Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 12057
Når jeg leser i dag at en mann som har begått seksuelle overgrep mot barn får en fengselsstraff på 1 år og 6 mnd begynner jeg å lure.

Har aldri vært i fengsel selv, så er kanskje derfor jeg reagerer slik jeg gjør når jeg leser de milde straffene?

Hvordan er livet i fengsel for en forbryter (pedofil, drapsmann o.l).

Er 1 år og 6 mnd han fikk, lengre enn det høres ut som når man sitter i fengsel?
Slike forbrytere har det vanligvis værre enn "vanlige" kriminelle i fengselet. De blir sett ned på og er nederst på "rangstigen" i fengselet. De får ikke noe dårligere behandling av ansatte, men av innsatte skjer det nok saker og ting.

Når du snakker om hvor lang tid 1 år og 6 mnd er, så vil det si at det faktisk er mulig at denne mannen kan søke permisjon etter kun 6 mnd, altså 1/3 av sonet tid. Man kan også søke om å bli løslatt på 2/3-tid, det vil i dette tilfellet bety at han da bare soner 12 av 18 måneder.
Sist endret av biohazard; 18. februar 2011 kl. 10:49.
Vis du tenker på nabomannen i Alvdal,så anmoder jeg deg til å lese skikkelig,han er ikke dømt for overgrep men medvirkning.

Vist ikke,hvilken sak snakker du om?

Det er forksjellig grader av overgrep må du huske

En narkotikasmugler/dealer, ødelegger jo like barneliv som en pedofil om ikke flere, hvorfor hater du ikke dem?

Pedofilie har ikke høy status,vis det får deg til å føle deg noe bedre
Sist endret av Enesheen; 18. februar 2011 kl. 11:52.
Sitat av Enesheen Vis innlegg
Du om det.Et ødelagt liv er like ødelagt om det er av overgrep eller narkotika..
Vis hele sitatet...
Vel der er jeg mildt sagt ekstremt uenig. Og synes det er forstyrrende at du bare definerer alt under "ødelagt liv", uansett grunn. Å bli voldtatt eller utsatt for pedofili kan da vitterlig ikke sammenlignes med rusmisbruk (eller hva enn du mener når du får livet ødelagt av narkotika). At du i det hele tatt kan tro det du selv skriver er jo helt utrolig.

Til TS. Jeg synes den straffen der hørtes skummelt lav ut, om det du skrev stemmer da.
Sist endret av staM; 18. februar 2011 kl. 12:01.
Sitat av Enesheen Vis innlegg
Du om det.Et ødelagt liv er like ødelagt om det er av overgrep eller narkotika..
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg drar diskusjonen enda mer bort fra det opprinnelige temaet, men å sammenligne narkotikasmugling med pedofili er jo helt bort i natta. Mener du samtidig at staten er skyldig i alle person- og familietragedier alkohol fører med seg? Man har da vitterlig et valg når det kommer til hva man putter i seg (selv om kanskje ikke har ballasten til å ta de "riktige" valgene) det har ikke barn ved et eventuelle overgrep.
Sist endret av sOHaM; 18. februar 2011 kl. 12:05.
Sitat av Enesheen Vis innlegg
Sitat av Fyllerør Vis innlegg
Er også ganske enig at det blir absurd å sammenligne disse to tingene. Satt litt på spissen så er narkotika som oftest frivillig og voldtekt ikke..
Vis hele sitatet...
Så du mener at ettervikningene av narkotikamisbruk er mindre fordi de er frivillige?
Vis hele sitatet...
Er tydelig at du ikke skjønner hva du sier selv. Skadevirkningene er virkelig ikke relevant til denne diskusjonen i det hele tatt. Fyllerør (og mange andre) prøver å si at hvis man tar narkotika, så er dette som regel frivillig. Hvis man blir voldtatt, så er dette (som oftest) helt ufrivillig - for jeg har aldri hørt om voldtektsmenn som spør ofrene sine om han kan voldta de først?

For å gjøre det hele like usaklig som du gjør det: All kriminalitet er jo kriminalitet. Man burde dømme folk etter hvor mange kriminaliteter og ikke dømme dem for hva de har gjort. Ser du sammenhengen?

EDIT:
Sitat av Enesheen Vis innlegg
Et langvarig rusmisbruk for et et lite barnesinn kan skade like mye som et overgrep på det psykiske plan,det er vel totalt likegyldig for barnet om det er ødelagt av overgrep eller narkotika? det må jo dere også klare å se
Vis hele sitatet...
Det er meget mulig at dette stemmer, men det du må greie å se er at det er forskjell på å ruse seg, og å bli voldtatt.
Sist endret av Buddapower; 18. februar 2011 kl. 12:15.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Er tydelig at du ikke skjønner hva du sier selv. Skadevirkningene er virkelig ikke relevant til denne diskusjonen i det hele tatt. Fyllerør (og mange andre) prøver å si at hvis man tar narkotika, så er dette som regel frivillig. Hvis man blir voldtatt, så er dette (som oftest) helt ufrivillig - for jeg har aldri hørt om voldtektsmenn som spør ofrene sine om han kan voldta de først?

