Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  149 15158
Jeg har kjørt bil jevla mange ganger, å jeg anbefaler det ikke til noen, vært utsatt flere ganger for ulykker i lyskryss og div. Enig med Sky, å behandle ett kjøretøy i rus kan være veldig farlig, plutselig er du borte å da springer det en kid over veien, kan ikke se for meg sjåføren snakke seg unna ulykken med politiet da, påvirket av hasj og røde øyne. Kommer seffølgelig helt ann på hvor mye påvirket man er, er man for stein, så kjører man ikke. det er greit å stolepå seg selv, men man må sette grenser for seg selv å omgivelsene.
Sist endret av FranzLiszt; 23. mai 2009 kl. 14:04.
Egentlig lett og dra en liten sammenlikning her. Når man sitter hjemme og røyker så hender det jo fort at man blir litt mer "vasete", river ned litt fra bordet, må ta et ekstra skritt kansje og ting går litt saktere. Dette er ikke en form jeg ønsker og være sjåfør i en bil. Selv om det er i veldig liten grad.
Trenger ikke å bli like vasete i bilen som hjemme i soffaen heller, jeg blir ofte veldig flink til å kjøre å passe på ekstra når jeg er mildt beruset, føler jeg har mele kontroller, men det kan jo bare være egoet som sperrer for realiteten.
Jeg ser det er mangen som argumenterer at de er bedre sjåfører under cannabis rus. Jeg har aldri røykt, men kan tippe at det er mangen flere som blir betydelig dårligere sjåfører.

Man kan ikke gi alle lov til å kjøre i cannabis rus hvis 10% kjører bedre, og 90% kjører dårligere!

Hvordan kan politiet vite at du har røyket fast lenge..?

Nei til rus i trafikken 8-|
Det er vel ikke det at folk blir så mye bedre sjåfører, men at de tar rusen i betraktning og kjører deretter. Litt roligere og med lavere fart. Slik selvkontroll går rett ut av vinduet om man er full.
Sitat av Sinister Vis innlegg
Det er vel ikke det at folk blir så mye bedre sjåfører, men at de tar rusen i betraktning og kjører deretter. Litt roligere og med lavere fart. Slik selvkontroll går rett ut av vinduet om man er full.
Vis hele sitatet...
Men når det ikke gjelder alle, blir det for dumt at det er lov(hvis det hadde vært lov).
Sist endret av A-H; 23. mai 2009 kl. 14:41.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Man kan miste lappen og i tilegg få bot for røykinga.
Vis hele sitatet...
Det farligste er vel ikke at du kan få ei bot? Det kan du få uansett om du røyker i bila eller ikke, men du utsetter andre folk for livsfare ved å dra ut på veien under cannabisrus.

Legalize_it: Jeg har aldri hørt om noen som har mista lappen for å ha røyka i sin egen stue, men. Kanskje de er greie her oppe.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av evievu Vis innlegg
føler jeg har mele kontroller, men det kan jo bare være egoet som sperrer for realiteten.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det som er farlig når man kjører i beruset tilstand.
Til dere som syns det er greit å kjøre beruset: IDIOTER!!!

Ja jeg har selv røyket i mange år. Vet hva jeg snakker om. Har også opplevd nok til å kunne si at dere som rettferdiggjør kjøring i ruspåvirket tilstand ikke har veldig mye intelligens å skryte av.

Har en kompis som har mistet lappen, ikke pga kjøring i påvirket tilstand, men politiet mente på at hans livsstil ikke var forenelig med å ha førerkort.

Har vært med på en rimelig stygg bilulykke hvor sjåføren hadde røyka og satt i sin egen lille verden i stedet for å følge med på veien. Resultatet var at vi ble sneia av en Tine melkebil... Så heldige var ikke personbilen som kom fra den andre siden. Passasjeren knakk nakken.

Og sist men ikke minst.... Har en venninde som mistet sin 2 år gamle datter i en bilulykke der bilfører var påvirket i hovedsak av cannabis.

Tenk dere om før dere snakker om ting som kan få så store konsekvenser for andre...
Sitat av Muradi Vis innlegg
Det er akkurat det som er farlig når man kjører i beruset tilstand.
Vis hele sitatet...
Att jeg føler jeg har kontroll? Ja, jeg har kontroll, bor på landet, så er ikke så mye stress =)
Sist endret av FranzLiszt; 23. mai 2009 kl. 16:24.
Sitat av evievu Vis innlegg
Att jeg føler jeg har kontroll? Ja, jeg har kontroll, bor på landet, så er ikke så mye stress =)
Vis hele sitatet...
Er det ikke noe stress? Nå mener jeg å huske at over halvparten av alle dødsfall blant unge norske personer i trafikken er pga. utforkjøring.

Derfor er det ikke så reint lite "stress" å bo på landet, med tanke på veikvaliteten der.

