Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  235 21057
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Mens normen er at muslimer i Norge angriper og starter fysisk krig?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ingenting om. Dårlig formulering av de tidligere innleggene om det emnet, drit i det med muslimene.

Det jeg mener er at kristne i Norge er ganske fredelige av seg. I andre land tyr de til vold, noe jeg synes er helt tragisk og helt uakseptabelt. Selv om man er uenige i noe, kommer man ingen vei ved å ty til vold og faenskap. Da får bare folk mer avsmak for det.
ClaesGreve;
Får en føles du ikke likestiller barn og fostre...? Er det noen som gjør det i denne tråden? Jeg vil gjerne at de som eventuelt måtte mene abort er barnedrap poster. Dere finnes... Tror jeg. Så langt har vel samtlige som antydet et slikt standpunkt gitt uttrykk for det motsatte senere.
Fremdeles unnlater du nikita og svare meg. Gratulerer. Med mine 5 års medlemskap her, er du den mest ignorante kverulanten jeg har møtt her.
Sitat av nikita Vis innlegg
ClaesGreve;
Får en føles du ikke likestiller barn og fostre...? Er det noen som gjør det i denne tråden? Jeg vil gjerne at de som eventuelt måtte mene abort er barnedrap poster. Dere finnes... Tror jeg. Så langt har vel samtlige som antydet et slikt standpunkt gitt uttrykk for det motsatte senere.
Vis hele sitatet...
Jeg likestiller barn og fostre. Har aldri sagt at et barn er et barn ,og mer "verdifullt" enn et foster, for det er det ikke. De er like mye verdt.
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Snakket ikke om Norges kriminalpolitikk, ble bare overasket over at enkelte synes Breiviks liv er like mye verdt som en uskyldig lege.
Vis hele sitatet...
Fordi å ta et livt er galt i alle situasjoner, untatt når det gjelder nødverge eller hvis det er soldater som tar hverandres liv i en krig mellom to stater. Hvis en person brøt seg inn på Ila og tok livet av Breivik burde han straffes på lik linje med en som drepte en lege som drev med abort.

Jeg vil fremdeles ha svar på hvorfor legen som utfører aborten skal ha mer skyld en kvinnen som tar beslutningen. Som nikita sier er legen bøddelen, ja det er sant, men hvis du uenig i dødsstraff går du fysisk til angrep på de som utfører dødsstraffen eller de som har vedtatt at man skal ha dødsstraff og dømmer folk til dødsstraff?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg likestiller barn og fostre. Har aldri sagt at et barn er et barn ,og mer "verdifullt" enn et foster, for det er det ikke. De er like mye verdt.
Vis hele sitatet...
Så da er abort barnedrap...? Forstår jeg deg rett om du har forsonet deg med at det hvert år drepes 15 000 barn i Norge?

Hva er grunnen til at du ikke gjør noe? Du trenger ikke skade mennesker. Du kan skade eiendom som jeg har vært inne på tidligere, eller bortføre gravide som skal abortere. Er ikke verdien av et menneskeliv verdt straffen?

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Fordi å ta et livt er galt i alle situasjoner, untatt når det gjelder nødverge eller hvis det er soldater som tar hverandres liv i en krig mellom to stater. Hvis en person brøt seg inn på Ila og tok livet av Breivik burde han straffes på lik linje med en som drepte en lege som drev med abort.

Jeg vil fremdeles ha svar på hvorfor legen som utfører aborten skal ha mer skyld en kvinnen som tar beslutningen. Som nikita sier er legen bøddelen, ja det er sant, men hvis du uenig i dødsstraff går du fysisk til angrep på de som utfører dødsstraffen eller de som har vedtatt at man skal ha dødsstraff og dømmer folk til dødsstraff?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål, men uten bøddel - ingen død. Skader du kvinnen, risikerer du kanskje å skade det ufødte barnet. Og etter aborten er jo det rimelig poengløst å gjøre noe. Da blir jo det ikke lenger snakk om å aksjonere for å redde et liv, men heller hevnmotivert vold...
Sitat av nikita Vis innlegg
Så da er abort barnedrap...? Forstår jeg deg rett om du har forsonet deg med at det hvert år drepes 15 000 barn i Norge?

Hva er grunnen til at du ikke gjør noe? Du trenger ikke skade mennesker. Du kan skade eiendom som jeg har vært inne på tidligere, eller bortføre gravide som skal abortere. Er ikke verdien av et menneskeliv verdt straffen?
Vis hele sitatet...
Ja, abort er barnedrap. ABORT ER DRAP i mine øyner. Hvorfor skal jeg ty til vold? Hvorfor skal jeg påføre andre skade selv om det dem gjør er feil og trist? Skade eiendom ja. Nei, jeg har ikke tenkt å skade verken mennesker eller eiendom.

Om verdien av et menneskeliv er verdt straffen? Det vet jeg ikke. Jeg har ikke tenkt å gjøre noe kriminelt selv om samfunnet i dag gjør ting som jeg synes er helt forferdelig. Jeg har ikke tenkt å bli like ekstrem som de kristne fanatikere som hadde skutt med gevær eller hva det nå var for en stund siden. Det løser ingenting. Da ber man om mere elendighet her i verden. Det er hva jeg mener da. Jeg HÅPER ingen kristne i Norge har planer om å ty til vold på hva slags form det måtte være, for det kommer ingenting godt ut av det.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg likestiller barn og fostre. Har aldri sagt at et barn er et barn ,og mer "verdifullt" enn et foster, for det er det ikke. De er like mye verdt.
Vis hele sitatet...
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, abort er barnedrap. ABORT ER DRAP i mine øyner.
Vis hele sitatet...
Så du er altså av den oppfatning at kvinner som blir utsatt for ekstremt voldelig incestuøs voldtekt, for eksempel, ikke bør få muligheten til å ta abort?
Sist endret av Provo; 30. januar 2012 kl. 22:46.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, abort er barnedrap. ABORT ER DRAP i mine øyner.
Vis hele sitatet...
Du er ikke villig til å gjøre noe som helst for å hindre drap...? Eh, unnskyld meg, men jeg synes det er en ganske grov ansvarsfraskrivelse å ikke gjøre noe for å hindre det.

Hva om det hadde vært voldtekt av barn? "Nei, det er ikke mitt ansvar å stoppe dette..." Ikke rart vi får tilfeller som Alvdal og Bjugn om slike holdninger er utbredt...
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, abort er barnedrap. ABORT ER DRAP i mine øyner. Hvorfor skal jeg ty til vold? Hvorfor skal jeg påføre andre skade selv om det dem gjør er feil og trist? Skade eiendom ja. Nei, jeg har ikke tenkt å skade verken mennesker eller eiendom.

Om verdien av et menneskeliv er verdt straffen? Det vet jeg ikke. Jeg har ikke tenkt å gjøre noe kriminelt selv om samfunnet i dag gjør ting som jeg synes er helt forferdelig. Jeg har ikke tenkt å bli like ekstrem som de kristne fanatikere som hadde skutt med gevær eller hva det nå var for en stund siden. Det løser ingenting. Da ber man om mere elendighet her i verden. Det er hva jeg mener da. Jeg HÅPER ingen kristne i Norge har planer om å ty til vold på hva slags form det måtte være, for det kommer ingenting godt ut av det.
Vis hele sitatet...
Du sier "hvorfor skal jeg ty til vold", det ts spør deg pent om er hvorfor du ikke hindrer mord. Skjønner egentlig ikke helt hva problemet med å svare på dette er? Du og reklame pusher bare på med andre saker som ikke er on topic. Ville du virkelig ikke prøvd å hindre et drap hvis det skjedde rett foran ansiktet ditt, fordi (siterer deg): Nei, jeg har ikke tenkt å skade verken mennesker eller eiendom? Dette kan godt være tilfelle, men du må innrømme at dette virker litt spesielt?

Legger til at det er du som utelukker at man ikke kan hindre andre ved å begå drap uten å være voldelig.

