Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 13243
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av BlueStarPyro Vis innlegg
Så pirkete vi skulle være i dag. Hatt en kjip dag?
Vis hele sitatet...
Det der er unødvendig. Det er ikke sånn man reagerer når noen retter opp feilene dine.

Sitat av BlueStarPyro Vis innlegg
Det er da svært merkelig at denne kjemikeren sier 1.58 min inn i filmen, fordampe det og rekrystallisere det. Kall det hva du vil, men jeg lærte meg denne syntesen på kjemistudiene og da også som sublimering og rekrystallisering.
Vis hele sitatet...
Rekrystallisering.

Sublimering av jod.
Det siste her er forsåvidt pirk, siden det ikke går en klar skillestrek mellom hva som er rekrystallisering og ikke. Men når man sier "rekrystallisering" forstås det at man rekrystalliserer fra en løsning.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva skjer med at det er så mye eksplosivproduksjon på NRK for tiden?
Nå i kveld, på Lyngbø og Hærlands bigbang laget fysikeren NI3 og han fortalte hva han blandet.
▼ ... over et år senere ... ▼
Kan man lage NI3 før jodet er ferdig tørket? fant en oppskrift som involverer saltsyre og hydrogenperoksid.
Har avtalt med lærer om å å gjordt et forsøk på det
Det burde gå smertefritt ettersom ammoniakkgassen er oppløst i vann. Har selv laget NI3 med vanlig husholdningsammoniakk (10-15%) og det fungerte supert. Lykke til, det er et artig stoff
Og en ting til, det står hydrogen peroxide i oppskriften jeg fant. men går det å bruke klor? sikkert et utrolig dumt spørsmål men er lit lite med faxe bleke lut og noen som kan si meg den kjemiske ligningen når du blander jod og amoniakk? beklager så mye for dumme spørsmål
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
Og en ting til, det står hydrogen peroxide i oppskriften jeg fant. men går det å bruke klor? sikkert et utrolig dumt spørsmål men er lit lite med faxe bleke lut og noen som kan si meg den kjemiske ligningen når du blander jod og amoniakk? beklager så mye for dumme spørsmål
Vis hele sitatet...
ikke for å være frekk eller noe sånt men vist du ikke kan det burde du nok ikke begyne å blande alt dette

å nei du kan ikke bruke klor
klor og hydrogen peroksid er to helt forskelige ting :P
CracklingPyro: Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv, haha WTF. Back to topic

Du snakker om å produsere Jod nå, sant ? Isåfall går denne metoden ut på bruk av et alkalimetalljodid eks. (natrimjodid, kaliumjodid), hydrogenperoksid og saltsyre ?

Jeg får prøve meg på et kort og presist svar da:

Si at du bruker kaliumjodid som alkalimetalljodidet, når du blander dette med saltsyre vil du få Hydrogenjodidsyre og Kaliumklorid etter denne reaksjonslikningen
KI + HCl --> HI + KCl. Nå tilsetter du hydrogenperoksiden og denne vil reagere med HI og danne vann og elementær jod etter denne likningen 2HI + H2O2 --> 2H2O + I2. Vi kan også bruke denne likningen, som er sammensatt av de to første: 2KI + 2HCl + H2O2 --> 2KCl + H2O + I2, den viser alt som skjer når du blander de tre reaktantene. Som produkt har du kaliumklorid, vann og jod. KCl er vannløselig mens jod er ikke det, du kan derfor filtrere ut joden. Poenget med hydrogenperoksiden er at det er en oksidant og den oksiderer hydrogenjodidsyren til vann og jod, det er derfor ikke mulig å bruke klor, men dette er ikke noe problem. Skolen har mest sannsynlig hydrogenperoksid gitt at du ikke går på klosterskole eller liknende.

Når du blander jod og ammoniakk vil dette skje: 3I2 + NH3 -> NI3 + 3HI, 3 mol jod og ett mol ammoniakk reagerer og danner ett mol nitrogentrijodid og 3 mol hydrogenjodid

Ved dekomponering vil NI3 danne nitrogen og jod i gassform

Håper det gikk ann å forstå noe av dette, jeg er trøtt og skriveferdighetene minsker som om den dobbeltderiverte skulle vært negativ
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
CracklingPyro: Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv, haha WTF. Back to to topic
Vis hele sitatet...
wtf? den der skjønte jeg ikke
OMG! takk mathiasxx94! forsto det meste untat det med mol men det kan google si for meg
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
om å produsere Jod nå, sant ? Isåfall går denne metoden ut på bruk av et alkalimetalljoDu snakker did eks. (natrimjodid, kaliumjodid), hydrogenperoksid og saltsyre ?

Jeg får prøve meg på et kort og presist svar da:

Si at du bruker kaliumjodid som alkalimetalljodidet, når du blander dette med saltsyre vil du få Hydrogenjodidsyre og Kaliumklorid etter denne reaksjonslikningen
KI + HCl --> HI + KCl. Nå tilsetter du hydrogenperoksiden og denne vil reagere med HI og danne vann og elementær jod etter denne likningen 2HI + H2O2 --> 2H2O + I2. Vi kan også bruke denne likningen, som er sammensatt av de to første: 2KI + 2HCl + H2O2 --> 2KCl + H2O + I2, den viser alt som skjer når du blander de tre reaktantene. Som produkt har du kaliumklorid, vann og jod. KCl er vannløselig mens jod er ikke det, du kan derfor filtrere ut joden. Poenget med hydrogenperoksiden er at det er en oksidant og den oksiderer hydrogenjodidsyren til vann og jod, det er derfor ikke mulig å bruke klor, men dette er ikke noe problem. Skolen har mest sannsynlig hydrogenperoksid gitt at du ikke går på klosterskole eller liknende.

Når du blander jod og ammoniakk vil dette skje: 3I2 + NH3 -> NI3 + 3HI, 3 mol jod og ett mol ammoniakk reagerer og danner ett mol nitrogentrijodid og 3 mol hydrogenjodid

Ved dekomponering vil NI3 danne nitrogen og jod i gassform

Håper det gikk ann å forstå noe av dette, jeg er trøtt og skriveferdighetene minsker som om den dobbeltderiverte skulle vært negativ
Vis hele sitatet...
ganske bra må jeg si men det eneste problemt med dette er jo at man trenger hydrogen peroksid
vist hydrogen peroksid hadde vært tilgjengelig hadde dette vært en veldig bra metode for å lage jod på

å du srry men du kan faktisk bruke klor til dette da er det vel kansje ikke så vanskelig
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
Og en ting til, det står hydrogen peroxide i oppskriften jeg fant. men går det å bruke klor? sikkert et utrolig dumt spørsmål men er lit lite med faxe bleke lut og noen som kan si meg den kjemiske ligningen når du blander jod og amoniakk? beklager så mye for dumme spørsmål
Vis hele sitatet...
kjøp 3 % hydrogen peroxid på apoteket for en liten flaske koster det lit over hundre kroner.
men er denne faxe blekelut2 fortsat påmarkedet?
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
men er denne faxe blekelut2 fortsat påmarkedet?
Vis hele sitatet...
nei det er den ikke kun på grunn av alle som leker idiot med fyrverkeri og HE
og for ikke og nevne de dumme terrotistene
så da er eneste muligheten apoteket (3%) eller ebay (den prosenten man måte ønske?)
ja men vist du bestiler fra utlandet å det blir tat i tollen har du deg en plass på lista til pst