Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6671
Skal begynne på Høyskole. Bachelor studium i Økonomi og Administrasjon.
Har tenkt til å ta 2 årig masterstudium i det samme etter Bachelor for å oppnå tittelen; Siviløkonom.

Hvordan fungerer Høyskoler/universitet kontra VGS?

Er det: Lesestoff+ Gruppeoppgaver som leveres inn + forelesninger =eksamen?

Setter veldig pris på informasjon om dette =)!
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Er det: Lesestoff+ Gruppeoppgaver som leveres inn + forelesninger =eksamen?
Vis hele sitatet...
Ja men en feil, + og ikke = eksamen.
Varierer fra studie men slik det er hos oss så får vi et pensum og anbefalt litteratur. Det er forelesninger (som er frivillige) men er innleveringer som må være godkjent for å komme opp til eksamen. Største og egentlig eneste forskjellen er at du er helt overlatt til deg selv og må disponere din egen tid og alt det der.

Så min anbefaling er å jobbe jevnt og godt fra første dag i semesteret for å henge med. Da vil du også kunne ta deg fri med god samvittighet.
Nei det er ikke så enkelt....
Takk for svar =)!
Får man en anbefalt litteraturliste før/ved semesterstart?
Overlatt til meg selv ja... faen! :P
Ingen klasseromundervisning med mulighet for å rekke opp hånda og spørre spm? Eller kan man det under forelesningene?

Takk for din anbefaling, jeg må definitivt starte sterkt og holde på jevnt og trutt...
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Med høyskole så er ikke forskjellen altfor stor. Hadde du gått inn på et universitet direkte så hadde du hatt mer ansvar for egen læring - siden det er mindre obligatoriske aktiviteter og oppmøte der (som regel, finnes unntak fra regelen), men derimot så har du et langt større fagtilbud og langt mer faglige ressurser i form av vitenskaplige assistenter og professorer og div andre.

Jeg har for det meste gått på universitetet, med unntaksvis enkeltfag fra en høyskole i nærheten. 1) Én ting som du bør merke deg med høyere utdanning er at pensummengden er mye større per fag, som regel, enn på Vgs.
2) En annen ting er at du bør ha innkjørt gode studieteknikker allerede på Vgs, slik at du ikke sliter med å få inn stoffet som er mye større. 3) Tredje, selv om en høyskole tradisjonelt har mer klassebasert undervisning så er kravene og forventningene til egen læring bortimot like store og det er stort sett samme vanskelighetsgrad i fagene/studiene når man sammenlikner univ vs høyskole.

Du skal gå økonomi og administrasjon, populært kalt økad iblant studenter, og det er et veldig greit studie, ikke særlig vanskelig og hvis du liker økonomi kan den være ordentlig interessant og spennende - særlig hvis du går på rett skole. Du må like tall, og det å se sammenhenger samt å forstå ulike økonomiske mekanismer. Vel og merke, matten er ikke vanskelig på økad, særlig i starten av studieårene.
Sist endret av aeon_illuminate; 27. juli 2013 kl. 03:09.
Tusen takk for et meget godt svar!
Skal google litt rundt om studieteknikker.

Er ganske sikker på at mine største utfordringer vil være: Disiplin og studieteknikker.
Men skal forsøke til beste evne å lære meg gode studieteknikker og skjerpe meg disiplinmessig.
Økonomi, tall og medium vanskelig matte klarer jeg, og det liker jeg også. =)
Noe som funker bra for meg er at jeg hver søndag setter opp en ukeplan for alt jeg skal gjøre den uka (grovt). Og selvom man begynner på skolen kl 12 så er det lurt å stå opp noen timer før og begynne dagen og starte tidlig med prosjekter osv. Alt det som har blitt mast på deg så mye gjennom skolegangen din at du har blitt immun når det nevnes, men nå er det faktisk viktig.
Når det er sagt så må jeg si at det å studere er helt konge
Takk! Lurt det å sette langsiktige og kortsiktige mål og planer.
Ja ikke sant, alt man tenkte ikke var så viktig før, blir plutselig viktig nå..
Takk for tipset om å stå opp før selvom man begynner sent.
Tror jeg må ha faste tider, jeg er en ekspert på å ødelegge døgnrytmen min, og helt elendig på å fikse den igjen..
På høgskole og universiteter har du gjerne 3fag per semester med avsluttende eksamen samme semester.
Det betyr at hvert fag er himla mye større enn det du er vant med og krever mye mer jobbing. Spesielt på egenhånd. Du har kanskje bare 2timer forelesning i uka for et av fagene, men det er fortsatt dust mye stoff du skal klare å skuffe deg gjennom.
Enkelte dager er også sånn at du kanskje har èn forelesning klokken 13:30, og det er alt som foregår den dagen.
Derfor stilles det høye krav til deg selv og egen læring.
Hvordan fagene er lagt opp varierer veldig fra fag til fag. Vi hadde ofte 3-4 obligatoriske innleveringer(består av et utvalg oppgaver av stoff du skal lære) og en eksamen. Om man ikke fikk godkjent på 1 av disse oppgavene så fikk man ikke ta eksamen(her var det ofte mulighet til å ta en ekstra om det var en du manglet). Eksamen er det eneste som teller på karakteren.

