Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 5009
Nettopp startet å jobbe som vekter i Oslo i helgene. Måtte en tur på kiosken i sta for å hamstre cola og godteri så jeg holder ut til klokken 9 i morgen tidig.

Når jeg og kollegaen min var inne på kiosken var det en person utenfor som fikk bussspeilet rett i trynet når bussen kjørte inn på bussstoppet. Fyren ble fly forbanna og gikk inn til bussjåføren og kjeftet han huden full. Det var like før han flydde på bussjåføren. Det hører også med i historien at fyren var ganske full.

Så, hva ville dere gjort som vekter om han faktisk hadde flydd på bussjåføren? Vet at dette er litt merkelig spørsmål, men jeg er på min 3 vakt så jeg er ganske fersk i dette spillet.

Heldigvis roet han seg når han la merke til han at det sto to vektere rett utenfor bussen å så på han. (meg og min kollega)
Er ikke vekter selv, men ville fått han i bakken og ringt politiet.
utafor oslo s de bussplassene er livsfarlige , har vært med på et par ganger hvor folka har blitt knocka ned av speilet. Men liksom dere er jo vektere, kan jo holde han ned om dere tørr da.
hvor er du vakt? for hvilket bygg?

har du noe som helst med bussplassen å gjøre?
Jeg vet ikke hvilken autoritet en vekter har i forhold til politiet, men tror ikke jeg ville gjort stort her. Bussjåføren var heldig h*n slippe unna med kjeft, man kan vel fort få klage på sånn kjøring og dermed en reaksjon...

Om h*n ble voldelig ville jeg grepet inn.
Sitat av Srbija Vis innlegg
utafor oslo s de bussplassene er livsfarlige , har vært med på et par ganger hvor folka har blitt knocka ned av speilet. Men liksom dere er jo vektere, kan jo holde han ned om dere tørr da.
Vis hele sitatet...
Hadde tørt å gripe inn, vi er vel også pliktige til å gripe inn. Han var ikke spesielt stor. Jeg var på hans størrelse, og min kollega er svær som ett fjell.

Sitat av Dalaras Vis innlegg
hvor er du vakt? for hvilket bygg?

har du noe som helst med bussplassen å gjøre?
Vis hele sitatet...
Vil ikke si hvor jeg er.

Nei, vi har ikke noe som helst å gjøre med den bussholdeplassen. Vi gikk bare forbi.
Gått opp bak han i trappen, tatt tak og revet han ut av bussen. Gjort det klart for han med en gang han fikk summet seg at slikt gjør man ikke, og du ringer politiet om han ikke roer seg. (Her er agresjon meget viktig. han må sjønne at her er det du som bestemmer og du har i tilleg lov til å gjøre det du gjør i motsetning til han.)

Opptre myndig og stå mellom han og bussjøføren, husk at det er i hovedsak ham han er ute etter..

Å hive folk i bakken med en gang er sjelden en god løsning, da folk har en tendens til (spesielt i fylle) å klikke kraftig av å bli dominert på den måten. Det er snakk om eskalering, først få han vekk fra "offeret" gjør det så klart for han hva som hvil sje om han ikke gjør som du sier.. Gi han sjansen til å roe seg på egen hånd. dersom han går på deg eller bussjåføren igjen, så kan du få han i bakken.

Edit;
Dette er dersom han blir voldelig..
Sist endret av GrønnUgle; 10. september 2011 kl. 02:19.
§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.
Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.
Vis hele sitatet...
Borgerarrest er tingen. Mener at det må være en straffbar handling som krever frihetsstraff på mer enn 6 mnd. Det tror jeg også legemsfornærmelse dekker hvis han faktisk hadde slått til sjåføren.

Spørsmålet er, hva var hensikten til gjerningsmannen?
Hadde han gått til fysisk angrep så har dere som plikt, både som vektere og vanlige medmennesker å gripe inn uten å ty til mere voldsomheter en absolutt nødvendig, og kontakte politiet.

Er det fare for deres egen helse, skal dere ikke gripe inn i det hele tatt egentlig, men kontakte politiet direkte.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg vet ikke hvilken autoritet en vekter har i forhold til politiet, men tror ikke jeg ville gjort stort her. Bussjåføren var heldig h*n slippe unna med kjeft, man kan vel fort få klage på sånn kjøring og dermed en reaksjon...

