Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 8275
I dag fikk jeg brev i posten fra lensmannen i Tønsberg om at jeg er ilagt en bot på kr 10,000 og mister førerretten for bil i 3 måneder. Dette pga jeg ble tatt av en fotoboks for noen måneder siden, som ifølge brevet målte meg til 117km\t i 80-sonen. (dette er vel 2 km\t over grensen for å miste lappen)

Jeg har nå fått en frist på 5 dager til å bestemme om jeg vil godkjenne bot og tap av førerretten, eller klage inn avgjørelsen.

Det jeg lurer på er:
Jeg har fått meg jobb i sommer, som går ut på at jeg skal montere telt for et firma, og dermed er avhengig av bilen. Denne jobben begynner jeg i morgen.

Sett at jeg klager inn avgjørelsen; vil jeg da beholde førerretten inntil saken er oppklart? Tror dere dette vil ta lang tid?

Vil jeg komme noen vei med å nekte for å ha kjørt så fort som målingen sier? Hvis jeg står på mitt og sier at speedometer ikke viste mer enn 110km\t? Hvor troverdige er slike fotobokser? Dessuten var det tåkete denne dagen, vil dette kunne ha noe å si i mitt favør?

Mvh
Tåken vil absolutt ikke ha noe å si i ditt favør da dette heller er skjerpende for evt. straff (gjør veistrekket mer uoversiktlig osv.).


Offtopic:
Veit ikke om du mister førerett til alt av kjøretøy eller ikke. Dersom du ikke mister retten til andre sertifikater kan du alltids kjøpe deg en moped som du kan ratte rundt med isteden?
Din egen feil da, så du får ta konsekvensen av det.

Ta bussen
Sitat av svaagan
Tåken vil absolutt ikke ha noe å si i ditt favør da dette heller er skjerpende for evt. straff (gjør veistrekket mer uoversiktlig osv.).


Offtopic:
Veit ikke om du mister førerett til alt av kjøretøy eller ikke. Dersom du ikke mister retten til andre sertifikater kan du alltids kjøpe deg en moped som du kan ratte rundt med isteden?
Vis hele sitatet...
OT: Et ratt er rundt, en moped har styre.
Bare for å gjøre det klart så mister du førerretten av alt av kjøretøy som krever seterfikat.
Jeg har lest et sted at du kan kreve framlegging av dokumentasjon at fotoboksen er skikkelig justert og testet. Fotobokser skal nemlig testes GANSKE ofte, og jeg mener at om dokumentasjon på at fotoboksen er riktig kalibrert er noe du kan kreve og som eventuelt kan være din redning om du ikke er så giret på å punge ut med ditt førerkort.

Du kan jo eventuelt (som du sier var det tåke, så det kan være dårlig kvalitet på bildet) prøve å kjøre denne taktikken her. Har hørt om flere lokale personer som har sluppet unna ved å bruke den metoden.

Du må huske at du er uskyldig til det motsatte er bevist, så du beholder ihvertfall lappen om du sier at bilen er bortlånt og de kan motbevise at den ikke er det.
Er ikke helt sikker på hvordan dettte funker, antakelig vil du mista lappen i en periode.
Dog, har selv hatt kammerater som har søkt om tidligere tilbakesettelse av førerkort,
grunnet behovet for bruk ved jobb. Så du kan iallefall søke om å få det igjen tidligere.
Orker ikke sjekke lovdata nå, men meg bekjent så har ingen mistet lappen pga fotoboks. Trodde virkelig de måtte ta deg på stedet(laser/radar) for at du skulle miste førerkort. Be om å få se bilde av deg selv, mulig det ikke er godt nok. Ta kontakt med advokat Pronto !
Hadde en kamerat som ble knipset i ca 130, han mistet ikke lappen, så her må du sjekke med advokat..
Lykke til !
Har du allerede akseptert at du var fører av bilen på det aktuelle tidspunktet?

Om du nekter å vedta boten går saken til tingretten, du kommer til å tape dersom du har akseptert at du var fører av bilen på det aktuelle tidspunktet. Det tar imidlertid noen uker å få saken sin frem for tingretten, så du vil sannsynligvis kunne utføre sommerjobben din.

Imidlertid vil du bli ilagt saksomkostninger på mellom 2500 og 10000 kroner..

