Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  170 39089
Trenger man ikke varme for at flash skal gå av? AP er jo en endoterm reaksjon så jeg tror ikke at kald skjokkbølge vil være nok for å detonere flash. Dog bare teori. Men var ikke lunten nær flashen? Eller satte du det opp slik at bare fenghetten var nær flashet?
Tull og tøys.
Jeg forklarte jo at jeg hadde gjort det flere ganger før i dag. :P
Denne typen flash går av ved slag også. Og som du vet har AP temmelig god slagkraft.
Bare fenghetten var i nærheten av flashet.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det var KClO3 flash? Det er like slagfølsomt som f.eks KClO3 og svovel?
For du har bare sjokk og satse på, om fenghetta din var godt pressa.
Selv ville jeg ikke satsa på AP til antenning av flash, nettopp av denne grunnen.
Skal sies jeg ikke er en KClO3 expert.

Vell vi kan konkludere med at AP ikke er en sikker anntenning til denne flashen da. Noen suksess og noen usuksess.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hei, vil bare si at jeg greide å utvinne ca. 1 teskje med kaliumklorat fra rundt 3 teskjeer med fyrstikkpulver i går.
Bilde:
http://i147.photobucket.com/albums/r289/Thoryllo/th_kaliumkloratfrafyrstikker.jpg
Trykk for større bilde.

Det er litt rosa pga. filtrerte bare en gang og det fjernet ikke all fargen.
Kan sikkert komme med en liten, kort og grei guide snart
Thoryllo: Hadde vært deilig med en guide på det ja, jeg har ikke fått det til : (


Jeg har en kloratcelle med kaliumklorid løsning stående å gå nå. Den har gått snart 24t.
Det har blitt noe hvitt på bunn, men grafitt elektrodene mine fra et par batterier er ikke så veldig slitt.
Er ikke det litt rart?
Jeg bruker en 300w strømforsyning fra en PC. Det bobler også litt fra den ene elektroden.
Jeg prøvde også elektrolyse av natrium klorid her en dag og jeg fikk en kraftig reaksjon. Det boblet no helt sinnsykt! Dette har ikke skjedd i den kloratcella jeg kjører nå.

Skal de bli store krystaller på bunn? Ser ikke ut som jeg har det.

Bilder:
http://bildr.no/thumb/357848.jpeg

Det er noe turkisfarga på ledningene, regner med det er en reaksjon fra kobberet på ledningene.
http://bildr.no/thumb/357850.jpeg

http://bildr.no/thumb/357849.jpeg

Sorry for dårlig kvalitet. De er tatt med mobilkamera i et mørkt rom.
Sist endret av looperjohn; 2. mars 2009 kl. 20:10.
Kan iallefall konstatere at boblene er klorgass.
Sitat av Dwerg Vis innlegg
Kan iallefall konstatere at boblene er klorgass.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg jo. Men er det noe jeg får gjort feil?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei
Jeg har nylig startet opp en gammel klorat celle, og jeg har tenkt meg ut på nytt område: lage perklorat Cellen min er egentelig en dobbelcelle, med 12DC "power supply". Hitill har cellen funket strålende. Nå som perklorat lagrene er tomme, og pengene er litt knappe orker jeg ikke bestille, derfor statser jeg på laging selv som midlertidig løsning.

Spørsmål:
1. Jeg har i det siste lest og funnet ut at jeg skal lage to DSA anoder. DSA er kort sagt en titanium stang coatet med TiO2 eller RuO2. I mitt tilfelle vil jeg bruke TiO2. Planen var å suspendere oksidet i vann, og sette en binder. Videre la vannet tørke bort, slik at det blir et belegg, og til slutt fjerne binderen ved varme behandling. Vil dette funke? Noen som har gjort slikt før?

2. Jeg lurer også på hvordan jeg kan være 100% sikker på at det jeg får som resultat er (nesten) rent perklorat? Det kunne jo fått ganske farlige følger hvis noe av kloratet ikke hadde blitt omgjort til perklorat, og jeg hadde brukt det til en stjernekomposisjon med svovel for eksempel. Tenkte man kunne bruke oppløsligheten i vann til å skille de? Er det en ide?

Takk for svar

Snakket med mr. Visser, og fikk svar på spørsmålene. Admins kan egentelig bare slette spørsmål...
Sist endret av Bob; 10. mars 2009 kl. 20:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har nå kjørt ferdig min andre celle med klorat og har fått grønne krystaller, (den første cellen jeg kjørte fikk jeg hvite krystaller). Er det noen som har noen ide om hva som kan gjøre det? Har kjørt samme oppsett, strøm, salt og prosess på begge cellene.