For å gjøre det hele like usaklig som du gjør det: All kriminalitet er jo kriminalitet. Man burde dømme folk etter hvor mange kriminaliteter og ikke dømme dem for hva de har gjort. Ser du sammenhengen?

EDIT:

Det er meget mulig at dette stemmer, men det du må greie å se er at det er forskjell på å ruse seg, og å bli voldtatt.
Vis hele sitatet...


Nå begynner vi å snakke,takk !

Det er dette jeg har prøvd å si hele tiden,det er på det psykiske plan jeg har prøvd å komme frem til hele veien,men et usakelig hylekor ser innleggene som dem selv behager..

Det er klart at et overgrep mot et lite barn er djevelens verk,det er umenneskelig ! men et misbruk av stoffer kan skade sinnet til barnet i minst like stor grad !
Sist endret av Enesheen; 18. februar 2011 kl. 12:22.
Sitat av Enesheen Vis innlegg
Nå begynner vi å snakke,takk !

Det er dette jeg har prøvd å si hele tiden,det er på det psykiske plan jeg har prøvd å komme frem til hele veien,men et usakelig hylekor ser innleggene som dem selv behager..

Det er klart at et overgrep mot et lite barn er djevelens verk,det er umenneskelig ! men et misbruk av stoffer kan skade sinnet til barnet i minst like stor grad !
Vis hele sitatet...
Det jeg reagerte på var at du sammenlignet narkotikasmuglere/dealere med overgrepsmenn, ikke at du sammenligner de psykiske virkningene av dopbruk/foreldres dopbruk med de av overgrep. Det siste er jo totalt urelevant.
Sitat av Enesheen Vis innlegg
Det er klart at et overgrep mot et lite barn er djevelens verk,det er umenneskelig ! men et misbruk av stoffer kan skade sinnet til barnet i minst like stor grad !
Vis hele sitatet...
Ingen tvil om at overgrep mot barn virkelig er djevelens verk, og konsekvensene dette får i fengselet for overgrepsmenn har jeg ingenting å si noe på.

Det er heller ingen tvil om at rusmiddler kan skade et barns psyke, men hvor ofte bruker små barn rusmiddler? Da må det i tilfelle være påtvunget dette også, og da ser jeg hvordan du kan trekke linjer mellom rusmisbruk og voldtekt, MEN hvis et barn blir itvunget rusmiddler, så er det ikke folkene som distribuerer, men folkene som faktisk tvinger i barn dop som er skyldige og burde straffes.

Uansett konklusjon her, så er det i mine øyne ingenting som er verre enn overgrep mot barn. Jeg personlig synes at straffene her i landet for slike ting er alt for milde.


Blir så engasjert at det går utover kvaliteten og formuleringen,dette beklager jeg.Jeg burde skjønt at jeg tråkket på mange tær spesielt på freakforum med å sammenligne narkotikalangere og overgripere

Det var skadevirkningene jeg ville frem til hele veien,ikke sammenligningen av forbrytelsene

Beklager dårlig formulering,det kan skje den beste,det skjedde jo meg
Sist endret av Enesheen; 18. februar 2011 kl. 12:31.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Uansett konklusjon her, så er det i mine øyne ingenting som er verre enn overgrep mot barn. Jeg personlig synes at straffene her i landet for slike ting er alt for milde.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tørre å påstå at det er syke mennesker som begår overgrep mot barn og man kan jo spørre seg om det har noen hensikt å straffe syke mennesker. Jeg vet ikke hvordan behandling av overgripere foregår i dagens fengsler, men jeg mener man burde satse på dette i stedet for straff.
Sist endret av sOHaM; 18. februar 2011 kl. 12:41.
Sitat av Enesheen Vis innlegg
Du om det.Et ødelagt liv er like ødelagt om det er av overgrep eller narkotika..
Vis hele sitatet...
Jeg klarte å gi deg kvalitetspoeng, det jeg egentlig mente er at måten du resonerer på høres ut som om du er mongo.
Sitat av Enesheen Vis innlegg
Du om det.Et ødelagt liv er like ødelagt om det er av overgrep eller narkotika..
Vis hele sitatet...
No bestemmer da folk som de vil ta narkotika eller ei, det samme kan ikke sies om de som blir overgrepet. Så argumentene dine er bare totalt idiotiske.

Ellers må jeg si meg enig med inlegget til Aceface, et par poster opp...

"look at me! I AM SMART, I had more KP THAN you"

At narkotika kan potensielt ødelegge sinnet til en person i likhet med vondtekt, gir jeg direkte f""n i, det har ikke en drit med saken å gjøre, forøvrig.

Dealere kan potensielt ødelegge liv, indirekte.
Overgripere ØDELEGGER LIV DIREKTE

Ser du forskjellen?
Sist endret av Spelly; 18. februar 2011 kl. 12:57.
Sitat av pizzadelivery Vis innlegg
er ikke også et "fengsels-år" 9 måneder ellernoe sånt?
Vis hele sitatet...
Nei, det er bare tull. Man kan riktignok søke om prøveløslatelse, som vil si at man slipper ut på prøve etter 2/3 av tiden, men det er ingen automatikk i at man får innvilget det. Tanken med prøveløslatelse er at man kan sette en del vilkår, slik som at den straffede må holde seg i jobb, holde seg rusfri, unngå visse personer, etc. Denne myndigheten ville ikke kriminalomsorgen hatt om man slapp dem etter full tid.

