Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  170 39071
Oppdatering fra min side også, nå har jeg satt 48 grafittanoder i linolje, å hånda mi stinker av linolje og white spirit.

Anders: Så bra at det funker!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Linolje er nok bedre ja Skal få lagt opp en klorattestvideo og. Akkurat nå lager jeg bariumklorat.
Endret, bariumklorat krever høyere spenning, så jeg gikk for natrium (måtte helle ut god bariumklorid..).
Har noen bilder.

Ting skjedde ganske hissig der. Kjørte på mask 16A i en liten 4dl celle! Var for å teste forsyningen. Tok 1 døgn å produsere dette (ca 150g).
http://www.geocities.com/kvakkelars/graphitesodiumchlorate.JPG

Nå filtreres løsningen.
http://www.geocities.com/kvakkelars/Filtrering.JPG

Her er energimåler fra Clas Ohlson som jeg bruker til å måle ampere, billig og genial!
http://www.geocities.com/kvakkelars/Energimaler.JPG
▼ ... over en uke senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Fikk et slags analyseark på produktet 60er Kali fra FK.
Her er det:
Muriate of Potash 'granular'
-----------------------
EC FERTILISER
Muriate of Potash 60
60 % K2O, water-soluble potassium oxide
Version 2 printing date: 2006 10 10

Chemical Analysis:
• Potassium Chloride (KCl) 95.4 %
• Others (NaCl, MgCl2, K2SO4, MgSO4,CaSO4, etc.) 4.4 %
• Moisture 0.2 %

Granulometry:
• Tyler Mesh + 5 > 4 mm 10 %
• Tyler Mesh - 9 < 2 mm 5 %
• Tyler Mesh - 32 < 0.5 mm 0.5 %
• SGN 300

Storage:
• Bulk Density approx. 1,040 kg/m³ abt. 65 lbs/ft³
• Bulk Density (packed) approx. 1,100 kg/m³ abt. 69 lbs/ft³
• Angle of Repose approx. 36 °

Keep in a dry place and protect from moisture. A bituminous coating is recommended
for the floor and walls of bulk stores. Metal surfaces should receive a corrosion resistant
coating. Wooden walls and roof trusses are ideal. It is recommended to cover bulkstored
product with a plastic tarpaulin especially in case of high atmospheric humidity.
Application:
Muriate of Potash 'granular' is a highly concentrated potash fertiliser and is suitable for
all chloride tolerant crops and applicable for all types of soils.
Som denne viser, inneholder dette produktet en del risiko stoffer for produksjon av klorat. En rekrystallisering vil sannsyneligvis gjøre det brukbart til perklorat, men det høye sulfatinnholdet gjør det ugunstig til klorat. Aner ikke hvordan de kan fjernes, men det bør finnes en metode.
Er greit i eksperimentelle mengder, men når vi snakker langvarig bruk vil risikoen være uakseptabel for min del.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
er det noen her som har mulighet til å selge meg 10 stk gouging rods og/ eller 1 kg KCl? Hadde tenkt å prøve meg på framstilling av kaliumklorat/perklorat.

Er det noen som har hatt problemer med KCl fra felleskjøpet? (pga. sulfatinnholdet?)
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Er neppe noen som har hatt problemer med sulfat, men de kan komme med tid. Er ikke slik at de kommer lurende sakte. Når de først kommer, kommer de kjapt og noe går i lufta (selvantenning)
Men er sulfater vannløselig da? For i det tilfellet så kan det jo være at dette blir fjernet under filtrering av elektrolytt. Dette må gjøres uansett, siden vannet er veldig gromsete.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Er litt forskjellig på løseligheten men MgSO4 er veldig løselig. De andre ligger likt til under klorat så det er nok vanskelig å fjerne på den måten. Evt. hvis noen er løselig i alkohol.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
kjøpte en karbonstang på en rc hobbybutikk i går. Det var ikke særlig billig, men greit til testing. 1 m lang og 0,6 mm i diameter kostet 80 kr. men karbonstangen er liksom så veldig blank på utsiden. gjør dette noe?

