikke er en jobb for 25+åringer). Men Netcom kan være bra også, hvis det er en grei stilling.
Jeg hadde også tatt McDonaldsjobben fremfor en selgerjobb. Alle jeg kjenner som har jobbet der har trivdes. Og lagt på seg 20 kilo.
Jobbet selv i netcom i lengre tid. Som deltid da. På vestlandet er det veldig godt arbeidsmiljø, som deltid er det fastlønn, altså ikke provisjonsbasert. Lite mas om tall osv.

Som heltid derimot er det mye mer fokus på mål, og salg. De som har assisterende butikksjef stilling, eller butikksjef har lønn ettr bonuser, som går på salgsoppnåelse. Her er det altså mer ansvar, og mer stress. Som deltid er det absolutt en jobb å anbefale.
Du må nesten sette opp en liste med ulemper og fordeler i begge jobben. Samt dine personlige preferanser.

- Arbeidsmiljø
- Lønn
- Reisevei
- Arbeidsoppgaver
- Personlige egenskaper
- Stillingsprosent

Alt dette kan jo være med å påvirke valget ditt. La oss si at du velger Netcom, men ikke har noen interresse for mobiler og div. Du jobber alene, men så viser det seg at lønna er bra. Hadde du da valgt det forran McDonald's hvor lønne var helt grei, men du jobbet aldri alene og alle arbeidsforhold var på plass?

Altså, det blir egentlig bare du som bestemmer hva som er best for deg. Jeg hadde nok valgt McDonald's da jeg veit at det å stå stille i en butikk samt det å drive med salg ikke er min greie.
Sitat av CH0KE Vis innlegg
Legg merke til den dårlige huden i ansiktet til alle som jobber på MC'DS i mer enn 3 måneder. Er det verdt det?
Grer ikke alle under en kam, men de fleste har grusom hud nettopp i ansiktet pga all fritering og steking av burgere som skjer konstant. Storebror jobbet på burgersjappe i 2 år og det ødela mesteparten av huden hans i ansiktet. Gikk fra å være relativt kvisefri og ren, til grå og klumpete. Noe av problemene sitter fremdeles igjen idag, 8 år senere.
Vis hele sitatet...
Ga deg visst ett KP med uhell og denne handlingen er visst irreversibel. Forbannede. Enten har storebror lurt lillebror eller så er både lillebror og storebror dumme.

Men til TS vil jeg ikke ta macdonalds fordi alle jeg kjenner (ca 10stk) som jobber på macdonalds sier at de blir fort leie av den jobben fordi det er så mye stress. Men det skal også sies at de fleste "ungdomsjobber" er nokså kjedelige
Ville helt klart valgt Netcom. Nå jobber jeg innen for IT, så det er kanskje ikke så rart at jeg ville valgt det.

Men er det bare jeg som syntes det høres helt pyton ut å jobbe på Macdonalds å flippe burgere hele dagen?

Jeg tipper at Macdonalds er en mer stressende jobb i forhold til i Netcom.

Også er det høyere sannsynlig her for at du kan "klatre" i systemet innenfor netcom.

Nå bare tipper jeg, men det er vel bare manager man kan bli på McDonalds?

Og som noen har nevnt tidligere er det uten tvil bedre og ha Netcom på CV-en en Mac-ern.

Men valget er ditt
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Jobb i Netcom-butikk er preget av lav, provisjonbasert lønn, et konstant jag etter salg og riktige tall og mange misfornøyde og dumme kunder.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ingen erfaring fra Netcom butikkene. Deltidsansatte har fast timelønn, typisk 130-140 kr/t. Har du selv opplevd å få mindre, har du gjort en dårlig jobb i intervjuet ditt. I tillegg er det som regel mulighet til å oppnå ekstra ytelse ved salg av abonnement og tjenester, men det er absolutt ikke basert på at det er dette en ansatt skal leve av.

Og ja. Man blir ansatt som selger, ikke kassemedarbeider. Derav må man også selge.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av gamernuub Vis innlegg
Ville helt klart valgt Netcom. Nå jobber jeg innen for IT, så det er kanskje ikke så rart at jeg ville valgt det.


[COLOR="Blue"]Jeg tipper at Macdonalds er en mer stressende jobb i forhold til i Netcom. [/COLOR]
Vis hele sitatet...
Tipper hvis han tar imot oppringninger - altså innkommende samtaler - så er det mindre stressende enn utgående oppringinger, som ved telefonintervjuing eller salg. Ved de to sistenevnte må du bestrebe deg på å ringe veldig mange, og få veldig bra resultater, sånn at du har håp om å få provisjon (majoriteten av firmaene har noeslags provisjon oppå grunnlønn, grunnlønna varierer mt.p hvor seriøst bedriften er, i de seriøse får du en litt mer anstendig grunnlønn - typisk sånn ca 80-100kr/t..).

