Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  235 21097
Men du forstår ikke nikita, du tar det som gitt at utøvelse av vold vil være det beste hjelpemiddelet for å få bukt på dette. Tror du virkelig at flere vil sympatisere med anti-abort bevegelsen hvis de begynner å bruke vold mot leger og pro-abort folk? Vel, newsflash, det kommer bare til å distansere resten av befolkningen som allerede synes det er greit enda lengre fra anti-abort folket. Det beste hjelpemiddelet til de som er imot abort er folkeopplysning, demonstrasjoner. Få folk til å skjønne at et foster er like mye verdt som et barn. Å utøve vold mot leger vil bare skade saken deres ytterligere.
Det er ikke akkurat voldsbruken TS vill fram til her (tror jeg)
poenget er vell heller att de som sier de likestiller et foster med ett barn, enten ikke er helt ærlige med seg selv eller synes att liv ikke er så mye verd uanset.
Eksempel1 en venninde forteller meg at hun skall skyte barne sitt, jeg reagerer med avsky og vill gjøre alt i min makt for og forhindre dette, da mener jeg ALT
Eksempel2 en venninde forteller meg at hun skall ta abort, i mitt tilfelle sier jeg: ok . noen liker ikke dette men ingen stopper det???
Sitat av Skille(D) Vis innlegg
Det er ikke akkurat voldsbruken TS vill fram til her (tror jeg)
poenget er vell heller att de som sier de likestiller et foster med ett barn, enten ikke er helt ærlige med seg selv eller synes att liv ikke er så mye verd uanset.
Eksempel1 en venninde forteller meg at hun skall skyte barne sitt, jeg reagerer med avsky og vill gjøre alt i min makt for og forhindre dette, da mener jeg ALT
Eksempel2 en venninde forteller meg at hun skall ta abort, i mitt tilfelle sier jeg: ok . noen liker ikke dette men ingen stopper det???
Vis hele sitatet...

Jeg skjønner hva han vil frem til, men jeg mener at fraværet av vold fra motstanderne ikke er et slags bevise på at de lyver eller er feige
Sitat av nikita Vis innlegg
Avslutningsvis må jeg si jeg synes du har en trettende debattstil. Du forsøker desperat å vri over hele debatten i min retning; hvor mine grenser går, hvilken moral jeg har osv. Det synes jeg er ganske meningsløst. Selv om du og andre sikkert finner min moral (eller mangel på sådan blir det vel i så fall) er forkastelig på enkelte punkter, føler jeg ikke det er så veldig relevant for debatten: hvorfor aksjonerer ikke norske (angivelige) abortmotstandere som likestiller BARN og FOSTER?

Så da spør jeg deg, reklame, hvorfor sitter du på internett og skjeller meg ut etter noter, mens det du kaller BARN kuttes i biter, og dras ut på lokalsykehuset ditt jevnlig? Eller et par kvinner forgifter det du anser som barn med en pille de svelger i kveld? Hvorfor gjør du ikke noe for å forhindre drapene? Driter du i barn du ikke kjenner?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det slik at jeg ikke kan vri diskusjonen og stille deg de samme spørsmålene som du stiller samtlige som leser tråden? Er det fordi det er din tråd? Er du læreren, og resten elever? Selvsagt må du regne med at dersom du kommer med påstander om at abortmotstandere er feige eller snakker usant, vil du bli stilt opp med tilsvarende moralske dilemmaer selv?! Og sammenligningen min kan lett overføres til det moralske problemet du stiller meg ovenfor når du opprettet tråden. At jeg har en diskusjonsstil som kjeder deg går helt fint for meg. Jeg har hvertfall en form for å utrykke meg selv, og det virker det ikke som om du har, siden du enten lar andre svare for deg (for så å henge deg på) eller at du bastant nekter å svare.

Dersom du føler jeg skjeller deg ut vil jeg aller først beklage. Det er ikke min intensjon i det hele tatt. Jeg sitter her og ikke gjør noe med abortklinikkene av den samme grunnen som at du ikke gjør noe med dødsstraffer i USA (jeg hører du skiller menneskeverd utfra landegrensene-mener du virkelig dette?)

Det vil si at jeg ikke går amok på en abortklinikk er fordi jeg er fornuftig og innretter meg etter det samfunnet har bestemt skal være gjeldene norm og lov, akkurat som deg selv.

Sitat av Skille(D) Vis innlegg
Det er ikke akkurat voldsbruken TS vill fram til her (tror jeg)
poenget er vell heller att de som sier de likestiller et foster med ett barn, enten ikke er helt ærlige med seg selv eller synes att liv ikke er så mye verd uanset.
Eksempel1 en venninde forteller meg at hun skall skyte barne sitt, jeg reagerer med avsky og vill gjøre alt i min makt for og forhindre dette, da mener jeg ALT
Eksempel2 en venninde forteller meg at hun skall ta abort, i mitt tilfelle sier jeg: ok . noen liker ikke dette men ingen stopper det???
Vis hele sitatet...
Og uansett utfallet, handler vi med å skyte venninnen? Det er jo slik logikken blir fremstilt!
Sist endret av reklame; 31. januar 2012 kl. 22:10.
Sitat av Provo Vis innlegg

