Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  273 35367
Sitat av Kiy0shi Vis innlegg
Vel, vel... Nå tror jeg nesten du har misforstått litt. Flagget representerer Norge. Norge representerer flagget. 17. mai går ut på å feire at Norge endelig ble selvstendige - en feiring på at Norge fikk sin egen grunnlov, uavhengig av andre land. Vi feirer at det er omlag 200 år siden Norge ikke lenger var i union med andre land. Dersom vi nå skal føre inn andre flagg, samt utelukke det norske, faller vi i prinsippet litt tilbake igjen.

Flagget viser hva man feirer, og det er denne ene dagen nordmenn skal få lov til å kunne være litt patriotiske. JA til mangfoldig samfunn, men det må da være lov å kunne få feire Norge litt på denne ene dagen...
Vis hele sitatet...
Det norske flagget representerer kanskje Norge, men går det virkelig ikke ann å feire Norge selv om man står med et annet flagg i hånda? Om jeg står med et svensk flagg og roper "Hipp hurra for Norge" på 17. mai, da vil jeg jo helt tydelig si at det viser at jeg feirer Norge. Men siden jeg da står med svensk flagg ville det vært rimelig å tro at jeg var svensk. Hvorfor trenger man da å tolke det som noe annet enn at personen prøver å si at "Også vi svensker ønsker å feire Norge i dag"?
Dette er faktisk en spennende diskusjon, om man ser bort ifra de halvveis rasistiske meningene som kommer frem og leser litt mellom linjene.

Kan skjønne argumentene med åpenhet og alt dette fra den ene siden, samtidig ønsket om å ha en egen dag fra den andre siden. Men å si at denne saken truer norsk kulturarv synes jeg er idiotisk, er det noe som truer den norske kulturarven så er det vell moskebygging og bønnerop? Løsrivelse fra statskirken og burkaer i politiet og Forsvaret? Eller går det mot religionsfriheten kanskje?

Nå synes jeg også at om små barn vil ha "dobble" flagg på 17. Mai i Ålesund så skal de få lov til det, men vil det ikke gå litt imot integreringen om alle skal få flagge med det de vil? Det være seg Somaliere, svensker, tyskere eller samer. 17 mai er Norges nasjonaldag, så da burde det vell feires med norske symboler?

Etse, jeg tror det motstanderne av utenlandske flagg på 17 mai mener å si er at om en svenske vil feire Norge på grunnlovsdagen kan han da vell kjøpe seg et lite norsk flagg på Rema 1000 til en 20-kroning istedenfor å bruke et som ikke tilhører nasjonen det feires.
http://24.media.tumblr.com/tumblr_m44dfqEBjO1rtof7xo1_1280.jpg
Slik skal 17 mai se ut. Et svensk, kanadisk, sør-afrikansk eller nigeriansk flagg har ikke noe her å gjøre.
Akkurat som at det norske flagg ikke har en dritt å gjøre i andre land når de feirer sin nasjonaldag. Lurer på hvordan visse land hadde reagert hvis en haug med nordmenn dukket opp med det norske flagg på deres nasjonal dag.
Gikk ikke bra engang å feire 17.mai i Spania
Dersom vi forbyr det amerikanske flagget på 17. mai har ikke jenter på 14 noen t-skjorter å ha på seg.
Sitat av Antidote Vis innlegg
Dersom vi forbyr det amerikanske flagget på 17. mai har ikke jenter på 14 noen t-skjorter å ha på seg.
Vis hele sitatet...
For en grusom skjebne..
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Kiy0shi Vis innlegg
Akkurat som at det norske flagg ikke har en dritt å gjøre i andre land når de feirer sin nasjonaldag. Lurer på hvordan visse land hadde reagert hvis en haug med nordmenn dukket opp med det norske flagg på deres nasjonal dag.
Vis hele sitatet...
morsomt, her proklamerer noen at norge er så mye bedre enn andre land i utallige sammenhenger, vi har så mye penger, så flott demokrati, vi står alle sammen under 22. juli minnene..

..men at noen viser et annet FLAGG.. DER går grensen.. fy faen ass.
Det er faktisk helt horibelt, Norge skal atså ikke være i hovedsak for norske folk men for alle som ønsker å komme.
Hvorfor ikke bare endre det norske flagget til en samling av alle land sine flagg?
De skal ikke føle at de er i et annet land og helst få kastet så mye penger etter seg som de makter å bære....

Tro hvordan Iran hadde godtatt det at nordmenn kom å skulle bestemme og sette opp kirker i en hver krik og krok, samt skulle forby alt som var "diskriminerende for oss" siden vi hadde vært utlendinger?

Håper AP og de gjøkene som styrer dette landet vil lide en grusom skjebne når de blir gamle å pisser i buksa mens de blir servert tørt brød, å de som tar seg av dem ikke kan et kløyva ord Norsk. Da har de kjørt landet VÅRT på felgen og får se konsekvensene om 20-30 år.....

Ikke for å være ekstrem, MEN er det rart at hendelser som ABB skjer? MANGE har jo faktisk ganske likt syn på ting som han, men heldigvis er man ikke så syk at man gjør noe sånt som det han gjorde.
Men jeg er 99% sikker på at noe lignende kommer til å skje igjen.

Det må skje en revolusjon i Norge, før AP og de andre rødrussene kjører norge så på skakk at det ikke kan rettes.
Folk må få opp øyene snart og ta til gatene sånn at vi kan få kontroll over landet VÅRT igjen.
Norge er bare en nikkedukke som gjør sånn som alle andre vill fordi vi tror at det som er viktigst er at alle andre land skal elske oss, så der for øser vi ut penger å tar i mot folk i fra land og strand, drapsmenn og annet pakk.
Men tar de seg rå til de som faktisk bor i dette landet? NEI, det er mye viktigere at andre liker oss.

Den dagen Norge er fri for olje så blir vi fattigere en Irak, ikke har vi satset på noe annet som vi kan livnære oss av, ikke har vi infrastruktur som er up to date heller, vi skyver bare problemene forran oss sånn at den dagen vi trenger det så står vi der med ballene til stoltenberg i postkassa.

kjenner jeg blir forbanna, nå tar jeg meg en pils å kaller det helg! over og ut.
Sitat av lofed Vis innlegg
Det er faktisk helt horibelt, Norge skal atså ikke være i hovedsak for norske folk men for alle som ønsker å komme.
Hvorfor ikke bare endre det norske flagget til en samling av alle land sine flagg?
De skal ikke føle at de er i et annet land og helst få kastet så mye penger etter seg som de makter å bære....