Ingen som har 1-2 kilo kaliumklorid som de kan selge meg?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Det var litt dyrt ja.
Hmm... sikker på at det ikke er et kobberbelegg eller noe annet utenpå karbonstangen? Har du et bilde av den? Supert at du har fått skaffet deg grafittanode til testing da
Sitat av hanse Vis innlegg
1 m lang og 0,6 mm i diameter
Vis hele sitatet...
Eller 0.6 cm i diameter..?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Bauer Vis innlegg
Eller 0.6 cm i diameter..?
Vis hele sitatet...
Tror jeg skjønte det. 0.6 mm hadde vært litt for lite. Og mine graftittanoder er 0,8 cm eller da 8 mm i diameter (og 305 mm i lengden).
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Tror jeg skjønte det. 0.6 mm hadde vært litt for lite. Og mine graftittanoder er 0,8 cm eller da 8 mm i diameter (og 305 mm i lengden).
Vis hele sitatet...
mente selvfølgelig 6 mm
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Det var litt dyrt ja.
Hmm... sikker på at det ikke er et kobberbelegg eller noe annet utenpå karbonstangen? Har du et bilde av den? Supert at du har fått skaffet deg grafittanode til testing da
Vis hele sitatet...
Er ikke kobber på slike og de er MYE bedre enn kullelektroder! Sinnsykt høy kvalitet!
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Jeg har nå laget en veldig enkel test celle siden jeg ennå ikke har fått tak i en pc- strømforsyning, men det virker ikke som det skjer noe i cella.

Den er som sagt veldig amatørmessig og består av grafitt anode, rustfritt stål cathode (spiseskjeskaft, funker dette?), og har en batterilader (12V/90W) som strømskilde. vet at det beste er at spenningen ligger mellom 3,8 og 4,2 volt. Kan det være det som gjør at det ikke skjer noe? trodde det bare hisset opp elektrolysen?

takk for alle svar!
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Skal bare nevne at jeg kommer med bilder o.l av cellen min så fort som mulig. Jeg har alt klart bortsett fra elektrolytt. Kullelektrodene mine er 6mm i diameter de også. Kjøpte en pakke med 50 stk for 185kr
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Sitat av hanse Vis innlegg
Jeg har nå laget en veldig enkel test celle siden jeg ennå ikke har fått tak i en pc- strømforsyning, men det virker ikke som det skjer noe i cella.

Den er som sagt veldig amatørmessig og består av grafitt anode, rustfritt stål cathode (spiseskjeskaft, funker dette?), og har en batterilader (12V/90W) som strømskilde. vet at det beste er at spenningen ligger mellom 3,8 og 4,2 volt. Kan det være det som gjør at det ikke skjer noe? trodde det bare hisset opp elektrolysen?

takk for alle svar!
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart ikke strømforsyningen det skorter på her. Må være elektrolytten eller elektrodene. Sikker på at karbonet dit leder strøm?
Og har du hatt i nok klorid i cellen? 12V er greit. Hovedsaken med lav volt er at det blir billigere (hvis du ikke kan noe elektronikk, ikke spør..).
Det skal ikke påvirke elektrolysen særlig annet enn at det vil gi mulighet for høyere strømstyrke.
Prøv og bytt ut anoden med noe annet med metall, på den måten får du testet strømforsyningen og elektrolytten.

Det som og kan være er at strømforsyning din skrur seg automatisk av, fordi strømmen blir for stor, så du kan da også prøve å ta stikkontakten ut, ta eletrodene lenger fra hverandre, så sette stikkontakten inn igjen.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
det var faktisk strømforsyningen :P Det var nok en slags bryter som slo ut når man ikke lader batterier. Istedenfor prøvde jeg et fritidsbatteri på 12V, og da funket det
Nå har jeg også koblet sammen to celler i serie for å minske spenningen.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Linolje er nok bedre ja Skal få lagt opp en klorattestvideo og. Akkurat nå lager jeg bariumklorat.
Endret, bariumklorat krever høyere spenning, så jeg gikk for natrium (måtte helle ut god bariumklorid..).
Har noen bilder.
Vis hele sitatet...