Og til ClaesGreve, du så kanskje ikke at jeg spurte, så jeg spør igjen. Er du mot at kvinner som har blitt utsatt for voldtekt eller incest skal få ta abort?
Vis hele sitatet...
Jeg ser fortsatt på det som drap. Og før du begynner å greie ut om at " hvor ekstrem jeg er som mener slikt på linje med Eskil og diverse andre kristne med meninger fra 1800-tallet, vil jeg tilføye jeg kan forstå hvorfor folk tar abort når det kommer til slike saker. Jeg mener ikke at abort er OK ved en sak, og mindre OK ved en annen sak. Unntaket er når det står for fare for MOREN sitt liv. Liv mot liv.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg ser fortsatt på det som drap. Og før du begynner å greie ut om at " hvor ekstrem jeg er som mener slikt på linje med Eskil og diverse andre kristne med meninger fra 1800-tallet, vil jeg tilføye jeg kan forstå hvorfor folk tar abort når det kommer til slike saker. Jeg mener ikke at abort er OK ved en sak, og mindre OK ved en annen sak. Unntaket er når det står for fare for MOREN sitt liv. Liv mot liv.
Vis hele sitatet...
Hva er drap for deg egentlig? Hvis noen jeg kjente la ungen sin i skauen fordi de ikke ville ha den hadde jeg sett på dem som noen psykopater og holdt meg langt unna. Oppfører du deg likt angående abort, siden du ser på det som drap?
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Jeg mener at et foster ikke kan likestilles med et flere år gammelt barn, grunnet at det er noe som ennå er ukjent.
Vis hele sitatet...
Enig i det. Jeg vet ikke når et foster begynner å utvikle tanker, altså når det går fra svulst til menneske.

Men om jeg hadde vært dame, gått glipp av en pille og blirr gravid, hadde jeg heller tatt abort enn å kaste bort de nesten 18 årene av livet mitt. Barnet hadde sannsynlgvis ikke fått det særlig bra om det er et uhell likevel.
Jeg kan fortelle en historie. Jeg er 18 år gammel. For 6 måneder siden gjorde jeg det slutt fra et tre år gammelt forhold fordi jeg ville være fri. Jeg ville ha muligheten til å gjøre hva jeg ville når jeg ville, og aller mest var jeg redd for å havne i den gruppen som har barn, hund og stasjonsvogn før de har fylt 20 år.

Jeg flytter ut, lever livet, til tross for at det medfører at jeg mister bopel, skoleplass og de fleste familiemedlemmene mine. Jeg blir sammen med en 30 år gammel muslim, med et rulleblad heftigere enn de fleste her kan se for seg. Jeg ruser meg hver dag, jeg blir ranet, blir vitne til knivstikking og havner i omgivelser jeg strengt tatt ikke burde vært i, til tross for min kjærlighet til han jeg var sammen med. Samme dag som jeg gjør det slutt fra forholdet drar jeg til legen for å få en sykemelding. Vi tar blodprøve. Jeg er gravid.

For meg var det slutten på livet. Slutten på alt jeg hadde kjent, alt jeg hadde lyst til å oppleve, og jeg var totalt kapabel til å hoppe utenfor en buss for å slippe valget jeg sto forran. For meg var det forferdelig å skulle drepe et barn, men tanken på å ha ansvar for et i min venneomkrets og miljø var vel enda mer avskyelig.

Derfor dro jeg på sykehuset. Det var ikke snakk om å få kirurgisk abort, da det er alt for dyrt. En pille skulle jeg få, så skulle jeg få dra hjem i to døgn.

De siste to døgnene har vært de værste i hele livet mitt. Aldri hadde jeg tidligere trodd at det skulle påvirke meg så sterkt på så mange måter, men takket være rivotril og thc fikk jeg sove igjennom det værste.

Om 3 timer skal jeg på sykehuset. Da settes alt i gang. Jeg skal ligge 6 timer og spontanabortere forran fremmede sykehuspleiere, helt alene.

Jeg bare håper at det er som flere uttaller seg i tråden her; det er bedre å ta abort om barnet ikke kan få et fullverdig liv, med alt det innebærer.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Unntaket er når det står for fare for MOREN sitt liv. Liv mot liv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Er mor verdt mer enn barn? Miraklenes tid er ikke over

Sitat av Skille(D) Vis innlegg
Det er ikke akkurat voldsbruken TS vill fram til her (tror jeg)
poenget er vell heller att de som sier de likestiller et foster med ett barn, enten ikke er helt ærlige med seg selv eller synes att liv ikke er så mye verd uanset.
Eksempel1 en venninde forteller meg at hun skall skyte barne sitt, jeg reagerer med avsky og vill gjøre alt i min makt for og forhindre dette, da mener jeg ALT
Eksempel2 en venninde forteller meg at hun skall ta abort, i mitt tilfelle sier jeg: ok . noen liker ikke dette men ingen stopper det???
Vis hele sitatet...
Korrekt. Og fortsatt gidder ingen å svare på dette. De er mot abort, men gidder ikke løfte en finger. Kanskje tredje alternativ: lat.

Og til de som breker om demonstrasjoner og "folkeopplysning"; prøver dere å være morsom eller mener dere OPPRIKTIG at det er mulig å SNU trenden som har vært i deres disfavør de 40 siste årene med "folkeopplysning" og demonstrasjonstog...? I så fall: våkn opp. Det kommer ikke til å skje. Og uansett, om det nå skulle komme en konservativ bølge over Norge, og om det skulle resultere i lovendring. Hva da med de barna som drepes i dag? Hva med de som drepes i morgen? Lovendring tar tid. I mens dør barn. Driter dere i det?
Sitat av Provo Vis innlegg
Problemet er jo ikke mangel på presisjon. "Å abortere et foster er akkurat like ille som å drepe et flere år gammelt barn" er en særdeles presis formulering.
Vis hele sitatet...
Hehe, joda, det er ganske riktig en særdeles presis formulering. Det er imidlertid en særdeles presis formulering som du nettopp spissformulerte helt selv. De abortmotstanderne som jeg har sett argumentere for seg, er ikke i nærheten av å formulere seg så presist, og så konsekvent i den retningen som dere streber etter å kritisere her. De vanligste argumentene jeg hører er at "abort er drap", og at "et foster har like mye livets rett som deg og meg". Da må jeg nesten spørre: Hvor har du denne særdeles presise formuleringen fra egentlig, og hvor representativ mener du denne mildt sagt ekstreme formuleringen er for abortmotstandere her til lands?