Sitat av Shappert Vis innlegg
Har aldri vært i fengsel selv, så er kanskje derfor jeg reagerer slik jeg gjør når jeg leser de milde straffene?
Vis hele sitatet...
Frihetsberøvelse er i seg selv ganske grusomt. Jeg ser ofte at folk reagerer på «lave» straffer, men det er viktig å huske at det norske samfunnet ikke straffer folk for hevnens skyld. Straffen skal i stor grad være hensiktsmessig for samfunnet, og da har vi innsett at det ikke nødvendigvis hjelper å ruge på folk i fengsel i mange mange år om vi ønsker mindre kriminalitet og et tryggere samfunn. Noen sleivspark mtp. straffenivå ser vi her og der, men i mange av de virkelig grove overgrepstilfellene det har vært i det siste har det blitt dømt forvaring, noe som i prinsippet betyr at man ikke slipper ut før en domstol mener du er egnet til å slippe ut i samfunnet igjen.
Men forvaringsopplegget har en tendens til å virke helt mot sin hensikt,når man låses inn på ubestemt tid så får det automatisk saker til å surre å gå i hodet på deg,har selv fått høre om personer som har ramlet helt av lasset pga påkjenningene en forvaringsdom fører med seg,det sier seg selv at disse dette gjelder ikke slippes løs med det første.Mange som jeg har skjønt får heller ikke det tilbudet de har krav på med en slik soning,man blir rett å slett bare sykere.

Sitat av biohazard Vis innlegg
Slike forbrytere har det vanligvis værre enn "vanlige" kriminelle i fengselet. De blir sett ned på og er nederst på "rangstigen" i fengselet. De får ikke noe dårligere behandling av ansatte, men av innsatte skjer det nok saker og ting.
Vis hele sitatet...
Dette er selvsagt bare tull,det er nok av tillfeller der betjeningen i fengselet har latt mobbing og trakassering av sedelighetsdømte passere.

Jan Helge Andersen bla fikk bla avføring på brødskivene i sin tid i Arendal fengsel,betjentene var nemlig ikke videre glad for at Andersen satt i dems fengsel,så derfor var det en smal sak for fangene på kjøkkenet å finne ut av hvilken celle Andersen satt på
Sist endret av Enesheen; 18. februar 2011 kl. 15:40.
Sitat av Enesheen Vis innlegg

En narkotikasmugler/dealer, ødelegger jo like barneliv som en pedofil om ikke flere, hvorfor hater du ikke dem?
Vis hele sitatet...
Med den logikken så burde vi altså straffeforfølge foreldrene til pedofile/voldtektsmenn? De har ansvaret akkurat som narkotikasmugleren har ansvaret for hva som skjer med sluttbrukerne av dopet han smugla. Eller...?
Sitat av emphi Vis innlegg
Med den logikken så burde vi altså straffeforfølge foreldrene til pedofile/voldtektsmenn? De har ansvaret akkurat som narkotikasmugleren har ansvaret for hva som skjer med sluttbrukerne av dopet han smugla. Eller...?
Vis hele sitatet...
Vis du leser hele tråden emphi,så ser du poenget mitt etterhvert.Jeg sammenligner ikke smuglere med pedofile,men skadevirkningen av sinnet kan være like omfattende og vond for individet det gjelder

Men å legge frem en slik sammenligning på et forum der majoriteten bruker/selger stoff er selvmord,det trenger man ikke være rakettforsker for å forstå
Sist endret av Enesheen; 18. februar 2011 kl. 21:13.
Jeg skjønner ikke hvordan et stoff kan skade deg som pedofile overgrep. Hvis du blir tvunget i deg heroin på sprøyte er det en annen sak, men det er en form for mishandling og overgrep, så det kommer på en måte i samme gruppe.
Når jeg leste denne tråden kom jeg til å tenke på en problemstilling ang narkotika, alkohol og rettsvesen.

I norge definerer vi fosteret som ett liv etter 12? uker eller noe slikt, og vi har ikke abort etter dinne uken. En narkoman mor eller en mor som drikker alkohol i svangerskap skader da altså et annet individ, selv om dette individet ikke har fått person nr, navn osv enda. Og barn som har foreldre som har missbrukt alkohol, narkotika under svangerskapet får ofte betydlige skader av dette.

Burde det være mulig å fengsle en gravid jente på dette grunnlaget? (for å holde henne unna dop/alkohol til barnet er født).

Hva synes dere? man skader jo altså ikke bare seg selv, men også ett individ til, selv om dette individet ikke er født og har noen rettigheter enda..
Sitat av Shappert Vis innlegg
er kanskje derfor jeg reagerer slik jeg gjør når jeg leser de milde straffene?
Vis hele sitatet...
Vet, blir ofte _sjokka_ selv når jeg leser om alvorlige saker som pedofili, årelang mishandling, voldtekt m vold og drap osv hvor straffene ender opp med å bli kortere enn for folk som har stjælt et par tv'er eller mindre dopforseelser!