Your call
Det enkleste vil jo uansett være å dra ned til BT/politistasjonen å be om å få se bildet.
Dersom bildet ikke viser ansiktet ditt tydelig, har du store mulighetere for å slippe unna, dersom du på dette tidspunktet ikke har sagt noe.
Sist endret av Restyle; 4. juni 2008 kl. 00:20.
legg deg paddeflat! Det gjorde jeg og fikk kraftig domsreduksjon. (185km/h i 80 sonen)
Sitat av pidget
Orker ikke sjekke lovdata nå, men meg bekjent så har ingen mistet lappen pga fotoboks. Trodde virkelig de måtte ta deg på stedet(laser/radar) for at du skulle miste førerkort. Be om å få se bilde av deg selv, mulig det ikke er godt nok. Ta kontakt med advokat Pronto !
Hadde en kamerat som ble knipset i ca 130, han mistet ikke lappen, så her må du sjekke med advokat..
Lykke til !
Vis hele sitatet...
Vel hvis farten er stor nok mister du lappen uansett hvilken type fartsmåling som blir utført så fremst du kan identifiseres som fører av kjøretøyet.

Er få formildende omstendigheter i dette tilfellet, jeg mener at trådstarter ikke burde kaste bort gryna sine på advokater og sånt dill, men ta straffen som en mann og lære av sine feil.

(Sørg alltid for å ha GPS'n oppdatert med alle fotoboksene i kongeriket.
Hvis du vil dra ut tiden er det vell en fordel å be om å få bildet sendt.
Men jeg tipper at å prøve seg på at det ikke var deg som kjørte bilen er din beste sjanse
Så vidt jeg vet kan du få arbeidsgiver til å ta kontakt med politiet og be han forklare de at du trenger bil for å jobbe. Vet om noen som har gjordt dette før og de har sluppet å levere inn lappen sin.

Om du absolutt trenger bil, kjør uten lappen. Hva er sannsynligheten for at du blir stoppet om du brukerbilbelte, ikke snakker i mobilen og ikke kjører for for? Svartips: MEGET LITEN.
Sitat av letigr3
Jeg har nå fått en frist på 5 dager til å bestemme om jeg vil godkjenne bot og tap av førerretten, eller klage inn avgjørelsen.
Vis hele sitatet...
Du må selvfølgelig nekte alt og ikke godta førerkortbeslag, da kan ikke onkel blå beholde førerkortet ditt mer enn 30 dager.

Du får det altså tilbake til saken kommer opp for retten.
Det å kjøre ~120 km/t er usaklig...
Men forhåpenteligvis vil du lære av det. Og jeg håper for din del, ironisk nok, at du beholder kortet i sommer.
Sist endret av kathedralrose; 4. juni 2008 kl. 10:07.
Sitat av letigr3
Dessuten var det tåkete denne dagen, vil dette kunne ha noe å si i mitt favør?
Vis hele sitatet...
Der tjente du deg et velfortjent kvalitetspoeng! Tåken har jo en tendens til å få traffikanter til å tråkke litt ekstra på pedalen!
Politimann: Hva har du å si til ditt forsvar?

Tiltalte: Det var tåkete, så jeg la ikke merke til fotoboksen. Kan jeg slippe straff?

Politimann: Selvsagt.

Kunne ikke dy meg.. Sorry for Off-topic
Det skal vel være skiltet at en fotoboks vil komme. Hva skjer hvis det er så tåkete at du ikke ser skiltet ? Da vet du ikke at du er overvåket, noe du har rett på å vite ?
Sitat av Hellmutt
Det skal vel være skiltet at en fotoboks vil komme. Hva skjer hvis det er så tåkete at du ikke ser skiltet ? Da vet du ikke at du er overvåket, noe du har rett på å vite ?
Vis hele sitatet...
Om det er så tåkete som du legger frem i ditt eksempel, altså man ser ikke skilt, er det hvertfall uforsvarlig å kjøre i 117 km\t! Poengløs post!
Pappa kjørte i 107 i en 70sone, og kjørte dermed 1 eller no km/t for fort. Han fikk tilbake lappen etter en uke, og fikk en bot.
Hvis det er så tåkete som du sier så skal du jo ha tåkelys på. Da skal alle skilt kunne bli sett. Hvis det i tilfelle var så tåkete at du ikke engang så skilta med tåkelys skal du faktisk holde farten etter forhold, som kanskje ikke er 80 km/t en gang.

