Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3764
Leste en artikkel på dagbladet

ref. http://www.dagbladet.no/2011/01/22/n...ents_container

Vi går rundt sola, og eksplosjonen vil jo bare være på ett punkt i himmelen, så vil bare være en del av jorda som vil oppleve dette?

uansett syntes jeg dette hadde vært ganske kult, eller hva freaks?
Sist endret av foxxravin; 23. januar 2011 kl. 18:52.
Husk at jorda bruker 1 år på å gå rundt sola og at jorda bruker 24 timer på å snurre rundt seg selv. Derfor vil nok alle kunne se dette hvis det skjer.
usertitle import
bleh's Avatar
All logikk tilsier at jorden roterer rundt en akse - da vil vel mer enn 1 del av jorden oppleve dette fenomenet.

edit: too late, IGJEN.
Sist endret av bleh; 23. januar 2011 kl. 18:55.
Kommer jo ann på hvor jorden ligger i forhold til hvor lyset fra novaen kommer fra og solen selv.

Men i forhold til bare det lyset, så ja det er bare en "del av gangen" av jorden som opplever lyset på gang.


Men om det er så kult kommer ann på hva som skjer videre i forhold til varme o.l.
Jeg lurer på hvordan temperaturen vil bli på jorden pga dette...

Snakker vi om nedsmelting av polene våres, eller er det bare lys vi vil få?
Gledings til det skjer kansje man slepp den kalde tiden?
usertitle import
bleh's Avatar
Hva med å begynne med f.eks http://en.wikipedia.org/wiki/Betelgeuse
Greit nok at det er en shitload med energi som blir utløst ved en supernova, men mtp at Betelgeuse er 640 lysår unna Jorda tviler jeg på at vi kommer til å få en merkbar endring i temperaturen.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det som er tøft er att den er 1300 lysår unna, som vil si att det er "gammelt lys" som når oss.
Den kan ha kollapset for 300 år siden, men vi vil ikke kunne se det på 1000 år, for lyse er på veg til oss, uten att vi vet det.
Spennende tanke!
Det er nok mye større sjans for at du vinner i lotto, enn at du får se den stjerna eksplodere.

Nok en overskrift som bare skal trekke klikk fra dagbladet.
Sist endret av henrikxt; 23. januar 2011 kl. 19:07.
Da håper jeg vi får se den på vinteren om natta, så det ikke blir mørkt så tidlig. Kanskje det blir lysere om nattan enn om dagen?
Sist endret av nikkibever; 23. januar 2011 kl. 19:08.
Tenk hvis det plutselig blir lyst om natta, gamle folk vil jo tro at det er verdens ende.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det som er tøft er att den er 1300 lysår unna, som vil si att det er "gammelt lys" som når oss.
Den kan ha kollapset for 300 år siden, men vi vil ikke kunne se det på 1000 år, for lyse er på veg til oss, uten att vi vet det.
Spennende tanke!
Vis hele sitatet...
Ja, like tøft som at lyset fra sola er rundt 8 minutter gammelt!
Sitat av Kay-jay Vis innlegg
Tenk hvis det plutselig blir lyst om natta, gamle folk vil jo tro at det er verdens ende.
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om konspirasjonsfanatikerene!
Nyhetsspeilet vil garantert ha stoff til artiklene sine i måndesvis fremover.

''Verdens ende''
''2012, det første steg''
''Regjeringen prøver å skjule enden''
videre bullshit osv.
Sist endret av Bombasa; 23. januar 2011 kl. 19:44.
Sitat av Kay-jay Vis innlegg
Tenk hvis det plutselig blir lyst om natta, gamle folk vil jo tro at det er verdens ende.
Vis hele sitatet...
Hvorfor spesifikt gamle folk?
Sist endret av OlavGal; 23. januar 2011 kl. 19:43.
Nei tenkte på de gamle kristne som er igjen, her hvor jeg bor, hvis det skulle skje innen 5 år Feks, hehe
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Se ut i verdensrommet, og du ser historie.

Om alle solene, ble NÅ ville vi ikke vite det før om mange år.. eller 8 min. med vår sol som OlavGal sier da.
Håper sannelig dette skjer om vinteren ja
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Se ut i verdensrommet, og du ser historie.

Om alle solene, ble NÅ ville vi ikke vite det før om mange år.. eller 8 min. med vår sol som OlavGal sier da.
Vis hele sitatet...
Jaja, men hva om den er allerede sprengt for lenge siden? da kan jo lyset komme imorgen omså, har ingenting og si det.
Dette hadde vært dritkult og jeg håper virkelig at vi får oppleve det!
for 7 min. sendte sola ut ekstremt "farlig" stråling, så vi er vel dø innen 1 min da

(litt ironi er vell lov å ha iblant)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
hehe!