Drøyt at det skal være 5 mnd for voldelig voldtekt mens for fylla hærverk mange år!
Sitat av Shappert Vis innlegg

Hvordan er livet i fengsel for en forbryter (pedofil, drapsmann o.l).
Vis hele sitatet...
Det spørs jo hva den pedofile sitter inne for. Sitter han inne for drap? Tyveri? Svindel? Konemishandling? Smugling?

Sitat av Enesheen Vis innlegg
Nå begynner vi å snakke,takk !

Det er dette jeg har prøvd å si hele tiden,det er på det psykiske plan jeg har prøvd å komme frem til hele veien,men et usakelig hylekor ser innleggene som dem selv behager..

Det er klart at et overgrep mot et lite barn er djevelens verk,det er umenneskelig ! men et misbruk av stoffer kan skade sinnet til barnet i minst like stor grad !
Vis hele sitatet...
Det er ikke umenneskelig. Mennesker kan forgripe seg på barn, og det å kalle det umenneskelig er å lukke øynene for at mennesker rundt oss kan gjøre slike ting, og at de trenger hjelp. Overgripere begår ikke overgrep pga ondskap, men pga lav empati, dårlig selvtillit, intimitetsproblemer og dårlige ferdigheter i emosjonell regulering.

Sitat av vacant Vis innlegg
Vet, blir ofte _sjokka_ selv når jeg leser om alvorlige saker som pedofili, årelang mishandling, voldtekt m vold og drap osv hvor straffene ender opp med å bli kortere enn for folk som har stjælt et par tv'er eller mindre dopforseelser!

Drøyt at det skal være 5 mnd for voldelig voldtekt mens for fylla hærverk mange år!
Vis hele sitatet...
Pedofili er ikke en handling, det kalles overgrep. Pedofili er en psykiatrisk diagnose, og ikke noe man kan bli dømt for.
Sitat av Aceface Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvordan et stoff kan skade deg som pedofile overgrep. Hvis du blir tvunget i deg heroin på sprøyte er det en annen sak, men det er en form for mishandling og overgrep, så det kommer på en måte i samme gruppe.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde bare sagt "tusen takk, jeg slipper til og med å skyte selv! *smile*"
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av seven_up Vis innlegg
Når jeg leste denne tråden kom jeg til å tenke på en problemstilling ang narkotika, alkohol og rettsvesen.

I norge definerer vi fosteret som ett liv etter 12? uker eller noe slikt, og vi har ikke abort etter dinne uken. En narkoman mor eller en mor som drikker alkohol i svangerskap skader da altså et annet individ, selv om dette individet ikke har fått person nr, navn osv enda. Og barn som har foreldre som har missbrukt alkohol, narkotika under svangerskapet får ofte betydlige skader av dette.

Burde det være mulig å fengsle en gravid jente på dette grunnlaget? (for å holde henne unna dop/alkohol til barnet er født).

Hva synes dere? man skader jo altså ikke bare seg selv, men også ett individ til, selv om dette individet ikke er født og har noen rettigheter enda..
Vis hele sitatet...

Om du driver og misbruker og drikker mens du er gravid så er du jo bare dum i hodet da, det sier seg selv.

Sitat av Bundy Vis innlegg
Jeg hadde bare sagt "tusen takk, jeg slipper til og med å skyte selv! *smile*"
Vis hele sitatet...
Jaja, da sitter du fint i det da, men nåla i armen. Men det er sannsynligvis fordi du har prøvd dop, og har lyst på det ikke sant.. Det er ikke alle som har det...
det intressange i hele saken er at minimumstaff for voldtekt ligger rundt 1 år, mens minimumstraff for og forfalske en 50lapp er rundt 3 år, så lenge man begår forbrytelser mot andre mennesker slipper man billigre unna en hvis man begår forbrytelser mot staten. det er noe og tenke over
Har ikke gidda å lese annet enn det første innlegget da jeg har planer om å svare av egne erfaringer.

ett år og 6 måneder er i praksis 12 måneder, med god oppførsel. 2/3 med andre ord.
Det er ikke allverdens med tid.

Jeg soner selv en dom på 1 år og 4 måneder nå for kjøp og salg og har derfor fått smake litt på systemet.

Jeg har sonet 6 mnd på lukket avdeling med alt ifra menneskesmuglere til voldteksmenn og pedofile og la det være sagt, tiden går tregt i fengsel, JÆVLIG tregt.

Men enda værre er det for de pedofile, de er uglesett fra dag en og har ingen cred hos noen av de insatte, noe som gjør livet deres i fengsel ganske fucked.

Ranking systemet i de norske fengslene jeg har vært i er ca slik:

Top dogg: Hvem som helst som har gjort hva som helst med untak av voldtekt og pedofili.
Avfall: Voldtektsmenn
Bottom bitch og jordas avfall: Pedofile.