Sitat av Provo Vis innlegg
Problemet er at argumentet er uærlig så lenge de samtidig åpner for abort, men ikke drap, i særtilfeller. Slike formuleringer bør imøtegås med den samme skarpheten som de fremmes med så man får belyst i størst mulig grad at abort er et mye mer komplisert etisk dilemma enn som så. Hvordan kan man forvente å få en saklig diskusjon om et så delikat og komplisert tema hvis man ikke kan forlange ærlighet av debattantene?
Vis hele sitatet...
Slike formuleringer bør imøtegås med den samme skarpheten, ja. Men kravet om ærlighet går begge veier, og jeg må si jeg stiller meg svært tvilende til grunnlaget for den generaliserende kritikken som her rettes mot en stor gruppe mennesker. Du baserer deg her på en antagelse om at disse menneskene står inne for en formulering som du nøye har tilpasset for å omfattes av den kritikken du ønsker å rette, og for å omgå argumentene jeg fremmet om upresis argumentasjon. Er dette ærlig argumentasjon?

Sitat av Provo Vis innlegg
Vel og merke er det sannsynlig at denne uærligheten hos mange ikke er særlig bevisst, og heller er en følge av lite gjennomtenkt argumentasjon fra følelser. Jeg mener derfor ikke å beskylde alle som fremmer et slik argument for ondsinnet uærlighet, men selvmotsigelsen og dobbeltmoralen bør like fullt konfronteres.
Vis hele sitatet...
her er vi ikke uenige.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hehe, joda, det er ganske riktig en særdeles presis formulering. Det er imidlertid en særdeles presis formulering som du nettopp spissformulerte helt selv. De abortmotstanderne som jeg har sett argumentere for seg, er ikke i nærheten av å formulere seg så presist, og så konsekvent i den retningen som dere streber etter å kritisere her. De vanligste argumentene jeg hører er at "abort er drap", og at "et foster har like mye livets rett som deg og meg". Da må jeg nesten spørre: Hvor har du denne særdeles presise formuleringen fra egentlig, og hvor representativ mener du denne mildt sagt ekstreme formuleringen er for abortmotstandere her til lands?
Vis hele sitatet...
Kritikken av argumentet er selvsagt kun rettet til de som fremmer argumentet; noe annet ville vært stråmannsargumentasjon på høyt plan. Jeg er også selvsagt klar over at man kan være abortmotstander uten å mene eller påstå å mene noe så ekstremt, noe jeg presiserte i den delen av innlegget som var rettet til ClaesGreve. Jeg har heller ikke sagt at argumentet er overdrevent utbredt (selv om det er verdt å merke seg at to stykker bare i denne tråden har argumentert på denne måten); det eneste jeg har kritisert er argumentet i seg selv, og jeg har ikke påstått noe sted at alle, eller i det hele tatt mange, abortmotstandere argumenterer på denne måten.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg ser fortsatt på det som drap. Og før du begynner å greie ut om at " hvor ekstrem jeg er som mener slikt på linje med Eskil og diverse andre kristne med meninger fra 1800-tallet, vil jeg tilføye jeg kan forstå hvorfor folk tar abort når det kommer til slike saker. Jeg mener ikke at abort er OK ved en sak, og mindre OK ved en annen sak. Unntaket er når det står for fare for MOREN sitt liv. Liv mot liv.
Vis hele sitatet...
Bare for å få det helt tydelig, i tilfelle jeg misforstår noe. Du mener altså at det skulle vært forbudt for kvinner å ta abort, samme hvor tidlig det gjøres, selv om graviditeten er et resultat av en ekstremt voldelig incestuøs voldtekt, hvor kvinnen sannsynligvis vil oppleve enorme psykiske ettervirkninger av å måtte bære frem og oppdra, eventuelt adoptere vekk, barnet? Ikke under noen omstendighet er det mer moralsk forsvarlig å avslutte utviklingen til en morula eller blastocyst enn å ta livet av et flere år gammelt barn? Jeg spør fordi jeg synes det er vanskelig å tro.
Sitat av nikita Vis innlegg
Hvorfor det? Er mor verdt mer enn barn? Miraklenes tid er ikke over
Vis hele sitatet...
Hehe, når det er fare for morens liv, når det gjelder abort, ( liv vs liv) blir det noe annet enn viss moren ble gravid, ga faen og ville ta abort fordi hun ikke gadd å beskytte seg. (ta bort et foster)

Sitat av Provo Vis innlegg

Bare for å få det helt tydelig, i tilfelle jeg misforstår noe. Du mener altså at det skulle vært forbudt for kvinner å ta abort, samme hvor tidlig det gjøres, selv om graviditeten er et resultat av en ekstremt voldelig incestuøs voldtekt, hvor kvinnen sannsynligvis vil oppleve enorme psykiske ettervirkninger av å måtte bære frem og oppdra, eventuelt adoptere vekk, barnet? Ikke under noen omstendighet er det mer moralsk forsvarlig å avslutte utviklingen til en morula eller blastocyst enn å ta livet av et flere år gammelt barn? Jeg spør fordi jeg synes det er vanskelig å tro.
Vis hele sitatet...
Spar deg, takk
Sist endret av ClaesGreve; 1. februar 2012 kl. 14:55.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hehe, når det er fare for morens liv, når det gjelder abort, blir det noe annet enn viss moren ble gravid, ga faen og ville ta abort fordi hun ikke gadd å beskytte seg.
Vis hele sitatet...
Likevel. Fare er ikke det samme som sikker død...
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hehe, når det er fare for morens liv, når det gjelder abort, blir det noe annet enn viss moren ble gravid, ga faen og ville ta abort fordi hun ikke gadd å beskytte seg.
Vis hele sitatet...
Så når en person gir faen, glemmer eller er for full til å bruke prevansjon mister hun menneskeverd, til og med så mye at en sædcelle inni en eggcelle blir mer verdt..?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Spar deg, takk
Vis hele sitatet...
Jeg vet at spørsmålet provo stilte deg var rimelig ladet, men jeg lurer faktisk på det samme. Du legger frem et veldig begrenset og prinsipp-basert argument imot abort, og da lurer jeg på hva som skjer om prinsippet ditt plutselig blir selvmotsigende.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Så når en person gir faen, glemmer eller er for full til å bruke prevansjon mister hun menneskeverd, til og med så mye at en sædcelle inni en eggcelle blir mer verdt..?
Vis hele sitatet...
Nei? Det har jeg aldri påstått. Feiltolket noe?

Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg vet at spørsmålet provo stilte deg var rimelig ladet, men jeg lurer faktisk på det samme. Du legger frem et veldig begrenset og prinsipp-basert argument imot abort, og da lurer jeg på hva som skjer om prinsippet ditt plutselig blir selvmotsigende.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke selvmotsigende i denne saken. I så fall er jeg ikke klar over det, og lurer jeg på hvor? Det provo skrev, det stemmer, jeg er for abort uansett "grunn", med mindre det er fare for morens liv.
Sitat av Provo Vis innlegg
Kritikken av argumentet er selvsagt kun rettet til de som fremmer argumentet; noe annet ville vært stråmannsargumentasjon på høyt plan. Jeg er også selvsagt klar over at man kan være abortmotstander uten å mene eller påstå å mene noe så ekstremt, noe jeg presiserte i den delen av innlegget som var rettet til ClaesGreve. Jeg har heller ikke sagt at argumentet er overdrevent utbredt (selv om det er verdt å merke seg at to stykker bare i denne tråden har argumentert på denne måten); det eneste jeg har kritisert er argumentet i seg selv, og jeg har ikke påstått noe sted at alle, eller i det hele tatt mange, abortmotstandere argumenterer på denne måten.
Vis hele sitatet...
Jeg var under inntrykk av at du tok trådstarters argumentasjon i forsvar, men det var altså ikke det som var intensjonen? Mine innvendinger til utgangspunktet for denne debatten, var konklusjonen som munnet ut i et falskt dilemma, og som ikke tok høyde for noen nyanser i verdigrunnlaget til abortmotstandere. Dette er utgangspunktet for vår videre diskusjon. Denne svært presise formuleringen som plutselig dukket opp, er ikke noe jeg har tatt i forsvar, og det er heller ikke noe jeg akter å gjøre.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det provo skrev, det stemmer, jeg er for abort uansett "grunn", med mindre det er fare for morens liv.
Vis hele sitatet...
Først og fremst regner jeg med at du mener "... jeg er mot abort uansett grunn..."

Du er jente, du går på høgskolen (?), og jeg regner derfor med at du er "voksen". Du har også forhåpentligvis eggløsning en gang i måneden. Dersom du, på vei hjem fra fest/skole/kirke, blir overfalt og voldtatt av flere gjerningsmenn, kan du virkelig - med hånden på hjertet/bibelen - si at du hadde beholdt barnet? Barnet unnfanget på en brutal og hensynsløs måte. En måte som ikke har noe med sex og kjærlighet å gjøre. En måte som kommer til å hjemsøke deg for alltid. Hver gang du ser på barnet ditt kommer du til å se ansiktene til gjerningsmennene. Kanskje tilogmed oppdage hvem av dem som er faren, fordi barnet likner. Herreminhatt. Det må være helt grusomt. Nesten så jeg ikke har lyst til å poste det en gang. Men jeg sliter virkelig med å se logikken i en slik tankegang. Du forsvarer det med at....et liv er et liv? Holder du alle former for liv så høyt, eller gjelder det bare mennesker?

Jeg stiller meg nøytral til abort. Det er en personlig ting, som ingen bør har noe med (selvsagt skal det foreligge visse rammer fra staten/klinikkene). Mine venninner har i løpet av årene nærmest brukt dette som en prevensjonsmetode. Dette har jeg større problemer med. Men igjen, jeg er ok med abort - og da må nesten alle abortgrunner være lov.

For å svare på nikitas spørsmål:

Jeg tror ikke de er noen av delene. Jeg tror at det å gå imot den allmenne oppfatninga (som er at abort er ok) ikke bare krever baller og pågangsmot, men også en større bevissamling (mangler et bedre ord her, jeg ser det). Altså. Det må foreligge en universell definisjon på når liv starter - når en celleklump blir et menneske. Det må være objektive forskere som står bak dette, og kan si at "jo, etter 24 dager og 13minutter defineres denne celleklumpen som et menneske. Dette ser vi fordi at *.......insert en vitenskapelig/medisinsk grunn.......*" Dersom noe slik hadde kommet opp, men staten hadde fortsatt å beholde lovgivninga som er i dag ang. abort, ja, da hadde jeg jaggu meg vært med på å kaste molotovs på abortklinikker og legebiler.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Nei? Det har jeg aldri påstått. Feiltolket noe?
Vis hele sitatet...
Jeg var litt kjapt på avtrekkern. Det jeg mente var at jeg syns det er rart når morens liv står på spill ville du heller latt hun leve og å la barnet dø, mens ellers er livene likeverdige. Det viser vel egentlig til at du ikke egentlig mener at et fosters liv er like mye verdt som en voksen persons sitt?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg var litt kjapt på avtrekkern. Det jeg mente var at jeg syns det er rart når morens liv står på spill ville du heller latt hun leve og å la barnet dø, mens ellers er livene likeverdige. Det viser vel egentlig til at du ikke egentlig mener at et fosters liv er like mye verdt som en voksen persons sitt?
Vis hele sitatet...
Skjønner. Jeg mener at et foster er et foster, et liv. Det er like mye verdt som alle andre. Det gjelder i alle grunner. Dersom morens liv står på spill, ( to liv står på spill), er det mest naturlig å redde moren.

