Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  94 6921
Jeg og min samboer vil flytte, vi bor nå hjemme hos moren hans og betaler ca 2000 kr i husleie og det er ikke stort i dag. Jeg har ca 8500 kr i mnd og det har han og. vi har regnet ut at vi går i minus hver eneste mnd.
så det jeg da lurer på er om vi har krav på noe når vi skal flytte. for vi kommer ikke til å klare en høyere husleie.
er det noen steder som vi kan henvende oss og få svar på dette?? nav vet tydeligvis ingen ting.
vi bor i aurskog-høland kommune
Send inn en søknad til Husbanken, sjangsene er gode for at dere får hjelp derfra.
For jeg har lest en del om det. og det er ikke stort man får derifra kan man si
men det går ann og prøve. og jeg leste at man må ha betalt en husleie for å få der i fra. tåpelig sier nå jeg
Dere har totalt 19000,- i inntekt hver måned og du mener at dere ikke blir å klare dere hvis dere flytter? Jeg betaler 4000,- i husleie i måneden, så kommer strøm, mobilregning, bredbånd og litt andre regninger i tillegg. Og jeg har en inntekt på 9600,- i måneden.
Klarer meg fint jeg. Hvis dere går i minus hver måned ved å bruke 17000,-, så er det noe galt med prioriteten.
Sist endret av margido; 4. februar 2010 kl. 23:34.
strøm, husleie, internett, tlf, bil, lege/tannlege, mat, forsikring på bil, lån. da går penga fort.

Når vi skal flytte så må vi beregne en husleie på ca 5000-7000 kr
Sist endret av elefant1; 4. februar 2010 kl. 23:40.
Sitat av elefant1 Vis innlegg
strøm, husleie, internett, tlf, bil, lege/tannlege, mat, forsikring på bil, lån. da går penga fort.
Vis hele sitatet...
Joda, ser den.

Du går vel neppe til lege/tannlege hver måned og forsikring på bil kommer en gang i året. Har samme utgifter som dere foruten lån, men hadde jeg hatt en inntekt på 17000,- ville jeg vært i himmelen Nå vet jeg selvsagt ikke hvordan dere har det ellers, så jeg skal ikke trekke raske konklusjoner med at det er enkelt å klare seg, men om dere ikke klarer å hoste opp mer penger i form av støtte må man bare prøve å prioritere så godt man kan.

I tillegg så jo mer penger man har, jo mer bruker man. Og spesielt merkes det i form av at man bor dyrere. Jeg gikk fra en inntekt på 16-17k i måneden netto, til 9500,-. Gikk fra en husleie fra 6000,- til 4000,-, så det følger en ved inntekten man får.
Sist endret av margido; 4. februar 2010 kl. 23:44.
Jeg og min samboer klarte oss fint med 10.000 per måned i starten, da betalte vi 5500 kr per måned i leie + strøm, bredbånd, TV, bil og andre nødvendige utgifter. Da levde vi veldig billig, men vi klarte oss fint. Nå lever vi for 18.000 per måned med månedsleie på 8000kr i tillegg til de vanlige utgiftene og klarer også å spare 1 tusenlapp i måneden. Har forøvrig ingen problemer med å få råd til nye ting.

Dere burde lage et budsjett og holde kontroll på alt dere bruker. Jeg tror at i deres tilfelle handler det mest om prioriteringer, at dere nå bruker rundt 16.000 kr per måned tyder på at dere ikke tenker særlig igjennom hva pengene går til. Dere burde fint klare å flytte inn i en dyrere leilighet med inntekten deres, men dere må selvfølgelig få kontroll på pengebruken først.
Sist endret av danielsk; 4. februar 2010 kl. 23:43.
I Aurskog-Høland? Er ikke det en forholdsvis "grissgrendt" kommune? Vil tro dere kan få noe annet som er stort nok til to personer og en sofa for mindre enn 5-7k.. Dra innom eiendomsmeglerene i byen, må vel kanskje til Lillestrøm, men hva vet vel jeg..
Sitat av elefant1 Vis innlegg
strøm, husleie, internett, tlf, bil, lege/tannlege, mat, forsikring på bil, lån. da går penga fort.

