Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 5939
Hei! Jeg var innom VG nett i dag så kom jeg over denne artikkelen.http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10029322

Jeg må bare spørre, er ikke et slikt liv for jævlig? Jeg kan ikke forstå at det er mulig og ha det så trasig. En hel familie med barn, hvorfor er det egentlig ingen som trer inn og hjelper slike folk? Jeg får rett og slett vondt i meg av og se at folk kan leve under så dårlige omstendigheter.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du får hjelpe dem du da!
Vi lever i et materialistisk og selvopptatt samfunn hvor vi bryr oss mest om oss selv. Når tiggere fra Romania kommer, som ofte er pågående, gjør dette at nordmenn tenker at de er uverdige mennesker som lyver for å tjene seg penger. I min by er det en del organisert tigging, og derfor tenker de fleste at alle tiggere er organiserte, noe som gjør at man ikke får lyst til å gi dem penger. Ganske synd egentlig, med tanke på historier som denne, hvor det klart kommer frem at det er en dame i nød som har en hel familie å forsørge i hjemlandet sitt.
Trådstarter
Det skulle jeg veldig gjerne ha gjort!

Men nå er det slik at jeg er en fattig man selv. Så jeg har ikke all verden og stille opp med, jeg tenker på f.eks, Røde Kors og andre slike organisasjoner. Hva med myndighetene dær nede? Er det virkelig mennesklig og bo under slike forhold?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av weattube Vis innlegg
Men nå er det slik at jeg er en fattig man selv. Så jeg har ikke all verden og stille opp med, jeg tenker på f.eks, Røde Kors og andre slike organisasjoner. Hva med myndighetene dær nede? Er det virkelig mennesklig og bo under slike forhold?
Vis hele sitatet...
Eg tipper at dei fortsatt hører til den rikaste halvparten på jordkloda...
Sitat av weattube Vis innlegg
Det skulle jeg veldig gjerne ha gjort!

Men nå er det slik at jeg er en fattig man selv. Så jeg har ikke all verden og stille opp med, jeg tenker på f.eks, Røde Kors og andre slike organisasjoner. Hva med myndighetene dær nede? Er det virkelig mennesklig og bo under slike forhold?
Vis hele sitatet...
Nå er det slik at levevilkåret i forskjellige land er veldig variert. Så vi kan synes at måten de lever nede i Romania er veldig "umenneskelig" i forhold det den måten vi lever på.

Selv om dette kan bli litt off-topic:
Har du ikke hørt om han mannen som har bodd 30 år i en snøhule, det kan da være litt "umenneskelig" det. Men det går bra.

Så kommer det folk fra slike plasser til et rikere land å tror at de kan bare få hjelp uten videre (det har skjedd og i de fleste tilfeller er det bra at slike folk får hjelp). Men tror ikke at alle i Norge hadde gitt huset sitt bort i en periode mens man selv var på ferie for en helt tilfeldig tigger som godt kunne ha vært en snill person. Men er det en viss sjanse for at noe galt kan skje å.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det er ikke her problemet ligger.
Finnes milioner med større problemer i rundt i verden.
Det er bare å innse fakta, verden er en utrolig urettferdig plass!

Nå sitter jeg i ett godt og varmt hus, i garasjen står en ny bra bil, på kjøkkenet lager kona mat til meg, og i gulvet ligger min datter, fri for sykdommer, og bygger lego.

I eksempelvis Afrika står nå ei 12 år gammel jente og prøver å lage mat i ett bitte lite blikkskur. Ho vet at ho har alt for lite å lage mat av, men hennes familie på 4 småsøsken, som lider av div sykdommer må jo få noe mat, selv om begge foreldrene er døde av aids.

Synes mere synn på ho jenta i Afrika, enn noen på gata i Oslo.
Jeg nekter å tro at noen bare gir vekk en så dyr ring. Vedder en nyre på at enten hun eller mannen hennes stjal ringen. Det virker kanskje kynisk, men folk som er så desperate at de kommer hit for å tigge, er ofte desperate nok til å rappe en veske også. De eier ikke skam.
Trådstarter
Sitat av Talabo Vis innlegg
Nå er det slik at levevilkåret i forskjellige land er veldig variert. Så vi kan synes at måten de lever nede i Romania er veldig "umenneskelig" i forhold det den måten vi lever på.

Selv om dette kan bli litt off-topic:
Har du ikke hørt om han mannen som har bodd 30 år i en snøhule, det kan da være litt "umenneskelig" det. Men det går bra.

