Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  266 23120
Nå har jeg lenge gått å irritert meg over Kristifiseringen av Norge. Det har pågått i flere århundre allerede. Og den gjenomsyrer det norske samfunn på alle plan.

Det er knapt et område av Norge som nå ikke er dekket av en kirke eller bedehus. Millilarder av skattekroner sløses årlig på avlønning av prester, kirketjenere, vedlikehold og nybygg, mm.

Landest befolkning blir stadig utsatt for kirkeklokker, både tidig og utidig.

Vi er kansje i praksis et ganske sekulært land, men det er på tide å forandre lovene også. Skill stat og kirke. Stopp stats-støtte til all religion.

Disse kristne har plaget meg siden jeg satte mine ben på barneskolen. Det er nok nå!

Det er på tide å straffe lærere og rektorer som går i mot dagens skolelov, og allikevel bruker skolen som en arena for å misjonere.

Det er rett og slett på tide å forby barneoppdragelse hvor flittig bruk av trussler om himmel og helvete er normen.

Skolegudstjenester til jul burde være en saga blott.

Kirkeklokker burde vært forbudt!


Det er på tide at landets ateister samler seg og får gjort noe med dette problemet.
Jeg har lenge vurdert å gå først i toget som roper "skill stat og kirke", men så kom jeg på at å få gifte meg / begraves i ei kirke gratis, er en OK ting.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Joda, er enig i det meste av det du sier.
Men jeg mener man bør begynne med det største prblemet,snik islamisering!
nå sponser nå staten andre religioner så det holder også, Og Norge har vel heller blitt Avkristifisert i forhold til hva vi var før, og det er merkelig hvor mange som ikke er kristne men i kirka for å gifte seg og begravlegge det skal dem..
Trådstarter
Altså, skal man gifte seg og begraves i en kirke, så få man selvsagt betale for det. det sier seg selv ved et skille mellom stat og kirke.

Og jeg skrev faktisk "Stopp stats-støtte til all religion.", så spar dere for kommentarer om andre religioner. Det er ikke det tråden handler om.
Synes mye av det med å døpe/konfirmere/gifte/begrave seg i kirken i dag har blitt som en tradisjon, spesielt dette med dåp og konfirmasjon. Er ikke mange av disse som kan kalle seg kristen selv om de er både døpt og konfirmert i kirken.
Trådstarter
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Joda, er enig i det meste av det du sier.
Men jeg mener man bør begynne med det største prblemet,snik islamisering!
Vis hele sitatet...
Jeg synes ærlig talt kristifiseringen av et mye større problem. Men for all del, all religion må bekjempes.

Det er forøvrig ikke "gratis" å gifte seg i kirken, ei heller å begraves. Kirken skal ha betalt både direkte fra de involverte parter, samt indirekte gjennom stats tilskudd.

Sitat av Alexulv Vis innlegg
Synes mye av det med å døpe/konfirmere/gifte/begrave seg i kirken i dag har blitt som en tradisjon, spesielt dette med dåp og konfirmasjon. Er ikke mange av disse som kan kalle seg kristen selv om de er både døpt og konfirmert i kirken.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Det er rett og slett en snik-kristifiseringen gjennom tradisjon!
Hvorfor skal befolkningen måtte betale indirekte gjennom kirkeskatt for at 10000vis av nordmenn hvert år skal hykle seg til dpåsgaver og konfirmasjonsgaver.

Sitat av nightLook Vis innlegg
Jeg har lenge vurdert å gå først i toget som roper "skill stat og kirke", men så kom jeg på at å få gifte meg / begraves i ei kirke gratis, er en OK ting.
Vis hele sitatet...
Det er ikke gratis, man må betale både direkte og indirekte.

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Joda, er enig i det meste av det du sier.
Men jeg mener man bør begynne med det største prblemet,snik islamisering!
Vis hele sitatet...
Bekjemping av all religion er viktig, men det er da ingen som helst tvil om at kristifiseringen av norge er gått MYE lengre enn islamifiseringen det skrikes så høyt opp om. Det er i mine øyne et MYE større problem enn islamifisering er i dag.

Kutt stats støtte til ALL religion.
Grunnen til at kristifiseringen har gått mye lengre enn islamiseringen er jo pga at kristifiseringen startet for enormt lang tid siden. Er jo ikke så mange år siden islamiseringen startet i Norge, hvis du ser utviklingen vil jeg påstå at islamiseringen er et større problem. Hadde islamiseringen startet samtidig med kristendommen hadde vi alle sammen ropt til allah for mange år siden.

Virker litt mer ekstremt enn kristendommen er på dagens tidspunkt. (Kan godt hende jeg tar feil, men er ihvertfall slik jeg oppfatter det)
Folkefiende
Toaru's Avatar
Ei jeg møtte som hadde en prest til far fortalte meg at statskirken holder på å bli avviklet, men at det er en prosess som tar veldig lang tid. Hun bablet noe om at fire "generasjoner" storting måtte godkjenne det, eller noe sånt.