Når vi skal flytte så må vi beregne en husleie på ca 5000-7000 kr
Vis hele sitatet...
17 000 - 7 000 = 10 000 kr til å bruke på det du nevner.

INGEN PROBLEM. Med så mye inntekt kommer du ikke til å få støtte fra noen steder.
Jeg har 2600,- i måneden og bruker 2200,- av de på bensin til skolen. Dere er jo adelige i forhold til denne narren
Et alternativ kan jo være å jobb mer Prøve å jobbe litt ekstra innimellom hvis/når det er mulig hjelper på økonomien.
Men nå vet jeg ikke om dere studerer e.l da kan det være litt vanskelig
Vi har satt opp ett budsjett med sparing og det hele. Aurskog-høland er en av de dyreste kommuner og leve i. men vi har ett veldig bra tilbud her i komunen. så vi blir nok i denna kommunen ja.

Vi har prøvd og tenke igjenom hva vi kan være uten og ikke, så det vi har satt opp er nødvendig for oss. vi har en del ubetalte regninger som må betales og så det blir og en ekstra utgift, vi havnet skeivt for en stund siden så vi sliter med det ennå. vi betaler ca 3000 kr på lån i mnd og. og vi beregner ca 3000 kr på mat for oss begge i mnd.
jobb er veldig vanskelig for oss. jeg sliter med store psykiske problemer så jeg jobber i en bedrift som jeg trener på å jobbe så får penger i fra nav. yrkes retta attføring. samme gjør samboeren min og
Sitat av elefant1 Vis innlegg
strøm, husleie, internett, tlf, bil, lege/tannlege, mat, forsikring på bil, lån. da går penga fort.

Når vi skal flytte så må vi beregne en husleie på ca 5000-7000 kr
Vis hele sitatet...
Som andre sier, så burde det gå fint å dekke dette med inntekten dere har i dag. Jeg vil anbefale deg å lage en nøyaktig oversikt over hvor mye som går med i faste utgifter hver måned.

Her tar du med strøm, internett, telefonregninger, bilutgifter, forsikring og lån. Deretter kan du undersøke hva som er mulig å kutte ned på, f.eks. unødvendig strømbruk, lavere internett hastighet / bytte leverandør, bytte tlfoperatør, forsøke kutte ned på bilutgifter ved å gå/sykle/ta buss.

Når det gjelder mat er det lurt å sette av et fast beløp per måned som skal gå til mat. Det er også lurt å planlegge alt man skal handle på forhånd og foreta en storhandling hver uke eller annenhver uke og da er det viktig at man holder seg til det man har bestemt på forhånd at man skal kjøpe. Følg også med på diverse tilbudsaviser, kan være litt penger å spare på å hamstre litt ved gode tilbud og fryse ned.

Det går fort utrolig mye penger med på impulskjøp og lignende.

Sitat av elefant1 Vis innlegg
Vi har en del ubetalte regninger som må betales og så det blir og en ekstra utgift, vi havnet skeivt for en stund siden så vi sliter med det ennå. vi betaler ca 3000 kr på lån i mnd og. og vi beregner ca 3000 kr på mat for oss begge i mnd.
Vis hele sitatet...
Det kan være lurt å bo billig fram til dere får betalt ned de ubetalte regingene og heller tenke på flytting når den utgiften er ute av bildet.
ta buss?? hehe. går kun 2 busser her jeg bor. Så buss går dårlig.

Vi har blitt mye flinkere til å stor handle. Når vi storhandler så skriver vi liste på alt vi trenger og dem gangene vi stor handler så kommer det på ca 1500 kr per gang. og da ligger vi litt på forskudd hver gang med mat. så vi har noe i fryseren hele tiden i tilfelle det skal bli vanskelig med økonomien.-
pfft.. Jeg og samboeren min lever for 13.000 tilsammen i månden. Og vi betaler over dobbelt så mye som dere i leie. Pluss ofc forsikring, mat, strøm, internett, mobil, linser, busskort, medisiner, tannlege o.l.

