Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 10303
Flott!

Det ligger forøvrig info om nevnte emner på kjemidelen dersom du føler for å friske opp litt.
Men det skorter litt på elektrokjemi!

Noen som føler seg kallet litt å lage en tråd om dette?
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Takker, skjønte det faktisk! Hadde om atomer i høst Lurer på å bruke elektrolyse istedenfor, får se litt...
Vis hele sitatet...
elektrolyse er helt klart det bedste hvis man vil have den bedste brint-ilt blanding ''knaldgas'' (;
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jepp
Jeg lagde en tråd om det / mine elektrolyse-celler for å spalte vann, for et par måneder siden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=147020
jep, min yndlings elektrolyse video :P men kan det også du til elektrolyse af NaCl? og hvor mange amp kørte de celler der på? :P
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hyggelig å høre Nja.. jeg bruker andre elektroder til det (karbon-staver). (Jobber med en video på hvordan lage kaliumklorat av KCl (+ hvordan rengjøre KCl ved hjelp av filtring og rekrystallisasjon))
- Men hvis du tenker på å bruke NaCl i vannet som elektrolytt, så går det fint. Men du vil ikke få et like rent produkt som hvis man bruker NaOH.
Cellene i videoen drar rundt 10-20ampere Men det varierer jo veldig på hvor mye elektrolytt jeg bruker i vannet. Men la oss ta slike spørsmål i den andre tråden, ikke spore av fra hva denne tråden handler om. Hydrogen fremstilt med hjelp av NaOH.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Hyggelig å høre Nja.. jeg bruker andre elektroder til det (karbon-staver). (Jobber med en video på hvordan lage kaliumklorat av KCl (+ hvordan rengjøre KCl ved hjelp av filtring og rekrystallisasjon))
- Men hvis du tenker på å bruke NaCl i vannet som elektrolytt, så går det fint. Men du vil ikke få et like rent produkt som hvis man bruker NaOH.
Cellene i videoen drar rundt 10-20ampere Men det varierer jo veldig på hvor mye elektrolytt jeg bruker i vannet. Men la oss ta slike spørsmål i den andre tråden, ikke spore av fra hva denne tråden handler om. Hydrogen fremstilt med hjelp av NaOH.
Vis hele sitatet...
ok så :P problemet med KCl er bare krystallerne danner sig i vandet
CuCl (koncentreret, i vand) + metal som fx. aluminium virker også, gassen brænder også grønt
en sidste ting, hvor meget varme tror du at et kemi bæger kan holde til?? er lidt bange for at det skulle sprænge pga. varme da jeg er ved at koncentrere H2SO4 ^^
▼ ... over en uke senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
http://www.youtube.com/watch?v=aJcKfsn_MXE
Dette ser da ut som en enkel og grei måte å få en fin oksygen/hydrogen blanding?
Dette er da det som kalles elektrolyse.. Dette ble diskutert like over her.. ^

Det Mr.G ikke never i filmen er at ved bruk av salt som elektrolytt (stoff som tilsettes vannet for å øke ledeevnen) er at det da vil dennes klorgass i tillegg ril Hydrogen og Oksygen.. En kan f.eks. bruke kaustisk soda istedet for salt, dette vil gi ett helt rent Oksygen - Hydrogen produkt..

Ved elektrolyse av vann, vil det dannes to deler Hydrogen og en del Oksygen, dette er perfekt forhold for knallgass! Veldig gøy å leke seg med

Med dette er OT, så en videre diskusjon av dette burde gå i en tråd for elektrolyse (tror det finnes her..)
Sist endret av Znerk; 18. april 2010 kl. 15:12.
Enkleste måten er vel å ta saltsyre(HCl=Hyrdogrenklorid) og tilsette enten sink eller aluminium, får ganske ren Hydrogen, da
Kan også puste inn denne å få smurfestemme, men vil ikke anbefale det i store mengder(Hydrogen er enda lettere enn Helium).
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Enkleste måten er vel å ta saltsyre(HCl=Hyrdogrenklorid) og tilsette enten sink eller aluminium, får ganske ren Hydrogen, da
Kan også puste inn denne å få smurfestemme, men vil ikke anbefale det i store mengder(Hydrogen er enda lettere enn Helium).
Vis hele sitatet...
Dette kan være svært skadelig for luftveiene dine, siden en betydelig andel HCl fordamper under denne reaksjonen.
For å få rent hydrogen fra denne reaksjonen bør man boble det gjennom en tynn løsning NaOH og deretter gjennom vann. Hvis det må være tørt, kan du føre gassen gjennom et rør fylt med kalsiumklorid eller en annen dessikant.