Dette er veldig vagt, uten sikre kilder. Men det går jo ann å sjekke nærmere på det.
du trenger ikke å være ateist for å støtte "skill stat og kirke".

det går fint an å være religiøs samtidig mene at det å blande politikk og religion er feil.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Det jeg syns er mest tragisk, er tapet av vår egen kulturidentitet.
På grunnskolene, hører man hytt å pine om en jøde ved navn Jesus. Man får det trøkt inn i skallen.

Men vår egen mytologi, og alle de spennende historiene rundt dette, blir bare nevnt i små ankedoter...

Syns det er det værste. Spør barn hva jesus er, så kan de svare. Spør dem hvem Loke, Odin, Tor, eller andre norrønne mytologiske figurerer, så kan de med stor sannsynlighet minimalt om dette.
Det å skille kirke og stat er en helt annen debatt enn å kunne offentlig støtte til religion. Skille stat og kirke er det sikkert også et flertall kristne som ønsker.
Trådstarter
Sitat av sugerøret Vis innlegg
du trenger ikke å være ateist for å støtte "skill stat og kirke".

det går fint an å være religiøs samtidig mene at det å blande politikk og religion er feil.
Vis hele sitatet...
ja. det er nok flere kristne som også er for et skille. Heldigvis

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Det å skille kirke og stat er en helt annen debatt enn å kunne offentlig støtte til religion. Skille stat og kirke er det sikkert også et flertall kristne som ønsker.
Vis hele sitatet...
Dette er heller ikke en debatt om å kun kutte offentlig støtte. det er en debatt om kristifiseringen av Norge som nå har pågått alt for alt for lenge, på alle plan.

Sitat av djxfade Vis innlegg
Det jeg syns er mest tragisk, er tapet av vår egen kulturidentitet.
På grunnskolene, hører man hytt å pine om en jøde ved navn Jesus. Man får det trøkt inn i skallen.

Men vår egen mytologi, og alle de spennende historiene rundt dette, blir bare nevnt i små ankedoter...

Syns det er det værste. Spør barn hva jesus er, så kan de svare. Spør dem hvem Loke, Odin, Tor, eller andre norrønne mytologiske figurerer, så kan de med stor sannsynlighet minimalt om dette.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Det er tragisk at barn i dag vet mer om Jesus enn Tor og Odin.
Sitat av technot Vis innlegg
Dette er heller ikke en debatt om å kun kutte offentlig støtte. det er en debatt om kristifiseringen av Norge som nå har pågått alt for alt for lenge, på alle plan.
Vis hele sitatet...
Er det bare politikk det da? Noe som kan debatteres ut ifra lover og regler? Det har jo veldig mye å gjøre med at det faktisk er utrolig mange kristne i Norge, tross at det er kanskje en av de mest sekualiserte landene i verden.

Hvordan folk skal oppdra barna sine, hvilket livssyn de skal prate om når barna deres lurer på ting, er noe som er ekstremt vanskelig å gjøre kollektive avgjørelser på. Det er faktisk en frihet folk har til å selv oppdra barna sine i det som de mener er rett.

De offentlige institusjonene, barnehage og skole, har rettningslinjer på evangelisering av noen som helst tro. Det er jo slik det er i dag.

Sitat av technot Vis innlegg
Helt enig. Det er tragisk at barn i dag vet mer om Jesus enn Tor og Odin.
Vis hele sitatet...
Ta deg sammen. Grunnen til at dem blir lært opp om hvem Jesus er, er jo at det er mange som tror at Jesus var og er Guds sønn, og hovedpersonen i verdens største religion med 2 milliarder tilhengere.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Det jeg syns er mest tragisk, er tapet av vår egen kulturidentitet.
På grunnskolene, hører man hytt å pine om en jøde ved navn Jesus. Man får det trøkt inn i skallen.

Men vår egen mytologi, og alle de spennende historiene rundt dette, blir bare nevnt i små ankedoter...

Syns det er det værste. Spør barn hva jesus er, så kan de svare. Spør dem hvem Loke, Odin, Tor, eller andre norrønne mytologiske figurerer, så kan de med stor sannsynlighet minimalt om dette.
Vis hele sitatet...
Den norrønne mytoligien er død. Vi veit altfor lite om den til at vi i det hele tatt skulle kunne holdt den levende.

Naturreligioner og mytologier er selvsagt interessante, men synes ikke det bør være noen større del av barneskolepensum enn hva de store verdensreligionene bør være. Tvert imot. Ingen har tilbedt disse gudene på 1000 år (unntatt de new-age folka, men tviler på at de har et korrekt bilde på mytologien, i forhold til hva slags religionsforståelse menneskene som faktisk utarbeidet mytologien hadde).

Er forøvrig helt for avvikling av statskirken.
Trådstarter
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Er det bare politikk det da? Noe som kan debatteres ut ifra lover og regler? Det har jo veldig mye å gjøre med at det faktisk er utrolig mange kristne i Norge, tross at det er kanskje en av de mest sekualiserte landene i verden.

Hvordan folk skal oppdra barna sine, hvilket livssyn de skal prate om når barna deres lurer på ting, er noe som er ekstremt vanskelig å gjøre kollektive avgjørelser på. Det er faktisk en frihet folk har til å selv oppdra barna sine i det som de mener er rett.

De offentlige institusjonene, barnehage og skole, har rettningslinjer på evangelisering av noen som helst tro. Det er jo slik det er i dag.