Men for all del, Mækkern er kan være temmelig stressende, ..i lengre perioder også. Men det er litt mindre monotont.
Sist endret av aeon_illuminate; 7. mai 2014 kl. 02:06.
Har desverre ingen erfaring med noen
av stedene, eneste innspillet jeg har er
at det kanskje kan være bedre å ha Netcom
på CV'n enn McDonalds. Men dette er
kun min personlige teori og synsing,
da jeg aldri har ansatt en person i hele mitt
korte liv
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Det jeg vet er at McDonalds er blant de beste å følge tariffavtalen innen sin bransje. Du som 18 åring vil begynne med en timelønn på 120,78 kr timen. men vil etter 4 måneders praksis gå opp til 141,88 kr i timen hvis du jobber på kjøkkenet eller 136.96 hvis du jobber utenfor kjøkkenet. Utover dette er det gode overtidsvilkår. 50% vanlig overtid og 100% hvis en må jobbe overtid mellom kl 21.00 og 06.00. 20kr helgetilleg og kvelds og nattetillegg som varier utfra hvilken stilling en har. For å oppsumere er jobben ok betalt så snart en har 4 måneders praksis. Forholdene er ordnet og de har et godt rykte på seg. Tariffavtalen McDonalds følger finner du her . Jeg har gjennom en del år aktivitet i fagbevegelsen hørt mye positivt om McDonalds som arbeidsgiver for unge. Og de har tidligere vunnet priser for nettopp dette tidligere (har dog ikke greid å finne kilde på dette. Men husker å ha lest det da jeg selv søkte jobb på McDonalds for noen år tilbake)

Netcom som arbeidsgiver vet jeg lite til ingenting om. Hvis de følger tariff eller legger seg på tarifflønn ville jeg ha forventet en timelønn fra 137,75kr tilr 142,2 kr alt etter arbeidsoppgavene du får. (Tatt utgangspunkt i HK sin hovedoverenskomst funnet her )

Personlig synes jeg ordnede forhold kanskje er det viktigste når det kommer til å velge en jobb. At bedrifter har og følger en tariffavtale gir en sikkerhet i hverdagen som er veldig grei å ha. Hvis det viser seg at Netcom ikke har tariffavtale ville jeg lett valgt McDonalds. Men det er ikke verre en å spørre Netcom om de følger en overenskomst/tariffavtale og om du eventuelt kan få se den. Hvis begge følger tariff ville jeg rett og slett valgt ut fra hvilke arbeidsoppgaver du synes virker greiest.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
JEg hadde uten tvil tatt McDonalds-jobben - forutsatt at det er slik Deezire skriver, altså kjent for greit arbeidsmiljø. For jeg har hørt både det ene og det andre når det gjelder Mækkern, både at det er en real drittjobb, men andre ganger at det er rimelig grei jobb for ungdom.

Netcom på sin side er kanskje mer komfortabelt fysisk, men nokså hardere mentalt. Heldigvis er det ikke et telefonsalgs-miljø der heller (jeg har hatt min fair share innenfor bransjen, og vet at du må være mentalt seig på nivå med en elitesoldat for å jobbe der i f.eks år av gangen).

Jeg hadde gått for McDonalds - så du er < 22-23 år gammel tror jeg (mener det ikke er en jobb for 25+åringer). Men Netcom kan være bra også, hvis det er en grei stilling.
Vis hele sitatet...
Hadde du lest hele innlegget hadde du fått med deg at han skrev han var 18 år.
Jeg har jobbet på Netcom kundeservice.

Netcom etter min erfaring er elendig når det gjelder behandling av ansatte, heltid og deltid.

De ansetter alle "midlertidig" AKA gjennom bemanningsbyrå, så her får du INGEN:
* Overtidstillegg
* Helgetillegg
* Arbeidstrygghet (da de reserverer retten til å gi deg sparken)

Om du spør de om dette og nevner at det de gjør er ulovlig, ber de deg kontakte bemanningsbyrået. Eneste måten du kunne gjøre noe med det var om du plutselig fikk flere hundretusen til å lage en historisk stor juridisk sak mot ulovlig praksis på arbeidsplassen.

Forvent NULL fremgang når det kommer til promotering, da alle som jobber med KS/etc blir IKKE sett på som en netcom ansatt.

Så alle goder man ser sine "medarbeidere" i andre stillinger har kan man bare glemme, fordi man jobber ikke for netcom selv om man er på deres kontorer 8 timer hver dag.

Det er kvalmt, men slik er det. Hold deg unna!

Når det kommer til lønn er dette heller ikke så bra, tror det var rundt 135 med 5% økning eller noe etter 6 mnd. NULL økning av lønn etter dette utenom pålagt inflasjonsjustering.
Sist endret av tidligerenetcom; 7. mai 2014 kl. 05:54.
Hva slags stilling hadde du? Hvor lenge jobbet du der?

Det du sier gjelder i praksis alle mulige vikarer innleid av alle bemanningsbyråer i Norge. Hvordan kan et firma ansette deg, uten at du har tatt kontakt med verken firmaet eller vikarbyrået? Det er her bemanningsbyråer "hjelper" deg. Om du ikke klarer å finne jobb selv. Og det koster selvsagt prosenter av egen lønn.

Det er også en vesentlig forskjell på en innleid vikar og et vikariat, iallefall innenfor visse bransjer. I Oslo kommune kan man f. eks jobbe evig som vikar med dårlig lønn og vilkår, så lenge kontrakt blir fornyet hver 3 måned. Overtar man et vikariat uten bemanningsbyrå, vil man mest sannsynlig ha dårlig lønn og vilkår i første 3 måneder og deretter få full lønn på lik linje med andre ansatte med lik stillingstittel (med forbehold om forskjellig utdanning, basislønn osv) og like vilkår.