Tro hvordan Iran hadde godtatt det at nordmenn kom å skulle bestemme og sette opp kirker i en hver krik og krok, samt skulle forby alt som var "diskriminerende for oss" siden vi hadde vært utlendinger?

Håper AP og de gjøkene som styrer dette landet vil lide en grusom skjebne når de blir gamle å pisser i buksa mens de blir servert tørt brød, å de som tar seg av dem ikke kan et kløyva ord Norsk. Da har de kjørt landet VÅRT på felgen og får se konsekvensene om 20-30 år.....

Ikke for å være ekstrem, MEN er det rart at hendelser som ABB skjer? MANGE har jo faktisk ganske likt syn på ting som han, men heldigvis er man ikke så syk at man gjør noe sånt som det han gjorde.
Men jeg er 99% sikker på at noe lignende kommer til å skje igjen.

Det må skje en revolusjon i Norge, før AP og de andre rødrussene kjører norge så på skakk at det ikke kan rettes.
Folk må få opp øyene snart og ta til gatene sånn at vi kan få kontroll over landet VÅRT igjen.
Norge er bare en nikkedukke som gjør sånn som alle andre vill fordi vi tror at det som er viktigst er at alle andre land skal elske oss, så der for øser vi ut penger å tar i mot folk i fra land og strand, drapsmenn og annet pakk.
Men tar de seg rå til de som faktisk bor i dette landet? NEI, det er mye viktigere at andre liker oss.

Den dagen Norge er fri for olje så blir vi fattigere en Irak, ikke har vi satset på noe annet som vi kan livnære oss av, ikke har vi infrastruktur som er up to date heller, vi skyver bare problemene forran oss sånn at den dagen vi trenger det så står vi der med ballene til stoltenberg i postkassa.

kjenner jeg blir forbanna, nå tar jeg meg en pils å kaller det helg! over og ut.
Vis hele sitatet...
Dette er fantastisk satire! Det er akkurat et slikt innlegg man ser på de mest neandertale kommentarfeltene på Nettavisen eller SIAN, og du nailer språket og klisjeene på en fabelaktig måte. Det eneste som manger er at du bruker uttrykket "nisselue" og "verdens rikeste land", og selv om du har mange skrivefeil så er det ikke mange nok, men det kan du ta neste gang. Stå på!
Sist endret av DonTomaso; 27. april 2013 kl. 19:49.
Når jeg har faktisk har lest en del av hele tråden må jeg si at.. Jo mer nasjonalistisk man er, jo flere skrivefeil har man. Det synes jeg er flott, og jeg hyller dere. Verdens flotteste land, 10 år med norskundervisning, og dere behersker fortsatt ikke språket. Nydelig. Det er dere, analfabeter som dreit i filosofi-, historie- og norskundervisning som kan stake veien for dette landet.

You have my sword. And you have my bow. And my AXE.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Dette er fantastisk satire! Det er akkurat et slikt innlegg man ser på de mest neandertale kommentarfeltene på Nettavisen eller SIAN, og du nailer språket og klisjeene på en fabelaktig måte. Det eneste som manger er at du bruker uttrykket "nisselue" og "verdens rikeste land", og selv om du har mange skrivefeil så er det ikke mange nok, men det kan du ta neste gang. Stå på!
Vis hele sitatet...
Går ut i fra at du støtter måten Norge styres på da 100%?
takk for at du tar deg tid til å lese igjennom det jeg skrev om ikke annet, får håpe du er ekstremt godt utdannet og et mye bedre utviklet menneske en meg da, siden jeg tydeligvis er en neandertaler.
Kunne ikke du da ta å opplyse meg litt mer sånn at jeg kan komme opp på et like høyt utviklet nivå som deg?

Du kan da ikke mene at alt er som det skal være i dette landet?
Senest her i forje uke så leste jeg i avisa om et sykt barn som måtte sloss mot nav for å få støtte til behandling og medisiner, mens i blokken som er rett ved siden av der jeg bor er det nesten utelukket bare innvandrere som bor (du kan ta deg faen på at mange der ikke bryr seg om å bli integrert).

Så du mener at det er riktig å bruke latterlige summer på de innvandrerne istedenfor å gi medisiner til barn, eller sørge for at de eldre har det så godt som de over hode kunne ønske å ha det?

Du mener også at det er rett at skoler og sykehus nesten ikke har penger?
Hvorfor skal for eks. sykehuset i Tromsø få så lite penger at det er mange ansatte der som mener at det går ut over pasientene?

Du mener at det er rett at veiene i norge henger flere tiår etter standarden i andre land?

Du mener også at det er riktig å heller bruke en helt avsindig sum med penger på OL i oslo også da kanskje?
Sist endret av lofed; 27. april 2013 kl. 20:38.
Sitat av lofed Vis innlegg
Går ut i fra at du støtter måten Norge styres på da 100%?
takk for at du tar deg tid til å lese igjennom det jeg skrev om ikke annet, får håpe du er ekstremt godt utdannet og et mye bedre utviklet menneske en meg da, siden jeg tydeligvis er en neandertaler.
Kunne ikke du da ta å opplyse meg litt mer sånn at jeg kan komme opp på et like høyt utviklet nivå som deg?
Vis hele sitatet...
Well, that escalated quickly. Relevanse for det du skriver under, i denne tråden kan best beskrives som null. Siden når har denne debatten hatt noe å gjør med hvordan Norge styres? Å påpeke at en selverklært erkenasjonalist med følelser for flagget ikke engang behersker språket, og desto mindre behersker de 10 årene med argumentasjonslære osm ligger til bunn i norsk grunnskole er på sin plass.

Akkurat som det du nå gjør, insinuerer at en person er 100% enig med regjeringen bare fordi de mener noe annet enn deg. Er du seriøs? Jeg velger å tro som Don Tomaso, at dette er satire, godt gjennomført.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Well, that escalated quickly. Relevanse for det du skriver under, i denne tråden kan best beskrives som null. Siden når har denne debatten hatt noe å gjør med hvordan Norge styres? Å påpeke at en selverklært erkenasjonalist med følelser for flagget ikke engang behersker språket, og desto mindre behersker de 10 årene med argumentasjonslære osm ligger til bunn i norsk grunnskole er på sin plass.

Akkurat som det du nå gjør, insinuerer at en person er 100% enig med regjeringen bare fordi de mener noe annet enn deg. Er du seriøs? Jeg velger å tro som Don Tomaso, at dette er satire, godt gjennomført.
Vis hele sitatet...
Det er godt at ikke jeg er en papir pusher om ikke annet.
Blir ikke imponert av "argumentasjonslære" osv som du snakker om em det er det du prøver på. Kan informere deg om at jeg klarer meg mere en godt nok i samfunnet og jeg er ikke en papir pusher (heldig vis siden jeg ikker er verdensmester i grammatikk sånn som du/Don tomaso).