Ta deg sammen. Grunnen til at dem blir lært opp om hvem Jesus er, er jo at det er mange som tror at Jesus var og er Guds sønn, og hovedpersonen i verdens største religion med 2 milliarder tilhengere.
Vis hele sitatet...

Jeg er rolig og fattet. Det er ikke så mange som tror som du skal ha det til. At tallene for medlemmer i kirken er høye har ingenting med antallet som faktisk tror å gjøre. Det er misforstått tradisjon.


Nå har jeg heller ikke sagt noe om at man ikke kan oppdra sitt barn innfor sine livsyn. Men spesifikt nevnt trussler om himmel og helvete, som kan være ganske traumatisk for et lite barn på 4 år.

Ja det er slik i dag at man ikke skal misjonere gjennom skole og andre offentlige institusjoner. Det jeg skrev var at det å bryte dette må føre til sanksjoner/straff, noe det ikke blir i dag.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av EoT Vis innlegg
Den norrønne mytoligien er død. Vi veit altfor lite om den til at vi i det hele tatt skulle kunne holdt den levende.

Naturreligioner og mytologier er selvsagt interessante, men synes ikke det bør være noen større del av barneskolepensum enn hva de store verdensreligionene bør være. Tvert imot. Ingen har tilbedt disse gudene på 1000 år (unntatt de new-age folka, men tviler på at de har et korrekt bilde på mytologien, i forhold til hva slags religionsforståelse menneskene som faktisk utarbeidet mytologien hadde).

Er forøvrig helt for avvikling av statskirken.
Vis hele sitatet...
Sier ikke at vi skal begynne å studere det norrønne på den måten, syns bare det er skremmende at vi kan mer om en religiøs bevegelse fra midtøsten, enn vår egen historie...
Trådstarter
Sitat av EoT Vis innlegg
Den norrønne mytoligien er død. Vi veit altfor lite om den til at vi i det hele tatt skulle kunne holdt den levende.

Naturreligioner og mytologier er selvsagt interessante, men synes ikke det bør være noen større del av barneskolepensum enn hva de store verdensreligionene bør være. Tvert imot. Ingen har tilbedt disse gudene på 1000 år (unntatt de new-age folka, men tviler på at de har et korrekt bilde på mytologien, i forhold til hva slags religionsforståelse menneskene som faktisk utarbeidet mytologien hadde).

Er forøvrig helt for avvikling av statskirken.
Vis hele sitatet...
All religion bør bekjempes. Poenget er at det ikke bør brukes så voldsomt mye mer tid på opplæring om Jesus, enn om Tor/Odin, Allah, eller Buddah.
Jeg mener heller ikke at opplæring i norønn mytologi skal være større del av pensum enn verdensreligioner.
Hvordan skal du stoppe Jehovas vitner som går fra dør til dør å preker religion? Må jo være endel som blir kristne sånn.
Sitat av technot Vis innlegg
Nå har jeg lenge gått å irritert meg over Kristifiseringen av Norge. Det har pågått i flere århundre allerede. Og den gjenomsyrer det norske samfunn på alle plan.
Vis hele sitatet...
Norge har de siste årene blitt mer og mer "avkristifisert" eller avkristnet som nok er det riktige ordet.

Faktisk vil jeg si at de nye misjonærene i dette landet er ikke religiøse som plages av religion slik at de selv "misjonerer" mot religiøse.

At vi i 2011 ikke kan akseptere andres livssyn (tro/usikkerhet/ingen tro) er for meg merkelig.
Trådstarter
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Hvordan skal du stoppe Jehovas vitner som går fra dør til dør å preker religion? Må jo være endel som blir kristne sånn.
Vis hele sitatet...
Slik misjonering er det flere religøse sekter som bedriver. I de fleste storbyer i norge har man for eksempel mormonere som går rundt i gatene for å misjonere.

All slik misjonering burde forbys ved lov.
Hvor mange av de som gifter, konfirmerer, begraves i kirka tror på gud og at man kommer tl himmelen?
Nå er religionsfrihet noe av det som gjør oss til ett fritt land, burde ikke tulle med den tror jeg.
Trådstarter
Sitat av Jrgn Vis innlegg
Norge har de siste årene blitt mer og mer "avkristifisert" eller avkristnet som nok er det riktige ordet.

Faktisk vil jeg si at de nye misjonærene i dette landet er ikke religiøse som plages av religion slik at de selv "misjonerer" mot religiøse.

At vi i 2011 ikke kan akseptere andres livssyn (tro/usikkerhet/ingen tro) er for meg merkelig.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å ikke akseptere andres livsyn her. Det er snakk om i hvor stor grad vi skal la andres livsyn påvirke befolkningen som helhet.

Jeg er helt enig i at norge har blitt mer avkristnet de senere årene, og det er en fin utvikling. Men det er ikke nok før kirke og stat er skilt, og man får innført sanksjoner mot lærere/rektorer som bryter med loven og driver regelrett misjonering på skolen.
Det må også innføres regelverk mot barneoppdragelse som har elementer av overgrep i seg. Å true et 4 år gammelt barn til lydighet med trussler om himmel/helvete, og evig ild er et slikt overgrep.