Så kommer det folk fra slike plasser til et rikere land å tror at de kan bare få hjelp uten videre (det har skjedd og i de fleste tilfeller er det bra at slike folk får hjelp). Men tror ikke at alle i Norge hadde gitt huset sitt bort i en periode mens man selv var på ferie for en helt tilfeldig tigger som godt kunne ha vært en snill person. Men er det en viss sjanse for at noe galt kan skje å.
Vis hele sitatet...
Det er klart du har et poeng dær. Det går jo alltids bra, men jeg synes bare det er så trist at enkelte må leve slik som dette.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Jeg nekter å tro at noen bare gir vekk en så dyr ring. Vedder en nyre på at enten hun eller mannen hennes stjal ringen. Det virker kanskje kynisk, men folk som er så desperate at de kommer hit for å tigge, er ofte desperate nok til å rappe en veske også. De eier ikke skam.
Vis hele sitatet...
Så på grunn av at de er i nød og trenger penger til mat så betyr det at de ikke eier skam? Alle mennesker har menneskeverd, uansett hvor de måtte befinne seg i samfunnet. Tror du virkelig de føler seg stolte der de sitter og tigger? Og, ja, jeg tror de fleste har skam nok til å ikke rappe veskene til folk.
Sist endret av Omnibenevolence; 23. januar 2011 kl. 19:19.
Sitat av weattube Vis innlegg
Det er klart du har et poeng dær. Det går jo alltids bra, men jeg synes bare det er så trist at enkelte må leve slik som dette.
Vis hele sitatet...
Det du føler min venn kalles for medfølelse, å det er slike folk i verden vi trenger flere av
Trådstarter
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Jeg nekter å tro at noen bare gir vekk en så dyr ring. Vedder en nyre på at enten hun eller mannen hennes stjal ringen. Det virker kanskje kynisk, men folk som er så desperate at de kommer hit for å tigge, er ofte desperate nok til å rappe en veske også. De eier ikke skam.
Vis hele sitatet...
Nei det er mulig de ikke gjør det men hva så?

Ærlig talt om de rappa en veske for og få seg noen kroner for og leve for, hva i all verden gjorde det? Egentlig så synes jeg så absolutt at hun fortjente den ringen. Du kan jo prøve og sette deg i en slik situasjon hun er i.
Hun kan sikkert aldri kjøpe ordentlig mat til ungene sine, eller kjøpe dem noen leker. De får sikkert ikke en dritt, hvordan tror du den moren skal føle seg?

Som aldrig kan gi sine barn noen goder, det gjør meg kvalm at de har det slik.
Sitat av weattube Vis innlegg
Som aldrig kan gi sine barn noen goder, det gjør meg kvalm at de har det slik.
Vis hele sitatet...
Da er det bedre at du som føler deg kvalm over situasjonen deres deler dine goder med dem, enn at de skal måtte komme rekende hit og stjele.
Trådstarter
Sånn som du skriver nå og i ditt forrige innlegg, så syns jeg rett og slett du er frekk.
Sitat av weattube Vis innlegg
Sånn som du skriver nå og i ditt forrige innlegg, så syns jeg rett og slett du er frekk.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes synd på tiggere tidligere jeg, inntil en av dem fulgte etter meg i 3 minutter og inn i en butikk mens han maste om penger, og etter at jeg obeserverte ett "vaktbytte", som fungerte slik at de rett og slett byttet på å bruke rullestol. Helt åpent. Jeg har sett tiggere kjøre rundt i nyere biler, og det ble avdekket at rumenske tiggere i Kristiansand bodde i en luksusleilighet i Mandal.

Jeg gir aldri til tiggere i norge, og syntes det burde totalforbys. Da sponser jeg heller gataavisa eller Magasinet.

Sidenote: Mange tiggere tjener mer enn hva jeg og du gjør som arbeidstagere. Inntektene kan være flere tusen kroner om dagen dersom man sitter på riktig plass.
Sist endret av caperno; 23. januar 2011 kl. 19:46.
De får som de sår. Er det noen jeg ikke har et fnugg av respekt for er det romfolk/sigøynere, og jeg blir ærlig talt forbanna når jeg leser at VG prøver å fremstille dem som offre. De gjør ikke annet enn å snylte på andre, stjele etc, og har ikke gjort annet så lenge de har eksistert.

SELVFØLGELIG har ikke en random dame kommet og lagt en ring til 70 000 i koppen til en tigger, som atpåtil tidligere har vært involvert i vinningskriminalitet. Godt å se at politiet har et snev av fornuft i behold og hiver henne rett i fengsel.

