Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 14074
Jeg har en scooter, normalt benytter jeg 95 oktan som drivstoff.
Ved par anledninger har jeg fylt på med 98 oktan. Det mulig jeg lurer
meg selv men jeg har inntrykk av det er mere fres i den da.

Spedometeret er ikke til hjelp da det er defekt.

Min lille scooter har gått igjenom flere intressante og ikke minst
velykkede optimaliseringer.

Modifikasjon av drivestoff er neste post.

Har noen forsøkt med f.eks xylen o.l ?

Biltema sin tynner er 60% - 70% ren xylen. Jeg har tenkt å prøve
med den pluss en del annet.

Andre forslag er av intresse.
Forventer du noe annet enn tenningsbank?
Poenget med 98 octan er at den tåler mer kompresjon før det selvantenner. I en scooter er det ingen vits når kompresjonen er lav. I en sportsbil derimot (250hk++) er det gjerne høyere komp i motoren og da får man mer ut av motoren med 98.

Jeg tror neppe du får noe som helst ut av å legge til xylen. Etanol derimot har nok mer effekt. Men det spiser opp pakninger og gummi så det skader nok mer enn det hjelper til. Også er jeg ikke sikker på hvordan 2-taktere liker etanol.
Sist endret av F4celess; 5. november 2013 kl. 22:17. Grunn: typo
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av F4celess Vis innlegg
Jeg tror neppe du får noe som helst ut av å legge til xylen. Etanol derimot har nok mer effekt. Men det spiser opp pakninger og gummi så det skader nok mer enn det hjelper til. Også er jeg ikke sikker på hvordan 2-taktere liker etanol.
Vis hele sitatet...
Korleis vil du få meir effekt av etanol? Det har lågare energiinnhald per liter enn bensin, og begrensande faktor i ein bensinmotor er luftmengda (difor turbo), så alternativt drivstoff, når det i tillegg har mindre energiinnhald, vil vel neppe føre til auka effekt?
Hvorfor ikke bare bygge den om til 75cc (eller større..), er i grunn fint lite du kan gjøre med en 50cc motor for at den skal gå nogenlunde "godt" ^^
Som F4celess sa, du vil ikke merke noe på din scooter da 98 oktan er kun for å tåle høyere komp. Nyere biler kan ha nytte av det da de har noe som heter bankesensor.
Det er ett alternativ hvis drivstoff forsøkene ender med havari. Men det vil være en annen tråd.
Med etanol må du først og fremst bytte alle pakninger til noe som tåler etanol, slik at det ikke spiser seg gjennom. Så må du justere kompresjonen og timinga for å få full utnyttelse av etanolen. Olje blander seg heller ikke veldig bra med alkoholer, så ikke bland mer enn du trenger. Hvis det står over tid vil nok olja og etanolen separere seg, altså med andre ord ikke noe for kjøretøy i daglig bruk.
Sist endret av Osteper; 5. november 2013 kl. 23:06.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Korleis vil du få meir effekt av etanol? Det har lågare energiinnhald per liter enn bensin, og begrensande faktor i ein bensinmotor er luftmengda (difor turbo), så alternativt drivstoff, når det i tillegg har mindre energiinnhald, vil vel neppe føre til auka effekt?
Vis hele sitatet...
Interessant. Er det mindre energiinnhold i det?

Men tilbake til TS:
Google litt så finner du mange som blander med E85.

http://www.mopedportalen.com/forum/t...ffekten/page-2
grunnen til at mange konverterer over til etanol er i hovudsak at de unngår tenningsbank ved høy komp/høyt ladetrykk.
de kan da kjøre på høyere komp/ladetrykk, men uten å få tenningsbank.
for å få tilbake tilsvarende effekt iforhold til bensin, må du da justere opp dysestørrelsen eller mengden med 25-30%
i og med at etanol har lavere energitetthet en bensin.

så kjører du turbo med høy komp og mye ladetrykk er etanol veien å gå. du trykker også i 25-30% mer drivstoff som også kjøler motoren, så er ett stort pluss i høytytende motorer

så å bruke noe annet en bensin på moped er bortkastet effekt og sløsing med drivstoff
Jeg er klar over problemet med etanol + gummi men ett par forsøk
er neppe ett problem,

Jeg har ikke bio etanol for peis l i huset og det er ikke aktuelt å fore
mopeden med 50% vodka.

Akternativet er konsentrert spylevæske, I henhold til HMS bladet innholder
det 70% - 80% etanol.

Mopeden våknet raskere liv til med en god slump konsentrert spylevæske
samt at den lager litt mere støy.

Dette var intressant...
Sitat av stonehard Vis innlegg
grunnen til at mange konverterer over til etanol er i hovudsak at de unngår tenningsbank ved høy komp/høyt ladetrykk.
de kan da kjøre på høyere komp/ladetrykk, men uten å få tenningsbank.
for å få tilbake tilsvarende effekt iforhold til bensin, må du da justere opp dysestørrelsen eller mengden med 25-30%
i og med at etanol har lavere energitetthet en bensin.

så kjører du turbo med høy komp og mye ladetrykk er etanol veien å gå. du trykker også i 25-30% mer drivstoff som også kjøler motoren, så er ett stort pluss i høytytende motorer

så å bruke noe annet en bensin på moped er bortkastet effekt og sløsing med drivstoff
Vis hele sitatet...
E85 har også en lavere forbrenningstemperatur. Jeg har erfart at uten varme nok plugger og ekstremt god kjøling, fikk jeg noe for lav varme.

Et reultat av lavere forbrenningstemperatur er mindre sjangs for tenningsbank. Som gir fordeler i form av større muligheter for å justere tenning, tåler langt høyere kompresjon/trykk.