Så lenge man unlater å misjonere, unlater å plage hele landet med kirkeklokker tidig og utidig, osv, så må folk få lov til å ha akkurat det livsynet de vil for meg, enten det er norønn mytologi, islam eller kristendom.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Sier ikke at vi skal begynne å studere det norrønne på den måten, syns bare det er skremmende at vi kan mer om en religiøs bevegelse fra midtøsten, enn vår egen historie...
Vis hele sitatet...
Sitat av technot Vis innlegg
All religion bør bekjempes. Poenget er at det ikke bør brukes så voldsomt mye mer tid på opplæring om Jesus, enn om Tor/Odin, Allah, eller Buddah.
Jeg mener heller ikke at opplæring i norønn mytologi skal være større del av pensum enn verdensreligioner.
Vis hele sitatet...
Det er helt naturlig, og bare positivt, at det brukes mer tid på de store verdensreligionene enn små og avdødde religioner i undervisning om religion og livssyn. Islam har ca 1,5 milliarder tilhengere, mens norrøn mytologi knapt har en eneste seriøs tilhenger. Norrøn mytologi er av mindre interesse i et religions- og livssynsfag, og detaljene gjennomgås mer grundig gjennom norgeshistoriefagene (slik var det i det minste når jeg gikk på grunnskolen). Er man for en stor grad av opplysning om religion i skolen – noe det er naturlig å være som en aktiv sekularist og antiteist – skulle det bare mangle om ikke fokuset på de forskjellige religionene er proporsjonalt med hvor mange tilhengere de har.
Trådstarter
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Nå er religionsfrihet noe av det som gjør oss til ett fritt land, burde ikke tulle med den tror jeg.
Vis hele sitatet...
tuller ikke med religionsfrihet her ? Det har aldri vært snakk om å forby mennesker å tro på det de vil. Det er snakk om å ikke plage andre med dette!

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er helt naturlig, og bare positivt, at det brukes mer tid på de store verdensreligionene enn små og avdødde religioner i undervisning om religion og livssyn. Islam har ca 1,5 milliarder tilhengere, mens norrøn mytologi knapt har en eneste seriøs tilhenger. Norrøn mytologi er av mindre interesse i et religions- og livssynsfag, og detaljene gjennomgås mer grundig gjennom norgeshistoriefagene (slik var det i det minste når jeg gikk på grunnskolen). Er man for en stor grad av opplysning om religion i skolen – noe det er naturlig å være som en aktiv sekularist og antiteist – skulle det bare mangle om ikke fokuset på de forskjellige religionene er proporsjonalt med hvor mange tilhengere de har.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke i uenig. Så lenge informasjonen ikke blir presentert som noe man skal og bør tro på. Noe som er i mot dagens lovgivning, men uten sanksjoner ved brudd.
Det er ikke religions opplysning i grunnskolen jeg vil til livs.
Nå kan det være relevant å se på hvor folk kommer fra når vi skal debattere kristendom.
Husk på at trådstarter fra Sandnes nok har opplevd en litt verre side av kristendommen enn f. eks. oss fra Oslo.
Selv om jeg liker statskirkas evne til å holde kristendommen fast på et nogenlunde ikke-crazy nivå så er det meget irriterende at med mindre man melder seg ut av statskirken og INN i et annet trossamfunn, så går fortsatt skattepengene dine til statskirken. Derfor vi har organisasjoner som Humanetisk forbund.
Trådstarter
Sitat av Sjuganov Vis innlegg
Nå kan det være relevant å se på hvor folk kommer fra når vi skal debattere kristendom.
Husk på at trådstarter fra Sandnes nok har opplevd en litt verre side av kristendommen enn f. eks. oss fra Oslo.
Selv om jeg liker statskirkas evne til å holde kristendommen fast på et nogenlunde ikke-crazy nivå så er det meget irriterende at med mindre man melder seg ut av statskirken og INN i et annet trossamfunn, så går fortsatt skattepengene dine til statskirken. Derfor vi har organisasjoner som Humanetisk forbund.
Vis hele sitatet...
Det har du nok rett i. Jeg kommer fra en offentlig ungdomskole med 30 minutters andakt hver morgen. Med salmer og alt som følger med, over PA-anlegget.

Ingen trossamfunn burde hatt mulighet til å heve skattepenger.
Sitat av technot Vis innlegg
Det har du nok rett i. Jeg kommer fra en offentlig ungdomskole med 30 minutters andakt hver morgen. Med salmer og alt som følger med, over PA-anlegget.

Ingen trossamfunn burde hatt mulighet til å heve skattepenger.
Vis hele sitatet...
Hah, da skjønner jeg motivasjonen din litt bedre.
Sitat av technot Vis innlegg
Det har du nok rett i. Jeg kommer fra en offentlig ungdomskole med 30 minutters andakt hver morgen. Med salmer og alt som følger med, over PA-anlegget.

Ingen trossamfunn burde hatt mulighet til å heve skattepenger.
Vis hele sitatet...
Her var eg i full gang med å skrive noe om at forbud ikke var løsningen på noe, og at så lenge det ikkje går over til trakkasering så bør det for all fremtid være lov å banke på en dør for å fremme sitt syn. De mener jo tross alt bare det beste.