Hvor kjöpte du din bariumklorid?

Er det noen som har prövd å lage ammonium perklorat? Virker litt farlig
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Lagde selv, med saltsyre og bariumkarbonat. Ammoniumperklorat er ikke farlig å lage på den rette måten, men derimot umulig å lage på den jeg tror du tenker på
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
har nå skaffet meg en pc power supply, men det er jo et hav av ledninger bak på den. Hvilke skal jeg velge? Det står: " röd=5V og 20 A". Skal jeg da ta to röde ledninger for å få 20 A i 5 V? Skal skaffe meg likeretterbro snart, men vil teste om den funker i det hele tatt först.

Beklager de dumme spörsmålene
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Kan Seltin salt være en kilde til kaliumklorid? Det inneholder 40%.
Sitat av hanse Vis innlegg
har nå skaffet meg en pc power supply, men det er jo et hav av ledninger bak på den. Hvilke skal jeg velge? Det står: " röd=5V og 20 A". Skal jeg da ta to röde ledninger for å få 20 A i 5 V? Skal skaffe meg likeretterbro snart, men vil teste om den funker i det hele tatt först.

Beklager de dumme spörsmålene
Vis hele sitatet...
Da bruker du den røde ledningen ja. Jeg lærte mye om PSUen til PC når jeg leste her:

http://web2.murraystate.edu/andy.bat...owersupply.htm

Jeg anbefaler at du gjør det samme.

Du trenger ikke likeretterbro til PSUen, der er det allerde likespenning, så du kan bare koble anode til rød, og katode til svart. Da får du som du sa, 5V og en kapasitet på 20A, noe som er veldig bra.....til å begynne med iallfall.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Big B Vis innlegg
Da bruker du den røde ledningen ja. Jeg lærte mye om PSUen til PC når jeg leste her:

http://web2.murraystate.edu/andy.bat...owersupply.htm

Jeg anbefaler at du gjør det samme.

Du trenger ikke likeretterbro til PSUen, der er det allerde likespenning, så du kan bare koble anode til rød, og katode til svart. Da får du som du sa, 5V og en kapasitet på 20A, noe som er veldig bra.....til å begynne med iallfall.
Vis hele sitatet...
Ok! skal gjöre det
Hvor stor celle er ideelt for 20A?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av hanse Vis innlegg
Har lest at det kan brukes ja Men det innholder vel sulfat?
Jeg kjöpte et annet merke på ultra som var 60% kaliumklorid. Husker ikke hva det heter i farten. Et eller annet kinsisk :P.
Vis hele sitatet...
Seltin inneholder: 50% NaCl, 40% KCl, 10% MgSO4

Hvor komplisert blir det å få ut natriumkloridet og magnesiumsulfatet?
I alle fall veldig mye mer komplisert enn å kjøpe kaliumklorid på FK.

Det er flere måter å bevege seg mot problemstillingen. Du kan jo prøve å se på noen løselighetstabeller eller kokepunkter for de aktuelle stoffene og se om utfelling/ å dampe ut det andre er aktuelt.
Sitat av hanse Vis innlegg
Ok! skal gjöre det
Hvor stor celle er ideelt for 20A?
Vis hele sitatet...
Jeg har lest 2A pr. dl, og andre plasser har jeg lest 8A pr. liter. Så jeg ville godt får 1A pr. dl.
Men så kan du ikke ha får stor ampere pr. cm2 på anoden vis du bruker grafitt.

Så: Jeg anbefaler at du har så ameg ampere så anoden tilater, som er 0,03A/cm2. Dermed så rekner du bare ut overflaten til grefittanoden med denne formelen:

3,14*diameter i cm*hvor mange cm under elektrolytten anoden er*0,03 = Hva maks ampere er for grafittanoden, uten at den eroderer for mye.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Big B Vis innlegg
Jeg har lest 2A pr. dl, og andre plasser har jeg lest 8A pr. liter. Så jeg ville godt får 1A pr. dl.
Men så kan du ikke ha får stor ampere pr. cm2 på anoden vis du bruker grafitt.