Takker for alle fornuftige svar.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hvilke elektroder brukte du? Grønt indikerer kobber (Cu+) eller jern (Fe2+).
Sist endret av BomberMan; 30. juni 2009 kl. 20:43.
Karbonstav, og det er samme som produserte hvite krystaller tidligere.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
kan jeg bruke salt med 50 % kalium klorid?, resten er bare NaCl

og viss anoden er graphite ka skal kadoden være? rustfritt stål eller kan anode og katode være graphite?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Litt gammel tråd, men uansett. baadpyro, du burde vel klarte å få fjerna natriumkloratet ved rekrystalering siden det er såpass stor forskjell på løsligheten dems i vann.

Hvilke salt i har vi i Norske butikker som inneholder greit med kaliumklorid uten noen sulfater eller annet driit?
Noen som har prøvd å fremstille kaliumklorat ved hjelp av klorin forresten?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
legalize_it: Er du interessert i store mengder, får du kjøpt 10kg(mener jeg) sekk på FK. Har kaliumklorid fra en slik sekk hjemme, og etter en filtring/krystallisering får jeg helt rene krystaller. Fjerner i alle fall alle synlige urenheter, og det funker flott til fremstilling av kaliumklorat.
"Jozo Mineralt salt" skal vist også inneholde greie mengder kaliumklorid, en kompis av meg som bruker det i sin celle
Stemmer det ja . Prøvde å lage en liten celle idag, men den ble for varm å festet til katoden smelta ganske fort. Kjørte på 9v og 1 amp. Kan det være noen annen grunn en den høye spenninga som er grunnen til varmeutviklinga? Hadde vel ca 1cm mellomrom mellom elektrodene, dog så var katoden en del større(RF) enn anoden som var av grafitt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
størrelsen har ingenting å si, med mindre du vil ha noe til å feste seg til anoden/katoden. Hvis du vil det, så lønner det seg å ha en spole som anode/katode. Stor overflate.

og varmeutvkling: eksoterm reaksjon?

Ta å se om du finner eV forskjellen på dine 2 stoffer, så ser du hvor mange volt du minimum trenger for å få reaksjonen til å gå motsatt vei av den spontane. Og for all del, ikke skru av strømmen før du tar de ut av løsningen, gjør du dette, så vil reaksjon gå spontant feil vei for din del.

9V er en god del altså, kan godt hende du hadde klart deg fint med 2-3.
Har fått tak i en strømforsyning på 5v og 20 amp nå. Men ossen er det å la cella stå utendørs når det er såpass kalt som nå? Risikerer man at gassen ikke løser seg opp el? Er lite keen på å ha det inne å, da det ikke akkurat blir noen godlukt av greiene. Kunne vel gjort en bedre jobb med å få cella tett men.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
God gammel tråd å live opp...
Noen som vet hvor man kan få fatt i MMO titan anoder?
Noen som fikk til å lage noen mengder av kaliumklorat/perc av 60er Kali?
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av DisplayIV Vis innlegg
God gammel tråd å live opp...
Noen som vet hvor man kan få fatt i MMO titan anoder?
Noen som fikk til å lage noen mengder av kaliumklorat/perc av 60er Kali?
Vis hele sitatet...
Ikke for noget, men ville lige nævne at man kan finde plader som jeg forstår dækket med platin inde i computere (hard disk?)
''inside harddrives theres these things you call platters''

http://www.youtube.com/watch?feature...9f8S2_JTM&NR=1

4:30

mon ikke man kan bruge platin til både anode og kathode? titanium bliver vel brugt begrundet det er billigere end platin? (:

det skal dog siges at det ikke er ren platin

http://wiki.answers.com/Q/How_much_p...n_a_hard_drive

kun rundt 50%, men hvis de andre metaller bliver ætset væk under elektrolysen, så har du det tilbage der kan modstå elektrolyse (;
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hva spør man egnetlig etter på felleskjøpet har nemilg tenkt å skaffe meg en slik celle som dette til perklorat
spør man bare etter kalium klorid
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvor stor beholder til en 5v/30a kaliumklorat selle?

Mtp varme, og hvor stor avstand på anodene?
Tenkte meg ut en 3 eller 5 liters beholder som jeg har.

Regner meg den på 5 liter passer bra?