Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 5946
Det er normalt med en 18 års grense for å gifte seg i Norge, men med spesial tillatelse så kan man fra når man er 16 (?) utifra hva jeg har forstått.

Hvilke kriterier går under disse unntakene?

Hvem sender man søknad til?

Hva bør man skrive i et sånt brev for at det skal virke mest godtroende?
Orakelet sier:
Med samtykke fra den/de som har foreldreansvaret (eventuelt en verge) for de som ønsker å gifte seg, samt fylkesmannen, kan man gifte seg før fylte 18 år. Vær oppmerksom på at fylkesmannen kun gir tillatelse til det når det er spesielle grunner for det. Fylkesmannen kan si ja selvom foreldre/verge sier nei.
Vis hele sitatet...
Og så vil jeg si at det å gifte seg før fylte 18 år er renspikket idioti. Ingen er mentalt ferdig utviklet i denne alderen.
Er det du som er under 18 og vil gifte deg? I så fall: hvorfor?!
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Er det du som er under 18 og vil gifte deg? I så fall: hvorfor?!
Vis hele sitatet...
Både ja og nei, jeg har ingen kjæreste og ingen mennesker jeg vil dele min tid til døden skiller oss. Men jeg kunne tenke meg å gifte meg, jeg tenker ikke på å misbruke ekteskapsloven, men å bruke den på en "annen" måte. Jeg klarer ikke å sette ord på hva det vil si med "å bruke den på en annen måte" betyr, så ting kan komme ut feil.

Men hovedpoenget mitt er at jeg lurer på hvilke grunnlag som gjør at fylkesmannen sier ja.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av rhcp-rocks Vis innlegg
Både ja og nei, jeg har ingen kjæreste og ingen mennesker jeg vil dele min tid til døden skiller oss. Men jeg kunne tenke meg å gifte meg, jeg tenker ikke på å misbruke ekteskapsloven, men å bruke den på en "annen" måte. Jeg klarer ikke å sette ord på hva det vil si med "å bruke den på en annen måte" betyr, så ting kan komme ut feil.

Men hovedpoenget mitt er at jeg lurer på hvilke grunnlag som gjør at fylkesmannen sier ja.
Vis hele sitatet...
Så du skal gidte deg for å "tjene" på det?
Sitat av loathsome Vis innlegg
Orakelet sier:

Og så vil jeg si at det å gifte seg før fylte 18 år er renspikket idioti. Ingen er mentalt ferdig utviklet i denne alderen.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt om jeg skjønte det orakelet sa, kan det funke med bare fylkesmannens tillatelse? Men hva er vits å skrive først at man må ha foreldres samtykke?

Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Så du skal gidte deg for å "tjene" på det?
Vis hele sitatet...
Hvis du leste hva jeg skrev, så skrev jeg at jeg ikke ville misbruke ekteskapsloven, og jeg vil si at å gifte seg for å tjene på det, er å misbruke den loven på noe av det sterkeste.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av rhcp-rocks Vis innlegg
kan det funke med bare fylkesmannens tillatelse?
Vis hele sitatet...
Sitat av loathsome Vis innlegg
Orakelet sier: Vær oppmerksom på at fylkesmannen kun gir tillatelse til det når det er spesielle grunner for det. Fylkesmannen kan si ja selvom foreldre/verge sier nei.
Vis hele sitatet...
Ikke helt entydig nei.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av rhcp-rocks Vis innlegg
Hvis du leste hva jeg skrev, så skrev jeg at jeg ikke ville misbruke ekteskapsloven, og jeg vil si at å gifte seg for å tjene på det, er å misbruke den loven på noe av det sterkeste.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor skal du gifte deg da?
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Så hvorfor skal du gifte deg da?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg har lyst til å være gift.
Sitat av rhcp-rocks Vis innlegg
Fordi jeg har lyst til å være gift.
Vis hele sitatet...
Gives you the all needed respect at school!
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av rhcp-rocks Vis innlegg
Fordi jeg har lyst til å være gift.
Vis hele sitatet...
Okei, makes no sense at all.
Men det skal ikke jeg legge meg oppi. Uansett er det meningsløst om du ikke har en kjereste og heller ingen andre du vil dele livet med.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Og så vil jeg si at det å gifte seg før fylte 18 år er renspikket idioti. Ingen er mentalt ferdig utviklet i denne alderen.
Vis hele sitatet...
Sitat av rhcp-rocks Vis innlegg
Fordi jeg har lyst til å være gift.
Vis hele sitatet...
Tror loathsome fikk bevist poenget sitt der.
Sist endret av pinkrabbitz; 26. januar 2010 kl. 21:44.
Sitat av rhcp-rocks Vis innlegg
Fordi jeg har lyst til å være gift.
Vis hele sitatet...
Såpass tror jeg vi skjønte, men hvorfor vil du være gift?
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Okei, makes no sense at all.
Men det skal ikke jeg legge meg oppi. Uansett er det meningsløst om du ikke har en kjereste og heller ingen andre du vil dele livet med.
Vis hele sitatet...
Det kan han fort få endret på vettu.
Bare han bestiller seg en flybillett til Thailand
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Når du sier at du ikke har en kjereste, som da igjen betyr at du må finne en før du evt. skal gifte deg eller noen andre som du vil dele livet ditt med. Da bør du ha en veldig god grunn til å "bare ha lyst" til å gifte deg.