Finner ikke noen kilder på akkurat dette nå, men skal se etter litt.
Statistikk, undersøkelser og alt slikt kan summeres opp med tre ord: løgn, løgn og løgn. Bedre å ha et åpent sinn, være realistisk og faktisk godta ting slik som de er. Noen sier at det er farligere å være trøtt en å være under påvirking av marijuana, andre setter ting rett på spissen med et surt & grettent fjes:

http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2008/05/16/1210938414602_270.jpg
[COLOR="Gray"]ADVARER: Professor og forskningssjef Jørg Mørland sier at kjøring i hasjpåvirket tilstand øker risikoen for dødsfall. Foto: Scanpix [/COLOR]

Her har vi en god undersøkelse:
http://www.youtube.com/watch?v=xJx0GqR3P_o

(.. selv om den kun går på ett individ!)
Sist endret av Exmagician; 23. mai 2009 kl. 19:42.
Sitat av ellef Vis innlegg
Er det ikke noe stress? Nå mener jeg å huske at over halvparten av alle dødsfall blant unge norske personer i trafikken er pga. utforkjøring.

Derfor er det ikke så reint lite "stress" å bo på landet, med tanke på veikvaliteten der.

Finner ikke noen kilder på akkurat dette nå, men skal se etter litt.
Vis hele sitatet...
Når jeg er edru, er det større fare for å kjøre utom veien enn når jeg er påvirket av cannabis, da blir jeg vill, å liker å kicke adrenalinet. Når jeg er påvirket, følger jeg med til punkt å prikke å tenker mye på omgivelsene. Men merk det jeg sa, jeg kjører ikke noe form for kjøretøy når jeg er veldig påvirket,
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av loathsome Vis innlegg
Statistikk, undersøkelser og alt slikt kan summeres opp med tre ord: løgn, løgn og løgn.
Vis hele sitatet...
Det var en elendig holdning må jeg si. Ja, statistikk kan forvrenges i media, men hvis du leser abstracts fra vitenskaplige artikler (som den nevnt tidligere i tråden) er det ingen grunn til å tvile på det som skrives (med mindre det har
kommet en artikkel som tilbakeviser påstandene).

Her har vi en god undersøkelse:
http://www.youtube.com/watch?v=xJx0GqR3P_o

(.. selv om den kun går på ett individ!)
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte på denne videoen selv når jeg så denne tråden. Og den påpeker et meget godt poeng: Man kan bli mer forsiktig når man kjører under cannabispåvirkning fordi man er bevist på sin egen rustilstand. Men det forandrer ikke det faktum at du er ruset, og at ting som reaksjonsevne er sterkt svekket.

Hvis jeg skal gjøre en rask estimering vil jeg tippe at de store hovedforskjellene under kjøring i cannabisrus fra rusfri tilstand er forsiktighet og reaksjonsevne. Forsiktigheten gjør at man ikke havner i risikosituasjoner like lett, og man holder kanskje en lavere hastighet. Men redusert reaksjonsevne gjør at når det først skjer noe, så er det mindre sannsynlig at du klarer å komme helskinnet ut av situasjonen. Jeg vil tippe at den siste faktoren er større en den første, dvs. at netto effekt er at det er farligere å kjøre i cannabisrus enn i rusfri tilstand, og det er jo i tråd med resultatene fra studiene.

Konklusjonen er: Ikke kjør under noen som helst form for rus (eller i trøtt tilstand). Å kjøre bil er allerede noe av det farligste man gjør gjevnlig, så hvorfor gjøre det enda farligere?

Sitat av loathsome Vis innlegg
Noen sier at det er farligere å være trøtt en å være under påvirking av marijuana, [...]
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere i tråden er det ulovlig å kjøre når man er trøtt. Å trekke dette inn i debatten blir som å si "Noen sier at det er farligere å kjøre blind enn å være under påvirkning av marijuana, ..."
Sist endret av Skyfex; 23. mai 2009 kl. 20:41.
Det youtubeklippet minnet ikke om tilstanden til de jeg bodde i bofelleskap med for et par år siden. "eeeh guttar.. eeeh vi skal ikkje kjøre en film istedet da" når vi satt og spilte bf1942. Men hva vet jeg, jeg er jo nykter.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Statistikk, undersøkelser og alt slikt kan summeres opp med tre ord: løgn, løgn og løgn. Bedre å ha et åpent sinn, være realistisk og faktisk godta ting slik som de er. Noen sier at det er farligere å være trøtt en å være under påvirking av marijuana, andre setter ting rett på spissen med et surt & grettent fjes:

http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2008/05/16/1210938414602_270.jpg
[COLOR="Gray"]ADVARER: Professor og forskningssjef Jørg Mørland sier at kjøring i hasjpåvirket tilstand øker risikoen for dødsfall. Foto: Scanpix [/COLOR]

Her har vi en god undersøkelse:
http://www.youtube.com/watch?v=xJx0GqR3P_o

(.. selv om den kun går på ett individ!)
Vis hele sitatet...
Jeg sliter virkelig med å ta innlegget ditt seriøst. Du kaller først statistikk, undersøkelser og "alt slikt" for "løgn, løgn og løgn", for så å linke til en undersøkelse. Du kaller altså hele din egen post for løgn? Ikke nok med det, men den "gode" undersøkelsen du linker til baserer sitt resultat på ett testsubjekt. Dette kan vel strengt tatt knapt kalles for en undersøkelse.