Neste steg blir å få dem ut av landet.
Har ingen formening om de har fått tak i denne ringen på lovlig/ulovlig vis..Men, hvis Politiet nekter de denne ringen tilbake uten noen som helst form for bevis på at de har stjelt den etc, er dette imho helt på trynet

Har 0 prob med tiggere så lenge de er høflige/spør fint om no småpenger..
De som derimot følger etter/omtrent blir sure hvis man ikke gir de penger, har jeg lite til overs for

TøffeTom, du får sikkert til og dra alle over en kamm enda litt mer ? hvis du prøver
Denne dama hadde vell også plettfritt rulleblad ?
Var vell mer noe om at mannen hennes var tatt x ganger
Sist endret av Hightime; 23. januar 2011 kl. 19:55.
Først vil jeg introduserer med at jeg hverken er rasist eller en dårlig person. Støtter som regel de hjemløse og da jeg hadde jobb på Narvesen tok jeg alltid med posevis av boller og mat som var igjen å delte ut til de narkomane i sentrum når jeg hadde stengevakt.

Så til topic: Er enig med de som skriver at det er godt å se politiet har et snev av fornuft i denne saken. Det høres selvfølgelig ut som generalisering deluxe, men jeg har ikke en eneste god erfaring med tiggerne fra Romania. Som det står i artikkelen kommer de hit i minibusser, kun for å tigge (hvorav dette begrepet tydeligvis for de også betyr plyndre, stjele og lage kvalm) og vedkommende i artikkelen har blitt tatt for lignende vinningskriminalitet før.

Som Osloborger treffer jeg på disse rumenerne hver gang jeg er i sentrum. En ting er at de er innpåslitne, presser tiggekoppen opp i annsiktet på deg, og følger etter deg - men de utnytter også den første anledningen de får til å stjele. Enten det er ved å gå så tett inntil deg for å prøve å komme ned i lomma på deg, eller slå av en prat for så at det kommer tre stykker flokkende til i bakhold for å snike ting ut av sekk eller veske.
De bruker svært kyniske metoder, og jeg kunne kommet med mange real life eksempler her.
I fjor sommer satt vi foreksempel på youngstorget å noen medbrakte flasker med øl, og rumenerne kom for å hente panten. Helt greit og vi alle rekker fram tomflaskene til dem for å være behjelpelige. Den ene tiggern/flaskesamlern setter seg på huk ned med oss og spør om en sigarett, og får en sigarett, så fordufter de. Maks 30 sekunder senere finner vi ut at han tok med seg en lommebok med bankkort og mobiltelefon, som lå på bakken (ikke kom å snakk om at det var uforsvarlig, for vi satt helt for oss selv og verdisakene lå tett inntil vedkommende som eide det. Ingen var beruset, men dette var et sneaky steg fra en dreven tyv).
Så har vi disse som går rundt å selger hatter. De oppsøker ofte folk som sitter på cafe, og på cafe er det også normalt at lommebok eller mobiltelefon ligger på bordet. Påtrengende og sleipe som dem er, har dem som triks (har sett det to ganger med egne øyne) å legge hatten på bordet for å pushe den på deg (men egentlig for en helt annen grunn - følgende: ) og når du har sagt nei for 12'e gang og de går, skyver de verdisakene dine (som de la hatten over eller ved siden av for at du ikke skal se) ned i sin egen lomme. Det tar ofte noen sekunder før offerne merker at det er borte, og da er det for sent.

De rumenske tiggerne stjeler også fra de narkomane tiggerne, og bruker vold for å "ta over" tigge plassen dems.
Dette gjelder sikkert ikke alle, men overdriver ikke når jeg sier at det må gjelde minst 95% av dem. Dette er slik de opererer, og vi alle leste om den store avsløringssaken hvor det ble avslørt at de fleste bandene bodde sammen og levde godt i flotte hus på Nordstrand. Luksushus, ergo de har det ikke vondt. De lever mange sammen for å holde hver enkelts leieutgift nede, slik at de kan tjene seg opp RIKE på denne plyndringen for så å dra hjem til sitt eget land igjen etter noen år hvor pengene er enda mer verdt.

Dessuten har også noen av dem begynt å robbe andres hus, og praktiserer ved å ringe på dører i rike strøk for å se om noen er hjemme i ferier etc. og når noen lokker opp står de bare å snakker tull, men man ser tydlig at de streifer over alt du har i bakgrunnen for å peke ut noe du har av verdi så de vet om de skal komme tilbake en annen gang.

Sorry jeg har ingenting til overs for de rumenske tiggerne, de kan ikke sammenlignes med "trengende familier og barn i afrika" og jeg ser på det som den dårligste løgnen jeg har lest på lang tid at de skal ha fått den ringen der på ærlig vis.
Sist endret av vacant; 24. januar 2011 kl. 00:34.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg syntes synd på tiggere tidligere jeg, inntil en av dem fulgte etter meg i 3 minutter og inn i en butikk mens han maste om penger, og etter at jeg obeserverte ett "vaktbytte", som fungerte slik at de rett og slett byttet på å bruke rullestol. Helt åpent. Jeg har sett tiggere kjøre rundt i nyere biler, og det ble avdekket at rumenske tiggere i Kristiansand bodde i en luksusleilighet i Mandal.