Men når dere føler dere truet av andre sine meninger og starter med personangrep som da går på grammatikken siden det er det eneste dere har å gå etter. så gidder vel ikke jeg å være noe bedre så da svarer jeg med samme mynt.
Har 0 respekt over for dere, dere kan si å syns hva en dere vil, det er jo tross alt bare på nett. Men skulle heller likt å se noen saklige motargument eller noe som motbeviste det jeg sa istedenfor å gå til angrep på grammatikken.... smålig....
Det artige er jo at sånne som dere aldri sier deres mening nesten, og kommer alltid med den samme leksa "Grammatikken din suger etc etc. istedenfor å komme med mot argument"

Papir pushere
Gidder ikke å lese hele tråden, men jeg synes..
Det blir litt merkelig å gå med ett annet lands flagg når det er norges nasjonaldag.
Det er norge man feirer, ikke ett annet land. Så jeg sliter med å se noen logikken på hva ett annet flagg skal representere i en slik feiring. Sett bort ifra friheten til å gjøre det.
Men folk får gjør hva dem vil, kan ikke si at jeg bryr meg nevneverdig. Men ser ikke helt poenget, eller hva utenlandske flagg skal representere\hva det skal bety i en slik sammenheng.
Sist endret av sneipen; 27. april 2013 kl. 21:30.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Nei, jeg kaller ikke grunnloven et stykke papir, men papiret den er skrevet på, er et stykke papir. Akkurat som Norge og verdiene ikke er derfinert på tøystykket kalt flagg, men i det vi legger inn i det.
Vis hele sitatet...
Glimrende observert.

Har jeg sagt flagget er et viktig symbol for våre verdier?
Vis hele sitatet...
Nei, det har du ikke. Det er bl.a jeg som har sagt dette.

Verdiene er de samme uavhengig av om vi har et flagg, eller ikke. Hvis Norge plutselig fikk et annet flagg, ville ditt verdisyn endres? Nei? Da er det irrelevant for verdier.
Vis hele sitatet...
Nei, mitt verdisyn ville ikke endret seg. Men det norske flagget er "identifikasjonen" vår, og en påminnelse ovenfor både egne borgere, og verden forøvrig, om Norge og hvilke verdier vi står for.

Hva? Samiske flagg kan vaie, men ikke andre land? Samene har ingenting med grunnloven å gjøre. Skal du være så bastant på dette med norske flagg, så får du være konsekvent.
Vis hele sitatet...
Samiske flagg er allerede tillatt i toget i dag. Dessuten så har samene ingen egen nasjon, men er sterkt knyttet til bl.a Norge.

Det handler jo ikke om å vise nasjonalitet eller noe annet. Kjernen i saken er at barn lagd noen flagg og læreren synes en gledesdag som 17. mai var en fin dag å vise det på. Med det NORSKE flagget på en side, og opprinnelseslandet på andre side. Det norske flagget vaier, svaier og flagger som bare det. Om vi skal legge noe symbolikk inn i det, så viser det at norske verdier samler folk og bringer friheten til å gjøre som man vil til folk.
Vis hele sitatet...
Kjernen i saken er at lærere ba barna lage slike flagg, og det er lærerne som ville vise disse frem 17.mai. Dette handler ikke om barna - saken går dypere enn som så. Dette er en prinsippsak.

Du ser ikke problemet med å nekte folk å gå med flagg eller noe annet? Norges kanskje viktigste verdi er kardemomme-loven, fritt sitert: "du må være grei og snill, for øvrig kan man gjøre som man vil". Idag nekter vi andre flagg, imorgen er det påbudt med bunad. Selvfølgelig satt på spissen, men det er dette tvangsprinsippet man innfører når man nekter folk å gå med hvilket flagg de vil. At man presterer å bli sur over dette viser kanskje hvor godt man har det, når slikt er et problem.
Vis hele sitatet...
Alle skal få lov til å gå med de flaggene de ønsker uten å bli straffet for det, men jeg syntes prinsippet om å kun bruke norske flagg er såpass viktig at man må ha regler, om ikke bare for signaleffektens skyld. Jeg vil ikke at skolene, andre offentlige institusjoner eller ansatte skal oppfordre til å bære fremmede flagg i tog på vår nasjonaldag. Det er greit nok at man er så fryktelig stolte over hvor flerkulturelt Norge er blitt, men det er rett og slett stygt å bruke barn på denne måten.

Man kan forøvrig ikke gjøre det man vil, selv om man er riktig så grei og snill

Ellers så vil jeg oppfordre deg til å drøfte dette med innvandrerene selv. Kanskje du blir overrasket.
Sist endret av caperno; 27. april 2013 kl. 21:49.
.. forøvrig, gitt at man mener at Norge skal være multikulturellt og åpent for alle; burde man ikke da også mene at det norsk flagg skulle være identitetsbærende for alle født i Norge.. likegyldig av etnisk tilhørighet.. og at dermed alle burde bruke det norske flagget?

.. og at hvis man er imot et multikulturellt Norge, burde man ikke egentlig være for at mennesker med annerledes kulturell bakgrunn og etnisitet bruker andre flagg.. nettopp for å synliggjøre at de er annerledes og ikke en del av "oss"?

Er ikke ofte jeg føler at de to "sidene" i en debatt egentlig burde bytte standpunkt, men dette er en av dem.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Kjernen i saken er at lærere ba barna lage slike flagg, og det er lærerne som ville vise disse frem 17.mai. Dette handler ikke om barna - saken går dypere enn som så. Dette er en prinsippsak.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at ungene laget disse flaggene av fri vilje og gleder seg til å vise frem det de har laget. Jeg gjorde iallefall det da jeg gikk på skolen og var med på å lage bannere og lignende som skulle bli bært i 17mai toget.
Du legger jo frem saken som at læreren nærmest tvinger ungene til å lage flagg -og tvinger dem til å bære disse flaggene på 17mai.

At en skole feirer 90års jubileum hvor hver klasse gjennomfører et prosjekt, hvor da den ene klassen har valgt å tegne små selvlagde flagg med det norske flagget på den ene siden og hjemlandets flagg på den andre siden er absolutt ikke noe man bør lage en sak av, overhodet.

