Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2623
http://i01.i.aliimg.com/photo/v3/1958575625/Electric_Linear_Actuator_Power_Wheel_Chair_Actuator.jpg_220x220.jpg

Har 2 slike som er plokket fra en kassert stol fra hjelpemiddel sentralen.
Begge funker som dem skal, men desverre ble dem for kort til mitt bruk.

Jeg har begrenset plass, husker ikke alle målene i hodet nå men la oss si 50cm, armen er ca 40cm lang men trenger en arm på 80cm. Er det mulig å forlenge dem siste 30cm på en slik måte at den folder sammen når "hoved" arm trekkes ned?
Dette er det første jeg tenker på. litt avhengig av hvordan du skal bruke det, kan jo denne metoten brukes til å lage så lang arm du bare ønsker
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg og tenkte litt i samme gata som Automatiker her, men hva skal få den delen til å strekke seg ut?
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Man kobler aktuatoren på det øverste eller nederste hullet på armen, altså i en av endene på "X"-en.

For stabilitetens del bør man vel koble det sammen både oppe og nede.
Sist endret av afen; 22. februar 2015 kl. 13:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
For att denne skal forlenge seg når aktuatoren går ut, så kan man jo ikke det.
Da må de to bakerste armen trekkes sammen.. og til det må man ha en ny aktuator.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Ja, tenkte litt feil. Hvis man fester aktuatoren i kun den ene enden så vil det jo fungere, om en noe keitete. Foten må jo stå i et fast punkt selvsagt
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Har du god plass ellers da? kan du lage en utveksling ved bruk av armer?
Vil det ikke funke å koble den til midten av den første X'en da?

http://i.imgur.com/yfD3EqS.png
Sist endret av Grix; 22. februar 2015 kl. 18:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grix Vis innlegg
Vil det ikke funke å koble den til midten av den første X'en da?

http://i.imgur.com/yfD3EqS.png
Vis hele sitatet...
Jo. Det vil fungere utmerka, men krafta du har tilgjengeleg vil - som med alle andre utvekslinger - verte sterkt redusert.
I tillegg til den helt ekstreme mengden med kraft du må ha, for å trekke den inn igjen. Så fremt du ikke lager Xene veldig stor.
Kan prøve å forklare, blir nok litt knotete da jeg egentlig har 0 peiling på slike "stempel" og vinkler vs vekt.
har 2 stk, en kontrollboks og fjernkontroll til dette, + endel vinkler og fester osv som ble beholdt fra stolen dette kom fra.
max belastningsvekt mener jeg var oppgitt til 150kg pr stk.

Dette skal brukes til å heve en bordplate med total vekt på ca 40kg 90*, platen er hengslet fast i bord rammen.
Har ikke tatt mål av noe enda men la oss si slik jeg sa innledningsvis at jeg har 50cm til rådighet å plassere stemplet. stemplet har en total lengde på 40 cm hvordan kan jeg heve denne platen 90*. er redd for at om vinklen fra stempel til plate blir for bratt vil hengslene ryke før den når 90*. stemplet må ligge ut i siden i bordramma, midt på er ikke ett alternativ, ser helst at det bare brukes ett stempel da det andre skal løfte en tilsvarende plate 80-85*. om noen har en formel på dette skal jeg kaste meg rundt å ta nøyaktige mål straks.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lag ei skisse, målsett og bruk trigonometri (pytagoras, cosinus, sinus) til å finne lengder og vinkler.
Haha, du kunne like gjerne skrevet "杨雄会见法国总理瓦尔斯 欢迎法企来沪参与建设"
Får komme med målene imorgen i håp om at noen orker å avse noen minutter
Så du skal bare vinkle platen til den står 90 grader?
Altså, den er festet fast i ene enden, og så skal du løfte den i andre enden?
Eller er den festet fast på midten, og så skal du rotere den 90 grader?

Isåfall tenker jeg på å plassere aktuatoren nærmere center av navet, slik at det blir kortere vandring.
Evt bygge deg en "Z" som festes på aktuator og så nært center av nav som mulig.
Sitat av The_WEB_KILLER Vis innlegg
Haha, du kunne like gjerne skrevet "杨雄会见法国总理瓦尔斯 欢迎法企来沪参与建设"
Får komme med målene imorgen i håp om at noen orker å avse noen minutter
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke skjønner trigonometri kan du bruke dette som en sjanse til å lære. Det er grunnleggende matematikk som alle burde kunne.
Sist endret av Grix; 23. februar 2015 kl. 21:03.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Grix Vis innlegg
Hvis du ikke skjønner trigonometri kan du bruke dette som en sjanse til å lære. Det er grunnleggende matematikk som alle burde kunne.
Vis hele sitatet...
Hvorfor burde alle kunne det??
Jeg har jobbet mye med konstruksjon av blant annet trapper. Her er det mye trekanter, lengder og vinkler å tenke på, men jeg har aldri regnet på det på samme måten som jeg lærte på skolen!
Det finnes hjelpemiddel for sånt nå.
Blant annet mange apper til mobilen som funker mye bedre, og er veldig mye raskere!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Blant annet mange apper til mobilen som funker mye bedre, og er veldig mye raskere!
Vis hele sitatet...
Hvordan kontrollerer du at en app gjør de riktige utregningene, hvis du ikke kan grunnleggende matematikk?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg forteller appen de målene og gradene jeg vet, og den forteller meg resten!
Eller, jeg forteller appen de målene og gradene jeg vil ha, og den forteller meg resten.

Når man skal lage eksempelvis en trapp, så vet man ofte høyden fra gulvet og opp til neste nivå. Dette tilsvarer da en lengde i trekanten.
Og jeg vet hvor bratt jeg vil ha trappa, dette blir da vinkelen i en av trekantens sider.
Da forteller appen meg hvor langt trapppevangene skal være..!

Enkelt!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvorfor burde alle kunne det??
Jeg har jobbet mye med konstruksjon av blant annet trapper. Her er det mye trekanter, lengder og vinkler å tenke på, men jeg har aldri regnet på det på samme måten som jeg lærte på skolen!
Det finnes hjelpemiddel for sånt nå.
Blant annet mange apper til mobilen som funker mye bedre, og er veldig mye raskere!
Vis hele sitatet...
Å kunne trigonometri er ikke nødvendigvis å regne for hånd, men å vite hva verktøy man skal bruke. Man bruker kalkulator, eller mobilapp som deg, til å utføre regningen, men hvis du vet hvordan man gjør det, så kan du trigonometri. Mobilappen du bruker er basically en sin/cos/tan kalkulator. OP derimot sa at han ikke skjønte bæret av noe, og visste ikke hvordan han skulle begynne.
Sist endret av Grix; 27. februar 2015 kl. 18:14.