Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  137 27152
Hei!

Dette er et lengre innlegg som i bunn og grunn diskuterer følgende to rimelig kontroversielle påstander:

1. Muslimer har faktisk gode, genuine grunner til å ikke like oss.
2. Gitt hva vi har gjort mot sivilsamfunnet i Irak, og gjør mot sivile i Pakistan og Yemen, er det egentlig så urettferdig å angripe sivile tilbake?

-------------------------------------------------------------

Innledning

Først, jeg er fullstendig klar over at muslimsk terrorisme for det aller meste treffer mål i muslimske land.. selv om man kan stille spørsmåls om i hvilken grad bilbomber i Baghdad er terrorisme, og i hvilken grad de bør sees på som resultat av sekteriske kamper (kamp om innflytelse mellom grupperinger, klaner og religiøse grupper). Jeg tar uansett utgangspunkt i terrorisme mot vestlige mål når jeg skriver her, fordi det er det som er interessant for oss.

For det andre, så liker jeg lite hvordan muslimsk terrorisme framstilles som uforståelig. Min gjennomgående erfaring er at ting aldri er uforståelig, og at folk i særdeles liten grad er irrasjonelle. Når folk kommer med meninger som er veldig annerledes enn majoritetens har de alltid en grunnleggende annerledes virkelighetsforståelse. Ofte er det ikke store forskjellene man trenger før resultatene blir særdeles annerledes. Breivik mente jo for eksempel at muslimer er genuin trussel mot våres samfunn og at de aktiv forsøker å ta over. Virkelighetsfjernt piss mener jeg, men det er faktisk imamer i europa som har ymtet frampå med tanker som dette. Tar man utsagnene de beviselig har kommet med for god fisk, er det ikke langt over til resten av tankene han tenker.. og tilsvarende fucka konklusjoner. Jeg tror å fokusere på små deler av virkeligheten uten å se på helheten er første steget til rare konklusjoner.

Når noen kommer med meninger som framstår som veldig rare, tror jeg dermed at det er ikke debatt om sak man trenger;
men å finne ut hvor forskjellene i hvordan man ser på virkeligheten er. Eller sagt på en annen måte er; når det er vidt spenn
i konklusjonene er det som regel tilsvarende vidt spenn i premissene man har satt.

Perspektiv

For å forstå det underliggende sinnet mange muslimer har mot vesten må man se ting deres perspektiv.

Først. Nordmenn snakker ofte om Asia som et sted. Jeg synes alltid det er rimelig merkelig. Fra mitt synspunkt har f.eks. Thai-kultur mange flere fellestrekk med afrikansk kultur (uhøytidelig, morsom) enn med nord-øst asiatisk kultur (rigid, regelstyrt). For veldig mange muslimer blir det på samme måte med Vesten. De ser ikke USA, Sverige, Norge og Italia. De ser vesten og den hvite mann. Jeg synes egentlig det er fair nok.

... men det har ganske store konsekvenser for hva de synes om oss. De dømmer vesten, ikke Norge. Det er særlig upraktisk fordi Irak-krigen er og var grunnleggende umoralsk. Guantanemo og Abu Ghraib var også grunnlegende umoralske. De andre involveringene våre er jeg også generelt kritisk til; men der er det iallefall for det meste både for- og mot-argumenter.

Det er også viktig å få med seg at særdeles få muslimer har fått med seg nøyaktig hvor store demonstrasjoner det var i særlig Europa, men også USA og Canada mot Irak-krigen. Fra deres synspunkt er det rett og slett ikke forskjell på det myndighetene våre gjør og hva vi gjør. Om det er rettferdig er egentlig et veldig, veldig godt spørsmål.

Vi lever jo tross alt i demokratiske samfunn, hvor politikerene våre står til ansvar for oss. Det er jo hele grunnprinsippet i demokratiet, så når vi sender militæret vårt for å drepe andre.. har de ikke et poeng når de angriper vår sivil-befolkningen tilbake? Jeg må innrømme at jeg er genuint usikker her. På den andre siden gjør myndighetene våre også mye som ikke har spesielt stor støtte i befolkningen, så man kan kanskje begrunne at vi som sivilbefolkning ikke burde stå til ansvar for hva politikerene og militæret vårt har gjort.. men det er virkelig en fallitt-erklæring for demokratiet vårt.

Hvorfor liker de oss ikke?

Et viktig poeng er at rivaliseringen mellom Islam og vesten har vært definerende for den arabiske verden i mange år. Vi kjempet om kontroll over Jerusalem i mange, mange hundre år før vi (fra deres synspunkt) endelig vant når jødene opprettet Israel for 60 år siden.. så det som har skjedd i siste årene nører opp under følelser og konflikter som er veldig gamle.

I det siste har vi angrepet Ghadaffi (som var dypt elsket i mesteparten av Afrika og særlig av Nelson Mandela (link: bbc)), angrepet Irak; hvor vi ikke bare angrep og okkuperte, men også i praksis demonterte de få statlige institusjonene som var når vi nektet medlemmer av det gamle Baath-partiet (partiet til Saddam) å jobbe for staten. Vi har også ødelagt Jemen (se siste aftenposten innsikt (forsiden her)) og krigføringen vår i Afghanistan (som faktisk har blitt et bedre land å bo i) ser ut til å ha bi-effekten av å destabilisere og ødelegge Pakistan nå.

Når Iran i tillegg anser USA som deres erkefiende, på grunn av USA's sterke militære støtte til den ytterst blodtørstige diktatoren som styrte der før den islamske revolusjonen.. og vesten til en viss grad har støttet svarte Sør-Sudan i deres kamp mot arabiske Sudan.. så vel, vi har systematisk vært særdeles ikke-spesielt-hyggelig mot den muslimske verden.

Er dette en god nok forklaring?

Nei, at-de-ikke-liker-oss er ikke i nærheten av god nok forklaring på terrorismen. Det er derimot bakteppet for hva som skjer. Uten forståelsen av hvordan de ser verden og hva vi har gjort mot dem blir det dønn umulig å skjønne noe som helst av hvordan de tenker og resonnerer. Selv om jeg tror det er dønn umulig å komme med noen helhetelig forklaring på islamisk terrorisme, fordi det er mange forskjellige grupper, grupperinger, etnisiter, nasjonaliter og enkeltindivid som alt er vevd sammen i komplekse årssaksammenhenger; kan jeg nevne noen ting jeg tror har påvirket det:

Et dypt og gjennomgående problem i den arabiske verden er økonomisk stagnasjon. Samfunnene har vært kontrollert av diktatorer, deres utvidede familie og klan-struktur; noe som gir enkelt-individer særdeles få muligheter til å tjene penger og lage seg verdige liv. Klarer man faktisk å skape noe og tjene penger blir man en politisk trussel og knust. Mangelen på skille mellom økonomi og politikk har kort og godt stagnert verdiskapningen. Selv om fattigdom i seg selv ikke er noen forklaring jeg kjøper, så er mangelen på mulighet til å påvirke eget liv en forklaring jeg har litt tiltro til.

Selv Saudi-Arabia, som er styrtrikt, lider av dette problemet. Rigid samfunnstruktur, ingen muligheter til å skape noe selv.. kombinert med en befolkningseksplosjon som gjør at gamle måter å organisere seg på er under sterkt press; tror jeg har skapt en veldig sterk følelse av frustrasjon man ikke finner tilsvarende til i andre fattige områder.

Den arabiske verden har også noen rimelig unike sosiale problemer, som kort og godt ikke finnes andre steder. Den er såpass kjønnsegregert at utenom giftermål har den jevne araber null muligheter til å se, prate med eller ha noe som helst å gjøre med kvinnfolk utenom de i direkte familie. Kombiner dette med særdeles høye priser for medgift (som i store deler av Afrika, man kjøper kvinnfolk), arbeidsledighet og særdeles få muligheter til å tjene penger så har du en veldig interessant situasjon. Mange arabere har i det hele tatt særdeles få muligheter til å noensinne ha noe som helst med damer å gjøre. Det er ikke godt for menn.

Når det gjelder muslimer i Europa og USA står mange av dem ovenfor en veldig komplisert identitetskrise. Hvor passer de inn? Jeg kjenner etterhvert ganske mange pakistanere; de er særdeles høflige og skikkelige folk, ofte med kvinnesyn som stemmer særdeles godt overens med besteforeldrene mines. Damer og menn er forskjellige, har forskjellige plikter og ansvar; men er i bunn og grunn verdt like mye. Det er ikke akkurat det samme som jeg så når jeg jobbet på Hellerud VGS eller bodde på Grønland. Norsk-Pakistanere født i Norge har kort og godt enda mindre til felles med Pakistanere enn de har med etniske nordmenn.