Jeg gir aldri til tiggere i norge, og syntes det burde totalforbys. Da sponser jeg heller gataavisa eller Magasinet.

Sidenote: Mange tiggere tjener mer enn hva jeg og du gjør som arbeidstagere. Inntektene kan være flere tusen kroner om dagen dersom man sitter på riktig plass.
Vis hele sitatet...
Var en gruppe rumenere som ble hentet inn av politiet her i Kristiansand en stund tilbake. De fant rett over 1million kroner kontant hjemme hos dem..
Forklaring var at dem sparte så dem alle kunne reise tilbake til hjemlandet å bo resten av livet sitt der i fred og ro.
Nå skal det sies at dette var 30+ stk personer.

Kanskje ikke helt relevant til tråden, men verdt å fortelle..
Sist endret av Bombasa; 24. januar 2011 kl. 00:39.
Sitat av Ignifer Vis innlegg

Synes mere synn på ho jenta i Afrika, enn noen på gata i Oslo.
Vis hele sitatet...
man kan oppleve helt for jævlige ting, selv om man er omringet av penger hele livet. Vi har blitt lurt til å tro at det å ha nok til å overleve, og atpåtil leve i en viss luksus er noe abnormalt som bare vi, her i vesten har fått til. Faktum er at viss man ser på menneskets historie er den ekstreme fattigdommen vi ser i dag, et relativt nytt fenomen. Jeg tenker da mest på tilgang til mat og vann.

Men ja, poenget mitt er vel egentlig at rikdom ikke nødvendigvis er synonymt med lykke. De fleste heroinistene i Oslo lever jævligere liv enn du antagligvis kan se for deg (med tanke på din akkurat beskrivelse av omgivelsene dine), og antagligvis har det vel så ille, eller værre (i hvertfall psykisk), enn en fattig afrikansk familie.

jeg vil gjerne se noen kilder på at rumfolket lever i sus og dus, som det blir implifisert her. Er selvfølelig mange sleipe mennesker der ute, og lommetyveri osv. er ikke noe nytt, men sist jeg sjekka var landene disse folka kommer fra fortsatt Europas fattigste. Dette høres egentlig heller ut som masse folk som blir utnytta og pusha av bakfolk til å drive småkriminalitet og tigging.
De som har penger her i landet, slik som damen som denne damen med diamantringen, er blandt de som har mest imot slike sigøynere. Hvorfor skulle de da gi fra seg eiendeler av svært betydelige verdier til de. Nei, jeg stiller meg veldig kritisk til alt som har med sigøynere å gjøre. Slitsomme som faen, frekke og, unnskyld at jeg sier det, stygge som juling. Nei. Jeg finnes ikke rasist, men akkurat sigøynere tåler jeg ikke.
Til syvende og sist ble hun sendt tilbake der hun kom fra
Alt jeg bryr meg om
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Machintorsk Vis innlegg
Slitsomme som faen, frekke og, unnskyld at jeg sier det, stygge som juling. Nei. Jeg finnes ikke rasist, men akkurat sigøynere tåler jeg ikke.
Vis hele sitatet...
"Jeg finnes ikke rasist, men akkurat jøder tåler jeg ikke." Jeg tror du må slå opp "rasist" i ordboka, for du oppfyller så avgjort kravene. Vemmelig.
jeg vet ikke helt hvordan det er med å ikke ha et godt liv, og å være feit... er det sammenhenger der? og hva er greia med at barna hennes dropper skolen for å passe murstein og fantasere? jeg er ikke stor fan av folk som planlegger og prioriterer som som fulle sjømenn og klager på det.
Sitat av luni Vis innlegg
"Jeg finnes ikke rasist, men akkurat jøder tåler jeg ikke." Jeg tror du må slå opp "rasist" i ordboka, for du oppfyller så avgjort kravene. Vemmelig.
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekket var verken sigøyner eller jøde en rase.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Sist jeg sjekket var verken sigøyner eller jøde en rase.
Vis hele sitatet...
Slo du opp i en ordbok som gikk i trykken før 1966?
Isåfall kan du lese mer om begrepet rasisme her.
Sist endret av Mith; 24. januar 2011 kl. 11:23.
Tiggere.
Det er såpass mye organisert tigging i Norge at det rett og slett er ufyselig.
Jeg har selv sett de krapylene som har blitt hentet sent på kvelden i en helt ny bmw.
Prøv ei gang og gi de mat, så skal du se, det er mange av de som hiver det.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Sist jeg sjekket var verken sigøyner eller jøde en rase.
Vis hele sitatet...
Selv sett bort ifra miths poeng: er fascisme og intoleranse greit sålenge det ikke er snakk om rase?
Sitat av luni Vis innlegg
"Jeg finnes ikke rasist, men akkurat jøder tåler jeg ikke." Jeg tror du må slå opp "rasist" i ordboka, for du oppfyller så avgjort kravene. Vemmelig.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg hater den svarte naboen min fordi han konstant stjeler eplene mine er ikke jeg nødvendigvis en rasist, jeg er bare møkk lei!