Så jeg tror ikke du kommer langt med tåke-forklaringen. Det med at du trenger bilen til jobb som du begynner på i sommer har heller ikke noe å si. Du er ansvarlig for kjøringen din og du burde tenke deg bedre om. I HVERTFALL når du hadde tenkt å bruke bilen til jobb i sommer.
Tror ikke du har så stor sjangs her, med eller uten advokat. Det du bør gjøre er å legge deg flat og håpe på å få lappen igjen fortest mulig.

Ang. jobben, så får de vel finne en annen som kan gjøre det, så er det bare for deg å sjekke jobb markedet på nytt. Som jeg tidligere skrev; Du er selv ansvarlig for deg og dine handlinger og må ta konsekvensen av dem.

"With action, comes reaction"
Sitat av Clr
Hvis det er så tåkete som du sier så skal du jo ha tåkelys på. Da skal alle skilt kunne bli sett. Hvis det i tilfelle var så tåkete at du ikke engang så skilta med tåkelys skal du faktisk holde farten etter forhold, som kanskje ikke er 80 km/t en gang.

Så jeg tror ikke du kommer langt med tåke-forklaringen. Det med at du trenger bilen til jobb som du begynner på i sommer har heller ikke noe å si. Du er ansvarlig for kjøringen din og du burde tenke deg bedre om. I HVERTFALL når du hadde tenkt å bruke bilen til jobb i sommer.
Tror ikke du har så stor sjangs her, med eller uten advokat. Det du bør gjøre er å legge deg flat og håpe på å få lappen igjen fortest mulig.

Ang. jobben, så får de vel finne en annen som kan gjøre det, så er det bare for deg å sjekke jobb markedet på nytt. Som jeg tidligere skrev; Du er selv ansvarlig for deg og dine handlinger og må ta konsekvensen av dem.

"With action, comes reaction"
Vis hele sitatet...
At han trenger bilen til jobb kan såklart ha mye og si, og det er godt mulig han får lappen tilbake tidligere pga det. Mener å huske det var en sak i avisen for ganske lenge siden der en i finmark kjørte på og drepte en (hans feil), men fikk tilbake lappen pga yrke.
Man får tilbake sertifikat pga jobbrelaterte problemstillinger .. men tviler på det gjelder for sommerjobber. Det er nok mer yrkessjåfører som kan få lappen tilbake tidligere enn normalt. Tror også det krever at arbeidsgiver tar kontakt med politidistriktet og fremlegger grunnlag for at han er avhengig av arbeideren.

Ellers,en beskjed til alle dere som bedriver moralprekener. Han kjørte for fort, og han vet det. Dere trenger ikke sitte her og fortelle han hvor dumt det var, at han skal ta straffen som en mann, ol ol. Han spør om konkrete råd i en konkret situasjon.. ikke hva deres personlige mening om situasjonen er.
Uhm... det høres jo HELT på jorde ut. En bilist som bruker bilen i jobben kjører jo bil mye mer en alle andre. Hvorfor skal han få lov, etter å ha brutt trafikk reglene få fortsette å kjøre? Mener å huske at i Motorforum eller et bilblad så hadde de en artikkel om fartsgrense overtredelse der 60,70,80 og 90 sonene kunne du kjøre opptil 20km/t raskere uten å miste lappen, men få bot. overtredelse av de +20km/t ville føre til at du mista lappen + bot på x antall tid.
trådstarter:

Det er vel alltids lov å klage, men tror du bør ha gode argumenter som gjør din påstand mer troverdig. Men det var fotoboks sa du, og tåkevær? Du kunne jo bedt dem om å fremlegge bevis ut fra den påstanden da kanskje?

De har vel bilnummer men ikke fører, og sånn sett så tror jeg de bedriver skjønn i overtredelser gjort på 80 - 100 sone. Verre hvis fartsgrensa hadde vært den berømte 10 km/h lavere - det hadde vært pallespikring på deg tipper jeg.

Var det så tåkete så fatter ikke jeg og begriper åssen de har klart å ta deg på et uklart fotoboks bilde. Var det ingen andre som hadde tåkelys på veiene da? Hvis Clr har rett på sin påstand, noe jeg tror han har, så veit jeg om en tilfelle som kjørte mulig det var 5km/h fortere enn deg, de velger jo å tro på en skingringsmonn el. hva det heter for noe på +/- 10km/h, og i dette tilfellet gikk det karens fordel, og slapp unna med et forelegg tror jeg. Svei det forelegget husker jeg han klagde på.