Om du vil ha tips:
-Vær på skolen fra 08:00 til 16:00 hver dag, uansett om forelesning ikke begynner før 12:00 eller whatever.
-Bruk de timene på skolen du ikke sitter i forelesning til å jobbe med obligatoriske innleveringer.
-Bruk studieassistenter(typ hjelpelærere. de har egne timer de hjelper deg med oppgaver) for alt det er verdt. De kan virkelig gjøre forskjellen.
-Jobb fra dag1 med oppgavene du får utdelt.
-Om du jobber jevnt med alle fagene hver dag så får du minimalt med skippertak og en mye jevnere læring.

Gjør de tipsene så er du forberedt før eksamens-sesongen starter. Du har større oversikt over stoffet og du kan det bedre. Flere av studiekompisene kunne droppe eksamenspugging og bare gå over notater og lesestoff en gang så var de good to go med en slik tilnærming. Det anbefales. (skulle ønske jeg gjorde mer av dette selv).
Det viktigste er at du gjør dette fra dag1. Det gjør at du starter på semesteret i riktig stil og gjør det lettere å holde det gående. Og eksamen kommer fort. Du begynner gjerne på skolen rundt 20august eller noe og så får du første eksamen rundt 20november. Det er 3måneder det og da skal du _kunne_ et fag.
Tusen takk for et lærerikt og presist svar!

Har et spørsmål til. Hvis man har f.eks 3 fag under et semester og avlegger eksamen i alle 3 men blir missfornøyd med resultatet på den ene, kan man ta eksamen på nytt igjen da? Ved en senere anledning?
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Tusen takk for et lærerikt og presist svar!

Har et spørsmål til. Hvis man har f.eks 3 fag under et semester og avlegger eksamen i alle 3 men blir missfornøyd med resultatet på den ene, kan man ta eksamen på nytt igjen da? Ved en senere anledning?
Vis hele sitatet...
Jepp.
Du har 3forsøk på eksamen. Beste karakter teller.
Gratulerer med smart studievalg Økonomi er veldig interessant, men du må regne med å jobbe endel! Du har veldig mye ansvar, og som de andre sier, hvor mye du jobber er opp til deg. Noe som er til din fordel hvis du er en luring som tar til deg fort, men uansett anbefaler jeg å jobbe mye med stoffet.
Ett par tips;
1) Heng med smarte! Høres kanskje dumt ut, men det er mange som har fucka opp ved å henge med slaskene i klassa. Det er mye motiverende å jobbe med skolearbeidet hvis du får deg ett gruppe du kan sitte å gjøre oppgaver med. For all del, vær kamerater med de mer slaskete, men pass på å ha en gjeng med de litt mer seriøse. Kan vel egentlig sammenligne med hvis du skal starte å trene, veldig godt å ha en flink en som gir "god smitteeffekt".
2) Sett deg inn i hva du skal lære! Studer studieplanen din, lær tidlig hva du skal lære, hva pensum er. Undersøk om dette er noe du kanskje kan lære deg fra nettet, MIT har endel forelesninger ute, Khan academy, lektor thue osv.
3) Sats på regnefagene! Mulig jeg er litt biased nå, men jeg mener "lesefagene" som juss, organisasjonsteori og markedsføring er fag du lett kan konte, skippertake og skrive deg til gode karakter (selvsagt med litt innsats), men fagene som mikro, økonomistyring, finans, matte, statistikk osv er fagene du bør satse på å jobbe jevnt og trutt med hele året.
4) Få deg gode rutiner! Lær deg å logge av facebook når du skal jobbe med skolen, finn deg ett favorittsted på skolen (bibloteket<3) hvor du kan chille med litt oppgaver.
5) Ta deg fri! At du har muligheten til å ta deg en dag fri er en velsignelse når du studerer på høyere utdanning. Det gjør så du er 100% fokusert når du først skal jobbe istedet for å "halveis på'n" hele tida.
6) Begynn å interesser deg for økonomi ellers også! Anbefaler å sjekke innom dn.no og e24 daglig, mye interessant lesestoff som kan hjelpe deg til å forstå litt hvordan økonomi funker. Dessuten er økonomi mest sannsynelig den linjen flest begynner på fordi de har hørt rykter om god lønn, bra vilkår og helt greit utfordrende utdanning. Har en del av disse i klassen min, og det er ikke de som kommer til å lykkes for å være ærlig! Lær deg å faktisk like faget du skal studere!
7) Finn ut hvordan du lærer! Folk er forskjellig. Personlig lærer jeg best når jeg har sovet lenge, setter meg ned for en sikkelig økt (jeg er typen som liker heller å jobbe 12 timer en dag istedet for 3 timer hver dag), med kaffe og musikk. Kanskje du lærer best på en måte? finn ut hva som er best for deg, og suuuug i deg interessant kunnskap ! : D

