Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 11882
Jeg trenger ca. 80 % etanol til et forsøk. Noen som har forslag til hvor man kan få tak i dette? Har sikkert vært oppe før.

Rødsprit kan ikke brukes pga fargen. Finnes det noen antibacprodukter som har tilnærmet ren sprit?

Tror det går greit om spriten er denaturert, men den må være fargeløs og flytende (ikke geleaktig).

Fant ut av det, kom på at min mor har bioetanolpeis, og den bruker 96 % denaturert, klar etanol.
Så da er problemet løst.
Europris har det beste produktet, 97.7% etanol, eneste denatureringsproduktet er denatonium benzoat. Brukt det mye selv.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av Polesch Vis innlegg
Europris har det beste produktet, 97.7% etanol, eneste denatureringsproduktet er denatonium benzoat. Brukt det mye selv.
Vis hele sitatet...
Umulig å lage etanol over 95.6% ved destillering i atmosfærisk trykk.
Sist endret av toffer125; 11. november 2012 kl. 11:27.
Sitat av toffer125 Vis innlegg
Umulig å lage etanol over 95.6% ved destillering i atmosfærisk trykk.
Vis hele sitatet...
Jeg mente 96.6% og ikke 97.7%, men det har ingenting med poenget å gjøre. Hvor har du fått 95.6% fra, og hva har trykket med dette å gjøre?
Han mente vel etanol-vann azeotropen på 95,6% etanol og resten vann, som vel kan brytes om en senker trykket nok-
Sist endret av legalize_it; 11. november 2012 kl. 11:58.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Han mente vel etanol-vann azeotropen på 95,6% etanol og resten vann, som vel kan brytes om en senker trykket nok-
Vis hele sitatet...
A bruke trykk til å bryte azeotropen er da svært tungvint. Det er ingen hemmelighet at ren etanol er svært hygroskopisk, men langt ifra å være det mest hygroskopiske. Personlig destillerer jeg etanol sammen med kalsium oksid (CaO), som reagerer med vannet i spriten. Og så lenge destilleringsapparatet ikke lekker vann er det enkelt å gå over 95.6%.

Teknisk sprit lages heller ikke hva sukker og gjær, slik at det må destilleres. Industrielt er etanol fremstilt fra eten;

C2H4 + H2O -> CH3CH2OH

Bioetanolen er mest sannsynlig produsert på denne måten, det er heller ingen grunn til å tro at produsenten av bioetanolen bruker "normal destillasjon ved standard trykk".
Nå vet jeg ikke hvordan det er i Oslo, men det burde da ikke være så vanskelig å få tak i litt hjemmebrent? Det er i hvertfall latterlig lett i trøndelag :P
Sitat av Polesch Vis innlegg
A bruke trykk til å bryte azeotropen er da svært tungvint. Det er ingen hemmelighet at ren etanol er svært hygroskopisk, men langt ifra å være det mest hygroskopiske. Personlig destillerer jeg etanol sammen med kalsium oksid (CaO), som reagerer med vannet i spriten. Og så lenge destilleringsapparatet ikke lekker vann er det enkelt å gå over 95.6%.

Teknisk sprit lages heller ikke hva sukker og gjær, slik at det må destilleres. Industrielt er etanol fremstilt fra eten;

C2H4 + H2O -> CH3CH2OH

Bioetanolen er mest sannsynlig produsert på denne måten, det er heller ingen grunn til å tro at produsenten av bioetanolen bruker "normal destillasjon ved standard trykk".
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, det finnes da mange måter å bryte azeotropen på avhengig av hvilke kjemikalier/utstyr en har til rådighet, og ikke minst hva en skal bruke det til etterpå.

Produsenten av bioetanolen gjør det nok kanskje på den måten ja, da spriten i hovedsak skal brukes til oppvarming tviler jeg på at de er så veldig opptatte av renhet når det gjelder prosenter vann mot etanol.
vist du bare skal ha 80% etanol. kan du jo bare destilere bort denatonium benzoaten i det produktet Polesch snakket om
mtp at denatonium benzoat aka bitrex brukes til denaturering av mange typer etanol tviler jeg litt på at det så enkel som å bare destillere det vekk uten at jeg gått no nøyere inn på det.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
mtp at denatonium benzoat aka bitrex brukes til denaturering av mange typer etanol tviler jeg litt på at det så enkel som å bare destillere det vekk uten at jeg gått no nøyere inn på det.
Vis hele sitatet...
du har vel rett i det. men egentlig så inneholder den etanolen bare 20ppm med denatonium benzoat. så det burde vel ikke spille noen stor rålle i et lite kjemi ekspriment
å vist jeg ikke husker helt feil så har de det i etanolen på grunn at det smaker helt ufyselig i selv den konsentrasjonen
så jeg tror ikke du klarer å desilere bort all denatonium benzoaten men du klarer sikkert å få den en god del rennere.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Polesch Vis innlegg
A bruke trykk til å bryte azeotropen er da svært tungvint.
Vis hele sitatet...
Tja, kanskje på skalaen vi holder på, men ikke når man kommer opp i større mengder. Da er fraksjonert destillasjon gjennomførbart, samtidig som man sparer kjemikalier.

