Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3170
Hei, jeg bare kom over tanken på hvordan en skulle gått fram om man ville gi vekk en nyre. Ikke til en utpekt person, men til noen som trenger det. Jeg leste nylig at flere og flere får nyresvikt, og at ventelistene på en ny nyre er store. Så hypotetisk sett om jeg ville gått fram, og gitt vekk en nyre. Hvem skulle jeg kontaktet?
En lege høres ut som en god ide.
Hva hvis du selv får nyresvikt? Selv skal jeg donere bort organer etter jeg er død, en nyre hvis en jeg er glad i trenger det akutt.
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Hei, jeg bare kom over tanken på hvordan en skulle gått fram om man ville gi vekk en nyre. ..........
Hvem skulle jeg kontaktet?
Vis hele sitatet...
http://organdonasjon.no/ eller eventuelt en bøs østeuropeer i lokalområdet ditt.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Hei, jeg bare kom over tanken på hvordan en skulle gått fram om man ville gi vekk en nyre. Ikke til en utpekt person, men til noen som trenger det. Jeg leste nylig at flere og flere får nyresvikt, og at ventelistene på en ny nyre er store. Så hypotetisk sett om jeg ville gått fram, og gitt vekk en nyre. Hvem skulle jeg kontaktet?
Vis hele sitatet...
du må matche blodtype etc. så det er ikke SÅ enkelt.
Beklager for at jeg stjeler tråden din litt, men er det noen her inne som vet om man får muligheten til å vite hvem man har fått for eksempel en nyre av hvis man trenger det en dag? Hadde jo vært greit å fått takket den personen som har reddet livet ditt eller eventuelt pårørende/familie, men en bekjent av meg påsto at man ikke får vite hvem man har fått organet fra uansett om donoren til og med ønsker det. Stemmer dette?

Og til TS, det er vel best å kontakte fastlegen? Han skal jo vite litt om slikt vil jeg tro
Sist endret av Teddybe4r; 29. februar 2012 kl. 20:58.
Fin tanke..
Men hva om dine egne nyrer svikter? Da sliter du. Derfor er det greit at vi har to

Man får ikke vite hvem man får det av, annet enn alder, kjønn og ca hvor i landet de er fra.
'' og at ventelistene på en ny nyre er store.''

Er det kun for meg dette høres smålig rart ut? At det er fult normalt er jeg klar over.

2012; ventelister på nyre.

2040; BUY THE PREMIUM GOLD KIDNEY RIGHT NOW!
Innestengt
Rambofant's Avatar
Trådstarter
Sitat av A-haja Vis innlegg
'' og at ventelistene på en ny nyre er store.''

Er det kun for meg dette høres smålig rart ut? At det er fult normalt er jeg klar over.

2012; ventelister på nyre.

2040; BUY THE PREMIUM GOLD KIDNEY RIGHT NOW!
Vis hele sitatet...
For meg høres det ikke rart ut, grunnen er jo at mange tenker at det vil være dumt å gi vekk en del av seg, for å redde andre..
Hvem kontakter man for å selge en nyre da? (seriøst spm, inn og ut-land)
Sitat av vacant Vis innlegg
Hvem kontakter man for å selge en nyre da? (seriøst spm, inn og ut-land)
Vis hele sitatet...
Helt ærlig, du får aldri i livet solgt din egen nyre.

Vil tro at der det finnes marked for organer, er det ikke snakk om og kjøpe en nyre hos noen. Vil tro det er ett skudd midt mellom øya, og ut med organene

Da også gjerne hos personer som ikke blir savnet.
Sist endret av A-haja; 3. mars 2012 kl. 18:14.
Sitat av A-haja Vis innlegg
Helt ærlig, du får aldri i livet solgt din egen nyre.
Vis hele sitatet...
http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/g...e-3509144.html
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Og argumentet ditt er kina? KINA?

Nei, dette blir for dårlig.

Beklager, men du kan få kjøpt alt i kina. I andre land, hvor tilstandene er stabilt normale vil jeg tro du har store problemer med og få solgt egen nyre
Sist endret av A-haja; 3. mars 2012 kl. 18:26.
Sitat av A-haja Vis innlegg
Og argumentet ditt er kina? KINA?

Nei, dette blir for dårlig.
Vis hele sitatet...
Så du mener Kina ikke er et verdig land for..?
Les hva han spurte om:

Sitat av vacant Vis innlegg
Hvem kontakter man for å selge en nyre da? (seriøst spm, inn og ut-land)
Vis hele sitatet...
UTLAND! Kina? Ingenland?
Tipper at Kina ikke er det eneste stedet du kan selge en nyre..
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Så du mener Kina ikke er et verdig land for..?
Les hva han spurte om:
Vis hele sitatet...
Fordi det er kina.

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
UTLAND! Kina? Ingenland?
Tipper at Kina ikke er det eneste stedet du kan selge en nyre..
Vis hele sitatet...
Det er det nok ikke, men.