Man kan for det meste sitte for hva som helst, alle er skurker, men pedofile og voldtektsmenn er søppel

Eksempel: vi fikk inn en pedo på vår avdeling og det eneste han hadde tillatelse til av oss andre på avdelingen var å komme ut på morgenmøtet som var obligatorisk og å hente seg mat under middagsservering for å så ta denne med seg inn på cella og spise den der, kveldsmat kunne han ordne etter at vi andre hadde blitt innlåst.

Dusjing måtte han pent gjøre unna før vi andre sto opp til morgenmøtet og klesvask skjedde når vi hadde gjort oss ferdig med det.

Med andre ord, 12 måneder i fengsel med fangepålagt isolat som jeg vil kalle det er nok langt ifra en dans på roser, i allefall ikke psykisk.

Men så fortjener de ikke bedre heller.
Sist endret av NoillStress; 9. mars 2011 kl. 00:24.
ztaale: Nå mener jeg ikke å dra alle over èn kam .. men det høres ut som luksusbehandling for min del. Skulle jeg noen gang havnet i fengsel, ville jeg mest av alt få være aleine i det minste .. så ville jeg ikke bli påvirket av andre kriminelle. Noen er sikkert greiere enn andre, men er sikkert noen som skal prøve å "dra deg ned" og kødde mest mulig .. juling får man sikkert også over en lav sko, uansett rang. Så å få være aleine på den måten høres jo helt luksus ut.
Sikkert luksus når man blir uglesett av alle og vet ingen liker det. Men ja, bedre det enn å bli banka opp hver eneste dag.

Er fengsel for å lære den insatte eller å straffe å bryte dem ned mest mulig?
Sitat av Shappert Vis innlegg
Hvordan er livet i fengsel for en forbryter (pedofil, drapsmann o.l).
Vis hele sitatet...
Til og med de kriminelle forstår at pedofili er feil, har hørt om noen som sitter inne for pedofili som har fått bank jevnlig.
Sist endret av fxxked; 9. mars 2011 kl. 01:22.
Sitat av Taurean Vis innlegg
ztaale: Nå mener jeg ikke å dra alle over èn kam .. men det høres ut som luksusbehandling for min del. Skulle jeg noen gang havnet i fengsel, ville jeg mest av alt få være aleine i det minste .. så ville jeg ikke bli påvirket av andre kriminelle. Noen er sikkert greiere enn andre, men er sikkert noen som skal prøve å "dra deg ned" og kødde mest mulig .. juling får man sikkert også over en lav sko, uansett rang. Så å få være aleine på den måten høres jo helt luksus ut.
Vis hele sitatet...
luksus å være aleine i 12 måneder, hvor alt du gjør er bestemt av de andre fangene? Tror virkelig du undervurderer det å være alene i lengre perioder.
Trodde man satt aleine på en celle jeg .. "bestemt av andre" ? Få dusje i fred, vaske klær i fred og spise i fred - og generelt få være i fred ... heh, høres ut som et godt liv for min del.. men vi utelater selvsagt det viktigste her. Muligheten for å gå ut blant folk, bare det å gå ut og være fri, det har de ikke. Så man blir nok nedbrutt av å være der, og glad når man kommer ut ja. Eller, burde bli.
JEg også liker å være aleine, men det betyr ikke at jeg ikke liker selskap bedre.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Nei, det er bare tull. Man kan riktignok søke om prøveløslatelse, som vil si at man slipper ut på prøve etter 2/3 av tiden, men det er ingen automatikk i at man får innvilget det. Tanken med prøveløslatelse er at man kan sette en del vilkår, slik som at den straffede må holde seg i jobb, holde seg rusfri, unngå visse personer, etc. Denne myndigheten ville ikke kriminalomsorgen hatt om man slapp dem etter full tid.
Vis hele sitatet...
Det er slettes ikke bare tull!
Det var faktisk veldig ekte frem til 2001, da det ble endret til 2/3 løsningen.

Så et fengselsår var 9 måneder før 2001.
Sist endret av Walter White; 9. mars 2011 kl. 03:49.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Til og med de kriminelle forstår at pedofili er feil, har hørt om noen som sitter inne for pedofili som har fått bank jevnlig.
Vis hele sitatet...
Å være pedofil betyr ikke annet enn at personen er seksuelt tiltrukket av prepubertale barn. Dette er ikke noe personen kan gjøre noe med selv, og er ikke kriminelt. Det du mest sannsynligvis snakker om er pedofile overgripere, og jeg regner med de aller fleste skjønner at overgrep mot barn er feil - noe som aldri bør forekomme.

Alle bør forstå at en de aller fleste pedofile mennesker ikke utøver sine seksuelle lyster, fordi de forstår at det er forkastelig. At ordet "pedofil" blir brukt i stedet for "pedofil overgriper" er medieskapt, og noe vi bør få en slutt på. Dette fører til at pedofile aldri kan komme ut av skapet og få hjelp for problemet sitt. utøve sine seksuelle lyster, men de kommer aldri til å få ha sex med noen de virkelig tenner på. Dette må være helt for jævlig, og de trenger hjelp for å kunne få bukt med problemet sitt.