Og nei nikita setter ikke fyr på seg selv midt i Karl Johan i protest sivile tap i Libya, men er det mulig å la det ligge for å svare på spørsmålet hele tråden handler om?
Sist endret av susej; 30. januar 2012 kl. 22:53.
Sitat av nikita Vis innlegg
Du er ikke villig til å gjøre noe som helst for å hindre drap...? Eh, unnskyld meg, men jeg synes det er en ganske grov ansvarsfraskrivelse å ikke gjøre noe for å hindre det.

Hva om det hadde vært voldtekt av barn? "Nei, det er ikke mitt ansvar å stoppe dette..." Ikke rart vi får tilfeller som Alvdal og Bjugn om slike holdninger er utbredt...
Vis hele sitatet...
Men du? Hva tror du kristne kan gjøre annet enn å bryte reglene for å gjøre noe? Jeg har gjort noe jeg. Bidratt i menigheter, ytret mine meninger på nettsider, osv. Akkurat nå gjør jeg noe. I stedet for å gi faen i å bry meg med å skrive noe i det hele tatt. Det er alles ansvar å stoppe det. De som er imot abort gjør jo noe. Vi sitter ikke på ræva og tenker "jaja, slik er det, syyyyynd", viss det er det du tror.

Sitat av susej Vis innlegg
Du sier "hvorfor skal jeg ty til vold", det ts spør deg pent om er hvorfor du ikke hindrer mord. Skjønner egentlig ikke helt hva problemet med å svare på dette er? Du og reklame pusher bare på med andre saker som ikke er on topic. Ville du virkelig ikke prøvd å hindre et drap hvis det skjedde rett foran ansiktet ditt, fordi (siterer deg): Nei, jeg har ikke tenkt å skade verken mennesker eller eiendom? Dette kan godt være tilfelle, men du må innrømme at dette virker litt spesielt?

Legger til at det er du som utelukker at man ikke kan hindre andre ved å begå drap uten å være voldelig.

Og nei nikita setter ikke fyr på seg selv midt i Karl Johan i protest sivile tap i Libya, men er det mulig å la det ligge for å svare på spørsmålet hele tråden handler om?
Vis hele sitatet...

Trådstarter mener at vi er feige som ikke tyr til vold?

Ellers vil jeg GJERNE høre, hva du TS, vil at vi skal gjøre!!
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Men du? Hva tror du kristne kan gjøre annet enn å bryte reglene for å gjøre noe? Jeg har gjort noe jeg. Bidratt i menigheter, ytret mine meninger på nettsider, osv. Akkurat nå gjør jeg noe. I stedet for å gi faen i å bry meg med å skrive noe i det hele tatt. Det er alles ansvar å stoppe det. De som er imot abort gjør jo noe. Vi sitter ikke på ræva og tenker "jaja, slik er det, syyyyynd", viss det er det du tror.
Vis hele sitatet...
Du mener det er nok å drive folkeopplysning blant sine egne og å delta i nettdebatter...? Javel. Spoiler alert: Det hjelper ikke og vil aldri hjelpe. Du må faktisk ta saken i egne hender. Så da er spørsmålet: hvorfor gjør du ikke det?
Sitat av nikita Vis innlegg
Du mener det er nok å drive folkeopplysning blant sine egne og å delta i nettdebatter...? Javel. Spoiler alert: Det hjelper ikke og vil aldri hjelpe. Du må faktisk ta saken i egne hender. Så da er spørsmålet: hvorfor gjør du ikke det?
Vis hele sitatet...
Det er ikke nok nei. For meg utgjør det en liten forskjell, selv om du ikke synes det. Man MÅ ikke ta saken i sine egne hender, men i følge deg så må man visst det. Nei, vi er ikke feige. Men vi kan ikke gjøre allverden heller. Du vet hvordan de fleste i Norge ser på de som er kristne her. Takk for meg.
Sitat av nikita Vis innlegg
S
Godt spørsmål, men uten bøddel - ingen død. Skader du kvinnen, risikerer du kanskje å skade det ufødte barnet. Og etter aborten er jo det rimelig poengløst å gjøre noe. Da blir jo det ikke lenger snakk om å aksjonere for å redde et liv, men heller hevnmotivert vold...
Vis hele sitatet...
Så lenge det er en såpass stor etterspørsel etter aborter så vil det alltid være de som er villig til å gjøre det medisinsk og humant for betaling. Problemet er ikke legene, problemet er de som ønsker aborten.


Sånn forresten er jeg enig med deg og for abort. Jeg tviler ikke på at det finnes de som er imot abort, men som du sier, så verdsetter de ikke et foster like mye som et levende barn. Men det betyr ikke at de ikke kan få være imot abort.
Sist endret av Sneipen92; 30. januar 2012 kl. 23:03.
Sitat av nikita Vis innlegg
Du er ikke villig til å gjøre noe som helst for å hindre drap...?
Vis hele sitatet...
De fleste som er kraftig motstander av abort bruker ofte å delta i demonstrasjoner samt andre medier for å spre motstanden for abort. Ett barn som fortsatt er i morens foster har for meg ikke like mye verdi som ett nyfødt, eller flere år gammelt barn. Men jeg mener allikevel at abort er indirekte drap.

Det å gå offentlig ut i media å si at du er mot abort er egentlig ganske modig gjort. Du risikerer nok å få to tette av ett sånt utsagn siden så mange er mot det.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Men du? Hva tror du kristne kan gjøre annet enn å bryte reglene for å gjøre noe? Jeg har gjort noe jeg. Bidratt i menigheter, ytret mine meninger på nettsider, osv. Akkurat nå gjør jeg noe. I stedet for å gi faen i å bry meg med å skrive noe i det hele tatt. Det er alles ansvar å stoppe det. De som er imot abort gjør jo noe. Vi sitter ikke på ræva og tenker "jaja, slik er det, syyyyynd", viss det er det du tror.




Trådstarter mener at vi er feige som ikke tyr til vold?

Ellers vil jeg GJERNE høre, hva du TS, vil at vi skal gjøre!!
Vis hele sitatet...
TS påpeker bare at det er merkelig å ikke bry seg om sivile drap i eget land som skjer med statens godkjenning/staten godkjenner drap på vanlige mennesker(i dine øyne) og du gjør ikke noe med det! Ergo trådstarter vet med seg selv at hvis staten hadde godkjent drap på 15000 vanlige mennesker hvert år så hadde han reagert, derfor blir konklusjonen hans at dere enten ikke tør å reagere/er feige eller lyver/ikke er reflekterte nok i deres utsagn.

OG IGJEN det er DU som snakker om å ty til vold! Man kan hindre drap på ørten andre måter, hvor mange ganger må dette bli nevnt?
Skjønner ikke helt hvordan man klarer å misforstå trådstarters intensjoner her. Mange rare reaksjoner å se, og forøvrig en god del ugyldige sammenligninger.

Jeg synes problemstillingen er delvis interessant, og det er absolutt på sin plass å utfordre begrunnelsen for det hovedargumentet som abortmotstandere forfekter. Men argumentasjonen som benyttes innledningsvis blir dessverre for enkel, og for lite nyansert.