Men 30 min andakt hver dag på en offentlig skole er da nødt til å bryte en ellerannen lov?
Tortur kansje?
seriøst, det er jo helt f"#¤%&& up
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Men 30 min andakt hver dag på en offentlig skole er da nødt til å bryte en ellerannen lov?
Tortur kansje?
seriøst, det er jo helt f"#¤%&& up
Vis hele sitatet...
Er ganske sikker på at dette er 100 % ulovlig, så fremt det er snakk om en offentlig ungdomsskole. Er jo fullt mulig at det er snakk om en kristen privatskole i dette tilfelle, noe som bringer oss til spørsmål:
Er det riktig at foreldre skal kunne sende barna sine til religiøs betingede skoler?
Trådstarter
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Her var eg i full gang med å skrive noe om at forbud ikke var løsningen på noe, og at så lenge det ikkje går over til trakkasering så bør det for all fremtid være lov å banke på en dør for å fremme sitt syn. De mener jo tross alt bare det beste.

Men 30 min andakt hver dag på en offentlig skole er da nødt til å bryte en ellerannen lov?
Tortur kansje?
seriøst, det er jo helt f"#¤%&& up
Vis hele sitatet...
klart det bryter med lovverket, men så lenge det ikke fører til noen sanksjoner mot vedkommende rektor/lærer som utfører slike handlinger, så er forbudet i praksis verdiløst.

Det er gått noen år siden dette, og jeg tror nevnte rektor nå er pensjonert. Men dette pågikk i flere år både før og etter min tid ved skolen.

jeg har også bodd i et området hvor det kom Jevhoes vitner på døren minst 1 gang i måneden. Det er etter mitt syn, trakkasering. De kommer tross alt med "trussler" om at man havner i helvete til evig tid med mindre man joiner dem i deres livsyn. De var riktignok høfflig og tok et nei for et nei.

Sitat av Sjuganov Vis innlegg
Er ganske sikker på at dette er 100 % ulovlig, så fremt det er snakk om en offentlig ungdomsskole. Er jo fullt mulig at det er snakk om en kristen privatskole i dette tilfelle, noe som bringer oss til spørsmål:
Er det riktig at foreldre skal kunne sende barna sine til religiøs betingede skoler?
Vis hele sitatet...
Den nevnte skolen var en offentlig ungdomskole med 150-200 elever.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Her var eg i full gang med å skrive noe om at forbud ikke var løsningen på noe, og at så lenge det ikkje går over til trakkasering så bør det for all fremtid være lov å banke på en dør for å fremme sitt syn. De mener jo tross alt bare det beste.
Vis hele sitatet...
Er det faktum at de mener det beste mer tungtveiende enn at de fleste ikke ønsker misjonærer på døra, og oppfatter det som frekt, aggressivt og nedlatende? I Norge er det forbudt å sende reklame til forbrukere via sms og epost med mindre de eksplisitt har gitt beskjed om at de ønsker det, og det er forbudt å levere både uadressert og adressert reklame og å drive salg og markedsføring mot forbrukere via telefon så lenge de har reservert seg mot det. I tillegg ønsker forbrukerombudet å gjøre det mulig å reservere seg mot oppsøkende dørsalg, samt å fjerne eller begrense gatesalg. Forbrukerombudet ønsker også en "opt-in"-løsning for reklame i post og telefonsalg, slik vi har med markedsføring og salg over epost og sms.

Er det da for mye forlangt å ønske muligheten til å i hvert fall ha en "opt-out"-løsning for misjonærer, slik at det blir forbudt å oppsøke mennesker i misjoneringsøyemed hvis de har reservert seg mot det? Eller, aller helst, en "opt-in"-løsning der også? Jeg blir forbanna når fremmede mennesker på imaginære pidestaller ringer på hjemme hos meg for å tre de infantile absurditetene sine nedover hodet mitt. Er det da for mye forlangt at de holder seg unna? Greit nok, jeg kan lage mitt eget "Misjonærer – nei takk!"-skilt, men de har ingen juridisk forpliktelse til å snu i porten – og det mener jeg de bør ha.

Sitat av Sjuganov Vis innlegg
Er det riktig at foreldre skal kunne sende barna sine til religiøs betingede skoler?
Vis hele sitatet...
Religiøse skoler hører ingensteds hjemme og burde vært forbudt ved lov. Jeg tror nok folk flest ville vært meget skeptisk til "marxistskoler" eller "nasjonalistskoler", for eksempel, og det er enda større grunn til å være skeptisk til eksempelvis kristne eller islamske skoler.

Sitat av technot Vis innlegg
jeg har også bodd i et området hvor det kom Jevhoes vitner på døren minst 1 gang i måneden. Det er etter mitt syn, trakkasering. De kommer tross alt med "trussler" om at man havner i helvete til evig tid med mindre man joiner dem i deres livsyn. De var riktignok høfflig og tok et nei for et nei.
Vis hele sitatet...
Tar de egentlig et nei for et nei hvis de kommer tilbake fire uker senere? Ville vi vært like høflige mot en støvsugerselger som oppfører seg på samme måte?
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Tar de egentlig et nei for et nei hvis de kommer tilbake fire uker senere? Ville vi vært like høflige mot en støvsugerselger som oppfører seg på samme måte?
Vis hele sitatet...
hehe. nei. men de var flinke til å veksle på hvem som kom på døren, slik at man ikke ble møtt av de samme 2 hver gang.

er helt enig med ditt forrige innlegg. det burde gått an å reservere seg mot denne typen misjonering.
Sitat av technot Vis innlegg
Nå har jeg lenge gått å irritert meg over Kristifiseringen av Norge. Det har pågått i flere århundre allerede. Og den gjenomsyrer det norske samfunn på alle plan.