Om h*n ble voldelig ville jeg grepet inn.
Vis hele sitatet...
En vekter har ingen autoritet i forhold til politiet. En vekter må forholde seg til samme regler og lover som en vanlig borger, med visse unntak.
Den største fordelen til en vekter er egentlig at han skal kjenne lovene slik at han vet når og hvordan han skal gripe inn. og når han må gripe inn, så har han opplæring i å gjøre dette på den beste måten slik at det skal foregå så smidig og smertefritt som mulig.
det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor han tror jobben hans er relevant.
svaret han har fått her gjelder ikke bare vektere, men også alle andre.

virket nesten som om TS trodde han hadde mer autoritet fordi han er vekter nå.

jeg sikter til bl.a "3 gang på jobb, så jeg er litt fersk i spillet".

bare for å få det oppklart, du er vakt der du har blitt bedt om å være vakt.

er du vitne til noe random på gata så har du like mye rett som oss andre, den drakten din gir deg ikke mer makt andre steder enn der du tilhører.

hvis ikke så hadde vi vel alle startet vår egen Zekuritas NUF og lekt politi vi og....

nytt vekterselskap folkens, nå har jeg makt på gata plutselig =))). trololo legger meg. for dumt dette her.
Jeg har selv hvert vekter, og jeg passet absolutt ikke til det. Gikk fint i begynnelsen, men så gikk det til hodet på til slutt. Måtte bare slutte når jeg innså hvilket rasshøl jeg var blitt.
Liker at du tar opp slike problemstillinger, istendenfor å bare stupe rett inn slik jeg gjorde. Tror du kommer til å bli en bra vekter jeg TS
Sitat av Dalaras Vis innlegg
det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor han tror jobben hans er relevant.
svaret han har fått her gjelder ikke bare vektere, men også alle andre.

virket nesten som om TS trodde han hadde mer autoritet fordi han er vekter nå.

jeg sikter til bl.a "3 gang på jobb, så jeg er litt fersk i spillet".

bare for å få det oppklart, du er vakt der du har blitt bedt om å være vakt.

er du vitne til noe random på gata så har du like mye rett som oss andre, den drakten din gir deg ikke mer makt andre steder enn der du tilhører.

hvis ikke så hadde vi vel alle startet vår egen Zekuritas NUF og lekt politi vi og....

nytt vekterselskap folkens, nå har jeg makt på gata plutselig =))). trololo legger meg. for dumt dette her.
Vis hele sitatet...
Herregud. Ta deg en bolle og gå å legg deg. Jeg er fullstendig klar over at vektere ikke har noe mer autoritet enn vanlige borgere. Men selvfølgelig, vi går jo i uniform, og folk legger merke til oss. Vi kan ikke bare stikke av fra en sånn situasjon.

Jeg sier det igjen. Jeg er ikke noe maktkåt vekter som leker wannabe politi. Grunnen til at jeg spurte dere er fordi, som sagt, jeg er ny, og jeg vil være så proff som mulig mens jeg er på jobb.
Sier sitt at du ikke fikk slik kunnskap på vekterkurset.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Herregud. Ta deg en bolle og gå å legg deg. Jeg er fullstendig klar over at vektere ikke har noe mer autoritet enn vanlige borgere. Men selvfølgelig, vi går jo i uniform, og folk legger merke til oss. Vi kan ikke bare stikke av fra en sånn situasjon.

Jeg sier det igjen. Jeg er ikke noe maktkåt vekter som leker wannabe politi. Grunnen til at jeg spurte dere er fordi, som sagt, jeg er ny, og jeg vil være så proff som mulig mens jeg er på jobb.
Vis hele sitatet...
Kjempeflott, selv om man får opplæring så er det noe helt annet i felten, og man får mange inntrykk og spørsmål. Får jeg spørre hvilke kurs du har? Trinn 1 og 2 regner jeg i allefall med?
Sitat av Apedop Vis innlegg
Sier sitt at du ikke fikk slik kunnskap på vekterkurset.
Vis hele sitatet...
Jo, det fikk jeg. Men man blir ikke akkurat proff av 21 timer teori. Kanskje det er andre vektere her inne som har vært i lignende situasjoner? Tenkt på det kanskje? Hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med kan du la være å delta i tråden.

Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Kjempeflott, selv om man får opplæring så er det noe helt annet i felten, og man får mange inntrykk og spørsmål. Får jeg spørre hvilke kurs du har? Trinn 1 og 2 regner jeg i allefall med?
Vis hele sitatet...
Jeg har trinn 1 og 2.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Herregud. Ta deg en bolle og gå å legg deg. Jeg er fullstendig klar over at vektere ikke har noe mer autoritet enn vanlige borgere. Men selvfølgelig, vi går jo i uniform, og folk legger merke til oss. Vi kan ikke bare stikke av fra en sånn situasjon.