Er det bryluppsreisen som frister?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Tror loathsome fikk bevist poenget sitt der.
Vis hele sitatet...
Tror pinkrabbitz fikk vist at loathsome fikk vist poenget der.

Men ja, må si meg enig i at dette høres meget dumt ut. Må da være en grunn til at du vil være gift? Så du kan tøffe deg med å si at du er gift? Du har ingen du elsker, som elsker deg tilbake, som du vil dele resten av livet med, men du planlegger å gifte deg før fylte 18 forde?

Høres ut som spontane PMS innfall hos en forvirret tennåringsjente (jeg mener ikke at du er det, men det er slik det høres ut, så en real grunn til hvorfor hadde ikke skadet).

EDIT: Det Machintorsk sier fungerer nok bra(se på avataren).
Sist endret av Up; 26. januar 2010 kl. 21:53.
Hvordan vet du at den første jenten du finner vil være den du vil dele livet med?

Edit: Hvis du har planer om å skape verdens undergang, så skjønner jeg deg godt. Get working!
Sist endret av prenix; 26. januar 2010 kl. 21:55.
Ikke nok med at det bare er 1/3 som holder det de legger ed på når de gifter seg, men nå skal folk gifte seg uten at de mener det det virkelig står for?
Sist endret av Volch0k; 26. januar 2010 kl. 21:57.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Giftemål er på mange måter en fin seremoni hvor man avgir løfter og binder et tettere bånd med kjæresten sin.
Men helt alvorlig ser jeg ikke hvordan en 18åring kan ha ressursene både materielt og mentalt som kreves for et giftemål med seremoni og alt annet som er normalt den dag i dag. Det var mange år siden samfunnet var egnet for giftemål så tidlig i oppveksten sin.

Men du, send meg PM når du skal gifte deg da, så letter jeg VG for en tusenlapp.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av prenix Vis innlegg
Hvordan vet du at den første jenten du finner vil være den du vil dele livet med?
Vis hele sitatet...
1: Trenger det være en jente?
2: TS har sagt at dette ikke vil være personen h*n vil dele livet med
3: Tydeligvis vil vedkommende ikke dele grunnene sine.
Sitat av Up Vis innlegg
Tror pinkrabbitz fikk vist at loathsome fikk vist poenget der.

Men ja, må si meg enig i at dette høres meget dumt ut. Må da være en grunn til at du vil være gift? Så du kan tøffe deg med å si at du er gift? Du har ingen du elsker, som elsker deg tilbake, som du vil dele resten av livet med, men du planlegger å gifte deg før fylte 18 forde?

Høres ut som spontane PMS innfall hos en forvirret tennåringsjente (jeg mener ikke at du er det, men det er slik det høres ut, så en real grunn til hvorfor hadde ikke skadet).

EDIT: Det Machintorsk sier fungerer nok bra(se på avataren).
Vis hele sitatet...
Tror Up fikk vist at pinkrabbitz fikk vist av loathsome fikk vist poenget der.