Det er knapt et område av Norge som nå ikke er dekket av en kirke eller bedehus. Millilarder av skattekroner sløses årlig på avlønning av prester, kirketjenere, vedlikehold og nybygg, mm.

Landest befolkning blir stadig utsatt for kirkeklokker, både tidig og utidig.

Vi er kansje i praksis et ganske sekulært land, men det er på tide å forandre lovene også. Skill stat og kirke. Stopp stats-støtte til all religion.

Disse kristne har plaget meg siden jeg satte mine ben på barneskolen. Det er nok nå!

Det er på tide å straffe lærere og rektorer som går i mot dagens skolelov, og allikevel bruker skolen som en arena for å misjonere.

Det er rett og slett på tide å forby barneoppdragelse hvor flittig bruk av trussler om himmel og helvete er normen.

Skolegudstjenester til jul burde være en saga blott.

Kirkeklokker burde vært forbudt!


Det er på tide at landets ateister samler seg og får gjort noe med dette problemet.
Vis hele sitatet...
Enig i det meste og har bare 1 grunn til å ikke være enig og det er dette: Det er takke være kristendommen at dette lande ikke er snikislamert for lenge siden...Jeg vil heller har flere kirker, enn jeg vil ha moskeer...
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Kristendommen er en del av vår kultur, en religion som det norske folket har til felles. Jeg er ikke religiøs på noe som helst nivå, men støtter allikevel bevaringen av den norske statskirke. Det viser seg at religiøs tro er sterkest i harde tider, og Norge har nå lenge levd i en boble der behovet for tilhørlighet og fellesskap hos folket har blitt mindre og mindre, men den dagen kommer da vi er glade for at vi har tatt vare på vår religion og kultur, tror ihvertfall jeg.

Jeg sier ikke at jeg hadde snudd og blitt kristen med en gang det skjer en krise, men jeg føler allikevel en form for tilhørlighet til den kristne tro. Det ville isåfall vært en måte å holde motet oppe på i tilfelle krise. Det er bare å se tilbake ca. 60 år for å finne forige krise som førte til en eksplosjon av "kristne" i landet Norge.
Trådstarter
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Enig i det meste og har bare 1 grunn til å ikke være enig og det er dette: Det er takke være kristendommen at dette lande ikke er snikislamert for lenge siden...Jeg vil heller har flere kirker, enn jeg vil ha moskeer...
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager får deg til å sette det opp mot hverandre som om det må være enten eller? Jobb mot utbredelse av både kirke OG moske!
Men jeg føler det finnes nok offentlig debatt om den fryktede islamiseringen og alt for lite om kristifiseringen.


Jeg tror dessuten du tar feil. Kristendommen har på ingen måte stoppet utbredelsen av islam her til lands. Tvert i mot har alle lovene om religionsfrihet, statsstøtte til religioner, mm ført til at det er lettere å "islamisere", enn om vi var et strengt sekulært sammfunn.
Er enig i at samfunnet burde avkristifiseres. Problemet er jo at andre religioner ville ha tatt over tomrommet. Folk har et behov for å tro på noe overnaturlig, og selv om ørkeneventyret og jødeskrønen kristendom er noe riktig svineri, er det jo bedre enn f.eks islam.
Trådstarter
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Kristendommen er en del av vår kultur, en religion som det norske folket har til felles. Jeg er ikke religiøs på noe som helst nivå, men støtter allikevel bevaringen av den norske statskirke. Det viser seg at religiøs tro er sterkest i harde tider, og Norge har nå lenge levd i en boble der behovet for tilhørlighet og fellesskap hos folket har blitt mindre og mindre, men den dagen kommer da vi er glade for at vi har tatt vare på vår religion og kultur, tror ihvertfall jeg.

Jeg sier ikke at jeg hadde snudd og blitt kristen med en gang det skjer en krise, men jeg føler allikevel en form for tilhørlighet til den kristne tro. Det ville isåfall vært en måte å holde motet oppe på i tilfelle krise. Det er bare å se tilbake ca. 60 år for å finne forige krise som førte til en eksplosjon av "kristne" i landet Norge.
Vis hele sitatet...
Fint for deg at du føler en slik tilhørighet. Og det skal du så gjerne få betale for med egne midler. Jeg ser iallefall ingen grunn til å skulle betale for ditt religøse behov hverken med penger eller tid.