Om man velger å ikke skrive ny kontrakt etter tredje måneden, resulterer dette som regel i at vikaren blir byttet/omplassert og neste offer dukker opp. Også lagt merke til at de fleste fra bemanningsbyråer er svensker og gjør alt for lønna. Bryr seg ikke mao. Nordmenn derimot, mistrives maksimalt i en slik situasjon; forståelig nok.
Sitat av Deezire Vis innlegg
At det var? Feil? Jeg gjør akkurat som deg, antar, tolker. Jeg ser ikke hvordan det kan være feil, med mindre trådstarter har kommet med informasjon som jeg ikke har fått med meg. Det er en ganske vanlig misforståelse at en butikk som selger Netcom eller Telenor er eid av en av dem. I hovedsak så er de kun selgere av produktene deres. Hele Telering-kjeden, Telekiosken, Expert, Elkjøp, Lefdal, Spaceworld, Nordialog, etc. Mobilselskapene selv har svært få butikker selv. Det er altså ikke en søkt antagelse å ta.

Ja, det er timelønn som alle andre steder, men det er også et uendelig mas om tall og mersalg. Intressant nok så betaler service bransjen utrolig dårlig, og den lønna er det samme som begynnerlønn, før kveldstillegg og helgetillegg som man får hos f.eks. McDonalds. Jeg kan med relativt stor sikkerhet si at det får du ikke som selger i en av franchise-butikkene i service bransjen.

Har aldri jobbet hos McDonalds, men opp gjennom årene så har selvsagt ganske mange venner gjort det, og alle har vært fornøyde. Godt mulig arbeidet er monotont og kjedelig, men det er forsåvidt pushing av mobiler også. Det tar maks en eller to måneder, så har man lært alt som er å lære. Det er riktignok en bransje som tufter seg på at noen er bedre enn andre, men det er stort sett idiotene som ikke klarer å komme seg videre i livet og har et enormt behov for å vise det.

Det er en stepping stone videre i livet. Ikke noe som definerer deg som person. Alle i den alderen som har noe som helst tæl har arbeidet enten deltid eller fulltid, og det er langt viktigere at du har arbeidet enn hvor du har arbeidet. McDonalds er en respektert arbeidsgiver, like fult som alle andre i servicenæringen. Spørsmålet er om du vil ha en ryddig arbeidsgiver som jevnt over har et særdeles bra arbeidsmiljø, eller risikere å havne hos en idiot som tror han kan alt om arbeidsmiljøloven og misbruker egne ansatte.

Og det er fra en som jobbet fem år som selger i bransjen, deltid og fulltid. Jeg har jobbet for mobilselskapene selv og gjennom franchises som selger produktene deres. Det varierte fra en god opplevelse til helt midt på treet. Dårlig betalt, det var det over hele linja. Du får langt bedre betalt i en matbutikk eller hos f.eks. McDonalds. Og ikke masse krangling om ferier o.l.
Vis hele sitatet...

Du gjør akkurat som meg sier du? Antar, tolker? Jeg har jobbet i en NetCom Shop så jeg vet hvordan det er, jeg tolker ikke, jeg antar ikke. Jeg vet.

Telekiosken er solgt til Telenor, og er nå 100% eid av Telenor, bare sånn at du er klar over det, når det gjelder alle de andre så stemmer det. NetCom eier NetCom butikkene 100% og du blir ansatt i NetCom, ikke ett franchise selskap som Rogersen Mobilservice AS som er forhandler for NetCom.

Nå vet ikke du om trådstarter her kanskje vil bygge seg en karriere gjennom salg eller kundeservice, jeg vil tro at du kommer bedre ut med å ha en jobb hvor du utfordrer deg mer mentalt, enn at du har stått å sagt ok, værsågod neste i 1 år. Det tror jeg også arbeidsgiveren ser etter, om det er noe slikt han tenker å søke seg på videre i arbeidslivet. Det har en betydning om hva slags type arbeid du har hatt tidligere, ikke bare at du har arbeidet.

Kjempe flott at du har jobbet 5 år i selger bransjen, du har kanskje ikke vært verdens heldigste i valg av selskaper du har jobbet med om du har fått dårlig betalt! :-) Må være arbeidsplassen din som har hatt en forferdelig dårlig ferierutine, du skal uansett vite at som deltid så skal man avlaste de som går fulltid, og da forventes det også at deltidsansatte skal jobbe i ferier mens de som har fulltid skal ut i sin ferie.

Sitat av tidligerenetcom Vis innlegg
Jeg har jobbet på Netcom kundeservice.

Netcom etter min erfaring er elendig når det gjelder behandling av ansatte, heltid og deltid.

De ansetter alle "midlertidig" AKA gjennom bemanningsbyrå, så her får du INGEN:
* Overtidstillegg
* Helgetillegg
* Arbeidstrygghet (da de reserverer retten til å gi deg sparken)

Om du spør de om dette og nevner at det de gjør er ulovlig, ber de deg kontakte bemanningsbyrået. Eneste måten du kunne gjøre noe med det var om du plutselig fikk flere hundretusen til å lage en historisk stor juridisk sak mot ulovlig praksis på arbeidsplassen.

