Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4938
Om jeg ser en purk som går å patruljerer i en gate, hva blir følgene om jeg går rolig på siden og sier HELT normalt og uten å virke truende: Jævla pakkispurk, feite kuse, du lukter dritt e.l. ?

Vil jeg få et kne over nakken og lagt i jern eller vil politibetjenten ignorere det/be meg oppføre meg?


Har ikke vært i situasjonen selv og lurer på om ytringsfriheten gjelder her..?
Det er ulovlig å forulempe en offentlig tjenestemann i henhold til Straffeloven paragraf 326.

§ 326. Med Bøder eller med Fængsel indtil 6 Maaneder straffes den, som
1. hindrer eller søger at hindre en offentlig Tjenestemand i den lovlige Udførelse af Tjenesten eller vægrer sig ved at tilstede ham Adgang til Steder, hvor han er berettiget til saadan, eller
2. forulemper ham under hans Udførelse af Tjenesten ved Skjældsord eller anden fornærmelig Adfærd,
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at det varierer fra betjent til betjent hvorvidt du blir anholdt eller ikke, men du må jo være tidenes største tosk om du prøver på noe sånt.
Ytringsfriheten gjelder, men til en hvis grad. Du kan si hva du mener, men hvis du er direkte ufin helt uten grunn, vil du nok få en fin bot. Men som han over meg sier, det kommer helt sikkert ann på hvilken betjent det dreier seg om.

http://www.youtube.com/watch?v=5Gd7ytdC810
Sist endret av SveinKB; 7. januar 2010 kl. 03:58.
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Ytringsfriheten gjelder, men til en hvis grad. Du kan si hva du mener, men hvis du er direkte ufin helt uten grunn, vil du nok få en fin bot. Men som han over meg sier, det kommer helt sikkert ann på hvilken betjent det dreier seg om.

http://www.youtube.com/watch?v=5Gd7ytdC810
Vis hele sitatet...
Haha skulle akkurat til å poste den samme linken.
Det kan også variere fra landsdel til landsdel. Dagbladet har samlet noen eksempler på saker som endte i retten:

«Ape», «idiot» og «dust»: Oslomann til politiet. Dømt.
«Forbannede idioter»: Sunnmøring til politiet. Dømt.
«Hestkuk og drittsekk»: Tromsømann til politiet. Dømt i Nord-Troms herredsrett.
«Trekuk»: Brukt av mann i Troms om lensmann som krevde NRK-lisens. 500 kroner i bot.
«Du e fan steike mæ peisse toillat»: Nordlandsfisker til politimann. 3000 kroner i bot.
«Tørk dæ bak med gebyret»: Nordlandsmann til politiet da han ble stoppet uten bilbelte. 1500 kroner i bot.
«Tufs, idioter, forbannede klovn»: Illsint småbruker i Gudbrandsdalen til lensmann. Bøtelagt for ærekrenkelse.
«Du er den største dritten her i byen»: Mandal-mann til politiet. Bøtelagt.
«Jævla feite nordlending»: Straffbart i Bodø.
«Soper»: 40-årig sjømann til politimann. Dømt av Trondheim byrett.
«Sauepikk»: Mann fra Haugesund til lensmannsbetjent.
«Din jævla hestkuk»: Brukt av mann på Helgelandskysten om politimann. Frikjent i Alstadhaug herredsrett.
«Drittsekk»: 32-åring om politimann i Oslo. Frikjent.
«Tosk»: 52 år gammel forretningsmann til politimann. Frikjent i Trondheim byrett.
«Jævla aspirant»: Mann fra Haugesund til flittig lensmannsbetjent. Frikjent.
Vis hele sitatet...
Edit: Oops, ikke alle endte i retten som man ser, men eksemplene er stadig like relevante.
Ytringsfrihet har vel ingenting med denne saken å gjøre.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Ytringsfrihet har vel ingenting med denne saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
jo, til en viss grad.

sakene blir behandlet noe forskjellig, men i bunn og grunn (dette er bekreftet med en politikonstabel), så kan man SYNES det man ønsker, selv om noen kan ta seg nær av det.