Neida, det frista bare å dra den for langt

Jeg er ganske enig med dere. Du burde vente, men hvis du av en eller annen grunn absolutt må gifte deg må du tenke godt over det. Se på både de positive og de negative sidene.
Hvis du er kjempe pen og har et greit hode, er jente(viktig). SÅ kan jeg godt gifte meg med deg.

Send en PM du<3<3<3
Sitat av Jonta Vis innlegg
1: Trenger det være en jente?
2: TS har sagt at dette ikke vil være personen h*n vil dele livet med
3: Tydeligvis vil vedkommende ikke dele grunnene sine.
Vis hele sitatet...
1: Niks.
2: Da må du re-definere et giftemål for meg, hvis du mener det ikke betyr at man skal leve resten av livet sammen med sin (livs-)partner.
3: Korrekt.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Hvis du er kjempe pen og har et greit hode, er jente(viktig). SÅ kan jeg godt gifte meg med deg.

Send en PM du<3<3<3
Vis hele sitatet...
Tror av en eller annen grunn at OP er gutt..
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Forresten, vil legge til at jeg er 18 i skrivende stund og vil egentlig være gift jeg også. Men jeg vet jo selv at en trenge utdannelse først, vil ikke være gift med noen som bor hos foreldrene mine mens jeg bor hos mine. Så at du VIL være gift er nok helt normalt, men jeg foreslår at du lar planene ligge.

Gutt, heterofil
søstra mi forlovet seg litt før hun blei 18. Da hadde hun vært sammen med typen i ca 2.5år. Det er nå 12år siden de blei sammen og de har 2 søte barn
Jeg skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre, egentlig, Meteor Freak. Forlovelse er jo bare piss, og ingenting ved det er "offisielt" hvis du skjønner hva jeg mener. Folk kan forlove seg når det er 4, om de vil...
åååh, har du funnet ei 80 år gammal dame med mange mill i banken. Men gidder ikke vente til du er over 18 og kan dytte faenskapet ned trappa og cashe ut? DAMN, noen har maur i ræva. Si i fra når det skjer da, så kan jeg følge med på TV, gleder meg til rettsaken mot barna til hu dama ^^
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Dette er helt sikkert en ny trend: Ungdommen går tilbake til røttene. Alle snakker om at ekteskapet er en fin tradisjon, og tradisjonelt sett var dette noe man gjorde for praktiske årsaker, ofte før fylte 18.
Sitat av Jonta Vis innlegg
1: Trenger det være en jente?
2: TS har sagt at dette ikke vil være personen h*n vil dele livet med
3: Tydeligvis vil vedkommende ikke dele grunnene sine.
Vis hele sitatet...
Det virker som du forstår litt, takk.

Btw, jeg har funnet en jente å gifte meg med hvis jeg skal det, men det har ikke noe med saken å gjøre, jeg gidder ikke å diskutere det virde uansett.

Og kan folk slutte og fucke opp tråden med å diskutere om hvorfor jeg skal gifte meg eller ikke. Det har ikke en dritt med tråden å gjøre, også hadde det vært fint med fler og andre svar på det jeg spør om i tråden.
Kanskje han er fristet av en oppdatert sivilstatus på facebook!
Gifting ved lav alder vil bare føre til flere samlivsbrudd på offentlig statistikk tør jeg å påstå.

Husk at man kan være like utro, gå fra hverandre like fort, bli like sinte på hverandre osv. selv om man er gift.
Til syvende og sist er det individet som teller, og ved en "så" lav alder så vil jeg si at man ikke har utviklet seg nok til å vite hvem man er selv engang, ettersom man ikke har opplevd noe særlig annet enn ungdomsskolen.

Alle som har opplevd "the big first love" tror det skal vare evig fordi man endelig har funnet noen man kan være med og som man elsker, som samtidig elsker deg tilbake.
Men alle som har opplevd dette har i de aller fleste tilfeller fått oppleve at det sjelden kommer til å vare.

Nyt heller øyeblikket, og tenk på gifting igjen dersom dere fortsatt er sammen om 2-3 år.