De fleste av dere argumenterer for at personer som er innrøkt ikke vil ha problemer med å kjøre i påvirket tilstand. Jeg har ingen erfaring med cannabis selv, men forstår ut i fra dette utsagnet at en person uten erfaring med cannabis ikke vil klare å beholde kontrollen like godt. Mener dere da at personer uten noen erfaring også skal få kjøre i påvirket tilstand? Om ikke, hvordan skal man da klare å skille mellom personer med og uten erfaring?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
En liten digresjon: Hva sier regelverket om føring av motorkjøretøy under tobakksrus?
Vet om mange som snuser og røker når de kjører, og jeg kjenner selv at jeg blir ganske susen når jeg trekker av pipa fylt med Rød 3.
Det er bare tull å si at det er galt å fyllekjøre, galt å kjøre i hasjrus osv, fordi en utsetter andre for fare. HAAAALLLLLOOOOOOOO, en utsetter da andre for skade bare ved å kjøre BIL!!!!!

En utsetter andre for MER skade ved å kjøre i 110 på motorveien kontra 90. En utsetter andre for MER fare, ved at fartsgrensene er på 90 istedenfor 40 på motorveien. DET FINS INGEN FILOSOFISK-LOGISK DEFINERBAR GRENSE PÅ HVOR MYE EN SKAL FÅ UTSETTE ANDRE FOR FARE RENT STATISTISK, DET ER BULLSHIT. Det er hva du selv TØR og er villig til å gå med på, som bestemmer om du kjører drita eller ei. End of story.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Problemet er at du risikerer å miste lappen selv om du sitter å røyker i stua di også. Da politiet kan ta lappen din "for manglende edrulighet" noe dem en del ganger gjør, og bruker som en ekstrastraff også.
Vis hele sitatet...
Det var en sak for litt siden om en fyr i Egersund som mista lappen på grunn av dette, riktignok på grunn av alkohol og festbråk (kilde), men jeg har ikke hørt om andre tilfeller der folk har mistet førerkortet fordi de har brukt illegale rusmidler. Så det er vel ikke direkte vanlig..?
Sitat av BomberMan Vis innlegg
En liten digresjon: Hva sier regelverket om føring av motorkjøretøy under tobakksrus?
Vet om mange som snuser og røker når de kjører, og jeg kjenner selv at jeg blir ganske susen når jeg trekker av pipa fylt med Rød 3.
Vis hele sitatet...
Jeg tror neppe dette kvalifiserer til kjøring i ruspåvirket tilstand, siden den rusen du oppnår av tobakk alene ikke helt når opp til påvirkningsfaktoren de vektlegger i slike tilfeller. Når du trekker og blir susen av en pipe Rød 3, så varer ikke denne tilstanden utover noe nevneverdig tid, og innen du starter å kjøre igjen er det relativt lite tenkelig at du skulle være påvirket (med mindre du røyker pipe og kjører bil samtidig, noe som ville si at i de sekundene du røyker pipe, er du påvirket.) Derfor har det vel antageligvis ikke verdt nødt å nedfelle dette i lov- eller regelverk..
Sitat av evievu Vis innlegg
Når jeg er edru, er det større fare for å kjøre utom veien enn når jeg er påvirket av cannabis, da blir jeg vill, å liker å kicke adrenalinet. Når jeg er påvirket, følger jeg med til punkt å prikke å tenker mye på omgivelsene. Men merk det jeg sa, jeg kjører ikke noe form for kjøretøy når jeg er veldig påvirket,
Vis hele sitatet...