Jeg tror denne mangelen på identitet, muligens kombinert med frustrasjon over å ikke lykkes i vårt samfunn kan få særdeles merkelige utfall. Jeg tror også mange av dem møter særdeles merkelige forventninger fra hjemlandene deres; de har kanskje forventninger fra foreldre de ikke helt har riktig kontekst for å skjønne og forventninger fra venner og bekjente som er fornorsket.. vel, man kan kanskje skjønne at de velger å forenkle verdensbildet litt sitt. Vi gjør det iallefall nok selv.
Sist endret av DumDiDum; 24. april 2013 kl. 17:20.
Jeg vil prøve å få deg til å forstå at du ikke trenger å generealisere med oss og dem, for å så prøve å backe det opp med at vi nordmenn ser på asia som et sted og ikke mange ulike land. At andre kulturer ser på europeiske land som Vesten o.l

Jeg tror du misforstår når det blir brukt begreper som asia, midtøsten, vesten tilogmed syden som ett sted.
-------

Du snakker om at landets ledere tar sine beslutninger på vegne av folket og at kansje det da er folkets som er til å stå for anvar for beslutningene som er tatt.

denne uken så jeg to voksne menn, han ene fra etiopia og andre fra eritrea, to land som har vært i krig med hverandre i 30 år på 1900 tallet. Stå og ha presentasjon sammen om landene sine, krigen og konflikten. De hadde blitt gode venner og forsto at de ikke kunne klandre hverandre for lederne sine beslutninger og grusomme handlinger.
-----------

Når vi snakker om identitet så har jeg ingen god forklaring bortsett fra at dette er noe som gjelder oss alle, og at det er mer invidivuelt en å prøve å finne en forklaring på grupper med likhetstrekk.

et eksempel på dette er to brødre som flykter fra iraq til norge når de er tenåringer.

Han ene vokser opp til å bli en flott familiefar med godt over gjennomsnittlig inntekt, hus bil, kone, barn, skattebetaler, hele pakka.

Han andre blander seg inn i narkotika, dårlig miljø, soner i fengel og flytter tilslutt tilbake til iraq.

Begge hadde helt likt utgangspunkt, samme familie i sitt hjemland, jevnaldrene osv.
Tror aldri jeg har møtt noen som ser på Asia som et sted slik du her påstår, og hvis dette er en måte å fremme Edward Said's synspunkter i boken "Orientalismen" må jeg nevne at denne boken ble skrevet på 70-tallet da denne delen av verden var relativt ukjent for folk i Vesten. Folk flest har ikke dette synspunktet lenger.
Sist endret av meitemark; 25. april 2013 kl. 02:19.
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Tror aldri jeg har møtt noen som ser på Asia som et sted slik du her påstår, og hvis dette er en måte å fremme Edward Said's synspunkter i boken "Orientalismen" må jeg nevne at denne boken ble skrevet på 70-tallet da denne delen av verden var relativt ukjent for folk i Vesten. Folk flest har ikke dette synspunktet lenger.
Vis hele sitatet...
Nå må du skille mellom det å være klar over at det eksisterer forskjellige land i Asia og det å anerkjenne de enorme kulturelle og sosiale forskjellene en finner der. Enhver nordmann er klar over at det finnes muslimer i Pakistan så vel som i Egypt, det stopper ikke skremmende mange av oss fra å se på dem som to sider av samme sak. Analogt til dette vet nok de fleste muslimer at USA og Tyskland er to forskjellige land, uten at de nødvendigvis bryr seg nevneverdig om at landene fører vidt forskjellig utenrikspolitikk og er folk med svært avvikende verdisyn og kultur. Vi i Norge liker å anse oss som svært forskjellige fra eksempelvis USA, men å tro at vi er det i den muslimske verden sine øyner er like naivt som å forvente at en nordmann er bevisst på kulturelle forskjeller mellom Pakistan og India.

Sitat av Pure_chris Vis innlegg
Jeg vil prøve å få deg til å forstå at du ikke trenger å generealisere med oss og dem, for å så prøve å backe det opp med at vi nordmenn ser på asia som et sted og ikke mange ulike land. At andre kulturer ser på europeiske land som Vesten o.l

Jeg tror du misforstår når det blir brukt begreper som asia, midtøsten, vesten tilogmed syden som ett sted.
-------
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er du som missforstår her.
Sitat av Pure_chris Vis innlegg
Du snakker om at landets ledere tar sine beslutninger på vegne av folket og at kansje det da er folkets som er til å stå for anvar for beslutningene som er tatt.

denne uken så jeg to voksne menn, han ene fra etiopia og andre fra eritrea, to land som har vært i krig med hverandre i 30 år på 1900 tallet. Stå og ha presentasjon sammen om landene sine, krigen og konflikten. De hadde blitt gode venner og forsto at de ikke kunne klandre hverandre for lederne sine beslutninger og grusomme handlinger.
-----------


Når vi snakker om identitet så har jeg ingen god forklaring bortsett fra at dette er noe som gjelder oss alle, og at det er mer invidivuelt en å prøve å finne en forklaring på grupper med likhetstrekk.

et eksempel på dette er to brødre som flykter fra iraq til norge når de er tenåringer.

Han ene vokser opp til å bli en flott familiefar med godt over gjennomsnittlig inntekt, hus bil, kone, barn, skattebetaler, hele pakka.

Han andre blander seg inn i narkotika, dårlig miljø, soner i fengel og flytter tilslutt tilbake til iraq.

Begge hadde helt likt utgangspunkt, samme familie i sitt hjemland, jevnaldrene osv.
Vis hele sitatet...
At noen har et mer nyansert bilde på konfliktene de deltar i er ingen hemmelighet, på samme måte som at det ikke er noen hemmelighet at det finnes vellykkede, integrerte irakere i Norge.

Dette med identitet kan du ikke si gjelder oss alle, identitetsproblemene DumDiDum beskriver er overhodet ikke overførbart til den gjennomsnittlige nordmann f.eks. Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente her, så mulig svaret mitt ikke treffer, menmen.
Sist endret av Tøffetom; 24. april 2013 kl. 18:51.
Nå må du skille mellom det å være klar over at det eksisterer forskjellige land i Asia og det å anerkjenne de enorme kulturelle og sosiale forskjellene en finner der. Enhver nordmann er klar over at det finnes muslimer i Pakistan så vel som i Egypt, det stopper ikke skremmende mange av oss fra å se på dem som to sider av samme sak. Analogt til dette vet nok de fleste muslimer at USA og Tyskland er to forskjellige land, uten at de nødvendigvis bryr seg nevneverdig om at landene fører vidt forskjellig utenrikspolitikk og er folk med svært avvikende verdisyn og kultur. Vi i Norge liker å anse oss som svært forskjellige fra eksempelvis USA, men å tro at vi er det i den muslimske verden sine øyner er like naivt som å forvente at en nordmann er bevisst på kulturelle forskjeller mellom Pakistan og India
Vis hele sitatet...
tja, alt jeg kan si er at jeg og en betydelig andel av folk jeg har snakket med andre kulturer om er faktisk beviste om det. Jeg tror dessuten at du har litt for mye tro på trådstarter sin sammenlikning om nordmenn-asia-kultur, da din post er mer balansert.

Jeg tror det er du som missforstår her.
Vis hele sitatet...
nei jeg bare satte det litt på spissen fordi jeg syntes at trådstarter sin sammenlikning er for drøy til å trekke alle over en kam.

At noen har et mer nyansert bilde på konfliktene de deltar i er ingen hemmelighet, på samme måte som at det ikke er noen hemmelighet at det finnes vellykkede, integrerte irakere i Norge.
Vis hele sitatet...
nettopp og det er jo nettopp det som tilbakeslår trådstarter sine argumenter.
burde vært möderatör
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Den arabiske verden har også noen rimelig unike sosiale problemer, som kort og godt ikke finnes andre steder. Den er såpass kjønnsegregert at utenom giftermål har den jevne araber null muligheter til å se, prate med eller ha noe som helst å gjøre med kvinnfolk utenom de i direkte familie. Kombiner dette med særdeles høye priser for medgift (som i store deler av Afrika, man kjøper kvinnfolk), arbeidsledighet og særdeles få muligheter til å tjene penger så har du en veldig interessant situasjon. Mange arabere har i det hele tatt særdeles få muligheter til å noensinne ha noe som helst med damer å gjøre. Det er ikke godt for menn.
Vis hele sitatet...
Eller kvinner

Men helt ærlig, dette er nok den viktigste årsaken bak muslimsk terrorisme. Disse stakkars, frusterte jomfruene sitter hjemme hele tia og sutrer over at de ikke har skikkelig arbeid, ikke har råd til god mat, og har aldri en gang hørt om hvordan en kvinne ser ut naken. På toppen av det hele blir de kanskje bombet og invadert i tillegg. Det er faen ikke rart de hater oss, haha.
Sitat av Pure_chris Vis innlegg
tja, alt jeg kan si er at jeg og en betydelig andel av folk jeg har snakket med andre kulturer om er faktisk beviste om det. Jeg tror dessuten at du har litt for mye tro på trådstarter sin sammenlikning om nordmenn-asia-kultur, da din post er mer balansert.
Vis hele sitatet...
Du leser merkelig mye inn i en liten del av en setning. Asia-kommentaren er kun ment som en referanse til noe vi alle gjør; Vi snakker om afrikanere, arabere, sør-amerikanere, asiater etc... fordi selv om det er forskjeller på kulturene innad i regionene vi snakker om, så er forskjellene mellom vår kultur og kulturen i regionen mye mer markant.

