Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 25487
Hvis du virkelig er interessert så vet jeg om en helt sinnsyk plass.
Vokste opp ved dette stedet og det skremmer ennå vannet av meg.

De som skriver om Lier\Dikemark Mentalsykehus har ingen aning, hele greia der er at det er basert på rykter fra ungdommer som ikke har peiling og er bare ute etter å skremme hverandre.

I Gildeskål kommune, en times kjøring fra Tverlandet utfor Bodø er det et sted som heter Laksådalen. Man svinger inn til venstre før tunnelen som går til Nordvika eller Storvika, husker ikke helt navnet men den går mot Ørnes. Tunnelen er noen minutter etter innkjørselen til Inndyr. Når man har funnet innkjørselen er det en gammel vei som går langs laksådalsvannet, det ble satt opp bom der i løpet av de senere årene men det tar ikke mer enn 30min å gå. Når veien slutter møtes man av et fjell, på venstresiden der veien slutter er det et kratt med busker og greier, leter man litt kan man finne en skjult gammel sti som leder circa 100meter.

Denne stien går over en hylle på fjellet langs laksådalsvannet, det er faktisk helt utrolig vakkert der! Når stien tar slutt blir man møtt av en iskald vind selv på den varmeste sommerdag. Dette er et sted svært få personer vet om. Vinden kommer fra inngangen til
et gigantisk gruvenettværk fra 1920 som i all hast ble forlatt i 1930-årene. Dette er den eneste inngangen som ikke ble sprengt igjen da de forlot, eller.. et par andre er det men da trenger man erfaring innen klatring. Den er forsåvidt stengt med noen sinnsyke jærnbarer men er man litt slank er det ikke noe problem å snike seg forbi.

Inni denne tunnelen til gruvenettværket er det helt ubeskrivelig, kulden er helt sinnsyk, stemningen er utrolig ekkel. Man kan finne blant annet vogner og utstyr fra 20-30-årene. Dette er virkelig en plass å sjekke ut hvis man har baller av stål men man må være
ekstremt forsiktig, det finnes utallige ganger i forskjellige rettninger, mister du veien er du en død mann. Ha med god belysning og utstyr.

Good Luck, you don't know what your in for

Bor i Stavanger for tiden men ikke umulig at jeg tar en tur dit om ikke så lenge.
Sist endret av Guy Fawkes; 18. august 2007 kl. 14:00.
Dette hørtes spendende ut, vært tøft om vi kunne fått med masse folk fra nff å dratt dit en tur
Hørtes spennende ut, ja Liker sånne tråder, så bare skriv om dere vet om noen flere plasser!
Sist endret av Romanowa; 18. august 2007 kl. 14:48.
Var på gruvesafari i kongsberg i sommer, merket at det blåste ganske kald luft fra inngangen før vi gikk inn.
Ikke så rart egentlig, det er jo en lang kanal i stein som ikke har sett dagslys på mange tusen år og derfor er ganske kald.
Temperaturforskjellene gjør at luften flytter på seg og derfor kan det blåse endel fra gruveåpninger.
Men er jo forskjell på den gruven jeg gikk i og denne, den i kongsberg blir jo kontrolert og ordnet jevnlig for å være trygg nok til å la folk gå i den + et gruvetog som kjører inn turister.
Denne gruven har vel neppe vært kontrolert siden en gang i 1930.
Finner du ut det nøyaktige navnet på den kan du jo prøve å finne et kart over den.
Hvis noen drar dit så ta bilder, dette hørtes spennende ut!
Vet at det skal ha vært en tysk vaktpost i området i 44, noe som er veldig merkverdig på grunn av områdets beliggenhet. Men jeg kjenner ikke sammenhengen, det var etter gruven skal ha blitt forlatt. Gruvedriften startet opp i 1917.

En annen ting er at laksådalsvannet er over 110m dypt, derfor utrolig kaldt, det ligger vogner fra gruvedriften enkelte steder langs kanten i vannet som man kan se på en klar sommerdag, på grunn av kulden er det få bakterier i vannet og vognene er nesten fri for korrosjon.

Skal høre med fatter'n om han har detaljert kart over området så kan jeg scanne det inn og merke inngangen.
Sist endret av Guy Fawkes; 18. august 2007 kl. 15:34.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjapp googling seier at gruva var starta i 1917, og faktisk var i drift fram til 1944.

Hier.

Så var nok det som var grunnen til vaktposten...
noen som har noe bilder fra denne plassen?
Jeg skal til bodø området i høst en gang, og å besøke denne gruva er et must. Skal se om jeg får med meg kamera, sånn at jeg kan slenge opp noen bilder her.
Her er laksådalen og laksådalsvatnet i midten av bildet.