Jeg hører dere sier det, jeg røyker selv hasj, men om jeg måtte ha røyka for å kjøre _trygt_. Ja da hadde jeg lagt førerkortet på hylla ei stund.
HVor står det att jeg må røyke for å kjøre trygt?
Sitat av evievu Vis innlegg
HVor står det att jeg må røyke for å kjøre trygt?
Vis hele sitatet...
Du sier det så og si selv her:
Sitat av evievu Vis innlegg
Når jeg er edru, er det større fare for å kjøre utom veien enn når jeg er påvirket av cannabis, da blir jeg vill, å liker å kicke adrenalinet. Når jeg er påvirket, følger jeg med til punkt å prikke å tenker mye på omgivelsene. Men merk det jeg sa, jeg kjører ikke noe form for kjøretøy når jeg er veldig påvirket,
Vis hele sitatet...
Å føre et kjøretøy under påvirkning av rusmidler, det være seg cannabis, alkohol, sentralstimulerende eller whatever er og blir uansvarlig. Hvordan kan du være så sikker på at du har mye mer kontroll når du er rusa? Sikker på at det ikke bare er en følelse du får som følge av tilstanden du er i? Det blir uansett for søkt å rettferdiggjøre det at man kjører rusa med at man er "tryggere" i trafikken, det er som oftest ikke tilfelle. I trafikken har man mye ansvar, da får man se å holde jointen utenfor altså.
Sist endret av Sky; 27. mai 2009 kl. 15:19.
Da er jeg ihvertfall uenig med dere, føler meg like mye trygg edru som å være påvirket, jeg kjører heller ikke påvirket i soffastein tilstand.Jeg kan godt være så egoistisk å si att å være stein å kjøre bil ikke er noe problem.
Å da mener jeg att det ikke er noe problem for meg,
Sitat av evievu Vis innlegg
Da er jeg ihvertfall uenig med dere, føler meg like mye trygg edru som å være påvirket, jeg kjører heller ikke påvirket i soffastein tilstand.Jeg kan godt være så egoistisk å si att å være stein å kjøre bil ikke er noe problem. Å da mener jeg att det ikke er noe problem for meg
Vis hele sitatet...
Ja, at det ikke er noe problem for deg får nå være. Jeg for min del hadde sett på det som et stort problem om du hadde kræsjet i meg og i tillegg var stein.

Og det med at man blir mer oppmerksom og forsiktig bak rattet når man har tatt seg et drag vet jeg ikke om jeg kjøper. La gå, når jeg er stein siler jeg ofte vekk omverdenen til fordel for en to-tre ting som får all fokus, og jeg får paranoide tendenser. Om dette er det som blir kalt oppmerksom og forsiktig kan jeg bare spekulere i......

Jeg må si at jeg ikke syns jeg er urimelig når jeg forventer at mine medtrafikanter skal være edru når de kjører.
Sist endret av Sot-Jo; 27. mai 2009 kl. 16:27.
Sitat av evievu Vis innlegg
Da er jeg ihvertfall uenig med dere, føler meg like mye trygg edru som å være påvirket, jeg kjører heller ikke påvirket i soffastein tilstand.Jeg kan godt være så egoistisk å si att å være stein å kjøre bil ikke er noe problem.
Vis hele sitatet...
Fair enough, men er det virkelig nødvendig? Jeg står ved det jeg sier om at trafikanter skal være edru under alle omstendigheter når de er ute i trafikken, og denne meningen tror jeg at jeg deler med alle oppegående mennesker. Det er sikkert en haug med folk som føler at å drikke/røyke/whatever ikke er noe problem når de er ute i trafikken, men det er egentlig ganske uvesentlig spør du meg, da det er rimelig åpenlyst at trafikanter skal være ved sine fulle fem og ikke ruset. Er du ikke enig?

Om man ikke kan ta litt ansvar som sjåfør, uansett hva en personlig mener angående sin kjøring i ruset tilstand, så synes jeg ikke man skal kjøre i det hele tatt. Må du virkelig kjøre mens du er stein? Kan du ikke røyke seinere? Det må gå an å skille sitt rusbruk fra det å være en anstendig trafikant, og ikke måtte ta med seg den fordømte rusen inn i bilen. Om man virkelig prioriterer på denne måten burde man ta seg i nakken og tenke litt over hvordan man kombinerer rus med hverdagen sin.
Senest i natt var jeg ute å kjørte under hasj-rus (viser til tidligere post). En kompis og jeg tok noen trekk langt ute på landet og i 3-4 tiden kjørte vi hjem. Jeg møtte vel 3 forbipasserende biler og en bil som kjørte forbi meg grunnet jeg holdt meg under fartsgrensa.

