Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  170 39098
Kobberklorid regner jeg med?
Jeg fikk også noen hvite krystaller på min kobber katode. Jeg trodde det var kaliumklorat jeg.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Søren Klype Vis innlegg
Kobberklorid regner jeg med?
Vis hele sitatet...
har ikke noe kobber på anoden eller katoden hvis det var det du mente? Bruker ren grafitt
Okay, leste bare noe greier om kobber jeg.
My mistake!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Sitat av Big B Vis innlegg
Jeg fikk også noen hvite krystaller på min kobber katode. Jeg trodde det var kaliumklorat jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke garantere, men det er imot teorien Jeg fikk ingenting før etter jeg hadde kjørt cellen og den hadde ligget en stund.

Sitat av Søren Klype Vis innlegg
Kobberklorid regner jeg med?
Vis hele sitatet...
Bruker du kobber, er det snarere kobberklorat som er et høyst sensitivt og kraftig høyeksplosiv som er nesten umulig å håndtere. Er derfor du ikke skal bruke kobber til katode i dette

Sitat av hanse Vis innlegg
har ikke noe kobber på anoden eller katoden hvis det var det du mente? Bruker ren grafitt
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen gode forslag, fikk ikke dette selv. Mulig noe har krystalissert på den pga temperaturskifte med da har det lite med selve reaksjonen å gjøre. Kan være klorid eller klorat.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Har ikke funnet ny strømkilde til cellen min enda, men da jeg skulle prøve å lage rød jernoksid idag, begynte jeg å lure på om det er noe feil med grafitt anoden min. da jeg skulle prøve å lage rust brukte jeg først en spiker som katode og grafitt som anode. Da boblet det ganske lite. Men da jeg byttet grafittanoden med en til spiker bruste det villt og cellen ble veldig varm.

Tror dere det er noe galt med grafitten min, at den ikke leder strøm godt? Eller er det bare anoden som korroderer?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Etter hva jeg har lest skal man ikke bruke grafittelektroder i jernoksidproduksjon. Se metode 2: http://www.frogfot.com/synthesis/ironoxide.html
Sitat av hanse Vis innlegg
Har ikke funnet ny strømkilde til cellen min enda, men da jeg skulle prøve å lage rød jernoksid idag, begynte jeg å lure på om det er noe feil med grafitt anoden min. da jeg skulle prøve å lage rust brukte jeg først en spiker som katode og grafitt som anode. Da boblet det ganske lite. Men da jeg byttet grafittanoden med en til spiker bruste det villt og cellen ble veldig varm.

Tror dere det er noe galt med grafitten min, at den ikke leder strøm godt? Eller er det bare anoden som korroderer?
Vis hele sitatet...
Det er anoden som korrodere mest. Så når du skal lage Fe2O3, så skal jerntingen være på anoden(+).
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Etter hva jeg har lest skal man ikke bruke grafittelektroder i jernoksidproduksjon. Se metode 2: http://www.frogfot.com/synthesis/ironoxide.html
Vis hele sitatet...
Ok! så da trenger det ikke være noe galt med grafittanodene mine når jeg bruker de til kloratproduksjon? Jeg hadde spiker imellom spikerkatoden og grafitt-anoden og det var meninga at de skulle korrodere.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Leder de strøm er de oftest OK.
Tror dere denne vill duge for og lage noen få gramm?

Fy, for et dårlig bilde.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Forklar nærmere hva du har gjort.Veldig dårlig bilde å se med.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sikker på at sugerøret tåler klor?
Det er to elektroder stukket inni borra hull i en plast boks tettes med kitt. Jeg hvet at platen i boksen takler det mesete uten og forandre seg.
Sugrøret var til og lede vekk klor gassen med.
Tror derre sugrøret vill herpes, går jo ann og bytte det i ny og ned da.
Det blir vell ikke så varmt at plast smelter i cella?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Grafitt-anoder?
ja, de er laget av graffit, veier nesten ingen ting og leder strøm, fine og rene er de også.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
PP er fin plast til celler og er veldig mye brukt i slike bokser. Er det det vil alt gå bra. PE er litt værre, men holder oftest greit.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Gruff Vis innlegg
Det er to elektroder stukket inni borra hull i en plast boks tettes med kitt. Jeg hvet at platen i boksen takler det mesete uten og forandre seg.
Sugrøret var til og lede vekk klor gassen med.
Tror derre sugrøret vill herpes, går jo ann og bytte det i ny og ned da.
Det blir vell ikke så varmt at plast smelter i cella?
Vis hele sitatet...
Tror ikke du vil bytte sugerøret.. Klor kan drepe deg på et øyeblikk, og det er langt fra en behagelig død. Kjøp en slange på Biltema du.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Tror ikke du vil bytte sugerøret.. Klor kan drepe deg på et øyeblikk, og det er langt fra en behagelig død. Kjøp en slange på Biltema du.
Vis hele sitatet...
Å drepe på et øyeblikk er en mildt overdrivelse. Pust inn små mengder klor, og det kommer til å gjøre skikkelig vondt, ta et magadrag... Vel, da snakker vi mer noe død-aktig. Vi kan vel uansett si at man ikke skal puste inn klor, punktum.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Og en slik celle vil vanligvis ikke produsere dødelig mengde klor så lenge det slippes ut kontinuerlig.
Jo, men det er bra. Da høres den jo ikke så halv gæern ut, men kan jeg lede kloret i vann eller noe får og binde det? Eneste jeg har hårt om er NCl3 som jeg IKKE planlegger og bruke det til, hvis det er så farlig som jeg har hørt.
Angående klor, bestemorra mi blanda salmiakk og klorin vaskemiddel en gang, ho gikk nesten i bakken.
Nå leste jeg på wikipedia, selv om det blir ganske varmt burde en liter van klare værtfall 1.5 Klor gass, hvet noen circa hvor mye en liten celle som den lager på et døgn, ikke "så" sterk strøm heller svak Amper, men 12V.
Burde dette funke hvis det ledes ned i en 1.5 liters flaske som byttes dagelig?