Endring: Uansett er det ikke veldig lurt å inhalere hydrogen for å få lysere stemme, siden det er rimelig eksplosivt sammen med luft. Røyking forbudt!
Sist endret av BomberMan; 18. april 2010 kl. 17:14.
Læreren min inhalerte hydrogen laget på denne måten, og hun lever enda.
Men vil ikke anbefale noen å gjøre dette!
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Jeg vet det kalles elektrolyse Poenget var at det var en enkel og ryddig måte å gjøre det...
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Læreren min inhalerte hydrogen laget på denne måten, og hun lever enda.
Men vil ikke anbefale noen å gjøre dette!
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at det var direkte fjollete av læreren din å gjære slikt med haugevis av lett påvirkelig ungdom tilstede.
La oss si det oppstår en liten statisk gnist pga. klærne mot huden til den som utfører et slikt tåpelig stunt, da ville man fått lungemos ja!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg gjorde det selv en gang for mange år siden, og det er faktisk ikke så lurt som noen nevner. En ting er lungemos, og en annen ting er vann i lungene er ikke kult. Stor sistnevnte fare er da.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det har vært mange uhell med plumbobomba, og vi tok den som et forsøk i Naf. i 10. klasse.
Vi tok da med alle uhellene som har vært beskrevet i media, og brukte HMS og sikkerhetsregler og gjorde forsøket utendørs. Ser over at det er mye uklar kjemi blant dem som holder på med dette.
Det som skjer (kanskje overraskende) er at Al er et meget reaktivt metall (på linje med Na som må oppbevares under olje for å beskyttes mot vann (fuktighet)). Det som gjør at aluminiumen kan brukes mer praktisk f.eks. bilfelger, er at det straks dannes et tett lag med Aluminiumoksyd som beskytter det rene metallet. Når du har Plumbo (NaOH) og Al sammen, løses oksydet opp, og ren aluminium reagerer da med vannet (slik som Na i vann) og du får Hydrogengass, og sammen med Oksygen i flaska får du knallgass.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
En god kildehenvisning hadde vært flott, da det sies så mye forskjellig på den store internetten.
Hvis ikke er dette nok en påstand.
Magnesium har et reduksjonspotensiale som er 60% av natrium og 370% av jern sitt.

Sitat av http://www.scifun.org/CHEMWEEK/Aluminum/ALUMINUM.html
The oxide coating on aluminum renders it impervious to most acids. However, any chemicals that form a strong complex with aluminum ions, e.g., OH- and Cl- ions, will react with the oxide coating. Therefore, aluminum will dissolve in hydrochloric acid and sodium hydroxide solutions.
Vis hele sitatet...
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Hehe, morsomt at du nevnte det akkurat nå, Jobrems. På fredag var vi på klassetur til et nærliggende universitet for å lære om syrer og baser. Personen som "lærte" oss gjorde dette eksperimentet, dog uten å fortelle folk at han brukte kaustisk soda og at man får kjøpt det hvor som helst(hehe, han syntes det var utrolig imponerende når jeg spurte om det var kaustisk soda han brukte). Han forklarte at væsken(kaustisk soda i vann) var en sterk basisk løsning som løste opp oksidlaget rundt aluminiumsfolien han hadde nedi væsken. Dermed reagerte aluminiumen med vannet i beholderen og dannet hydrogen som han tappet i en ballong og tente på...
Sitat av Ozma Vis innlegg
Magnesium har et reduksjonspotensiale som er 60% av natrium og 370% av jern sitt.
Vis hele sitatet...
Magnesium og aluminium har mye til felles når det kommer til kjemiske egenskaper, men magnesium er magnesium og aluminium er aluminium.

Jobrems, jeg syns du tar veldig hardt i når du sammenligner aluminium med alkaliske metaller på den måten du gjør.
Kanskje litt drøyt å påstå at Al-felger er rent Aluminium, men ellers får jeg god støtte på at rent Al er svært reaktivt og beskyttes av Al-oksyd.
(Jern danner rust, og det gir ingen beskyttelse)
Du Up ser jo ut som en riktig kjemigladgutt. Du kan vel forklare oss hvorfor Aluminium blir sterkt som stål og kan brukes både til felger og motorer!?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jeg kan støtte opp under det jobrems sier. Aluminium er faktisk et svært reaktivt metall og beskyttes av et tynt lag Al2O3 som dannes med en gang rent Al utsettes for oksygen, og er svært slitesterkt. Se også aluminium-amalgam.