Jeg er fullt klar over at jeg bryter trafikkreglene og at det kan være en potensiell fare i det jeg gjør, men hva syntes dere om den situasjonen?
Hva mener du? At vi skal forandre synspunkt bare fordi du har vært å kjørt i hasjrus nå i natt? Det er ikke sånn det fungerer, prinsipp er prinsipp og det står vi fast ved uansett hvor mange ganger du kjører i hasjrus. Men vi er tilbøyelig til å si "I told you so" hvis du skulle ha kjørt ut eller kræsja på veien i den hendelsen. Nå hendte jo heldigvis ikke det, og alle er happy =)
Sitat av paranoy Vis innlegg
Hva mener du? At vi skal forandre synspunkt bare fordi du har vært å kjørt i hasjrus nå i natt? Det er ikke sånn det fungerer, prinsipp er prinsipp og det står vi fast ved uansett hvor mange ganger du kjører i hasjrus. Men vi er tilbøyelig til å si "I told you so" hvis du skulle ha kjørt ut eller kræsja på veien i den hendelsen. Nå hendte jo heldigvis ikke det, og alle er happy =)
Vis hele sitatet...
Det var ikke det jeg mente med posten min.
Jeg ville ikke prøve å endre synspunktene deres, men risikoen for at jeg eller andre blir skadet blir betydelig redusert når man kjører bil kl 04 om natten.
Sitat av Clr Vis innlegg
Det var ikke det jeg mente med posten min.
Jeg ville ikke prøve å endre synspunktene deres, men risikoen for at jeg eller andre blir skadet blir betydelig redusert når man kjører bil kl 04 om natten.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt sant, men det skal vel egentlig ikke spille noen rolle, skal det? Prinsippmessig skal man ikke kjøre ruset under noen omstendigheter. Om det er på landeveien eller på natta spiller ingen rolle. Er man en ansvarlig rusbruker holder man rusen utenfor trafikken, er man en ansvarlig sjåfør holder man også rusen sin utenfor trafikken. Dette er en selvfølge, og de som kjører ruset vet at det er galt. So don't, det er strengt tatt ikke nødvendig =)
Sist endret av Sky; 28. mai 2009 kl. 07:43.
Må bare påpeke at det sikkert er maange tusen av de som går på stats dop som kjører også selv om de har en rød trekant på boksen/eska ..
Men uansett det er ikke noe og forsvare, man har langt ifra like mye kontroll som i nøktern tilstand.
Mulig de som røyker fast føler de får en ro og en trygghet men den er falsk
Sist endret av Incogn1to; 28. mai 2009 kl. 07:54.
Sitat av LoRd Vis innlegg
Hva syns jeg?
Det skal ikke forekomme og bør sammenlignest med fyllekjøring. Greit at folk bruker ditten og datten, men da bør de være såpass oppegående og vite at de ikke bør føre noe motorkjøretøy.
Men siden du har røyka fast i 2 år så er det vell greit?
Vis hele sitatet...
Fyllekjøring og kjøre etter du har røyket er to HELT forskjellige ting! Jeg kjører aldri bedre når jeg er fjern. Mye mer observang, påpasselig og føler meg 100% trygg. Det å kjøre når du er full (dette har jeg aldri gjort, og har heller ingen respekt for) vil få deg til å:
-bli raskere avlenket (dårlig konsentrasjon)
-se dårligere
-din koordinasjonsevne vil bli svekket.
Det MOTSATTE fra når du røyker!

De som røyker vet hva jeg prater om, og ser det å ta seg en joint før de setter seg bak rattet like problematisk som å røyke en sigarett eller ta en snus.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Fyllekjøring og kjøre etter du har røyket er to HELT forskjellige ting! Jeg kjører aldri bedre når jeg er fjern. Mye mer observang, påpasselig og føler meg 100% trygg. Det å kjøre når du er full (dette har jeg aldri gjort, og har heller ingen respekt for) vil få deg til å:
-bli raskere avlenket (dårlig konsentrasjon)
-se dårligere
-din koordinasjonsevne vil bli svekket.
Det MOTSATTE fra når du røyker!

De som røyker vet hva jeg prater om, og ser det å ta seg en joint før de setter seg bak rattet like problematisk som å røyke en sigarett eller ta en snus.
Vis hele sitatet...
Du mener at å være høy gir deg:

-Bedre syn
-Bedre koordinasjonsevner
-Bedre konsentrasjon?

Hva i all verden er det du røyker?
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Fyllekjøring og kjøre etter du har røyket er to HELT forskjellige ting! Jeg kjører aldri bedre når jeg er fjern. Mye mer observang, påpasselig og føler meg 100% trygg. Det å kjøre når du er full (dette har jeg aldri gjort, og har heller ingen respekt for) vil få deg til å:
-bli raskere avlenket (dårlig konsentrasjon)
-se dårligere
-din koordinasjonsevne vil bli svekket.
Det MOTSATTE fra når du røyker!

De som røyker vet hva jeg prater om, og ser det å ta seg en joint før de setter seg bak rattet like problematisk som å røyke en sigarett eller ta en snus.
Vis hele sitatet...
Argumentet med at du føler deg 100% trygg syns ikke jeg at holder mål. Du bør klare å ha såpass med selvinnsikt at du er åpen for at du ikke er Sebastian Loeb når du er fjern, selv om det sikkert føles slik. Jeg mener, som mange andre, at man av prinsipp skal være edru når man sitter bak rattet. Jeg tenker også som så at om du virkelig blir en bedre sjåfør når du er stein så kan du kjøpe deg et månedskort. Jeg håper at du kjører på en 5-åring imorgen.
har kjørt bil mens jeg var fjern mange ganger, goes like im pro :O har kjørt ut/kræsja 3 ganger, da var jeg ikke fjern.

