Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2358
Må få ut litt frustrasjon på kjæresten min sine vegne, jeg begynner å bli mektig irritert på en lærer hun har. vet ikke om jeg skal blande meg så mye inn i det, vet ikke hva som er riktig å gjøre ?
har lyst å sende en melding til læreren det gjelder å kritisere hun som faen.

Ok slik har det seg:
Kjæresten min er ikke så veldig flink med gramatikk i spansk, men er betydelig bedre med stilskriving.
under de 3 skriveøktene hun har hatt, har læreren mer eller minedre gått direkte bort til hun å sier at hun må ha fått hjelp til noen andre med stilen, pga hun er en 3`er elev, å kan ikke skrive en så bra stil i tysk.
de to siste skriveøktene måtte hun skrive ALT på nytt, mens læreren stod foran hun, slik at læreren skulle se hva hun kunne, å at det var hun som skrev den siste stilen. De 2 gangene hun har gjort, det gikk det med glans, hun bestod å fikk karakteren 5.

I dag skjedde det igjen, læreren gikk ut på gangen med kjæresten min, å denne personen som læreren påstår hjelper hun under skriveøkter.
Hun krevde at kjæresten min skulle ta stilen opp igjen, i likhet med de andre gangene. kjæresten min sa ikke faen å stakk.

Dette må selvfølgelig være en stor belastning for hun. Jeg vil bare hjelpe.

Er det noen regler denne støgge læreren bryter? det kan umulig være lov å oppføre seg slik ovenfor en elev.
hva kan jeg gjøre ?


Beklager en dårlig definasjon, men håper dere forstår!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Ta det opp via tillitselev eller rektor.
Høres ikke ut som normal oppførsel fra en lærer. Ta det opp med kontaktlærer og eventuelt sosiallærer. Hvis ikke det hjelper snakker du med rektor på skolen og kanskje sender inn en skriftlig klage.
Sitat av spelley
Kjæresten min er ikke så veldig flink med gramatikk i spansk, men er betydelig bedre med stilskriving.
hun må ha fått hjelp til noen andre med stilen, pga hun er en 3`er elev, å kan ikke skrive en så bra stil i tysk.
Vis hele sitatet...
Er sikkert irrelevant, men har hun tysk eller spansk?
Sitat av spelley
Hun krevde at kjæresten min skulle ta stilen opp igjen, i likhet med de andre gangene. kjæresten min sa ikke faen å stakk.
Vis hele sitatet...
En typisk "stalinlærer" som vi kaller dem på vår skole. Klag , klag og klag, klassens time , en envt. miljøgruppe , kontaklærer administrasjon. Eneste som hjelper. Vi hadde en geografilæerr i fjor ( bestemt tysk dame) som delte ut prøvene i stigende karakter. (dvs. 2erne først også 3erne , 4erne osv...) Etter et par timer med klaging ble praksisen endret.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Beklager, jeg har spansk forstår du, å hun har tysk. Blandet det inn i setningene.

Alt gjeleder tysk.
merk dere at under skriveøktene så sitter alle en å en og skriver!
Kan vel bruke dette oppsettet:
Til: Rette Vedkommende
Fra: Undertegnede

Overskrift: Klage på ....
Introduksjon: Fortell litt om problemet.
Plager med dette: Om dette går ut over tilittsforholdet elev-lærer vica versa
Evnt tiltak: Hva som kan gjøres. (F.eks samtale med lærer der tilittselev og kontaktlærer er til stede)

Avslutning: Håper dette forbedrer seg mvh Dama di
Bare husk å hold deg formell. En får mye større respekt da.

Går hun på ungdomsskole eller videregående?