Vi har 2000,- hver til overs hver månde. Da er selvfølgelig snop, brus, nikotin, alkohol, kino og generelt alt som ikke er helt nødvendig ikke tatt med.
Sist endret av Bombasa; 5. februar 2010 kl. 00:00.
Sitat av elefant1 Vis innlegg
vi betaler ca 3000 kr på lån i mnd og. og vi beregner ca 3000 kr på mat for oss begge i mnd.
Vis hele sitatet...
Da sitter dere igjen med 9000kr i måneden når husleie, lån og mat er trukket ifra. Noe mer enn 600kr i bensin i uke bruker dere vel ikke? Da er dere nede i 6600,- .

Sett at dere har et billig mobilabbo og slipper unna med 300kr hver i måneden. Da er vi nede i 6000.

Trekker man ifra strøm og internett her, så sitter dere uansett igjen med en god del penger i måneden.

Dette burde gå bra, spar der hvor det kan spares og vent med flyttingen.
Jeg forstår ikke hvordan dere kan klare det?? for vi har stappa og trøkt alt vi kan for å få økonomien våres ned. men den går ikke lenger ned. da må vi slutte og leve. kino, alkohol, røyk det bruker vi ikke penga på.
Sitat av elefant1 Vis innlegg
ta buss?? hehe. går kun 2 busser her jeg bor. Så buss går dårlig.

Vi har blitt mye flinkere til å stor handle. Når vi storhandler så skriver vi liste på alt vi trenger og dem gangene vi stor handler så kommer det på ca 1500 kr per gang. og da ligger vi litt på forskudd hver gang med mat. så vi har noe i fryseren hele tiden i tilfelle det skal bli vanskelig med økonomien.-
Vis hele sitatet...
Det er fornuftig å gjøre som du sier. I første omgang bør dere iallefall kartlegge alle nødvendige utgifter. Det som også kan være lurt å gjøre etter dette er i orden laget budsjett er å endre litt på bankkontoene deres. Dersom dere har en lønningskonto, en regningskonto, en brukskonto og en sparingskonto er det lettere å holde styr på pengene. Da kan alle faste avgifter automatisk flyttes fra lønningskonto til regningskonto, penger til mat og lignende går til brukskonto og det som blir til overs kan gå til en sparekonto.

Sitat av elefant1 Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvordan dere kan klare det?? for vi har stappa og trøkt alt vi kan for å få økonomien våres ned. men den går ikke lenger ned. da må vi slutte og leve. kino, alkohol, røyk det bruker vi ikke penga på.
Vis hele sitatet...
Da er det vanskelig å forstå hvor alle pengene deres går, for de utgiftene du nevner her burde være veldig overkommelige.
man må jo og sette av penger til lege/tannlege, reperasjon bil, strøm, forsikring, årsavgift bil, klær, strøm,
Sitat av elefant1 Vis innlegg
strøm, husleie, internett, tlf, bil, lege/tannlege, mat, forsikring på bil, lån. da går penga fort.

Når vi skal flytte så må vi beregne en husleie på ca 5000-7000 kr
Vis hele sitatet...

Dere kan starte å spare opp penger nå og innføre sparetiltak på alt slik at dere har en god del penger når dere flytter.