Jeg sier det igjen. Jeg er ikke noe maktkåt vekter som leker wannabe politi. Grunnen til at jeg spurte dere er fordi, som sagt, jeg er ny, og jeg vil være så proff som mulig mens jeg er på jobb.
Vis hele sitatet...
det er ikke min feil at du formulerer deg på en måte som gir inntrykk av at du har fått det for deg at ditt yrke har en relevanse i en slik situasjon.

men for å svare på spørsmålet ditt, hvis du vil bli oppfattet som mest mulig proff på jobben din så holder du deg til arbeidsplassen din. ingen som betaler deg for å leke supermann på gata. husk at noen BETALER deg med PENGER. de bryr seg ikke om en bussmann får juling 10 meter unna, de bryr seg om bygget sitt. og av den grunn har de annsatt deg til å passe på.

vil du gripe inn så griper du inn som den personen du er og ikke fordi du er en vekter.

igjen, din jobb er ikke relevant i en slik situasjon, så at du er ute etter denne type kunskap for å framstå mest mulig "proff" på jobb er bullshizznor.

jeg tror du er maktkåt.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jo, det fikk jeg. Men man blir ikke akkurat proff av 21 timer teori. Kanskje det er andre vektere her inne som har vært i lignende situasjoner? Tenkt på det kanskje? Hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med kan du la være å delta i tråden.



Jeg har trinn 1 og 2.
Vis hele sitatet...
Ok. Som sagt så begynner den virkelige opplæringa i felten, så du får bare se litt hvordan de andre vekterne reagerer. Selv om du selvsagt må føle på det selv i og med at enkelte burde aldri ha vært vekter
I denne situasjonen du var i ang bussen så ville jeg først og fremst ha kun observert, og tatt det derfra, vanskelig å si hva jeg så ville ha gjort, siden det avhenger av hele situasjonen.
Uansett, aldri utsett deg for mer fare enn nødvendig, og kontakt heller politiet om det utarter seg for mye.
Lykke til i den nye jobben!
Sitat av Dalaras Vis innlegg
det er ikke min feil at du formulerer deg på en måte som gir inntrykk av at du har fått det for deg at ditt yrke har en relevanse i en slik situasjon.

men for å svare på spørsmålet ditt, hvis du vil bli oppfattet som mest mulig proff på jobben din så holder du deg til arbeidsplassen din. ingen som betaler deg for å leke supermann på gata. husk at noen BETALER deg med PENGER. de bryr seg ikke om en bussmann får juling 10 meter unna, de bryr seg om bygget sitt. og av den grunn har de annsatt deg til å passe på.

vil du gripe inn så griper du inn som den personen du er og ikke fordi du er en vekter.

igjen, din jobb er ikke relevant i en slik situasjon, så at du er ute etter denne type kunskap for å framstå mest mulig "proff" på jobb er bullshizznor.
Vis hele sitatet...
Du er tydeligvis den eneste her som har oppfattet meg på den måten. Alle andre her har kommet med konstruktive tilbakemeldinger som jeg kan ta med meg videre i jobben.

Når det kommer til hva som er jobben min så skal vi gå rundt bygningen vi passer på en gang i timen. Bussholdeplassen situasjonen skjedde på er på den ruta vi går en gang i timen. Mener du da fortsatt at vi bare skulle gå forbi å late som ingenting?

jeg tror du er maktkåt.
Vis hele sitatet...
... Og jeg tror du er en idiot.
tror ikke du har rettigheter til å verken legge fyren i bakken eller holde han på stedet dersom han ikke går til angrep på dere. Men å bryte inn kan alle gjøre så snakke til fyren (om han begynte å slå) hadde ikke vært noe problem.

Vektere har en tendens å bruke for mye makt, og det er ulovelig. Sier ikke at du hadde gjort det. Men bra han ga seg når han så deg, uniform er stort sett nok til å roe ned en situasjon som dette!

Lykke til i ny jobb!
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Du er tydeligvis den eneste her som har oppfattet meg på den måten. Alle andre her har kommet med konstruktive tilbakemeldinger som jeg kan ta med meg videre i jobben.

Når det kommer til hva som er jobben min så skal vi gå rundt bygningen vi passer på en gang i timen. Bussholdeplassen situasjonen skjedde på er på den ruta vi går en gang i timen. Mener du da fortsatt at vi bare skulle gå forbi å late som ingenting?


