Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 11945
jeg vet ikke helt hvor jeg skal putte dette, bare flytt / slett det hvis det ble feil

jeg har i det sist hat veldig lysti til å lære og tegne, spesielt mennesker og lignede. jeg er het ellendig til å tegne nå og jeg føler ikke at jeg kommer meg noen vei vidre på det nivået jeg er på nå :/

har dere tips til nettsteder, kurs, bøker eller lignende for å lære seg å tegne og skyggelegge?
takk på forhånd ^^
Sist endret av robojot; 23. februar 2012 kl. 23:05.
Beste du kan gjøre om du skal lære deg og tegne er vel rett og slett bare å tegne(hørte noe greier om at om du skal alltid være "skikkelig" flink til og tegne må du tegne minst 10 min hver dag). Evnt. søk på draw tutorial på youtube etc..
Du må bare tegne, tegne, tegne.
Hva vil du tegne? Realistisk? Abstrakt?
En bok som har hjulpet meg veldig i å tegne mennesker realistisk er "Å tegne er å se" . Når jeg var interessert i manga/anime brukte jeg bøkene "How to Draw Manga". Forskjellige volum og ting du kan spesialisere deg på. De selges blant annet på Outland.

Du kan også prøve å tegne karikaturer som øvelse. Tegne ting du ser. Tegne av bilder osv osv.
Når jeg var liten tegnet jeg veldig mye hester og portretter av mennesker. Til rollespill brukte jeg og venner å lage våres egne karakterer og monstre osv. Det er veldig kreativt.

Hva om du setter deg noen oppgaver, se på spillkarakterer, la deg inspirere (Final Fantasy etc). Du kan kjøpe deg scanner og tegnebrett og jobbe med tegningene dine i Photoshop. Registrer deg på Deviant Art. Gå inn der å se på andre tegninger og hent inspirasjon. Så kan du jo legge ut dine egne tegninger der og få tilbakemeldinger
For å lære å tegne må du brytte opp prinsippet og klare å se objekter som kun linjer. Når du tegner skal du kun tegne linjer, ikke tegne for at det ligner på noe. La os si du tegner en dataskjerm som du har foran deg. Prøver du å bryte opp helheten av skjermen og kun se linjene så får du et veldig bra resultat. Så trikset er altså å ikke se det fulle bildet før du er ferdig. Skyggelegging er bare teknikk. Først må du forstå hvordan skygger opptrer, så må du øve inn teknikker på press og valg av blyant.

Det å si at det kun trenger å øve, øve og øve blir feil. Du må først forstå grunnprinsippet som jeg har forklart. Prøv å finn en enkel strek tegning, snu den på hodet og tegn linjene. Det er en øvelse for å tegne linjer og ikke bilde. Når du klarer å dele og hele bilder til linjer så er det bare øve og øve.
Begynn å lese litt, noe som er viktig hvis du skal tegne mennesker er proposjoner, størrelsesforholdet mellom de forskjellige delene, hvis det ikke er rett ser det fort feil ut.
http://www.norskverkstedet.no/1/bokmal/kurs/tegneserier/bilder/kursbilder/proporsjoner.jpg
http://husnes.files.wordpress.com/2011/05/propmanndame.jpg

Det viktigste er likevel at du tegner, du blir ikke god i noe uten å øve. Lag skisser av ting du ser eller situasjoner. Biler, utsikten, hus, det du føler for å tegne. Det er uendelige muligheter.
Google skisser
How to tægn denne siden burde gjøre susen. ellers må du bare tegne hele tiden, kjøp deg ett blyant sett å begynn. Tegn ting du ser etc også.
lag en skissebok på concepart.org De har en stor medlemsbase å proffesjonelle som kommenterer bildene\skissene dine å gir tips gratis!
En del ting som er viktig er ihvertfall ordentlige blyanter og gode ark, ikke minst et viskelær!

Er vel egentlig bare å kjøre på når det kommer til tegning. Letteste måten å lære seg å tegne er å øve til du får til. Om du evt sliter med enkle kroppsdeler får du heller bare tegne de på nytt, nytt og nytt.

Mange av tegnere rundt omkring startet som liten, du har en liten vei å gå men lykke til ihvertfall!
Hvis du har tenkt til å tegne hendelser fra den ekte verden, anbefaler jeg deg å ta masse bilder, deretter kan du studere disse og så tegne en tegning.
Det har jeg gjort og det virker kjempebra!
Har hørt det hjelper å se for deg det du skal tegne veldig tydelig før du tegner det.

Har også veldig lyst til å lære å tegne skikkelig....
▼ ... over en uke senere ... ▼
Stemmer nok med det alle skriver her ja, du må bare tegne, tegne og atter tegne.

