Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4741
Jeg har planer om å bestille noen nettpotter osv. Sendte mail til hydroponi.no for noen dager siden, ang. spørsmål om pumper, men har ikke fått svar. Så jeg lurer på om butikken kanskje er nedlagt, selv om nettsiden er oppe? Noen som har handlet derfra i det siste? Er det en seriøs butikk? Har dere andre nettbutikker å anbefale for innkjøp av hydroponisk utstyr?

Kan også legge til at jeg er veldig interessert i aeroponiske pumper, så hvis noen kan henvise meg til en slik pumpe som er kompatibel med norske strømuttak, blir jeg veldig glad og takknemlig.

Det jeg er på utkikk etter er altså en pumpe som kan monteres i bunnen av et vannreservoar og som både skaper bobler/sirkulasjon i vannet, suger vann opp og dusjer nettpottene med små vannpartikler. (Helst 360 graders spredning av partiklene.) Og pumpen må altså passe til norske strømuttak. (Eventuelt kan dere henvise meg til et bra adapter.)
Sist endret av Zabbath; 2. mars 2016 kl. 04:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du blander sammen to systemer her. Man velger gjerne en av delene. Enten en vannpumpe som trekker opp vann og dusjer røttene, eller en luftpumpe som lager små bobler i vannet. Hvis du vil ha begge deler så må du nok gå for to pumper.

Når det gjelder norske nettbutikker som ikke svarer på e-post så må du for all del ikke kjøpe noe av dem. Det er alt for mange idioter som driver nettbutikk i Norge, og hvis du ikke finner gode grunner til å stole på dem så bør du styre unna på ren automatikk. Det er ihvertfall min erfaring.

Det nærmeste jeg kommer en pumpe som passer din beskrivelse er Rainforest fra General Hydrophonics. Der står pumpen i midten og suger opp vann imens røret spinner og slynger bittesmå dråper rundt i 360 grader.

Systemet kommer i to varianter. Begge er å få kjøpt på ebay, men også pumpen alene.

http://www.hydrogarden.se/shop/ws89/43089/art89/h7233/22717233-origpic-56c5aa.jpghttp://www.growshop.ie/cms/wp-content/uploads/2012/12/ghe_rainforest_236_-_12v.jpg


Jeg kjøpte mitt system på Cropshop i Oslo da de fortsatt var i business. Det var (blant annet) det systemet jeg brukte til Salvia-prosjektet mitt. Et fantastisk fint system.

http://freak.no/forum/showthread.php?t=128627

Søk etter: GHE rainforest.
Sist endret av mentalmelt; 2. mars 2016 kl. 10:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anbefaler ikke GHE Rainforest. Dårlig kvalitet og plastikken sviktet ved ca små 40 kloner på seg. Måtte også bruke tape rundt kanten for å unngå lekkasje.
Hm, høres rart ut. Hvilken variant har du brukt?

Min erfaring er at systemet fungerer utmerket. Man må imidlertid ha potter i alle hullene for å unngå sprut på gulvet.

Her er noen bilder av systemet in action:

http://freak.no/forum/showpost.php?p...1&postcount=48
Sist endret av mentalmelt; 2. mars 2016 kl. 10:15.
OT: Hydroponi er en sikker butikk. Har handlet der flere ganger og møtt eieren personlig et par ganger.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hm, høres rart ut. Hvilken variant har du brukt?

Min erfaring er at systemet fungerer utmerket. Man må imidlertid ha potter i alle hullene for å unngå sprut på gulvet.