Men hvis det er sånn en her påstod at du allerede på innklagingen tar det opp til tingretten, så tror jeg du mister fri rettshjelp. Advokat og saksomkostninger er dermed tilfellet, om du ikke blir blankt frikjent da.

Da gjelder det vel noen standardsatser, men trudde UP hadde en egen sånn klagenemd eller no i den duren - her vet jeg altfor lite om, de ytterst få gangen jeg har sitti på der sjåfør har vært busta med fratagelse av lappen, var med laser - og heller ingen grunn til å innklage.

Det verste tilfellet så måtten parkere og vi fikk sitta på hjemover, også ble han tatt med til avhør og sist jeg prata med'n hadden sona 21 dager, gitt - og _måtte_ fanken ta opp lappen på nytt! 10 laken her, 10 laken der - og sikkert mer enn det smakte. Men, han hadde fått arbeidsgiver til å sende med attest og fikk en sånn tidsbestemt kjøretillatelse i arbeidstid.

Sjefen hans var ansvarlig tror jeg for å samle inn den noe spesielle "lappen", og minns jeg var noe om at han måtte innom lege eller kontaktsmann eller no sånt som tok en vurdering av om han ville få beholde den midlertidige, begrensede kjøretillatelsen eller ikke - i jevne mellomrom.

Han kjørte fort, og fikk jo aksept for en tidsbegrenset midlertidig kjøretillatelse p.g.a. jobb - tror jeg nok ville forsøkt å snakka med arbeidsgivern din. Har de først en sak de kan ta deg på går de får penga, tror ikke hvis du havner til tingrett allerede nå at du har krav på fri rettshjelp elns. Dette kan bli dyr sommerstart for deg-- lykke til!
"Det var så tåkete at jeg ikke så radarkontrollen (de er jo synlige in the first place), så dere kan ikke gi meg bot selvom jeg kjørte for fort! Fartsgrenser skal jo man ikke holde på andre steder enn ved fotobokser sant?"
Nei da, om du er litt lik han jeg snakka om, holder du ikke fartsgrensa der heller - det er et fåtall av de boksene som har kamera i, de bare er der for å skremme folk. Han sier det om diverse uniformere tjenestebiler på noen tider av døgnet og henviser alltid til "speiderne" foran en må se etter - de uniformerte er til pynt hvis det ikke er speidergutter foran, de hakke sjans mot disse 400hk uten forhåndsvarsel ihvertfall, det lover jeg - er eneste svaret jeg får når jeg noen ganger har vist tegn til bekymring av å se slike biler dukke opp når han holdt seg godt over fartsgrensa og jeg godt over normalverdien ** - men ellers er han nok uenig med det. Fotoboks står stille - radarkontrollen ikke. Begge skal gis faen i etter antall hk under panseret.

Ikke mine ord, jeg bare henviser til en som virker på meg har klart seg ganske treffende på utsagn unntatt den ene gangen da. Men med tanke på hvor lenge han har cruise veiene i godt over gjeldende fartsgrense så er det kanskje noe han sier - ihvertfall de fotoboksa..
Sitat av MannY
"Det var så tåkete at jeg ikke så radarkontrollen (de er jo synlige in the first place), så dere kan ikke gi meg bot selvom jeg kjørte for fort! Fartsgrenser skal jo man ikke holde på andre steder enn ved fotobokser sant?"
Vis hele sitatet...
Du må skjønne det at i politisaker handler det ikke om hva man vet, men hva man kan bevise - og i dette tilfelle om beviset er gyldig
Sitat av Restyle
Det enkleste vil jo uansett være å dra ned til BT/politistasjonen å be om å få se bildet.
Dersom bildet ikke viser ansiktet ditt tydelig, har du store mulighetere for å slippe unna, dersom du på dette tidspunktet ikke har sagt noe.
Vis hele sitatet...

Trodde faktisk at man måtte vite hvem man hadde lånt bilen til? Men artikkelen sier jo nesten noe annet.

"Noen har skutt med våpenet ditt, da er det mest sannsynlig deg siden du er i bestittelse av det fremdeles"....

"Nei, jeg lånte det vekk..."