/thread
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Fyllekjøring og kjøre etter du har røyket er to HELT forskjellige ting! Jeg kjører aldri bedre når jeg er fjern. Mye mer observang, påpasselig og føler meg 100% trygg. Det å kjøre når du er full (dette har jeg aldri gjort, og har heller ingen respekt for) vil få deg til å:
-bli raskere avlenket (dårlig konsentrasjon)
-se dårligere
-din koordinasjonsevne vil bli svekket.
Det MOTSATTE fra når du røyker!

De som røyker vet hva jeg prater om, og ser det å ta seg en joint før de setter seg bak rattet like problematisk som å røyke en sigarett eller ta en snus.
Vis hele sitatet...
So what? Er det virkelig så utrolig vanskelig å ta litt ansvar over sitt eget rusbruk? Det er uvesentlig om det er bedre å være fjern eller full i trafikken, da man ikke skal være noen av delene. Jeg fatter ikke at det kan være så vanskelig å fatte dette enkle og selvfølgelige prinsippet, samt å følge det. Dere er gamle nok til å ha bil, act your age...
du skal ikke kjøre så lenge du er påvirket av noe som helst som kan dempe reaksjonene dine, sånn er det bare.

Ang røyking når du kjører så kjennes det sikkert bra ut for de som er litt anspente i trafikken, å ta seg en bønne før du kjører for det du føler deg mere avslappet og det igjen føler at du har bedre kontroll, det kan sikkert stemme!
Men, uansett hvor mye mer avslappet du er, så er motorikken din dårligere samt reaksjonen din, som igjen kan føre til at du ikke reagerer fort nok til å svinge unna ungen i veien.
mange spesielle svar her, hva med å se på rapporter osv om det å være under rus påvirkining og reaksjonstid osv, det finnes helt sikkert gode studier på det, prøv pubmed eller noe, se om dere finner noen bra abstracts der, kan dere evt kjøpe de å lese litt. Alle driter vel egentlig i hva en eller annen synes å tenker om å være høy å kjøre, finn gode resultater, (utenom den herlige youtube videoen) som beviser dette, så skal jeg fint se meg enig. men inntil da, så har man regler i norge, slik er det. dere kan evt prøve å forandre loven?? Dere som hele tiden skal forsvare deres rus-problemer med at det finnes noen som faktisk kjører i fylla, det er enda værre. ja? selvsagt, det finnes alltid noe som er værre? er det det vi skal sammenligne oss med? finnes folk som dreper barna sine også liksom, burde jo nesten være lov med litt skikkelig bank av barna da? eller som lommemannen sikkert sier, vi hadde jo aldri skikkelig sex liksom, det finnes det også, derfor er det jeg gjorde helt topp! dessuten føltes det riktig for meg, så da bryr jeg meg ikke om regler.. jaja..

virker som dette med regler til allmenhetens beste er vanskelig å forstå for mange, dine handlinger får konsekvenser for andre, vi driter i deg å hva du gjør, men ikke når det går ut over alle andre, sitt hjemme å røyk å spill bil spill, kan dere sikkert bli verdensmester å tjene masse spenn, siden dere har funnet det hemmelige "kjøredopet" som gjør deg bedre til å kjøre bil. Egentlig veldig rart det ikke er fler doping saker i rally sporten, da det selvsagt er allmen kjent at å røyke gjør deg mye bedre enn alle andre til å kjøre bil...
Sitat av compurhythm Vis innlegg
Du mener at å være høy gir deg:

-Bedre syn
-Bedre koordinasjonsevner
-Bedre konsentrasjon?