Sitat av Polesch Vis innlegg
Bioetanolen er mest sannsynlig produsert på denne måten, det er heller ingen grunn til å tro at produsenten av bioetanolen bruker "normal destillasjon ved standard trykk".
Vis hele sitatet...
Bioetanol er laget ved gjæring. Typisk av mais, hvete eller rester/matavfall. Hva får deg til å tro at produsenten ikke destillerer ved atmosfærisk trykk? Det er jo en av de mest brukte enhetsprosessene i kjemisk industri og er enklere og billigere enn alternativene.

Sitat av Polesch Vis innlegg
Jeg mente 96.6% og ikke 97.7%, men det har ingenting med poenget å gjøre. Hvor har du fått 95.6% fra, og hva har trykket med dette å gjøre?
Vis hele sitatet...
Wikipedia sier 95,5 %...

Sitat av legalize_it Vis innlegg
mtp at denatonium benzoat aka bitrex brukes til denaturering av mange typer etanol tviler jeg litt på at det så enkel som å bare destillere det vekk uten at jeg gått no nøyere inn på det.
Vis hele sitatet...
Denatoniumbenzoat er et fast stoff og ikke flyktig. Mao. forsvinner det hvis man destillerer spriten (og ikke omvendt...). Utfordringen med å isolere ren etanol fra rødsprit o.l. er at den inneholder også forskjellige ketoner og estere i tillegg til andre alkoholer, med kokepunkter som ikke er langt unna hverandre. Det er garantert noen azeotroper også.
jepp da hadde vel jeg rett.
kansje jeg skal kjøpe meg et destilasjons aparat til å destilere bort Denatonium benzoat
trenger nemelig også litt etanol til diverse kjemi eksprimenter
Sist endret av CracklingPyro; 11. november 2012 kl. 14:35.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Denatoniumbenzoat er et fast stoff og ikke flyktig. Mao. forsvinner det hvis man destillerer spriten (og ikke omvendt...). Utfordringen med å isolere ren etanol fra rødsprit o.l. er at den inneholder også forskjellige ketoner og estere i tillegg til andre alkoholer, med kokepunkter som ikke er langt unna hverandre. Det er garantert noen azeotroper også.
Vis hele sitatet...
aha. Er muligens derfor europris har fått litt pes mtp bioetanolen de selger. Vet ikke helt hvordan foreskriftene er men trodde også de var nødt til å ha oppi noe som ikke lett lar seg skille. Etter å ha sett HMSen til rødsprit ser det vel ut som man gjerne tilsetter butanon som du sier for å gjøre det vanskelig å skille. Men skal man først destillere noe blir det vel billigere å bare gjære sukker jo mindre man får kjøpt bioetanol i større kvanta.
Sist endret av legalize_it; 11. november 2012 kl. 14:44.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
aha. Er muligens derfor europris har fått litt pes mtp bioetanolen de selger.
Vis hele sitatet...
Enlighten me?

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vet ikke helt hvordan foreskriftene er men trodde også de var nødt til å ha oppi noe som ikke lett lar seg skille. Etter å ha sett HMSen til rødsprit ser det vel ut som man gjerne tilsetter butanon som du sier for å gjøre det vanskelig å skille.
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Hvis man gjør en enkel destillasjon forsvinner bittersmaken, men det er fremdeles svært skadelig å drikke det. Bittersmaken er ikke tilsatt for å hindre alkoholmisbruk, den er der for å hindre barn o.l. i å drikke det. Før bitrex ble vanlig i frosvæske var det ikke uvanlig at småbarn og hunder døde av nyresvikt etter å ha drukket det. Hvem kan vel motstå ei knallblå væske som smaker søtt?