Synes det virker rart.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
tore-: Ja, men du har ikkje plikt til å inkriminere deg sjølv eller dine næraste. Dermed kan eg nekte å opplyse om at eg lånte ut bilen til broren min, fordi eg ikkje har plikt til å inkriminere nær familie og slekt. Eg kan derimot bli straffa om eg lånte ut bilen til deg, og nekter å fortelle det til politiet.
Som jeg tror pappa har gjort, Spør om å få se bilde, For du har "ikke" gjort det, Er bildet LITT uklart, Si at dt ikke er deg

Ellers får du bare ta boten..
Ta konsekvensen av dine handlinger.
116 km/t er grensen. I laserkontroller, hvertfall, trekker de fra 3-4 km/t i slingringsmonn. Har de allerede gjort det i ditt tilfelle?

Forøvrig; det er en god del av fotoboksene her i Bergen. Her ute med meg er det vel ca. 5 stk i nær omkrets. Jeg har sett samtlige blinke, så der er det hvertfall kamera. En del uti Åsane og på Sotra har jeg også sett blinke, men naturlig nok ikke alle, siden jeg ikke er der så ofte. Virker rart om det ikke er kamera i de fleste.

Forresten noen som vet om det finnes skjønn i politiet? Det blir jo noe annet å kjøre i 110 km/t slalåm mellom bilene i rushtrafikken, og å kjøre i 117 km/t når veiene er helt fri for annen trafikk.
Du kan ikke kjøre moped, du mister absolut alt du har, men siden du var så heldig og miste den kun i 3 mnd så slipper du og ta opp all teori + oppkjøring hvis du er utenfor prøvetiden..

Hvis du ikke har samtykket til førerkortbelsag har politiet 3 uker på seg til å opprette en sak mot deg, hvis ikke tror jeg faktisk den blir henlagt. og nei du får nok ingen/liten reduksjon i dommen din hvis du absolut "trenger" bilen din i jobbe...
Dersom det foreligger et vesentlig misforhold mellom den fastsatte inndragningstid og det forhold som ligger til grunn for inndragningen, er det dog tilstrekkelig at melding om forlengelsen blir sendt vedkommende innen 2/3 av den fastsatte inndragningstid er ute.

Politimesteren eller den vedkommende gir myndighet kan i tilfelle som nevnt i § 33 nr. 2 og 3 nedsette inndragningstiden under den minstetid som er bestemt, så framt inndragning for så lang tid vil virke urimelig hardt og det foreligger særdeles formildende omstendigheter ved det forhold som ga grunnlag for siste inndragningsvedtak. Politimesteren eller den vedkommende gir myndighet kan for øvrig sette inndragningstiden under minstetiden når helt spesielle grunner taler for nedsettelse.

I tilfelle som nevnt i § 33 nr. 4 kan politimesteren eller den vedkommende gir myndighet fastsette at inndragningen bare skal gjelde for bestemt tid. Inndragningstiden kan dog ikke settes kortere enn 5 år, med mindre vilkårene i tredje ledd er oppfylt.

Reglene i denne paragraf gjelder tilsvarende for vedtak om sperrefrist etter § 24 a annet ledd.

Politiets vedtak etter tredje, fjerde og femte ledd i denne paragraf kan påklages til departementet. Vegkontorets og politiets vedtak om bruksnekting etter § 36 nr. 1 og § 36 nr. 2 bokstavene a og b kan påklages til Vegdirektoratet. Politiets bruksnekting etter § 36 nr. 2 bokstavene c og d, § 36 nr. 4 og § 36 nr. 5 kan påklages til departementet.

Endret ved lover 21 juni 1968 nr. 5, 19 juni 1969 nr. 54, 10 april 1981 nr. 8, 4 juli 1991 nr. 49, 23 juni 1995 nr. 40 (i kraft 1 okt 1995 iflg. vedtak 7 sep 1995 nr. 786).

§ 40. (Opphevet ved lov 23 juni 1995 nr. 40 (i kraft 1 okt 1995 iflg. vedtak 7 sep 1995 nr. 786).)
Vis hele sitatet...
Kap. VI. Forskjellige bestemmelser, §39 /* nesten nederst for de som ikke forstod det */
http://www.manpark.no/Lover-regler/vegtrafikkloven.htm

Slutt å tull <33, du mister ikke annet enn det en forseelse uansett straffevilkår som gjelder i rammen tilatt ved veitrafikk-loven minns jeg, om det ikke foreligger særdeles grunner der Kongen selv setter et aldri så lite kryss i et dokument.