Sitat av nikita Vis innlegg
Da spør jeg: er de feig eller lyver de?
Vis hele sitatet...
Utgangspunktet for debatten er et falskt dilemma, noe som fort fører til en lite fruktbar diskusjon. For å forstå problematikken, så må man være villig til å lese litt mellom linjene. Å mene at et fosters sitt liv er like mye verdt som livet til et fullt utviklet menneske, betyr at man mener dette fosteret er bærer av en ukrenkelig verdi, som alle mennesker besitter. Det er denne verdien som er grunnlaget for å sette foster og menneske på samme linje. Men selv om man mener dette, så går det nok an å begripe at et for lengst født og selvbevisst menneske, med etablerte relasjoner, et intellekt og et bredt følelsesregister, har opparbeidet seg en del verdier utover denne grunnleggende egenverdien. Når abortmotstandere sidestiller fostere med fullt utviklede mennesker, så må man ta dette med i betraktning. Disse andre verdiene er ikke usynlige selv om man er abortmotstander, og de er med all sannsynlighet avgjørende for hvordan man reagerer og forholder seg til abortsituasjonen. Å konkludere med at de enten er feige eller lyver fordi de ikke reagerer på abort som de ville gjort ved barnedrap, blir derfor for enkelt. hvis målet er å søke mer presise formuleringer, så har det noe for seg, men da bør kanskje vinkle det mer i den retningen, istedenfor å konkludere med falske dilemmaer allerede i starten av debatten.
Sitat av Saimhann Vis innlegg
Det å gå offentlig ut i media å si at du er mot abort er egentlig ganske modig gjort. Du risikerer nok å få to tette av ett sånt utsagn siden så mange er mot det.
Vis hele sitatet...
Det å gå ut i media i dag er jo det samme som å begå selvmord. Eskil fra KrfU endte opp med flere drapstrusler.
Abort er jo drap, hva ellers er det? Du dreper et individ som ellers kunne levd i 90 år til. Kall en spade for en spade sier jeg
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Abort er jo drap, hva ellers er det? Du dreper et individ som ellers kunne levd i 90 år til. Kall en spade for en spade sier jeg
Vis hele sitatet...
Jeg kaller en spade for en spade, og er uenig med deg. Drap er å foresake et annet menneskets død. Et embryo er ikke et menneske, det er et embryo, et foster.
Sist endret av Sio; 31. januar 2012 kl. 00:22.
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg kaller en spade for en spade, og er uenig med deg. Drap er å foresake et annet menneskets død. Et embryo er ikke et menneske, det er et embryo, et foster.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettop det det er, man tar vekk et individ sjansen til å leve på denne planeten, som indirekte forårsaker et annet menneskets død eller hvertfall sjanse til å eksistere.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det er jo nettop det det er, man tar vekk et individ sjansen til å leve på denne planeten, som indirekte forårsaker et annet menneskets død eller hvertfall sjanse til å eksistere.
Vis hele sitatet...
Et foster er da ikke et individ, kvinnen som bærer det er et individ.

Det blir for søkt å si at å ta bort et individs sjanse til å bli født er mord. Hvor går grensen for "individ" da, temmelig synonymt med spørsmålet "hvor går grensen for liv?". Kan vi ned til cellenivå? Hver gang jeg runker, er jeg en morder. Skal vi til det potensielle befruktningnivået? Alle kvinner som ikke utnytter menstruasjonssyklusene sine til det fulleste, er mordere. Har du et egg skal det befruktes!

Vi skal selvsagt til embryo nivået, da blir det nemlig synlig nok for alle at dette er et potensielt menneske, og dermed er det drap og stoppe det. Det er da like mye drap og ikke ha sex i det hele tatt om man følger den tankegangen.

Eller vi kan gjøre det enda enklere, vi kan forholde oss til definisjonen av drap, og kalle en spade for et spade. Et embryo er ikke et menneske, derfor er det ikke et drap å fjerne det. I likhet med at det ikke er drap å la være og befrukte et egg. Det er det samme, et potensiale til å bli et menneske.
Nikita: Jeg enig med deg i at et foster ikke kan likestilles med et barn, likevel er det ganske ironisk hvordan du anklager personer for å være feige, samtidig som du unnlater å svare på spørsmål du blir stilt.

Vær så snill, start tråden med å kall deg selv feig, slik at det er avklart.
Vil abortmostandere regne spontanabort som uaktsomt drap hvis årsaken ligger hos kvinnen?
F. eks. om hun drakk alhohol, sniffet kokain eller røyket under svangerskapet.
Sitat av Sio Vis innlegg
Et foster er da ikke et individ, kvinnen som bærer det er et individ.

Det blir for søkt å si at å ta bort et individs sjanse til å bli født er mord. Hvor går grensen for "individ" da, temmelig synonymt med spørsmålet "hvor går grensen for liv?". Kan vi ned til cellenivå? Hver gang jeg runker, er jeg en morder. Skal vi til det potensielle befruktningnivået? Alle kvinner som ikke utnytter menstruasjonssyklusene sine til det fulleste, er mordere. Har du et egg skal det befruktes!

Vi skal selvsagt til embryo nivået, da blir det nemlig synlig nok for alle at dette er et potensielt menneske, og dermed er det drap og stoppe det. Det er da like mye drap og ikke ha sex i det hele tatt om man følger den tankegangen.

Eller vi kan gjøre det enda enklere, vi kan forholde oss til definisjonen av drap, og kalle en spade for et spade. Et embryo er ikke et menneske, derfor er det ikke et drap å fjerne det. I likhet med at det ikke er drap å la være og befrukte et egg. Det er det samme, et potensiale til å bli et menneske.
Vis hele sitatet...
Å ta det helt ned på cellenivå blir så absurd at det gir seg selv at det ikke kan taes med i diskusjonen engang, selvom du bare bruker det for å latterliggjøre de som mener noe annet enn deg. Slik jeg ser det kan embryoer sammenlignes med hardware og software - hver for seg er de komponenter som sammen kan utføre noe. A + B = C for å si det sånn.

Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Vil abortmostandere regne spontanabort som uaktsomt drap hvis årsaken ligger hos kvinnen?
F. eks. om hun drakk alhohol, sniffet kokain eller røyket under svangerskapet.
Vis hele sitatet...
Uaktsomt drap, nei.. Men dårlig barnepass/mishandling ville jeg påstå er en passende straff dersom de utfører handlingen vel vitende om konsekvensene.

Leste kun de første sidene av debatten, men til de som mener abort ikke er galt: når blir man et menneske? Er det når hjertet er dannet? Når man fødes og har intet annet enn primitive drifter, eller når man har fullført VGS med toppkarakterer? Det er her jeg mener min A + B = C sammenligning er korrekt. Men det må her også legges inn en dæsj med sinnelagsetikk og konsekvensetikk for å kunne svare på om abort er korrekt eller ikke. Dersom en kvinne blir voldtatt er abort akseptabelt fordi A har brukt vold for å befrukte B, og C vil etter all sannsynlighet leve et liv med lavere kvalitet enn normalt, det samme vil gjelde kvinnen. Både med hensyn til konsekvensetikk og sinnelagsetikk.

Har derimot A befruktet B ved samtykke fra begge parter, vil det være konsekvensetikken som gjelder, ettersom sinnelagsetikk "kun" er relevant ved samleiet etter min mening(sier "kun" fordi jeg mangler kreativitet til å komme opp med et tilfelle der det ikke gjelder). Men det krever at både A og B tar ansvar for handlingene sine, noe jeg ærlig talt mener de bør dersom de er gamle nok til å ha sex.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det er jo nettop det det er, man tar vekk et individ sjansen til å leve på denne planeten, som indirekte forårsaker et annet menneskets død eller hvertfall sjanse til å eksistere.
Vis hele sitatet...
... og det skjer hver gang du drar laksen. Big deal? Potensielt liv =/= liv
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Å mene at et fosters sitt liv er like mye verdt som livet til et fullt utviklet menneske, betyr at man mener dette fosteret er bærer av en ukrenkelig verdi, som alle mennesker besitter. Det er denne verdien som er grunnlaget for å sette foster og menneske på samme linje. Men selv om man mener dette, så går det nok an å begripe at et for lengst født og selvbevisst menneske, med etablerte relasjoner, et intellekt og et bredt følelsesregister, har opparbeidet seg en del verdier utover denne grunnleggende egenverdien.
Vis hele sitatet...
Men hvis man sier at begge er like mye verdt, så sier man nødvendigvis at den ene ikke har større verdi enn den andre. Da kan man ikke samtidig hevde at barnet besitter ekstra verdi. Da er ikke begge like mye verdt likevel, og man sier i mot seg selv. Jeg har ingen problemer med påstander om at et foster har en grunnleggende verdi som ikke bør krenkes, og at man derfor er mot abort, men det er når man likestiller det med drap av barn at man sannsynligvis har dratt det noe lenger enn man klarer å forsvare.

Og til ClaesGreve, du så kanskje ikke at jeg spurte, så jeg spør igjen. Er du mot at kvinner som har blitt utsatt for voldtekt eller incest skal få ta abort?
Sitat av Sio Vis innlegg
Et foster er da ikke et individ, kvinnen som bærer det er et individ.