Så: Jeg anbefaler at du har så ameg ampere så anoden tilater, som er 0,03A/cm2. Dermed så rekner du bare ut overflaten til grefittanoden med denne formelen:

3,14*diameter i cm*hvor mange cm under elektrolytten anoden er*0,03 = Hva maks ampere er for grafittanoden, uten at den eroderer for mye.
Vis hele sitatet...
synes ikke anodene mine eroderer i det hele tatt. Vet ikke hvor mange amper det er i cellen, men skal kjøpe meg et ampermeter snart.

Er den eneste ulempen med 12 V at strømkostnaden blir høyere og at anoden eroderer fortere?
Sitat av hanse Vis innlegg
synes ikke anodene mine eroderer i det hele tatt. Vet ikke hvor mange amper det er i cellen, men skal kjøpe meg et ampermeter snart.

Er den eneste ulempen med 12 V at strømkostnaden blir høyere og at anoden eroderer fortere?
Vis hele sitatet...
Ja, du burde få tak i en PC strømforsyning, og bruke 5V eller 3,3V. De er kjempe gode til elektrolyse.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Vet ikke om de eroderer raskere, men det er ihvertfall ikke økonomisk lønnsomt nei.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Big B Vis innlegg
Ja, du burde få tak i en PC strømforsyning, og bruke 5V eller 3,3V. De er kjempe gode til elektrolyse.
Vis hele sitatet...

jeg har en pc strømforsyning Men hvis ikke anoden min eroderer noe særlig på 8A i 12V er vel det bedre/raskere?Har kjørt den i 2 døgn uten at den nesten ikke har erodert i det hele tatt. Er litt morsommere når det bobler litt mer :P

Går det an å kjøre å bruke LO salt (min 66% KCl, maks 33,3 % NaCl, resten magnesiumsilikat) direkte som elektrolytt? Hva må jeg i såfall gjøre for å få mest mulig kaliumklorat?

Jeg lurer også på hvor viktig det er med riktig temperatur og Ph i cellen?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Vet ikke om de eroderer raskere, men det er ihvertfall ikke økonomisk lønnsomt nei.
Vis hele sitatet...
blir det så dyrt? Dette er jo bare en test


unnskyld at jeg spør igjen Pyro Anders, men hvor fikk du ta i bariumkarbonaten din?
Har sett det på en svensk potteri side, men ikke i Norge.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Er akkurat like effektivt med 12V 8A og 3,3V 8A.
Spenningen har liten effekt på selve prosessen, men vil jo gjøre det dyrere da. Hvis du bruker grafitt skal de fint tåle 2 døgn under brukbare forhold. Problemet er at kontaktene bruker å erodere, men ofte etter en tid uten bruk. Det ligger gjerne igjen noe fra forrige run som tærer når de ligger ubrukt.
Du bør heller bruke ren NaCl først og så tilsette LO salt i natriumkloratløsningen. Kaliumklorat vil forhåpentligvis utfelles. Årsaken er at natriumklorat og kaliumklorat er en mer ugunstig miks å skille. Ph og temperatur, spesielt den siste, vil påvirke effektiviteten men også anodene.
Du bør ha så høy temperatur som anodene tåler (grafitt, maks 40*C, PbO2, maks 70*C), men det er viktig å ikke overstige denne. Ph har litt effekt, men ikke så mye som temperatur.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Er akkurat like effektivt med 12V 8A og 3,3V 8A.
Spenningen har liten effekt på selve prosessen, men vil jo gjøre det dyrere da.

Ok. Men hvorfor bobler det mer når jeg bruker 12 V og 8A, enn 5V og 20A

Du bør ha så høy temperatur som anodene tåler (grafitt, maks 40*C, PbO2, maks 70*C), men det er viktig å ikke overstige denne. Ph har litt effekt, men ikke så mye som temperatur.
Vis hele sitatet...
Hvordan oppnår jeg denne temperaturen lettest mulig? Må man ha cellen inne?
Har lest at man kan isolere cellen, men hjelper det så mye, og på hvilken måte gjør jeg dette.