Men da er det ikke veitrafikkforseelsen han blir tiltalt eller anklaget for - men sterkere reaksjoner enn forhørsretten kan pålegge ham. Må vel opp til tingrett eller lagmannsretts vurdering, med rett til å prøves så høyt som høyesterett hvis saken kan vurderes dithen så vanskelig å feie all tvil til akseptabel domskjennelse fra lagmannsrett - høres ut som Al Qaida skulle vært medpassasjer her, gitt.

Tror faktisk det er nytt nå, at alle som mister førerkortet på bestemt eller ubestemt tid må legge noen kroner til biltilsynet og deres griske samarbeidspartnere, bare sånn for at du virkelig skal få lyst til å verve deg inn i Al Qaida.

Det er dog sant at det ikke er noe fratrekk i straff eller skjønnsvurdering i helhet, det har de nemlig ikke lov til - strafferammen er i slik fotobokstilfelle avsatt som standard og skal følges for å fylle statskassa. Det som her er gjeldende eksplisitt for vår spørrende venn, kalles for hjemmel autoriteten kan benytte seg av så ikke politi bryter norsk grunnlov og straffer vår kjære tåkete ex-fører _altfor hardt_ i forhold til hva som reellt sett kan leses ut av alvorsvurdering hans forseelse kontra hans tap, risiko eller rettssikkerhet.

Begynnern på jobb i morgen og har gode argumentasjoner støttet opp av sin sjef, så skal de gjøre en iskald risiko-analyse for å ikke avtale en utsettelse på inndragelsen av førerkortet eller annen forslag som står i politiets makt å gjøre så de ikke fratar ham hans rett til å komme igang i karriere-livet, selv om det er deltid (tror jeg). Tror det er nedskrevet i grunnloven vår gitt.
paranoy:

tror jeg har litt mer peiling på detta her enn deg, no offence, har nå mista lappen for en veldig drøy stund, og du mister ALT du har... hvis det var det du mente, sånn definierte jeg ihvertfall innlegget ditt, mulig jeg misforsto..

og den paragrafen du hendviser til er så og si ubrukt, har hatt mange gode grunner til å få ned inndragningstiden min, men avslag på avslag... dessuten er det ikke politimesteren som avgjør dette (mulig han/hun har siste ord) men det er politijuristen i det distriketet som behandlet saken din...
Hadde jeg vært deg ville jeg kjørt det-var-ikke-meg-taktikken, samtidig som du sier at du ikke vil oppgi hvem som lånte bilen din (av etiske grunner, eller hva faen)! Kjenner folk som har sluppet unna på denne måten, så lenge de ikke har noe bilde som identifiserer deg. Så sjekk, som nevnt, om fotoboksen funket optimalt og kjør på..
Her føler jeg at jeg kan tilføye litt nyttig info.
Jeg mistet lappen pga fotboks. 167i80 sone. jada jeg er idiot livsfarlig etc.
Ved så drøye hastigheter gjør de litt ekstra for og finne ut av ting.
Jeg har derimot LOV til og kjøre moped da jeg har mopedførerbevis og ikke mopedførerkort.
og ja jeg har blitt stoppet et par ganger på moped og måttet forklare det til politiet også så har de sjekket opp og jeg har altid fått kjøre vidre uten problemer.
Derimot med promillekjøring mister man retten til og kjøre alt. eller hvis man tok mopedlappen etter 01.05.2003 (tror det var da førerkort tok over)
Sitat av Fashen
Her føler jeg at jeg kan tilføye litt nyttig info.
Jeg mistet lappen pga fotboks. 167i80 sone. jada jeg er idiot livsfarlig etc.
Ved så drøye hastigheter gjør de litt ekstra for og finne ut av ting.
Jeg har derimot LOV til og kjøre moped da jeg har mopedførerbevis og ikke mopedførerkort.
og ja jeg har blitt stoppet et par ganger på moped og måttet forklare det til politiet også så har de sjekket opp og jeg har altid fått kjøre vidre uten problemer.
Derimot med promillekjøring mister man retten til og kjøre alt. eller hvis man tok mopedlappen etter 01.05.2003 (tror det var da førerkort tok over)
Vis hele sitatet...
Jeg tok vel faktisk moped lappen i 2004 og har sånn "fører bevis" istedenfor det lille førerkortet. Ble forandringer rett etter at jeg tok den tror jeg.
Sitat av Fashen
Her føler jeg at jeg kan tilføye litt nyttig info.
Jeg mistet lappen pga fotboks. 167i80 sone. jada jeg er idiot livsfarlig etc.
Ved så drøye hastigheter gjør de litt ekstra for og finne ut av ting.
Jeg har derimot LOV til og kjøre moped da jeg har mopedførerbevis og ikke mopedførerkort.
og ja jeg har blitt stoppet et par ganger på moped og måttet forklare det til politiet også så har de sjekket opp og jeg har altid fått kjøre vidre uten problemer.
Derimot med promillekjøring mister man retten til og kjøre alt. eller hvis man tok mopedlappen etter 01.05.2003 (tror det var da førerkort tok over)
Vis hele sitatet...
før var det ett eksternt kursbevis, derfor folk fikk bevilget dette, som f-eks truck, men nå er moped klasse M blitt en førerkortklasse som er innført på det nye EU-Førerkortet og dermed en førerkortklasse som likestiller seg med andre førerkortklasser...
Sitat av letigr3
Vil jeg komme noen vei med å nekte for å ha kjørt så fort som målingen sier? Hvis jeg står på mitt og sier at speedometer ikke viste mer enn 110km\t? Hvor troverdige er slike fotobokser? Dessuten var det tåkete denne dagen, vil dette kunne ha noe å si i mitt favør?
Vis hele sitatet...
Kommer ikke noe lengre med å si at speedoet viser 110 nei, med tanke på at alle speedometre har en liten margin, altså speedoet viser mer enn du kjører, det varierer også fra bil til bil.