"jeg SYNS du er en forbanna..." er i teorien lov å si, selv om det høres banalt ut at dette skal gjøre noen forskjell.

av egen erfaring ble dette sagt til en politimann (ikke av meg), som deretter ønsket å ta med seg denne personen til stasjonen pga. det.
han ble derimot tatt til siden av en annen konstabel og informert forsiktig om at han som sa dette hadde sin fulle rett til å gjøre det.

neppe et stolt øyeblikk i hans karriere, men slik er det nå.

har ingen kilder å komme med, bare denne erfaringen.
Sist endret av somnium; 7. januar 2010 kl. 04:48.
Mener du at om du sier til en snut ...
"Jeg syns du er et forbanna svin!"
"Du er et forbanna svin!"
"Forbanna svin!"
Vis hele sitatet...
.. så er det forskjell på disse forulempingene her, sier du?
Sitat av paranoy Vis innlegg
Mener du at om du sier til en snut ...


.. så er det forskjell på disse forulempingene her, sier du?
Vis hele sitatet...
i teorien... "jeg syns" er personlig mening. det koker jo da ned til hva du evt kan bevise i retten, og hva dommeren syns om hele saken. har du flere vitner på at du sa "jeg syns" er det stor sjans for å bli frikjent.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Trådstarter; Nei, det har ikke noe med ytringsfrihet og gjøre. Det du snakker om er sjikanering. Er man ikke i stand til å ytre seg på andre måter, bør man etter min mening holde munn.
Jeg bare spør hva er pointet med å slenge noe sånt til en person enten han er tjenestemann eller ikke? Går du fredelig ned gata hvorfor ikke bare fortsette med det?
Sitat av creavator Vis innlegg
Jeg bare spør hva er pointet med å slenge noe sånt til en person enten han er tjenestemann eller ikke? Går du fredelig ned gata hvorfor ikke bare fortsette med det?
Vis hele sitatet...
Ja, ingen grunn til å lage trøbbel.

Ellers så kan det jo gå slik http://www.youtube.com/watch?v=GkU2I7JsPuk
Det burde vel være greit å si ting som "Jeg synes du var stygg på håret"?

Kommer vel an på politimannen..
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Det burde vel være greit å si ting som "Jeg synes du var stygg på håret"?

Kommer vel an på politimannen..
Vis hele sitatet...
Men hva er poenget? Klarer virkelig ikke å skjønne hvorfor det finnes et behov for å sjikanere politimenn.
Har jeg sagt jeg skulle gå opp til en politibetjent og banne ræva hans full? Nei.
Jeg bare lurte på reglementet rundt dette, helt tilfeldig. Samme som den tråden her på forumet hvor folk ble spurt hvordan de ville gjøre et perfekt mord. Betyr ikke at de skal drepe noen fordeom.
Hva om ei sinna eks-kone skjeller ut eks-mannen sin, som er en politimann, når han er i tjeneste? Da har politimannen rett til å dra henne ned på stasjonen og gi henne bot/fengsel? Er jo helt idiotisk med sånne lover som er så relative...
Sist endret av Lachrymology; 7. januar 2010 kl. 10:28.
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Hva om ei sinna eks-kone skjeller ut eks-mannen sin, som er en politimann, når han er i tjeneste? Da har politimannen rett til å dra henne ned på stasjonen og gi henne bot/fengsel? Er jo helt idiotisk med sånne lover som er så relative...
Vis hele sitatet...
Det finnes noe vi kaller for skjønn her i Norge. Klart man kan krangle med politiet uten at man blir kastet noen plasser som helt. Og klart det blir et annet tilfelle når kona/mannen til en politibetjent er innblandet.