Satelittkart over laksådalen og laksådalsvatnet

Mektige fjell i området!
åååh, der hørtest det sinnsykt fett ut.
synd jeg bor i oslo, og ikke nærområdet :/
Sitat av Guy Fawkes
De som skriver om Lier\Dikemark Mentalsykehus har ingen aning, hele greia der er at det er basert på rykter fra ungdommer som ikke har peiling og er bare ute etter å skremme hverandre.
Vis hele sitatet...
Vel les boka til Yngvar Ambjørnsen du.
St.Vitus Da jeg leste 23 salen var det ikke nevnt et ord om spøkelser eller lignende.
Eller var det en annen bok du siktet til?
Sitat av St.Vitus
Vel les boka til Yngvar Ambjørnsen du.
Vis hele sitatet...
INGVAR AMBJØRNSEN
Sitat av zlamaniac
St.Vitus Da jeg leste 23 salen var det ikke nevnt et ord om spøkelser eller lignende.
Eller var det en annen bok du siktet til?
Vis hele sitatet...
Tenkte mer på tingene som skjedde der.

Sitat av Eplepepsi
INGVAR AMBJØRNSEN
Vis hele sitatet...
Fuck Off.
Hørest ut som en spennede plass!
Vil gjerne høre mer ifra denne plassen, og fint om noen har noen
bilder å hoste opp?
Jeg skal opp dit men det blir et par mnd til, men hvis noen fra nærområdet kunne ha tatt turen og fikset noen bilder forklarer jeg gjerne vei! Stien er ikke lett å finne og det er garantert få, muligens ingen som vet om den.
høres vanvittig rått ut, men jeg tar ikke sjangsen på å bli overtroisk, så tror nok jeg må melde avbud på den turen ;p vet, jeg er litt feig..
Dette høres spennende ut, men jeg synes fortsatt at den Lier/Didemark tråden er mest spennende.

Jeg vil påpeke at det å ha en nødløsning for å komme seg ut av gruvegangene er på sin plass.
Bruk av mobil / walkie talkie er et tips... Men så er det jo fjell og det dreper jo signalstyrke...

Kanskje at to går langt fremme i gruvegangen, og to går 10 meter bak... dersom noe skjer så kan de redde dem ut?
Sist endret av Gubbe; 20. august 2007 kl. 22:53.
For at folk skal finne fram på eventuelle kart, så kan jeg jo avsløre at det heter Storvika, ikke Nordvika Denne tunellen er vel litt over en halvtimes tid fra Ørnes hvis jeg ikke husker helt feil, og er en av de lengste tunellene i Norge. Jeg har aldri kjørt til venstre før denne tunellen, men gjennom selve tunellen kjører jeg et par ganger i året.

EDIT: tunellen heter forreste Storvikatunellen.
Sist endret av Glykose; 20. august 2007 kl. 23:04.
ta med en lang hyssing, bind den fast i noe som ikke kan løsne på utsiden av gruven. Er du lost så følger hyssingen tilbake.
Bør kanskje være forsiktig når du først har tenkt deg langt inn da. Gamle gruver etc kan være rimelig ustabile og slikt vettu...

Sier ikke at den er det, men er jo såklart en mulighet
Hadde ikke vært morsomt om det sto i avisa: 10 ungdommer drept i gammel gruve.
hmm, blir sikkert en tur neste gang jeg er i bodø
det jeg vet om den gruva er at det er en molybdengruve...

Det stoffet man bruker i midten av blyanter.

Jeg tror den ble nedlagt fordi det ble brått slutt på molybden i den gruva, vet at det er en annen gruve i norge som utvant molybden. faktisk 10% av all molybden kom fra den andre gruven.

mesteparten av verdens forekomster av molybden mener jeg utvinnes i Usa.

totalt av all molybden som finnes så dekker dette mener jeg 3% av jordens skorpe.

Så vet dere alle litt mer om Molybden...=)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Wikipedia
Molybden blandes blant annet inn som forsterkning i stål for å øke smeltepunktet og for å gjøre det mer robust. Under den andre verdenskrig var det et ettertraktet metall å få blandet inn i stålet på panservogner. De allierte bombet molybdengruvene på Knaben for å forhindre at tyskerne fikk forekomstene.
Vis hele sitatet...
Jeg tro kanskje du blander Molybden med Grafitt , som er litt vanligere å putte i blyanter.