Kontakt meg når du får solgt din egen nyre
blir man ikke prioritert på donorlista om man har donert vekk en selv tidligere? Syntes det virker både rett og rimelig egentlig.
Sitat av A-haja Vis innlegg
Kontakt meg når du får solgt din egen nyre
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt jeg skal selge en nyre, nå?
Hvorfor poster du hvis du ikke har noe relevant å komme med?
Sitat av A-haja Vis innlegg
Helt ærlig, du får aldri i livet solgt din egen nyre
Vis hele sitatet...
Vil påstå at man kan selge nyra i største delen av verden utenfor vesten. F.eks I India er det veldig mange fattige som selger sin nyre.

Får inntrykk av at du har et veldig kjedelig syn på verden. Alt utenfor vesten telller ikke virker det som.
Legg ut en annonse på Finn.no?
Sitat av ptrrr Vis innlegg
Legg ut en annonse på Finn.no?
Vis hele sitatet...
Det er ulovlig å selge egne organer, er hvertfall ganske sikker på det. Det kom opp i en tråd her der det ble diskutert hvordan man kunne skaffe lette penger på kort tid.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
du må matche blodtype etc. så det er ikke SÅ enkelt.
Vis hele sitatet...
De tar prøver av han også får de en match veldig fort. Er lange ventelister på organdonasjon, men til TS; Snakk med legen din, om du gjør det så er det en VELDIG VELDIG bra ting du gjør! Skal selv donere bort organer etter at jeg er død men tenker jeg ikke blir å gjøre det før, med mindre noen trenger det akutt.
Jeg har et spm: Hvorfor er det ikke "tvungen" organdonasjon i Norge? Altså når man dør, så tar dem ut evt "slitedeler" og gir dem til de som trenger?

Såklart er det sikkert noen familier som ikke hadde likt det, men ærlig talt, om de ikke sier noe imot, hva skal en død person med nyrer osv?

Kanskje litt dårlig formulert, så det ser sikkert litt teit ut men.
Sist endret av Bruskork1; 3. mars 2012 kl. 20:25.
ArbeidsledigProletar
http://www.havocscope.com/black-mark...rgans-kidneys/


Gjennomsnittspriser.
Så kan du kjøpe deg iPad, iPhone, iMac og alt annet "iStuff".
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jeg har et spm: Hvorfor er det ikke "tvungen" organdonasjon i Norge? Altså når man dør, så tar dem ut evt "slitedeler" og gir dem til de som trenger?

Såklart er det sikkert noen familier som ikke hadde likt det, men ærlig talt, om de ikke sier noe imot, hva skal en død person med nyrer osv?

Kanskje litt dårlig formulert, så det ser sikkert litt teit ut men.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg!
Når man er død trenger man ikke organane sine, og når det finnes folk som kan dø hvis de ikke får de organene du ikke har bruk for lenger er det utrolig rart at folk ikke gir det bort..
ArbeidsledigProletar
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Jeg er enig med deg!
Når man er død trenger man ikke organane sine, og når det finnes folk som kan dø hvis de ikke får de organene du ikke har bruk for lenger er det utrolig rart at folk ikke gir det bort..
Vis hele sitatet...
Har med religion og respekt for de døde og gjøre.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Har med religion og respekt for de døde og gjøre.
Vis hele sitatet...
Respekt for de døde er bra og ha, men det er ekstra hjerter, lunger, nyrer osv også.
Å velge og være organdonor om man f.eks dør i en bilulykke må da score karmapoints i alle religioner? Kan ikke skjønne at det skal gå på den negative delen av vekten.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Har med religion og respekt for de døde og gjøre.
Vis hele sitatet...
Selvsagt religion.
Det blir så mye gammel tradisjon og dritt blandet opp i dette.
De døde vet nok mer enn noen andre om hvordan det er å være død, så de vil garantert hindre i at fler dør.

Men seriøst, det burde hvertfall vært en offentlig tjeneste hvor man kunne svart på om man vil donere organer eller ikke, som det er nå må man jo oppsøke steder for å faktisk kunne gjøre det.
Synes mye heller det skulle vært slik at alle i utgangspunktet var organ-donorer. Hvis man så ikke vil gi vekk organene sine må man aktivt reservere seg mot dette. Det er nok mange som sitter på gjerdet når det kommer til dette. Jeg vil for eksempel bli donor. Har bare ikke fått ut fingern enda(Pun not intended).
Sitat av Batabusa Vis innlegg
http://www.havocscope.com/black-mark...rgans-kidneys/


Gjennomsnittspriser.
Så kan du kjøpe deg iPad, iPhone, iMac og alt annet "iStuff".
Vis hele sitatet...
Kidney seller in Ukraine: $200,000

Nesten 1,2mill NOK for å selge en nyre? Nesten så jeg vurderer å gjøre det selv.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Kidney seller in Ukraine: $200,000

Nesten 1,2mill NOK for å selge en nyre? Nesten så jeg vurderer å gjøre det selv.
Vis hele sitatet...
Du får sikkert mye mere i norden :P