På mopeden din vil nok E85 være bortkastet og by på mindre effekt slik den er nå. Ved 98 har jeg derimot erfart forskjellige resulter, men det er uansett så marginalt lite for deg at det ikke ville være lønsomt.
På 80 tallet fylte jeg bensin i DDR (Folkerepublikken Tyskland).
For D-Mark fylte jeg tanken full med bensin av eksport-kvalitet.
Jeg la merke til at bilen gikk merkbart bedre og
spurte DDR-borgere. Jeg fikk til svar at bensinen ble raffinert av Shell i Nederland og var tilsatt bly-salter og andre godsaker
slik at brennkurven ble som i gode gamle dager på 60 tallet.
Hvis du spør Am-car folk så kanskje de har knep for å bedre drivstoffets kvaliteter.
Det finnes additiver fra STP å få kjøpt.
Dersom det er en 2-takts motor i denne mopeden din så bør du egentlig bare holde deg til bensin, da stempel/sylinder osv blir smurt av 2-takts olje, og begynne og styre med etanol, tynner og slikt vil ende i havari da det ikke blander seg så veldig godt med olje, og vil faktisk også oppløse oljen.

Ang etanol, så tåler det med sylindertrykk før det selvantenner (tenningsbank) så derfor er dette meget populært og benytte på foreks biler som har turbo-motor og er trimmet en del, derav høyt turbotrykk, som igjen gir høyere sylindertrykk.
Kjører selv på E-85 på min egen bil, når jeg har dette tilgjengelig.
Kompresjon trenger ikke og forandres for og kjøre på E-85, en moderne bil evnt en trimmet bil har forsjellige map (program innstillinger) i motorstyringen som korrigerer tenning, dysetider og drivstoffmengde alt etter om en bruker E-85 eller 95/98 oktan.

Ble litt off-topic på slutten her, dette har jeg kunnet skrevet i det uendelige om, men stopper her
Sist endret av cmx2k; 6. november 2013 kl. 10:51.
Hvis du vil prøve og kjøre på etanolblanding. E85 er jo da et godt forslag. Det er vel 85% etanol og 15% bensin. Du kan da fylle for 10 kroner per liter. Dette spiser som sagt opp alle pakningene hvis de ikke er satt opp for etanol...
Pakningene er ikke det verste problemet, problemet er at med E85 så trengs det 25-30% mer drivstoff kontra 95/98 oktan, da må forgasseren igjen også dyses helt om, annet problem er også dersom det er en 2-takter, så vil det ikke bli særlig optimal smøring av sylinder/stempel.

Mopeden din vil ikke gå noe bedre på 98 oktan da det er ingen turbo som gir høyere ladetrykk, ingen tenning som justeres eller noe.
Jeg vil teste med methanol, men kommentarer er av interresse.

"ethanol mix" gir raskere start og litt mere lyd fra tohjulingen.
p.g.a glatte veier er test turer satt litt pa vent
Hvis du ser her, så har 1 kg metanol 19 900 kJ, 1 kg etanol 26 800 kJ, en kg bensin har 44 400 kJ og en kg diesel har 45 400 kJ. Mens hydrogen har et energiinnhold på 286 kJ/mol der 1 mol H2 veier 2 g. Så 1 kg H2 har 143 000 kJ.
Men hydrogen har ingen smørende effekt i det hele tatt! Så motoren går rett til gamleerik med bare hydrogen og luft.

Ellers prøvde en kompis av meg, en skvett modellflybensin på tanken på en blodtrimma moped en gang. P.g.a. nitrometan, metanol og lakserolje hadde den tomgangsturtall på 7 000 omdr/min, men den var vist ikke noe særlig kvekere.
Hydrogenperoksid og sølv?
Hadde vært konge å fått dette til å fungere i en motor. Der har du en utfordring.
Sist endret av enanthate; 7. november 2013 kl. 06:05.
Regner med at Scooteren har automatisk oljeblanding? Da kan du bare ta en kork med totaktsolje ekstra pr 5 liters bensintank du har i bensinen, etanolen, metanol whatevs.
Dette burde løse problemet med smøring. Bare pass på at du ikke skal kjøre på noe som ikke blander seg i med olje. DA har du et problem.
Det er en scooter, sikkert 50cc. Med mindre du har 70cc og 20hk++ (som jeg hadde i mopeden min) så vil du neppe få noe særlig effekt av å bytte drivstoff. I beste fall vil du kunne få litt bedre gassrespons, men motoren vil få en kortere levetid. Husk at bensinen også er med på å smøre stempel/sylinder, ikke bare oljen. Mange har skjært motoren sin fordi de har brukt for liten dyse, som fører til at mopeden har fått for lite bensin. Så jeg ville ikke forsket for mye på alternativt drivstoff hvis jeg var deg. Skal ikke så mye til før motoren sier takk for seg. Nå vet ikke jeg hvor mange "optimaliseringer" du har gjort med scooter´n din, men det er mye annet man kan gjøre for å få mer fres i den. Det enkleste man kan gjøre med en scooter er jo først og fremst å bytte vekter. Bytter du til noen som er lettere får du en drastisk endring i gassrespons og akselerasjon. Å bytte til karbon eller fiber reed´s vil også kunne hjelpe litt på gassrespons og aks. Jeg regner med at du har byttet ut det som er mest vanlig, sylinder/stempel, eksos, forgasser, osv.

Ble litt offtopic på slutten her, men vil bare frem til at det finnes mye annet man kan endre på istedenfor drivstoffet for å få bedre ytelse.
Salig er hobby kjemikeren som bor like ved Biltema.

Skal innom I dag. Kansje bortkastet men akter a prove dette.

Har ogsa lest litt om P-series fuel. Alternativ til bensin men kansje vrient finne
I Norge