Husbanken betaler som oftest 50% av husleia. Så jeg skjønner ikke hva som er så dårlig med det, mer kan man nesten ikke spørre om.
Maten burde dere klare og kutte ned på. Jeg og fruen har et matbudsjett på 2000,- hver månde.
(1000,- hver) Og vi handler som oftest på Meny
Sist endret av Bombasa; 5. februar 2010 kl. 00:07.
Sitat av elefant1 Vis innlegg
man må jo og sette av penger til lege/tannlege, reperasjon bil, strøm, forsikring, årsavgift bil, klær, strøm,
Vis hele sitatet...
Sett opp et skikkelig budsjett. Du finner masse gode tips her http://www.google.no/search?hl=no&sa...konomi&spell=1

For meg høres det ikke ut som at dere har satt dere nok inn i hva pengene deres går til. Bruk tid på det, og vurder å spar opp penger til å flytte, om dere har mulighet til å vente med dette en stund til.
Sist endret av tafsern; 5. februar 2010 kl. 00:10.
inntekt 17000
lån 3000
strøm 300
annen gjeld 2000
forsikring bil 300
årsavgift 300
mat 4000 ( dette blir ca 64.- per dag per person. er ikke mye det )
husleie 6000 ( dette blir evt den nye leiligheten ca pris )
sparing 200
klær 200
mobil 400
lege/tannlege 400

Maten tar vi såpass så vi har mat i fryseren i tilfelle det skulle skje noe alvolig.
Dette blir den fine sum av -100 kr
Sist endret av elefant1; 5. februar 2010 kl. 00:23.
Sitat av elefant1 Vis innlegg
inntekt 17000
lån 3000
strøm 300
annen gjeld 2000
forsikring bil 300
årsavgift 300
mat 4000 ( dette blir ca 64.- per dag per person. er ikke mye det )
husleie 6000 ( dette blir evt den nye leiligheten ca pris )
sparing 200
klær 200
mobil 400
lege/tannlege 400

Dette blir den fine sum av -100 kr
Vis hele sitatet...
Ikke se på dagssummen når det gjelder mat, for dersom man handler i større kvanta blir det mye billigere. Og som nevnt tidligere, bruk tilbudsavisene til butikkene til å bestemme hva dere skal ha. Mat burde dere kunne sette ned til 3.000 og fortsatt leve helt fint, bare husk at man trenger ikke å kjøpe det dyreste av alt
Vi kjøper ikke det dyreste vi finner heller. handler masse på tilbud. handler en del i sverige. Men vi handler en del på rema1000 og der er det ikke så veldig dyrt heller.
Sitat av elefant1 Vis innlegg
Vi kjøper ikke det dyreste vi finner heller. handler masse på tilbud. handler en del i sverige. Men vi handler en del på rema1000 og der er det ikke så veldig dyrt heller.
Vis hele sitatet...
Da burde dere ikke trenge 4.000 kr per måned. Alle andre her klarer seg jo helt fint, så det må jo være noe dere gjør feil
Sist endret av danielsk; 5. februar 2010 kl. 00:26.
kan nok klare oss med 500 kr uka til mat. men vi har aldri vært flinke med økonomi så vi prøver og finne en løsning. Og det er ikke lett og gjøre noe drastisk når man har psykiske problemer.
I dette budsjettet er det jo lagt inn med en "ny" husleie på 6000, men nå har dere leie på 2000, altså burde dere ha 3900 å spare hver mnd, eller 4100 om man regner med den sparingen dere har lagt inn, med andre ord, om dere bor hjemme i 3 mnd så har dere omkring 12 000 netto på sparekonto. Om dere så går 100 kr minus hver mnd, så vil dere ha spart opp til å gjøre dette i 120 mnd eller 10 år med leie, innen den tid vil dere nok ha en bedre inntekt eller andre behov uansett.

Ps. Studenter har vel omkring 7000 pr mnd, å leiepriser på omkring 3-4 tusen i de større byene, så det sier seg selv at dette burde dere lett greie om dere virkelig vil å lager en god plan på det.
Hva er det egentlig du trenger hjelp til da? Alt dere trenger for å rette opp i økonomien deres er jo skrevet her!

