Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  178 30438
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Ser der er flere som syntes at posten har brukt litt vell mye på en logo.
Men 300.000.000 er ikke så mye. Med tanke på all materialet som skal ha ny logo.

Designerne skal ha sitt.
Alle terminalene, både bring og posten skal ha ny logo på veggen.
Alle postkontorene.
Alle Pib'ene.
Alle biler, trailere og vekselbeholdere (containere)
Nye klær til alle ansatte.
Materiell (konvolutter, esker, frimerker etc)
reklame (på tv, nett, flagg etc.)

Og dette er bare en liten andel av det de 300.000.000 blir brukt til.
Så nei det er ikke bare logoen som koster 300.000.000kr
Vis hele sitatet...
Har noen trodd dette? Det står jo fint om det i de fleste artiklene. Dog er jeg litt nysgjerrig på hva bare designjobben kostet, selve prosessen.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Ser der er flere som syntes at posten har brukt litt vell mye på en logo.
Men 300.000.000 er ikke så mye. Med tanke på all materialet som skal ha ny logo.

Designerne skal ha sitt.
Alle terminalene, både bring og posten skal ha ny logo på veggen.
Alle postkontorene.
Alle Pib'ene.
Alle biler, trailere og vekselbeholdere (containere)
Nye klær til alle ansatte.
Materiell (konvolutter, esker, frimerker etc)
reklame (på tv, nett, flagg etc.)

Og dette er bare en liten andel av det de 300.000.000 blir brukt til.
Så nei det er ikke bare logoen som koster 300.000.000kr
Vis hele sitatet...
De fleste tror vel ikke at logoen i seg sjøl kosta 300.000.000 kroner, men mener heller at det fins bedre ting å bruke 300.000.000 kroner på enn å bytte ut en fungerende logo.
Det var vel ved to episoder her inne jeg så det. Og har sett det endel rundt på nettet og i avisa Nordlys på kortsagt sidene.
Jeg har faktisk ikke sett noen priser på selve design jobben. Kunne vært artig å vite.
Tror ikke jeg har sett noen priser for selve designjobben, men vi kan nok gå ut fra at det var noen ganske latterlige summer der også.

Det som er litt viktig å huske på i den sammenhengen er at det egentlig ikke er selve det å utforme den endelige logoen som virkelig koster penger, men prosessen med å komme fram til det. Selv om resultatet i posten-tilfellet (og for den saks skyld rimi og statoil) var ganske begredelige har det sikkert gått med ganske mange timer på å gruble seg fram til dem.

Godt mulig det var nettopp der problemet ligger også - at man rett og slett har gått litt FOR mange runder, begynt å bekymre seg om ting som egentlig ikke skulle ha vært noe problem, og endt opp med en slags "minste fellesnevner", noe som var kjedelig nok/"corporate" nok til at alle kunne godta det. Å vite når man er ferdig er en kunst.
Logoen til Liertoppen minner meget mye om Nike logoen, virker nesten som om de har tatt et low-res bilde av den, og brukt live trace, (grunnet at den er hakkete og sånn)
laget for en tid tilbake noen logo utkast til bruk her i kommunen, siden jeg bare for tiden er praktikant, så gjorde jeg jobben "gratis".
Problemet jeg hadde da jeg laget logoen var at den skulle se bra ut i både enormt format, og mikroskopisk. jeg er ikke helt sikker på hva de skal bruke den på, men er en logo for å utvikle et sentrumsområde.

Hovedproblemet designere har da de skal lage en logo er at kunden ikke vil gi nok informasjon om deres visjon, vet man det er halve jobben gjort.
Sitat av kenny Vis innlegg
Problemet jeg hadde da jeg laget logoen var at den skulle se bra ut i både enormt format, og mikroskopisk. jeg er ikke helt sikker på hva de skal bruke den på, men er en logo for å utvikle et sentrumsområde.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har du noe problem med det?
Hovedproblemet designere har da de skal lage en logo er at kunden ikke vil gi nok informasjon om deres visjon, vet man det er halve jobben gjort.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke hovedproblemet. Det er en del av jobben.
http://s1.webstarts.com/createafreewebsite/uploads/bingLogo.jpg
Sitat av atomet Vis innlegg
Nei, det er ikke hovedproblemet. Det er en del av jobben.
Vis hele sitatet...
jeg vet det er endel av jobben, men det er fortsatt et problem, om kunden kan være mer spesifik, så er jobben min enklere.

blir det samme som om jeg sier til deg, lag en logo til websiden min.
og det er all infoen du får av meg.
Ok, la meg si det på en annen måte da, siden du ikke forstod det:

Det er en del av jobben din (eventuelt jobben til den som tar seg av kundekontakten hvis dette ikke er deg) å forklare kunden hva du/dere trenger av informasjon for å gjøre jobben.
Sist endret av atomet; 5. januar 2010 kl. 16:49.
Sitat av PNuT Vis innlegg
http://s1.webstarts.com/createafreewebsite/uploads/bingLogo.jpg
Vis hele sitatet...
Den logoen der er jo ikke regelrett grisestygg slik som andre, nye logoer rundt omkring, den der kunne jeg ha overlevd med om jeg hadde brukt bing, men jeg bruker google anyways
Sitat av atomet Vis innlegg
Ok, la meg si det på en annen måte da, siden du ikke forstod det:

Det er en del av jobben din (eventuelt jobben til den som tar seg av kundekontakten hvis dette ikke er deg) å forklare kunden hva du/dere trenger av informasjon for å gjøre jobben.
Vis hele sitatet...
Ja, men når dem bare sier lag en logo, vi kan ikke gi mer informasjon enn det.
da blir det fort litt vanskeligere enn det hadde vert om de sa lag en logo til en ny type brus med sitronsmak og alkohol som heter alkolemon.

var det jeg mente, jeg fikk ikke beskjed om hva den skulle brukes på, ikke om hva de egentlig skulle gjøre, eller hvem de var, bare at det politiske plan her i kommunen mente at de kunne ha en logo til dette prosjektet fordi de fikk det gratis. men det tok lang tid før jeg fikk vite litt mer og kunne se for meg hva jeg ville lage. hadde jeg fått vite alt sammen uten å måtte spørre 5 ganger om hva det ikke var, hadde jeg en viss formening.
http://www.filmweb.no/lillehammerkino/template/gfx/topp/logo_lillehammer.gif

Denne logoen er lite bra, Lillehammer KinO. Det blir mer; Lillehammer Kin[Space]O (Kin O) Hva er Kin lurer jeg på da.
Ellers er fonten fin.
Sist endret av DerComment; 5. januar 2010 kl. 18:38.
Så at noen spurte om Kvasir-søk var levert av Google, og ja, det stemmer.
http://img686.imageshack.us/img686/5898/mwsnap007.png

Se øverst til høyre
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det noen her som ser det samme som meg?
Sitat av Epicgraphic Vis innlegg
Er det noen her som ser det samme som meg?
Vis hele sitatet...
Det skal det ikke være tvil om at det er :
http://freak.no/forum/showthread.php?t=113961

;-)
ah, my bad, men morsomt uansett.
Sitat av Epicgraphic Vis innlegg
ah, my bad, men morsomt uansett.
Vis hele sitatet...
Det skal det ikke være tvil om at det er... hehe ;-)
jeg er fortsatt sjokkert over Statoil jeg, hva faen har Nordens største oljeselskap til felles med en maltraktert, mishandlet, halvstekt, femi, liten, tilbakestående, designer sjøstjerne?
Ser ut som om julestjerna har blitt skjært i småbiter og "steinet" med blåbær.
De skal være en ledestjerne …

I mine øyne er det en korttenkt logo som blir umoderne i løpet av få år, hvorpå de må bytte ut _alt_ igjen, noe som blir fætte dyrt. Bedre å investere litt mer i en logo som varer lenge, enn å måtte spytte ut penger for å redesigne logoen (og bytte den ut) hvert femte til tiende år.

Dog forstår jeg jo at de velger å gå vekk fra å identifisere seg med olje osv, bp har også gjort dette, men muligens med større hell. Statoil derimot er rimelig 2009 og dermed fail.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
De skal være en ledestjerne …

I mine øyne er det en korttenkt logo som blir umoderne i løpet av få år, hvorpå de må bytte ut _alt_ igjen, noe som blir fætte dyrt. Bedre å investere litt mer i en logo som varer lenge, enn å måtte spytte ut penger for å redesigne logoen (og bytte den ut) hvert femte til tiende år.

Dog forstår jeg jo at de velger å gå vekk fra å identifisere seg med olje osv, bp har også gjort dette, men muligens med større hell. Statoil derimot er rimelig 2009 og dermed fail.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt inn i tiden å brande seg selv miljøvennlig, men jeg synes den gamle logoen til Statoil var en av de sterkeste i landet. Den som er nå....not so much.
men jeg er tydeligvis den eneste som synes at nFF's logo suger balle?
Sitat av DeVille Vis innlegg
men jeg er tydeligvis den eneste som synes at nFF's logo suger balle?
Vis hele sitatet...
Det er fint om du kan begrunne dine utsagn.
Sitat av prenix Vis innlegg
Det er fint om du kan begrunne dine utsagn.
Vis hele sitatet...
Ok, tok kanskje litt hardt i... Muligens jeg som ikke skjønner hva den skal forestille/symbolisere? Tre planeter på rad? En pacman som spiser en pacman som spiser en pille? Abstrakt kunst av noe slag?
En stol, et hode og en PC-skjerm, antar jeg.
Har statoil tatt til fornuft og byttet tilbake?

http://www.statoil.no/FrontServlet
Sitat av Puma Vis innlegg
Har statoil tatt til fornuft og byttet tilbake?

http://www.statoil.no/FrontServlet
Vis hele sitatet...
Statoil kommer fortsatt til å beholde den gamle "dråpe" logoen sin på den delen av selskapet som driver med drivstoff. Resten av selskapet går for "stjerne" logoen, hvis jeg husker riktig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Puma Vis innlegg
Har statoil tatt til fornuft og byttet tilbake?

http://www.statoil.no/FrontServlet
Vis hele sitatet...
Bensinsstasjonskjeda Statoil beholder den gamle. Oljeselskapet Statoil har bytta, av ukjent grunn. Den dråpen var jo genial!
De gjorde en ting riktig, da.. i det minste