Men når man snakker om å gå opp til en politi og uprovosert skjeller han/hun ut er saken litt annerledes. Dette skal man ikke gjøre mot noen i samfunnet. Og som med alt annet er det mer alvorlig mot en offentlig tjenestemann.
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Hva om ei sinna eks-kone skjeller ut eks-mannen sin, som er en politimann, når han er i tjeneste? Da har politimannen rett til å dra henne ned på stasjonen og gi henne bot/fengsel? Er jo helt idiotisk med sånne lover som er så relative...
Vis hele sitatet...
Som Murloc sier, men vil legge til at om du leser paragrafen Franklin siterer så står det "under hans Udførelse af Tjenesten". En måte retten kunne behandlet det tilfelle du kommer med er å si at forulempingen ikke skjedde mot ham som tjenestemann, men som ledd i hans privatliv (selv om han på tidspunktet var på jobb).

Politiet og jurister er ikke idioter, tåpelige oppfatninger om hvordan storebror gjør som han vil for å få balletak på deg kommer fra slike enkle slutninger som du her dro. Vi har nok samfunnsproblemer til at vi ikke trenger å dikte opp flere..
Sitat av murloc Vis innlegg
Det finnes noe vi kaller for skjønn her i Norge. Klart man kan krangle med politiet uten at man blir kastet noen plasser som helt. Og klart det blir et annet tilfelle når kona/mannen til en politibetjent er innblandet.

Men når man snakker om å gå opp til en politi og uprovosert skjeller han/hun ut er saken litt annerledes. Dette skal man ikke gjøre mot noen i samfunnet. Og som med alt annet er det mer alvorlig mot en offentlig tjenestemann.
Vis hele sitatet...
Faktisk ikke.
Jeg har selv vært vitne til folk som har diskutert med politiet på en rolig måte og eid dem rett og slett.

Da var det redd ned på glattcella og et forelegg.
Da hadde han vist kalt politiet noe, hva kunne han gjøre?Det var jo 2 politi folk som var vitne til han sa noe dritt.

Men dette kommer sikkert helt ann på hvordan type politi du møter på!
Altså det jeg ville frem til var at slike ting er veldig relativt. "Det finnes noe vi kaller for skjønn her i Norge." Det er jo akkurat dette jeg snakker om. Lover og regler skal ikke kunne basere seg på skjønn. Lover og regler skal være lover og regler, og om de kan bli basert på skjønn så er de ikke gjennomtenkt nok til å være en lov eller en regel!

"Politiet og jurister er ikke idioter." er også en veldig usaklig kommentar, siden det fins alt fra idioter til kjempefolk i dette yrket også.
"Jeg _syns_ du er en forbanna idiot i tillegg til at _jeg syns_ at du lukter vondt!
Dessuten _tror jeg_ at du er typen til å ligge med din egen mor. Til og med i edru tilstand."

Dette er visst et smutthull som kan utnyttes i utskjelling av politiet.
Jeg forstår ikke helt dette "hatet" til politiet. Jeg har selv aldri hatt problemer med politi. Jeg har vært på byen jeg også... Jeg har blitt stoppet i bil jeg også... Men aldri hatt problemer. Jeg har vært til avhør og hatt tiltale for ting jeg har gjort (jeg også mener jeg er uskyldig), men har da aldri blitt behandlet dårlig av den grunn. Faktisk har jeg opplevd at de har hatt en viss forståelse for det jeg har forklart.

Slik jeg ser det er det ikke politiet som er problemet her, men ditt forhold til autoriteter. Mor og far har nok sviktet et sted iløpet av oppveksten din og glemt og fortelle deg ett og annet (Dette er generelt rettet og ikke mot enkeltperson).

Det går stadig igjen tråder her på forumet hvor det snakkes nedlatende og respektløst om politiet. Stadig leser jeg om hvor idiotiske politiet er. Men så leser man litt til og så viser det seg at de har tatt fra deg førerkortet fordi du kjørte i fylla, eller tatt deg litt hardt i armen når du ranet en gammel dame på gata, eller når du brakk en finger når du motsatte deg arrest etter å ha stjålet en bil... Hva med å være litt mer ærlig med seg selv da? Kanskje du faktisk fortjener den behandlingen du får? Kanskje du skal være glad det er politiet som får tak i deg og ikke den du stjal fra?