Fra våres perspektiv er det kjempeforskjell mellom oss og svensker, imens jeg utfordrer hvem som helst her til å liste opp de største forskjellene på syrisk og jordansk kultur. Jeg klarer ikke, og jeg har vært i begge land... og tar man et arabisk perspektiv ser man samme saken; bare at fra deres synspunkt er det ingen forskjell på svensker og nordmenn, imens de garantert klarer å komme med lange utledninger på forskjellene mellom Syrisk og jordansk kultur.

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Eller kvinner

Men helt ærlig, dette er nok den viktigste årsaken bak muslimsk terrorisme. Disse stakkars, frusterte jomfruene sitter hjemme hele tia og sutrer over at de ikke har skikkelig arbeid, ikke har råd til god mat, og har aldri en gang hørt om hvordan en kvinne ser ut naken. På toppen av det hele blir de kanskje bombet og invadert i tillegg. Det er faen ikke rart de hater oss, haha.
Vis hele sitatet...
Jeg tror også det er blant de viktigste grunnene til at det rare som skjer i midt-østen.. unge, rastløse menn som ikke får pult..

.. men det er forbaska latterlig vanskelig å komme med det argumentet på en måte som ikke framstår som vulgær og ignorant

Tillegg: Et poeng jeg har glemt å nevne er at veldig mange arabiske land har hatt en enorm befolkningsvekst siste 20 årene.. noe som har satt et rimelig ekstra-ordinært press på sosiale og økonomiske system som har vært mer eller mindre velfungerende og stabile for små, spredte samfunn.. men som også har vist seg å være meget vanskelig å forandre nå som bosettingsmønsterene har forandret seg ganske dramatisk.
Sist endret av DumDiDum; 24. april 2013 kl. 21:34.
Du leser merkelig mye inn i en liten del av en setning. Asia-kommentaren er kun ment som en referanse til noe vi alle gjør; Vi snakker om afrikanere, arabere, sør-amerikanere, asiater etc... fordi selv om det er forskjeller på kulturene innad i regionene vi snakker om, så er forskjellene mellom vår kultur og kulturen i regionen mye mer markant.

Fra våres perspektiv er det kjempeforskjell mellom oss og svensker, imens jeg utfordrer hvem som helst her til å liste opp de største forskjellene på syrisk og jordansk kultur. Jeg klarer ikke, og jeg har vært i begge land... og tar man et arabisk perspektiv ser man samme saken; bare at fra deres synspunkt er det ingen forskjell på svensker og nordmenn, imens de garantert klarer å komme med lange utledninger på forskjellene mellom Syrisk og jordansk kultur.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette jeg ikke fatter at du kan tro å mene. Mener du virkelig at det er en så stor(eller kjempestor som du sier) forskjell på svensker og nordmenn? greit nok at det ikke er like lett for oss å skille mellom to naboland som vi ikke grenser til, og at det ikke er så lett for dem å sammenlikne norge-sverige. men norge-sverige er et utrolig dårlig eksempel. ja, du kan finne forskjeller, men ta en gjennomsnittlig nordmann og det samme med en gjennomsnittlig svenske og spørr dem om synspunkter på ulike ting, så i stor skala. Skal vedde på at det ikke er store forskjeller med unntak av særegne nasjonale trekk.
Sist endret av Pure_chris; 24. april 2013 kl. 22:17.
Stor forskjell på Muslimer og Islamister imo. Islamister er vel mer sett på som fiendtlige til vestlig kultur mens Muslimer er mer likegyldige og holder seg til sitt. Det er jo det samme men to forskjellige navn på to forskjellige grupper med forskjellige meninger.
Sitat av Pure_chris Vis innlegg
Skal vedde på at det ikke er store forskjeller med unntak av særegne nasjonale trekk.
Vis hele sitatet...
Nei, din tufs ... ser du bort ifra de særegne nasjonale trekkene er det helt riktig at det er ingen forskjell på svensker og nordmenn... men ser man bort ifra de særegne nasjonale trekkene er det heller ingen forskjeller på nordmenn og botswanere, briter og mongoler.eller kinesere og bolivianere.

Poenget står fortsatt, imens det for oss er enkelt å peke på forskjellene mellom oss, tyskere, grekere og amerikanere.. så framstår vi som like for folk utenfor vesten.... akkurat på samme måte som det er fryktelig vanskelig for oss å påpeke de kulturelle forskjellene på landene i svarte Afrika.
Sitat av Maniox Vis innlegg
Stor forskjell på Muslimer og Islamister imo. Islamister er vel mer sett på som fiendtlige til vestlig kultur mens Muslimer er mer likegyldige og holder seg til sitt. Det er jo det samme men to forskjellige navn på to forskjellige grupper med forskjellige meninger.
Vis hele sitatet...
To forskjellige grupper? Jeg mistenker at de fleste Islamister er veldig, veldig særdeles uenige i at de ikke er muslimer. Jeg tror ikke det er mulig å komme med en påstand de vil være mer uenig med faktisk.
Sist endret av DumDiDum; 24. april 2013 kl. 23:01.
ta det med måte nå DumdiDum, du presterer å si at det er kjempestor forskjell på nordmenn og svensker. En sånn uttalse kan bare komme fra en som aldri har vært uttafor stua og opplevd verden.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Maniox Vis innlegg
Stor forskjell på Muslimer og Islamister imo. Islamister er vel mer sett på som fiendtlige til vestlig kultur mens Muslimer er mer likegyldige og holder seg til sitt. Det er jo det samme men to forskjellige navn på to forskjellige grupper med forskjellige meninger.
Vis hele sitatet...
[COLOR="Sienna"]Muslimer[/COLOR] følger[COLOR="Sienna"] religionen islam[/COLOR] imens islamister følger en [COLOR="SeaGreen"]religiøs-fascistisk ideologi[/COLOR] som går ut på å [COLOR="Black"]1)[/COLOR]sterkt diskriminere mange grupper, 2)samtidig som de iscenesetter en svært streng versjon av sharia-lovene, 3)pluss innfører mange ulike typer symbolikk i forhold til _deres_ tolkning av islam (pussig og paradoksalt nok har religionen islam _ikke noen_ symboler-- disse med ekstra lange skjegg som f.eks idioten Bhatti holder til og med mer symbolikk på&rundt seg enn en troende katolikk (katolisisme er kjent for mye symboler)).

Det er klart mange synes grensa imellom a)islam og b)islamisme er ganske vag, mens andre igjen sier det er enorme ideologiske forskjeller imellom a)islam og b)islamisme.

Debatten pågår ihvertfall, både i Norge, i Vesten generelt, for ikke å snakke om Midtøsten, men også i Asia.
Og tilslutt, ved siden av kristendommen er også islam den av to virkelig store verdensreligionene. Derfor finner du muslimer på så mange rare plasser i verden.

Håper dette forklarte litt .
Sist endret av aeon_illuminate; 24. april 2013 kl. 23:08.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hei!

1. Muslimer har faktisk gode, genuine grunner til å ikke like oss.
.
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke deg, men går ikke over land&strand for å vise det.
Sist endret av olaPola; 25. april 2013 kl. 00:29.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
To forskjellige grupper? Jeg mistenker at de fleste Islamister er veldig, veldig særdeles uenige i at de ikke er muslimer. Jeg tror ikke det er mulig å komme med en påstand de vil være mer uenig med faktisk.
Vis hele sitatet...
Her gjør du en tydelig logisk feil, selv om islamister sier de er muslimer betyr ikke det at muslimer er islamister, tenk deg det slik: En trønder er også en normann, men en normann er ikke nødvendig vis en trønder. På denne måten kan islamister og muslimer fint være to forskjellige grupper.
Nå oker jeg ikke gå igjennom posten din å svare på alt som står der, det får bli en annen gang, men jeg vil at du skal tenke på en ting. Vi sier at det er islamistisk terrorisme i det øyeblikket det er en muslim som står bak, mens vi sier ikke at 22. juli var kristent terrorisme, det er høyreekstrem terrorisme. Dette er noe jeg ser på som et kjempestort problem når det gjelder fordommer ovenfor andre kulturer.
Sitat av ynkey
Vi sier at det er islamistisk terrorisme i det øyeblikket det er en muslim som står bak, mens vi sier ikke at 22. juli var kristent terrorisme, det er høyreekstrem terrorisme.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over det. Jeg har alltid vært veldig delt på i hvilken grad man skal fokusere på Islam i forhold til Islamsk terrorisme. Jeg håper du legger merke at jeg faktisk ikke trekker fram selve religionen Islam en eneste grunn i noen av argumentene mine i første innlegget. Det er ikke tilfeldig. Jeg har alltid fått en skikkelig, skikkelig uggen følelse når folk kaller Islam i seg selv voldelig. Hvordan religion framstår har alltid forandret seg over tid, og om noe reflekterer det heller meningene til befolkninga generelt... bare se på hvordan kristendommen har forandret seg.

Et annet eksempel er hvordan det aldri fokuseres på at LRA og Joseph Kony i Uganda (regner med du husker Kony2012-facebook-kampanjen?), med deres barnesoldater, organiserte voldtekter og egentlig hva enn fanden man klarer å finne på av jævelskap, faktisk er/var kristen-fundamendalister (de operer fortsatt i Kongo).. selv om navnet Lord's Resistance Army burde vært et rimelig godt clue.