På samme måte har jeg full forståelse for dem som faktisk hater sigøynere. Disse har vist NULL vilje til å engang prøve å integrere seg. I slike saker er som regel rasist-kortet velberettiget, siden majoriteten av f.eks pakistanere faktisk er "bra folk", mens et svært synlig mindretall skaper fremmefrykt og rasisme.

Men når det kommer til sigøynerne har de fått så mye tilrettelagt, de har fått kjøre sitt eget løp, og de har fått støtte fra staten de fleste andre minoriteter bare kan drømme om. Allikavel har de ikke vist et fnugg av interesse til å møte oss på halvveien. Derfor kan jeg med hånden på hjertet si jeg hater sigøynere, og at jeg overhodet ikke er noen rasist.

SLenger med denne: http://www.na24.no/article1167838.ece
Sist endret av Tøffetom; 24. januar 2011 kl. 12:05.
Sitat av luni Vis innlegg
"Jeg finnes ikke rasist, men akkurat jøder tåler jeg ikke." Jeg tror du må slå opp "rasist" i ordboka, for du oppfyller så avgjort kravene. Vemmelig.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke fordra dem, på grunnlag av hva de gjør, og ikke for hva de er. Samtidig er det de gjør, det som gjør dem til hva de er. Folkeslaget de er har jeg ingen verdens ting imot, så lenge de ikke sitter der med pappkoppen sin, eller igler seg innpå deg med hensikt om å stjele alt du har på deg.
Sitat av Machintorsk Vis innlegg
Jeg kan ikke fordra dem, på grunnlag av hva de gjør, og ikke for hva de er. Samtidig er det de gjør, det som gjør dem til hva de er. Folkeslaget de er har jeg ingen verdens ting imot, så lenge de ikke sitter der med pappkoppen sin, eller igler seg innpå deg med hensikt om å stjele alt du har på deg.
Vis hele sitatet...
Du dømmer en gruppe mennesker utfra litt info du har fått om hva de gjør, du har kansje ikke tenkt over enkeltinduvider... ikke alle tiggere har hensikt om å stjele alt du har på deg. En tigger uten skader framstår med skader fremfor folk får å få mer sympati for å lokke dem = penger. Det samme virkemiddelet er brukt av reklamebransjen får å få solgt mer produkter = penger.
Sist endret av chanislavi; 24. januar 2011 kl. 12:29.
Sitat av chanislavi Vis innlegg
Du dømmer en gruppe mennesker utfra litt info du har fått om hva de gjør, du har kansje ikke tenkt over enkeltinduvider... ikke alle tiggere har hensikt om å stjele alt du har på deg. En tigger uten skader framstår med skader fremfor folk får å få mer sympati for å lokke dem = penger. Det samme virkemiddelet er brukt av reklamebransjen får å få solgt mer produkter = penger.
Vis hele sitatet...
Prøver du å fortelle meg at det finnes sigøynere i Oslo, som ikke er en del av et organisert nettverk? Du vet, de som faker sykdommer, stjeler osv. Da tror jeg du må lete ganske lenge


Dere må gjerne kalle meg rasist alt dere orker. Da har vi isåfall fullstendig forskjellige oppfatninger av hva det er å være rasist. Jeg hater ingen på grunn av hudfarge, hjemland, religion eller noe annet. Jeg er bare veldig, veldig lei av folk som tigger og stjeler. I dette tilfellet er det sigøynere.
Sist endret av Machintorsk; 24. januar 2011 kl. 12:33.
Jeg har sett tiggere med iPhone....... Det irriterer meg noe helt jævlig. Hvis de er så forbanna fattige, så skal dem faen ikke kjøpe seg iPhone!