Be hun snakke med rådgiver, de er der for å hjelpe. Hvis det ikke er ønskelig, send et brev til rektor der du forklarer situasjonen. |24/\/\0 sitt innlegg forklarer ganske greit hva du kan gjøre.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Dette er videregående klasse 2 - studiespesialiserende.
Sitat av spelley
Dette er videregående klasse 2 - studiespesialiserende.
Vis hele sitatet...
Eneste som hjelper er å ta det opp med administrasjonen til skolen.. Snakk med rådgiveren, og rektor.. Dette er på grensen til trakasering
Hvis hun har et godt forhold til en annen lærer kan hun jo forklare situasjonen, og se om ikke han/hun kan ta en prat med den aktuelle læreren bare. Kan være lettere enn å skulle formulere et brev.
Høres ikke noe gøy ut.
Alle skoler har vel en sosialrådgiver, en vanlig rådgiver og en klasseforstander?
Snakk med klasseforstanderen først - men det er vel kanskje best om kjæresten din selv gjør det.
Nytter ikke det, så går man bare videre med saken. Til "neste nivå".
Eller, bare snakk med læreren. Men i visse situasjoner så tørr man jo ikke alltid det.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Ok, det har blitt fikset ett møte med rektor i morgen og denne læreren.
No må hun bare finne ut hva hun skal si / skrive for å eie læreren mest mulig.
Klage til læringsansvarlig i emnet spansk

Hei, frøken <insert teacher>.

Selv om jeg er glad i språk og ønsker å oppfylle alle dine fagrelaterte forventninger, setter min dysleksirelaterte disfunksjonalitet en stopper for dette, sett fra et grammatisk ståsted. Men mine delvis manglende grammatikkferdigheter hindrer meg på ingen måte i å forfatte tekster.

Jeg synes det er trist at du anklager meg for juks når jeg leverer gode tekster, på grunnlag av et læringsnivå du har bestemt for meg basert på grammatikkøvelser. Videre oppfattes det som ekkelt at du behandler meg særskilt. Jeg sikter da spesielt til de gangene du har puttet meg i et hjørne og tvunget meg til å skrive stiler mens du holdt vakt.

Om slik holdning og oppførsel vedkommer, akter jeg å politianmelde deg for grov sjikanering. Vær klar over at en kopi av dette brevet er sendt til rektor.

Med vennlig hilsen
<insert name>.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av dexter
Klage til læringsansvarlig i emnet spansk

Hei, frøken <insert teacher>.

Selv om jeg er glad i språk og ønsker å oppfylle alle dine fagrelaterte forventninger, setter min dysleksirelaterte disfunksjonalitet en stopper for dette, sett fra et grammatisk ståsted. Men mine delvis manglende grammatikkferdigheter hindrer meg på ingen måte i å forfatte tekster.

Jeg synes det er trist at du anklager meg for juks når jeg leverer gode tekster, på grunnlag av et læringsnivå du har bestemt for meg basert på grammatikkøvelser. Videre oppfattes det som ekkelt at du behandler meg særskilt. Jeg sikter da spesielt til de gangene du har puttet meg i et hjørne og tvunget meg til å skrive stiler mens du holdt vakt.

Om slik holdning og oppførsel vedkommer, akter jeg å politianmelde deg for grov sjikanering. Vær klar over at en kopi av dette brevet er sendt til rektor.

Med vennlig hilsen
<insert name>.
Vis hele sitatet...
Det gjaldt ikke spansk, klarte å blande begge språkene. - det er min feil.
Uansett, TUSEN Takk for hjelpen!
Fantastisk bra skrevet
Sist endret av Spelly; 18. desember 2007 kl. 18:37.
Mitt tips er enkelt og greit å gå stigen oppover. Snakk med lærerern, tillitsvalgt, rådgiver, rektor osv. Går du over hodet på noen er det ofte du får pes for å ikke ha tatt det opp direkte. Det brevet der var skikkelig bra, for da får læreren også beskjed. HUSK Å SI IFRÅ SKIKKELIG TIL LÆREREN
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om det er pga alkoholpåvirkning vet jeg ikke, men har du fikk du svar på dette før jul spelley? Hold oss oppdatert uansett
Enig med jOkke
Slikt skal ikke skje, men faktum er at 90% av lærerne driver forskjellsbehandling, beste tipset er å ta det opp med elevråd eller lignende.