Det er dog fortsatt forskjeller. Selv om mange høyre-ekstreme er personlig kristne, er det overhodet ikke et krav for å være høyre-ekstrem. Det er helt uproblematisk å være ateistisk høyre-ekstrem... det samme gjelder for LRA; troen er i seg selv er ikke viktig...

... en ateistisk Islamist skulle jeg dog gjerne likt å sett..det er kort og godt utenkelig.. og det er grunnen til at jeg fortsatt kaller det Islamsk terrorisme; selv om jeg ikke knytter årsakssammenhengene opp mot Islam som religion overhodet.

Sitat av ynkey
Her gjør du en tydelig logisk feil, selv om islamister sier de er muslimer betyr ikke det at muslimer er islamister,
Vis hele sitatet...
Islamister er undergruppe av muslimer. Det jeg skrev var riktig.

Sitat av olaPola Vis innlegg
Jeg liker ikke deg, men går ikke over land&strand for å vise det.
Vis hele sitatet...
... nei, det gjør du ikke. Det gjør ikke majoriten av muslimer heller.

Vi har derimot sendt militærstyrker til Irak, Afghanistan og Libya i det siste. Vi har støttet Sør-Sudan mot Sudan, vi støtter opprørene i Syria økonomisk og vi har likvidert sivile i Pakistan og Yemen med drone-angrep (drone-angrepene i Yemen er særdeles jævlige, de har sluttet å angripe spesifikke personer men går istedenfor det de kaller "signatur"-angrep.. altså folk som virker militante... i et land uten fungerende politivesen eller militære, hvor vanlige bønder kjører pickup-trucks med våpen til jordet sitt for å pløye.. fordi man må beskytte seg). Statistikken over collateral damage på drone-angrepene er ytterst jævli.. det bryllupet vi sprengte i Pakistan er kanskje det jævligste enkelt-eksempelet, men det er ikke uten grunn at folk er fly forbanna på oss.

Tar man med attentatene Israel har kjørt på Iranske forskere de siste åra begynner lista over muslimske land vi (altså vesten) ikke har angrepet eller involvert oss mot å bli kort.. og primært består lista av regimer som er særdeles samarbeidsvillige og lojale (og i Saudi-Arabias tilfelle, rimelig jævlig)...

... så hvem er det som går over land og strand for å vise at dem ikke liker hvem?
Sist endret av DumDiDum; 25. april 2013 kl. 01:19.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Bare for å gjøre det klart for alle;
selvsagt mener jeg islamister er muslimer, -(i og med at det ble diskutert litt lenger oppe, over innlegget mitt, og Dumdidum nevnte såvidt islamisme vs muslimer)-, men dagens militante, radikale, Al-Qaida-ideologi om man kan kalle det, avviker sterkt og sikkert delvis veldig sterkt ifra essensen i islam.

Radikale og militante muslimer viser ofte til "tidligere tider", og tidligere riker/kalifater. Gjett hva; gjennomsnittlig var islam i f.eks si middelalderen og rundtomkring renessansen jevnt over mer "liberal" overfor egne trosfeller og mer tolerant overfor andre trosretninger (deriblant jøder!) enn den er nå. Idag f.eks er jøder, hinduer og kristne(og forsåvidt Israel) et felles hatobjekt.

Såklart islamister er muslimer, men det de har klart å gjøre er det som flere fascistiske kristne grupper gjorde tidlig på 1900-tallet; å radikalisere religionen, få den mye, mye strengere, få den til å bli diskriminerende, intolerant og tverr, samt utøve sterkt hat mot selv minste motstand. På den måten er altså islamisme er voldelig og ekstrem utgave av islam, og *en ideologi*, ikke *en religion*. Men som sagt, ja, den springer ut ifra islam.

Sitat av fardin123 Vis innlegg
Alle muslimer er terrorister uansett.
Vis hele sitatet...
Hold kjeft, eller get the fuck of tråden her, ...anbefaler jeg deg. Du har fått 29Kp på étt innlegg som er slettet.

Sanke enda litt mer Kp med "muslimer er terrorister, uansett.." kanskje?

Beklager dere andre, jeg bare måtte. Var ingen andre som jeg så som ga det her innlegget noe tilsvar.
Sist endret av aeon_illuminate; 25. april 2013 kl. 01:32.


Er lenge siden jeg har lekt med GMT, og får ikke sove .. så satt sammen dette oversiktskartet for å vise nøyaktig hvor involvert vi er i den muslimske verden:

Rødt: Land hvor vi har støttet eller støtter opprørsbevegelser mot det sittende styret:
Syria, Sudan (nederste delen er nå Sør-Sudan)

Svart: Land vi har vært direkte involvert i krig i:
Afghanistan (angrepet og okkupert), Irak (angrepet og okkupert), Libya (bombet istykker), Mali (støtter regjeringshæren mot opprørere)

Grønt: Land vi bedriver terrorist-aktivitet mot:
Iran (flere likvidasjoner av forskere), Yemen (drone-angrep), Pakistan (drone-angrep)

Lyseblått: Nåværende eller tidligere diktatorer med vesentlig vestlig støtte
Egypt (Mubarak var nær alliert av USA), Saudi-Arabi (nær alliert av USA, med flere amerikanske militærbaser på Saudi territorie), Morocco (vestlig alliert), Algerie (vestlig alliert)

Ikke tatt med: Tjetsjenia og Dagestan, hvor Russerene har ligget i direkte krig med store deler av befolkningen.

... nå er det flere av disse man kan diskutere fram og tilbake i hvilken grad de er moralske. Særlig interversjonen vår i Mali liker jeg, men de er uansett en del av mønsteret hvor vi blander oss inn i hva som skjer i deres land... det er ikke mange land jeg ikke fargela på dette kartet.

(unnskyld for eventuelle feil forøvrig, dette er hastverksarbeid)
Sist endret av DumDiDum; 25. april 2013 kl. 01:56.
i din første post sier du at det er
rimelig merkelig
Vis hele sitatet...
at nordmenn bruket et ytrykk om flere land og kulturer.

Mens nå gjør du akuratt det samme nå som du beskriver "vi" som i Vesten har vært involvert i droneangrep ol?

VI har IKKE droner! Norge kjøpte jagerfly istedet for droner!
http://www.dagbladet.no/2012/02/03/n...tikk/20065009/
http://www.klassekampen.no/61169/article/item/null
Sitat av Pure_chris Vis innlegg
i din første post sier du at det er at nordmenn bruket et ytrykk om flere land og kulturer.

Mens nå gjør du akuratt det samme nå som du beskriver "vi" som i Vesten har vært involvert i droneangrep ol?

VI har IKKE droner! Norge kjøpte jagerfly istedet for droner!
http://www.dagbladet.no/2012/02/03/n...tikk/20065009/
http://www.klassekampen.no/61169/article/item/null
Vis hele sitatet...
Jeg sendte deg PM etter det forrige innlegget ditt.. sånn at vi skulle slippe å forsøple noe som kan bli en ålreit tråd med idioti. Kunne du ikke svart på den isteden for å svare mer her?

Jeg skrev jo helt tydelig at skal man skjønne deres resonnement, må man ta utgangspunkt i at de ser på "vesten" som en enhet. Når jeg da referer til hva "vi" gjør betyr det vesten, ikke i Norge. Norge har åpenbart ikke angrepet Yemen eller Pakistan, verken med droner, jagerfly, papirfly eller youghourt-beger.

I det hele tatt. Slutt å vær en forbanna idiot og skaff deg kunnskap om noe som skjer utenfor grensene våre hvis du vil være med å bidra i tråder noensinne... lær deg også gjerne å lese tekst og forstå hva andre mener. Det er heller ikke en dum ide å tenke seg om flere ganger før du poster noe, særlig hvis du skal påpeke banaliteter til postere som tydeligvis har litt kunnskap om hva som skjer rundt omkring.

Derfor.. du er en forbanna tilbakestående idiot og jeg har ingen respekt for meningene dine og jeg håper du er ferdig med ungdomskolen snart (sånn, håper det var nok personangrep til at noen mods kan rydde opp etterpå (og unnskyld til dere)).
Sist endret av DumDiDum; 25. april 2013 kl. 02:27.
Jeg er ikke enig i at "de" ser på vesten som en enhet. Med "de" mener jeg de forskjellige organisasjonene og grupperingene som al-qaida og andre såkalte terroristceller.

"De" har full kontroll over hvilke land som gjør hva. USA er det landet som har blitt mest utsatt for terrorisme pga. at det er det landet som er mest aktiv i "kampen mot terror". Da muhammed-tegningen ble trykket i Danmark og i Vårt Land her i Norge, klarte lederne for terrorgrupperingene som uttalte seg og kom med trusler via Al Jazeera og andre medier fint å skille Norge og Danmark fra resten av vesten.

Når du skriver at "vi" bedriver terroristaktivitet mot forskjellige land i innlegget ditt med det fine kartet er du virkelig på bærtur. Det er stor forskjell på å angripe millitære mål der sivile liv går tapt i motsetning til angrep der det å drepe flest mulig sivile faktisk er målet. Her hjemme under 2. verdenskrig var det mange sivile liv som gikk tapt når gutta på skauen utførte sine sabotasjeoperasjoner mot tyskerne. Var de terrorister? Tyskerne mente sikkert det. De norske sivile hadde sikkert en annen oppfatning.