Her er noen bilder av systemet in action:

http://freak.no/forum/showpost.php?p...1&postcount=48
Vis hele sitatet...
Brukte GHE Rainforest '72. Plastikken på midten var altfor tynn til å holde opp plantene. Har sett at systemet kun har fått positive tilbakemeldinger, så synes det er litt rart selv.
Sist endret av mr_rager; 2. mars 2016 kl. 10:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mrnobody Vis innlegg
OT: Hydroponi er en sikker butikk. Har handlet der flere ganger og møtt eieren personlig et par ganger.
Vis hele sitatet...
Det spiller jo liten rolle all den tid det ikke er mulig å opprette kontakt med fyren via nettbutikken hans. Det sier seg selv at man ikke handler av noen som ikke svarer på henvendelser.

Sitat av mrnobody Vis innlegg
Brukte GHE Rainforest '72. Plastikken på midten var altfor tynn til å holde opp plantene. Har sett at systemet kun har fått positive tilbakemeldinger, så synes det er litt rart selv.
Vis hele sitatet...
Snodig. Det er jo samme som jeg brukte. Over tid synker riktignok midten litt nedover, men plasten holder helt fint, og det har ikke gått ut over ytelse her i gården.
Sist endret av mentalmelt; 2. mars 2016 kl. 10:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har også handlet fra hydroponi.no, og har ingenting å klage på der. Dette var riktignok en liten stund siden.
Har også handlet litt fra Hydrohagen, men de har vært uten nettside i lang tid nå, så der må du i såfall møte opp i butikken i Oslo eller Trondheim. Er svært fornøyd med servicen i Oslo. Veldig hyggelige og hjelpsomme folk. Noe dyrt, kanskje.

Jeg vil også anbefale Rainforest til stiklinger eller til å gro noen få små planter. Det er et veldig bra system.
Sist endret av caperno; 2. mars 2016 kl. 10:31.
Jeg har nylig gjort innkjøp av div nett potter og lignende. Tok ikke kontakt med selger før kjøp, og varene ble sendt med en gang. Grunnet rot i posten tok jeg kontakt med selger.

Han var veldig treg med å svare, ca 1 uke. Selger ordnet da opp med post umiddelbart og varene kom.
Sitat av stnistad Vis innlegg
Jeg har nylig gjort innkjøp av div nett potter og lignende. Tok ikke kontakt med selger før kjøp, og varene ble sendt med en gang. Grunnet rot i posten tok jeg kontakt med selger.

Han var veldig treg med å svare, ca 1 uke. Selger ordnet da opp med post umiddelbart og varene kom.
Vis hele sitatet...
Du snakker om hydroponi.no?

Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg vil også anbefale Rainforest til stiklinger eller til å gro noen få små planter. Det er et veldig bra system.
Vis hele sitatet...
Til å gro mange små planter =)
Sist endret av mentalmelt; 2. mars 2016 kl. 10:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Til å gro mange små planter =)
Vis hele sitatet...
Haha, ja, det stemmer jo. Vet ikke hva jeg tenkte der:)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om du er ute etter hydroponiutstyr fra en butikk med entusiaster vil jeg anbefale disse gutta. De diskuterer gjerne over telefon, og vet hva de holder på med.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Zabbath's Avatar
Trådstarter
Takk for alle svar!

Er det noen som har erfaring med dyrketelt? Jeg dyrker noe tomat og basilikum, men så skulle jeg gjerne dyrket chili og paprika i samme rom. Dog tror jeg disse plantene skal ha høyere spiringstemperatur enn den typiske veksttemperaturen til basilikum og tomat. Funker det å bruke et dyrketelt da? Hvordan regulerer man temperaturen inni teltet?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Zabbath: Dyrker chilli selv i et Secret Jardin DP90.
Temperatur regulerer du med ventilasjon, men ærlig talt ville jeg heller ha kjøpt en spiringsboks (som det her) i stedet for et helt telt om du kan ha plantene i samme rom resten av vekstfasen.
Da sprayer du litt vann på veggene og har på lokket og lukker ventilene, temperatur og fuktighet vil stige og du lufter evt litt en gang i døgnet.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du snakker om hydroponi.no?
Vis hele sitatet...
Jepp! Sjekket mailen, dette ble gjennomført i høst.