Og dama de kan jo be om å få sitte i et hjørne slik at hun ikke kan jukse?
Er helt enig i Nubeland. Jeg gjorde det stikk motsatte - holdt kjeft. Det angrer jeg jævlig mye på nå.
Hvis du ikke allerede har sendt det så kan du også understreke at hun faktisk flere ganger har bevist at hun kan få karakteren uten å jukse.
Sitat av dexter
Klage til læringsansvarlig i emnet spansk

Hei, frøken <insert teacher>.

Selv om jeg er glad i språk og ønsker å oppfylle alle dine fagrelaterte forventninger, setter min dysleksirelaterte disfunksjonalitet en stopper for dette, sett fra et grammatisk ståsted. Men mine delvis manglende grammatikkferdigheter hindrer meg på ingen måte i å forfatte tekster.

Jeg synes det er trist at du anklager meg for juks når jeg leverer gode tekster, på grunnlag av et læringsnivå du har bestemt for meg basert på grammatikkøvelser. Videre oppfattes det som ekkelt at du behandler meg særskilt. Jeg sikter da spesielt til de gangene du har puttet meg i et hjørne og tvunget meg til å skrive stiler mens du holdt vakt.

Om slik holdning og oppførsel vedkommer, akter jeg å politianmelde deg for grov sjikanering. Vær klar over at en kopi av dette brevet er sendt til rektor.

Med vennlig hilsen
<insert name>.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke akkurat grov sjikanering læreren driver på med, ei heller ærekrenkelse eller noe som grenser opp mot injurier.

Tror heller ikke en bør ta det med en annen lærer en stoler på, da dette fort kan oppfattes så bakvaskelse, så lenge det ikke er kontaktlærer eller rådgiver. Det er slik at de fleste videregående skoler han en rådgiver og en undervisningsinspektør. Tror heller ikke hun trenger å skrive noe brev. Det beste er å legge saken frem for rådgiveren (om man stoler på denne da) sammen med tillitselev i klassen og kontaktlærer.

Rådgiveren vil så ta denne saken opp med undervisningsinspektøren som vil kalle den aktuelle læreren inn på møte for å diskutere metoder ved læremåte osv. Det er viktig å tenke på at rådgiverene stort sett står på elevens side. Dersom dette ikke fører frem (dette kan du eventuelt signalisere i møtet med rådgiver) at hun da vil ta kontakt med Elevorganisasjonen. Personlig synes jeg EO egentlig er unødvendig, men i slike saker har dem en tyngde for elevene som svært få andre har.

Denne metoden har jeg vært med på flere ganger, har selv vært elevrådsleder i 3 år på en av de største skolene i Hordaland. Tror jeg kjenner systemet.
Sist endret av potatogun; 26. desember 2007 kl. 14:57.
Potatogun: Hvorfor ta hele den papirmøllen, med EO og tillitselever, når et slik brev rett til læreren åpenbart vil få læreren til å gi seg? Bare det å vise at du ikke lar deg tråkke på og føler det urettferdig behandlet pleier å hjelpe i slike situasjoner. Be mamma og pappa skrive under på brevet også så er saken ute av verden så fort brevet kommer på bordet enten hos rektor eller lærer. Papirmølla med inspektører og EO tar tid. Og nei, det er ikke injurier eller ærekrenkelser, det er forskjellsbehandling eller "trynefaktor".

Og trådstarter: Er hun så god til å skrive så kan hun vel bare vise frem noen stiler på norsk, som "bevis" på at hun kan formulere seg og skrive gode tekster.
Sist endret av Mith; 26. desember 2007 kl. 15:41. Grunn: Skrev litt tydligere hva jeg mente
Eh, Mith, svært interessant - men hvor kom den papirmølla inn egentlig? Ser for meg ut som Potatogun nevner det som siste utvei.

Skal hun sitte foran rektor eller rådgiver og skrive en stil mens hun prater med dem for å bevise at hun ikke jukset med de andre stilene hun ble beskyldt for å jukse med?

Vil bare legge til at jeg forøvrig er enig med deg, men jeg stusset litt på fremgangsmåten beskrevet. dexters brev syns jeg da virker ryddig nok - nok frustrasjon nedskrevet ihvertfall. Alltid bra å ha noe skriftlig mener jeg.
Sist endret av paranoy; 26. desember 2007 kl. 15:32.
Sitat av paranoy
Eh, Mith, svært interessant - men hvor kom den papirmølla inn egentlig? Ser for meg ut som Potatogun nevner det som siste utvei.