Men jeg forstår hva du mener. Mange mennesker som er imot abort ( feks. mange kristne) er kun i mot abort ved bruk av prevensjon, og for abort ved voldtekt, incest, osv. Jeg mener ikke at det de er uakseptabelt eller dobbeltmoraliserende, for alle skal få mene det de vil. Men det er ikke noe jeg står for.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg var under inntrykk av at du tok trådstarters argumentasjon i forsvar, men det var altså ikke det som var intensjonen?
Vis hele sitatet...
Ikke utover det jeg direkte har uttalt meg om. Jeg er for eksempel ikke enig i at man må sette et altomfattende likhetstegn mellom abort og drap av barn for å være abortmotstander. Jeg er heller ikke enig i at mangel på voldelige reaksjoner er noe motargument mot abortmotstandere flest. Og jeg er i hvert fall ikke enig i at ikkevold og rasjonelle diskusjoner ikke har medført samfunnsmessige endringer. Men jeg er enig i at de som sier at de setter dette likhetstegnet opptrer inkonsekvent.

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Spar deg, takk
Vis hele sitatet...
Jeg har forståelse for at du oppfattet spørsmålet som anklagende, men det var kun et spørsmål for å se om jeg oppfattet deg riktig. Og det gjorde jeg, ser jeg. Jeg regner med du er klar over at det følger av dette at du må anse alle som har fått innsatt spiral som prevensjonsmiddel som fullverdige seriemordere? Gjør du det, og mener du de burde straffes på samme måte, og like hardt, som om de hadde tatt livet av flere titalls barn i løpet av noen få år?
Sitat av Provo Vis innlegg


Jeg har forståelse for at du oppfattet spørsmålet som anklagende, men det var kun et spørsmål for å se om jeg oppfattet deg riktig. Og det gjorde jeg, ser jeg. Jeg regner med du er klar over at det følger av dette at du må anse alle som har fått innsatt spiral som prevensjonsmiddel som fullverdige seriemordere? Gjør du det, og mener du de burde straffes på samme måte, og like hardt, som om de hadde tatt livet av flere titalls barn i løpet av noen få år?
Vis hele sitatet...
Jeg anser ikke de som fullverdige seriemordere. Jeg forstår at de bruker det som prevensjon, selv om jeg ikke trenger å mene at det er feilfritt. Jeg mener ikke at noen burde straffes på noen som helst måte. Vi lever i et liberalistisk samfunn, og folk gjør som de vil. Jeg har ikke noen intensjoner eller tanker om å straffe folk. Viss du tror det, så er det helt feil.

Finnes det noen former for ting du lurer på om jeg mener folk bør STRAFFES for, bare fordi de har ulike meninger og etiske oppfatninger enn meg?? Det blir for dumt

Til trådstarter; Jeg tror ikke alt er så svart-hvitt som førsteposten din refererer til, men forstod til slutt hva du mente
Sist endret av ClaesGreve; 1. februar 2012 kl. 16:20.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg er ikke selvmotsigende i denne saken. I så fall er jeg ikke klar over det, og lurer jeg på hvor? Det provo skrev, det stemmer, jeg er for abort uansett "grunn", med mindre det er fare for morens liv.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det er rimelig selvmotsigende å være imot abort hvor moren har blitt voldtatt, samtidig som du mener det er greit om morens liv står på spill. Det finnes verre ting i livet enn å dø, f.eks å leve med voldtekts-traumer.
Sist endret av fetter; 1. februar 2012 kl. 16:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg anser ikke de som fullverdige seriemordere. Jeg forstår at de bruker det som prevensjon, selv om jeg ikke trenger å mene at det er feilfritt.
Vis hele sitatet...
Virkemåten til spiral er at den hindrer at eit befrukta egg fester seg i livmora. Prinsipielt er ikkje det veldig forskjellig frå kjemisk indusert abort. Så kvifor er sistnevnte forståeleg, medan abort ikkje er det?
Sist endret av vidarlo; 1. februar 2012 kl. 16:27.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg anser ikke de som fullverdige seriemordere. Jeg forstår at de bruker det som prevensjon, selv om jeg ikke trenger å mene at det er feilfritt. Jeg mener ikke at noen burde straffes på noen som helst måte. Vi lever i et liberalistisk samfunn, og folk gjør som de vil. Jeg har ikke noen intensjoner eller tanker om å straffe folk. Viss du tror det, så er det helt feil.

Finnes det noen former for ting du lurer på om jeg mener folk bør STRAFFES for, bare fordi de har ulike meninger og etiske oppfatninger enn meg?? Det blir for dumt
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke å forene dette med en mening om at et embryo i hvilket som helst nivå av utvikling er akkurat like mye verdt som et født barn. Selvfølgelig kan du synes at spiral ikke er en etisk feilfri form for prevensjon, men hvordan kan du mene at å abortere et embryo er akkurat like galt som å drepe en fireåring, når du samtidig mener at abort og spiralbruk ikke bør straffes og bare er et spørsmål om ulike etiske oppfatninger? Hvis du ikke samtidig mener at barnedrap også bare er et spørsmål om ulike etiske oppfatninger og ikke bør straffes, så er du altså inkonsekvent og sier i mot deg selv. Det virker altså som at du egentlig ikke mener at tidlig abort er akkurat like galt som å drepe et lite barn.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Virkemåten til spiral er at den hindrer at eit befrukta egg fester seg i livmora. Prinsipielt er ikkje det veldig forskjellig frå kjemisk indusert abort. Så kvifor er sistnevnte forståeleg, medan abort ikkje er det?
Vis hele sitatet...
Kan godt hende jeg er uklar og lite definert i meningene mine, men jeg klarer lett å skille mellom et befruktet egg og et embryo. I slutten av uke 3, altså i graviditetsuke 2, starter hjerte og slå. Jeg tror jeg setter grensen for liv omtrent der, selv om mange mener det ikke er et liv.
Hjertet begynner ikke å slå før etter 5-6 uker. Hva er forskjellen mellom et befruktet egg og et embryo? Fluer som du dreper hver gang de irriterer deg er da mer liv enn et 3 uker gammelt embryo
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
Kan godt hende jeg er uklar og lite definert i meningene mine, men jeg klarer lett å skille mellom et befruktet egg og et embryo. I slutten av uke 3, altså i graviditetsuke 2, starter hjerte og slå. Jeg tror jeg setter grensen for liv omtrent der, selv om mange mener det ikke er et liv.
Vis hele sitatet...
Som poengtert tidlegare er det eit fullstendig arbitært val. Kva verdi har hjertet? Sauer har hjerte, og vi slakter dei rutinemessig som mat.
Sitat av reklame Vis innlegg
Kan godt hende jeg er uklar og lite definert i meningene mine, men jeg klarer lett å skille mellom et befruktet egg og et embryo.
Vis hele sitatet...
Et befruktet egg er et embryo.