Vet at dette er off topic, men føler jeg er nødt til å skrive det likevel.
Flott at du forsto ut ifra sammenhengen at det jeg skrev var ment som pedofil praksis, og ikke legningen.
Sist endret av fxxked; 9. mars 2011 kl. 11:40.
The Merciful One
mr5050's Avatar
da jeg satt i varetekt i skien fengsel hadde vi en pedofil kar på avdelingen han ble plaget så mye av en drapsdømt mann at han selv valgte og flytte ned på avdeling A som det er 23 timer isolasjon på frivillig
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
JEg også liker å være aleine, men det betyr ikke at jeg ikke liker selskap bedre.
Vis hele sitatet...
Spørs 100% på hvem det er selskap med Det er jaggu helt sant.
Sitat av Taurean Vis innlegg
ztaale: Nå mener jeg ikke å dra alle over èn kam .. men det høres ut som luksusbehandling for min del. Skulle jeg noen gang havnet i fengsel, ville jeg mest av alt få være aleine i det minste .. så ville jeg ikke bli påvirket av andre kriminelle. Noen er sikkert greiere enn andre, men er sikkert noen som skal prøve å "dra deg ned" og kødde mest mulig .. juling får man sikkert også over en lav sko, uansett rang. Så å få være aleine på den måten høres jo helt luksus ut.
Vis hele sitatet...
Man blir ganske loka i skallen av å ikke ha medmennesklig kontakt over en lengre periode.

Og det med juling og psykisk herjing med folk er vel mere sånt man ser på tv fra amerikanske fengsler, norske fengsler har ikke de samme forholdene, langt derifra faktisk.

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Sikkert luksus når man blir uglesett av alle og vet ingen liker det. Men ja, bedre det enn å bli banka opp hver eneste dag.

Er fengsel for å lære den insatte eller å straffe å bryte dem ned mest mulig?
Vis hele sitatet...
Sånn vanlig lukka soning i norge fungerer er mitt intrykk at det ikke akkurat er rehabilitering som er formålet.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Trodde man satt aleine på en celle jeg .. "bestemt av andre" ? Få dusje i fred, vaske klær i fred og spise i fred - og generelt få være i fred ... heh, høres ut som et godt liv for min del.. men vi utelater selvsagt det viktigste her. Muligheten for å gå ut blant folk, bare det å gå ut og være fri, det har de ikke. Så man blir nok nedbrutt av å være der, og glad når man kommer ut ja. Eller, burde bli.
Vis hele sitatet...
Glemte å legge på at de hele tiden må gå å se seg over skuldren når de ikke er på cella si.. paranoia er ikke mye luksus skal jeg si deg, ei heller sosial angst som det er stor fare for å utvikle i en slik situasjon.

Sitat av mr5050 Vis innlegg
da jeg satt i varetekt i skien fengsel hadde vi en pedofil kar på avdelingen han ble plaget så mye av en drapsdømt mann at han selv valgte og flytte ned på avdeling A som det er 23 timer isolasjon på frivillig
Vis hele sitatet...
Dette er veldig vanlig. Jeg har selv sittet 14 dager på isolat og har man ikke psyken med seg på isolat så er man pretty much fucked om man skal sone f.eks 18 måneder i isolat..
dem blir rakka ned litt på forhold til andre kriminelle som har blir tatt for salg av drugs eller biltyver ol

hadde et eksempel i fengselet der jeg var, var en pedomann som satt å spiste, en annen fyr kom bort å helte brus i hode på han : P så sa pedomannen hold opp elns..så sa han andre *eller så hva? skal du voldta meg og* :>
Hvordan finner medfanger ut hva du soner for? Vil vel ikke tro at pedofile og voldtektsmenn går rundt å prater om det, eller?
The Merciful One
mr5050's Avatar
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Hvordan finner medfanger ut hva du soner for? Vil vel ikke tro at pedofile og voldtektsmenn går rundt å prater om det, eller?
Vis hele sitatet...
der jeg var sa vedkommende det rett ut selv at han var dømt for Utuktig omgang med et barn det var ikke det smarteste han har gjort med tanke på at det satt 9 tungt kriminelle og hørte på i felleskapsrommet
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Hvordan finner medfanger ut hva du soner for? Vil vel ikke tro at pedofile og voldtektsmenn går rundt å prater om det, eller?
Vis hele sitatet...
Vel, man har papirer på hva man sitter for, nekter noen å framvise disse er det kun 2 muligheter, endten er han pedofil eller så er han voldteksmann.

I tilegg er det ikke nevneverdig vanskelig å finne ut når man har fult navn på fyren og i tilegg har alle fengsel en betjent eller to som er litt for glad i å snakke med de innsatte..