Det blir for søkt å si at å ta bort et individs sjanse til å bli født er mord. Hvor går grensen for "individ" da, temmelig synonymt med spørsmålet "hvor går grensen for liv?". Kan vi ned til cellenivå? Hver gang jeg runker, er jeg en morder. Skal vi til det potensielle befruktningnivået? Alle kvinner som ikke utnytter menstruasjonssyklusene sine til det fulleste, er mordere. Har du et egg skal det befruktes!

Vi skal selvsagt til embryo nivået, da blir det nemlig synlig nok for alle at dette er et potensielt menneske, og dermed er det drap og stoppe det. Det er da like mye drap og ikke ha sex i det hele tatt om man følger den tankegangen.

Eller vi kan gjøre det enda enklere, vi kan forholde oss til definisjonen av drap, og kalle en spade for et spade. Et embryo er ikke et menneske, derfor er det ikke et drap å fjerne det. I likhet med at det ikke er drap å la være og befrukte et egg. Det er det samme, et potensiale til å bli et menneske.
Vis hele sitatet...
Et egg kan aldri bli til noe mer enn et egg uten en sædcelle. Derfor er egget alene heller ikke et potensielt liv, så logikken din stopper der.
Sitat av reklame Vis innlegg
Et egg kan aldri bli til noe mer enn et egg uten en sædcelle. Derfor er egget alene heller ikke et potensielt liv, så logikken din stopper der.
Vis hele sitatet...
Så, hva med sekundet etter at sædcellen har gått inn i eggcellen?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Så, hva med sekundet etter at sædcellen har gått inn i eggcellen?
Vis hele sitatet...
Da mener jeg det er et potensielt liv.
Sitat av reklame Vis innlegg
Da mener jeg det er et potensielt liv.
Vis hele sitatet...
Og det er likeverdig et menneske? Å mene at en klump med celler uten evne til å tenke eller føle er like mye verdt som en person er bak mål.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hvorfor blir all kritikk rettet mot leger som gjennomfører inngrepet? Det er jo kvinnene som velger å ta abort, er det ikke disse som bør straffes nikita?
Vis hele sitatet...
Hvis man skal gå ut i fra at et foster som aborteres er like mye verdt som et hvilket som helst menneskeliv så ville dette vært medvirkning til drap, og dermed burde både drapsmannen og alle eventuelle medvirkende parter, i dette tilfellet den gravide, straffes i henhold til det gjeldende lovverket.

Selv om trådstarter ordla seg på en måte jeg var uenig i kan jeg likevel se sakens kjerne i all sin enkelhet:


Hvis ivrige abortmotstandere virkelig hadde ment at et foster er like mye verdt som et hvilket som helst menneske så ville det også det å utføre en abort være sidestilt med det å myrde et hvilket som helst menneske.
Hvorfor i alle dager gjør de ikke noe da?
Hadde voksne mennesker blitt drept i tusentall hvert år av legene på "eksekusjonsklinikken" så kan man ta seg faen på at det hadde blitt oppstyr.

Her koker saken ned til et enkelt spørsmål: Står abortmotstandere virkelig for det de sier?
(Enhver idiot forstår at det dreier seg om potensielt liv, men er et lite utviklet foster virkelig like mye verdt som et fullvoksent menneske?)
Sitat av Knask Vis innlegg
Hvis man skal gå ut i fra at et foster som aborteres er like mye verdt som et hvilket som helst menneskeliv så ville dette vært medvirkning til drap, og dermed burde både drapsmannen og alle eventuelle medvirkende parter, i dette tilfellet den gravide, straffes i henhold til det gjeldende lovverket.

Selv om trådstarter ordla seg på en måte jeg var uenig i kan jeg likevel se sakens kjerne i all sin enkelhet:


Hvis ivrige abortmotstandere virkelig hadde ment at et foster er like mye verdt som et hvilket som helst menneske så ville det også det å utføre en abort være sidestilt med det å myrde et hvilket som helst menneske.
Hvorfor i alle dager gjør de ikke noe da?
Hadde voksne mennesker blitt drept i tusentall hvert år av legene på "eksekusjonsklinikken" så kan man ta seg faen på at det hadde blitt oppstyr.

Her koker saken ned til et enkelt spørsmål: Står abortmotstandere virkelig for det de sier?
(Enhver idiot forstår at det dreier seg om potensielt liv, men er et lite utviklet foster virkelig like mye verdt som et fullvoksent menneske?)
Vis hele sitatet...
Men hvis det skal trekkes en anologi til levende barn så er det foreldre eller mennesker med myndighet over andre som velger å avvlive dem. Altså tenk at foreldre hadde fått avvlivet barn som ikke gjorde det bra på skolen osv. Og du må også huske på at dette da er VELDIG vanlig, og foreldrene ser som regel ikke at det er uetisk og avlive barn de ikke vil ha eller klarte å ta vare på.

Hvis du vil ha slutt på abortene, burde man begynne å utøve vold mot legene. Som å utøve vold mot bøddler hvis man er imot dødsstraff. Nei! Folk vil ta abort uansett, problemet ligger i at det er så få som ser det etiske. Den ENESTE måten å få bukt med aborter er å forandre tankegangen til vanlige folk om hva som er etisk riktig her. Og det er jo det abortmotstandere prøver, hjelper ingenting og prøve å uskadeliggjøre bødlene når det alltid vil være en etterspørsel etter medisinsk personell som kan utføre aborter!
Det jeg oppfattet av ts var hvorfor ikke abortmotstanderne gikk til fysisk angrep som et nødverge fordi leger dreper mennesker. Etter min mening blir mennesker systematisk myrdet med hjemmel i lov over hele verden. Ta f. Eks dødsstraff i statene. Det er jo til en viss grad akseptert der borte og det er begrenset med motstandere utenfor henrettelsesstedet (uten spesielle enkeltsaker).

At man er prinsipielt motstander av noe, betyr ikke at man må gå til angrep. I tilfelle ville jo vi hatt 22 juli hver dag.

Personlig mener jeg i prinsippet at et foster har en ukrenkelig verdi på lik linje med andre mennesker. Dette ene og alene fordi det er et menneske. Alt koker ned til spørsmålet om når man definerer et menneske for et menneske. Hvilke egenskaper bør det ha? Må det tenke? Må det puste? Må det ha et hjerte som slår av seg selv? For embryo har ikke disse egenskapene, men det har kanskje heller ikke en som ligger i koma. Selv om han som ligger i koma kan våkne en gang(bli et menneske som embryoet) kobler man ikke respiratoren fra? Han er jo annet enn en celleklump?