Sitat av Serpentor Vis innlegg
Er enig i at samfunnet burde avkristifiseres. Problemet er jo at andre religioner ville ha tatt over tomrommet. Folk har et behov for å tro på noe overnaturlig, og selv om ørkeneventyret og jødeskrønen kristendom er noe riktig svineri, er det jo bedre enn f.eks islam.
Vis hele sitatet...
synes det er like ille jeg. iallelfall i den form det blir praktisert i Norge.
Sist endret av technot; 11. juli 2011 kl. 14:25.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av technot Vis innlegg
Fint for deg at du føler en slik tilhørighet. Og det skal du så gjerne få betale for med egne midler. Jeg ser iallefall ingen grunn til å skulle betale for ditt religøse behov hverken med penger eller tid.
Vis hele sitatet...
Jeg ser argumentet ditt, men jeg vil påstå at det er andre og mindre viktigere ting skattepengene "dine" går til som burde avskaffes før vår felles religion. Desuten så kan religiøse behov for mange være like viktig som medisinsk hjelp eller fint asfalterte veier, så hvem er du som skal bestemme hva som er viktigst? Jeg vil helst ikke bruke mine skattepenger på at folk skal kunne kjøre rundt i overdrevent store biler og forpeste miljøet vårt til det værste for absolutt alle heller...
Trådstarter
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Jeg ser argumentet ditt, men jeg vil påstå at det er andre og mindre viktigere ting skattepengene "dine" går til som burde avskaffes før vår felles religion. Desuten så kan religiøse behov for mange være like viktig som medisinsk hjelp eller fint asfalterte veier, så hvem er du som skal bestemme hva som er viktigst? Jeg vil helst ikke bruke mine skattepenger på at folk skal kunne kjøre rundt i overdrevent store biler og forpeste miljøet vårt til det værste for absolutt alle heller...
Vis hele sitatet...
Det er nok helt sikkert masse andre ting som offentlige midler ikke burde finansiere. Men det er da overhodet ikke til hinder for å diskutere dette?

Skal man alltid kun diskutere det man mener er "værst", og la alt annet gli forbi bare fordi det er "mindre" viktig enn noe annet?
Nei. heldigvis er det slik at man kan diskutere flere ting. Helst i seperate tråder. Denne handler om kristendom'ens påvirkningen på samfunnet. la oss holde oss til det

Å trekke det så langt som å si at religion er like viktig som medisinsk hjelp blir for drøyt. Folk må gjerne være religøse, men de får betale for det selv.

Nå er det heller ikke slik at om man kutter støtte til religion, så vil ikke folk lengre kunne bli relgiøse? Så jeg ser ikke helt argumentet ditt om at det er viktig å finansiere religion over skatteseddelen.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av technot Vis innlegg
Det er nok helt sikkert masse andre ting som offentlige midler ikke burde finansiere. Men det er da overhodet ikke til hinder for å diskutere dette?

Skal man alltid kun diskutere det man mener er "værst", og la alt annet gli forbi bare fordi det er "mindre" viktig enn noe annet?
Nei. heldigvis er det slik at man kan diskutere flere ting. Helst i seperate tråder. Denne handler om kristendom'ens påvirkningen på samfunnet. la oss holde oss til det

Å trekke det så langt som å si at religion er like viktig som medisinsk hjelp blir for drøyt. Folk må gjerne være religøse, men de får betale for det selv.

Nå er det heller ikke slik at om man kutter støtte til religion, så vil ikke folk lengre kunne bli relgiøse? Så jeg ser ikke helt argumentet ditt om at det er viktig å finansiere religion over skatteseddelen.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ingen spørsmålstegn i ditt åpningsinnlegg. Det eneste jeg ser er du som kommer med en personlig mening, og flere som diskuterer om de er enig eller ikke. Jeg er ikke enig, og kommer derfor med mitt syn på saken.

Og jo, for mange kan det være like viktig som medisinsk hjelp. Det er mange der ute som setter religion som noe av det høyeste i sitt eget liv. Jeg syns selv det er helt latterlig, men det er deres rett å gjøre så. Min personlige grunn til at jeg vil beholde statskirken er som jeg sa i mitt tidligere innlegg, at jeg mener det er en viktig del av vår kultur og igjen vårt folk.

Og nei det er ikke sånn at bare fordi noe er værre så skal alt annet få forbli, men jeg mener personlig at å betale litt penger i året for å opprettholde noe som er til felles for hele befolkningen, ikke er en negativ ting.
Trådstarter
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Jeg ser ingen spørsmålstegn i ditt åpningsinnlegg. Det eneste jeg ser er du som kommer med en personlig mening, og flere som diskuterer om de er enig eller ikke. Jeg er ikke enig, og kommer derfor med mitt syn på saken.

Og jo, for mange kan det være like viktig som medisinsk hjelp. Det er mange der ute som setter religion som noe av det høyeste i sitt eget liv. Jeg syns selv det er helt latterlig, men det er deres rett å gjøre så. Min personlige grunn til at jeg vil beholde statskirken er som jeg sa i mitt tidligere innlegg, at jeg mener det er en viktig del av vår kultur og igjen vårt folk.

Og nei det er ikke sånn at bare fordi noe er værre så skal alt annet få forbli, men jeg mener personlig at å betale litt penger i året for å opprettholde noe som er til felles for hele befolkningen, ikke er en negativ ting.
Vis hele sitatet...
Jeg spissforumlerte noen påstander nettopp for å få reaksjon og debatt.