... Og jeg tror du er en idiot.
Vis hele sitatet...
prøver du å bruke populisme mot meg?
"alle andre blablabla, så derfor har du feil"

jeg driter vel i de andre, jeg sier det jeg mener.

jeg vet ikke, har din sjef bedt deg passe på bussene og?
er det en del av din jobb? husk å forholde deg til den.
for ingen betaler deg for å passe på andres eiendom.

det lureste i slike situasjoner er å ringe politiet og si at du er vakt på det området og at det er en fullmann som bråker med en bussmann.og forsett ruta du blir betalt for å gå.

du kan selvfølgelig gripe inn på eget initiativ,slik som andre som satt i bussen også kunne ha gjort, men ikke kom her og "hei , jeg er vekter og lurer på hva vi vektere skal gjøre i slike situasjoner. noen vektere med erfaring her ?"

som om dere har lov til å gjøre noe mer enn oss andre. please. get off your high horse.
Sist endret av Dalaras; 10. september 2011 kl. 03:14.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Gi deg nå da. Om du mener han er maktsjuk så greit. Du "dasser" til tråden.
Vis hele sitatet...
greit jeg legger meg.

Men jeg finner meg ikke i at noen vektere tror de har mer plikt enn andre bare fordi de bærer uniform. (utenfor arbeidsplassen sin altså)

legg merke til at jeg skrev plikt og ikke makt.

for det er slik jeg oppfatter TS og post #1. at nå som han er vekter så kan det være greit å vite hva man skal gjøre i slike situasjoner.

isåfall burde denne tråden handle om hva en vanlig borger i norge bør gjøre i en slik situasjon, for svarene en vekter vil få vil isåfall gjelde alle andre og.

men god natt, freeeaks.
Sist endret av Dalaras; 10. september 2011 kl. 03:40.
som en "helt normal" oslo borger . så syns jeg du burde si opp jobben å finne deg noe annet å gjøre. lei av maktgale vektere som sikkert mener det godt. mens som oftest gjør bare vondt værre ute på byen.
Sitat av Drunkdeath Vis innlegg
som en "helt normal" oslo borger . så syns jeg du burde si opp jobben å finne deg noe annet å gjøre. lei av maktgale vektere som sikkert mener det godt. mens som oftest gjør bare vondt værre ute på byen.
Vis hele sitatet...
Men liksom har en relativt godt story fra min del av en hel gjeng med vektere

Tokk tbanen fra en vors jeg var på til jernbanetorget men det tar jo ca 30 min fra der hvor vi var, og jeg måtte jo sefølgelig på do , da vi kom endelig til jernbanetorget så ( den oppgangen som stinker piss hele tiden, oppgangen som man kommer til trumpeten f.eks
Der så var det sånn inngjerda omeåde da de tydeligivs renoverte der, så jeg bestemte meg for å tisse der, men det som var fail at man så meg så kom det 5-6 vektere og ropte og skreik mens jeg pissa. jeg ble ferdig og han ene sa " Hadde du likt hvis noen pissa i hagen din " Så sier jeg " jeg bor i blokk har ikke hage as " Så klikka han mentalt på meg og de andre tyttebærpoliti buttyboysa hans bare lo. Han ble pwned for å si det sånn

Jeg liker vektere da de ikke kan gi deg bot på 7000 kr for å onanere offentlig, eller gi deg bot for å drikke offentlig Det er en fordel å møte vekter istedenfor purk
Sist endret av SRB; 10. september 2011 kl. 04:33.
Jeg ville Først roa ned personen, og deretter tatt meg en prat med bussjåføren.
Makan til, de må da se seg for når de kjører buss. Kan ikke drive på å meie ned folk med speilene sine.
Hei TS.

Jeg jobber som vekter selv å kan si hva jeg ville gjort i en lignende situasjon.

(men først litt fy fy, om du er på din 3'vakt nå så har du ikke fullført trinn 2 (som er 90timer+ i praksis?)

På trinn 1, lærte du litt om nødverge paragrafen, litt om eiersrett, og helt sikkert litt om i hvilke situasjoner du kan pågripe.

Dersom du er på ditt objekt har du i all hovedsak eiersrett, det vil si at du har rett til å bortvise uvedkommne (litt som i eget hus). Dette er forsåvidt det eneste en vekter kan gjøre annereledes en en vanlig borger på dette objektet.

Når det gjelder sitausjonen du nevnte er det uhelidg at fyren som fikk speilet i hodet var full. Hadde han vært edru ville nok situasjonen vær annerledes. Jeg vil være forsiktig med alle inngrep når personen/personene involverte er påvirket av alkohol eller andre ting.