Ps. Noen som har noen tips for bruk av Klor gass?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Å drepe på et øyeblikk er en mildt overdrivelse. Pust inn små mengder klor, og det kommer til å gjøre skikkelig vondt, ta et magadrag... Vel, da snakker vi mer noe død-aktig. Vi kan vel uansett si at man ikke skal puste inn klor, punktum.
Vis hele sitatet...
Overdrivelser er bra. Da lærer de seg å respektere det.

Og Anders, du sa vanligvis, det har du jo forsåvidt rett i, men hvis du er heldig kan du virkelig få fart på cella (står på en av sidene linket til på førstesida, gidder ikke å oppdrive URL-en akkurat nå), og da kan du få skremmende mengder klor..

Men sånn som Up (endring: oops; mente Bjølg) sa, ikke pust inn klor. Sørg for at det tas hånd om, og respekter giftige gasser..
Nå er cella mi igang, så fort jeg satt i strømmen begynte det og boble ved begge anodene.
Har hatt den på i 20t, men ser ingen store krystaller bare så hvite "sandkorn" på bunnen i cella.
Den er heller ikke varmere en rom tempratur, når burde jeg sjekke PH justere og såndt,
noen som har tips & trix som ikke er postet alerede?

Ingen krystaller enda, det er vel ikke noe som kan gjøre at den bare lager hydrogen, oksygen og klor?
Eller kan det bare ta tid før det kommer noe? Vannet var mettet med KCl og litt NaCl (66/33) så den burde vel funke når jeg ser tydelige reaksjoner? (Bobbler)
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Var i Sverige i helga, og i butikken fant jeg noe MEGET intreressant!

"Jozo Mineralsalt med Jod", inneholder 70% KCl og 30% NaCl! INGEN sulfater!!
Det selges i grønne bokser på 450 gram for ca. 20 svenske, overlegen kilde til KCl? Oh yes!
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Det inneholder fortsatt NaCl som vi egentlig ikke vil ha der
Hvor stort innehold av KCl er det i de saltboksene de selger i Norge? 60-90%?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Det inneholder fortsatt NaCl som vi egentlig ikke vil ha der
Vis hele sitatet...
Er NaCl ett problem da? Leste at Frogfot-fyren har brukt Seltin 40/60 NaCl/KCl for å felle ut med..
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Det inneholder fortsatt NaCl som vi egentlig ikke vil ha der
Hvor stort innehold av KCl er det i de saltboksene de selger i Norge? 60-90%?
Vis hele sitatet...
Er 66% i LO salt som er det sterkeste jeg har sett.