Beklager å si det, men om dere har psykiske problemer eller ikke bør da ikke ha noe med hva slags mat dere spiser??
Trinn 1.
Husly
Dere kommer ikke til å like dette, men bli værende hjemme! Ta å spar opp mest mulig penger før dere flytter ut, og i alle fall ikke flytt viss dere sliter med penger!
HintDere bor hjemme? Undersøk med moren om dere kan betale 1500,- istedenfor 2000,- viss dere tar 500,- innpå bsu hver mnd. Fleste foreldre ville godtatt dette vil jeg tro og da får dere får da skattefradrag neste år + litt renter.Hint

Trinn 2.
Abonnementer
Dyre regninger? Skift abb! Start med mobil, masse å hente der mest sannsynlig. telepriser.no Ellers f.eks. strøm osv osv, se på regningene deres, kan dere få noe billigere? Hint Bil. Hint

Trinn 3.
Regning
Bli kvitt regningene! Dette er 1. prioritet. Nesten fremfor husly til og med.
HintNoen som nærmer seg inkasso? Få de vekk fort som mulig Hint

Trinn 4.
Handling
Bra at du tar storhandel med liste osv, men hvor handler du? Forskjell på rema 1000 og meny etter en del varer.
HintTrenger du virkelig den nyeste backstreet boys cdn?Hint

Trinn 5.
Sparing
En økonomisk buffer er godt å ha i tilfelle noe uventet skjer. Sett og av penger til faste utgifter som forsikringer osv.
Åpne en sparekonto i en bank med god rente, gjerne og en brukskonto til regninger

Trinn 6.
Lev livet
10 000,- eller hva det var dere hadde bør være mer enn nok for å holde ut i en mnd, selv om regninger. Spare på strømmen f.eks. Dusj mindre, installer sparedusj og ta en kveld der dere gjør noe ilag med et stearinlys eller annet kos.




Hope this helps
Hvor mye gjeld har dere? En mulighet er jo å bo hjemme til dere har kvittet dere med all kortsiktig gjeld (ref. "annen gjeld") hvis det er mulig. Klarer dere det, vil dere fort ligge 1900; i pluss hver måned, selv med "ny" husleie på 6000;.
Bo der dere bor inntil videre og betal ned eksisterende gjeld. Det er denne som ødelegger økonomien deres (Og strømmen, betaler dere bare 300 kroner i måneden i strøm?). Om dere kvitter dere med den gjelden så har dere plutselig 2000 kroner ekstra i måneden. Om det er forbrukslån eller lignende så kan det også lønne seg å droppe sparingen og heller betale ned gjelden raskere. Angående lege så har dere kanskje rett til frikort. Undersøk det.
Og bil lærer dere, eller ihvertfall han å skru selv Penger spart.
Tlf abbonoment: Ha gjerne flere, bruk de forskjellige for det de er verdt (les: mobiltelefon)
Noen har x antall gratis sms i mnd og ingen mndspris, der har du sms'er. Mangen har opptl 600 gratis ringeminutter uten mndspris eller ikke mer enn en 50lapp. Og selvfølgelig frifamilie osv
- Se på nettbanken på hva pengene FAKTISK har gått til de siste f.eks. 6 månedene!

- Vet du hva partneren din bruker penger på? Lurt å være åpen og ærlig om økonomien. Ser jo ofte på Luksusfellen at folk som har vært gift i 20 år ikke vet hva den andre parten driver med økonomisk.

- Har dere kredittkort? Klipp de i stykker snarest! De er roten til alt ondt!

- Prioriter nedbetaling av dyr gjeld! Har dere penger til overs ved månedens slutt, betal inn på det dyreste lånet!

- Undersøk om dere har mulighet for bostøtte fra kommunen selv om dere bor hjemme.

- Bil er dyrt! Vurder nøye om dere kan klare dere uten, eller bruke den mindre. Selv korte turer kan være forholdsvis dyrt, da bilen bruker mye mer drivstoff når den er kald.