Skal hun sitte foran rektor eller rådgiver og skrive en stil mens hun prater med dem for å bevise at hun ikke jukset med de andre stilene hun ble beskyldt for å jukse med?
Vis hele sitatet...
Mine er faringer er at det tar mye langere tid å organisere møter med lærere, rektorer, elevrådsrepresentanter, tilitselever osv. Når man bare kan skrive det ene brevet. Man går vel ikke over bekken etter vann?

Altså, er det eneste læreren gjør er å beskylde eleven for juks så holder ikke det til noe som helst. Læreren må jo ha noe å vise til for å si at denne stilen er juks. Jukser hun ikke har hun ikke noe å frykte og kan derfor bare si det som det er.
"Jeg er god til å skrive stil, gi faen i å beskylde meg for juks. Gir du det ikke kommer jeg til å gå lengre med det her."
Det er jo nettopp det står i dexters brev.

Og ja, hun må jo selvfølgelig sende enten dexter sitt brev eller ett som ligner.
Sist endret av Mith; 26. desember 2007 kl. 15:39.
Ah, da skjønte jeg det. Lenge siden sist jeg gikk på skole, og i klassen vår fantes det bare juksemakere så vi fikk like dårlige tysk-karakterer hele gjengen. Skal man gå i bekken etter vann da (spøk)

btw takk for oppklaringen, syntes dette var en spennende tråd siden den omhandlet noe jeg har hørt om men ikke opplevd selv. Er det mange slike eksempler nå til dags?

Forskjellsbehandling mener jeg =)
Sist endret av paranoy; 26. desember 2007 kl. 15:52.
tror ikke det går så mye på forskjellsbehandling akkuratt, men favoritisering, eller at lærerene finner elever som de rett og slett vil hate. Det vil jeg tro har hendt i denne saken.
Jeg har selv opplevd å bli en av elevene lærerene hater. Kan ta et eksempel for 2-3 måneder siden. Da vi satt i engelsktimen og høre på en tekst, satt jeg med ryggen lent mot veggen, uten at det hadde noe innvirkning på undervisningen, eller noe annet - utenom læreren. Læreren kom til meg og sa at jeg skulle sette meg slik at jeg satt rett frem. Da spurte jeg naturligvis hvorfor men fikk et idiotisk svar tilbake. Jeg så trøtt ut i den stillingen jeg satt i. Jeg svarte "herregud", og da ga han tegn til at jeg skulle bli med han ut på gangen. Der gjentok han at grunnen var at jeg så trøtt ut, og at hvis jeg ikke kunne se mindre trøtt ut så ville han ikke se meg mer i hans timer, jeg kunne heller begjunne på helse og sosial så slapp han å se meg mer.
Etter dette har han gitt meg dårligere karakterer på stiler leseøvelser o.l., antakelig bare fordi han ikke liker meg.
Er nok noen slike saker ja, men for meg er det noe man "hører" om, men ikke legger spesiellt stort merke til. Gleder meg til å høre hvordan saken gikk, spelley? ;D
Ja. Men jeg vil tro at selve "lærermiljøet" har innvirkning på dette. Her jeg kommer fra er det slike saker støtt og stadig. Jeg har opplevd at elever har blitt slått, sparket, svært urettsmessig behandlet osv... husker enda da jeg fikk en is-ball i hode på ungdomskolen, måtte på legevakten, og fikk konstantert hjernerystelse. Den daværende rådgiveren tok parti med han som kastet isballen, og de to sammen kom frem til at det ikke var meg han skulle treffe, men en som stod vedsiden av meg, så da slapp han noe form for straff, eller anmerkning. (søt hevn venter han førstkommende gang jeg treffer han)
Men jeg har lagt merke til at det stort sett er den "eldre garden" av lærere som driver med "urettmessigheter" på skolen. Noen andre som er enige i det?
For dem som har inngående kunnskap til skolesystemet kan nok være enig med meg. Ja, hun kan gjerne skrive brev. Men dersom hun skriver ett brev uten å ha informert lærer eller tillitselev kan det da virke som en "hevn" fordi hun har fått svak karakter. Dette kan igjen slå tilbake på henne ved en senere anledning, om det skulle oppstå andre problemer med læreren. Dersom hun rådfører seg med tillitselev og / eller kontaktlærer vil det styrke hennes sak, i stedet for bare å skrive dette omtalte brevet. De fleste fylkeskommuner (hvor vg skoler er underlagt) kan ofte være paragrafryttere når det gjelder å kunne dokumentere sine påstander. Det er viktig for hennes del at hun ikke fremstår som "sytete" elev bare ute etter "hevn". Men tar det på den noe tungvinte men rette og beste måten. Hun må for all del ikke nevne noe om sjikanering osv, dersom læreren er litt tett, kan det fort ende med drittselnging og trusler om injuriesøksmål. (To vitner kreves selvsagt).