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Men skal man først destillere noe blir det vel billigere å bare gjære sukker jo mindre man får kjøpt bioetanol i større kvanta.
Vis hele sitatet...
Billigere, tja. Hvis vi tar utgangspunkt i at 10 liter sats gir ca. 1 liter ren sprit, og så bruker 6 kg sukker pluss en pakke gjær så har vi allerede passert 100 kr. Det er iallefall ikke enklere å destillere fra ~15% sats enn fra sprit som er rimelig ren fra før av med mindre man har utstyr for fraksjonert destillasjon på stor skala/pilotnivå. Eller, som det heter på folkemunne, et hjemmebrentapparat.
Sist endret av BomberMan; 11. november 2012 kl. 15:11.
Det er uaktuelt å destilere, det blir for mye strev. Denaturert sprit fra Europris skal gå bra. Kjenner noen leger/tannleger også, som sikkert kan hjelpe.
Antibakken jeg kjøpte på apoteket er 80% etanol.
Buschbeck sitt produkt "Bioetanol 96.6%", den de snakker om i denne artikkelen. Skal ifølge deres HMS datablad også inneholde 1% aceton, 1% butanon og 1% metyletylketon.

http://gfx.nrk.no/wjfiM8whucVJA5sGa12GGgxDrS2AlyYc32blHig8jkfw.jpg
▼ ... noen måneder senere ... ▼
min erfaring er at spriten kommer ut som 97 % i følge alkohol måleren sånn pinne dings som flyter. Men etter noen dager så målte jeg spriten som jeg hadde tappet over på glassflaske til 85 % den var 91-92% når jeg tømte den på flaska..regner med at uansett type etanol så fordamper den noen %... sorry for litt rot er litt trøtt
Sitat av drugster92 Vis innlegg
min erfaring er at spriten kommer ut som 97 % i følge alkohol måleren sånn pinne dings som flyter. Men etter noen dager så målte jeg spriten som jeg hadde tappet over på glassflaske til 85 % den var 91-92% når jeg tømte den på flaska..regner med at uansett type etanol så fordamper den noen %... sorry for litt rot er litt trøtt
Vis hele sitatet...
Den trekker til seg fuktighet. Dette skjer med en gang den pipler ut fra røret ditt egentlig. Om du brenner på 97% så vil spriten med en gang den kommer i kontakt med luft trekke til seg fuktighet og dermed senke prosentandelen sprit.

I tillegg vil det alltid skje noe fordamping j.
kjedelig streiting
Sitat av drugster92 Vis innlegg
min erfaring er at spriten kommer ut som 97 % i følge alkohol måleren sånn pinne dings som flyter. Men etter noen dager så målte jeg spriten som jeg hadde tappet over på glassflaske til 85 % den var 91-92% når jeg tømte den på flaska..regner med at uansett type etanol så fordamper den noen %... sorry for litt rot er litt trøtt
Vis hele sitatet...
Det er nok heller dårlig måleutstyr du har. Evt at du måler ved feil temperatur. Det som skjer med 95,6 etanol er jo at det danner seg en azeotrop med helt likt kokepunkt. Det å bryte den med et vanlig destillasjonsapparat under atmosfærisk trykk uten tilsetninger er vel ikke fysisk mulig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av drugster92 Vis innlegg
min erfaring er at spriten kommer ut som 97 % i følge alkohol måleren sånn pinne dings som flyter. Men etter noen dager så målte jeg spriten som jeg hadde tappet over på glassflaske til 85 % den var 91-92% når jeg tømte den på flaska..regner med at uansett type etanol så fordamper den noen %... sorry for litt rot er litt trøtt
Vis hele sitatet...
Prosentandel kan ikke fordampe bort. Om du har et glass med vann i solen, og halvparten fordamper, er væsken som er igjen i glasset da 50 % vann?

Men fuktighet kan komme til fra luften, som noen nevner over her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hemulen Vis innlegg
Prosentandel kan ikke fordampe bort. Om du har et glass med vann i solen, og halvparten fordamper, er væsken som er igjen i glasset da 50 % vann?
Vis hele sitatet...
Jo, det kan det. Om du har ein liter sats med 14% i kjelen din, og varmer det opp til du har 1% alkohol igjen i satsen din - kva har da skjedd?
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, det kan det. Om du har ein liter sats med 14% i kjelen din, og varmer det opp til du har 1% alkohol igjen i satsen din - kva har da skjedd?
Vis hele sitatet...
Det har du rett i. Gikk feilaktig ut fra rent stoff uten tilsetninger. Dersom man har en blanding og stoffene fordamper med ulik fart, så kan prosentandelen endres.