Som vekter, spesielt når dere er to. bør dere være pro-aktive, i det ulykken er ute, hør med den skadelidende (full mann) om det går bra, eventuelt gi bistand/førstehjelp.

Dersom den skadelidende hisser seg opp og vil "ta busssjåføren bør dere prøve å avverge dette. gå inn i bussen og spør "er alt i order her", da vil han enten roe seg eller avagere ved bruk av ord. At han skjeller bussjåføren ut forstår jeg godt, og jeg hadde nok gjort noe lignende, om jeg ble kjørt ned av et bussspeil... full eller ikke full her er ansvaret hos bussjåføre.


Det ble en del tekst, hjelper noe av det? =)


Edit: Du har INGEN plikt til å hjelpe, men i uniform og vanlig folkeskikk er jo å bistå skadde, eller andre som trenger hjelp i samfunnet.

Sitat av Dalaras Vis innlegg

Men jeg finner meg ikke i at noen vektere tror de har mer plikt enn andre bare fordi de bærer uniform. (utenfor arbeidsplassen sin altså)

legg merke til at jeg skrev plikt og ikke makt.

.
Vis hele sitatet...
Det følger mye med forventninge som vektere blir stilt ovenfor. Om du rusler nedover gaten i sivilt er det få som forventer at du skal hjelpe til i en situasjon, eller kunne svare hvor ting befinner seg i byen. Tar du på uniform blir forventningene en annen. Du bytter med andre ord rolle i publikums øyne.
Og så klart internaliserer du disse forventninge, fordi du vil jo selv gjøre en god jobb, ikke sant? =)

men korrekt, en vekter har som alle andre INGEN plikt til å gripe inn noensted som helst. Her er vel unntaket dersom det har vært en ulykke. Da tror jeg alle som en har plikt til å forhøre seg om de kan hjelpe til, eller hjelpe til med en gang om de er de første som ankommer et skadested. (koriger meg om jeg sa noe feil der)
Sist endret av eltorogigante; 10. september 2011 kl. 05:33.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Jeg ville Først roa ned personen, og deretter tatt meg en prat med bussjåføren.
Makan til, de må da se seg for når de kjører buss. Kan ikke drive på å meie ned folk med speilene sine.
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg helt enig, for en uforsiktig buss sjåfør, synes ikke det er rart at han ble kjefta på hadde garantert gjort det selv, men ikke eskalert til vold...
Sitat av Dalaras Vis innlegg
greit jeg legger meg.

Men jeg finner meg ikke i at noen vektere tror de har mer plikt enn andre bare fordi de bærer uniform. (utenfor arbeidsplassen sin altså)

legg merke til at jeg skrev plikt og ikke makt.

for det er slik jeg oppfatter TS og post #1. at nå som han er vekter så kan det være greit å vite hva man skal gjøre i slike situasjoner.

isåfall burde denne tråden handle om hva en vanlig borger i norge bør gjøre i en slik situasjon, for svarene en vekter vil få vil isåfall gjelde alle andre og.

men god natt, freeeaks.
Vis hele sitatet...

Nå er det en gang sånn at folk rundt som ser en person i vekter uniform ignorere en busssjåfør som får juling gjerne gjør seg opp tanker om firma vektern jobber i. Man ser da veldig uproff ut da folk rundt faktisk ikke vet hvor området vektern skal passe på egentlig er å går dermed utifra at det er en byvekter som har ansvar for blandt annet buss stoppen.

Skjønner ikke hvordan du fikk til å lage kvalme ut av detta.


Merk : Jeg siterte kun det siste du har skrevet men ta det som et svar på alt det andre tullet du har kastet inn her også.
Sist endret av Haagens; 10. september 2011 kl. 07:25.
Jeg skjønner ikke hvorfor du en gang vurderer å ta kis'n som ble påkjørt..

Det er jo tullingen av en busspilot du skal ta her. Om han ikke ser en full mann, hva da med ei tøtte med barnevogn..? Treffer han hodet hennes så tar han livet av barnet. Selv om han er i uniform og motparten er full, så er ikke det det samme som om han ikke har gjort feil..
Er enig med Kruppy, bare fordi du ikke blir betalt for å passe på bussen hadde jeg dratt han ut av bussen og bedt han roe seg ned en 20 30 hakk, og hvis han ikke skjerper seg ringer du politiet.
Sitat av truff Vis innlegg
norge ass vekeret er vekter spør du meg du må kunne jobben din!!
Vis hele sitatet...
Noen som har laga seg ny bruker her eller ? Pent skrevet.

olaPola: hadde gjort det samme som deg. Og tipsa bussmannen om å ikke renne ned folk, kunne vært hvem som helst - og jeg hadde også blitt meget forbanna for et speil i hodet.