Og en ting til. Dersom vi skal oppnå matnyttige diskusjoner her på forumet, tror jeg samtlige kan gå i seg selv når det gjelder måten vi diskuterer på. Etter å ha lest denne tråden en ekstra gang blir jeg litt fristet til å opprette en ny "husk høflighet på nff"-tråd. Å være bastant og skråsikker i sin sak betyr ikke at man må utheve skrift og bruke caps. Og innse at man kan ha forskjellige meninger og respektere dette bør være et godt utgangspunkt for enhver diskusjon her på forumet.
Sitat av Provo Vis innlegg
Men hvis man sier at begge er like mye verdt, så sier man nødvendigvis at den ene ikke har større verdi enn den andre. Da kan man ikke samtidig hevde at barnet besitter ekstra verdi. Da er ikke begge like mye verdt likevel, og man sier i mot seg selv. Jeg har ingen problemer med påstander om at et foster har en grunnleggende verdi som ikke bør krenkes, og at man derfor er mot abort, men det er når man likestiller det med drap av barn at man sannsynligvis har dratt det noe lenger enn man klarer å forsvare.
Vis hele sitatet...
Riktig. Og derfor er det på sin plass å etterlyse mer presise formuleringer og definisjoner fra abortmotstandere. Dette innebærer da å holde muligheten åpen for at det finnes mer nyanserte meninger også her, som ikke kommer frem i kortversjonen av argumentet. Det er slik jeg umiddelbart tolker argumentasjonen, og jeg stiller meg derfor kritisk til å stenge seg helt for å se at dette er en mulighet. Så kan man jo kalle folk feige eller løgnere etterpå, hvis svaret ikke tilfredsstiller, og man ønsker å konkludere med merkelapper av denne typen. Det er imidlertid ikke rom for å generalisere. Du vil neppe få det samme svaret fra alle abortmotstandere, da mange garantert er mer reflekterte enn andre.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Riktig. Og derfor er det på sin plass å etterlyse mer presise formuleringer og definisjoner fra abortmotstandere. Dette innebærer da å holde muligheten åpen for at det finnes mer nyanserte meninger også her, som ikke kommer frem i kortversjonen av argumentet. Det er slik jeg umiddelbart tolker argumentasjonen, og jeg stiller meg derfor kritisk til å stenge seg helt for å se at dette er en mulighet. Så kan man jo kalle folk feige eller løgnere etterpå, hvis svaret ikke tilfredsstiller, og man ønsker å konkludere med merkelapper av denne typen. Det er imidlertid ikke rom for å generalisere. Du vil neppe få det samme svaret fra alle abortmotstandere, da mange garantert er mer reflekterte enn andre.
Vis hele sitatet...
Nyanser...? Enten så mener man det er et liv, eller så mener man det ikke er det. Er det et liv, er det jo drap. Og er det ikke, så ja... Nei, da er vel det bare en operasjon på lik linje med kreftoperasjoner. Har mye mer respekt for folk som KrFU-lederen som var ute i media for litt siden, enn disse hyklerne som forsøker å file sine meninger inn i en politisk korrekt form. Stå for det du mener, eller innrøm at du ikke mener det.

Selvfølgelig kan det være jeg misforstod nå, og at du hinter til uke-leken (staten har valgt uke 18, etter det er det plutselig ikke greit), og den blir jo forsåvidt mer og mer interessant ettersom den teknologiske utviklingen skrider frem.

Dog er jeg fortsatt interessert i et skikkelig svar fra de som mener abort er likestilt med barnedrap (om det finnes noen her inne): Hvorfor er du ikke villig til å redde barnet? Du kan, men du må bryte loven. Er det verre for konservative kristne å bryte Norges lover, enn å unnlate å gripe inn mot barnedrap...? Og ikke bare rot noe sammen om at du ikke vil gjøre deg til drapsmann eller utøve vold. Du kan for eksempel gjøre hærverk...
Sitat av reklame Vis innlegg
For embryo har ikke disse egenskapene, men det har kanskje heller ikke en som ligger i koma. Selv om han som ligger i koma kan våkne en gang(bli et menneske som embryoet) kobler man ikke respiratoren fra? Han er jo annet enn en celleklump?
Vis hele sitatet...
Å koble fra respiratoren kan ikke sammenlignes med abort. Abort er som å slette en pokemon-save med etter 2 sekunders spilletid. Å drepe en i koma blir som å slette en game-save med 1000 timers spilletid fordi spillet har hengt seg opp. Den sistnenvte saven har selvføgelig langt høyere verdi enn den første.
Sist endret av bloodshotEyes; 31. januar 2012 kl. 11:05.
Nikita: hvorfor gjøre kriminelle handlinger fordi man er uenig? Er ikke andre kanaler bedre dersom man vil bli tatt seriøst? Og igjen kan jeg spørre deg om akkurat det samme. Hvorfor driver ikke du herværk der voksne mennesker blir henrettet?

Edit: for øvrig er det uke 12. Kjekt du har lest deg godt opp før du oppretter en tråd.

Pokemon: poenget er at når du først har startet et game, har du startet et game. Om du spiller cs og blir drept etter 2 sekunder går like mye utover killrate som visst du dauer etter 2 minutt. Rar sammenligning dette av deg, men greit.
Sist endret av reklame; 31. januar 2012 kl. 11:31.
Sitat av Provo Vis innlegg

Og til ClaesGreve, du så kanskje ikke at jeg spurte, så jeg spør igjen. Er du mot at kvinner som har blitt utsatt for voldtekt eller incest skal få ta abort?
Vis hele sitatet...
Den diskusjonen kan vi ta en annen gang.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Så, hva med sekundet etter at sædcellen har gått inn i eggcellen?
Vis hele sitatet...
Da har det blitt til et liv
Sitat av nikita Vis innlegg
Nyanser...? Enten så mener man det er et liv, eller så mener man det ikke er det. Er det et liv, er det jo drap. Og er det ikke, så ja... Nei, da er vel det bare en operasjon på lik linje med kreftoperasjoner. Har mye mer respekt for folk som KrFU-lederen som var ute i media for litt siden, enn disse hyklerne som forsøker å file sine meninger inn i en politisk korrekt form. Stå for det du mener, eller innrøm at du ikke mener det.
Vis hele sitatet...
Nyanser, ja. Du prøver å presse saken ned i to båser for å rettferdiggjøre konklusjonen din, og gjør deg dermed blind for alt annet enn de to ytterpunktene. Det er fullt mulig å mene at et foster har en ukrenkelig verdi, men samtidig ikke være villig til å forsvare det på lik linje som et fullt utviklet menneske. Du kan mene at abort er drap, men være reflektert nok til å se de åpenbare forskjellene på abort, og et ordinært drap på et barn eller en voksen. Jeg er enig med deg i at en full sidestilling mellom de to reiser noen spørsmål, men jeg synes konklusjonen din er alt for kjapp og enkel. Det kan godt være forskjell på en ren prinsipiell sammenligning, og en mer praktisk vurdering.

I tillegg har Sneipen92 noen viktige poenger angående normer og holdninger i samfunnet, og hvordan man som motstander av disse normene skal få fram sine meninger og sitt verdigrunnlag. Er det egentlig hensiktsmessig å aksjonere ved å gjøre skadeverk på abortklinikker, eller bør man jobbe for å endre folks meninger og verdigrunnlag på andre måter?

For det record så er jeg personlig ikke abortmotstander, men jeg er heller ikke motstander av å ta liv i enhver sammenheng. Akkurat når et foster bør defineres som et selvstendig liv kan jeg ikke svare på, for det er åpenbart for meg at dette er en prosess som skjer over tid, og som ikke har noe definitivt endepunkt. Min definisjon av et selvstendig liv med verdier utover enkeltceller osv, baserer seg på den indre opplevelsen av å eksistere. Siden vi ikke vet mye om opplevelsen av det å være i fosterutvikling, så ser jeg ingen grunn til å konkludere bastant med hvorvidt man tar et liv eller ikke ved å utføre abort.
Sist endret av mentalmelt; 31. januar 2012 kl. 11:54.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nyanser, ja. Du prøver å presse saken ned i to båser for å rettferdiggjøre konklusjonen din, og gjør deg dermed blind for alt annet enn de to ytterpunktene. Det er fullt mulig å mene at et foster har en ukrenkelig verdi, men samtidig ikke være villig til å forsvare det på lik linje som et fullt utviklet menneske. Du kan mene at abort er drap, men være reflektert nok til å se de åpenbare forskjellene på abort, og et ordinært drap på et barn eller en voksen. Jeg er enig med deg i at en full sidestilling mellom de to reiser noen spørsmål, men jeg synes konklusjonen din er alt for kjapp og enkel. Det kan godt være forskjell på en ren prinsipiell sammenligning, og en mer praktisk vurdering.

I tillegg har Sneipen92 noen viktige poenger angående normer og holdninger i samfunnet, og hvordan man som motstander av disse normene skal få fram sine meninger og sitt verdigrunnlag. Er det egentlig hensiktsmessig å aksjonere ved å gjøre skadeverk på abortklinikker, eller bør man jobbe for å endre folks meninger og verdigrunnlag på andre måter?