Forvent NULL fremgang når det kommer til promotering, da alle som jobber med KS/etc blir IKKE sett på som en netcom ansatt.

Så alle goder man ser sine "medarbeidere" i andre stillinger har kan man bare glemme, fordi man jobber ikke for netcom selv om man er på deres kontorer 8 timer hver dag.

Det er kvalmt, men slik er det. Hold deg unna!

Når det kommer til lønn er dette heller ikke så bra, tror det var rundt 135 med 5% økning eller noe etter 6 mnd. NULL økning av lønn etter dette utenom pålagt inflasjonsjustering.
Vis hele sitatet...
NetCom kundeservice ansetter kun gjennom bemanningsbyrå og man får vel fast ansettelse til slutt om man gjør en god jobb.

TS, du skal vel jobbe i en NetCom butikk, og der er det annerledes.

https://netcom.no/karriere/ledige-stillinger

Som man ser her er det kun butikk jobber og store stillinger som ligger ute på netcom sine hjemmesider, går man på http://www.finn.no/finn/job/fulltime...keyword=netcom vil du se at teamleder stillinger til netcom kundesenter etc er lyst ut, og da gjennom bemanningsbyrået kelly.
Hadde deltidsjobb på McDonaldss selv jeg. Det er absolutt IKKE noe jeg anbefaler.
Alle nye ansatte ble bare satt til dritjobber, sjefen var en kukk, og brydde seg ikke om noen av medarbeiderne.

Vi hadde en nettside for ansatte, hvor vi krysset av får hvilke dager og tider vi vil/har mulighet til å jobbe.
De fleste ble satt til dager de ikke hadd krysset seg av for.
De setter deg også bare til vasking osv på begynnelsen. Kanskje etterhvert får du prøve deg på kjøkken osv, men du får uansett ikke bestemme selv hva du skal gjøre/jobbe med.

Så overall; Anbefales IKKE!
Sist endret av _X_; 7. mai 2014 kl. 11:02.
Jeg ville lett gått for en jobb på McDonalds hvor du kan være fysisk deltagende, samarbeide med andre, imøtekomme søte jenter og få ytet mer som person framfor meningsløst tankearbeid på en stol, hvor du attpåtil skal overtale folk til å gjøre ting de egentlig ikke vil.
Jeg ville så absolutt valgt Mcdonals!!
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Ta netcom jobben hvis du veit du vil like å være en selger som prakker på folk ting de ikke trenger.
Selv om du har masse kunnskap og lærer deg alt om alle varene dere selger så skal du først og fremst selge det dyreste, ikke hjelpe kundene få akkurat det de trenger.
Trives du med sånn uærlighet så passer du nok som en selger.
Jeg hadde en selgerjobb der jeg hadde masse kunnskap om det jeg solgte, men fikk skjeldent mulighet til å bruke den. Det viktigste var å selge mest mulig dritt folk ikke trengte til folk som ikke hadde peiling og stolte på at jeg ga de en god deal.

MacDonalds er sikkert en monoton jobb, men jeg kan umulig se for meg at det er så jævlig utfordrende å være mobilselger heller. Du står i en butikk og venter på folk akkurat som på mcdonalds, men sannsynligvis har du minst en kødd i butikken som bare tenker SELGSELGSELG som kommer til å enten gjøre det til en slags konkurranse hvis du fikser det, eller et jævla slit. Eneste du utfordrer er din evne til å lure folk som ikke har peiling, for å få høyere salgstall.

Men klart, det finnes værre jobber. Du kunne vært en av de som står med en stand på kjøpesenter og irriterer dritten ut av alle som haster seg forbi og forsøker å unngå øyekontakt.
Sist endret av Bothrops; 7. mai 2014 kl. 11:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Ta netcom jobben hvis du veit du vil like å være en selger som prakker på folk ting de ikke trenger.
Selv om du har masse kunnskap og lærer deg alt om alle varene dere selger så skal du først og fremst selge det dyreste, ikke hjelpe kundene få akkurat det de trenger.
Trives du med sånn uærlighet så passer du nok som en selger.
Jeg hadde en selgerjobb der jeg hadde masse kunnskap om det jeg solgte, men fikk skjeldent mulighet til å bruke den. Det viktigste var å selge mest mulig dritt folk ikke trengte til folk som ikke hadde peiling og stolte på at jeg ga de en god deal.

MacDonalds er sikkert en monoton jobb, men jeg kan umulig se for meg at det er så jævlig utfordrende å være mobilselger heller. Du står i en butikk og venter på folk akkurat som på mcdonalds, men sannsynligvis har du minst en kødd i butikken som bare tenker SELGSELGSELG som kommer til å enten gjøre det til en slags konkurranse hvis du fikser det, eller et jævla slit. Eneste du utfordrer er din evne til å lure folk som ikke har peiling, for å få høyere salgstall.

Men klart, det finnes værre jobber. Du kunne vært en av de som står med en stand på kjøpesenter og irriterer dritten ut av alle som haster seg forbi og forsøker å unngå øyekontakt.
Vis hele sitatet...

Nå prater du KUN piss.

Er selv selger innen telebrajsen, riktignok ikke for Netcom.
Målet er overhodet ikke å lure noen som helst.