- Svart arbeid?
Sitat av elefant1 Vis innlegg
kan nok klare oss med 500 kr uka til mat. men vi har aldri vært flinke med økonomi så vi prøver og finne en løsning. Og det er ikke lett og gjøre noe drastisk når man har psykiske problemer.
Vis hele sitatet...
Det ar en ganska dålig ursäkt tycker jag. Jag har slittit med psyken ganska länge just pga ett liv med mycket skit som har fört till dålig ekonomi.Ni värkar ju ha en gylden chans att få ordna i eran ekonomi genom att bo billigt.Ja det kan vara surt att bo hos föräldrar/svärföräldrar men lite får man fan ofra om man vill få ordning på grejerna.Som det värkar på dig så ser det inte ut som du är intresserad att lösa det eftersom du inte klarar att ta till dig det folk skriver. Och svart arbeid som en här skriver är absolut inget att basera en ekonomi på.Ni är ju redan i NAV systemet så då kan ni ta och prata med eran kontaktperson om att få ett möte med en ekonomirådgivare på NAV.Kan vara jävla jobbigt att sitta där se hur dum man har varit men kjänns riktigt bra att få ordning på skiten efteråt
Sist endret av caan; 5. februar 2010 kl. 01:18.
han har lån på ca 300 tusen. Jeg har ubetalte regninger på ca 50.000 det var en person som lurte meg trill rundt så jeg sitter veldig fint idet.
Vi får ikke bodd hjemme hos moren hans særlig lenger. Vi går veldig oppå hverandre, og jeg og typen får aldri vært alene sammen. ( kan ikke huske sist han og jeg spiste en god middag sammen eller så på film sammen ) og jeg har ikke lyst til å miste det forholdet jeg er i.
Han og jeg snakket mye om det i går etter at jeg hadde skrevet her. Vi har kommet frem til at vi kan dempe matbudskjett med 1500 kr. så da hjelper det en del. Og det var en annen ting jeg kom på og det er jo det at nav dekker jo reisepenger til jobb dermed så får vi jo og ca 2000-3000 kr i diesel i mnd. så da kan det hende ting ordner seg for oss

Men jeg er veldig fornøyd med at dere sier ting rett ut. da får jeg sett hvordan andre løser økonomiske problemer.
Men ang mat. Lever dere veldig billig på det og hvordan gjør dere dette? ser dere overalt etter hvor det er billig mat og halvpris varer?? og spiser dere middag hver dag??
Et brød og pålegg kan vare 3-4 dager delt (to personer), dette kan dekke frokost og kvelds.
Brød 5kr
Random Pålegg: 25,- (fint med ost for da kan man også lage toast f.eks)
Havregryn, koster rundt 10kr og varer flere dager. For varriasjon kan man tilsette banan.
En pk first price egg 18 egg til ~25kr ? Dette holder til mange frokoster. Kan også brukes til middager!

Middag:
Tomatsuppe (20kr?)
Nuddler (First Price, 10kr for 5pk!!)
Makaroni (20kr?) Fint med ketchup i tilegg kanskje? En pk makaroni holder forøvrig til mange middager, det gjør ketchup også.
Hermetikk mat, f.eks lapskaus (20kr, burde holde til 2 om man tar en skive vedsiden av)
Pølse + Brød (10 pølser = 20kr, brød, 10stk+ = 20kr) - burde holde 2 dager.
Det finnes uendelig mange muligheter til. Gå i butikken (pass på at dere er mett) og se hva som kan være aktuelt for dere, til en billig penge.

Kiwi's "go helg tilbud" kan være greit for en "bedre økonomisk middag".
2pk kyllingfilet = 30kr, 1pk ris = 20kr
Legg på en billig saus og noe grønnsaker så har du et meget oppegående måltid for "slick og ingenting"