Ja, hadde helt klart vert veldig spennende å oppleve det.
Men tviler på vi får det gitt.
http://sizeofworldse.ytmnd.com/

Denne nettsiden viser hvor stor vår "2nd" sol er ;P
Ja, er helt vanvittig
Off topic: Canus majorus kunne jo slukt hele galaksen vår! Blir litt matt av å tenke på hvor store ting egentlig er i forhold til jorden.

On topic: Håper vi får se dette i vår levetid! Døds fett med 2 soler. Får litt Star Wars eller Avatar følelse :P
Hero of Time
bronze's Avatar
Hvorfor sier wikipedia at avstanden er 643 ± 146 [4] lysår, mens dagbladet skriver 1300 lysår? Ser jo med en gang at 1300 lysår er det dobbelte av 643 lysår, men da begynner jeg å spekulere i om dagbladets forfatter har misforstått litt. Det tar da lyset vitterlig bare 643 år å nå jorden (altså reise en vei).
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Off topic: Canus majorus kunne jo slukt hele galaksen vår! Blir litt matt av å tenke på hvor store ting egentlig er i forhold til jorden.

On topic: Håper vi får se dette i vår levetid! Døds fett med 2 soler. Får litt Star Wars eller Avatar følelse :P
Vis hele sitatet...
hehe, nye solen kommer til å gi oss en blåfarge. Det hadde vært kult det
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Off topic: Canus majorus kunne jo slukt hele galaksen vår! Blir litt matt av å tenke på hvor store ting egentlig er i forhold til jorden.
Vis hele sitatet...
For å rette opp; Canus Majoris ville i følge wikipedia nå ut til Saturns bane i vårt solsystem.
Sitat av Talabo Vis innlegg
http://sizeofworldse.ytmnd.com/

Denne nettsiden viser hvor stor vår "2nd" sol er ;P
Vis hele sitatet...
Hahaahaaha. Den er vel litt for stor for en supernova. Kjernen er for ustabil og gravitasjonen er så gigantisk at den vil kollapse i seg selv. Med andre ord; Sort hull.
Sitat av bronze Vis innlegg
Hvorfor sier wikipedia at avstanden er 643 ± 146 [4] lysår, mens dagbladet skriver 1300 lysår? Ser jo med en gang at 1300 lysår er det dobbelte av 643 lysår, men da begynner jeg å spekulere i om dagbladets forfatter har misforstått litt. Det tar da lyset vitterlig bare 643 år å nå jorden (altså reise en vei).
Vis hele sitatet...
Feiltolking av informasjon er ikke så unormalt blant mennesker

Sitat av Xernox Vis innlegg
Hahaahaaha. Den er vel litt for stor for en supernova. Kjernen er for ustabil og gravitasjonen er så gigantisk at den vil kollapse i seg selv. Med andre ord; Sort hull.
Vis hele sitatet...
Kan ikke så mye om astronomi, men antar at du har rett der ja
Er det ingen andre som føler at dette er nok en cover up "naturlig" forklaring på noe som skriker drastisk unormalt og faretegn?
Jeg begynner å bli sikker på at nesten hele himmelen kunne falt ned, og folk ville bare feid vekk og rydda opp de knuste bitene og fortsatt hverdagen uten å stille spørsmål ved at det var unormalt engang..
Sist endret av vacant; 24. januar 2011 kl. 01:41.
They are prepping us:-p..
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Leste en artikkel på dagbladet

ref. http://www.dagbladet.no/2011/01/22/n...ents_container

Vi går rundt sola, og eksplosjonen vil jo bare være på ett punkt i himmelen, så vil bare være en del av jorda som vil oppleve dette?

uansett syntes jeg dette hadde vært ganske kult, eller hva freaks?
Vis hele sitatet...
Artikkelen tar feil. Det vil ikke bli noe som likner på to soler. Lyset vil bli av en styrke som ligger mellom Venus og en fullmåne. Den vil bli synlig på dagen, og kan bli sterk nok til at man kaster skygge om natten, men ikke i nærheten av å likne på en ekstra sol.

http://news.discovery.com/space/dont...e-in-2012.html
http://www.cbsnews.com/stories/2011/...n7269888.shtml
http://blogs.discovermagazine.com/ba...about-to-blow/

For de som lurer på hvor på himmelen Betelgeuse ligger er det den stjernen som er øverst til venstre i stjernebildet Orion.

Sitat av vacant Vis innlegg
Er det ingen andre som føler at dette er nok en cover up "naturlig" forklaring på noe som skriker drastisk unormalt og faretegn?
Jeg begynner å bli sikker på at nesten hele himmelen kunne falt ned, og folk ville bare feid vekk og rydda opp de knuste bitene og fortsatt hverdagen uten å stille spørsmål ved at det var unormalt engang..
Vis hele sitatet...
Hva er unormalt med en supernova? Hva slags annen og mer plausibel forklaring har du på lur?