Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4583
Hei.
Jeg skal reformatere pcen.
Har planlagt å ta backup av harddisken og bokmerkene mine, hva mere burde jeg huske på å gjøre?
Eventuelle passord du har lagret i nettleseren kan være en fordel å ta backup av om du ikke husker alle.
Ellers burde du forsikre deg om at du har driver til nettverkskortet ditt tilgjengelig i tilfelle Windows ikke finner det.
Kan være greit å laste ned drivere til nettverkskortet og. Sånn bare i tilfelle, eventuelle andre drivere kan du da bare hente ned etter nyinstalladjon.
Hvordan laster jeg ned driveren til nettverskortet? Bruker det operativsystemet som var før Windows 8, tror det er Windows Vista som jeg bruker.
Sitat av MossFinest Vis innlegg
Hvordan laster jeg ned driveren til nettverskortet? Bruker det operativsystemet som var før Windows 8, tror det er Windows Vista som jeg bruker.
Vis hele sitatet...
Du må finne ut hva det heter, så laste det ned og legge det over på minnepenn osv. Du hadde nok Windows 7
USMT eller windows enkel filoverføring så er det gulle godt
Sitat av MossFinest Vis innlegg
Hvordan laster jeg ned driveren til nettverskortet? Bruker det operativsystemet som var før Windows 8, tror det er Windows Vista som jeg bruker.
Vis hele sitatet...
Høyreklikk på Computer (min datamaskin) --> Manage --> Device manager
Der kan du finne navnet på nettverkskortet ditt. Deretter googler du frem en ny driver.
Sitat av cvega Vis innlegg
USMT eller windows enkel filoverføring så er det gulle godt
Vis hele sitatet...
USMT på reinstallasjon er vel litt veldig unødvendig når det gjelder 1 pc, WET er da ett mye bedre alternativ.
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen fler tanker rundt dette? Skal reformatere en windows 8 pc.
Det heter å formatere, ikke "reformatere".
Jeg pleier å ta screenshot av taskbaren, der hvor jeg har snarveiene til alle programmer, så jeg ser hva jeg har installert.
Det første jeg pleier å gjøre etter ei formatering er å besøke Ninite!
Kjempekjekk side for å rask komme i gang med de "vanlige" programmene som du lett glemmer å laste ned i farta

Det første jeg pleier å gjøre etter ei formatering er å besøke Ninite!
Kjempekjekk side for å rask komme i gang med de "vanlige" programmene som du lett glemmer å laste ned i farta
Sist endret av BloodSpilla; 19. oktober 2014 kl. 21:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er ikke den mest drevne på begreper osv, men en ting som kan være viktig å huske på er at når du formaterer pc'en vil du ikke slette filene permanent, de vil slettes fysisk, men de vil lagres sånn at det skal kunne gå an å gjenopprette de. (sånn ellers vil de være ubetydelige når det kommer til plassbruk og "virkemåte"). Men om det ikke er noe problem er det jo ikke noe å bry seg om.
▼ ... over et år senere ... ▼
vet at tråden er gammel, men prover likevel.

Noen flere innspill til hva man bor huske paa?

takk for svar.
du Burde Google et Program Som Heter 3DP Chip + 3DP Net (har alle Nettverks Drivere), den finner det meste av drivere til Pc'n din. Lagre Favoriter/bookmarks i Browsern er kjekt.

som de andre sier her: Ta Noen printScreens av Desktop Ex. å Mappe Oppsett.

Det jeg liker å gjøre når jeg akkuratt har Formatert er å rense Pc'n for støv også da føles den helt som ny

Lykke Til!
Sist endret av Slittsen; 29. februar 2016 kl. 14:41.
Kort oppsummert så bør du ha dette klart før du setter igang en formatering, reinstallasjon eller oppgradering av OS:
1. kopi av alle passord du måtte ha lagret i nettleseren \ div lokal installerte programmer.
2. kopi av alle viktige filer som dokumenter \ famile bilder osv.
3. kopi av nettverkskort drivere for den nye OSet.
4. kopi av nødvendige lisensnøkler til lokal installerte programmer du må installere på nytt.

Veldig enkelt fortalt, når du gjør en sånn formatering så mister du alt du hadde på den datamaskinen fra før og dette må da legges inn på nytt, mye av dette løses ganske enkelt ved å ha en god backup rutine samt lagre viktige ting på en ekstern enhet som usb-disk eller nas samt ha en enkel og oversiktlig fil og mappestruktur over der du lager ting på datamaskinen.

Hvis du ikke har et oppsett med mange forskjellige harddisker eller partisjoner så vill du mest sannsynlig finne alle filene dine under disse plasseringene:

Windows: C;\Users\MossFinest\
Unix eller Linux: /home/MossFinest/
Hvor finner jeg nettverkskortet?
Sitat av MossFinest Vis innlegg
Hvor finner jeg nettverkskortet?
Vis hele sitatet...

Device manager, og deretter network adapters.
Du kan også høyre klikke på wifi/ethernet symbolet nede til høyre, åpne network and sharing centre, velge "change network adapters" på venstre side.
Sitat av Blixus Vis innlegg
Device manager, og deretter network adapters.
Du kan også høyre klikke på wifi/ethernet symbolet nede til høyre, åpne network and sharing centre, velge "change network adapters" på venstre side.
Vis hele sitatet...
Takkk

Fant det nå. Hvordan kopierer jeg det som en backup?
Sitat av BloodSpilla Vis innlegg
Det første jeg pleier å gjøre etter ei formatering er å besøke Ninite!
Kjempekjekk side for å rask komme i gang med de "vanlige" programmene som du lett glemmer å laste ned i farta

Det første jeg pleier å gjøre etter ei formatering er å besøke Ninite!
Kjempekjekk side for å rask komme i gang med de "vanlige" programmene som du lett glemmer å laste ned i farta
Vis hele sitatet...
Angående ninite så tillater ikke dem endring i fil plassering, så hvis TS kjøre 2 disker separat fra OS, ville jeg ikke brukt ninite. Kanskje til google chrome, flash, java. Også ville jeg brukt ninite til å huske programmene, også laste dem ned fysisk (mere som en huskeliste).
▼ ... noen uker senere ... ▼
egentlig så har windows 10 omtrent alle driver forbered på installasjon om du skulle ha reformatert Pcen.
Trådstarter
faen nå finner jeg ikke igjen passordet til internetten (har reformatert nå).

Finnes det noen måte å finnei gjen passordet til internetten etter at man har reformatert?
Både ja og nei, det spørs på situasjonen din det,

Enkleste måten å finne igjen passordet er hvis du har en annen maskin koblet opp til dette nettverket, da kan du gå inn på nettverks innstillinger på det trådløse kortet og velde ssid \ navnet på nettet ditt og under egenskaper trykke vis passord

Derimot hvis dette ikke er mulig, kan du koble deg til ruteren med kabel og logge inn på admin panelet og se hva trådløst passordet er der, du må dog vite brukernavn og passord for å logge inn på dette

hvis begge disse er uaktuelle så må du nesten bare restille ruteren tilbake til fabrikk innstillinger å sette det opp på nytt

Dette var en av de tingene jeg nevnte i listen min over hva du må ta kopi av, ang passord.