Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 688
Litt usikker på hvor jeg ville plassert denne tråden, men jeg velger vanligvis feil, så here goes.

Jeg interesserte meg for Sigmund Freud og hans psykologiske teorier etter at jeg begynte å lese om ham på Wikipedia. Vet at han var en veldig innflytelsesrik person innenfor psykologien, og at mange er inspirert av ham (selv om ikke alt han mente er like populært i dag). Uansett, jeg leste litt om urfolk og minoriteter under andre verdenskrig, og hørte at de ofte måtte ta psykologiske tester (blant annet). Et eksempel er tatere i Norge, som måtte bli utsatt for psykologiske tester om de ville fortsette å bo i landet.

Jeg lurte på om noen av Freuds teorier eller tanker ble brukt i slike psykologiske tester. Ikke nødvendigvis under andre verdenskrig, men når som helst i løpet av historia. Eventuelt, er det noen andre psykologiske metoder, sosiale institusjoner eller noe annet viktig som baserer seg i stor grad på Freuds lære? Jeg har ikke klart å finne så mange eksempler på dette i det jeg har lest hittil, bortsett fra i Freudo-Marxismen (http://en.wikipedia.org/wiki/Freudo-Marxism).
Ganske bredt spørsmål, men setter pris på hva enn dere kan bidra med.
Rundt den tiden var Behaviourismen den største rettningen innan psykologien.

Sjekk ut; B.F. Skinner, Behaviourisme, Psykometri og Leipzig-Modellen

Meiner det var dette som blei brukt, lenge siden eg hadde psykologihistorie nå.