Men for all del gift dere i hytt og pine.
Sitat av rhcp-rocks Vis innlegg
Og kan folk slutte og fucke opp tråden med å diskutere om hvorfor jeg skal gifte meg eller ikke. Det har ikke en dritt med tråden å gjøre, også hadde det vært fint med fler og andre svar på det jeg spør om i tråden.
Vis hele sitatet...
freak`erne her er ivrige på moralprekner..

men erlig talt, du byr jo på det da du vil gifte deg uten grunn, med en dame du tilfeldigvis fant som kanskje virket intressan..?

du startet tråden kl.21 uten kjæreste og 2 timer etterpå har du dame du skal gifte deg med...??

lukter jeg skilsmisse i morra tidlig etter heit bryllupsnatt???? oh yeah
Sist endret av zvxsone; 26. januar 2010 kl. 23:35.
Jeg vet om noen som just har sett I Now Pronounce You Chuck & Larry hvertfall. GLHF.
Sitat av zvxsone Vis innlegg
freak`erne her er ivrige på moralprekner..

men erlig talt, du byr jo på det da du vil gifte deg uten grunn, med en dame du tilfeldigvis fant som kanskje virket intressan..?

du startet tråden kl.21 uten kjæreste og 2 timer etterpå har du dame du skal gifte deg med...??

lukter jeg skilsmisse i morra tidlig etter heit bryllupsnatt???? oh yeah
Vis hele sitatet...
Nei, jeg og en jente bestemte oss for at vi skulle prøve å søke om å gifte oss for morroskyld, så startet jeg denne tråden her, men mest fordi jeg lurte på hvilke grunne som faktisk var gyldige. Det å gifte meg var så si en av mine mange ideer som ikke blir gjort noe med.
Sitat av rhcp-rocks Vis innlegg
Nei, jeg og en jente bestemte oss for at vi skulle prøve å søke om å gifte oss for morroskyld, så startet jeg denne tråden her, men mest fordi jeg lurte på hvilke grunne som faktisk var gyldige. Det å gifte meg var så si en av mine mange ideer som ikke blir gjort noe med.
Vis hele sitatet...
se her!
si dette med en gang så slipper du MASSe "unødvendige" poster om ditt og datt..

sa kan vi heller moralpreke om hvorvidt man skal gifte seg fordi det er "morsomt" isteden .. ! he he
Sist endret av zvxsone; 27. januar 2010 kl. 00:14.
Sitat av zvxsone Vis innlegg
se her!
si dette med en gang så slipper du MASSe "unødvendige" poster om ditt og datt..

sa kan vi heller moralpreke om hvorvidt man skal gifte seg fordi det er "morsomt" isteden .. ! he he
Vis hele sitatet...
Men poenget er at akuratt nå gir jeg så si faen i en moralpreik, jeg har heller lyst på svar på de enkelte spørsmålene jeg stilte i starten.
Hvis man har smelt dama på tjukka så har man vel en grunn til å gifte seg ?
Det finnes da også skattemessige grunner til å gifte seg
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Det finnes da også skattemessige grunner til å gifte seg
Vis hele sitatet...
Disse må du fortelle meg om, for de har jeg ikke merket stort til du!
Man skal spare en del på skatten i mange år før det har dekket inn hva et bryllupp med selskap koster.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Disse må du fortelle meg om, for de har jeg ikke merket stort til du!
Man skal spare en del på skatten i mange år før det har dekket inn hva et bryllupp med selskap koster.
Vis hele sitatet...
Jeg googla det for deg jeg!

http://www.google.no/search?hl=no&so...meta=&aq=f&oq=

og hvis du er for lat til å klikke på linken INNI linken:

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=502761

gl hf
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Disse må du fortelle meg om, for de har jeg ikke merket stort til du!
Man skal spare en del på skatten i mange år før det har dekket inn hva et bryllupp med selskap koster.
Vis hele sitatet...
Derfor skal du få den rike familien til den du skal gifte deg med til å betale.
Hei trådstarter.

1) Du må ha samtykke av foreldre/verge.

2) Du må ta kontakt med fylkesmannens kontor. De har uansett plikt til å opplyse deg nærmere om hva som ligger i "sterke grunner". Ofte er dette grunner som at du har smelt dama på tjukka og vil bli utstøtt av familien og bygda hvis ikke barnet fødes innenfor ekteskapets rammer e.l.