Om nevnte gruve har blitt brukt til molybdenutvinning eller ikke veit jeg. Det er uansett grunnstoff nr. 42 og - artig nok - det 42. mest vanlige grunnstoffet i universet
▼ ... noen uker senere ... ▼
hørtes veldig spennende ut, får lyst til å dra opp med en gang hehe. Bor dessverre i Oslo, så blir litt lang vei å dra, gitt
Jeg bruker å være i gildeskål om sommerne. Høres spennende ut, skal sjekke den ut ^^
Sitat av Guy Fawkes
Hvis du virkelig er interessert så vet jeg om en helt sinnsyk plass.
Vokste opp ved dette stedet og det skremmer ennå vannet av meg.

I Gildeskål kommune, en times kjøring fra Tverlandet utfor Bodø er det et sted som heter Laksådalen. Man svinger inn til venstre før tunnelen som går til Nordvika eller Storvika, husker ikke helt navnet men den går mot Ørnes. Tunnelen er noen minutter etter innkjørselen til Inndyr. Når man har funnet innkjørselen er det en gammel vei som går langs laksådalsvannet, det ble satt opp bom der i løpet av de senere årene men det tar ikke mer enn 30min å gå. Når veien slutter møtes man av et fjell, på venstresiden der veien slutter er det et kratt med busker og greier, leter man litt kan man finne en skjult gammel sti som leder circa 100meter.

Denne stien går over en hylle på fjellet langs laksådalsvannet, det er faktisk helt utrolig vakkert der! Når stien tar slutt blir man møtt av en iskald vind selv på den varmeste sommerdag. Dette er et sted svært få personer vet om. Vinden kommer fra inngangen til
et gigantisk gruvenettværk fra 1920 som i all hast ble forlatt i 1930-årene. Dette er den eneste inngangen som ikke ble sprengt igjen da de forlot, eller.. et par andre er det men da trenger man erfaring innen klatring. Den er forsåvidt stengt med noen sinnsyke jærnbarer men er man litt slank er det ikke noe problem å snike seg forbi.

Inni denne tunnelen til gruvenettværket er det helt ubeskrivelig, kulden er helt sinnsyk, stemningen er utrolig ekkel. Man kan finne blant annet vogner og utstyr fra 20-30-årene. Dette er virkelig en plass å sjekke ut hvis man har baller av stål men man må være
ekstremt forsiktig, det finnes utallige ganger i forskjellige rettninger, mister du veien er du en død mann. Ha med god belysning og utstyr.

Good Luck, you don't know what your in for

Bor i Stavanger for tiden men ikke umulig at jeg tar en tur dit om ikke så lenge.
Vis hele sitatet...


Minner meg om The Decent! Skal vi ta oss ein huleklatre tur?
Sitat av Guy Fawkes
Vet at det skal ha vært en tysk vaktpost i området i 44, noe som er veldig merkverdig på grunn av områdets beliggenhet. Men jeg kjenner ikke sammenhengen, det var etter gruven skal ha blitt forlatt. Gruvedriften startet opp i 1917.

En annen ting er at laksådalsvannet er over 110m dypt, derfor utrolig kaldt, det ligger vogner fra gruvedriften enkelte steder langs kanten i vannet som man kan se på en klar sommerdag, på grunn av kulden er det få bakterier i vannet og vognene er nesten fri for korrosjon.

Skal høre med fatter'n om han har detaljert kart over området så kan jeg scanne det inn og merke inngangen.
Vis hele sitatet...
Får du skaffa kart over området?

Dette skal jeg sjekke ut en eller anna gang, men det blir vel til neste sommer.
Sitat av B3nd1k
For at folk skal finne fram på eventuelle kart, så kan jeg jo avsløre at det heter Storvika, ikke Nordvika Denne tunellen er vel litt over en halvtimes tid fra Ørnes hvis jeg ikke husker helt feil, og er en av de lengste tunellene i Norge. Jeg har aldri kjørt til venstre før denne tunellen, men gjennom selve tunellen kjører jeg et par ganger i året.

EDIT: tunellen heter forreste Storvikatunellen.
Vis hele sitatet...
Storvikatunnellen er ikke så spessielt lang da, "bare" 3km ca , tror ikke den kommer på inn på topp 30 av tunneler i norge engang

Forresten, et tips, det er bedre bilde av laksådalvatnet på norgeibilder.no istedet for google
Veldig off topic, men;
Molybden är ett metalliskt grundämne. Molybden har en bland de högsta smältpunkterna av alla grundämnen. Rent molybden är vitt eller silverfärgat.