On topic; selv tror jeg hele det der er røveri (bare tull). Tviler på at noen ville gitt en sigøyner en ring i verdi av 70 000 kroner.. Liker virkelig ikke sigøynere/falske tiggere. Og nei, jeg er ikke rasist.
Sist endret av Tfan; 24. januar 2011 kl. 12:34.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvis jeg hater den svarte naboen min fordi han konstant stjeler eplene mine er ikke jeg nødvendigvis en rasist, jeg er bare møkk lei!
Vis hele sitatet...
Nå har vel ingen sagt noe på å hate enkeltpersoner for det de gjør heller. Hadde du hatet alle mørkhudede fordi den mørkhudede naboen din stjal epler så hadde du vært en rasist. Hvis Machintorsk hater sigøynere som tigger, så får han si nettopp det og ikke bare sigøynere. Det er ikke så utrolig vanskelig å formulere seg litt mer presist hvis man ikke vil bli misforstått. Når han i tillegg hevder det knapt finnes en ærlig og redelig sigøyner så er det ikke noe vits å gå rundt grøten her. Det blir bare tåpelig å hevde man ikke er rasist rett etter at man har kalt en hel folkegruppe "slitsomme som faen, frekke og stygge som juling".
Jeg synes det er kvalmende hvilket språk enkelte i denne tråden bruker. Det er greit å være uenig i handlingene eller oppførsel til enkeltmennesker, men man kan da for pokker bruke vanlig folkeskikk når man omtaler medmennesker. Prøv å bytt ut "sigøyner" med "jøde" i enkelte av innleggene for å se om det er like akseptabel ordlyd. Drittfolk.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Machintorsk Vis innlegg
Prøver du å fortelle meg at det finnes sigøynere i Oslo, som ikke er en del av et organisert nettverk? Du vet, de som faker sykdommer, stjeler osv. Da tror jeg du må lete ganske lenge


Dere må gjerne kalle meg rasist alt dere orker. Da har vi isåfall fullstendig forskjellige oppfatninger av hva det er å være rasist. Jeg hater ingen på grunn av hudfarge, hjemland, religion eller noe annet. Jeg er bare veldig, veldig lei av folk som tigger og stjeler. I dette tilfellet er det sigøynere.
Vis hele sitatet...
Dere må gjerne kalle meg rasist alt dere orker. Jeg er bare veldig, veldig lei av folk som voldtar og dreper. I dette tilfellet er det innvandrere.

Dere må gjerne kalle meg anti-semitist alt dere orker. Jeg er bare veldig, veldig lei av folk som undertrykker og dreper. I dette tilfellet er det jøder.

Syns du de to utsagnene er rasistiske?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Widow Vis innlegg
Dere må gjerne kalle meg rasist alt dere orker. Jeg er bare veldig, veldig lei av folk som voldtar og dreper. I dette tilfellet er det innvandrere.

Dere må gjerne kalle meg anti-semitist alt dere orker. Jeg er bare veldig, veldig lei av folk som undertrykker og dreper. I dette tilfellet er det jøder.

Syns du de to utsagnene er rasistiske?
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at hvite mennesker \ norske menn ikke dreper eller voldtar ?

Interessant tankegang, som passer bra inn i Vigrid.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Så det du sier er at hvite mennesker \ norske menn ikke dreper eller voldtar ?

Interessant tankegang, som passer bra inn i Vigrid.
Vis hele sitatet...
Se sammenhengen jeg skrev det i.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg synes det er kvalmende hvilket språk enkelte i denne tråden bruker. Det er greit å være uenig i handlingene eller oppførsel til enkeltmennesker, men man kan da for pokker bruke vanlig folkeskikk når man omtaler medmennesker. Prøv å bytt ut "sigøyner" med "jøde" i enkelte av innleggene for å se om det er like akseptabel ordlyd. Drittfolk.
Vis hele sitatet...
Off topic men når ble sigøyner og jøde skjellsord? Er da ikke noe negativt ladet i dette og jeg ser på det som kun en betegnelse av en gruppe på samme måte som "fotball-lag", "hippier" eller "businessmenn". Om folk velger å knytte det til den negative forstanden når andre for eksempel sier "jævla jøde/sigøyner" er det jo opp til koblinga dems, og da kan man jo likegjerne koble "nordmann" eller "jente" (eller hva som helst) til negativt også i og med at det også finnes de som sier "jævla nordmann" osv.
Sist endret av vacant; 24. januar 2011 kl. 16:42.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Widow Vis innlegg
Se sammenhengen jeg skrev det i.
Vis hele sitatet...
Skilnaden er å kritisere folkegrupper og handlinger. Kritiser sionisme alt du vil, det er fullstendig legitimt å kritisere politiske meininger og handlinger. Noko heilt anna er å kritisere folkegrupper på grunnlag av handlinger frå deler av den gruppa.

'Alle nordmenn er voldtektsmenn ettersom nokon er det'.
Sitat av luni Vis innlegg
Hvis Machintorsk hater sigøynere som tigger, så får han si nettopp det og ikke bare sigøynere. Det er ikke så utrolig vanskelig å formulere seg litt mer presist hvis man ikke vil bli misforstått.
Vis hele sitatet...


Om noen sigøynere jobbet og forsøkte å integrere seg, eller i det minste fulgte lovene i landet, så hadde det vært et behov for å presisere hvilken "type" sigøynere som ble omtalt. Nå er det desverre slik at hos sigøynere så finnes det ikke unntak, og det er rett og slett ikke rom for missforståelser.

Sigøynere er enkelt og greit folk det øvrige samfunnet hadde vært bedre uten, på alle plan.