Hva i all verden er det du røyker?
Vis hele sitatet...
Weed hva er det du ikke røyker?
Man får vel ikke dårligere konsentrasjon av å røyke, jeg merker faktisk at enkelte ting går lettere når jeg har røyket.
Som personen i youtube-klippet sier, føles det ut som om han kjører mye saktere selv om han ikke gjør det. Dette ville jo jeg si er en positiv effekt.
Føles ut som du har bedre konsentrasjon muligens, men jeg tror ikke du får bedre konsentrasjon av det. Har for eksempel forsøkt å lese bøker i stein tilstand, og selvom jeg klarer å fokusere oppmerksomheten på lesinga, har jeg null konsentrasjon når jeg forsøker å tenke over hva det er jeg egentlig leser for noe. Og hva er positivt med å føle at en kjører mye saktere selv om man ikke gjør det? Er det ikke enklere å øke farta da hvis en syns man kjører saktere, for ikke å snakke om reaksjonsevnen hvis du er nødt til å bråbremse eller bare bremse ned i et kryss eller lignende (eller en bratt sving)?
Sitat av paranoy Vis innlegg
Føles ut som du har bedre konsentrasjon muligens, men jeg tror ikke du får bedre konsentrasjon av det. Har for eksempel forsøkt å lese bøker i stein tilstand, og selvom jeg klarer å fokusere oppmerksomheten på lesinga, har jeg null konsentrasjon når jeg forsøker å tenke over hva det er jeg egentlig leser for noe. Og hva er positivt med å føle at en kjører mye saktere selv om man ikke gjør det? Er det ikke enklere å øke farta da hvis en syns man kjører saktere, for ikke å snakke om reaksjonsevnen hvis du er nødt til å bråbremse eller bare bremse ned i et kryss eller lignende (eller en bratt sving)?
Vis hele sitatet...
Man må alltid tenke at hver rus virker forskjellig fra person til person.
Når jeg røyker blir jeg:
- mye mer avslappet..har ikke så mye noia, og så sant som det er: jo mer usikker og redd du er, jo mer feiler du. Nå er ikke jeg redd eller usikker når jeg kjører, men foretrekker å kjøre når jeg er stein da jeg føler jeg har mye mer kontroll, ergo: jeg presterer mye bedre.
- det er ikke en hemmelighet at lys og lyder blir forsterket ved inntak av THC.
Fokus blir mangedoblet!(en mangel ved alkohol..ihverfall som virkning på meg)
- jeg får med meg ting mye mer når jeg røyker. Digger å lese når jeg er wasted. Får med meg alt og sluker hver bokstav som ord. Leste hver natt før eksamen med thc i blodet. Gikk ut av vgs med rimelig gode karakterer.
- Jeg blir mer kunstnerisk når jeg har puffa, har mye mer estetisk smak og har mange flere kreative ideer.
- Jeg kjører bedre, om det er med bil, sykkel, skateboard, snowboard.
- Koordinasjon har jeg faktisk testet ut. Å spille dart uten å ha røyket og går vel ikke så bra...men!når jeg røyker kan jeg faktisk risikere å treffe der jeg vil!mange ganger etter hverandre

Nå må det også sies at jeg har røyket i ganske mange år i strekk på daglig basis..jeg vil ikke anbefalle noen å kjøre etter de har tatt sin første spliff. Du skal føle deg ganske safe på din egen rus og skal vite hvor du har deg selv henn, både i trafikken og i fjernhetens øyeblikk.

Måtte denne stunden både nytes og æres.
Sist endret av Jersey Schultz; 29. mai 2009 kl. 02:39.
å kjøre bil i ruset tilstand er selvfølgelig negativt. men å sammenligne det med å kjøre i fylla er TULL. rett og slett. jeg vil ikke forsvare å kjøre når man er fjern, for selvfølgelig er du en dårligere sjåfør da. men cannabisrusen har ikke samme effekt som alkoholrusen. en høy person er tryggere enn en full person pga at rusen utarter seg på forskjellige måter! men selvfølgelig burde man kjøre nyktern.

en vesentlig ting når det kommer til hasj og kjøring er hvorfor det er så vanlig. jeg har selv gjort det, og vet om mange som gjør det iblant eller gjevnlig. det er nettopp fordi hasj er ulovlig. et rusmiddel som er ulovlig er vanskelig å regulere. fordi hasjrøyking ikke skal forekomme trenger jo ikke politiet å sjekke om det forekommer under bilkjøring, eller hva? de gjør i alle fall ikke det. man kan lett skylde på trøtthet, eller påstå at ingenting er galt. å kjøre når man er høy er selvfølgelig ikke lov. men fordi hasjrøyking er ulovlig har vedkommende allerede brutt norske lover. hasj er ulovlig, men de som røyker det vet hvordan rusen fungerer, og har derfor ikke respekt for den delen av lovverket, fordi kriminaliseringen i seg selv oppleves som unødvendig. på denne måten er forbudet i seg selv med på å senke terskelen for bilkjøring
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...?artid=5530604

vet ikke om noen har linka denne før. men: se hva jeg fant!
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Man må alltid tenke at hver rus virker forskjellig fra person til person.
Når jeg røyker blir jeg:
- mye mer avslappet..har ikke så mye noia, og så sant som det er: jo mer usikker og redd du er, jo mer feiler du. Nå er ikke jeg redd eller usikker når jeg kjører, men foretrekker å kjøre når jeg er stein da jeg føler jeg har mye mer kontroll, ergo: jeg presterer mye bedre.
- det er ikke en hemmelighet at lys og lyder blir forsterket ved inntak av THC.
Fokus blir mangedoblet!(en mangel ved alkohol..ihverfall som virkning på meg)
- jeg får med meg ting mye mer når jeg røyker. Digger å lese når jeg er wasted. Får med meg alt og sluker hver bokstav som ord. Leste hver natt før eksamen med thc i blodet. Gikk ut av vgs med rimelig gode karakterer.
- Jeg blir mer kunstnerisk når jeg har puffa, har mye mer estetisk smak og har mange flere kreative ideer.
- Jeg kjører bedre, om det er med bil, sykkel, skateboard, snowboard.
- Koordinasjon har jeg faktisk testet ut. Å spille dart uten å ha røyket og går vel ikke så bra...men!når jeg røyker kan jeg faktisk risikere å treffe der jeg vil!mange ganger etter hverandre