Det første vi (ihvertfall de som er oppegående) gjør når man selger, er å ta en BEHOVSANALYSE for å vurdere kundens behov.
Vi ønsker selvfølgelig alltid mersalg, og tjenester. Men vi lurer aldri noen.
Dette er gjerne det som skiller en ok selger fra en som faktisk virkelig er god?

Og hvor mye vi omsetter for er totalt urelevant, vi ser mer på hva vi sitter igjen med i faktisk overskudd. Derfor er det i mange situasjoner bedre for oss å selge en billig telefon, enn en dyr.
Minst like viktig er å ha fornøyde kunder som også kommer tilbake neste gang de ønsker en ny telefon. En kunde som er blitt lurt kommer ikke tilbake.

Nå har jeg ingen erfaring fra Mcdonalds. Men jeg om du velger selger hos Netcom, får du ihvertfall en god cv med bred erfaring som du kan ta med deg videre.

Igjen, vi jobber mot fornøyde kunder, ikke for å lure noen.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Almenning Vis innlegg
Nå prater du KUN piss.

Er selv selger innen telebrajsen, riktignok ikke for Netcom.
Målet er overhodet ikke å lure noen som helst.

Det første vi (ihvertfall de som er oppegående) gjør når man selger, er å ta en BEHOVSANALYSE for å vurdere kundens behov.
Vi ønsker selvfølgelig alltid mersalg, og tjenester. Men vi lurer aldri noen.
Dette er gjerne det som skiller en ok selger fra en som faktisk virkelig er god?

Og hvor mye vi omsetter for er totalt urelevant, vi ser mer på hva vi sitter igjen med i faktisk overskudd. Derfor er det i mange situasjoner bedre for oss å selge en billig telefon, enn en dyr.
Minst like viktig er å ha fornøyde kunder som også kommer tilbake neste gang de ønsker en ny telefon. En kunde som er blitt lurt kommer ikke tilbake.

Nå har jeg ingen erfaring fra Mcdonalds. Men jeg om du velger selger hos Netcom, får du ihvertfall en god cv med bred erfaring som du kan ta med deg videre.

Igjen, vi jobber mot fornøyde kunder, ikke for å lure noen.
Vis hele sitatet...
Jeg prater mye piss, men ikke KUN piss
Får dere lurt kunder som fortsatt er fornøyde så er det vel gevinst det?
Kunder som har blitt lurt uten å vite det er de beste kundene, de kommer tilbake for å bli lurt igjen.

"mersalg" er en fin måte å si at man prakker på folk ting de ikke trenger, men det er jo fortsatt det det betyr.
mer mer mer, mer enn det de trenger, mer enn de kom for. Mer enn nødvendig.
Sist endret av Bothrops; 7. mai 2014 kl. 12:47.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Jeg prater mye piss, men ikke KUN piss
Får dere lurt kunder som fortsatt er fornøyde så er det vel gevinst det?
Kunder som har blitt lurt uten å vite det er de beste kundene, de kommer tilbake for å bli lurt igjen.

"mersalg" er en fin måte å si at man prakker på folk ting de ikke trenger, men det er jo fortsatt det det betyr.
mer mer mer, mer enn det de trenger, mer enn de kom for. Mer enn nødvendig.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang jobbet eller vært hos en telebutikk?
Jeg har jobbet i en og vært kunde i flere. Har aldri blitt prakket på ting eller prakket ting på andre.
Har heller aldri hørt noen prakke på folk ting.

Det eneste jeg har opplevd er god service og folk får det de vil ha og trenger.
Var en eldre person som skulle kjøpe seg tlf med abonnement når jeg skulle kjøpe min Note 3 hos en Netcom butikk.
Personen hadde fått høre av sitt barnebarn at han måtte ha en iPhone og det og det abonnementet. Han i butikken lurte på hva han brukte telefonen til og fikk beskjed om at han bare mottok samtaler og ringte ut en sjelden gang.

Her kunne selger ha solgt han et dyrt abonnement og en iPhone, men han ga heller kunden et abonnement for han og han fikk en billig telefon med store taster og stor skrift som passet denne mannen oppe i 80 åra.


Så hvorfor alle mener at de blir prakket på ting skjønner jeg ikke.
Enten så har dere møtt en person som hater jobben sin og kundekontakt eller så overdriver dere og tenker at de prakker på deg ting om de bare spør om du trenger noe annet.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Jeg prater mye piss, men ikke KUN piss
Får dere lurt kunder som fortsatt er fornøyde så er det vel gevinst det?
Kunder som har blitt lurt uten å vite det er de beste kundene, de kommer tilbake for å bli lurt igjen.

"mersalg" er en fin måte å si at man prakker på folk ting de ikke trenger, men det er jo fortsatt det det betyr.
mer mer mer, mer enn det de trenger, mer enn de kom for. Mer enn nødvendig.
Vis hele sitatet...
Som i alle bransjer er det gode og dårlige ansatte.

Mer enn det kom for, Ja. Mer enn nødvendig, Ja.
Men pakke på? Nope.

Hvor mange ting har ikke du som er mer enn nødvendig? Eller jeg, eller alle andre her? Vi er utstyrshorer som ønsker det nye beste. I de fleste tilfeller.