Hele saken er basert på en artikkel skrevet av Fyret.nu, en artikkel som senere har bevist innholder ektremt forvridd fakta og direkte feilinformasjon. Hele debatten vi har hatt det siste døgnet hadde neppe eksistert hadde det ikke vært for denne idiotiske artikkelen.
Sist endret av Bombasa; 27. april 2013 kl. 23:12.
Er det ingen som hisser seg opp over negere i bunad lengre? Det var en nemlig stor og viktig diskusjon for en ti-femten år siden og det var massevis av folk som fikk ødelagt 17-mai-en sin av dette.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Er det ingen som hisser seg opp over negere i bunad lengre? Det var en nemlig stor og viktig diskusjon for en ti-femten år siden og det var massevis av folk som fikk ødelagt 17-mai-en sin av dette.
Vis hele sitatet...
Drit nå i bunadene! Vi snakker om FLAGG her!
Du kødder faen ikke med det norske flagget.

Negere i bunad får vi ordne opp i senere.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Er det ingen som hisser seg opp over negere i bunad lengre? Det var en nemlig stor og viktig diskusjon for en ti-femten år siden og det var massevis av folk som fikk ødelagt 17-mai-en sin av dette.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle noen hisse seg opp over en neger i bunad?
Negeren prøver jo å integrere seg med å ta i bruk Norske tradisjonelle kostymer på Norges nasjonaldag.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Hvorfor skulle noen hisse seg opp over en neger i bunad?
Negeren prøver jo å integrere seg med å ta i bruk Norske tradisjonelle kostymer på Norges nasjonaldag.
Vis hele sitatet...
Nei, si det.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen gidder å hisse seg opp over et lite skoleprosjekt heller jeg..
Noen små selvlagede papirflagg med den norske flagget tegnet på den ene siden og hjemlandets flagg på den andre.

Klarer man å hisse seg opp over en slik liten fillesak, så klarer man vel å hisse seg opp over negere i bunad også.
Sitat av lofed Vis innlegg
De skal ikke føle at de er i et annet land og helst få kastet så mye penger etter seg som de makter å bære....
Vis hele sitatet...
blablablaa...Et utenlandsk navn kan være nok til ikke å få jobb visse plasser. Folk med ingeniørutdanning fra Somalia ender opp som vaskehjelper i Norge fordi utdanningen deres ikke har en dritt å si her til lands.

Tror heller ikke tyngden på casha er så tung som du skal ha det til


Sitat av lofed Vis innlegg
Tro hvordan Iran hadde godtatt det at nordmenn kom å skulle bestemme og sette opp kirker i en hver krik og krok, samt skulle forby alt som var "diskriminerende for oss" siden vi hadde vært utlendinger?
Vis hele sitatet...
Er dette religiøs diskusjon?
Stilte utlendingene krav som dette (selv om det egentlig ikke er et krav i det hele tatt) til nordmenn de første årene deres her til lands?
Det er ikke bare å vandre til Iran å forvente at ting skal gå supert for din del fordi "det er slik utlendingene gjør det i Norge."

Sitat av lofed Vis innlegg
Håper AP og de gjøkene som styrer dette landet vil lide en grusom skjebne når de blir gamle å pisser i buksa mens de blir servert tørt brød, å de som tar seg av dem ikke kan et kløyva ord Norsk. Da har de kjørt landet VÅRT på felgen og får se konsekvensene om 20-30 år.....
Vis hele sitatet...
At gamle mennesker blir kastet på dårlige gamlehjem er ungenes feil som ikke orker alt maset med å ta vare på sine foreldre på tross av at de selv ble tatt vare på da de var små.
Jeg har jobbet på sykehjem tidligere over lengre perioder. Ikke som pleier, men de skulle ha opp noe nye systemer.
Det er svært få som trives der. Mange av dem er veldig åpne om det, og de er kjempekoselige å prate med. Problemet er ikke sykepleierne som ikke prater 100% flytende norsk. Det er andre årsaker. Ensomhet vil jeg påstå er den viktigste årsaken til at de har det så dårlig som de har det, mange av dem.

God mat på bordet og tørre bleier er ikke dårlig, men å sitte på den samme plassen og stirre ut det samme stedet, nesten all din våkentid er ikke morsomt uansett om du er tørr i bleia eller ikke.

Det er ytterst få som besøker foreldrene sine jevnlig også. La oss skylde på Jensemann

Sitat av lofed Vis innlegg
Ikke for å være ekstrem, MEN er det rart at hendelser som ABB skjer? MANGE har jo faktisk ganske likt syn på ting som han, men heldigvis er man ikke så syk at man gjør noe sånt som det han gjorde.
Men jeg er 99% sikker på at noe lignende kommer til å skje igjen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke rart vil jeg si. Mediene har bygget opp til det over lang tid. FrP og andre likesinnede driter ut av munnene sine alle disse skumle tingene om innvandrere og islam og befolkningen biter rett på uten å være kritisk til det de leser overhodet.

Sitat av lofed Vis innlegg
Det må skje en revolusjon i Norge, før AP og de andre rødrussene kjører norge så på skakk at det ikke kan rettes.
Folk må få opp øyene snart og ta til gatene sånn at vi kan få kontroll over landet VÅRT igjen.
Norge er bare en nikkedukke som gjør sånn som alle andre vill fordi vi tror at det som er viktigst er at alle andre land skal elske oss, så der for øser vi ut penger å tar i mot folk i fra land og strand, drapsmenn og annet pakk.
Men tar de seg rå til de som faktisk bor i dette landet? NEI, det er mye viktigere at andre liker oss.
Vis hele sitatet...
[COLOR="Red"]"WHITE POWER!!!"[/COLOR]
Jeg driter helt ærlig i om landet er mitt eller ditt. Vi er født her og vi valgte det ikke selv. Pakistanere er født i Pakistan og svensker i Sverige. De valgte det heller ikke.

Det er rart at du føler deg så dårlig fordi landet ditt hjelper til i land som har det helt jævlig. Null mat og drikke, hvor en mor må etterlate barna sine i ørkenen for å dø fordi det er det eneste valget hun har.
Og tror du virkelig det går an å luke ut alle potensielle drapsmenn o.l før de får statsborgerskap?

[COLOR="DarkOrchid"]"Annet pakk" - Er det de andre innvandrerne? De som ikke er kriminelle og betaler skatten sin?[/COLOR]

Sitat av lofed Vis innlegg
Den dagen Norge er fri for olje så blir vi fattigere en Irak, ikke har vi satset på noe annet som vi kan livnære oss av, ikke har vi infrastruktur som er up to date heller, vi skyver bare problemene forran oss sånn at den dagen vi trenger det så står vi der med ballene til stoltenberg i postkassa.
Vis hele sitatet...
Jeg gleder meg!