Jeg er forøvrig enig i at beskrivelser som "stygge" ikke har noenting her å gjøre og forsåvidt er rasistisk. Men det var nok ikke det som var hovedpoenget med innlegget hannes.
Sist endret av Tøffetom; 24. januar 2011 kl. 17:24.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Skilnaden er å kritisere folkegrupper og handlinger. Kritiser sionisme alt du vil, det er fullstendig legitimt å kritisere politiske meininger og handlinger. Noko heilt anna er å kritisere folkegrupper på grunnlag av handlinger frå deler av den gruppa.

'Alle nordmenn er voldtektsmenn ettersom nokon er det'.
Vis hele sitatet...
Machintorsk skrev:
"Dere må gjerne kalle meg rasist alt dere orker. Da har vi isåfall fullstendig forskjellige oppfatninger av hva det er å være rasist. Jeg hater ingen på grunn av hudfarge, hjemland, religion eller noe annet. Jeg er bare veldig, veldig lei av folk som tigger og stjeler. I dette tilfellet er det sigøynere."

Jeg mente ikke det jeg skrev, jeg prøvde å få frem hvor dumt det han skrev var. Dette gjorde jeg ved å bytte ut "sigøynere" med "innvandrere" og "jøder".
Minner dere på de statiske frasene som 95% av dere ville surva med om det var dere det gjaldt..."Uskyldig inntil det motsatte er bevist!" "All tvil skal komme tiltalte til gode!" Sigøyner, jøde, pakkis, spic, whitetrash, norsk trygdesnylter er like ille samma faen... (ikke rasistisk ment!) det finnes utskudd i enhver "rase". Du skal dømmes for hva du gjør og ikke hvem du er!

Se scenarioet for deg: Har du råd til å gå med en diamant ring til 70 000,- så har du faen meg råd til å gi den bort også. Hadde det vært din 70k ring som tydeligvis er "stjålet" siden det er så mange av dere som har en 6 sjans mener, så kan jeg dra fram min 7.sans ( nei, ikke den grå almanakken!) og si at jeg vedder venstre ballestein på at du hadde meldt den stjålet også.

Så slutt og dra alle over en kam og husk: Er det for godt til og være sant er det som oftest det! sist jeg sjekka så betyr ikke som oftest alltid!
Ja, mirakler skjer en sjelden gang. Men siden mange av dere er så fordomsfulle og misunnlige at dere ikke unner ett annet menneske som gjør det hun kan for å tjene til livets opphold livets rett. Så bør du faen meg skamme deg! Kom deg ut av den svarte ekornes stresslessen din i din 28 grader varme stue, se verden og fatt at ting er jævli urettferdig og lær deg normal medlidenhet som en vanlig person ville ha gjort.

Sorry, men blir jævla provosert av enkelte så ! Skrivelifer og ukvemsord kan forekomme.
Sist endret av thebigt; 24. januar 2011 kl. 17:30.
LES DETTE!
De meningene som har kommet til uttrykk fra min side i denne tråden, er ikke noe som har noen som forbindelse med mine egne meninger. Jeg og en kamerat ønsket å utføre et eksperiment/veddemål på hva slags reaksjoner vi ville få dersom vi skrev de holdningene som jeg har gitt uttrykk for her. Meningen var kun å fremprovosere ulike reaksjoner på de tingene jeg skrev, og kun det.
Det ser ut til at jeg har klart å splitte forumet ( av de deltagende i denne debatten) i to, og det var noe av dette vi ønsket å se om vi klarte. I den anledning vil jeg beklage til trådstarter for at vi valgte nettop din tråd å gjøre det med, men det var fordi den var om et tema man lett kunne fremprovosere reaksjoner med.

Jeg velger å ikke ytre min videre mening i denne tråden nå, ettersom det mest sannsynlig vil være til forvirring. Hvorvidt de er stridende eller enige med det som har blitt skrevet, holder jeg for meg selv, ettersom jeg ser meg selv som inhabil etter dette.
Sitat av Machintorsk Vis innlegg
LES DETTE!
De meningene som har kommet til uttrykk fra min side i denne tråden, er ikke noe som har noen som forbindelse med mine egne meninger. Jeg og en kamerat ønsket å utføre et eksperiment/veddemål på hva slags reaksjoner vi ville få dersom vi skrev de holdningene som jeg har gitt uttrykk for her. Meningen var kun å fremprovosere ulike reaksjoner på de tingene jeg skrev, og kun det.
Det ser ut til at jeg har klart å splitte forumet ( av de deltagende i denne debatten) i to, og det var noe av dette vi ønsket å se om vi klarte. I den anledning vil jeg beklage til trådstarter for at vi valgte nettop din tråd å gjøre det med, men det var fordi den var om et tema man lett kunne fremprovosere reaksjoner med.