Jeg tror det er på tide for enkelte å gå litt i seg selv og se at den behandlingen du får fra politiet har du faktisk fremprovosert selv - i de aller fleste tilfellene (selvsagt ingen regel uten unntak, men det er langt mellom unntakene tror jeg). De som har et så anstrengt forhold til politiet har pokker ikke rent mel i posen uansett, om du ikke gjorde noe akkurat denne gangen har du antakelig gjort så mye dritt tidligere at de har god grunn til å sjekke deg litt ekstra!
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Altså det jeg ville frem til var at slike ting er veldig relativt. "Det finnes noe vi kaller for skjønn her i Norge." Det er jo akkurat dette jeg snakker om. Lover og regler skal ikke kunne basere seg på skjønn. Lover og regler skal være lover og regler, og om de kan bli basert på skjønn så er de ikke gjennomtenkt nok til å være en lov eller en regel!
Vis hele sitatet...
Det har blitt forsøkt (med tro på at det nå var oppnådd) å gi kasuistiske regler som nå løste ethvert problem. Det ble fort klart at de tok feil. Det er umulig å tenke seg ethvert tilfelle og gi en lovregel for det (i tillegg til at dette ville gjort det særs vanskelig å finnes frem i loven..).

Lovgiver må hele tiden balansere kravet til klarhet/forutberegnelighet mot bestemmelsens mulighet til å fungere i praksis. Det finnes også eksempler på at domstolen har funnet en regel å være for vag/generell.

Hva med å gi ditt forslag på en paragraf som regulerer forholder? Ha i mente ytringsfriheten, den offentlige interessen som ligger i politiet, den private interessen som ligger hos individet på begge sider, ulike folks oppfatninger/holdninger, alle de ulike situasjoner, etc, etc. Gjerne du tar med provokasjon og retorsjon i samme sleng - det ville vært mer oversiktelig. (akkurat i det øyeblikket du fant og ønsket å benytte denne regelen)

Det rettssystemet som ligger nærmest hva du er ute etter som jeg kjenner til, er Tysklands, selv der finnes det imidlertid generalklausuler..

Lovreglene fungerer i sammenheng, eksempelvis kan nevnes reglene om påtalekompetanse: jo alvorligere forhold, risiko for høyere straff - jo høyere opp i systemet må en for å vurdere spørsmålet om påtale.
Sitat av creavator Vis innlegg
Jeg bare spør hva er pointet med å slenge noe sånt til en person enten han er tjenestemann eller ikke? Går du fredelig ned gata hvorfor ikke bare fortsette med det?
Vis hele sitatet...
Jeg bare spør hva som er pointet med din moralisering av denne tråden?
Det er et enkelt spørsmål om lovgivning, og hva du (og andre) mener om sjikanering av politi er hoppende likegyldig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg bare spør hva som er pointet med din moralisering av denne tråden?
Det er et enkelt spørsmål om lovgivning, og hva du (og andre) mener om sjikanering av politi er hoppende likegyldig.
Vis hele sitatet...
Syns det var ett bra point og moralisering i denne tråden, synes du ikke?
Sist endret av eskil2k; 8. februar 2010 kl. 02:07.
Leste igjennom tråden og fant senere denne videoen på youtube, tenkte selvfølgelig på deg <3

http://www.youtube.com/watch?v=oWkjBGBhlU4

Edit: leste visst ikke så godt alikevel..
Sist endret av Heisenberg1; 8. februar 2010 kl. 03:11.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Ja, ingen grunn til å lage trøbbel.

Ellers så kan det jo gå slik http://www.youtube.com/watch?v=GkU2I7JsPuk
Vis hele sitatet...
Slikt gjør meg ekstremt provosert!
Håper virkelig at denne mannen fikk sin straff!