Sitat av reklame Vis innlegg
I slutten av uke 3, altså i graviditetsuke 2, starter hjerte og slå.
Vis hele sitatet...
Nei, det stemmer ikke helt. For det første ligger graviditetsukenummeret foran embryoutviklingsukenummeret, og det to uker, ikke én. For det andre begynner hjertet rytmiske bevegelser i uke 6 i graviditeten, altså etter litt over 5 hele uker, eller i embryoutviklingsuke 4.

http://en.wikipedia.org/wiki/Prenata...s_of_gestation
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hjertet begynner ikke å slå før etter 5-6 uker. Hva er forskjellen mellom et befruktet egg og et embryo? Fluer som du dreper hver gang de irriterer deg er da mer liv enn et 3 uker gammelt embryo
Vis hele sitatet...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Som poengtert tidlegare er det eit fullstendig arbitært val. Kva verdi har hjertet? Sauer har hjerte, og vi slakter dei rutinemessig som mat.
Vis hele sitatet...
For meg har et menneskeliv større verdi enn en flue og en sau. Og at jeg setter hjerteslag som grensen for det jeg kaller liv høres kanskje rart ut. Hvor setter dere grensen?
For meg går det ikke ann å sette en grense (med kunnskapen vi har hittil). Men det man vet er at etter 6 uker har ikke et foster noen av egenskapene et "ekte" mennesket har, som evne til å tenke og følelser. Og det er fordi det rett og slett ikke har hjerne før det stadiet. Derfor mener jeg det ikke finnes noe uetisk ved å drepe det, da en flue har mer tilfelles med oss.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
For meg går det ikke ann å sette en grense (med kunnskapen vi har hittil). Men det man vet er at etter 6 uker har ikke et foster noen av egenskapene et "ekte" mennesket har, som evne til å tenke og følelser. Og det er fordi det rett og slett ikke har hjerne før det stadiet. Derfor mener jeg det ikke finnes noe uetisk ved å drepe det, da en flue har mer tilfelles med oss.
Vis hele sitatet...
Ok. Du mener at for å kalle et menneske et menneske må det ha en hjerne. Men dersom hjernen ikke har funksjon da? For. Eks en som blir hjernedød og aldri kan få tilbake evnen til å tenke. Er det et menneske da? Eller har personen da samme verdi som en flue?
Sitat av reklame Vis innlegg
Ok. Du mener at for å kalle et menneske et menneske må det ha en hjerne. Men dersom hjernen ikke har funksjon da? For. Eks en som blir hjernedød og aldri kan få tilbake evnen til å tenke. Er det et menneske da? Eller har personen da samme verdi som en flue?
Vis hele sitatet...
En person som er blitt hjernedød er selvfølgelig en annen sak enn en "person" som aldri har hatt hjerne. En hjernedød person har jo gjerne opparbeidet seg mye gjennom livet, folk er glad i han osv.. Når det er sagt ser jeg ingen grunn til å holde noen i livet om man vet at de ikke kan overleve uten respiratoren.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
En person som er blitt hjernedød er selvfølgelig en annen sak enn en "person" som aldri har hatt hjerne. En hjernedød person har jo gjerne opparbeidet seg mye gjennom livet, folk er glad i han osv.. Når det er sagt ser jeg ingen grunn til å holde noen i livet om man vet at de ikke kan overleve uten respiratoren.
Vis hele sitatet...
En person kan vel bli glad i et foster? Så dersom det er grunnlaget for å kalle noen et menneske, er jo et foster et menneske også? Poenget er at et foster på lik linje med en hjernedød person ikke kan bruke hjernen? Og jeg er også mot aktiv dødshjelp som du skildrer, men det kan vi ta i en annen tråd.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
En person som er blitt hjernedød er selvfølgelig en annen sak enn en "person" som aldri har hatt hjerne. En hjernedød person har jo gjerne opparbeidet seg mye gjennom livet, folk er glad i han osv.. Når det er sagt ser jeg ingen grunn til å holde noen i livet om man vet at de ikke kan overleve uten respiratoren.
Vis hele sitatet...
Helt enig med bloodshot. Det er to helt forskjellige ting å være en person ingen har kjent og som aldri har opplevd noe og en som plutselig mister evnen til å tenke.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg klarer ikke å forene dette med en mening om at et embryo i hvilket som helst nivå av utvikling er akkurat like mye verdt som et født barn. Selvfølgelig kan du synes at spiral ikke er en etisk feilfri form for prevensjon, men hvordan kan du mene at å abortere et embryo er akkurat like galt som å drepe en fireåring, når du samtidig mener at abort og spiralbruk ikke bør straffes og bare er et spørsmål om ulike etiske oppfatninger? Hvis du ikke samtidig mener at barnedrap også bare er et spørsmål om ulike etiske oppfatninger og ikke bør straffes, så er du altså inkonsekvent og sier i mot deg selv. Det virker altså som at du egentlig ikke mener at tidlig abort er akkurat like galt som å drepe et lite barn.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at jeg mener at abort og spiralbruk ikke bør straffes, jeg har heller ikke sagt at det er et spørsmål om uetiske oppfatninger, selv om det hørtes slik ut Slutt å pirk på alt jeg sier slik du alltid gjør. Jeg er imot abort. Det er drap i mine øyner. Har du ikke forstått hva jeg mener i denne saken, er det deg det er noe gale med, ikke formuleringen min.
Sitat av reklame Vis innlegg
En person kan vel bli glad i et foster? Så dersom det er grunnlaget for å kalle noen et menneske, er jo et foster et menneske også? Poenget er at et foster på lik linje med en hjernedød person ikke kan bruke hjernen? Og jeg er også mot aktiv dødshjelp som du skildrer, men det kan vi ta i en annen tråd.
Vis hele sitatet...
Men man er ikke så glad i fosteret sitt at man ønsker at det skal leve hvis man velger å ta abort?