Sitat av mr5050 Vis innlegg
der jeg var sa vedkommende det rett ut selv at han var dømt for Utuktig omgang med et barn det var ikke det smarteste han har gjort med tanke på at det satt 9 tungt kriminelle og hørte på i felleskapsrommet
Vis hele sitatet...
Det var vel kanskje det smarteste han kunne ha gjort for å være ærlig, det er bedre å innrømme det enn å starte med løgner etc, for de blir avslørt etterhvert uansett..
Sitat av Shellshock Vis innlegg
det intressange i hele saken er at minimumstaff for voldtekt ligger rundt 1 år, mens minimumstraff for og forfalske en 50lapp er rundt 3 år, så lenge man begår forbrytelser mot andre mennesker slipper man billigre unna en hvis man begår forbrytelser mot staten. det er noe og tenke over
Vis hele sitatet...
Å forfalske penger er ikke en forbrytelse mot staten. Hvis alle hadde forfalsket penger ville hele det økonomiske systemet rakne, og det ville vært en forbrytelse mot alle innbyggerene i staten.
Bortsett fra at jeg ikke lar meg overbevise av argumentasjonen din er jeg selvfølgelig enig i at voldtekt burde hatt høyere straff enn å forfalske en 50-lapp.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Vel, man har papirer på hva man sitter for, nekter noen å framvise disse er det kun 2 muligheter, endten er han pedofil eller så er han voldteksmann.

I tilegg er det ikke nevneverdig vanskelig å finne ut når man har fult navn på fyren og i tilegg har alle fengsel en betjent eller to som er litt for glad i å snakke med de innsatte..



Det var vel kanskje det smarteste han kunne ha gjort for å være ærlig, det er bedre å innrømme det enn å starte med løgner etc, for de blir avslørt etterhvert uansett..
Vis hele sitatet...

Nå er ikke det slik at alle innsatte nødvendigvis har en kopi av dommen sin liggende, eller at de får hassle for å ikke vise den frem. Det er heller ikke slik at alle innsatte forhøres av andre innsatte når de settes inn og MÅ vise frem papirer på "gyldig" kriminalitet. Et slikt system ville blitt slått ned på og rensket opp i asap. Dersom du kjenner til / har erfart en slik avdeling er det snakk om elendig avdelingsledelse.

Det er heller IKKE slik at "alle avdelinger har en betjent eller to som er litt for glad i å snakke" Det er derimot en rimelig høy list å krysse for å bryte tausehetsplikten så brutalt og jeg kan garantere at en betjent som er "litt for glad i å snakke" og dermed avslører hva inssatte sitte for ikke vil være ansatt veldig lenge.

Det er ingen tvil om at sedlighet, især mot mindreårige, blir kraftig sett ned på innenfor murene, men forutenom de avdelingene som er satt opp spesielt for denne typen domssonere er det ikke spesielt vanlig at insatte vet hvem alle som sitter for denne typen kriminalitet er. Innsatte er meget dyktig på å snappe opp info, spesielt info de ikke burde hatt, men å hevde at de har full kontroll på hvem som sitter for hva er i beste fall sterkt overvurdert, og i værste fall bare pisspreik.

En innsatt som sitter inne for sedlighet på en vanlig avdeling vil antagelig bare fortelle at han sitter for vold eller narko og så er det ikke nødvendigvis noe mer mas med det. Saker som er kjent gjennom media, og innsatte som deltar i programm er selvsagt en annen sak men å generalisere på den måten du gjør blir bare tull...
Jo, det er faktisk slik at alle innsatte har tilgang på papirene sine.

Jeg antar du har sittet mye inne Cikey? kanskje du har jobbet i fengselsvesnet? Vel, if so, gratulerer du har ikke fått med deg særlig mye.

Har opplevd dette på samtlige 4 avdelinger jeg har sittet på i to forskjellige fengsler..

Nok engang, 4 forskjellige avdelinger og 2 forskjellige fengsler forteller meg at det er slik at man alltid kan klare å få info ut av en betjent, gjerne en aspirant som prøver litt for mye å bli kompis med de insatte..

Ja klart, erfaringen min er bare tull, i motsetning til dine faktaer som du henter fra hvor?
Sitat av ztaale Vis innlegg
Jo, det er faktisk slik at alle innsatte har tilgang på papirene sine.

Jeg antar du har sittet mye inne Cikey? kanskje du har jobbet i fengselsvesnet? Vel, if so, gratulerer du har ikke fått med deg særlig mye.

Har opplevd dette på samtlige 4 avdelinger jeg har sittet på i to forskjellige fengsler..

Nok engang, 4 forskjellige avdelinger og 2 forskjellige fengsler forteller meg at det er slik at man alltid kan klare å få info ut av en betjent, gjerne en aspirant som prøver litt for mye å bli kompis med de insatte..

Ja klart, erfaringen min er bare tull, i motsetning til dine faktaer som du henter fra hvor?
Vis hele sitatet...
Joda, alle innsatte har selvsagt tilgang på dommen sin. De må derimot ikke vise dem frem til noen. Ja, som jeg sa, innsatte vet selvsagt å få tak i info. Men nei, det er ikke slik at de alltid vet, eller alltid får vite. Og dersom du har opplevd i fire forskjellige avdelinger at betjenter har avslørt sedlighetsforbrytere på avdelingen.. vel... så kan du selvsagt hevde det. Det ville i så fall være det siste de aktuelle betjentene gjorde i sin karriere i fengselet. Du kan selvsagt ha vært ekstremt heldig/uheldig for å oppleve det i fire forskjellige avdelinger, men nei jeg tror ikke noe på deg.