Bare å sende PM / spørre her hvis du lurer på mer!
Hilsen Økonomistudent
Tusen takk for et konge svar!
Sitat av Znusken Vis innlegg
3) Sats på regnefagene! Mulig jeg er litt biased nå, men jeg mener "lesefagene" som juss, organisasjonsteori og markedsføring er fag du lett kan konte, skippertake og skrive deg til gode karakter (selvsagt med litt innsats), men fagene som mikro, økonomistyring, finans, matte, statistikk osv er fagene du bør satse på å jobbe jevnt og trutt med hele året.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uenig i det du sier ellers, men akkurat dette synes jeg er et fullstendig udugelig råd. Veldig mange økonomistudenter har samme tankegangen, og ender opp med å konkludere med at enhver ståkarakter er en god karakter. Det er det ikke. Noen av skrivefagene er selvsagt veldig lette, spesielt på introduksjonsnivå, men det kan fort bli såpass tungt at du må legge ned en jevnere innsats.
Sitat av moret Vis innlegg
Flere av studiekompisene kunne droppe eksamenspugging og bare gå over notater og lesestoff en gang så var de good to go med en slik tilnærming. Det anbefales. (skulle ønske jeg gjorde mer av dette selv).
Vis hele sitatet...
Støtter dette. Om du jobber jevnt og ryddig med pensum hele semesteret så er det stor sannsynlighet for at du også får til dette. Mine to forgående år på bachelor har kun vært slik. Har i prinsipp ikke åpnet en eneste bok i eksamenstiden, og karakterene har fortsatt vært meget bra.
Jeg har en bachelorgrad, og gikk på en høgskole i 3 år. For det første er det langt flere eksamener per semester (per halvår). Gjerne 3-6 på slutten av semesteret.

Fagene går gjerne over ett semester, og ikke over et helt år som på vgs.

Undervisningen foregår ved at man møter opp på forelesning. Da sitter man gjerne i et auditorium, og ikke i et klasserom som på vgs. Du får en timeplan over hvilke fag som foreleses på det og det tidspunktet akkurat som på vgs. Det er vel stort sett frivillig om man ønsker å møte opp på forelesninger eller ikke.

I tillegg til forelesninger må man gjøre øvingsoppgaver som leveres jevnlig. Man må gjerne ha levert så og så mange øvingsoppgaver for å få gå opp til eksamen.

Når eksamen nærmer seg er det vanlig at man løser tidligere eksamensoppgaver. Selve eksamen kan foregå enten på skolens eiendom eller i en eller annen leid idrettshall eller lignende. Da sitter gjerne noen hundre ivrige studenter i samme rom, og svetter over eksamenspapirene.

I løpet av studiet kan det hende man må jobbe med prosjektarbeid, og å løse oppgaver i gruppe. På slutten av studiet er det vanlig at man må utføre en hovedoppgave, som er en større oppgave som gjerne løses sammen med andre eller alene.

Hvis det skulle være noe annet du lurer på er det bare å spørre.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Jeg er ikke uenig i det du sier ellers, men akkurat dette synes jeg er et fullstendig udugelig råd. Veldig mange økonomistudenter har samme tankegangen, og ender opp med å konkludere med at enhver ståkarakter er en god karakter. Det er det ikke. Noen av skrivefagene er selvsagt veldig lette, spesielt på introduksjonsnivå, men det kan fort bli såpass tungt at du må legge ned en jevnere innsats.
Vis hele sitatet...