Konkret eksempel fra skole i Bergen: En elev klaget på karateren i tverrfaglig tentamen, å mente seg uretttferdig behandlet. Skrev mail til læreren å mente at vedkommene var blitt sjikanert og forskjellsbehandlet. Truet med å klage læreren inn for Utdanningsforbundet. Læreren viste mailen til rektor og annen lærer. Ettersom jenta ikke hadde tatt det opp med tillitselev eller kontaktlærer satte rektor Ordens/atferdskarkteren til Lite Godt. Saken ble klagd inn til Fylkesmannen i Hordaland som avviste klagen, å opprettholdt vedtakt, fordi eleven ikke hadde kontaktet noen før hun sendte mailen. Ergo, bedre å gjøre det tungvint og rett, enn lett og feil.
Sist endret av potatogun; 26. desember 2007 kl. 19:02.
Hm, du har et poeng der potatogun. Men gjelder denne fremgangsmåten kun for karakter-klage eller vil det slå feil tilbake i dette tilfellet her også, altså trynefaktor-problematikken som andre i tråden kaller det. For det er vel spørsmål om beskyldning av juks her? Men faktisk så skjønner jeg at dette er en aktuell problem idag mer enn før ihvertfall - eller kanskje var vi mer av den typen som ikke trudde det nyttet klage før og lot ting bare skje?
Slik jeg ser det, om hun gjør det rette. Tar saken opp med noen hun stoler på, som også har en form for funksjon som ett verv eller er ansatt ved utdanningsinstitusjonen hun går på. Hun må da legge frem sin sak objektivt og saklig, men samtidig slik hun ser det.

Så, kan hun eventuelt om ønskelig skriftlig beskrive det samme hun forteller. Alle elever har rett og burde stille spørsmål ved behandling en opplever som urettferdig. Samtidig er det viktig at dette skjer på en ryddig måte. Dette gir hun en god mulighet til å legge frem sin sak, med det kortet på hånden at hun har lagt det frem for annen lærer / tillitselev før. Da vil hun stille sterke med hensyn til troverdighet. Hun vil kunne få problemer om det begynner å gå rykte om at hun føler seg trakkasert av vedkommende lærer. Da vil dette bli brukt mot hennes, som "Illojalt" og dårliig oppførsel mot læreren.

Når hun derimot gjør det på f.eks den måten jeg foreslår, vil læreren på en ryddig måte selv kunne få anledning til å forklare hvorfor vedkommende eventuelt har opptrådt som vedkommende har gjort. På denne måten oppretter man en dialog som på de fleste skoler skal kunne føre til en minnelig løsning, i alle fall få klarhet i en del ting. Rektor / Undervisningsinspektør vil da også få ett inntrykk av denne eleven som en person som ønsker ett seriøst svar på noe hun mener er grunnleggende urettferdig. Det er litt arbeid, men da slipper hun i alle fall at rektor og annet administrativt personale skal få inntrykk av at hun er en person er ute etter å lage kvalm fordi hun ikke er fornøyd med karakteren. En elev kan forresten kreve at en annen lærer i samme faget skal se over prøven. Dette gjelder IKKE bare eksamen, men prøver generelt. Bruk mulighetene dere har.