Er jo ganske kaldt ute for tiden, så elektrolytten har vært ganske kald
MAKS 40*C. Så du kan fint ha cella ute.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Jepp, men er den veldig kald (bør være minst 20*C) kan du isolere eller øke strømstyrken. Vanligvis er problemet for høy temperatur så du kjører nok med litt lav styrke.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Jepp, men er den veldig kald (bør være minst 20*C) kan du isolere eller øke strømstyrken. Vanligvis er problemet for høy temperatur så du kjører nok med litt lav styrke.
Vis hele sitatet...
var ute og kjente på vannet nå, og det er kaldt. ikke noe særlig varmt i det hele tatt.
Lurer på om jeg har koblet til pc-strømforsyningen feil. Noen som kan legge inn et bilde med bilde av hvordan de har koblet inn strømforsyningen?
Sitat av hanse Vis innlegg
var ute og kjente på vannet nå, og det er kaldt. ikke noe særlig varmt i det hele tatt.
Lurer på om jeg har koblet til pc-strømforsyningen feil. Noen som kan legge inn et bilde med bilde av hvordan de har koblet inn strømforsyningen?
Vis hele sitatet...

Har du koblet grønn ledning til jord? Vis ikke så vil ikke strømforsyningen skru seg på.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Big B Vis innlegg
Har du koblet grønn ledning til jord? Vis ikke så vil ikke strømforsyningen skru seg på.
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg ikke gjort Beklager spørsmålet, men hvordan gjør jeg dette?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ta enkelt og greit en svart og en grønn ledning mot hverandre
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Raptor-Rub Vis innlegg
Ta enkelt og greit en svart og en grønn ledning mot hverandre
Vis hele sitatet...
den ene grønne ( har bare en) og hvilken som helst svart?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Ja. Jeg har også bare en grønn på min.
Bare koble den på hvilken som helst svart en og du vill se at viften går fint og stille rundt.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Ja. Jeg har også bare en grønn på min.
Bare koble den på hvilken som helst svart en og du vill se at viften går fint og stille rundt.
Vis hele sitatet...
Viften gikk faktisk før jeg koblet på den grønne også. Ser ikke til at det skjedde mer i cella da jeg koblet disse.

Tror jeg prøver en ny strømforsyning.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
De fleste slike har cut off funksjon ved overbelastning, men viften vil likevel gå. Mulig den har slått ut. Det du trenger er nok et multimeter. Du får et billig et på Biltema som holder til dette.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
De fleste slike har cut off funksjon ved overbelastning, men viften vil likevel gå. Mulig den har slått ut. Det du trenger er nok et multimeter. Du får et billig et på Biltema som holder til dette.
Vis hele sitatet...
ja, må nok ha det. Har vært på clas ohlson og sett litt. Hvor mange ampere burde den kunne måle? De fleste måler jo 0- 10 ampere.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Finnes noen som måler 20A, det er praktisk, men i større celler blir multimeter for pinglete. Det beste er nok energimåler fra clas (søk). Koster lite og måler watt som du må regne ut ampere med denne formelen:

A=ampere P=watt U=spenning

A = P/U

Husk også at størforsyningen sløser en del størm som du bør finne ut av.
Jeg målte dette ved å koble på en lyspære, sku på og måle amperen til selve pæra med multimeter og så bruke energimåleren til å måle ampere på hele oppsettet. Du trekker fra det bære brukte fra oppsettet og finner ut hvor mye størm den sløser.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
takk for alle svar
Nå ligger det et hvitt belegg utenpå kathoden. Er dette klorat?
Ser skikkelig bra ut dette her ja!
Men en liten ting:
Etter elektrolyse heter det faktisk anolytt, ikke elektrolytt.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Sitat av hanse Vis innlegg
takk for alle svar
Nå ligger det et hvitt belegg utenpå kathoden. Er dette klorat?
Vis hele sitatet...
Nei, er nok erosjon fra katoden.

Søren Klype, bra med rettelse
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
ok. Hva består denne "erosjonen" av?