Kommer nok seg til slutt :-)

Og et annet tips.. youtube er et par gode videoer!
"Drawing On The Right Side of The Brain" er en veldig fin bok som kan lære deg mye. Ellers kan du jo finne croquiskurs i nærheten av der du bor, der kan du lære en hel del.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg brukte denne siden for å tegne mennesker før:

http://www.posemaniacs.com/

Veldig grei.
Jeg er selv veldig glad i å tegne. Har aldri gått på tegnekurs og vet heller ikke om noen nettsider, men kan i hvert fall gi deg noen av mine tips av erfaring og annet jeg kan. For å starte er det veldig greit å finne ut hva slags tegnemateriale du har tilgjengelig og hva du ønsker å bruke. Vanlige gråblyanter fungerer greit til å tegne generelt, men det finnes blyanter som har forskjellig hardhet (dette for å få lysere og mørkere toner). Tenker dette er ganske opplagt, men kan være verdt å nevne uansett. Hvordan man holder blyanten har veldig mye å si for hvordan streken på arket blir. Holder du lett på blyanten blir streken svak, men om du holder hardt blir streken mørkere og mer tydelig.

Det er ikke alltid like lett å få fram akkurat det motivet du har lyst til tegne så det er lurt å starte med skisse ved å holde blyanten lett. Da lager du mange svake streker for å komme fram til det motivet du ønsker å tegne og for at de du strekene som ikke skal være der blir enklere å viske ut. Hjernen er så smart at den selv klarer plukke ut hvilke av strekene du vil bruke. Så når du endelig klarer å se motivet ditt på arket kan du markere disse strekene litt tydeligere og viske ut de strekene du ikke skal bruke.

Mange synes det er enklest å lage formene først, og deretter skyggelegge når hele motivet er på plass. Skyggelegging kan lett gjøres med blyantene med ulik hardhet. Du starter med den hardeste for lys tone, og går gradvis nedover til en bløtere blyant for mer markert strek. Men vanlig blyant gjør du dette ved å starte med å tegne svakt hvor det skal være lyst og gradvis tegne sterkere/hardere. For å få litt bedre overgang i skyggelegginga kan du godt gni det litt utover med fingeren. Det er også lurt å starte å skygelegge / fargelegge oppe i venstre hjørne om du er høyrehendt og øverst i høyre hjørne på arket om du er venstrehendt. Dette for at du ikke skal gni utover det du allerede har tegna.

Som tidligere nevnt i denne tråden er det lurt å lære seg å kjenne litt til proposjoner. Vi har også en del fast proposjoner i ansiktet. Det er mange som f. eks tegner ørene for langt ned eller munnen for nærme nesen. Studer bilder av ulike mennesker og legg merke til hvor ulike kroppsdeler ligger i forhold til hverandre og hvordan størrelsen er. Hender synes mange er generelt vanskelig å tegne, men husk da at du alltid har din egen hånd som du kan se på.

Dette her gjelder da for blyanttegninger. For markerte tynne streker kan du godt bruke en trykkblyant. Spesielt på øyne er dette veldig greit bruke. Vil også legge til at detaljerte mennesker er lettest å få fram ved bruk av blyant. Skal man tegne med tusj må arket være ganske stort for å få til de samme detaljene i og med at tusjen generelt er mer utflytende enn blyanten. Tusjen er heller ikke spesielt god til bruk av skyggelegging med mindre du har samme farge i mange forskjellige nyanser (det går selvfølgelig an, det er bare vanskeligere). Sprittusj vil jeg ikke anbefale å bruke på vanlig ark ettersom det trekker veldig inn i papier og lager en betydelig større flekk enn diameteren på tuppen av tusjen.

Kullstifter derimot er veldig gode til skyggelegging. Lag svake streker ved lyst område og hardere streker ved mørkt område. Bruk fingeren til å jevne ut overgangen mellom de ulike nyansene i skyggen. Kulltegninger er veldig lett å dra ut fargen på, så jeg vil da anbefale deg å spraye tegningene dine slik at fargen ikke dras ut. En spray som fungerer til dette er f. eks. Ghiant Fix Basic.

Kulepenn kan også fint brukes til tegning. Skyggeleggingen blir grei, men det er ikke så greit å få den helt fylt ut i og med at strekene ikke kan helt flyte inn i hverandre. Kulepenn tegninger bygger kun på streker, men det går an å tegne litt lysere og litt mørkere alt ettersom hvor hardt man tegner med pennen.

Det er mange andre måter man kan tegne på og mye mer man kan bruke, men dette er det jeg har å komme med nå. Det er bare å sende meg en melding om det er noe som ikke er helt klart eller om du lurer på noe annet. Lykke til i hvert fall!
robojot's Avatar
Trådstarter
Takker så meget for alle tipsene!^^ skal stikke på butikken snart å få meg noen bedre blyanter og slikt. dere er fantastiske !