Jeg mener det er du som er veldig generaliserende, og som kanskje burde lese seg mer opp på hva som foregår utenfor grensene våre.
Hvis du ikke forventet å få noe motstand (spesielt til detaljer) i tråden din så burde du vel ikke kommer med "to kontroversielle påstander" i begynnelsen av tråden din.

Jeg har forstår ganske godt poenget ditt, liker bare ikke at du fortsetter å dra dem/oss/vesten/østen over en kam. hvis du vil diskutere radikalister så bruk det ordet! eller et annent passende ord. Samme med vesten. så vær nøyaktig. Bare det at du er så overbevist at noen som ikke kommer fra et vestlig land er så dum at dem ikke klarer å fatte forskjellen sier litt om en som "har vært i over 80 land".

Hvorfor kommer det så mange asylsøker og invandrere til norge i forhold til andre land hvis dem ikke klarer å vite forskjellen...?

Såklart ser radikalister på Vesten som en entitet når det kommer til hatmeldinger, det er enkelt og viser en viljekraft om å stå imot noe større en seg selv.


at selv om vi tenker på oss som Norge, så tenker de på oss som vesten... og vi gjør det samme
Vis hele sitatet...
Er det ikke ganske farlig å tenke på denne måten? skal vi virkelig ikke klare å se forskjellen innad så store regioner her i verden?
---

Og til sist så vil jeg si at du klarer fint å ødelegge tråden sin selv med å kommer med personangrep i et diskusjonsforum. Hvis noen misforstår noe i DITT inlegg så er det mer DITT problem at du ikke har tydeliggjort deg nok. Men det hjelper lite når det meste du kommer med bare er tull og minner mer om en fanatiker som er overbevist over noe og ikke klarer å legge fra seg tanken.
Sist endret av Pure_chris; 25. april 2013 kl. 03:05.
Sitat av Ignotum Vis innlegg
Når du skriver at "vi" bedriver terroristaktivitet mot forskjellige land i innlegget ditt med det fine kartet er du virkelig på bærtur. Det er stor forskjell på å angripe millitære mål der sivile liv går tapt i motsetning til angrep der det å drepe flest mulig sivile faktisk er målet.
Vis hele sitatet...
Israel (vel, sannsynligvis Israel.. det er ikke bevist eller bekreftet.. noen gjorde det iallefall) festet bilbomber på bilene til sivile forskere som jobbet på Bushr-reaktoren. Sentrifugene som vi har vært så bekymret for befinner seg ikke engang i nærheten av Bushr (de er i nærheten av Qom om jeg husker riktig), så det er ikke sjans for at disse forskere kan betraktes som militære mål. Det var bevisst taktikk for å skremme dem. Det er omtrent definisjonen på terrorisme.

Når vi treffer signatur-mål i Yemen er det også sivile vi tar. Det er riktignok sivile i et samfunn gjennomsyret av våpen, men de er ikke stridene, de har ikke angrepet noen og de har ikke uniform. Jeg har vanskelig for å se hva annet en statsterrorisme man kan kalle det når et land systematisk angriper sivile i et land.

Når vi traff bevisst valgte å treffe et bryllup i Pakistan, så er ikke det heller et militært mål. Vi angreper sivile, men unnskylder oss alltid med at de egentlig er slemme, og at vi ville jo ikke drepe sivile.. men fortsatt gjør vi det.

.. jeg må¨også ærlig innrømme med at jeg sliter med å se forskjellen på lidelsene vi har påført den Irakiske sivilbefolkningen og lidelsene påført ofrene for 9/11, Madrid-bombinga og nå Boston-bombinga.

.. så man ender opp med at når man ser på faktiske konsekvenser mot uskyldig sivilbefolkning så kommer vi mye verre ut enn muslimene.. så ja, du har rett i at vi har mye, mye hyggeligere retorikk.. og at mange kjøper denne retorikken; men jeg synes det er mye mer interessant å se på faktiske handlinger og hva som faktisk skjer.

Sitat av en eller annen idiot
Hvis du ikke forventet å få noe motstand (spesielt til detaljer) i tråden din så burde du vel ikke kommer med "to kontroversielle påstander" i begynnelsen av tråden din.
Vis hele sitatet...
Du er den eneste som åpenbart mangler evner til å forstå hva som blir skrevet i denne tråden. Resten av innleggene er minst ok.
Samme med vesten. så vær nøyaktig. Bare det at du er så overbevist at noen som ikke kommer fra et vestlig land er så dum at dem ikke klarer å fatte forskjellen sier litt om en som "har vært i over 80 land".
Vis hele sitatet...
Kan du skrive setninger som henger sammen iallefall? Som jeg skrev i PM (som denne diskusjon virkerig for guds skyld hører hjemme i ditt forbanna kjøtthue, for dette er komplett uinteressant for andre) så er det absolutt helt normalt i alle sammenhenger, bøker, media, forskning og hvor som helst annet å snakke om regioner.

Poenget mitt, som du fortsatt tydeligvis har veldig, veldig vanskelig for å skjønne.. såpass at jeg lurer på om du er lettere tilbakestående.. er at hva man anser som regioner er veldig avhengig av hvor man er i verden. Jo lenger unna man kommer seg selv, jo større blir landområdene man anser som en "region"... fra midt-østens perspektiv blir dermed vesten en entitet.
Hvorfor kommer det så mange asylsøker og invandrere til norge i forhold til andre land hvis dem ikke klarer å vite forskjellen...?
Vis hele sitatet...
Uhm, det kommer rimelig jevnt med asylsøkere til alle land i Europa. Norge får en ganske liten andel av dem (oversikt her).
Såklart ser radikalister på Vesten som en entitet når det kommer til hatmeldinger, det er enkelt og viser en viljekraft om å stå imot noe større en seg selv.
Vis hele sitatet...
... ok.. så etter all mjauinga di er du faktisk enig i at i denne sammenhengen er det naturlig å anse vesten som en entitet? Kult. Kjøtthue.

Sitat:
at selv om vi tenker på oss som Norge, så tenker de på oss som vesten... og vi gjør det samme
Er det ikke ganske farlig å tenke på denne måten? skal vi virkelig ikke klare å se forskjellen innad så store regioner her i verden?
Vis hele sitatet...
.. selvfølgelig burde man klare det. Duh.

.. men praksis er uansett at man ikke klarer det. Ta en titt på hva velutdannede nordmenn klarer å lire av seg av ignoranse på db.no om du lurer... og så kan du tenke deg hva folk sier i land hvor folk sjelden har mer enn grunnskolen, har medier de ikke kan stole på, så mye diskusjon foregår privat og ved hjelp ryktespredning.. det er db.no ganger 1000.

.. så uansett hvor mye du synes at alle burde være mer intelligente, så er det komplett irrelevant all den tid vi ikke er det. Kjøtthue
True phreak.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Israel (vel, sannsynligvis Israel.. det er ikke bevist eller bekreftet.. noen gjorde det iallefall) festet bilbomber på bilene til sivile forskere som jobbet på Bushr-reaktoren. Sentrifugene som vi har vært så bekymret for befinner seg ikke engang i nærheten av Bushr (de er i nærheten av Qom om jeg husker riktig), så det er ikke sjans for at disse forskere kan betraktes som militære mål. Det var bevisst taktikk for å skremme dem. Det er omtrent definisjonen på terrorisme.
Vis hele sitatet...
Regnes plutselig Israel som et vestlig land? Tror du virkelig de rammede landene drar fellestrekk mellom "oss" og "dem"? Annen religion, annen kultur, helt annen del av verden.


Når vi traff bevisst valgte å treffe et bryllup i Pakistan, så er ikke det heller et militært mål. Vi angreper sivile, men unnskylder oss alltid med at de egentlig er slemme, og at vi ville jo ikke drepe sivile.. men fortsatt gjør vi det.
Vis hele sitatet...
Nå har det faktisk kommet frem i nyere tid at den tidligere regjeringen i Pakistan sanksjonerte disse handlingene; De samarbeidet tett med amerikanerne om å ta ut terrormål, men i situasjoner hvor deres egne sikkerhetsstyrker ikke hadde mulighet til å aksjonere hurtig nok, ga de grønt lys til å iverksette droneangrep.

Dessuten er det vesensforskjell mellom sivile tap i krigssituasjoner, og umotiverte angrep på sivile. Nå har ikke alltid amerikanerne hatt sitt på det rene (ref: Vietnamkrigen spesielt), men de går uansett ikke direkte til krig mot ubevæpnede personer. Det gjør terrorister.

.. jeg må¨også ærlig innrømme med at jeg sliter med å se forskjellen på lidelsene vi har påført den Irakiske sivilbefolkningen og lidelsene påført ofrene for 9/11, Madrid-bombinga og nå Boston-bombinga.
Vis hele sitatet...
Graden av lidelse er lik for hvert menneskeliv som går tapt; Venner og familie sørger uansett, men omfanget er vidt forskjellig. Irak har lidd langt mer. Men man må også ta signaleffekten med i betraktningen; En velutført terroraksjon er et direkte angrep på en nasjons trygghetsfølelse, og det er en kurve som er eksponensielt avtagende; Et bombeangrep i Kabul har ikke like stor effekt som et bombeangrep på Karl Johan 17. Mai.

