Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4596
Jeg vil flytte noen nettsider over til min egen server, men har problemer med å få .htaccess til å virke som den skal. Det er ganske mange kommandoer, så jeg har lagt det meste i Apaches konfigurasjonsfiler, men noen nettsider krever "individuell koding", og det er de jeg har problemer med.
Jeg kjører serveren på siste versjon av Ubuntu, og bruker Apache 2.4 foreløpig. Har tenkt å gå over til nginx etter hvert, men jeg vil ta ett skritt om gangen. Dessuten har jeg mistanke om at nginx kun forstår .access-stil fra apache2.2.

Dette er mitt første innlegg her. Det kan kan være feilpostet da jeg ikke fant et emne som passet bedre. Flytt det gjerne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har antakeleg ikkje alle relevante apache-moduler lasta/installert, eller du har ikkje satt opp allow-override korrekt.
Det er også betydelige forskjeller i syntax i en del av apache-configen fra versjon 2.2 til 2.4. Spesielt det som omhandler autentisering og tilgangsbegrensninger ol. Det er greit å være klar over det når man googler etter svar på spørsmål rundt apache-config syntaks ,at om svarene er mer enn et par år gamle så er det en god sjanse for at de er utdatterte
Trådstarter
16 0
Takk for svar! Jeg er klar over at det er stor forskjell mellom versjonene, og at det kan være forvirrende at dokumentasjonen ikke alltid er klar på hvilken versjon den gjelder for.
Men jeg har tenkt litt. Jeg begynner å tro at det ikke er .htaccess eller moduler som er problemet.
Sidene virker nemlig helt perfekt når de aksesseres lokalt, men ikke når det går via nettet (DNS). Jeg har kun åpnet for port 80 i ruteren. Serveren har ikke aksess til de andre nodene i lokalnettet.
Lokal adresse er 10.10.10.6, og identisk side (eksperimentell) er gisafi.no.
Det er lov å prøve.
Still gjerne spørsmål om flere opplysninger, så skal jeg gjøre så godt jeg kan.
Jeg har forøvrig også en identisk side på egni.no, og der er det apache 2.2 som styrer (Domeneshop har ikke oppgradert ennå). Bortsett fra at "Require" etc. er byttet ut med "Allow" etc. er også de sidene like.
Domenene ligger i hver sin underkatalog, og det er ingen .htaccess-fil i nivået over,
men "ports.conf" hos meg lokalt inneholder en mengde direktiver for å unngå å ha dem i .htaccess-filen. Disse direktivene skal gjelde for alle nettsidene på serveren.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Har tenkt å gå over til nginx etter hvert, men jeg vil ta ett skritt om gangen. Dessuten har jeg mistanke om at nginx kun forstår .access-stil fra apache2.2.
Vis hele sitatet...
Nginx støtter ikke .htaccess i det hele tatt. Det er mulig du kan finne en eller annen modul du kan kompilere inn som gir deg en slags støtte, men du burde ikke gjøre det.
Trådstarter
16 0
Sitat av nso Vis innlegg
Nginx støtter ikke .htaccess i det hele tatt. Det er mulig du kan finne en eller annen modul du kan kompilere inn som gir deg en slags støtte, men du burde ikke gjøre det.
Vis hele sitatet...
OK, men det er ikke egentlig problemet nå.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Post config'ene vha pastebin.com så får du nok hjelp raskere enn om vi må gjette oss frem =)
Trådstarter
16 0
Der sa du noe. Jeg sjekket filene, og fant at en av dem ikke er riktig oppdatert. Jeg skal korrigere og se om det hjelper. Ellers har jeg aldri brukt pastebin før; foretrekker å utveksle filer gjennom min egen server, men jeg skal se på det også.
Har brukt dropbox, men det er pyton.

.....
Da er problemet løst!
Det var ikke .htaccess, men basis config-filene det var noe galt med. Når jeg fikk renset opp i det gikk det ganske mye bedre. Takk for hjelpen, og så SÅ tidlig på morgenkvisten!
Sist endret av webfreak48; 19. juni 2017 kl. 05:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.