Vi vil ikke ha NaCl fordi det forstyrrer alle andre farger enn gul. Du kan rekrystallisere da.
Mhm, Lo salt brukte jeg også.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå har den stått og bobbla 2 uker, jeg filtrerte litt og kokte det opp ute på en gass brenner i et test rør. La det til tørk i noen dager, men når jeg blandet de tørka krystallene med sukker 60/40 og tenner på skjer det ingen reaksjon uten at sukkeret smelter. Kan det ha skjedd noe feil slik at KCl ikke har blitt til KClO3 ?
Gjorde en Ph test med BTB løsningen var helt nøytral.
Under hele prossesen har det fert masse bobbler og brusing ved begge karbon stavene, masse klor lukt også hvis jeg tar av lokket, alt annen klor ble ledet via et sugrør som jeg bytta med en slange ette hver til en vann tank. Vannet var deffinitivt fult av klor.
Sitat av Gruff Vis innlegg
Nå har den stått og bobbla 2 uker, jeg filtrerte litt og kokte det opp ute på en gass brenner i et test rør. La det til tørk i noen dager, men når jeg blandet de tørka krystallene med sukker 60/40 og tenner på skjer det ingen reaksjon uten at sukkeret smelter. Kan det ha skjedd noe feil slik at KCl ikke har blitt til KClO3 ?
Gjorde en Ph test med BTB løsningen var helt nøytral.
Under hele prossesen har det fert masse bobbler og brusing ved begge karbon stavene, masse klor lukt også hvis jeg tar av lokket, alt annen klor ble ledet via et sugrør som jeg bytta med en slange ette hver til en vann tank. Vannet var deffinitivt fult av klor.
Vis hele sitatet...
Om du kokte vannet helt til alt vannet var borte, så tørket du de krustallene som du satt igjen med? Det må du ikke gjøre, fordi vannet innholder store mengder med KCl.
Du burde koke opp, til alle krystallene er løst opp, så filtrerer du, mens det er varmt, slik at du blir kvitt all grafitten. Da skal du få en klar blanding. Så kjøler du ned til romtemperatur igjen, da vil KClO3en rekrystallere. Når alt har rekrystallert så heller du ut så mye vann så mulig. Så legger du krystallene i en sikt å skyller over med kaldt iskaldt vann. Så legger du de til tørk.
AHA!
Jeg kokte vekk 1/2 av vannet, kjølte det til 4 grader og filtrerte krystallene.
Men jeg hadde aldri noen krystaller i cella, de er feil det?

Hvorfor danna det seg aldri krystaller i cella i tror dere? Er ikke så mye som går an og gjøre feil vannet var mettet med 66/33 KCl og NaCl.
To graffit stenger med 9V + og - på, sto i 12 dager +/- uten lange pauser, satt en strek på cella vannet var gjevnt hele tiden?
Da har jeg vel ikke gjort noen feil da?
Sitat av Gruff Vis innlegg
AHA!
Jeg kokte vekk 1/2 av vannet, kjølte det til 4 grader og filtrerte krystallene.
Men jeg hadde aldri noen krystaller i cella, de er feil det?

Hvorfor danna det seg aldri krystaller i cella i tror dere? Er ikke så mye som går an og gjøre feil vannet var mettet med 66/33 KCl og NaCl.
To graffit stenger med 9V + og - på, sto i 12 dager +/- uten lange pauser, satt en strek på cella vannet var gjevnt hele tiden?
Da har jeg vel ikke gjort noen feil da?
Vis hele sitatet...
Hmm... først av alt så tror jeg spenningen er for høy, ta heller å seriekoble 2 celler, slik at du får 4,5V over hver celle.
Jeg er litt usikker på om det saltet ditt funker, jeg ville heller prøvde med enden NaCl eller KCl.
Når jeg skal mette en løsning med KCl så tilsetter jeg 35g KCl pr. 1dl vann, så koker jeg dette opp. til jeg ser at alt har løst seg ut i vannet. så kjøler jeg det ned til romtemperatur, og lar det stå over natta. Så filtrerer jeg ut de krystallene som er til overs.
Kan prøve det.
Er de 4dl jeg har noe og spare på eller burde jeg bare kaste de?
Sitat av Gruff Vis innlegg
Kan prøve det.
Er de 4dl jeg har noe og spare på eller burde jeg bare kaste de?
Vis hele sitatet...
Tviler på det...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Jeg har nå fått tak i en platina elektrode for testing, kanskje jeg også skal prøve å fremstille kaliumperklorat, ikke bare klorat.

Men det jeg stusser på er at det bobler like mye ved katoden som anoden. Jeg bruker en pc- strømforsyning. Er dette feil (har jeg vekselstrøm?) eller blir det sånn med likstrøm også?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Det skal vel helst boble mest ved katoden, men jeg tviler på at der er krise. Kjør til du er ferdig og finn ut hva du har fått
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Det skal vel helst boble mest ved katoden, men jeg tviler på at der er krise. Kjør til du er ferdig og finn ut hva du har fått
Vis hele sitatet...
åja! jeg hadde av en eller annen grunn fått for meg at det skulle boble mest ved anoden, og svært lite ved katoden :P Men da så. takk for hjelpen.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Er ved katoden at H2 dannes og den er ikke med i reaksjonen
▼ ... over et år senere ... ▼
Er det noen som har en guide for å lage en klorat celle for å lage kaliumklorat?
Jeg har de fleste deler.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
En fin start er å lese denne tråden!
Ta også en titt på de linkene i den første posten i denne tråden.
Frogfot.com hadde også en nydelig guide (som også er en av linkene på førsteposten)! Dessverre har siden hans blitt lagt ned men så smart som jeg var tok jeg en kopi av kloratcelleguiden hans, har lagt den ut her:
http://www.thscience.no/dump/frogfot...hlorateel.html
http://www.thscience.no/dump/frogfot...ratecell1.html
Der er det forklart veldig godt med tekst, bilder og tegninger!
Cellene til frogfot (Alex) er litt avanserte en det de må være, man kan også lage en med en plastboks og 2 karbonstaver som en her på forumet gjorde (er bilder og forklaring av det i denne tråden)