Og abortmotstandere kan umulig bli like glad i et foster som noen som har kjent en person lenge.
Sist endret av AndeMannen; 1. februar 2012 kl. 19:20.
Men Provo og blodshoot eyes, når mener dere at det blir et "liv" da? Uken før "fosteret" skal ut av magen? To uker før? en og en halv dag før? En gang i løpet av fasen skifter det vel fra embryo til foster vel??
Sist endret av ClaesGreve; 1. februar 2012 kl. 19:21.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg har ikke sagt at jeg mener at abort og spiralbruk ikke bør straffes, jeg har heller ikke sagt at det er et spørsmål om uetiske oppfatninger, selv om det hørtes slik ut.
Vis hele sitatet...
Er det ikke det du sier her?

Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg anser ikke de som fullverdige seriemordere. Jeg forstår at de bruker det som prevensjon, selv om jeg ikke trenger å mene at det er feilfritt. Jeg mener ikke at noen burde straffes på noen som helst måte. Vi lever i et liberalistisk samfunn, og folk gjør som de vil. Jeg har ikke noen intensjoner eller tanker om å straffe folk. Viss du tror det, så er det helt feil.
Vis hele sitatet...
Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Men man er ikke så glad i fosteret sitt at man ønsker at det skal leve hvis man velger å ta abort?

Og abortmotstandere kan umulig bli like glad i et foster som noen som har kjent en person lenge.
Vis hele sitatet...
Nei, man er mest sannsynlig ikke glad i fosteret om man tar abort. Det var ikke tema. Tema var at han la frem en menneskelig egenskap for å definere det som menneske, i dette tilfellet at noen var glad i andre.

Abortmotstanderne er mest sannsynlig ikke glad i alle foster, ei heller mennesker generelt. Men en abortmotstander vil si at et foster er et menneske.
Sitat av Sot-Jo Vis innlegg
Er det ikke det du sier her?
Vis hele sitatet...
Trekker det tilbake, kom litt feil ut ser jeg
Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Helt enig med bloodshot. Det er to helt forskjellige ting å være en person ingen har kjent og som aldri har opplevd noe og en som plutselig mister evnen til å tenke.
Vis hele sitatet...
Så du mener definisjonen på et menneske er en som har kjent noen og opplevd noe?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg har ikke sagt at jeg mener at abort og spiralbruk ikke bør straffes, jeg har heller ikke sagt at det er et spørsmål om uetiske oppfatninger, selv om det hørtes slik ut Slutt å pirk på alt jeg sier slik du alltid gjør. Jeg er imot abort. Det er drap i mine øyner. Har du ikke forstått hva jeg mener i denne saken, er det deg det er noe gale med, ikke formuleringen min.
Vis hele sitatet...
Du har ikke sagt at abort og spiralbruk ikke bør straffes? Hva kaller du dette:
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg mener ikke at noen burde straffes på noen som helst måte. Vi lever i et liberalistisk samfunn, og folk gjør som de vil. Jeg har ikke noen intensjoner eller tanker om å straffe folk. Viss du tror det, så er det helt feil.
Vis hele sitatet...
Du snakker jo tilsynelatende deg selv midt i mot, og det blir altfor lettvint å skylde på andres fatteevne og beskylde de for "å pirke på alt du sier".

Så hva mener du egentlig? Hvis det hadde vært opp til deg å bestemme reglene, bør en kvinne som tar abort dømmes for barnedrap og straffes deretter? Bør en kvinne som bruker spiral straffes som en seriemorder? Ser du på en kvinne som bruker spiral med samme forakt som en person som har drept flere titalls barn? Hvis ikke, hvordan kan du da hevde at handlingen er likestilt med drap?
Jeg definerer det etter levedyktighet. Dvs. Fostre fra uke 22-25. Det samme gjelder personer i koma som blir holdt i live av maskiner.


(Dette var svar til diskusjonen over Provo sitt svar)
Sist endret av Lily Bowen; 1. februar 2012 kl. 19:43.
Sitat av reklame Vis innlegg
En person kan vel bli glad i et foster? Så dersom det er grunnlaget for å kalle noen et menneske, er jo et foster et menneske også? Poenget er at et foster på lik linje med en hjernedød person ikke kan bruke hjernen? Og jeg er også mot aktiv dødshjelp som du skildrer, men det kan vi ta i en annen tråd.
Vis hele sitatet...
At noen er glad i dem er grunnen til at det er mer komplisert å "drepe" en hjernedød person, ikke grunnlaget for å kalle noe et menneske. Det går ann å bli glad i et foster, men ikke på samme nivå som en person du har kjent flere år. Å påstå noe annet blir tullete.