Ellers burde man ha frukt som begge liker i hjemmet til en hver tid. Dette er en god "snack" for å holde seg mett, det er sunt, godt og billig.
Sist endret av Nenzo; 5. februar 2010 kl. 09:42.
Jeg har inntekt på 8000 før skatt nå+husleie på 6500. Jeg får det til å gå rundt, jeg sulter heller ikke og jeg kommer meg på jobb hver dag : ) Skal nevnes at jeg jobba ganske hardt en periode før jeg flytta,m i tilfelle krise
Betal de ubetalte regningene så fort som mulig! De vokser helt ute av kontroll hvis du ikke betaler dem. Er dette 'annen gjeld' som koster nesten like mye som lånet som er seks ganger større? Hvis det går til inkasso, ring folka og be om betalingsplaner. Smågjeld er noe av det farligste som finnes...
Sitat av elefant1 Vis innlegg
man må jo og sette av penger til lege/tannlege, reperasjon bil, strøm, forsikring, årsavgift bil, klær, strøm,
Vis hele sitatet...
Om dere får utbetalt penger fra NAV er det eneste dere må sette av penger til av de nevnte tingene er forsikring på bil, ja og seff årsavgift..For i Norge er bil en luksus og ikke noe NAV mener er en nødvendighet..Uansett hvor du bor!.. Men som sagt jeg har fått tannlegetimer, legetimer, ekstra penger til klær når jeg spør, strøm betaler de alltid til og med optikertimer/m brille=D fikk jeg uten å krangle..
Sitat av elefant1 Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvordan dere kan klare det?? for vi har stappa og trøkt alt vi kan for å få økonomien våres ned. men den går ikke lenger ned. da må vi slutte og leve. kino, alkohol, røyk det bruker vi ikke penga på.
Vis hele sitatet...
Så lenge man får en yttelse fra NAV og man er singel, så er det faktisk ikke meningen at du skal leve...Med det mener jeg at jeg selv har gått på rehabillitering i 1 år og det er ikke sånn at jeg kan gjøre noe annet enn å spise stygg billig mat, bo på den kjipeste plassen, holde meg hjemme så ikke jeg bruker spenn på ting som alkohol, kino, dyr mat, osv. Er heller ikke slik at jeg alltid har middag de siste dagene i måneden, selv om jeg gjerne skulle hatt det... Slike hverdagsting som stort sett resten av landet får gjøre har jeg måtte glemme så ut på byen, kino spandere middag på dama ta et tog til en kompis eller spare et par hundringser i måned til en fremtidig ferie...ahhahahaha GLEM DET!

Dere er heldige som er 2, husk at det er garantert flere i deres kommune som er enslig med 8000,- spenn i måneden, de har samme husleie selv om de har halve inntekten...

Vi som er for syke til å jobbe har et problem, NAV hjelper oss å føle oss så taperaktig som mulig, med god gammel undertrykkelse, for da kommer vi oss fortere ut i jobb igjen...Folk kan si hva de vil, men jo større rikdom et land har, jo hardere er det å være fattig! Mulig dette bare er ett tilfelle fra NAV, men det er min oppfatning av det hele.
Det annen gjeld er kun innkasso krav. betaler ned så godt jeg kan. Dermed nå som jeg har innkasso så vil det si at jeg ikke får noe abonemang eller noe sånt. samme gjeller typen. men vi har kontantkort som heter kompis så vi ringer gratis til hverandre. og hvis vi flytter for oss selv så kommer vi til å bruke skype for det er det billigste for oss. og er det noen som skal ha tak i oss så kan de ringe på mob.

Ja det finnes nok billig mat ja. Joker har ukens tilbud vet jeg for det pleier vi og hamstre opp på kiwi handler vi aldri på siden det ligger 5 mil unna oss :S

I sverige vet jeg at de setter ned varer som går ut neste dag så det kan og være en mulighet.

ENDELIG!! begynner jeg å se litt lysere på ting. er bare å få sett hva man må gjøre og hva som skal til. Og typen min prøver og finne seg en jobb med bedre inntekt. normal inntekt i dag utenom nav er vell fra 15 tusen og oppover vell??
Hva slags bil har dere? Om dere har en dyr/nyere bil, kanskje selge den og kjøpe seg noe billig for å bli kvitt noe gjeld..
Den første tiden er aldri lett, spesielt når dere begge har gammel gjeld..
nav hjelper dem som er nede enda lenger ned.