Gjennomsnittlig kjører du i 75-76 nårr nåla viser 80, og avstanden fra speedo til real fart blir større ved høyere fart.

F.eks når jeg ligger i 210 på speedoet så viser gps'n rundt 180-190 med en mercedes fra 2000, mens at på en gammal 240 som jeg ble stoppa med viste nåla godt over 120 nårr jeg ble stoppa i 108..


Du kan muligens få snakka til deg å få utsatt kortinndragelsen til sommerjobben er over? Eller bare drit i å dra dit med korte, og sats på å ikke bli stoppa(sperreperioden starter i det du leverer kortet til politiet, og ingen ekstra straff tilkommer om du venter ett par måneder)
Trådstarter
Som kun en brøkdel her inne forstod, var formålet mitt med "tåkespørsmålet" om det hadde noe å si på kvaliteten på bildet som fotoboksen tok. Rent personlig trodde jeg da at tåken ville gjøre bildet mer uklart, og at jeg dermed kunne ha en større sjangs på å kunne snike meg unna ved å si det iikke var meg, slik som karen i artikkelen som blir nevnt i en av de første postene. Kanskje jeg skulle poengtert dette bedre ..

Ellers så vil jeg nå kreve å få sett bildet (trodde kanskje dette skulle sendes ut som standard i alle slike tilfeller?) Hva dette bildet viser, bestemmer om jeg vil gå for "it wasn't me"-forklaringen eller ikke. Jeg vil da si at ettersom jeg bor med 2 andre, samt pleier å låne bort bilen til en god del fler, ikke har snøring på hvem som har lånt den denne dagen.

Takker ellers for god hjelp fra mange av dere.
Sitat av letigr3
Som kun en brøkdel her inne forstod, var formålet mitt med "tåkespørsmålet" om det hadde noe å si på kvaliteten på bildet som fotoboksen tok. Rent personlig trodde jeg da at tåken ville gjøre bildet mer uklart, og at jeg dermed kunne ha en større sjangs på å kunne snike meg unna ved å si det iikke var meg, slik som karen i artikkelen som blir nevnt i en av de første postene. Kanskje jeg skulle poengtert dette bedre ..

Ellers så vil jeg nå kreve å få sett bildet (trodde kanskje dette skulle sendes ut som standard i alle slike tilfeller?) Hva dette bildet viser, bestemmer om jeg vil gå for "it wasn't me"-forklaringen eller ikke. Jeg vil da si at ettersom jeg bor med 2 andre, samt pleier å låne bort bilen til en god del fler, ikke har snøring på hvem som har lånt den denne dagen.

Takker ellers for god hjelp fra mange av dere.
Vis hele sitatet...
Du kan spørre om å få se bildet, men du får det ikke tilsendt, du får det ikke med hjem heller faktisk.
Ser du ikke så godt hvem det er sier du at du har lånt bort bilen til en i familien, du er ikke pliktig til å oppgi navn på folk i familien din faktisk, mange fler på bilforumet som har tatt denne varianten