At du har klart å snakke til deg info du ikke skulle hatt tror jeg så gjerne på, at du har klart å snakke til deg denne typen info tror jeg ikke.

Jeg vet ikke hvor lang fartstid du hadde, eller hvor mange sedlighetsdømte du kjente til. Jeg jobber ikke lengre i systemet, men i løpet av de årene jeg var der kom jeg opp i dette dilemmaet mange ganger (og nei, det var ikke snakk om så mange år). Sedlighetsforbrytere ønsker (nesten) aldri å være åpen med sine dommer, og trenger ofte ikke være det. Selvsagt er det mange tilfeller der deres medinsatte finner ut av dommen på tross av deres ønsker, men det er også mange tilfeller av at det ikke kommer ut.

Jeg har forsåvidt ikke problemer med det du skriver, for de fenomener du beskriver finnes i aller høyeste grad, men din påstand om at "man vet alltid, man viser alltid, og betjentene snakker alltid" er bare tull...
Sist endret av Cikey; 13. mars 2011 kl. 21:37.
Sitat av mr5050 Vis innlegg
der jeg var sa vedkommende det rett ut selv at han var dømt for Utuktig omgang med et barn det var ikke det smarteste han har gjort med tanke på at det satt 9 tungt kriminelle og hørte på i felleskapsrommet
Vis hele sitatet...

Nei, men de er vel så psykotiske at de ikke klarer å holde munn.
Sist endret av ZionRoad; 13. mars 2011 kl. 22:01. Grunn: Glemte å quote
Sitat av Cikey Vis innlegg
Joda, alle innsatte har selvsagt tilgang på dommen sin. De må derimot ikke vise dem frem til noen. Ja, som jeg sa, innsatte vet selvsagt å få tak i info. Men nei, det er ikke slik at de alltid vet, eller alltid får vite. Og dersom du har opplevd i fire forskjellige avdelinger at betjenter har avslørt sedlighetsforbrytere på avdelingen.. vel... så kan du selvsagt hevde det. Det ville i så fall være det siste de aktuelle betjentene gjorde i sin karriere i fengselet. Du kan selvsagt ha vært ekstremt heldig/uheldig for å oppleve det i fire forskjellige avdelinger, men nei jeg tror ikke noe på deg.

At du har klart å snakke til deg info du ikke skulle hatt tror jeg så gjerne på, at du har klart å snakke til deg denne typen info tror jeg ikke.

Jeg vet ikke hvor lang fartstid du hadde, eller hvor mange sedlighetsdømte du kjente til. Jeg jobber ikke lengre i systemet, men i løpet av de årene jeg var der kom jeg opp i dette dilemmaet mange ganger (og nei, det var ikke snakk om så mange år). Sedlighetsforbrytere ønsker (nesten) aldri å være åpen med sine dommer, og trenger ofte ikke være det. Selvsagt er det mange tilfeller der deres medinsatte finner ut av dommen på tross av deres ønsker, men det er også mange tilfeller av at det ikke kommer ut.

Jeg har forsåvidt ikke problemer med det du skriver, for de fenomener du beskriver finnes i aller høyeste grad, men din påstand om at "man vet alltid, man viser alltid, og betjentene snakker alltid" er bare tull...
Vis hele sitatet...
Nei det står selvsagt ikke skrevet noen plass at de MÅ fremvise papirene, sine, men om noen begynner å nekte på det er det pretty much det samme som å bare innrømme at man sitter for endte voldtekt eller pedofili, det går det ren logikk i.

Hva du velger å tro på eller ikke skal ikke jeg uttale meg om, men å avblåse det som løgn bør du holde deg for god for egentlig.

"At du har klart å snakke til deg info du ikke skulle hatt tror jeg så gjerne på, at du har klart å snakke til deg denne typen info tror jeg ikke."

Vel du om det, men det får nå være så, det blir ord mot ord og er vel heller håpløst å diskutere med ett menneske som har bestemt seg for at jeg er en løgner
Nei, jeg har ikke bestemt meg for at du er en løgner. At man overdriver og skryter på seg ting betyr ikke nødvendigvis at man er en løgner.

Det blir som du sier erfaringer mot erfaringer, og det ligger i sakens natur at man ikke kan vise tli konkrete saker. Men jeg kan i alle fall si at jeg i løpet av min tid i systemet kjente til mange sedlighetsdømte som ikke innrømte hva de satt for, men snakket på seg vold og/eller narko. Det samme var som regel tilfellet når noen satt for vold mot kvinner, som heller ikke er særlig respektert.

Spesielt gjorde det inntrykk på meg en gang en innsatt la ut i det vide og det brede om hvordan han ville skamslå enhver pedofil han fikk tak i, samtidig som jeg viste at en av de han tilbrakte mye tid sammen med på avdelingen satt inne for nettopp overgrep mot barn.

Det er klart informasjon som ikke skulle vært kommet ut kommer ut, og det er klart betjenter forsnakker seg. Men den type systematisering av dette som det du snakker om er sterkt overdrevet, spesielt dette med så grove brudd på taushetsplikten, at det ikke kan stå uimotsagt...
Sist endret av Cikey; 14. mars 2011 kl. 18:41.