Vær så god og lykke til
Jeg leste selfølgelig hele tråden, men det var lite som var godt forklart.
Hva kan jeg bruke som katode og anode? Jeg har ingen sånne gamle batterier : (
Kan jeg bruke insiden på en blyant?

EDIT: Jeg har et spørsmål til. På denne videon er det en guide på hvordan man lager en kloratcelle.
Det står du trenger: "a non-reducing potassium salt (such as KOH, K2SO4, KCl or potash (K2CO3)".
Kan jeg bruke KNO3 isteden?

Glemte videolinken : O
http://www.youtube.com/watch?v=kKdUfqjZ-ZI
Sist endret av looperjohn; 22. februar 2009 kl. 13:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den editen din lo jeg faktisk så høyt av at jeg tror naboen hørte meg!
Hvorfor? Men kan du hjelpe meg : D
Jeg tror neppe du kan bruke innsiden av en blyant, den vil gå fra hverandre ganske fort. Jeg brukte karbon elektroder til å prøve å lage klorat, men de forsvant ganske fort så jeg ga opp.
Jeg har to spørsmål.
Får jeg kaliumklorat av elektrolyse av bare kaliumklorid eller må jeg ha natriumklorat i tillegg? I så fall hvordan skal jeg blande disse?

Det andre spørsmålet jeg har er åssen jeg rekrystalliserer fyrstikkpulver for å få kaliumklorat? Jeg har prøvd, men endte bare opp med trefliser!

EDIT: Ja, jeg har søkt og lest igjennom tråden, men fant ingen konkrete svar.
Sist endret av looperjohn; 27. februar 2009 kl. 20:52.
Etter det jeg vet så trenger du ikke blande kaliumklorid og natriumklorat (klorid du mente?)
Jeg mente det jeg skrev, men det var sånn jeg kanskje trodde det skulle være.

Jeg spør igjen:
Det andre spørsmålet jeg har er åssen jeg rekrystalliserer fyrstikkpulver for å få kaliumklorat? Jeg har prøvd, men endte bare opp med trefliser!

EDIT: På Pyroguide står det: "For this purpose, sodium chlorate is prepared first by electrolysis. It may also be obtained as a herbicide in some countries (France, for example) Then, by double decomposition with potassium chloride, potassium chlorate is prepared from this solution. The product is recrystallised, dried and powdered."

Hvordan gjør jeg dette?
Sist endret av looperjohn; 27. februar 2009 kl. 21:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av mikkello Vis innlegg
Jeg mente det jeg skrev, men det var sånn jeg kanskje trodde det skulle være.

Jeg spør igjen:
Det andre spørsmålet jeg har er åssen jeg rekrystalliserer fyrstikkpulver for å få kaliumklorat? Jeg har prøvd, men endte bare opp med trefliser!
Vis hele sitatet...
Nei, du skal ikke blande kaliumklorid og natriumklorat som bruk som elektrolytt i en kloratcelle nei.

Treflisene skal jo bli fanget opp av filteret?!
Kaliumkloratet løser seg i vannet som går igjennom filteret, damper du bort vannet, vil du sitte igjen med litt kaliumklorat.
Går det ann å koke det for å løse opp fyrstikkpulveret, filtrere og fryse det ned, istede for å koke vekk vannet?
Opplevde noe som jeg vil kalle direkte sinnsykt for 30 minutter siden!

Var ute på isen oppe i skogen noen km. fra der jeg bor.
Fyrte av litt flash og HE blant annet.
Holdt på en stund med sprengningen og sparte en svær flashbombe på ca. 250 gram til slutt.
Men da hadde jeg ikke mer vanlig lunte igjen, bare lunter som det var montert fenghetter bestående av 5 gram AP på.
Tenkte at det gjorde susen for jeg hadde faktisk brukt flere mindre fenghetter tidligere på dagen uten problemer. Også på flash.
Jeg la fenghetta helt inntil toppen på flashladningen og tente på, men til min store fortvilelse så smalt bare fenghetta!

Da jeg kom bort til avfyringsstedet var det strødd KClO3 og german dark utover isen. Papphylsen som det lå i hadde store skader.
Det jeg lurer på er hvordan i det svarteste er dette mulig?!
Jeg har hverken sett eller hørt om lignende episoder før!