Poenget er at et embryo i tidlig fase ikke har hjerne, og aldri har hatt det. Embryoet har aldri vært en person. Den har aldri hatt en personlighet, akkurat som en sædcelle eller eggcelle. Den har aldri sanset noe som helst. En hjernedød person har gjort nettopp dette. H*n har bygget en karriere, fått familie etc. Men ja, hvis man vet at personen aldri vil kunne bruke hjernen igjen ser jeg ingen grunn til å holde han i live. Men det vet man jo sjeldent, så problemstillingen blir rar.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Men Provo og blodshoot eyes, når mener dere at det blir et "liv" da? Uken før "fosteret" skal ut av magen? To uker før? en og en halv dag før? En gang i løpet av fasen skifter det vel fra embryo til foster vel??
Vis hele sitatet...
Det jeg prøver å skape fokus på, er at det ikke er så enkelt. Man kan ikke si at "poff, der ble det til et menneske med samme verdi og rettigheter som en toåring". Det er mye mer komplisert enn som så, og det er kontinuerlige (i motsetning til diskrete) forandringer i utviklingen, og kompliserte etiske hensyn å ta til både fosteret og moren. Spørsmålet blir derfor, når er utviklingen kommet så langt at hensynet til fosteret overgår hensynet til moren? Her er det umulig å gi noe skråsikkert svar eller noe nøyaktig tidspunkt, og det er i grunn hele poenget. Å bare plukke seg en arbitrær, emosjonelt appellerende, og gjerne religiøst betinget magisk grense hvor cellene eller fosteret gjør et diskret hopp i verdi, uten intellektuelt ærlig selvransakelse, er å ikke ta saken alvorlig. Dere synes sikkert at jeg, og andre med meg, tar veldig lett på abortsaken, men jeg ser det stikk motsatt og synes det er de som kommer drassende med de magiske tidspunktene som tar saken for lett og ikke tar nok hensyn til alle de involverte.

Så når mener jeg tidsavgrensningen for abort bør være? Jeg vet ærlig talt ikke sikkert, men jeg er nok ikke for å utvide den ytterligere enn uke 12 (uke 10 i embryoutviklingen), slik det er nå, med mindre det er noe helt spesielt. Enkelt og greit fordi det bør være tilstrekkelig med tid for kvinnen å bli oppmerksom på det og ta en avgjørelse. Jeg synes heller ikke det er noen åpenbare grunner for å gjøre fristen noe særlig kortere. Men det jeg føler meg helt sikker på, er at hverken befruktning eller hjerteslag er noe fornuftig grunnlag å bruke, og at det ikke er noen som helst etiske problemer med å bruke spiral eller å abortere/forske på blastocyster.
Sist endret av Provo; 1. februar 2012 kl. 20:13.
Sitat av reklame Vis innlegg
Så du mener definisjonen på et menneske er en som har kjent noen og opplevd noe?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke nok om temaet til å kunne si når et menneske burde kalles et menneske.
Sitat av reklame Vis innlegg
Nei, man er mest sannsynlig ikke glad i fosteret om man tar abort. Det var ikke tema. Tema var at han la frem en menneskelig egenskap for å definere det som menneske, i dette tilfellet at noen var glad i andre.

Abortmotstanderne er mest sannsynlig ikke glad i alle foster, ei heller mennesker generelt. Men en abortmotstander vil si at et foster er et menneske.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at ingen kan være glad i et foster. Abortmotstander eller ei.
EDIT: Jeg ser at kanskje noen kan ha følelser til et foster. Jeg er kanskje for umoden enda til og kunne ha det selv, men følelser man kan ha for et foster måler seg overhodet ikke opp til følelsesmøsntre man kan ha for levende mennesker.

De kan påstå så mye de vil at et foster er et menneske. Så lenge den ikke har følelser, kognitive egenskaper, tanker, idèer eller bevisthet, burde ikke dens rett skrede forran morens.
Sist endret av kummi90; 1. februar 2012 kl. 21:59.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ikke utover det jeg direkte har uttalt meg om. Jeg er for eksempel ikke enig i at man må sette et altomfattende likhetstegn mellom abort og drap av barn for å være abortmotstander. Jeg er heller ikke enig i at mangel på voldelige reaksjoner er noe motargument mot abortmotstandere flest. Og jeg er i hvert fall ikke enig i at ikkevold og rasjonelle diskusjoner ikke har medført samfunnsmessige endringer. Men jeg er enig i at de som sier at de setter dette likhetstegnet opptrer inkonsekvent.
Vis hele sitatet...
At denne typen argumentasjon bør utfordres er vi jo enige om, og det uttrykte jeg også i klar tale innledningsvis. At jeg argumenterer mot trådstarters generaliserende konklusjon tror jeg også kom ganske klart frem. Poenget mitt er at en handler mot bedre viten når man stemple folk som løgnere, i situasjoner som du vet at i de aller fleste tilfeller kun dreier seg om semantikk og dårlig språkbruk.

Jeg er altså lite interessert i å diskutere hvorvidt din helt presise formulering, kombinert med et mer eller mindre normalt reaksjonsmønster ved barnedrap, er inkonsekvent. Dette er åpenbart. Å dra en slik nøye tilpasset formulering opp av hatten og skape inntrykk av at det er denne som er utgangspunkt for debatten, ser ved første øyekast ut som en velkledd stråmann. Jeg skjønner imidlertid at vi snakker forbi hverandre, og at dette ikke var intensjonen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du har ikke sagt at abort og spiralbruk ikke bør straffes? Hva kaller du dette:


Du snakker jo tilsynelatende deg selv midt i mot, og det blir altfor lettvint å skylde på andres fatteevne og beskylde de for "å pirke på alt du sier".

Så hva mener du egentlig? Hvis det hadde vært opp til deg å bestemme reglene, bør en kvinne som tar abort dømmes for barnedrap og straffes deretter? Bør en kvinne som bruker spiral straffes som en seriemorder? Ser du på en kvinne som bruker spiral med samme forakt som en person som har drept flere titalls barn? Hvis ikke, hvordan kan du da hevde at handlingen er likestilt med drap?
Vis hele sitatet...
Viss jeg fikk bestemme`? Så burde ingen straffes med fengsel for abort, selv om JEG mener det er feil. Selv om JEG er imot abort, betyr det ikke at JEG har etiske retter til å dømme hvordan samfunnet skal fungere. Du er dum visst du fortsatt ikke forstår hva jeg mener om abort, nå som jeg har forklart det 100vis av ganger!! Jeg er IMOT ABORT, viss du ikke forstår det:P