Mulig du misforstod meg her, mener ikke å la være å satse på lesefagene. Tipset var mer at regnefag, for mange, krever mer jevnlig innsats enn ett lesefag. Vær sikker på at du henger med i matta før du satser på bedriftsteorien er min mening hvertfall
Sitat av Znusken Vis innlegg
Mulig du misforstod meg her, mener ikke å la være å satse på lesefagene. Tipset var mer at regnefag, for mange, krever mer jevnlig innsats enn ett lesefag. Vær sikker på at du henger med i matta før du satser på bedriftsteorien er min mening hvertfall
Vis hele sitatet...
Joda, jeg ser poenget ditt, problemet er bare at mange har en tendens til å henge seg for mye opp i regningen. Dette kan sikkert variere litt fra sted til sted, men en del skrivefag krever gjerne en del tid for å forstå sammenhengene. Der jeg studerte gikk det relativt brått fra introduksjon til organisasjonsteori, som du kunne ta unna på tre timer dagen før eksamen, til rimelig avanserte fag innen innovasjon, kunnskap og endringsledelse, hvor det ikke var noe håp uten jevnt og solid arbeid. Mange økonomistudenter tok spesialiseringer som krevde disse fagene, og røk på solide smeller fordi de heller satt med finansregnskap.

Jeg er helt enig i at regnefag ofte krever jevnere arbeid, merket det selv, men det er litt farlig å ha den tankegangen når man går inn i studiet. Da får man heller ta de prioriteringene fra semester til semester, hvis man ser at det er nødvendig.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Joda, jeg ser poenget ditt, problemet er bare at mange har en tendens til å henge seg for mye opp i regningen. Dette kan sikkert variere litt fra sted til sted, men en del skrivefag krever gjerne en del tid for å forstå sammenhengene. Der jeg studerte gikk det relativt brått fra introduksjon til organisasjonsteori, som du kunne ta unna på tre timer dagen før eksamen, til rimelig avanserte fag innen innovasjon, kunnskap og endringsledelse, hvor det ikke var noe håp uten jevnt og solid arbeid. Mange økonomistudenter tok spesialiseringer som krevde disse fagene, og røk på solide smeller fordi de heller satt med finansregnskap.

Jeg er helt enig i at regnefag ofte krever jevnere arbeid, merket det selv, men det er litt farlig å ha den tankegangen når man går inn i studiet. Da får man heller ta de prioriteringene fra semester til semester, hvis man ser at det er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Vi er egentlig enige! Det er bare at jeg har sett motsatte effekten! Jeg har sett endel klassekamerater som sleit med regningen, men fortstod lesefagene, derfor var det flere som satt med lesefagene fordi det var "morsommere". De fikk dermed ett gigantisk problem når eksamen kom.

Konklusjon fra oss begge; ikke utsett noe, og aldri undervurder ett fag
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Znusken Vis innlegg
Vi er egentlig enige! Det er bare at jeg har sett motsatte effekten! Jeg har sett endel klassekamerater som sleit med regningen, men fortstod lesefagene, derfor var det flere som satt med lesefagene fordi det var "morsommere". De fikk dermed ett gigantisk problem når eksamen kom.

Konklusjon fra oss begge; ikke utsett noe, og aldri undervurder ett fag
Vis hele sitatet...
Har gått på NTNU og her er fagene ganske teoretiske, og mye å lese på - samt endel å regne på. Prøvde meg en gang i tiden da jeg dreiv med økonomi å starte 1 mnd-3uker før eksamen, men ikke fy flate det gikk ikke bra.

Altså selve matten er overhodet ikke hard, den er riktignok noe vanskeligere i mikrofag og evt bedriftsøkonomi og finans kontra makrofag, men det stemmer helt som Znusken sier her at man må kunne matten godt før du setter i gang med å forstå de økonomiske sammenhengene. Og nettopp sammenhengene og de økonomiske mekanismene, ma.o. forståelsen er essensielt ved alle økonomifagene. Jeg personlig, sammenlikner økonomi litt med de realfagene som ikke er fullt så matteharde, som kjemi og biologi. Matten er heller ikke der noe vanskelig, men heller dét å forstå sammenhenger, hvordan ting virker, ulike detaljer etc er utfordringen..

Gode mattekunnskaper er riktignok en fordel i alle realfag, og faktisk også i mange samfunnsvitenskaplige fag (statistikk bruker masse). Kun humaniora-linjene har ikke noe særlig nytte av mattematikk, noe som i mine og mange andres øyne gjør humaniorafagene ganske "lame".