Mens mange, ikke ønsker dette. Derfor ser vi an behov og selger deretter.
Mersalg er like mye tjenester kunden faktisk har behov for, men ikke vet det selv. Som foreksempel klargjøringstjenester der vi hjelper kunden med å gjør alt klart for en liten ekstra pris. Her er det tiden vår vi tar betalt for.

Mange av kundene som fortsatt går til fysiske butikker over internett gjør det nettopp pga disse tjenestene. At de vil betale litt ekstra for god service, og et vennlig ansikt å forholde seg til.

En god selger er mye mer å finne riktig kombinasjon av produkt, tjenester og provisjonskoder for å gjøre et godt salg, samtidig som vi alltid ønsker å gi kunden best mulig pris. Ja faktisk.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Dette blir den samme diskusjonen som selgere på Elkjøp/Expert osv. Har aldri jobbet der før, men har erfaring fra selgere som lurer deg til å kjøpe dyrere og sjeldne ganger dårligere utstyr enn det du vil ha selv.

Jeg vet godt hva som er bra og ikke bra, da jeg som oftest leser tester og har endel erfaring. Og når selgere fra de store selskapene prøver å "lure" deg til å kjøpe noe man ikke vil ha, koster mer, eller er dårligere så er jo det nesten det samme som Bothrops sier.
Sist endret av HanDuck; 7. mai 2014 kl. 13:09.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Poppee Vis innlegg
Det tok med videre til Account Manager for Telenor uten utdannelse.


[COLOR="RoyalBlue"]Du må også tenke på hva som vil se bra ut på CVen din, det å stå å flippe burgere dagen lang og betjene kunder etter hva de peker på tavla, eller gjøre noe som er litt mer intellektuelt utfordrende, å løse problemer for kunder samt finne gode komplette løsninger som gjør kunden som kommer inn i butikken din fornøyd. [/COLOR]

Vil tro det er mer givende og hjelpe en person med å finne riktig mobil telefon til den spesifikke kunden, samt abonnementet enn å si ok, værsågod neste.

Lykke til med valget!
Vis hele sitatet...
This ^.

Kanskje ikke jeg/vi burde ha gjort deg *enda* mer usikker nå, men forhør deg litt om hva ser ut best på CVen i framtida. Muligens det ikke er så viktig, du er jo 18 og har all verdens tid framfor deg, men som Poppee skriver her kan det være en fordel å gjøre noe som er litt mer utfordrende.

Derfor sa jeg i de andre innleggene mine her at det er litt hipp som happ, fordi jeg antar at Netcom respekteres mer enn McD skal jeg være ærlig.
Har jobbet for Telenor Telehuset som lærling. Akkurat det var en flott bedrift å jobbe i. Riktig nok 100% eid av Telenor, men jobben i seg selv er nok identisk med f.eks NetCom eller Telekiosken o.l. Jeg er interessert i teknologi og å snakke med mennesker. Så da fungerte den jobben fint. Vi solgte vel og merke Pc, høyttalere og div tilbehør også. Så litt mer enn bare telefoner. Det er selvsagt en del sure kunder og slikt som kan gjøre dagen din kjip, men det må man bare leve med. Som i alle salgsjobber er det et visst press, men det er igrunn ikke så rart. Elkjøp er så langt de verste jeg har jobbet for i den sammenhengen. Telehuset var ganske greit(men det skal sies at de drev med overskudd bare 1/11 av de årene de var operative i privatmarkedet).

Arbeidsmiljø er alltid det viktigste, nesten alltid ihvertfall. Generelt etter min erfaring er det bedre arbeidsmiljø jo færre ansatte som jobber der, men det er litt subjektivt. Er man veldig interessert i mobil er det jo greit å jobbe med dem også, selv om det idag handler mest om OS og ikke selve mobilen.

Lønnen i bransjen er vel dårligst av alle bransjer, sett bort ifra sosial dumping selvsagt. Du vil konstant oppdage at du har lavest timelønn blant din vennegjeng om de jobber med bygg, elektro, hotell, bar osv. Fagbrev gir deg ikke bedre lønn. Eller, teknisk sett gjør det det, men ingen ansetter noen med 20 kroner mer i lønn for å selge mobiler fordi de har fagbrev i butikkfag (dyrkjøpt personlig erfaring).

Jeg har ikke jobbet på MacDonalds. Jeg har jobbet på to forskjellige bensinstasjoner hvor jeg laget mat. Jeg hatet matlagingsdelen, sterkt. Så personlig ville jeg ikke tatt MacDonals jobben.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
[...]"mersalg" er en fin måte å si at man prakker på folk ting de ikke trenger, men det er jo fortsatt det det betyr.
mer mer mer, mer enn det de trenger, mer enn de kom for. Mer enn nødvendig.
Vis hele sitatet...
Det er uvesentlig for tråden, men mersalg trenger på ingen måte å bety noen an ikke trenger.

Kunde A kjøper en blu-ray spiller. Selgeren bryr seg ikke om mersalg. Kunde
kommer hjem og mangler HDMI kabel. Må dra ut igjen for å kjøpe kabel.

Kunde B kjøper samme blu-ray spiller. Selgeren er opptatt av mersalg og selger HDMI kabel og to blu-ray filmer til kunden. Kunden kommer hjem og koser seg med filmen.