Nå må det også sies at jeg har røyket i ganske mange år i strekk på daglig basis..jeg vil ikke anbefalle noen å kjøre etter de har tatt sin første spliff. Du skal føle deg ganske safe på din egen rus og skal vite hvor du har deg selv henn, både i trafikken og i fjernhetens øyeblikk.

Måtte denne stunden både nytes og æres.
Vis hele sitatet...
Ja, kanskje lesinga ikke var det beste eksemplet, jeg innrømmer det. Men det er annerledes å føle seg mer konsentrert enn å bli mer konsentrert. Og det var det jeg ville frem til, at oppmerksomheten din er nok fokusert men konsentrasjonsevnen er så som så med. Men jeg vet godt at det er mange som røyker og studerer samtidig. Jeg gjorde det selv en gang i tiden. Kan vel ikke akkurat påstå at jeg fikk bedre karakterer av å røyke enn de gangene jeg var nykter. Vil heller påstå det motsatte.

Har også røyket tilnærmet daglig før i flere år og kjørt bil i cannabis, amfetamin og pillerus. Alt gikk fint og det hendte ingen ulykker. Eneste problemet på cannabisrusen var parkeringa, særlig hvis det var trangt. Du våkner opp litt i hue når du kjører istedet for når du sitter stein inne, jeg er fullt klar over det. Men hvordan er det med reaksjonsevnen din hvis du blir nødt til å bråbemse f.eks? Det er lenge siden jeg har kjørt bil i rusa tilstand nå, men jeg er ofte passasjer med folk som har tatt seg en blås.

Stort sett går det bra, men jeg har da vært med på noen turer det ikke gikk så bra også. Som når kompisen min presterer å stoppe i et veikryss, kikke seg om til begge sider og så kjøre ut i veikrysset selvom kysten ikke var klar. Pang, så kræsja det en bil i sida til bilen jeg satt i og vi ble kjøvet flere meter bortover, for deretter å gå i piruett og så inn i veikanten. Heldigvis traff den på sida til motorhuset, tenk om den hadde truffet sida på førersetet, da kunne det gått endel verre.

Veit også om folk som steine som faen kjører inn i bilen foran seg, kjørt istykker potta når de har glemt bort fartsdumpene og missa avkjørsler som de i nykter tilstand hadde gjort i blinde, og måtte kjørt i nesten 3 kvarter før det var mulighet for å få snudd bilen, deretter kjøre 3 kvarter tilbake + den tiden det tar å kjøre tilbake til avkjørselen. Kun en gang har jeg sitti med en stein kar som klarte kunststykket 2 ganger etter hverandre!

Så jeg er ikke i tvil om at disse menneskene kjører bedre i nykter tilstand enn i berusa tilstand. Men at du muligens føler at du kjører bedre i beruset tilstand skal jeg være med på. Det er ikke dermed sagt at du gjør det for det! For å vite det må du teste dine kjøreferdigheter i nykter tilstand kontra påvirket tilstand, og det får du neppe gjort alene. Men jeg tror deg når du sier du føler som du kjører bedre enn på nykter tilstand, det er jo et rusmiddel da - en føler ofte ting som i virkeligheten kan være annerledes..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
"Øko-Terrorist"
Det har hendt noen ganger ja, men jeg ser det alltid an, hvis jeg f.ex nettop har tatt 3-4 trekk og ligger strekk ut på sofaen kan du drite i at jeg setter meg i bilen, men hvis jeg har tatt meg en mornings halvtime time siden, og jeg føler meg fin kan jeg fint hoppe i bilen.

Og ja, det er sant som det har blitt sagt, har ihvertfall merket dette selv at du blir mer oppmerksom og forsiktig når du er påvirket, men så blir reaksjonsevnen nedsatt også, så er ganske så forsiktig med dette for tiden.
Det må være utrolig mange lovlydige frikere samlet på dette forumet her.Jeg har selv røyket i mere enn tjue år og kan ikke si at jeg kjenner en eneste en som ikke kjører bil selv om de har fyrt seg en!
Jeg kjenner nok en og annen, men stort sett har jeg samme erfaring. Er det sånn at kidsa har et mer ansvarlig forhold til dette enn den eldre garde, eller pyntes det litt av enkelte her? Eller er det slik at nFF samler kremen av freakerpopulasjonen? Jeg heller mer mot et snitt. Og kanskje litt pynt.