Sitat av jobrems Vis innlegg
Du Up ser jo ut som en riktig kjemigladgutt. Du kan vel forklare oss hvorfor Aluminium blir sterkt som stål og kan brukes både til felger og motorer!?
Vis hele sitatet...
Den strukturelle styrken til aluminium vs. stål har ingenting med oksider å gjøre.
Sist endret av BomberMan; 26. mai 2010 kl. 22:51.
Det jeg mente var at det skal en hel del til for at det skal oppstå like spontane reaksjoner med Al som med alkaliske metaller i vann.
Men det skjer at man får voldsomme hendelser med både Mg og Al.

Ettersom jeg husker skjedde vel dette på Hydro i Grenlandsområdet for ca. 10 år siden.
Da ble slukkningsarbeidet sterkt hemmet pga. reaksjonen som skjer mellom Al/Mg og vann.
Så jeg er kjent med det, ja.

Sitat av BomberMan Vis innlegg

Den strukturelle styrken til aluminium vs. stål har ingenting med oksider å gjøre.
Vis hele sitatet...
Enig.

Dette går mer på materiallære enn hva basic kjemi angår.
I tillegg har designet på aluminiumsprofilen en hel del å si på styrken.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg vært ute å lekt meg litt med Kaustisk Soda og aluminium. Det som jo skjer er at oksidlaget løses opp i den kraftig basiske løsningen og så reagerer aluminiumet med vannet, ikke sant??
Jeg sitter nå å prøver å sette opp en reaksjonsligning. Jeg er ikke veldig erfaren, kan bare det jeg har lært på skolen, så jeg tegner opp atomene med ytterste elektronskallet og skisser til det passer, mens jeg skriver over X+X=X og så videre... Jeg har litt problemer med denne. Reaksjonen er Al+H2O, ikke sant? Da tror jeg at hele ligningen blir som følger:

Al + H2O --> H2 og AlO

Er dette riktig? Jeg har prøvd Mg + H2O da jeg har gjort dette før, og her går det fint opp, men det jeg ikke får til å stemme er at på oksygenatomet er det et "ledig" elektron, et elektron oksygenatomet ikke deler med noe annet atom, da både Al-atomet og O-atomet har fullt skall. Går dette? Eller mangler jeg noe?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Du må balansere reaksjonslikningen slik at det blir korrekt antall mol av hvert stoff. Dessverre husker jeg ikke helt slik (forsåvidt relativt enkel) kjemi lenger, men jeg regner med at noen andre kommer til å kunne fylle inn.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
2Al + 6H2O --> 3H2 + 2Al(OH)3

Tips: Les om oksidasjonstall.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Takker! Jeg har bestemt meg for at jeg vil lære mol-ting-tang og basic kjemi... Mener det ligger en tråd her inne et sted om bøker for nybegynner innen kjemi. Bare litt OT: Kan noen anbefale en nettside hvor man kan lære basic kjemi? Ikke basic som i enkel, men en innføring fra mer eller mindre blank til smart nok til å skjønne hva å lære videre?

Edit: Og en innføring i periodesystemet! Forklaringen fra læreren/boka vår var elendig, og jeg har googlet masse uten å finne en forståelig innføring...
Sist endret av Ffojt; 3. juli 2010 kl. 01:13.
Sitat av Ffojt Vis innlegg

Edit: Og en innføring i periodesystemet! Forklaringen fra læreren/boka vår var elendig, og jeg har googlet masse uten å finne en forståelig innføring...
Vis hele sitatet...
Vi chatter jo en del så det kan jeg forklare deg. Jeg kan hele utenatt...
Takker! Jeg har bestemt meg for at jeg vil lære mol-ting-tang og basic kjemi... Mener det ligger en tråd her inne et sted om bøker for nybegynner innen kjemi. Bare litt OT: Kan noen anbefale en nettside hvor man kan lære basic kjemi? Ikke basic som i enkel, men en innføring fra mer eller mindre blank til smart nok til å skjønne hva å lære videre?
Vis hele sitatet...
https://www.sciencemadness.org/whisper/

Prøv å les litt på kjemidelen inne på siden jeg linker til.
Du burde finne alt du leter etter der og mere til.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
https://www.sciencemadness.org/whisper/

Prøv å les litt på kjemidelen inne på siden jeg linker til.
Du burde finne alt du leter etter der og mere til.
Vis hele sitatet...
Fekk ein lite kul beskjed:

http://bildr.no/thumb/681069.jpeg

Link

Og ja, dette er første gong eg har sett dette.
Sist endret av Fyllingz; 5. juli 2010 kl. 18:48.
Fortsett likevel.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Fikk den jeg også, jeg ga bare blaffen, jeg