Molybden används främst i legeringar, speciellt för att höja styrkan och värmetåligheten i olika stålsorter. Molybden är även korrosionsbeständigt.

-Kilde: sv.Wikipedia.org.

Måtte bare, tåden har gått innom molbyden info.

Uansett så høres gruveutforskning med paranoia som valgt sinnsstemning ut som en artig ferie aktivitet!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ai!

En litt utdød tråd, men siden sommern nærmer seg, tenkte jeg skulle høre om det var mange som har tenkt å ta turen?

Jeg tror dere vil få en opplevelse der inne. Selv har jeg vært inne i den øverste delen av gruva. Husker vi var på klassetur der engang på barneskola, da jeg og noen kompiser tok oss en ekstra rundtur i gruva (gikk inn en av de åpningene som tidligere er nevnt. Vi kom oss inn fordi vi var små). Heldigvis ble vi ikke oppdaga av lærerne!

Vel, jeg har ikke vært der inne på sikkert ti-tolv år, så jeg håper noen av dere tar noen bilder av hva som er der inne. Jeg husker vi gikk forbi ei inngjerda gruvesjakt som gikk ca. 45 grader rett ned (vet ikke hvor dypt). Hadde vært skøy å tatt en titt.

Til dere som har tenkt dere å ta turen..
så vidt jeg husker, går det en vei/traktorvei langs nordsiden av vannet. Langs den veien skal det være en inngang til gruva. Det er også som jeg tidligere nevnte, en inngjerda inngang lengre nord for vannet, "litt oppå haugen", om jeg ikke husker helt feil. Der trengs det hvertfall tau for å komme seg ned, eller OPP om dere vil

Avkjøringa til denne plassen er som tidligere nevnt noen et par kilometer på nordsiden (eller på "den rette siden", som lokalfolket sier ) av Storvikskartunnelen. Avkjøringa er ca. akkurat der veiens gule midtstripe blir borte og går over til vei uten gul midtstripe.

Har lagt ved et kart som kan hjelpe dere med å danne et bilde over plassen.
http://imageupload.com/~imageupl/sho...neida.JPG.html

Litt OT:
Ikke langt unna, i Novika er det forøvrig en militær radar av en eller annen art, som fins kun to-tre stk av i europa/verden (er usikker på dette). Radaren (tror jeg) er ment til å fange opp signaler fra u-båter. Ganske spesielt syn å se feite wire henge mellom fjellene! Det går også en kondol til toppen (militært). Kommandostasjonen holder til inne i fjellet. Det er faktisk en tunnel med egen avkjørsel inni tunnelen til den militære sentralen. Her er et bilde fra den ene sia av fjellet:
http://imageupload.com/~imageupl/sho...afsdf.jpg.html
Dette er forøvrig i drift, å relativt få personer har har adgang.
Edit: Fant ut hvilken radar det var: http://no.wikipedia.org/wiki/Veldig_lav_frekvens

Lykke til på gruvetur.

Mvh!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Man bør vel ha med seg skikkelig utstyr om man har tenkt seg inn dær.
Gamle gruver og slikt er jo litt risky, og uten kart over gruvene og planlegging av turen er det lett og gå på en smell eller to.
Ingen som har tatt turen siden sist gang? Vil se bilder
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som har noen bilder herifra?? finner faen ingen, alt har blitt fjerna
Sitat av Tonberry Vis innlegg
Jeg tro kanskje du blander Molybden med Grafitt , som er litt vanligere å putte i blyanter.

Om nevnte gruve har blitt brukt til molybdenutvinning eller ikke veit jeg. Det er uansett grunnstoff nr. 42 og - artig nok - det 42. mest vanlige grunnstoffet i universet
Vis hele sitatet...
Svaret på 42 :http://no.wikipedia.org/wiki/42_%28tall%29

Forøvrig så driftet tyskerne det meste av gruver i dette landet under 2 verdenskrig, blant annet Molybyden som ble brukt til prosjetiler av større kaliber. Mo har stor egenvekt 10 280 kg/m3 og brenner som et helvete.


http://no.wikipedia.org/wiki/Molybden


Ops litt sein ute der...
Sist endret av lygra; 30. oktober 2009 kl. 19:52. Grunn: Tiden som går
gjor som hans og grete, så slipper dere tenke på at dere ikke finner veien hjem.
Grr.. Dette skulle jeg visst om tidligere. Bodde i Bodø hele forrige skoleår, og på Inndyr i hele sommerferien. Skal nok ta turen innom den gruva neste gang jeg er nordpå. Får komme tilbake hit og slenge opp noen bilder senere
Sist endret av jokke91; 1. november 2009 kl. 23:50.
Må si dette virker kjempespennede, satser på å få tatt turen i relativt nær fremtid.
For de av dere som har vært der; når man først har funnet denne stien og fulgt den innover, vil man kunne finne gruveinngangen uten å være lokalkjent?
Ville vært sånn passe kjipt om man tok turen, for å ikke engang finne inngangen.
Vet dere om de forskjellige gruveinngangene leder til samme gruvenettverk?