3) Du sjekker om det faktisk er noen slike "sterke grunner" til at du burde gifte deg. Er det det? Annet enn at du vil?

4) Hvis du ikke får samtykke av foreldre eller foresatte "uten rimelig grunn" så må du gå til fylkesmannen igjen. Fylkesmannen er grei og har plikt til å veilede deg.

5) hvis du har lest igjennom punktene så langt så har du sett at det er en ting som mangler. Ekteskapsloven § 1 sier nemlig : To personer av motsatt eller samme kjønn kan inngå ekteskap.
Det er nemlig et vilkår at dere er to personer. Du er bare en. God dag.
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Det finnes da også skattemessige grunner til å gifte seg
Vis hele sitatet...
Skal det være skattemessige grunner må man betale skatt, noe som igjen betyr at man må ha en inntekt. Noe jeg tror er lite relevant i 2. klasse videregående.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av rhcp-rocks Vis innlegg
Det virker som du forstår litt, takk.

Btw, jeg har funnet en jente å gifte meg med hvis jeg skal det
Vis hele sitatet...
Så du har "funnet" en jente å gifte deg med?
Hmm du var fin, skal vi gifte oss?
lol
Ps, jenta må også være over 16 år og få samtykke av sine foreldre/verge.

Er denne jenta kjæresten din? Har du spurt henne om hun vil gifte seg med deg nå?

Hun må også gifte seg av frivillighet. Og ha lovlig opphold i norge.

Dessuten, hvis du prøver å gifte deg til penger så funker nok det litt dårlig. Fylkesmannen ser nok igjennom den.

Kødda, tittet igjennom tåden i sin helhet. Så nå hva som var hensikten med tråden. Kult forsøk, men tipper det ikke får gjennomslag hos fylkesmannen. "Sterke grunner" er nemlig litt av en jævel å få bukt med. Spesielt når man ikke har noen andre grunner enn for morro skyld.
Sitat av Svaliant Vis innlegg
Ps, jenta må også være over 16 år og få samtykke av sine foreldre/verge.

Er denne jenta kjæresten din? Har du spurt henne om hun vil gifte seg med deg nå?

Hun må også gifte seg av frivillighet. Og ha lovlig opphold i norge.

Dessuten, hvis du prøver å gifte deg til penger så funker nok det litt dårlig. Fylkesmannen ser nok igjennom den.

Kødda, tittet igjennom tåden i sin helhet. Så nå hva som var hensikten med tråden. Kult forsøk, men tipper det ikke får gjennomslag hos fylkesmannen. "Sterke grunner" er nemlig litt av en jævel å få bukt med. Spesielt når man ikke har noen andre grunner enn for morro skyld.
Vis hele sitatet...
Nå trodde jeg du var helt dust til jeg leste siste avsnitt. he he. Men nå tenker jeg at det ikke er helt nødvendighet for ærlighet når man skal få godkjennelse fra fylkesmannen. Men selvfølelig må du nok ha en "plan", for det er sikkert ikke alt for lett å lure han.
Ok, det å missbruke ekteskapsloven DET er fy-fy, men det er ikke vits i å være ærlig overfor fylkesmannen... Hmmm...
Dessuten, hvordan tror du folk rundt deg vil tenke om deg når det kommer for en dag at du har stått der "på tro og ære" og lovet å elske og ære noen i gode og onde dager til DØDEN skiller dere ad, og VIST at du ikke mente det? Jeg ville sett på deg som en jævli useriøs person som ikke tar løfter særlig alvorlig.
Hvilke fordeler får man egentlig av å være gift? Skattelette? Et eller annet? Hvis fordelene er store nok kjenner jeg sikkert noen som er villig til å hooke opp med meg for å tjene litt cash! Man er jo ikke tvunget til å få barn, bo sammen eller i det hele tatt prate sammen for å være gift, så jeg slenger meg mer enn gjerne på lasset hvis det betyr noen kroner spart. Det er jo proforma, men hvem kan vel bevise det?
Sist endret av Kyrios; 31. januar 2010 kl. 21:44.