Vekter eller ei, samfunnsansvar bør de fleste kunne forholde seg til.
Hvis du er vekter burde du klare å "snakke ned" en full person. De beste politifolkene, vekterne, dørvaktene, whatever, er de som unngår bruk av fysisk makt så langt det er mulig.
Hadde latt det gå sin gang, det er egentlig buss sjåføren som skulle løpt ut å sjekket tilstanden på mannen og spurt om alt gikk bra!
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Er ikke vekter selv, men ville fått han i bakken og ringt politiet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i helvette fortjener en nesten påkjørt mann å bli mistrodd, tråkka på, hivi i bakken og straffa? Nei her er det buss sjåføren som skulle hatt en ordentlig pekepinn! Om den fornærmede var ukontrollerbar går det alltids å roe folk med fornuft og prat/mekling i stedet for å misbruke situasjonen - og ikke minst personen for å få leke Rambo i noen minutter.
Full fyr som stormer buss er fy.
Bussjåfør som gir folk kilevinker med speilet er også fy-fy.

TS, dere burde ha grepet inn før han eventuelt hadde flydd på bussjåføren. Roet full sinnatagg ned så han ikke angrep noen. Hadde det utviklet seg til fullt ragekaos så kunne dere vel ha holdt han igjen fysisk og ringt politiet.

Til slutt bedt sjåføren om å passe på hvem han lapper til med bussen..
Sist endret av Bombasa; 10. september 2011 kl. 11:46.
Du burde snakke rolig til han og vise empati og forstaaelse.I slike situasjoner skal man alltid prove aa lose problemet paa lavest mulig nivaa. Det er en grei "regel" aa forholde seg til som vekter og politi. Naar du snakker til han saa ikke fremstaa som en idiot som er ute etter aa roe han ned, eller aa ta han!

Men ellers er dette ting du bor ta med kollegaene dine. Lykke til videre
Sitat av vacant Vis innlegg
Hvorfor i helvette fortjener en nesten påkjørt mann å bli mistrodd, tråkka på, hivi i bakken og straffa? Nei her er det buss sjåføren som skulle hatt en ordentlig pekepinn! Om den fornærmede var ukontrollerbar går det alltids å roe folk med fornuft og prat/mekling i stedet for å misbruke situasjonen - og ikke minst personen for å få leke Rambo i noen minutter.
Vis hele sitatet...
Man skal stå ganske langt ute for å bli truffet av speilet på bussen, jeg syntes det virker som om han som ble truffet bare var dum, og takler det dårlig.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Nettopp startet å jobbe som vekter i Oslo i helgene. Måtte en tur på kiosken i sta for å hamstre cola og godteri så jeg holder ut til klokken 9 i morgen tidig.

Når jeg og kollegaen min var inne på kiosken var det en person utenfor som fikk bussspeilet rett i trynet når bussen kjørte inn på bussstoppet. Fyren ble fly forbanna og gikk inn til bussjåføren og kjeftet han huden full. Det var like før han flydde på bussjåføren. Det hører også med i historien at fyren var ganske full.

Så, hva ville dere gjort som vekter om han faktisk hadde flydd på bussjåføren? Vet at dette er litt merkelig spørsmål, men jeg er på min 3 vakt så jeg er ganske fersk i dette spillet.

Heldigvis roet han seg når han la merke til han at det sto to vektere rett utenfor bussen å så på han. (meg og min kollega)
Vis hele sitatet...
Velkommen som vekter, det mest utakknemmelige yrke som finnes nest etter p-vakter!

Vekteropplæringen gir opplæring, men erfaringene kommer etter hvert. Har selv jobbet som vekter og drevet med internkursing etc av vektere siden 2006.
Mitt tips er å ikke legge ut slike spørsmål her. Freakforum er ikke akurat et vekter-vennlig forum kan man si. Eneste svar man får her er "vektere hakke lov å røre noen" og masse svada tull. Det finnes selvsagt noen unntak.

Over til situasjonen; Dersom det blir fysisk kan dere gripe inn. Trenger ikke at bussjåføren ber om hjelp for at det skal være nødverge. Dere er ikke pliktige til noe som helst.