For det record så er jeg personlig ikke abortmotstander, men jeg er heller ikke motstander av å ta liv i enhver sammenheng. Akkurat når et foster bør defineres som et selvstendig liv kan jeg ikke svare på, for det er åpenbart for meg at dette er en prosess som skjer over tid, og som ikke har noe definitivt endepunkt. Min definisjon av et selvstendig liv med verdier utover enkeltceller osv, baserer seg på den indre opplevelsen av å eksistere. Siden vi ikke vet mye om opplevelsen av det å være i fosterutvikling, så ser jeg ingen grunn til å konkludere bastant med hvorvidt man tar et liv eller ikke ved å utføre abort.
Vis hele sitatet...
Ah, da forstår jeg bedre hva du mener... Men hvordan vil du rangere et foster i forhold til et dyr? Begge deler er jo et liv, men ingen av delene er jo et "menneskeliv". Likestilt? Eller misforstår jeg deg igjen?

Om det er hensiktsmessig; uten tvil om det gjøres i stor nok grad. Er nok av eksempler på at man kan bølle til seg viljen sin, og men tanke på samfunnsutviklingen, så bør de som mener foster = menneskebarn få fingeren ut eller gå i seg selv. Å folde hender å håpe på en samfunnsutvikling i sin favør, blir nokså tøvete. Da er man enten usmakelig feig, eller så likestiller man ikke egentlig menneskebarn med foster.

Likestiller man dog menneskebarn med foster, vil kun det å redde et barn være verdt en fengelsesstraff. Hadde det vært barnedrap, hadde jeg vært villig til å gå i fengsel for å redde det livet. Jeg mener ikke folk har rett til evig liv, men alle har rett til en sjanse, for å kalle det det. Et barn har ikke eget ansvar i mine øyne for å forsvare sitt eget liv. At abortmotstandere mener ufødte barn nærmest kan ha seg selv å takke (de i tråden her gjør det vertfall VELDIG tydelig at ikke de gidder å løfte en finger for de) tar jeg til inntekt for mitt syn: feig eller løgner. Jeg velger nemlig å ikke tro at jeg virkelig har å gjøre med mennesker som driter så loddrett i barn som man i så fall gjør.
Sitat av nikita Vis innlegg
Ah, da forstår jeg bedre hva du mener... Men hvordan vil du rangere et foster i forhold til et dyr? Begge deler er jo et liv, men ingen av delene er jo et "menneskeliv". Likestilt? Eller misforstår jeg deg igjen?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke behov for å rangere dyr opp mot fostere og forskjellige fosterstadier. Jeg har ikke noe grunnlag for å vite hvilken indre opplevelse disse har. Men hvis du konstruerer en mer praktisk problemstillig, så vil du kanskje kunne tvinge meg til å ta stilling til verdi, gitt at nok informasjon foreligger.

Sitat av nikita Vis innlegg
Om det er hensiktsmessig; uten tvil om det gjøres i stor nok grad. Er nok av eksempler på at man kan bølle til seg viljen sin, og men tanke på samfunnsutviklingen, så bør de som mener foster = menneskebarn få fingeren ut eller gå i seg selv. Å folde hender å håpe på en samfunnsutvikling i sin favør, blir nokså tøvete. Da er man enten usmakelig feig, eller så likestiller man ikke egentlig menneskebarn med foster.
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med eksempler hvor vold, trusler og skadeverk har ført til reelle politiske endringer i norsk moderne politisk historie. I aksjonistenes favør da naturligvis, og mot allmenhetenens demokratiske vilje.
Sitat av nikita Vis innlegg
Likestiller man dog menneskebarn med foster, vil kun det å redde et barn være verdt en fengelsesstraff. Hadde det vært barnedrap, hadde jeg vært villig til å gå i fengsel for å redde det livet. Jeg mener ikke folk har rett til evig liv, men alle har rett til en sjanse, for å kalle det det. Et barn har ikke eget ansvar i mine øyne for å forsvare sitt eget liv. At abortmotstandere mener ufødte barn nærmest kan ha seg selv å takke (de i tråden her gjør det vertfall VELDIG tydelig at ikke de gidder å løfte en finger for de) tar jeg til inntekt for mitt syn: feig eller løgner. Jeg velger nemlig å ikke tro at jeg virkelig har å gjøre med mennesker som driter så loddrett i barn som man i så fall gjør.
Vis hele sitatet...
Du fortsetter i samme spor, og tar ikke høyde for argumentene mine om mer nyanserte perspektiver. Det er greit det, men det bringer oss ikke videre, og jeg kan bare henvise til argumentasjon bakover i tråden.
Sitat av nikita Vis innlegg
Likestiller man dog menneskebarn med foster, vil kun det å redde et barn være verdt en fengelsesstraff. Hadde det vært barnedrap, hadde jeg vært villig til å gå i fengsel for å redde det livet. Jeg mener ikke folk har rett til evig liv, men alle har rett til en sjanse, for å kalle det det. Et barn har ikke eget ansvar i mine øyne for å forsvare sitt eget liv. At abortmotstandere mener ufødte barn nærmest kan ha seg selv å takke (de i tråden her gjør det vertfall VELDIG tydelig at ikke de gidder å løfte en finger for de) tar jeg til inntekt for mitt syn: feig eller løgner. Jeg velger nemlig å ikke tro at jeg virkelig har å gjøre med mennesker som driter så loddrett i barn som man i så fall gjør.
Vis hele sitatet...
Premisset ditt er at den voldelige/mest ekstreme løsningen er den mest effektive, og så konkluderer du med at man enten er feig eller ikke en "ordentlig" abortmotstander om man ikke går drastisk til verks.

Hvorfor skal alt være enten sort eller hvitt?
Sist endret av Dyret; 31. januar 2012 kl. 13:49.
Å begynne å prate om at vold ikke løser samfunnsproblemer er å gå rundt grøten i denne sammenhengen. Og helt ærlig,(min oppfattning: ) når TS sier at abortmotstandere enten er feige eller løgnere drar han en hvit løgn for å skape debatt. Fakta er at de er løgnere, INGEN oppegående person mener at et embryo er likeverdig et menneske. Greit nok, de kan mene at det har en slags grunnleggende verdi, men hvis de får et dilemma (se bortifra lover osv) mellom å drepe en voksen person eller å ta abort, velger jo alle abort. Derfor er de ikke 100% likeverdige, og hovedargumentet deres blir derfor en løgn.
Sist endret av bloodshotEyes; 31. januar 2012 kl. 15:37.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Men hvis det skal trekkes en anologi til levende barn så er det foreldre eller mennesker med myndighet over andre som velger å avvlive dem. Altså tenk at foreldre hadde fått avvlivet barn som ikke gjorde det bra på skolen osv. Og du må også huske på at dette da er VELDIG vanlig, og foreldrene ser som regel ikke at det er uetisk og avlive barn de ikke vil ha eller klarte å ta vare på.

Hvis du vil ha slutt på abortene, burde man begynne å utøve vold mot legene. Som å utøve vold mot bøddler hvis man er imot dødsstraff. Nei! Folk vil ta abort uansett, problemet ligger i at det er så få som ser det etiske. Den ENESTE måten å få bukt med aborter er å forandre tankegangen til vanlige folk om hva som er etisk riktig her. Og det er jo det abortmotstandere prøver, hjelper ingenting og prøve å uskadeliggjøre bødlene når det alltid vil være en etterspørsel etter medisinsk personell som kan utføre aborter!
Vis hele sitatet...
Jeg sa ingenting om å utøve vold, jeg sa bare at jeg ser hvor trådstarter vil med tråden:

Selv om trådstarter ordla seg på en måte jeg var uenig i kan jeg likevel se sakens kjerne i all sin enkelhet:


Hvis ivrige abortmotstandere virkelig hadde ment at et foster er like mye verdt som et hvilket som helst menneske så ville det også det å utføre en abort være sidestilt med det å myrde et hvilket som helst menneske.
Hvorfor i alle dager gjør de ikke noe da?
Vis hele sitatet...
Jeg ytrer ikke mine personlige meninger her, men prøver heller å få folk til å skjønne at trådstarter ikke nødvendigvis mener at motstanderne skal avverge aborter ved å begå mord eller utøve vold, men per dags dato virker det de gjør litt for tafatt mtp. sakens alvorlighet.

Personlig bryr jeg meg svært lite om saken.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Premisset ditt er at den voldelige/mest ekstreme løsningen er den mest effektive, og så konkluderer du med at man enten er feig eller ikke en "ordentlig" abortmotstander om man ikke går drastisk til verks.

