Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3075
Denne LED lampa skulle liksom spare støm og lyse lenge.

Når en ser inni er det en liten varmeovn, og motstandene er brent opp!

Click image for larger version

Name:	Led Lampe 1.jpg
Views:	365
Size:	56,2 KB
ID:	11944

Altså virker sannsynligvis LED lampen, men de er koblet i serie og krever ca. 50V for å lyse... så jeg kan ikke bruke LED diodene slik de er. Vanskelige å lodde av er de sikkert også, men skal prøve!

Mener det bare er oppskrytt å kjøpe slike billige LED lamper, fordi:

-De varer ikke lengre enn vanlige lamper

-De inneholder masse stoffer som tungmetaller etc, ressurskrevende å lage

-Plasten er varmebestandig og inneholder div. farlige stoffer for at den ikke skal brenne

-Lampene blir ødelagt med en gang det kommer overspenning på nettet, de har ikke noen komponenter for overspenning.

I en TV strømforsyning finner du en sikring og overspenningsvern.

Så at disse lampene er miljøvennlige er bare tull når en ser på alt som er inni. Bare aluminiumen koster masse strøm å utvinne, for å ikke snakke om all energi som gikk med på å finne metallene i jorden og lage elektronikken.

Click image for larger version

Name:	Led Lampe 2.jpg
Views:	258
Size:	73,5 KB
ID:	11945

Men i Kina har de jo ikke avgifter på sånt, så da er det jo miljøvennlig å kjøpe det her i Norge
Jeg har hatt samme erfaring med de jeg har bestilt fra Kina, men de som selges i Norge er vanligvis av grei kvalitet og har ikke så mye varmeutvikling. De beste jeg har kjøpt er fra merker som Osram, men de koster mer.
Håper virkerlig du ikke har kjøpt noe billig drit fra Asia og så er freidig nok til å feie alle LED-pærer under samme teppe av den grunn. Det er stor forskjell i kvalitet på dem. LED-pærer som er laget på ordentlig måte varer definitivt lengre enn vanlige pærer, dette er testet voldsomt på og er ikke kontroversielt. Dessuten har de fleste produsenter som Philips, Helios etc. garantier på pærene sine, så hvis de ødelegges for fort så får du en ny gratis.


Mange av "ulempene" du lister opp er fullstendig usant, resten veier ikke opp for fordelene.
Sist endret av Grix; 22. mai 2015 kl. 17:44.
Fra kjente produsenter så er det vanlig med 40-50K driftstid på LED.
Trådstarter
Pæra ble kjøpt på Jula... og er av merket ANSLUT.

Mener det burde være forbudt å selge slik dritt som brenner opp.

Ja, sikkert mer dritt en OSRAM som er en merkevare. Det er jeg enig i.

Det jeg mener er at det tar masse ressurser å lage all elektronikken inni, og ser ikke det som miljøvennlig i det hele tatt.
Var faktisk brukbar levetid på LED fra IKEA. De er vel noe over 2 år siden jeg handlet LED der og de tikker og går fortsatt. I forhold til andre LED jeg har hatt så er det kanskje noe mindre lysutbytte fra IKEA pærene. Husker jeg endte opp med å bytte til høyere Lumen tall og da ble det normalt lyst i heimen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Det jeg mener er at det tar masse ressurser å lage all elektronikken inni, og ser ikke det som miljøvennlig i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Sikker?

Om du har ei 60W pære som varer i 4000 timer vil den ha brukt 240kWh. Energi for sokkel og glas kan vi ignorere, ettersom dei er ca. like.

Kretskortet er antakeleg godkjent etter RoHS, altså blyfritt loddetinn og slike ting. Minimalt med tungmetaller. Komponentane ser ut til å vere resistorer, ein trafo og litt halvleiarar. Ingen av dei inneheld tungmetall.

Aluplata som fungerer som kjøleribbe veg ikkje spesielt mykje.

Eg er ikkje sikker på at reknestykket kjem negativt ut for LED-pæra...
Uvaksinert 👍
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sikker?

Om du har ei 60W pære som varer i 4000 timer vil den ha brukt 240kWh.
Vis hele sitatet...
og la oss så si at i 80% så er varmen bare positiv til oppvarming så skjønner man at LED lys hysteriet ikke passer land som Norge.
Sitat av daffe Vis innlegg
og la oss så si at i 80% så er varmen bare positiv til oppvarming så skjønner man at LED lys hysteriet ikke passer land som Norge.
Vis hele sitatet...
Du kommer ikke langt med 60w, tar vel kanskje en kvm.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
og la oss så si at i 80% så er varmen bare positiv til oppvarming så skjønner man at LED lys hysteriet ikke passer land som Norge.
Vis hele sitatet...
Vel.

Lys er ikkje termostatregulerte, og er plassert ugunstig i rommet. Å varme opp der det allereie er varmast, under taket, er ikkje ein effektiv strategi. I tillegg vert bygg stadig betre isolerte, så vinsten av dette er mindre.

Om ein skal fyre med elektrisitet er uansett kostnaden på varmeovnen så marginal at det gjev meining å bytte til LED utelukkande for å unngå oppvarminga sommerstid, når vi treng ingen eller lite ekstra oppvarming.
Har ca 20 stk LED E27 pærer kjøpt på IKEA/Biltema. Alle har fungert fint i over et år nå.

Har også 36 MR16 downlights som jeg har byttet ut med LED/COB pærer kjøpt ifra Kina.
Disse har helt klart en høyere feil-rate. 3 stk har sluttet å lyse nå etter bare noen få måneder, men det kan ha sammenheng med at jeg bruker de på dimmere og trafoer ment for halogen.

Sparer mellom 4-5.000 kW i året på å ha byttet til LED. Blir penger av sånt i lengden.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har samme erfaring som over - Kina-LED er amatørmessig laget og holder dårlig. De jeg har obdusert hadde et fuckings luftgap mellom LEDens metallbase og det metalliske kretskortet som skulle lede varmen videre. Er det rart de ble svidd? Kjøpte nye Osram som kostet tre ganger så mye, men hadde bedre lyskvalitet og har fungert prikkfritt.