Sitat av lofed Vis innlegg
kjenner jeg blir forbanna, nå tar jeg meg en pils å kaller det helg! over og ut.
Vis hele sitatet...
God helg
Sist endret av Baaaamse; 27. april 2013 kl. 23:56.
Uten å ha lest gjennom hele tråden, vil jeg spørre alle dere som er motstandere av at folk skal få lov til å flagge med andre flagg en det norske på 17 mai, om dere har glemt, oversett eller misforstått hva 17 mai egentlig er for noe? Det er ikke feiring av flaget,lik svenskenes flagganes dag, det er ikke feiring av noen som helst løsrivelse fra andre land, ei heller feiring av Norge og nordmenns suvirenitet og nasjonalfølelse. 17 mai er per definisjon en feiring av den norske grunnlov. Det kanskje sterkeste poenget ved den norske grunnlov er ytringsfriheten. Ville det ikke vært mot sin hensikt å feire den norske grunnloven og ytringsfriheten ved nettopp å nekte folk å ytre sine meninger, ved å nekte folk å prakitserer frihet og likeverd?

Er ikke det at folk ønsker å gå i 17 mai tog med andre flagg enn det norske et symbol på kjærlighet til Norge og stolthet av eget opprinnelsesland? Er ikke dette demokrati på sitt aller vakreste? Er ikke dette brobygging og intregerering?

Spørr du meg er det de som leier bord på Sollis plass til 5000 kr og drikker sprudlevann til frokost, lunsj og middag, de som raver rundt i bunander sørpe fulle og ikke helt er sikre på hva vi feirer som ødelegger og vanærer feiring av vårt demokrati og ytringsfrihet! Ikke de som ønsker å delta i feiringen ved å vise sin respekt til Norge og sitt eget hjemland.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Er det ingen som hisser seg opp over negere i bunad lengre? Det var en nemlig stor og viktig diskusjon for en ti-femten år siden og det var massevis av folk som fikk ødelagt 17-mai-en sin av dette.
Vis hele sitatet...
Kan ikke si at jeg hisser meg opp over noen av delene, men det er vel litt forskjell på disse to (hvis man tenker veldig symbolsk). Blir forskjell på å flagge med et ikke-norsk flagg på Norges grunnlovsdag og å bære et norskt plagg på grunnlovsdagen uten å være norsk.

Har forsåvidt aldri sett en neger i bunad, eller i det minste lagt merke til det før.
Sitat av Wessa Vis innlegg
Ville det ikke vært mot sin hensikt å feire den norske grunnloven og ytringsfriheten ved nettopp å nekte folk å ytre sine meninger, ved å nekte folk å prakitserer frihet og likeverd?
Vis hele sitatet...
Ville det ikke vært fælt å måtte la NDL og Bandidos få lov til å bruke 17.mai-toget for å ytre seg og sitt? Kun fordi ytringsfriheten sier det? Nei, heldigvis, så har man - til tross for ytringsfriheten - altså visse regler, både i 17.mai-toget og ellers i samfunnet. Jeg er også for å praktisere frihet og likeverd, men jeg innser jo samtidig at lover og regler i mange tilfeller er ett nødvendig onde.
Her har heldigvis alle friheten til å arrangere sitt eget tog. "Stonerne" har gjort nettopp dette, og de fyrer i gang marijuanamarsjen den 04/05. Det hadde jo tatt seg ut om disse skulle fått lov til å gå med egenkomponerte flagg i 17.mai-toget...
Sist endret av caperno; 28. april 2013 kl. 00:58.
Jeg ser midlertidig en stor forskjell på å slippe løs Bandidos og NDL i et 17 mai tog, kontra å la mennesker fra andre nasjonaliteter feiret sitt eget og vårt land på en nasjonaldag.

Regler er et nødvendig onde for å stanse ondskap. Etter min menig er det ikke ondskap å feire et flerkulturelt samfunn, å feire Norge og sitt opprinnelige hjemland på en nasjonaldag, ondskap.
Sitat av Wessa Vis innlegg
Jeg ser midlertidig en stor forskjell på å slippe løs Bandidos og NDL i et 17 mai tog, kontra å la mennesker fra andre nasjonaliteter feiret sitt eget og vårt land på en nasjonaldag.

Regler er et nødvendig onde for å stanse ondskap. Etter min menig er det ikke ondskap å feire et flerkulturelt samfunn, å feire Norge og sitt opprinnelige hjemland på en nasjonaldag, ondskap.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er selvsagt stor, men du ser vel poenget? Hvor går grensen? For den må vel settes ett sted?

Regler er ikke utelukkende til for å stanse ondskap. Regler er en nødvendighet. Det regner jeg med at du forstår.
Sitat av lofed Vis innlegg

Tro hvordan Iran hadde godtatt det at nordmenn kom å skulle bestemme og sette opp kirker i en hver krik og krok, samt skulle forby alt som var "diskriminerende for oss" siden vi hadde vært utlendinger?
Vis hele sitatet...


Hvorfor denne sammenlikningen med Iran? Er det et land du ønsker å sammenlikne oss med? Er det et land du ser på som et land det er naturlig for Norge å sammenlikne seg med? Eller var det bare det at det passet seg i denne sammenhengen?

Om du aboslutt skal sammenlikne Norge med Iran så får du sette dama di i et bånd under kjøkkenbordet etter at hun har tatt oppvasken, så blir alle fornøyde.

Sitat av caperno Vis innlegg
Forskjellen er selvsagt stor, men du ser vel poenget? Hvor går grensen? For den må vel settes ett sted?

Regler er ikke utelukkende til for å stanse ondskap. Regler er en nødvendighet. Det regner jeg med at du forstår.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser poenget, og det er et godt et. Men heldigvis er Norge og 17 mai ting som hele tiden utvikles, forrandres og tilpasses det samfunnet vi lever i. Og grensen må heldigvis ikke settes på et bestemt punkt av et bestemt mennekse, men er et dynamisk begrep hvor vi må være åpne for forrandinger.

Det tok 19 år fra det første 17 mai toget i Christiana gikk fra å være et rent guttetog,til at også jenter kunne gå i det. Heldigvis forrandrer tidene seg, og vi må være åpne for det samme. I flerkulturelle og globaliserte Norge syntes jeg det er en selvfølge at våre nye landsmenn også skal få delta i feiringen av vårt land, om enn på sin måte.

Bare se så stolte vi blir når norsk-amerikanerer løper rundt i USA med norske flagg 4 juli.
Underholdende å se at de venstrevridde sliter med å argumentere for den massive innvandringen. De tyr som vanlig til hån og usakligheter. "Jo mer nasjonalistisk du er, jo flere skrivefeil" var dagens.

Aftenposten kan i dag melde at tre av fire borgerlige partiledere har dysleksi, så det er altså ikke bare nasjonalt sinnede personer som sliter. Kanskje freakere ikke er klar over det labre nivået på norskopplæringa i skolen eller så vil de ikke bli fratatt sin livsløgn om at Norge er verdens beste land.