Hvilken av de to kundene tror du er mest fornøyd med kjøpet sitt? Den som ble "prakket på" mersalg, eller den som ikke ble det?

----

Til TS: Å sammenligne de to jobbene er feil måte å angripe dette på. Spørsmålet du må stille deg selv er:

Er du en selgertype, eller ønsker du å bli det? I så fall tar du jobben på Netcom butikken. Er du ikke en selgertype tar du McDonalds jobben. Uansett kan jobben bli en veldig positiv eller veldig negativ opplevelse ut i fra forutsetningene på den aktuelle arbeidsplassen.

Det eneste jeg kan garantere deg er at å være en selgertype er avgjørende for å trives og lykkes med salg.

Ekspeditør på McDonalds eller andre steder kan hvem som helst være!
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er uvesentlig for tråden, men mersalg trenger på ingen måte å bety noen an ikke trenger.

Kunde A kjøper en blu-ray spiller. Selgeren bryr seg ikke om mersalg. Kunde
kommer hjem og mangler HDMI kabel. Må dra ut igjen for å kjøpe kabel.

Kunde B kjøper samme blu-ray spiller. Selgeren er opptatt av mersalg og selger HDMI kabel og to blu-ray filmer til kunden. Kunden kommer hjem og koser seg med filmen.

Hvilken av de to kundene tror du er mest fornøyd med kjøpet sitt? Den som ble "prakket på" mersalg, eller den som ikke ble det?
Vis hele sitatet...
Dette er utrolig sant. Jeg aner ikke hvorfor det er slik at mersalg har så dårlig rykte. Et godt salg er et salg der selger og kjøper er fornøyd. Selger tjener mer, og kunden får det den trenger.

Jeg har jobbet mye med salg, og det er ganske rævva service å ikke opplyse kunden om hva han/hun trenger for å bruke produktet. Man skal selvsagt ikke oppføre seg for pushy ang. mersalg, det er dårlig service.

Eksempel: Jeg er ganske dårlig på klær. Skal jeg så kjøpe meg en bukse er det jo flott om selgeren spør meg om jeg har en skjørte som passer. Hvis jeg da sier at ja det har jeg, en i gull! Så er det god service å si til meg at en gullfarget skjorte ikke passer med svart bukse. Hvor på han tilbyr meg en annen og rett nok bedre skjorte istedet for at jeg dummer meg ut på festen.
Gud bedre, halvparten av svarene her bærer preg av manglende arbeidserfaring.
Spør du helt seriøst om hva du skal velge mellom å ha trivlige samtaler med mennesker og selge de ting, eller om du skal stå i 25 varmegrader og ekspedere burgere? Om du virkelig må spør er du kanskje typen som burde velge sistnevnte.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Gud bedre, halvparten av svarene her bærer preg av manglende arbeidserfaring.
Spør du helt seriøst om hva du skal velge mellom å ha trivlige samtaler med mennesker og selge de ting, eller om du skal stå i 25 varmegrader og ekspedere burgere? Om du virkelig må spør er du kanskje typen som burde velge sistnevnte.
Vis hele sitatet...
Du burde kanskje ikke kaste så alt for mange steiner når du sitter i et så knøttlite glasshus som du gjør.

Det er veldig mange som vil trives veldig mye bedre med å jobbe på McDonalds enn de vil i en salgsjobb. Er man ikke en selgertype i bunn kan det være aldeles forferdelig å måtte gå ut å møte kunden hver dag hele dagen.

Salgsyrket kan være tøft, både i møte med kunder og ikke minst i møte et kravene som stilles til selgere. Trives man men en slik hverdag er det få ting som er bedre, men for en del mennesker vil det være aldeles forferdelig å bli "pushet" inn i salg.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er veldig mange som vil trives veldig mye bedre med å jobbe på McDonalds enn de vil i en salgsjobb. Er man ikke en selgertype i bunn kan det være aldeles forferdelig å måtte gå ut å møte kunden hver dag hele dagen.

Salgsyrket kan være tøft, både i møte med kunder og ikke minst i møte et
Vis hele sitatet...
Godt sagt! TS; kommer an på hva slags type du er og hvor/i hvilken situasjon du føler deg mest komfortabel i. Da velger du jobb etter dét. Likevel som nevnt tidligere, jeg tror muligens Netcom vil være bedre for en CV, men du er 18 så da gjør det ikke så mye.
Sist endret av aeon_illuminate; 7. mai 2014 kl. 16:36.
Jeg tok og telte opp svarene i tråden for morroskyld, og gjett hva? Det er helt likt!
McDonalds: 11
Netcom: 11
Nøytral: 3
(Dette er min raske tolkning av postene, så smak tilmed klype salt. Poster med diskusjon/svar utelatt.)
Om du ikke er selgertypen tror jeg du vil trives i et trygt og hyggelig arbeidsmiljø hos McDonalds.
Trådstarter
3 2
Hei! Takk for alle svarene folkens! Var overveldende at jeg fikk så mye tilbakemeldinger og meninger om dette, så takk for det alle sammen! Jeg har jobbet de siste 3 årene på forskjellige telefonsalg/undersøkelse bedrifter, Bla. Norstat (telefonundersøkelser), Talkpro (telefonsalg av magasiner, blader osv), og European consulting group (inntjening til veldedige organisasjoner) Alle disse jobbene har på sin måte vær innom salg og kundebehandling, og jeg mener selv at jeg har gjort det "ganske bra i forhold til mange andre, med provisjons lønn på 150-250 i timen. Jeg tenker at Netcom jobben høres best ut for meg med tanke på mine tidlige opplevelser innenfor jobb bransjen, nettopp fordi jeg har solgt så bra på mine forrige jobber. Jeg var relativt sikker på hva jeg ville velge før jeg la ut denne tråden, men jeg ville bare høre tankene til andre enn bare mine.