Og sånn forøvrig, noen tips til hva man må passe på og hva man bør ha med i forhold til utforsking av gruver generelt? Sånn rent bortsett fra de innlysende tinga som lommelykt og tau.
Tenkte å ta med en sprayboks for å merke veien vi går, typ moderne Hans og Grete.
Sitat av Meeger Vis innlegg
Hadde ikke vært morsomt om det sto i avisa: 10 ungdommer drept i gammel gruve.
Vis hele sitatet...


Blir mer som "10 ungdommer forsvunnet i fjellet" ettersom få vet om denne gruven
Sitat av Shirack Vis innlegg
Tenkte å ta med en sprayboks for å merke veien vi går, typ moderne Hans og Grete.
Vis hele sitatet...
Alle freakere som tar turen, burde ta med tusj eller sprayboks og skrive nicket vårt innenfor inngangen!
Sånn før jeg blir mistenkt for å å skulle lage hulemaleri a la 2009, det finnes merkespray som går i oppløsning av seg selv etter en viss tid. Har man det da på bakken inne i gruven bør det ikke forårsake store skadene
Du har et poeng der. Vi kan ta en snillere variant; noen legger fra seg ei blokk et lite stykke inn som er lett å finne, så skriver vi nicket vårt i blokka når noen tar turen. Ei slags gjestebok. Hadde ikke det vært litt morsomt?
Det hadde vært kult... Jeg har nå lagret beskrivelsen av plassen til OP, så kansje jeg tar en roadtrip å besøker denne plassen en sommer..

Om noen har flere episke plasser man kan besøke, vær så snill å skriv dem ned, så jeg kan besøke dem og :P

Jeg kan jo alltids ta med en blokk, i tilfelle ingen har vært der før

Skal prøve å tenke på noen selv, jeg vet om noen gamle bunkere fra krigen, men det gjør vel alle
er noen gruver her på noresund, vet ikke stort om de, men vet de har en inngang som ikke er stengt av med gitter med forholdsvis stor inngang.

her er en link: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=134519
Sist endret av sengetøv; 3. november 2009 kl. 17:50.
Sitat av jokke91 Vis innlegg
Alle freakere som tar turen, burde ta med tusj eller sprayboks og skrive nicket vårt innenfor inngangen!
Vis hele sitatet...
Er ikke en av grunnpilarene i UE "take nothing but pictures, leave nothing but footprints"?
Finnes jo en del gruver i Trondheim og. Har bare undersøkt noen få av de. Noen gamle bunkere og grotter ligger opp langs "Vestoppfarten". Tror også det er en del rundt Ladehammeren. Kan jo lage et kart over de jeg kommer på
Er det noen som har tatt seg turen til gruvene? hadde vært artig å se noen bilder!
Her er noen av plassene jeg kommer på i farta..

http://bildr.no/thumb/519007.jpeg
Bortover veien her mot renseanlegget tror jeg det er en del åpninger i fjellveggen. Mulig dette er låste dører, og kanskje det er alarm på.

http://bildr.no/thumb/519011.jpeg
På Blyberget på Byåsen (bak Byåsen Butikksenter), mener jeg det iallefall skal være noen bunkere/kanonstillinger fra krigen. Fant en gang ei gammal sykebåre der oppe. Tror det skal være grotter der også, men jeg er ikke helt sikker.

http://bildr.no/thumb/519015.jpeg
I dette området vet jeg det finnes både bunkere og grotter. Har vært i en eller to av dem, men det er flere som ser fristende ut. Noen ligger langs Roald Amundsens vei, men de mest interessante tror jeg du finner om du går det lille veien som vises på bildet. En kompis av meg var på tur i en av de mere trygge grottene der med klassen, og de kom over en død person der inne. Det viste seg at personen hadde syklet(!) inn der, og slått hodet i taket. Litt creepy.. Dette var vel snakk om en 5.-klasse tror jeg.
Sist endret av jokke91; 3. november 2009 kl. 18:52.