Det verste er nok likevell de som tror at Høyre og FrP skal være noen slags redning for landet vårt.

SV, FrP, AP, Rødt og Høyre, alt er samme elendighet. Stem blankt!
Sist endret av Poppel; 28. april 2013 kl. 02:45.
Sitat av Poppel Vis innlegg
Underholdende å se at de venstrevridde sliter med å argumentere for den massive innvandringen. De tyr som vanlig til hån og usakligheter. "Jo mer nasjonalistisk du er, jo flere skrivefeil" var dagens.

Aftenposten kan i dag melde at tre av fire borgerlige partiledere har dysleksi, så det er altså ikke bare nasjonalt sinnede personer som sliter. Kanskje freakere ikke er klar over det labre nivået på norskopplæringa i skolen eller så vil de ikke bli fratatt sin livsløgn om at Norge er verdens beste land.

Det verste er nok likevell de som tror at Høyre og FrP skal være noen slags redning for landet vårt.

SV, FrP, AP, Rødt og Høyre, alt er samme elendighet. Stem blankt!
Vis hele sitatet...
Underholdende hvordan folk på høyresiden kun fokuserer på de få innleggene som det blir brukt personangrep og dårlig humor til å få frem poengene når det finnes mange andre innlegg som argumenterer mer saklig rundt saken.

Personlig har jeg egentlig bare slått meg til ro med at dette egentlig er en bagatellsak og at mye av diskusjonen egentlig bunner i forskjellig syn på hva det å bære det norske flagget innebærer.

Å stemme blankt er jo et latterlig forslag; det løser ingenting. Man burde heller melde seg inn i politikken og bli med i partiene som jobber for det du gjør. Om ikke de store vanlige partiene står for det du gjør finnes det mange små partier under sperregrensen man kan melde seg inn i. Per dags dato har de ikke mye makt - men om mange melder seg inn og blir aktive i partiet vil de få betydelig større innflytelse. Et eksempel som kan være verd å se på for folk som er på høyresiden er DLF. Ikke et parti jeg selv stemmer på, men vet mange her på forumet er tilhengere av DLF - de er og hakket mer "revolusjonerende" enn mange andre partier.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg

[COLOR="Red"]"WHITE POWER!!!"[/COLOR]
Jeg driter helt ærlig i om landet er mitt eller ditt. Vi er født her og vi valgte det ikke selv. Pakistanere er født i Pakistan og svensker i Sverige. De valgte det heller ikke.

Det er rart at du føler deg så dårlig fordi landet ditt hjelper til i land som har det helt jævlig. Null mat og drikke, hvor en mor må etterlate barna sine i ørkenen for å dø fordi det er det eneste valget hun har.
Og tror du virkelig det går an å luke ut alle potensielle drapsmenn o.l før de får statsborgerskap?




God helg
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke "WHITE POWER" folk må bare ha den hudfargen de vil, og det er greit at vi skal hjelpe andre som ikke har det bra, det er jeg helt med på.

Men som jeg ser det så bruker vi ikke nok penger på vårt eget land.
Hvert år får skoler og andre offentlige tjenester mindre penger, og husker bare fra da jeg gikk på skolen at da vi begynte i 6 klasse så måtte de spare inn på blyanter og viskelær, vi fikk 2 viskelær og 3 blyanter.
gardinene som hang i vinduene hadde vært klar for utskifting i 3 år minst, men skolen hadde ikke rå til det. Svømming hadde vi heller ikke pga. bassenger ikke ble holdt ved like som igjen kommer av at det ikke brukes nok penger.
Det er jo ganske triste greier at vi faktisk skal "spare" penger på skoler, noe som er temmelig viktig.
og så kan jeg jo linke til denne artikkelen Legeopprør mot sykehuskutt hvis ikke det er helt feil så vet ikke jeg. Er ikke helsa viktig lengere?

Sammenlignet med iran bare som et eksempel, men kunne like godt tatt sverige, danmark eller england, tror fortsatt ikke det hadde vært så poppis hvis vi skulle begynne å legge oss ut mot engelske tradisjoner.

Flyktninger kan vi godt ta i mot, men det må jo begrenses hvor mange vi tar inn og hvor mange vi sender ut. Syns også at det er litt feil at de skal komme å få penger og leiligheter som etnisk norske hadde hatt bruk for ( i tromsø så er det stor mangel på leiligheter til unge blandt annet).
Selvfølgelig kan de ikke settes på gata, men det må jo begrenses så det ikke blir et problem for folk som faktisk er født og oppvokst her til lands.
De må i hvertfall settes i arbeid og lære seg norsk så de blir en del av samfunnet om ikke annet, for jeg har mange eksempel der det virker som de ikke vil bidra til felleskapet i det heletatt, men det skjønner jeg jo når de får servert alt på et fat, Da ser de jo ikke vitsen i det.
Altså, er det noen her som ville gått med det norske flagg hvis de var f.eks i usa og det var 4th of july? jeg ville følt meg dum, jeg ville heller kjøpt et amerikansk flagg og feiret med det. Jeg haddde ikke gått rundt med det norske... ser ikke helt logikken i det heller, akkurat som det ikke er noe logikk i å gå med det somaliske flagg på 17.mai... ser bare ikke poenget... vær gjerne med å feire men gå med det norske flagget??!
Sitat av Kiy0shi Vis innlegg
Altså, er det noen her som ville gått med det norske flagg hvis de var f.eks i usa og det var 4th of july? jeg ville følt meg dum, jeg ville heller kjøpt et amerikansk flagg og feiret med det. Jeg haddde ikke gått rundt med det norske... ser ikke helt logikken i det heller, akkurat som det ikke er noe logikk i å gå med det somaliske flagg på 17.mai... ser bare ikke poenget... vær gjerne med å feire men gå med det norske flagget??!
Vis hele sitatet...
Fordi vi feirer grunnloven, demokratiet, ytringsfriheten, sammhold og et samfunn for alle. Om folk vil feire dette med sine egne flag, så gjerne for meg. Jeg syntes det er hyggelig at de er ute i gaten å feirer med oss. 17 mai er er feiring av landet vårt, og alle mennesker og grupper i det.
Sitat av Kiy0shi Vis innlegg
Altså, er det noen her som ville gått med det norske flagg hvis de var f.eks i usa og det var 4th of july? jeg ville følt meg dum, jeg ville heller kjøpt et amerikansk flagg og feiret med det. Jeg haddde ikke gått rundt med det norske... ser ikke helt logikken i det heller, akkurat som det ikke er noe logikk i å gå med det somaliske flagg på 17.mai... ser bare ikke poenget... vær gjerne med å feire men gå med det norske flagget??!
Vis hele sitatet...
Mest sansynlig hadde nok de fleste gått for det amerikanske flagget, samme hadde jeg. Men om jeg av en eller annen grunn ønsket å bruke det norske hadde jeg syntes det var virkelig merkelig og frekt om de nektet meg å være med kun på bakgrunn av at jeg hadde et norskt flagg.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Mest sansynlig hadde nok de fleste gått for det amerikanske flagget, samme hadde jeg. Men om jeg av en eller annen grunn ønsket å bruke det norske hadde jeg syntes det var virkelig merkelig og frekt om de nektet meg å være med kun på bakgrunn av at jeg hadde et norskt flagg.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er du som er merkeleg og frekk i eit slikt døme og ikkje dei.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Så utrolig mange rasister man finner i kommentarfeltet. Her feirer man Norges frihet ved å tvinge sin egen kultur på andre og nekte dem sin egen frihet.