Er det snakk om en politimann som har behandlet deg som dritt på feil grunnlag syns jeg det er mer enn OK å slenge dritt til vedkommende!
Men er det bare en random politimann så burde man holde seg for god til å holde på med denslags provoserende tøys!
Hvorfor det vær hyggelig med dem å dem er hyggelig med deg de pleier altid å spørre meg åssen det går om dagen å slår av en prat da slipper du uhyggelig avhør å bli satt på glattcella hvis du ikke må pisse på flekken da osv
Har ikke noe vondt å si om de. De fant meg en gang på fortauet i -20, jeg var ute av stand til å bevege meg. De kjørte meg til sjukhuset, der ble jeg lagt inn. De hjelper deg hvis du trenger hjelp. En vis mann sa en gang: For å få respekt så må man vise respekt


Max
Sitat av NitroFis Vis innlegg
"Jeg _syns_ du er en forbanna idiot i tillegg til at _jeg syns_ at du lukter vondt!
Dessuten _tror jeg_ at du er typen til å ligge med din egen mor. Til og med i edru tilstand."

Dette er visst et smutthull som kan utnyttes i utskjelling av politiet.
Vis hele sitatet...
Det "smutthullet" der har jeg hørt flere snakke om, og det er nok bare noen som har overtolket dette med ytringsfrihet litt for godt. Man har ikke nødvendigvis ytringsfrihet i den forstand til en politimann som utfører en tjenestehandling. Føler han seg forulempet, kan han anmelde deg for dette. Uansett om man har sagt "jeg mener" eller "jeg tror". Dette er jo uansett ord som ligger underforstått i en setning som "din forbanna idiot".

Om politimannen føler seg forulempet er en subjektiv vurdering, og det avhenger veldig av hans erfaring og hva han føler som forulemping.
Sitat av Driftaway Vis innlegg
Det går stadig igjen tråder her på forumet hvor det snakkes nedlatende og respektløst om politiet. Stadig leser jeg om hvor idiotiske politiet er.
Vis hele sitatet...
Det finnes mange ålreite politifolk, men det finnes noen maktsykte drittsekker å. Husker når jeg var 14-15 år og ble tatt for noen drittungeting. Jeg var litt frekk i kjeften og fikk en knyttneve i brystet tilbake. Har også opplevd at de kjørte opp bak meg når jeg gikk for fortauet engang, og snidda meg med speilet bare på pur f. For å ikke snakke om den gangen de stoppa meg i en vanlig kontroll, var dritfrekke å påsto at jeg jugde om alt mulig og liknende.

Liker heller ikke kompismentaliten dems når det gjelder interne granskinger og liknende. Krasjer en politimann så er alt for ofte bare ett "hendelig uhell", mens om en vanlig person krasjer, er det brudd på paragraf 3 og uten lappen i 3mnd.
Sitat av Kenshi Vis innlegg
Om jeg ser en purk som går å patruljerer i en gate, hva blir følgene om jeg går rolig på siden og sier HELT normalt og uten å virke truende: Jævla pakkispurk, feite kuse, du lukter dritt e.l. ?

Vil jeg få et kne over nakken og lagt i jern eller vil politibetjenten ignorere det/be meg oppføre meg?


Har ikke vært i situasjonen selv og lurer på om ytringsfriheten gjelder her..?
Vis hele sitatet...
Du fortjener hvertfall rundjuling når du oppfører deg som en dritt.
Må si meg enig i det de fleste sier her. Mitt siste møte med politiet var en nyttårsaft når jeg og en hel del kompiser fyrte opp fyrverkeri på uansvarlig vis, og alle var 15. Politiet kjørte opp på sida av oss, og spurte hva vi gjorde på. Vi sa vi hadde de gøy, og etter fulgte en 20 minutters samtale med mimring, historier og latter ble forvekslet mellom partene. Vi fikk ikke engang tilsnakk. Ble bare bedt om "å roe litt ned".

Har derfor ingenting imot politiet, men skal så absolutt spør en om akkuratt dette neste gang jeg møter på noen på patrulje.