Hvorfor skal alt være enten sort eller hvitt?
Vis hele sitatet...
Altså... Min forståelse av abortmotstander var at man var av oppfatningen om at fosteret var et barn, og derfor mente det var drap. Har jo oppdaget her at det åpenbart finnes noen mitt i mellom som ikke helt har bestemt seg om det er hummer og kanari, og frem til de har det, ønsker å lovregulere kvinnekroppen. Dem om det.

Om man legger min forståelse til grunn, som jeg gjentatte ganger i denne tråden har presisert og forsøkt å peile folk inn på, men som jeg nok en gang må gjenta (jeg er generelt lei av å gjenta meg selv, og det er derfor jeg ignorerer enkelte bidragsytere), så ender man opp med dilemmaet: barnedrap - handle eller sitte stilltiende å se på.

Alle vet hvor abortene foregår, alle vet hva som skjer og alle vet at det skjer hver jævla dag. Du trenger ikke være ABB i pillerus for å leie deg en varebil og ha en sprøyte med noe beroligende, og i ren Dexter-stil kidnappe kvinnen. Må riktignok kanskje ha et sted å ha henne i noen måneder, men burde ikke være umulig å finne en medsammensvoren om det var det det sto på. Dette er et mulig scenario. Det er effektivt, og målrettet. Det redder et liv. Synes du det blir for ekstremt? Vel... Da synes jeg du er feig. Er du ikke villig til å risikere noe som helst for små forsvarsløse unger, ja da kan du brenne i ditt eget helvete sammen med alle jordens barnemishandlere.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Kom gjerne med eksempler hvor vold, trusler og skadeverk har ført til reelle politiske endringer i norsk moderne politisk historie. I aksjonistenes favør da naturligvis, og mot allmenhetenens demokratiske vilje.
Vis hele sitatet...
OK, etter å ha tenkt litt på dette, så sliter jeg med å komme på norske eksempler. Vi har generelt lite aksjonisme i Norge av den mer grovkornede sorten, men det sier jo seg selv at om det blir en reell risiko å utføre aborter, så vil antallet som er villig til å utføre de synke dramatisk.

Kanskje viktigere fra aksjonistenes perspektiv, er enkelt gevinsten: det å redde et barn fra en bånnsikker død. Det må da være verdt noe.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg mener at angrepille er et alternativ for en voldtatt kvinne fremfor abort.
Vis hele sitatet...
Det er en viss mulighet for at angrepiller også fungerer på befruktede egg (kilde) (dels som med prevensjonsmiddelet spiral). Tidlig abort med andre ord.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Riktig. Og derfor er det på sin plass å etterlyse mer presise formuleringer og definisjoner fra abortmotstandere. Dette innebærer da å holde muligheten åpen for at det finnes mer nyanserte meninger også her, som ikke kommer frem i kortversjonen av argumentet.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo ikke mangel på presisjon. "Å abortere et foster er akkurat like ille som å drepe et flere år gammelt barn" er en særdeles presis formulering. Problemet er at argumentet er uærlig så lenge de samtidig åpner for abort, men ikke drap, i særtilfeller. Slike formuleringer bør imøtegås med den samme skarpheten som de fremmes med så man får belyst i størst mulig grad at abort er et mye mer komplisert etisk dilemma enn som så. Hvordan kan man forvente å få en saklig diskusjon om et så delikat og komplisert tema hvis man ikke kan forlange ærlighet av debattantene?

Vel og merke er det sannsynlig at denne uærligheten hos mange ikke er særlig bevisst, og heller er en følge av lite gjennomtenkt argumentasjon fra følelser. Jeg mener derfor ikke å beskylde alle som fremmer et slik argument for ondsinnet uærlighet, men selvmotsigelsen og dobbeltmoralen bør like fullt konfronteres.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Den diskusjonen kan vi ta en annen gang.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Det er jo et høyst relevant spørsmål som direkte angår kjernen i diskusjonens tema. Hvorfor er det om å gjøre for mange å være så unnvikende i slike spørsmål? Mener du abort bør være forbudt også ved ekstreme tilfeller som incest og voldtekt, eller mener du abort i disse tilfellene bør være kvinnens valg innenfor visse rammer? Spørsmålet er meget relevant fordi du enten må være for et totalforbud av abort selv ved disse ekstreme tilfellene, eller åpne for drap av fødte barn, hvis du virkelig mener at det ikke er noen som helst forskjell på å ta tidlig abort og å drepe et barn. Jeg tror nemlig at når alt kommer til stykket så er du enig i at å abortere et seks uker gammelt foster ikke er like ille som å ta livet av et fire år gammelt barn – men du står selvsagt likevel fritt til å mene at aborten er ille nok til at den bør unngås, selv om vi sannsynligvis er uenige i hvor og når grensen går.
Sist endret av Provo; 31. januar 2012 kl. 19:07.
Sitat av nikita Vis innlegg
Altså... Min forståelse av abortmotstander var at man var av oppfatningen om at fosteret var et barn, og derfor mente det var drap. Har jo oppdaget her at det åpenbart finnes noen mitt i mellom som ikke helt har bestemt seg om det er hummer og kanari, og frem til de har det, ønsker å lovregulere kvinnekroppen. Dem om det.

Om man legger min forståelse til grunn, som jeg gjentatte ganger i denne tråden har presisert og forsøkt å peile folk inn på, men som jeg nok en gang må gjenta (jeg er generelt lei av å gjenta meg selv, og det er derfor jeg ignorerer enkelte bidragsytere), så ender man opp med dilemmaet: barnedrap - handle eller sitte stilltiende å se på.

Alle vet hvor abortene foregår, alle vet hva som skjer og alle vet at det skjer hver jævla dag. Du trenger ikke være ABB i pillerus for å leie deg en varebil og ha en sprøyte med noe beroligende, og i ren Dexter-stil kidnappe kvinnen. Må riktignok kanskje ha et sted å ha henne i noen måneder, men burde ikke være umulig å finne en medsammensvoren om det var det det sto på. Dette er et mulig scenario. Det er effektivt, og målrettet. Det redder et liv. Synes du det blir for ekstremt? Vel... Da synes jeg du er feig. Er du ikke villig til å risikere noe som helst for små forsvarsløse unger, ja da kan du brenne i ditt eget helvete sammen med alle jordens barnemishandlere.



OK, etter å ha tenkt litt på dette, så sliter jeg med å komme på norske eksempler. Vi har generelt lite aksjonisme i Norge av den mer grovkornede sorten, men det sier jo seg selv at om det blir en reell risiko å utføre aborter, så vil antallet som er villig til å utføre de synke dramatisk.

Kanskje viktigere fra aksjonistenes perspektiv, er enkelt gevinsten: det å redde et barn fra en bånnsikker død. Det må da være verdt noe.
Vis hele sitatet...
Vel, dette er et diskusjonsfora. For meg er det nyttig fordi jeg får utprøvd mine synspunkter og argumentert for meg. Når jeg møter motstand, blir jeg glad fordi jeg kan kan på velformulerte måter som mentalmelt og provo- få lært meg ny kunnskap. Jeg velger også å svare på argumenter jeg synes er idiotiske, nettopp fordi jeg mener alle fortjener å bli hørt og svart. NFF blir en kunnskapsdatabase på dugnad, og at du velger å se bort fra spørsmål, mener jeg er mer feigt. Jeg mener at målet med en diskusjon er prosess, og ikke konklusjoner. Ihvertfall ikke i moralske diskusjoner. Deg om det.

Så over til tråden. Noen prøver å dekke ryggen din med sine egne varianter og tolkninger av hva du skriver. Som Provo nevner her, mener han diskusjonen handler om noe jeg ikke klarer å se, nemlig verdien av et foster kontra et født menneske. Det kunne handlet om akkurat dette, men ts nekter for det, så da trenger vi ikke bry oss om det og heller ta det i den forrige tråden om abort.