Men man må også kunne påpeke at menneskesynet, og den antatte verdien av menneskeliv er langt høyere her i vestlige land enn i de fleste asiatiske land. Jeg har selv vært en del ute og reist, og i mange regioner er ikke verdien av et menneskeliv høyere enn vannet vi bærer i kroppen.

Utover det synes jeg resten av posten din var særdeles lite intelligent.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Okei, jeg må bare si at jeg er egentlig er enig med TS, i at de sannsynligvis tenker på oss som "Vesten", jeg og mange (hell, de fleste) andre jeg kjenner tenker på "de landene der nede" som "en" entitet, kan være at jeg og de jeg kjenner bare er eksepsjonelt dumme (sannsynlig). Jeg vet at Yemen og Pakistan er to forskjellige land, for alt jeg vet (og bryr meg om, desverre) så har de dønn identisk kultur.

Ja, jeg har dårlige geografikunnskaper, men jeg egentlig det reflekterer en stor del av befolkningen, ellers tror jeg ikke en veldig stor del av befolkningen i det hele tatt er interessert i og sette seg inn i det, så da kan vi jo bare anta at det stemmer for "de andre" også.


TS: Jeg synes du har gode poenger, og at det er en interessant diskusjon, men selv om noen sier deg i mot med noe du mener er off-topic så mister du mye troverdighet ved å sitte her og kalle folk tilbakestående og diverse andre fornærmelser, det gjør det vanskeligere å ta deg seriøst. Hvis det irriterer deg så mye, så ikke svar på det.
Jeg mistet interessen for denne tråden etter å ha sett hvor umodent trådstarter oppfører seg. Helt alvorlig.
Sitat av Orph Vis innlegg
Regnes plutselig Israel som et vestlig land? Tror du virkelig de rammede landene drar fellestrekk mellom "oss" og "dem"? Annen religion, annen kultur, helt annen del av verden.
Vis hele sitatet...
Israel regnes som regel som et vestlig land.. så til en viss grad, ja. Jeg ser helt greit poenget at det ikke burde gjøre det dog...

Du må også huske på at perspektivet jeg forsøker å ta er hvorfor så mange av muslimene jeg møter rundt omkring i verden har et lite flatterende syn på oss.. og skal man skjønne noe av hva andre folk mener, må man legge deres perspektiv til grunn.

Nå har det faktisk kommet frem i nyere tid at den tidligere regjeringen i Pakistan sanksjonerte disse handlingene; De samarbeidet tett med amerikanerne om å ta ut terrormål, men i situasjoner hvor deres egne sikkerhetsstyrker ikke hadde mulighet til å aksjonere hurtig nok, ga de grønt lys til å iverksette droneangrep.
Vis hele sitatet...
Målene de tok ut hadde ingenting med terror, selv om flere av dem garantert var berettigede.. men ja; den Pakistanske regjeringen har samarbed med USA.. men nå er nå også veldig mange pakistanske sivile fly forbanna på både egen regjering og USA.

Igjen, jeg vet er det er litt cop-out.. men perspektivet jeg forsøker/forsøkte å belyse er hvorfor mange ikke liker handlingene våre.. og ikke om handlingene våre nødvendigvis er umoralske eller moralske. Mali, Libya, Afghanistan og tildels Pakistan er alle eksempel på konflikter hvor det både er mot og for-argumenter for at vi har oppført oss moralsk...og jeg har den ytterste respekt for at vi kommer med forskjellige svar...

... men skal man se på hvorfor mange er sinna på oss, så er det ikke interessant om dronekrigføringa i Pakistan er moralsk eller ikke, støttet av regjeringen eller ikke.. når folk flest faktisk blir forbanna på oss.

Dessuten er det vesensforskjell mellom sivile tap i krigssituasjoner, og umotiverte angrep på sivile. Nå har ikke alltid amerikanerne hatt sitt på det rene (ref: Vietnamkrigen spesielt), men de går uansett ikke direkte til krig mot ubevæpnede personer. Det gjør terrorister.
Vis hele sitatet...
Jeg registrerer at du mener at hvis vi umotivert angriper noen og kaller det krig så gjør det lidelsene vi forårsaker uskyldige sivile fundemendalt forskjellige fra når enkeltpersoner angriper.

Jeg sidestiller overhodet ikke side-effektene av intervensjonen i Mali eller Libya med terrorisme, men jeg gjør det med invasjonen i Irak. Jeg skjønner kort og godt ikke hvorfor det er noen forskjell. Begge er 100% unødvendig lidelse påført uskyldige.


Graden av lidelse er lik for hvert menneskeliv som går tapt; Venner og familie sørger uansett, men omfanget er vidt forskjellig. Irak har lidd langt mer. Men man må også ta signaleffekten med i betraktningen; En velutført terroraksjon er et direkte angrep på en nasjons trygghetsfølelse, og det er en kurve som er eksponensielt avtagende; Et bombeangrep i Kabul har ikke like stor effekt som et bombeangrep på Karl Johan 17. Mai.
Vis hele sitatet...
Sant.
Men man må også kunne påpeke at menneskesynet, og den antatte verdien av menneskeliv er langt høyere her i vestlige land enn i de fleste asiatiske land. Jeg har selv vært en del ute og reist, og i mange regioner er ikke verdien av et menneskeliv høyere enn vannet vi bærer i kroppen.
Vis hele sitatet...
.. også et veldig godt poeng.

.. selv om jeg synes det virker som vi tillegger arabiske liv ganske lite vekt i praksis.
Utover det synes jeg resten av posten din var særdeles lite intelligent.
Vis hele sitatet...
Det skal du få lov til, for jeg synes du hadde gode innvendinger.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg mistet interessen for denne tråden etter å ha sett hvor umodent trådstarter oppfører seg. Helt alvorlig.
Vis hele sitatet...
Jeg forsøkte å ta den diskusjonen med han over på PM. Det var også midt på natta, jeg fikk ikke sove og var frustrert. Jeg håper fortsatt en mod kan rydde opp.

Jeg står uansett litt for det. Poenget er at i tråder hvor korte, dårlige innlegg får lov til å dominere blir veldig ofte dårlige... fordi barrieren for å poste blir lavere.. og jeg holder med til at Pure_Chris kom med særdeles dårlige innvendinger, selv om jeg åpenbart bare burde oversett. Har dessverre aldri vært god til sånt, og virker ikke som jeg istand til å lære det heller.
burde vært möderatör
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg tror også det er blant de viktigste grunnene til at det rare som skjer i midt-østen.. unge, rastløse menn som ikke får pult..

.. men det er forbaska latterlig vanskelig å komme med det argumentet på en måte som ikke framstår som vulgær og ignorant
Vis hele sitatet...
Prøvde du å si jeg ordla meg på en mindre elegant måte enn du gjorde? For all del, whatever makes you happy. Men når vi først er inne på dette temaet; muslimer og sex... har de lov til å onanere? Og hvis ikke, gjør de det uansett?
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Prøvde du å si jeg ordla meg på en mindre elegant måte enn du gjorde? For all del, whatever makes you happy. Men når vi først er inne på dette temaet; muslimer og sex... har de lov til å onanere? Og hvis ikke, gjør de det uansett?
Vis hele sitatet...
Åh nei, overhodet ikke. Jeg mente at jeg syntes det er vanskelig å skrive om det... gikk igjennom mange forsøk før jeg fant ok formuleringer der. Jeg er bare takknemlig for at jeg fikk oppbacking på det punktet.

Et tilfeldig google-søk sier "nei", men det gjør delvis et tilfeldig google søk på om kristne kan også (her).

I praksis tror jeg det er fullstendig 100% tabu å prate om det, og at de gjør det i like stor grad som alle andre. Det er også velkjent blant vestlige homofile at det er rimelig enkelt å få seg ligg i den muslimske verden (er ofte spesielle frisører hvor man møtes som sjekkested... i et fullstendig mannsdominert samfunn hvor det er normalt at mannfolk holder hender og har kroppskontakt er faktisk mannesjekking veldig, veldig mye enklere enn alternativet), men det finner du aldri i verden noen som helst muslim som er villig til å innrømme... så hva som er praksis og i hvor stor grad ting skjer er særdeles vanskelig å vite.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
Regnes plutselig Israel som et vestlig land? Tror du virkelig de rammede landene drar fellestrekk mellom "oss" og "dem"? Annen religion, annen kultur, helt annen del av verden.
Vis hele sitatet...
Geopolitisk sett tilhører Israel Vesten ja, Orph . Men Israel er også i høyeste grad et multikulturellt og multireligiøst land, selv om det definerer seg selv som jødisk. Sagt men andre ord - Israel tilhører Vesten ja, men mest utenrikspolitisk, ikke fullt så mye rent kulturelt. Landet er (om jeg tør si det) en fin blanding av hebraisk-, arabisk- og middelhavs-kultur.

Og husk dette; disse tre kulturene som jeg nevnte oppe, ligner mye på hverandre, når det gjelder strukturer, skikker, andre tradisjoner, og religion.
Forskjellen mellom A)katolsk&ortodoks kristendom, B)moderat jødedom og C)moderat islam er i bunn og grunn liten. Og selvfølgelig er de arabiske landene _jevnt over_ mer konservative enn rundtomliggende ikke-arabiske land, mye fordi mange av araberstatene ikke er så godt utviklet, hverken økonomisk, teknologisk eller samfunnsmessig.