Tusen takk igjen for alle svar, dere må gjerne fortsette å komme med innspill, skal på intervju på McDonalds på torsdag 08.05, og intervju på Netcom på fredag 09.05, så det er ikke avgjort at jeg får noen av jobbene, men hvis jeg skulle få sjansen til å velge var det godt å ha noen "pros and cons" ved begge jobbene!
McDonalds virker som et helvetes stressopplegg... Liker å stresse rundt så velg McDonalds
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tillater meg å kapre tråden litt. Spør for en annen person her, som er en bekjent, litt yngre og uerfaren og i tilnærmet samme situasjon som trådstarteren -- spør siden jeg vet om og har vært aktiv i denne tråden:


1) Aller først og viktigst; Hva er timelønna for en jobb på Netcom som kundekonsulent, da med tanke på at det går igjennom et bemanningsbyrå?? (du blir jo ikke fast ansatt i Netcom sånn uten videre?)

2) Hvor stressende/evt chill er jobben?

3) Ville dere som har erfaring som kundekonsulent el. likn anbefalt det if.t liknende jobber som selger eller behandling av andre typer kunder?

4) (har søkt litt i tråder her, for å finne info); det virker som om mange synes det er mange dumme kunder; er det mye kjeft man får som kundekonsulent over telefon?


Setter pris på og takker for svar på forhånd!
Sist endret av aeon_illuminate; 8. juli 2014 kl. 18:15.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Tillater meg å kapre tråden litt. Spør for en annen person her, som er en bekjent, litt yngre og uerfaren og i tilnærmet samme situasjon som trådstarteren -- spør siden jeg vet om og har vært aktiv i denne tråden:


1) Aller først og viktigst; Hva er timelønna for en jobb på Netcom som kundekonsulent, da med tanke på at det går igjennom et bemanningsbyrå?? (du blir jo ikke fast ansatt i Netcom sånn uten videre?)

2) Hvor stressende/evt chill er jobben?

3) Ville dere som har erfaring som kundekonsulent el. likn anbefalt det if.t liknende jobber som selger eller behandling av andre typer kunder?

4) (har søkt litt i tråder her, for å finne info); det virker som om mange synes det er mange dumme kunder; er det mye kjeft man får som kundekonsulent over telefon?


Setter pris på og takker for svar på forhånd!
Vis hele sitatet...
Hei,

1. Timelønnen er på 148kr før eventuelle tillegg. Stemmer godt at hos kundesenteret så får du ikke fast ansettelse før du faktisk har prestert bra og jobbet der over ett par år, samme gjelder chess.

2. Det er forskjellig fra dag til dag og hvilken avdeling du sitter på, de fleste henvendelser er å sende nytt sim kort eller hjelpe kunde med faktura problemer.

3. Om kompisen din ikke er noe utadvendt person er det ganske så flott jobb, du blir prissatt og det er mye interne konkurranser og muligheter for å klatre litt i systemet om du er rette personen. Er du utadvendt så er salgsjobb o butikk noe mer å foretrekke, du kan bli lei av å sitte ved en pult over lengre tid med ett headset på hodet å aldri se personen du prater med.

4. Du jobber som kundekonsulent for å yte service. Tro meg, 9 av 10 kunder er idioter og du lurer på hvordan de klarer å komme seg ut døra om morgenen. Er fra de rareste spørsmål til noen som bare ikke gidder å gjøre ting selv.

Lurer du på mer så gjerne send meg en pm!
Sitat av Poppee Vis innlegg
Hei,

1. Timelønnen er på 148kr før eventuelle tillegg. Stemmer godt at hos kundesenteret så får du ikke fast ansettelse før du faktisk har prestert bra og jobbet der over ett par år, samme gjelder chess.

2. Det er forskjellig fra dag til dag og hvilken avdeling du sitter på, de fleste henvendelser er å sende nytt sim kort eller hjelpe kunde med faktura problemer.

3. Om kompisen din ikke er noe utadvendt person er det ganske så flott jobb, du blir prissatt og det er mye interne konkurranser og muligheter for å klatre litt i systemet om du er rette personen. Er du utadvendt så er salgsjobb o butikk noe mer å foretrekke, du kan bli lei av å sitte ved en pult over lengre tid med ett headset på hodet å aldri se personen du prater med.

4. Du jobber som kundekonsulent for å yte service. Tro meg, 9 av 10 kunder er idioter og du lurer på hvordan de klarer å komme seg ut døra om morgenen. Er fra de rareste spørsmål til noen som bare ikke gidder å gjøre ting selv.

Lurer du på mer så gjerne send meg en pm!
Vis hele sitatet...
Feil. Tråden gjelder NetCom-butikk.