Kiy0shi, jeg hadde sannsyligvis ikke tatt med det norske flagget (kanskje ingen flagg i det hele tatt) hvis jeg skulle feire USA sin grunnlovsdag, men at folk skal diskriminere, undertrykke, være rasistiske, mot noen som velger å gjør det blir helt feil.

Edit: Overskriften er forsåvidt fullstendig misledende.
Sist endret av Zarlach; 28. april 2013 kl. 14:26.
Sitat av etse Vis innlegg
Mest sansynlig hadde nok de fleste gått for det amerikanske flagget, samme hadde jeg. Men om jeg av en eller annen grunn ønsket å bruke det norske hadde jeg syntes det var virkelig merkelig og frekt om de nektet meg å være med kun på bakgrunn av at jeg hadde et norskt flagg.
Vis hele sitatet...

Virkelig? Jeg vil påstå at det er lang mere "merkelig og frekt" å velge å distansere seg ved å flagge med et flagg som ikke har en dritt med dagen å gjøre.

Ser mange sammenligner det med at små norske kolonier i spania feirer 17. mai. Dette blir helt feil, da dette feires på egen dag. Det er da ingen som vaier med norske flagg på Spanias nasjonaldag??



Sitat av Zarlach Vis innlegg
Så utrolig mange rasister man finner i kommentarfeltet. Her feirer man Norges frihet ved å tvinge sin egen kultur på andre og nekte dem sin egen frihet.
Vis hele sitatet...

Blir flau på dine vegne. Her kaller du folk rasister ene og alene fordi de ønsker at det er det norske flagget som skal svaies på Norges nasjonaldag. 17. mai er Norges nasjonaldag, ikke "Norges flerkulturelle feiring"...

Synes du det ikke er respektløst å distansere seg med å flagge med et flagg som ikke har en dritt med denne dagen å gjøre?

Blir det samme som å feire seg selv i en annen sitt bursdagsselskap, bare det at du ikke har bursdag engang.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Blir det samme som å feire seg selv i en annen sitt bursdagsselskap, bare det at du ikke har bursdag engang.
Vis hele sitatet...
Flere drar denne analogien, men den gir ikke mening. For de feirer jo Norge, bare mens de har et annet flagg i handa.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg

Synes du det ikke er respektløst å distansere seg med å flagge med et flagg som ikke har en dritt med denne dagen å gjøre?
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg ikke forstår. Å vifte med et annet flagg er jo ikke å distansere seg, men derimot å vise solidaritet.
Sitat av etse Vis innlegg
Flere drar denne analogien, men den gir ikke mening. For de feirer jo Norge, bare mens de har et annet flagg i handa.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden skal de ha et annet flagg enn det norske i hånden hvis de feirer Norge?

Kan du fortelle meg hva som er grunnlaget for å flagge med et annet flagg enn det norske, hvis det er slik at det er Norge de ønsker å feire?


Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Det er dette jeg ikke forstår. Å vifte med et annet flagg er jo ikke å distansere seg, men derimot å vise solidaritet.
Vis hele sitatet...
En nasjonaldag burde respekteres. Det er ikke dagen for å vaie med andre lands sine flagg, kun for å vise solidaritet... dette blir for dumt.

Hva er grunnlaget for å flagge med et annet flagg enn det norske?
Jeg ville selvfølgelig i likhet respektert alle andre land sine nasjonaldager.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Hvorfor i all verden skal de ha et annet flagg enn det norske i hånden hvis de feirer Norge?

Kan du fortelle meg hva som er grunnlaget for å flagge med et annet flagg enn det norske, hvis det er slik at det er Norge de ønsker å feire?
Vis hele sitatet...
Rett og slett for å kunne si "Vi i fra [insert land] er med å feirer Norge." Kanskje du rett og slett ikke selv ser på deg som norsk, men du mener likevel Norge er noe som er verd å feire.

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
En nasjonaldag burde respekteres. Det er ikke dagen for å vaie med andre lands sine flagg, kun for å vise solidaritet... dette blir for dumt.

Hva er grunnlaget for å flagge med et annet flagg enn det norske?
Jeg ville selvfølgelig i likhet respektert alle andre land sine nasjonaldager.
Vis hele sitatet...
Solidaritet og respekt går ofte hånd i hånd. Jeg vil tro at folk absolutt viser respekt for landet når de feirer oss på vår nasjonaldagen. Uansett hvilket flagg de gjør det under, da det egentlig bare viser hvor disse menneskene som feirer nasjonaldagen vår kommer fra.
Sist endret av etse; 28. april 2013 kl. 15:17.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Hvorfor i all verden skal de ha et annet flagg enn det norske i hånden hvis de feirer Norge?
Kan du fortelle meg hva som er grunnlaget for å flagge med et annet flagg enn det norske, hvis det er slik at det er Norge de ønsker å feire?
Vis hele sitatet...
Vi feirer ikke Norge, vi feirer grunnloven og friheten som følger med.
De viser jo respekt til Norge og grunnloven bare ved å være med på å feire 17mai. Bare det alene er jo et stort tegn på respekt.

Saken var jo i bunn og grunn at flagget skulle være tosidig. Norges flagg på den ene siden og hjemlandets flagg på den andre.
Ville sett på det som et tegn på respekt ovenfor Norge jeg.
Sist endret av Bombasa; 28. april 2013 kl. 15:26.
Hvis man ønsker å feire Norge som nasjon, så flagger man med det norske flagget, ikke sin egen nasjon sitt.
Det er bare min personlige mening, og det er sikkert mange her som vil være uenige..

Jeg synes ikke det er relevant at man skal flagge med andre flagg bare for å vise hvor man opprinnelig kommer fra.