Men hvorfor gidde å involvere seg i en sak som ikke er deres? Blir bare masse mas og gnål og idioter som skal fortelle dere at vektere er tullinger og bla bla bla. Ville heller ringt politet og gitt f.
Om du er vekter eller ei har ikke noe som helst å si i denne saken her.
Jeg er ikke vekter, og hadde heller ikke gjort noe som helst om jeg hadde sett dette.
Så lenge det ikke blir fysisk og mannen blir voldelig så regner jeg med buss-sjåføren hadde taklet han lett selv.

Hadde mannen blitt voldelig så hadde jeg selvsagt hjulpet buss-sjåføren om han hadde trengt det, tatt tak i mannen og holdt han nede til politi kom.
Folk i Norge er for pyser og gir som regel bare F... i andre..
Ser man noen om får juling så ser man bare en annen vei og går videre.
"Over til situasjonen; Dersom det blir fysisk kan dere gripe inn. Trenger ikke at bussjåføren ber om hjelp for at det skal være nødverge. Dere er ikke pliktige til noe som helst.

Men hvorfor gidde å involvere seg i en sak som ikke er deres? Blir bare masse mas og gnål og idioter som skal fortelle dere at vektere er tullinger og bla bla bla. Ville heller ringt politet og gitt f."

Alle KAN gripe inn i en slik situasjon. Det siste avsnittet ditt skaper vel ikke flere vektertilhengere?
Sitat av pedagogen Vis innlegg
"Over til situasjonen; Dersom det blir fysisk kan dere gripe inn. Trenger ikke at bussjåføren ber om hjelp for at det skal være nødverge. Dere er ikke pliktige til noe som helst.

Men hvorfor gidde å involvere seg i en sak som ikke er deres? Blir bare masse mas og gnål og idioter som skal fortelle dere at vektere er tullinger og bla bla bla. Ville heller ringt politet og gitt f."

Alle KAN gripe inn i en slik situasjon. Det siste avsnittet ditt skaper vel ikke flere vektertilhengere?
Vis hele sitatet...
Fordi når en VEKTER griper inn skal alle hyle og skrike "Du er ikke politi! Du har ikke rett til dette!" uten å vite en dritt. Mobilkamera kommer opp i trynet på deg og hele greia havner på vgtv eller youtube. Folk dømmer etter det de ser og det kan ikke falle dem inn at vekterene faktisk hjelper til. Neida de driver maktmisbruk. Det blir ekstremt mye negativt om vekterne ut av den saken. Så hvorfor skal jeg da gidde å utsette meg for det?
Sist endret av sandkasse; 10. september 2011 kl. 21:31.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Fordi når en VEKTER griper inn skal alle hyle og skrike "Du er ikke politi! Du har ikke rett til dette!" uten å vite en dritt. (...)
Vis hele sitatet...
Og i mange tilfeller vil "mannen i gata" forvente at en vekter går imellom, uansett om vekteren er på jobb på det objektet eller tilfeldigvis passerer. Så det blir fort litt feil uansett hva man velger.
Offtopic:

SLAPP AV LITT A!!!!


Ontopic: Gjør jobben din, og såfremt denne episoden ikke skjedde på tomten du er satt til å passe på så er det utenfor ditt ansvarsområde som vekter. Du er vekter, ikke politi. Dårlig reklame kanskje ja for de 3 -10 personene som går forbi og ser en vekter ignorere en episode. Forventninger eller ei, det er dårligere reklame, for både deg og selskapet du representerer, å bli filmet av et mobilkamera og bli lagt ut på nett i en episode som kan fremstilles fra hvilkesomhelst annen vinkel enn den som er reèll. Neste gang gjør du det som er jobben din og ikke mer forutsatt at det ikke handler om fare for liv og helse. Ring politiet og gå videre.

Til neste gang så SLAPPER DU AV!
Jeg skjønner trådstarter godt, å han er da langt ifra maktkåt bare fordi han spør om hva som er rett og galt?

Hadde dere havnet i noe som helst støy med en person eller lignende hadde dere nok ikke vært så fornøyd om det gikk to vekter rett forbi uten å bry seg.
Dessverre er samfunnet blitt sånn at i sånne situasjoner så tør ikke folk gripe inn. Og det egentlig med god grunn. Så mange ustabile og rusa mennesker det er på byen om dagen så skal man søren meg passe på hvem man legger seg ut med. Hvor ofte leser vi ikke om mennesker som vitner til vold og når de griper inn for å hjelpe, ender de ofte opp med livstruende skader eller drept.