Det er viktig å ikke la seg blende av at mange israelere, spesielt de i militærvesenet, myndighetene deres, og de i næringslivet snakker usedvanlig godt engelsk. Derfor får ofte nordvest-europeere som oss ofte inntrykket av et engelskspråklig og ganske så vestlig Israel. Går du på gata derimot ser du andre ting. Jeg mener landet bærer preg av en blanding av sør-Spania, Hellas og Egypt. --(...Ehhh, ja forsåvidt de to førstenevnte er vestlige, men ikke i samme grad som Tyskland, UK og Norge til eksempel)-- Tror ikke alle som har vært i Israel er enige i det, men det er nå hvertfall min mening.

_Vestlig kultur_ er ikke én statisk blokk, den er forholdsvis mye forskjellig fra sted til sted. Akkurat som islamsk kultur ikke er én statisk islamsk kultur. Stor forskjell fra øst-asia-land til arabiske, og så igjen til land i sentral-afrika og tyrkiske land.. Det er klart alle disse landene har enkelte felles kjerneverdier, bådi i Vesten og i muslimske, men det er stor forskjell innad.

Og sånn btw, Indonesia, Singapore, et par av Gulfstatene, kanskje Tunisia, kanskje Algerie, og spes Tyrkia, *bør* faktisk kunne regnes som, hvertfall delvis, vestlige. De i allefall i nær allianse med USA.


**Offtopic (noe helt annet): det ble spurt av en her om muslimer har lov til å onanere/runke!?
Ja, selvfølglig onanerer de som andre mennesker på kloden, herlighet , men det er vel sånn at det ikke blir snakket like høyt om det dem imellom som det gjør i en kultur som den norske, der sex er hverdagstema. Igjen der også er det forskjeller mellom ulike muslimer, fra region til region, fra familie til familie.

Man kan jo også på en annen side si islam er tildels sexfiksert - i forhold til gammel kristendom hvertfall... Muligheter for 4 koner til mannen, haremer, og som det var i de gamle kalifatene fikk harem-damene mye makt over kalifen, alleslags regler rundt ekteskap og sex i sharia-lovene og de andre tilleggsbøkene til Koranen, forskjellige muligheter for midlertidige ekteskap både hos sunni og sjiaer, kanskje spes hos sjia-islam, osv.
Så ja, det ikke nødvendigvis sånn at sex er tabu i islam. Absolutt ikke. Men den er _regulert_ som vi så fint kan si det.
Sist endret av aeon_illuminate; 25. april 2013 kl. 15:48.
burde vært möderatör
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Åh nei, overhodet ikke. Jeg mente at jeg syntes det er vanskelig å skrive om det... gikk igjennom mange forsøk før jeg fant ok formuleringer der. Jeg er bare takknemlig for at jeg fikk oppbacking på det punktet.

Et tilfeldig google-søk sier "nei", men det gjør delvis et tilfeldig google søk på om kristne kan også (her).

I praksis tror jeg det er fullstendig 100% tabu å prate om det, og at de gjør det i like stor grad som alle andre. Det er også velkjent blant vestlige homofile at det er rimelig enkelt å få seg ligg i den muslimske verden (er ofte spesielle frisører hvor man møtes som sjekkested... i et fullstendig mannsdominert samfunn hvor det er normalt at mannfolk holder hender og har kroppskontakt er faktisk mannesjekking veldig, veldig mye enklere enn alternativet), men det finner du aldri i verden noen som helst muslim som er villig til å innrømme... så hva som er praksis og i hvor stor grad ting skjer er særdeles vanskelig å vite.
Vis hele sitatet...
Haha, aight. Feiltolket den siste setningen grundig altså x)

At de runker i hemmelighet høres ganske sannsynlig ut ja. Man må nok være rimelig sterk i troen for å aldri nappe løken én eneste gang. At homofili er såpass utbredt i den muslimske verden høres derimot ut som galskap. Konsekvensene av man-love er jo ganske sterke i flere av disse landene... right? At de tør isåfall.

Det som alltid har forundret med mange muslimske land er at menn regjerer, men likevel har de et ekstremt strengt forhold til kvinner og sex. Eksempel: en venn som studerer i Praha for øyeblikket er blitt kompis med en sønn av en riiiiik saudi-araber. Denne fyren bader i sportsbiler og hoteller, men har likevel minimal erfaring med damer. Når skanks danser inntil han på utesteder blir han helt satt ut og fornærmet, haha... det er så, i mangel på et bedre ord, gay... og jeg som trodde rike saudi-arabere hadde bassenger fulle av horer og shit.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
At homofili er såpass utbredt i den muslimske verden høres derimot ut som galskap. Konsekvensene av man-love er jo ganske sterke i flere av disse landene... right? At de tør isåfall.
Vis hele sitatet...
Det er jo ganske naturlig når man lever i et samfunn hvor man ikke møter damer overhodet...

.. men ja, det er risiko og enormt stigma å bli ferska... og jeg vet det skjer, for jeg kjenner personlig folk som har pult rundt der.. og jeg har hørt mange påstander om hvor vanlig det er.. alt fra at det er noe "alle" gjør, til at det knapt forekommer... og spør man en muslim så er den vanligste reaksjonen "det finnes ikke homofile muslimer!", noe som er beviselig feil.

.. jeg mistenker at det er omtrent umulig å finne ut av hva realitetene er, hvilke land/områder det er vanligst i etc... er det 1 av 1000 eller 200 av 1000.. jeg vet helt ærlig ikke.. 'The Woman who fell from the sky' av Jennifer Steele prater litt om hvordan det foregår i Yemen forøvrig.. en bok om ei amerikanske journalists opplevelser i landet. Glimrende ærlig bok.
Sist endret av DumDiDum; 25. april 2013 kl. 16:00.
burde vært möderatör
Er det virkelig naturlig å bli bifil hvis man ikke møter damer i hverdagen? Jeg vet at det skjer på film i amerikanske fengsler, men... det høres bare sprøtt ut, haha. Selvfølgelig er en viss andel av befolkningen i disse landene homofil, det sier seg jo selv. Jeg bare stusser over det at streite menn angivelig blir gira på manlove når de ikke får seg dame. Hvis det var det du antydet x)

Utenom stigma, er det en faktisk risiko for straff fra myndighetene (eller Taliban, lol) hvis man blir man blir ferska og anmeldt? Har fått inntrykk av at det er dødsstraff for smålige saker i enkelte muslimske land, uten at jeg husker noe spesifikt akkurat nå.
Sist endret av pappabetaler; 25. april 2013 kl. 19:23.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
3)pluss innfører mange ulike typer symbolikk i forhold til _deres_ tolkning av islam (pussig og paradoksalt nok har religionen islam _ikke noen_ symboler-- disse med ekstra lange skjegg som f.eks idioten Bhatti holder til og med mer symbolikk på&rundt seg enn en troende katolikk (katolisisme er kjent for mye symboler)).
Vis hele sitatet...
Hva mener du? En mulighet for at jeg misforstår deg, men om du sier at det lange skjegget ikke er en del av islam tar du veldig feil.
Vil ikke dra den for langt uten at jeg er helt sikker på om jeg har forstått deg riktig, men skjegg er obligatorisk, og barten skal du trimme/fjerne.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Utenom stigma, er det en faktisk risiko for straff fra myndighetene (eller Taliban, lol) hvis man blir man blir ferska og anmeldt? Har fått inntrykk av at det er dødsstraff for smålige saker i enkelte muslimske land, uten at jeg husker noe spesifikt akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Den sterke segregeringen er kun såpass sterk at man får den type utslag i arabiske land. I både Pakistan og Iran ser man damer på gata (riktignok i Burka og med ansiktslør) gå på gata, smile, le og oppføre seg som mennesker...

.. imens i Sana'a i Yemen for eksempel gikk det 3 dager før jeg så et eneste kvinnfolk når jeg kom dit, og da gikk jeg rundt og utforsket byen rimelig mye.. og nei, det er ikke myndighetene som er det største problemet hvis det kommer ut at du har pult andre menn; det er naboene dine, familien din og absolutt hele samfunnet... inkludert andre "homofile". De har virkelig null-toleranse for homofili, noe som er rimelig ironisk gitt hvor mye de virker som de har seg med hverandre.

Den arabiske verden er virkelig, virkelig merkelig.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Hva mener du? En mulighet for at jeg misforstår deg, men om du sier at det lange skjegget ikke er en del av islam tar du veldig feil.
Vil ikke dra den for langt uten at jeg er helt sikker på om jeg har forstått deg riktig, men skjegg er obligatorisk, og barten skal du trimme/fjerne.
Vis hele sitatet...
Skjegg er ikke obligatorisk, men _anbefalt_, iom at "det var slik Muhammed gjorde". Dette står i sunnaene (sunnah-skriftene). Sunnaene i.f.t Muhammed blir også sammenlignbar med Hadith, og fordi de er sammenlignbare med Hadith så betyr det at tradisjoner i forhold til klesstil og utseende er ganske viktige og står høyt i kurs. Hadith er den nest helligste boka etter Koranen.