For poenget ditt slik jeg ser det er at dersom abortmotstandere mener en abort er et menneskedrap på lik linje med å drepe et født menneske bør dem (og du stiller deg undrende til hvorfor abortmotstandere ikke reagerer på en måte du antar er naturlig) altså med å enten drepe leger eller drive med hærverk på institusjoner som driver med abort fremme sitt synspunkt. Siden du ikke har noe inntrykk over at abortmotstandere gjør dette, og risikerer straffeforfølgelse, konkluderer du med at abortmotstanderene er feige eller snakker usant. Har jeg forstått deg riktig?

Poenget er bra det, poenget skapte tankebry hos meg og kunne blitt en god diskusjon. Det var en grei diskusjon med noen forundringer over formuleringene dine. Men når du fortsetter og fokuserer på dette med hvorfor ikke abortmotstandere dreper leger og driver hærverk mot institusjoner, mister du meg fullstendig, og den første posten din mister noe av sin mulige effekt. Når du i tillegg ignorant ser bort fra mine spørsmål- blir det bare enda dummere.

Så jeg spør deg igjen. Dersom du mener at abortmotstandere burde gjort disse handlingene, går jeg utfra at du selv faktisk hadde gjort det om du var en abortmotstander. Eller for å konkretisere det enda litt til: dersom en institusjon hadde drevet med mord av 4 åringer, ville du (som fremstiller deg selv som moralens vokter) gått til angrep på leger eller ihvertfall gjort det du kunne for å stoppe disse drapene. Du hevder til og med at du ville gjort alt i din makt for å stoppe det, og konsekvensene ville du tatt varmt imot, for du er hvertfall ikke feig! Hvorfor gjør du det ikke da? Det finnes institusjoner i USA som driver med menneskemord! De blir dømt til døden med hjemmel i lov. Hvorfor ikke da ta opp et lån dersom du ikke har penger-reis til USA-skaff deg kontakter-skaff deg et våpen og skyt den første politimannen du ser utenfor rettslokalet?

Eller hva syns du om tortur? Jeg regner med du har et synspunkt på det også? Jeg tipper at dersom du reiser til Afganistan, klarer du å peile deg inn på mennesker som etter landets regler, normer og lover driver med dette helt legitimt. Er du feig som ikke gjør det, eller handler egentlig alt bare om prinsipper?

Jeg er ganske trygg på at du ikke kommer til å svare på denne posten, og det går helt fint. Du velger selv om du vil prøve å (sitat Morpheus i Matrix) "free your mind" og prøve å se saken fra en annen side, til tross for at du mener du har et forbanna godt poeng.
Sist endret av reklame; 31. januar 2012 kl. 20:56.
Sitat av reklame Vis innlegg
Vel, dette er et diskusjonsfora. For meg er det nyttig fordi jeg får utprøvd mine synspunkter og argumentert for meg. Når jeg møter motstand, blir jeg glad fordi jeg kan kan på velformulerte måter som mentalmelt og provo- få lært meg ny kunnskap. Jeg velger også å svare på argumenter jeg synes er idiotiske, nettopp fordi jeg mener alle fortjener å bli hørt og svart. NFF blir en kunnskapsdatabase på dugnad, og at du velger å se bort fra spørsmål, mener jeg er mer feigt. Jeg mener at målet med en diskusjon er prosess, og ikke konklusjoner. Ihvertfall ikke i moralske diskusjoner. Deg om det.

Så over til tråden. Noen prøver å dekke ryggen din med sine egne varianter og tolkninger av hva du skriver. Som Provo nevner her, mener han diskusjonen handler om noe jeg ikke klarer å se, nemlig verdien av et foster kontra et født menneske. Det kunne handlet om akkurat dette, men ts nekter for det, så da trenger vi ikke bry oss om det og heller ta det i den forrige tråden om abort.

For poenget ditt slik jeg ser det er at dersom abortmotstandere mener en abort er et menneskedrap på lik linje med å drepe et født menneske bør dem (og du stiller deg undrende til hvorfor abortmotstandere ikke reagerer på en måte du antar er naturlig) altså med å enten drepe leger eller drive med hærverk på institusjoner som driver med abort fremme sitt synspunkt. Siden du ikke har noe inntrykk over at abortmotstandere gjør dette, og risikerer straffeforfølgelse, konkluderer du med at abortmotstanderene er feige eller snakker usant. Har jeg forstått deg riktig?

Poenget er bra det, poenget skapte tankebry hos meg og kunne blitt en god diskusjon. Det var en grei diskusjon med noen forundringer over formuleringene dine. Men når du fortsetter og fokuserer på dette med hvorfor ikke abortmotstandere dreper leger og driver hærverk mot institusjoner, mister du meg fullstendig, og den første posten din mister noe av sin mulige effekt. Når du i tillegg ignorant ser bort fra mine spørsmål- blir det bare enda dummere.

Så jeg spør deg igjen. Dersom du mener at abortmotstandere burde gjort disse handlingene, går jeg utfra at du selv faktisk hadde gjort det om du var en abortmotstander. Eller for å konkretisere det enda litt til: dersom en institusjon hadde drevet med mord av 4 åringer, ville du (som fremstiller deg selv som moralens vokter) gått til angrep på leger eller ihvertfall gjort det du kunne for å stoppe disse drapene. Du hevder til og med at du ville gjort alt i din makt for å stoppe det, og konsekvensene ville du tatt varmt imot, for du er hvertfall ikke feig! Hvorfor gjør du det ikke da? Det finnes institusjoner i USA som driver med menneskemord! De blir dømt til døden med hjemmel i lov. Hvorfor ikke da ta opp et lån dersom du ikke har penger-reis til USA-skaff deg kontakter-skaff deg et våpen og skyt den første politimannen du ser utenfor rettslokalet?

Eller hva syns du om tortur? Jeg regner med du har et synspunkt på det også? Jeg tipper at dersom du reiser til Afganistan, klarer du å peile deg inn på mennesker som etter landets regler, normer og lover driver med dette helt legitimt. Er du feig som ikke gjør det, eller handler egentlig alt bare om prinsipper?

Jeg er ganske trygg på at du ikke kommer til å svare på denne posten, og det går helt fint. Du velger selv om du vil prøve å (sitat Morpheus i Matrix) "free your mind" og prøve å se saken fra en annen side, til tross for at du mener du har et forbanna godt poeng.
Vis hele sitatet...
Dødsstraff blir en annen diskusjon, men som jeg har sagt her et sted i denne tråden; jeg støtter RETT til liv, men ikke rett til EVIG liv. Livet har en slutt, og den har man i stor grad frihet til å påvirke selv. Og det blir da opp til den enkelte. Bor du i USA, må du som et voksent individ kunne stilles til ansvar for brudd på samfunnskontrakten der nede. At det innebærer dødsstraff er en sak for amerikanerne, ikke meg personlig.

Hadde 15 000 barn i Norge fått en giftssprøyte fordi de ikke passet inn i familien de var født inn i, mor var lei av de, far hadde stukket av eller hvilken som helst annen grunn, så håper jeg og tror flere enn jeg hadde vært villig til å ofre noe for å kjempe mot. Jeg hadde organisert meg. Eventuelt stått alene. Jeg anser meg selv som relativt kreativ, så jeg skulle nok kommet opp med noe. Om det så bare var så ukreativt som å henrette bødlene.

Avslutningsvis må jeg si jeg synes du har en trettende debattstil. Du forsøker desperat å vri over hele debatten i min retning; hvor mine grenser går, hvilken moral jeg har osv. Det synes jeg er ganske meningsløst. Selv om du og andre sikkert finner min moral (eller mangel på sådan blir det vel i så fall) er forkastelig på enkelte punkter, føler jeg ikke det er så veldig relevant for debatten: hvorfor aksjonerer ikke norske (angivelige) abortmotstandere som likestiller BARN og FOSTER?

Så da spør jeg deg, reklame, hvorfor sitter du på internett og skjeller meg ut etter noter, mens det du kaller BARN kuttes i biter, og dras ut på lokalsykehuset ditt jevnlig? Eller et par kvinner forgifter det du anser som barn med en pille de svelger i kveld? Hvorfor gjør du ikke noe for å forhindre drapene? Driter du i barn du ikke kjenner?