Jeg ville sett ann situasjonen veldig. Er kanskje litt for snill og hjelper de fleste med hva det skulle være når jeg er utpå, men får jeg en følelse av at her er det noe som ikke helt stemmer eller det er fare for at jeg ender opp i en situasjon som jeg ikke har kontroll på så ringer jeg politiet. Har heldigvis ikke kommet over så mange sånne situasjoner, Blind vold eller unødvendig vold gjør meg så provosert. Ett slag på feil sted og du kan ødelegge offerets liv for alltid.

Er en situasjon som har brent seg inn i hukommelsen mtp blind vold. Var i utlandet, på en klubb i en storby på et gudsforlatt fjernt kontinent. En person hadde tydeligvis gitt kjæresten til et gjengmedlem noen blikk og ble dratt med ut på parkeringsplassen hvor jeg og andre sto å røyket en lørdag. Omtrent 20 personer samler seg rundt personen og banker personen til døde. Sammen ved sikkerhetsvakter sto vi en 20 stykker lamslått og så på at folk hoppet på hode og kroppen. En person tok sats og hoppet på hodet til offeret så hodeskallen knuste.. Hadde man gått inn for å hjelpe hadde det blitt flere enn ett offer.
Sist endret av Silhouette; 16. september 2011 kl. 07:01.
Alltid kinkige situasjoner disse her, enten du går i uniform eller ei.

Bare for å fastslå det åpenbare: Som vekter har du ingen utvidet plikt til å gripe inn i situasjonen enn som en vanlig borger, og så lenge den som ble truffet bare kjefter har du heller ingen hjemmel for å gjøre annet enn å ringe politiet. Hadde den som ble truffet slått bussjåføren ville det vært en handling som hjemler for borgerarrestasjon, og dere ville hatt anledning til å pågripe ham frem til politiet kommer til stedet. Dere ville også kunnet gripe inn i henhold til nødvergeparagrafen for å avverge fare for liv og helse.

Som uerfaren er det ikke du som skal ta ledelsen i situasjonen, med mindre kollegaen din er like fersk som deg. I så tilfelle er nok det smartest å avvente, de "gode" vekterne/politifolkene som prater ned en situasjon har erfaring med å gjøre dette. Uten erfaring gjør man fort vondt verre når man forsøker å snakke til en full og sint person.

Min mening er at vektere har en utvidet moralsk plikt til å gripe inn, så fremt de føler seg kompetente til å håndtere situasjonen. Vektere har ofte mer kunnskap og erfaring både i forhold til lovverk og håndtering av mennesker, i tillegg til at en uniform gir både autoritet og forventninger blant folk flest. Likevel, bruk av denne autoriteten kan begrense seg til å gi beskjed om at du har oppfattet situasjonen, men ikke ser behov for å gripe inn da den ser ut til å løse seg på egen hånd.

Personlig ville jeg gjort nettopp det, avventet for å se om det hele løser seg, men gått inn dersom det eskalerer. I og med at dere var to stykker vil det jo også redusere muligheten for at det går ut over dere. Og så lenge du jobber for et seriøst vaktselskap ville nok ikke ledelsen reagert negativt på at du fremstår som en engasjert medborger.
Jeg ville tatt han ned og prøvd å få roet han. Har tenkt til å bli vekter selv, enten det eller yrkessjåfør
hvordan har du fått jobb som vekter egentlig når det ser ut som du engang ikke vet ossen jobben skal gjøres?
når man begynner i en ny jobb så får man jo ihvertfall litt arbeidsoppgaver og forklaring på hvordan man skal gjøre jobben sin vel?
Sitat av desobeissane Vis innlegg
hvordan har du fått jobb som vekter egentlig når det ser ut som du engang ikke vet ossen jobben skal gjøres?
når man begynner i en ny jobb så får man jo ihvertfall litt arbeidsoppgaver og forklaring på hvordan man skal gjøre jobben sin vel?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke ha vært lenge i arbeidslivet. Det er ikke nødvendigvis slik at man er ferdig utlært første arbeidsdag! Da er det fint at man forhører seg med andre dersom det er noe man er usikker på.
Sist endret av caperno; 16. september 2011 kl. 22:43.
Sitat av caperno Vis innlegg
Du kan ikke ha vært lenge i arbeidslivet. Det er ikke nødvendigvis slik at man er ferdig utlært første arbeidsdag! Da er det fint at man forhører seg med andre dersom det er noe man er usikker på.
Vis hele sitatet...
utlært første arbeidsdag sa jeg vel ingenting om, men når man begynner i en ny jobb så får man jo forklaring om hvordan man skal gjøre jobben osv, men det ser jo ikke ut som denne fyren her har fått og det er derfor jeg lurte på hvorfor ikke det?