Jeg velger å ikke ytre min videre mening i denne tråden nå, ettersom det mest sannsynlig vil være til forvirring. Hvorvidt de er stridende eller enige med det som har blitt skrevet, holder jeg for meg selv, ettersom jeg ser meg selv som inhabil etter dette.
Vis hele sitatet...
Gratz! titegn
Sitat av Machintorsk Vis innlegg
LES DETTE!
De meningene som har kommet til uttrykk fra min side i denne tråden, er ikke noe som har noen som forbindelse med mine egne meninger. Jeg og en kamerat ønsket å utføre et eksperiment/veddemål på hva slags reaksjoner vi ville få dersom vi skrev de holdningene som jeg har gitt uttrykk for her. Meningen var kun å fremprovosere ulike reaksjoner på de tingene jeg skrev, og kun det.
Det ser ut til at jeg har klart å splitte forumet ( av de deltagende i denne debatten) i to, og det var noe av dette vi ønsket å se om vi klarte. I den anledning vil jeg beklage til trådstarter for at vi valgte nettop din tråd å gjøre det med, men det var fordi den var om et tema man lett kunne fremprovosere reaksjoner med.

Jeg velger å ikke ytre min videre mening i denne tråden nå, ettersom det mest sannsynlig vil være til forvirring. Hvorvidt de er stridende eller enige med det som har blitt skrevet, holder jeg for meg selv, ettersom jeg ser meg selv som inhabil etter dette.
Vis hele sitatet...
Og hva var meningen med å fremprovosere ulike reaksjoner hos de som deltok i denne tråden? For å få de til å dumme seg ut, slik at du kunne si "haha, dreit deg, jeg mente ikke det jeg sa!"

??
Sitat av Machintorsk Vis innlegg
LES DETTE!
De meningene som har kommet til uttrykk fra min side i denne tråden, er ikke noe som har noen som forbindelse med mine egne meninger. Jeg og en kamerat ønsket å utføre et eksperiment/veddemål på hva slags reaksjoner vi ville få dersom vi skrev de holdningene som jeg har gitt uttrykk for her. Meningen var kun å fremprovosere ulike reaksjoner på de tingene jeg skrev, og kun det.
Vis hele sitatet...
.....

Hvorfor ikke bare innrømme at til og med du har skjønt at det du har skrevet tidligere i denne tråden rett og slett er for dumt?

Med den forklaringen ovenfor fremstår du bare som en enda større idiot.
Trådstarter
Sitat av luni Vis innlegg
Nå har vel ingen sagt noe på å hate enkeltpersoner for det de gjør heller. Hadde du hatet alle mørkhudede fordi den mørkhudede naboen din stjal epler så hadde du vært en rasist. Hvis Machintorsk hater sigøynere som tigger, så får han si nettopp det og ikke bare sigøynere. Det er ikke så utrolig vanskelig å formulere seg litt mer presist hvis man ikke vil bli misforstått. Når han i tillegg hevder det knapt finnes en ærlig og redelig sigøyner så er det ikke noe vits å gå rundt grøten her. Det blir bare tåpelig å hevde man ikke er rasist rett etter at man har kalt en hel folkegruppe "slitsomme som faen, frekke og stygge som juling".
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg, det han skrev var rett og slett ufyselig frekt og rasistisk.
Hvorfor er folk slik? Det er jo mennesker som tydeligvis ikke har noen rettigheter.

Vill samfunnet noen sinne gang endre seg slik at det kan bli like godt for alle mennesker og leve?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
.....

Hvorfor ikke bare innrømme at til og med du har skjønt at det du har skrevet tidligere i denne tråden rett og slett er for dumt?

Med den forklaringen ovenfor fremstår du bare som en enda større idiot.
Vis hele sitatet...
Hvis det er sånn du ser på det, så ok.
Tilfellet er akkurat det jeg skrev, men om du velger å tolke det annerledes skal du få lov til det.
Ja, jeg erkjenner at det jeg skrev var på kanten til idioti, og ja, det var ikke spesielt gjennomtenkt noe av det. Men det er fremdeles ikke egne meninger, og kun skrevet for å provosere.

En annen ting jeg også oppnådde ved å gjøre slik, var å oppleve hvordan veldig mange kan snu seg og angripe enkeltpersoner bare fordi de mener noe annet. Det er noe av det dummeste jeg har opplevd. Nå tar jeg det ikke personlig, ettersom det ikke var mine meninger som jeg ytret, men dersom dette var tilfellet, ville det vært svært uheldig
Sist endret av Machintorsk; 24. januar 2011 kl. 18:09.
Vel, da kan du vel se på dette som et sosialt eksperiment som er vel gjennomført.
Gratulerer med dine oppdagelser.