Jeg synes en nasjonaldag burde respekteres, men det er bare min mening...
Sist endret av pkk1990; 28. april 2013 kl. 15:29.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Jeg synes jeg en nasjonaldag burde respekteres, men det er bare min mening...
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvor du kommer frem til at de ikke respekterer nasjonaldagen når de er med på å feire den?
Ville jo mene at det å sitte hjemme uten å ense 17mai overhodet er et mye større tegn på manglende respekt.
Sist endret av Bombasa; 28. april 2013 kl. 15:32.
Vi skal ikke glemme at vi feirer innføringen av Norges grunnlov og derfor også løsrivelsen fra Danmark. Vi flagget for å feire at vi var selvstendige. At vi flagget med det norske flagget var naturligvis en selvfølge på dette tidspunktet. Nå er det slik at vi faktisk har mange innvandrere i Norge. Vi kan godt si at vi feirer Norges nasjonaldag, men da må vi også kunne se hva Norges nasjonaldag faktisk er: vi ble selvstendig og helt frie. Å kunne flagge med forskjellige flagg på denne dagen vil i mine øyne være selve symbolet på at Norge faktisk fortsatt er et fritt land.

Problemet med hele denne diskusjonen, som i mine øyne er helt idiotisk, er at vi hauser opp en fillesak der ikke-etniske nordmenn får svi. Dette er jo ærlig talt ikke en viktig sak? Hva i all verden har det å si at noen vifter med et annet flagg enn det norske? Dette er jo virkelig ikke viktig...
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvor du kommer frem til at de ikke respekterer nasjonaldagen når de er med på å feire den?
Ville jo mene at det å sitte hjemme uten å ense 17mai overhodet er et mye større tegn på manglende respekt.
Vis hele sitatet...
Støttet PKK her, vet ikke om du husker det, men værtfall på barneskolen alle gå i tog. Men de barna er nok uansett ikke gamle nok til å gjøre seg opp et standpunkt.

På Norges nasjonaldag, skal det norske flagg i været da det er det norske land vi feirer!
Den dagen et annet land som er representert i Norge har nasjonaldag så feir gjerne den å. Men på Norges nasjonaldag så skal Norge feires, ganske logisk syns nå jeg
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Vi feirer ikke Norge, vi feirer grunnloven og friheten som følger med.
De viser jo respekt til Norge og grunnloven bare ved å være med på å feire 17mai. Bare det alene er jo et stort tegn på respekt.

Saken var jo i bunn og grunn at flagget skulle være tosidig. Norges flagg på den ene siden og hjemlandets flagg på den andre.
Ville sett på det som et tegn på respekt ovenfor Norge jeg.
Vis hele sitatet...
Det er riktig at det heter grunnlovsdagen og det er derfor vi feirer den 17. mai. Vi hadde vært under Danmark-Norge helt siden 1537, uten noen som helst form for norsk selvstendighet. Den 10 april 1814 var kongeriket Danmark-Norge på den tapende siden i Napoleonskrigene, og Danmark ble tvunget til å avstå Norge til Sverige (Alliert med Storbritannia) som kom seirende ut av krigen. I et desperat forsøk på å få kontroll over Norges skjebne ble det innkalt til riksforsamling på Eidsvoll og grunnloven ble skrevet og undertegnet. Den danske Prins Christian Fredrik ble proklamert til Norges konge. Dette gikk ikke Sverige (med flere) med på, og under ledelse av Kong Karl Johan av Sverige, angrep han Norge. Etter dette kom "unionen" med Sverige som varte i over 90 år. I 1905 ble vi endelige selvstendige etter mange politiske og økonomiske konflikter, vi ville ha mer parlamertarisme og mindre monarki blant annet. Etter hundrevis av år med nedverdigelser fra både dansker og svensker ville vi ha vår selvstendig nasjon igjen, og ikke minst et eget flagg! Og vi hadde rett til å holde flagget høyt og stolt. Har vi mistet denne retten i toleransens glemselen og naivitetens navn? Å ha et tosidig flagg viser alt annet en respekt, det er en fornærmelse:
http://3.bp.blogspot.com/_vRYgetwA0xA/S1dSCQUMwEI/AAAAAAAAAB4/TcVi1kbEAbo/s320/Sildesalaten.jpg

Jeg blir ikke brydd av barna, de vet ikke bedre. Jeg blåser faktisk i hele Ålesund. Den samme diskusjonen er oppe vært år. Jeg bryr meg om retning samfunnet har tatt. De kaller seg lærere, og glemmer den norske historien totalt. Flagget er ikke bare et "stykke tøy" som noen her skal ha det til. Det handler ikke om å være nasjonalistisk eller en patriot. Flagget vårt er et symbol på vår frihet og selvstendighet, det handler om å være norsk!
burde vært möderatör
Jeg forstår at flagget vårt var viktig for menneskene som opplevde at Norge endelig ble et fritt land, men å integrere innvandrere smoothly er i mine øyne langt viktigere enn over 100 år gammel historie.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Jeg forstår at flagget vårt var viktig for menneskene som opplevde at Norge endelig ble et fritt land, men å integrere innvandrere smoothly er i mine øyne langt viktigere enn over 100 år gammel historie.
Vis hele sitatet...
Er enig med deg at det er viktig å integrere innvandrere, men hvordan i all verden kommer du frem til at innvandrere blir mer integrert ved å bruke sitt eget flagg i 17.mai tog? Dette gir (i mitt hode) stikk motsatt effekt.
Sist endret av Spelly; 29. april 2013 kl. 19:40.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Er enig med deg at det er viktig å integrere innvandrere, men hvordan i all verden kommer du frem til at innvandrere blir mer integrert ved å bruke sitt eget flagg i 17.mai tog? Dette gir (i mitt hode) stikk motsatt effekt.
Vis hele sitatet...
Fordi da kanskje de deltar i det hele tatt. Å tvinge dem til å bruke et flagg de (ennå) ikke identifiserer seg med skaper bare antipati.
burde vært möderatör
Som jeg har sagt tidligere i tråden vil det ha en svært negativ effekt hvis vi faktisk skulle håndhevet et forbud mot fremmede flagg på 17. mai. Hvis vi derimot lar dem ta vare på litt av den gamle kulturen sin vil de føle seg langt mer velkomne, som en del av et multikulturelt og inkluderende Norge. Kjenner for eksempel en norsk-cubaner, og hun var overlykkelig over å feire nasjonaldagen med både norsk og cubansk flagg når hun var liten. Hvis det hadde kommet politi eller sinte høyreekstremister og tatt fra henne flagget eller kastet henne ut fra toget ville dette selvfølgelig vært både traumatiserende og negativt for hennes syn på Norge.