Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 9585
Hei.

Jeg er på utkikk etter software som egner seg til å tegne enkle elekriske kretser til bruk i labrapporter og øvinger. Det bør kunne tegne oversiktlige kretser, og ha mulighet for tydig markering/navnsetting av de enkelte komponentene.

Noen alternativer jeg allerede har prøvd:

LTspice:
(http://www.linear.com/designtools/software/)
Jeg bruker dette til å analysere kretser, men har funnet ut at det egner seg dårlig til skissering av kretser for annet bruk.


SchemeIt:
(http://www.digikey.com/schemeit#)
Tegner flott, men har en overflod av komponenter jeg neppe kommer til å benytte meg av med det første. Navngivning av komponenter virker også klønete. Mulig dette er et alternativ om jeg setter meg litt bedre inn i det.


Circuit Diagram:
(http://www.circuit-diagram.org/)
Meget enkelt og oversiktelig program, men mangel på diodesymbol(rart), samt dårlige muligheter for navnsetting sørger for at dette ikke er en kandidat.

Takker for alle tips, og håper jeg ikke plasserte denne tråden i helt feil underforum.
Jeg er ikke så altfor inne på området, men det er et program som heter "Fritzing" som kan brukes opp mot produksjon av kretskort og testing på breadboard, men har også mulighet for å tegne skjema.
Tar du kretsteknikk ved NTNU nå? Når jeg hadde det fant jeg stor nytte i CircuitLab!
Vet virkelig ikke om dette hjelper, men hva med yenka?
Lathans
Whybear's Avatar
Trådstarter
Takk for svar!

CircuitLab så meget lovende ut, men det koster noen kroner da jeg må bruke det utover "trial-perioden". Om jeg ikke finner noen tilsvarende alternativer får jeg vurdere å punge ut noen stakkars kroner.
Lathans
Whybear's Avatar
Trådstarter
Ser på TINA for øyeblikket. Ser greit ut.
Jeg bruker designspark pcb. Den kan mer enn å bare tegne kretser, men synes den er enkel og oversiktelig nok til ditt bruk.
Har ikke testet denne selv, men vet om flere som bruker denne til private prosjekter.

123D Circuits Utviklet av Autodesk. Du kan simulere kretsen
Selv bruker jeg multisim. Mulighet for simulering av krets med alle tenklige måleinnstrumenter.
Veldig fin programvare!
Stjeler tråden med relevant spørsmål:
Er det noen som kan produsere kretskort man tegner til en fornuftig pris?
De fleste skoler med data og elektronikk vil nok kunne gjøre dette for deg.

Ellers er det ikke mye utstyr som skal til, for å produsere selv, om du er ute etter å produsere en del kretskort.
Stjeler tråden litt jeg også. Kanskje ikke helt etter topic, men slipper å lage en ny tråd.

Er det noen her som veit om noen gode og ikke alt for avanserte programmer til å tegne automasjonstegninger? Går VG1 elektro, og har lyst til å kunne lære meg kunnskapen å tegne det jeg allerede har på ark digitalt.
Snakk med læreren din. Din skole har mest sannsynlig lisenser på programvare til slikt, i allefall om det er VG2 automasjon der.

Hvis ikke, prøv å kontakt en skole med VG2 auto
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Stjeler tråden med relevant spørsmål:
Er det noen som kan produsere kretskort man tegner til en fornuftig pris?
Vis hele sitatet...
http://www.seeedstudio.com lager kretskort fra $10 for 5 stk.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Snakk med læreren din. Din skole har mest sannsynlig lisenser på programvare til slikt, i allefall om det er VG2 automasjon der.

Hvis ikke, prøv å kontakt en skole med VG2 auto
Vis hele sitatet...
Har hørt med læreren, men hun hadde ikke noe svar... Får se om jeg får surret meg til å sende en mail eller noe til skolen her i fylket som har VG2 Autamasjon.
Har ikke brukt National Instrument sitt Multisim siden videregående (GK Elektro, VK1 Elektronikk og VK2 Serviceelektronikk), men det var iallefall et utrolig greit program. For printing av kretskort brukte vi vel National Intrument sitt Ultiboard, som også gjorde jobben den skulle gjøre..
Sist endret av bashfoo; 26. januar 2014 kl. 19:53.
Dere nevner i fleng programvare til flerfoldige tusenlapper! Sikkert greit for trådstarter å få det innenfor hobbybudsjettet... Det vanligste til kretskortutlegg i eagle og kicad. Der finnes også mulighet for å tegne kretser så klart, før man legger dem ut på kretskort. Finnes haugevis av info i forum og blogger på nettet, så derfor anbefaler jeg disse også.

Eagle har vel det absolutt største biblioteket også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://www.cadsoftusa.com/download-eagle/?language=en

Eagle er knall, og støtter mykje, og er gratis for små kort.
Isis 7 professional er veldig kjekt til kretskort. Gammelt program riktignok. Kan simulere kretser her også.

Microsoft Visio er vel også kurrant til automasjon. (Bruker dette på teknisk fagskole automasjon i allefall)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Microsoft Visio er vel også kurrant til automasjon. (Bruker dette på teknisk fagskole automasjon i allefall)
Vis hele sitatet...
Freista til å sei desverre. For det er crappy resultat stortsett. Sigraph, E3, autocad electric, autocad P&ID... Mange gode alternativer, alt etter bruksområde. Visio er ikkje det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Freista til å sei desverre. For det er crappy resultat stortsett. Sigraph, E3, autocad electric, autocad P&ID... Mange gode alternativer, alt etter bruksområde. Visio er ikkje det.
Vis hele sitatet...
Da har i allefall JEG lært noe. Bare å lære seg et annet program
Er jo ganske forskjellig bruksområder da.. Skal du designe for å produsere kretskort er det jo egne programmer til det. Selv er jeg ganske avhengig av simulering + så å si alle digitale måleinstrumenter, og Multisim fungerer fett til det.

Flere på jobben som bruker Autocad electric har jeg sett. Er ikke det mer retta mot Automasjon(?)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som har peiling på Proteus? Sliter litt med å forstå hvordan jeg skal tegne inn Microstripline i dette programmet.