Jeg er heller ikke i mot å betale for felles goder. Det er faktisk ikke skattepengene dette handler om, men en debatt om kristendom'ens påvirkning på samfunnet. Det å peke på skattepenge bruken er bare et av flere elementer i min kritikk.

Det er klart at kristendom er en stor del av vår kultur. Det er nettopp dette jeg kritiserer. Det gjenomsyrer hele vårt sammfunn skrev jeg i mitt åpningsinnlegg.

Jeg synes overhodet ikke det er noe å bevare.

Og jeg mener selvsagt at religion ikke er et "gode" man skal betale over skatteseddelen. Ikke fordi jeg vil spare skatt, men fordi jeg heller ville brukt de pengene på noe annet mer fornuftig. som å styrke psykiatrien, sykepleien, veibyging, osv. vi snakker faktisk om ganske mange milliarder kroner årlig som går til understøttelse av religøse trossamfunn.
Sist endret av technot; 11. juli 2011 kl. 14:54.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Og nei det er ikke sånn at bare fordi noe er værre så skal alt annet få forbli, men jeg mener personlig at å betale litt penger i året for å opprettholde noe som er til felles for hele befolkningen, ikke er en negativ ting.
Vis hele sitatet...
"Litt penger i året"? Statsbudsjettetforslaget for 2011 inneholder en post på 1,6 milliarder kroner til Den norske kirke – og da kommer andre tros- og livssynssamfunn i tillegg. Og man kan jo spørre seg om det er til felles for hele befolkningen, når ikke mer enn ca 2% går i kirken på ukentlig basis.
Sist endret av Provo; 11. juli 2011 kl. 15:00.
Mens kulturformål får 7.2 milliarder kroner. Jeg synes ikke at det er spesielt ille at 1.6 milliarder da går til den norske kirke. Hvor mange og hvem er det som benytter seg av operaen for eksempel?
Såvidt jeg ser det,så er ikke kirken spesielt skadelig(heller foreldre og miljø som hardpraktiserer kristendom).
samfunnet vårt er såpass opplyst at vi kan velge selv om vi ønsker å ha noe med kirken å gjøre,synes det er bra at kirken er her da det er en stor del av Norsk kultur,vi har noen av verdens flotteste stavkirker fks.
også for de som ikke tror er det muligheter for å fks gifte seg og benytte seg av de seremoniene som ligger i den Norske tradisjonen (skal vel egentlig være kristen).
poenget mitt er, at det vanlige kirkesystemet ikke skader noen,og det finnes faktisk slike ting som religion,sa da må også vi ikke religiøse akseptere at det blir opplyst rundt det, mange av tingene i kirken betyr kun ting seremonielt og er en del av vår eldre kultur.
ikke kristen btw
shit was so cash
Anda22's Avatar
Det er litt morsomt at freak's alltid går mot kristne og ikke en annen religion

Men ærlig talt dere som har en moske i nærheten
synest ikke dere det er irriterende med bønnerop kl 7 på morningen?

Er enig og at den kirka og burde bli kvitt den kirkeklokka.
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Mens kulturformål får 7.2 milliarder kroner. Jeg synes ikke at det er spesielt ille at 1.6 milliarder da går til den norske kirke. Hvor mange og hvem er det som benytter seg av operaen for eksempel?
Vis hele sitatet...
Du synes det virker proporsjonalt? 7,2 milliarder fordelt på alt av kultur i hele landet, mot fjerdedelen 1,6 milliarder kun til Den norske kirke? Et tilbud kun 2% av befolkningen benytter seg av på ukentlig basis? Hva om vi spyttet 1,6 milliarder inn i eldreomsorgen eller helsevesenet i stedet? Det er også et spørsmål om hvorfor dette skal betales av staten, og ikke kirkegjengerne selv – jeg kan ikke se at det hverken er nødvendig eller samfunnsnyttig i det hele tatt. Flere går for eksempel på kino enn i kirken, men det er ikke mange som er for at staten skal betale kinoutgiftene våre likevel.
Trådstarter
Sitat av Anda22 Vis innlegg
Det er litt morsomt at freak's alltid går mot kristne og ikke en annen religion

Men ærlig talt dere som har en moske i nærheten
synest ikke dere det er irriterende med bønnerop kl 7 på morningen?

Er enig og at den kirka og burde bli kvitt den kirkeklokka.
Vis hele sitatet...
Det er vel ytterst få moskeer her til lands som har fått tilatelse til bønnerop?

Hvis du leser innleggene i tråden vil du dessuten se at offentlig støtte til _all_ religion blir kritisert, og ikke kun kristne.

Jeg er like lite for bønnerop som jeg er for kirkeklang for å si det sånn



En annen ting når vi først snakker om økonomi. I følge utdanning.no var en gjenomsnittslønn for prester på 414.930kroner i året(2008 tall)

Hvorfor i alle dager skal offentlige midler betale en prest som leser eventyr, bedre enn man betaler en sykepleier, eller politimann eller lærer?
Sist endret av technot; 11. juli 2011 kl. 15:30.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Seriøst, folkens. Synes dere ikke det er noe suspekt med ordet "kristifisering"? Kristi-fisering.

Det korrekte ordet er vel kristning.