Det som jeg syns er tåpelig er at jeg går på kurs hver dag og får 8400 kr i mnd. og broren min har samme ytelse som meg men han er bare hjemme og får det samme som meg. Da mener jeg at den som klarer og komme seg ut i jobb/kurs burde ha fått en høyere ytelse. som en gevinst for at man klarer og komme seg ut

vi har en brukt bil som går veldig billig på mila den bruker vell ca 0,57 liter på mila på langkjøring og 0,75 på bykjøring som jeg kaller det hehe.
Sitat av elefant1 Vis innlegg
nav hjelper dem som er nede enda lenger ned.

Det som jeg syns er tåpelig er at jeg går på kurs hver dag og får 8400 kr i mnd. og broren min har samme ytelse som meg men han er bare hjemme og får det samme som meg. Da mener jeg at den som klarer og komme seg ut i jobb/kurs burde ha fått en høyere ytelse. som en gevinst for at man klarer og komme seg ut
Vis hele sitatet...
Jeg tror du skal være glad for at du får noe støtte ifra NAV, samtidig som de faktisk kurser deg. Du er heldigere enn mange jeg kjenner
ja men du forstod nok hva jeg mente. jeg er veldig fornøyd med å få ytelse fra nav, men de som klarer å komme seg ut i jobb burde ha fått mer penger i mnd.
Det er en ganske vanskelig oppgave for meg og være på kurs, heldig vis så er jeg alene på kurset, er idividuelt så jeg slipper og høre på at en står og prater.
Sitat av elefant1 Vis innlegg
ja men du forstod nok hva jeg mente. jeg er veldig fornøyd med å få ytelse fra nav, men de som klarer å komme seg ut i jobb burde ha fått mer penger i mnd.
Det er en ganske vanskelig oppgave for meg og være på kurs, heldig vis så er jeg alene på kurset, er idividuelt så jeg slipper og høre på at en står og prater.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg forstår hva du mener, men jeg er ikke helt enig.

Om du har mulighet til å komme deg ut i jobb igjen, vil det sannsynligvis gagne deg bedre både mentalt og økonomisk når den tid kommer. Din bror får ingenting, annet enn pengene nå. Og det gjør noe med deg at du ikke får jobbet eller sysselsatt deg.

Da jeg jobbet var det "deilig" å være sjuk noen dager, men etter en 2 - 4 dager gikk det rett og slett utover psyken min! Nå jobber jeg ikke i det hele tatt om dagen, men har heldigvis nok skolearbeid til å sysselsette meg selv
ok.
men jeg håper og at typen får seg jobb utenfor nav.

for lønna idag ligger vell på fra 15000 og oppover eller?
Det kommer helt an på hvilken type jobb det er snakk om.
http://www.dinside.no/772889/hvor-mye-tjener-du-i-timen
Her kan du regne deg fram til det utifra timelønn, for å sitte i kassa på RIMI så får du vel rundt 120 kroner timen.
Sist endret av Mith; 5. februar 2010 kl. 10:21.
Jeg jobber 100%, har en omentrentlig inntekt på rundt 19.000 utbetalt hver måned. (utbetalt, etter skatt)
Jeg betaler for både meg og kjæresten (kjæresten er i ustand til å jobbe).

Jeg gjorde tre tabber før jeg flytta ut:
1. Kjøpte meg pc til nedbetaling hos komplett.
2. Kjøpte meg pcskjerm og laptop til nedbetaling hos netonnet.
3. Kjøpte meg bil til 135.000,-

Bare disse tre elementene gjør at jeg må betale ca. 6000,- i måneden på utgifter jeg gjerne kunne vært foruten og som jeg kunne brukt til noe annet (mat, buffer)
Kan si at det er bare såvidt at jeg får det til å gå rundt, nettopp på grunn av dette.

Tips:
1. Kvitt dere med all "diverse" gjeld.
2. Opprett BSU.
3. Selg bilen, kjøp noe som ikke er dyrt i drift, og noe som er billig å forsikre.
Sist endret av RandomiZed; 5. februar 2010 kl. 10:24.