Tilbake til skjegg, skjegg er sterkt anbefalt, men ikke absolutt. Et eksempel på dette er forskjellene i bruk av skjegg hos menn i henholdsvis 1)arabisk kultursfære, 2)persisk kultursfære, 3)tyrkisk kultursfære. I de to sistnevnte er det og *var* det ikke spesielt ansett blant unge menn å ha skjegg. Skjegg er forbeholdt menn med makt, økonomiske midler, og ikke minst _de lærde_. Selvfølgelig hadde persiske og tyrkiske menn skjegg, men skjegg er generelt mindre utbredt enn i den arabiske kultursfæren.

Spesielt for Persia/Iran sin del så har dette også med sjia-islam å gjøre. Sjia-islam har mange annerledes tradisjoner enn sunniene(!), og husk at de aller fleste mennesker i Nord-Afrika og på den arabiske halvøy er sunnier/sunni-muslimer. Man kan godt sette et likhetstegn mellom sunnier og arabere, selv om _egentlig_ det éne ikke gir det andre. Man kan fint være sjia-muslim og tilhøre den etniske gruppen arabere, som f.eks mange irakere og mange i Bahrain er.. Ikke at det er så populært å være sjiamuslimsk araber, men dét er en annen diskusjon...

Det jeg ville fram til er rett og slett at skjegg faktisk ikke er uniformt hos muslimer verden over.
Det er sterkt anbefalt i sunnaene og i Hadith til sunni-muslimene, imens på generell basis er skjegg forbeholdt færre menn i sjia-islam.

(...) Dette ser du klart og tydelig i forekomsten av skjegg hos dagens a)tyrkiske og iranske menn kontra b)arabiske menn fra forskjellige regioner.
Sist endret av aeon_illuminate; 26. april 2013 kl. 00:29.
Jeg er ingen rasist på noen måter, men det er noe jeg har tenkt på den siste tiden.

Hvorfor er det slik at det er uro, enten internasjonalt eller innad i landet, blant så og si alle muslimske land?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Jeg er ingen rasist på noen måter, men det er noe jeg har tenkt på den siste tiden.

Hvorfor er det slik at det er uro, enten internasjonalt eller innad i landet, blant så og si alle muslimske land?
Vis hele sitatet...
Les hele tråden igjen. Hele, please. Spesielt åpningsinnlegget til trådstarteren.

Utover det så kan du jo søke etter andre islam-relaterte tråder her på Nff,så kan du finne noe svar der, eller bare eventuelt få litt ekstra informasjon som muligens vil enten utfordre eller endre litt påstanden din som står i andre setning.
Sist endret av aeon_illuminate; 26. april 2013 kl. 01:06.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Skjegg er ikke obligatorisk, men _anbefalt_, iom at "det var slik Muhammed gjorde". Dette står i sunnaene (sunnah-skriftene). Sunnaene i.f.t Muhammed blir også sammenlignbar med Hadith, og fordi de er sammenlignbare med Hadith så betyr det at tradisjoner i forhold til klesstil og utseende er ganske viktige og står høyt i kurs. Hadith er den nest helligste boka etter Koranen.
Vis hele sitatet...
Skjegg er sunnah wajib. En obligatorisk sunnah. Hadithene ang. skjegg sier klart og tydelig at en bare skal la det gro.

[COLOR="Red"]1. [/COLOR][COLOR="Indigo"]“Be different from the mushrikeen: let your beards grow and trim your moustaches.”[/COLOR]

[COLOR="Red"]2.[/COLOR][COLOR="Indigo"]“Trim your moustaches and let your beards grow.”[/COLOR]

[COLOR="Blue"]"There are other hadeeth which convey the same meaning, which is to leave the beard as it is and let it grow long, without shaving, plucking or cutting any part of it."[/COLOR]

Mer utfyllende svar:
http://islamqa.info/en/ref/1189


Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det jeg ville fram til er rett og slett at skjegg faktisk ikke er uniformt hos muslimer verden over.
Det er sterkt anbefalt i sunnaene og i Hadith til sunni-muslimene, imens på generell basis er skjegg forbeholdt færre menn i sjia-islam.
Vis hele sitatet...
Du har forsåvidt rett i at mange muslimer lar vær å gro skjegget. I visse land/kulturer lar de barten gro, mens de fjerner skjegget. Altså det stikk motsatte av hva som blir sagt i hadith. Dette gjelder muslimer selvsagt.
Sist endret av Baaaamse; 26. april 2013 kl. 14:09.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Skjegg er sunnah wajib. En obligatorisk sunnah. Hadithene ang. skjegg sier klart og tydelig at en bare skal la det gro.

[COLOR="Red"]1. [/COLOR][COLOR="Indigo"]“Be different from the mushrikeen: let your beards grow and trim your moustaches.”[/COLOR]

[COLOR="Red"]2.[/COLOR][COLOR="Indigo"]“Trim your moustaches and let your beards grow.”[/COLOR]

[COLOR="Blue"]"There are other hadeeth which convey the same meaning, which is to leave the beard as it is and let it grow long, without shaving, plucking or cutting any part of it."[/COLOR]

Mer utfyllende svar:
http://islamqa.info/en/ref/1189




Du har forsåvidt rett i at mange muslimer lar vær å gro skjegget. I visse land/kulturer lar de barten gro, mens de fjerner skjegget. Altså det stikk motsatte av hva som blir sagt i hadith. Dette gjelder muslimer selvsagt.
Vis hele sitatet...
Jeg vet. Har lest det mer utfyllende svaret i islamqa.info. Islamqa har valgt en relativt konservativ tolkning av reglene og påbudene i Hadith og sunnaene.

Denne lærde som de siterer i islamqa.info må være en av de islamske lærde som helst ønsker å se en _distinkt forskjell_ imellom muslimer og andre abrahamitter (kristne, jøder, bahaier, drusere, etc). Disse som ikke ikke føyer seg etter de reglene blir betegnet som 'kuffar', kun fordi de "imiterer" jøder og kristne. Imitering betyr i dette tilfellet at muslimene kler seg likt og ser like ut som "de andre".

Men gjett hva; innen østlig kristendom og i jødedommen har det lenge vært et reellt påbud for menn å bære skjegg, ikke minst for geistligheten. Og vi vet hvordan ortodokse jøder går kledt.
Slik at, skjegg er ikke noe spesifikt muslimsk. Det som derimot er riktig er det muslimske påbudet om å trimme skjegget, så der er dem definitivt forskjellige. Dette ser du bl.a i hvordan gammeldagse kristne og ortodokse jøder gjerne lar skjegget gro vilt.

Tilbake til påbudet om å ha og bære skjegg for menn;
Som det aller meste i islam, er påbudet med skjegg åpent for tolkning. M.a.o det som står i Hadith og sunnaene er på generell basis mindre strengt enn hva strenge lærde forfekter, selv om det er et påbud og det anbefales i bøkene.
Tilsvarende kan du finne lærde som ikke er kategoriske m.t.p skjegg.
>>Dette kan du se klart og tydelig i svært mange skjeggvarianter når du sidestiller la oss si eksempelvis 500 islamske lærde fra ulike land - de aller fleste har skjegg, en knapp majoritet har det heldekkende skjegget, og en liten minoritet har veldig lite eller intet skjegg..

Og da må man huske på at et noeslags skjegg er obligatorisk for imamer, prester, muftier og andre 'lærde'.
Jeg vil tilslutt si at påbudene og lovene i Hadith og sunnaene er som trafikklovene i Norge;
de gjelder ja stort sett og er tydelige, men de er ganske så pragmatiske, og åpne for tolkning.
....................
Det er kun tåper som Arfan Bhatti som gidder å la skjegget sitt gro såpass. Faktisk vil jeg hevde skjegget til herr Bhatti er direkte uislamsk. Han minner meg om en huleboer, og i tidligere tider var det sånn at islamsk lov skulle få menneskene til å bli mer siviliserte- mer siviliserte i middelalderens Arabia som var et klan-samfunn.
Faktisk #2; jeg lurer på om han (Bhatti) har tatt *noe* som gjør at skjegget gror så kraftig...
....................

Tilbake til noe litt mer seriøst; da vil jeg si tilslutt at hvis det ikke eksplisitt står i Koranen som er førstebok at noe er forbudt eller påbudt, da er en regel pragmatisk og gjerne åpen for tolkning.
Merk deg dette: jeg spurte en muslim om forbudet mot spising av svinekjøtt, og spurte da om muslimer overhodet har lov til å smake svinekjøtt.. Denne muslimen var ikke direkte *lærd*, men har på egenhånd studert Koranen og de andre skriftene, i tillegg er vedkommende akademiker, slik at jeg hadde en ganske så sikker kilde.. Dette var svaret;
Muslimer skal ikke livnære seg på svinekjøtt, og det er generelt et sterkt og konsekvent forbud. I tillegg er forbudet *kulturelt betinget*, spesielt i araberland. MEN; har du ikke annen mat tilgjengelig og må benytte deg av svinekjøtt for å overleve, altså du er i en nødsituasjon ,ja da spiser du det du må..
Vanskeligere er det ikke .

Forøvrig er forbudet mot svinekjøtt mer kategorisk hos jødene enn hos muslimer. Andre religioner har det også, og itllegg har flere kristne retninger et generelt forbud mot svinekjøtt. Kan ikke dessverre være mer spesifikk siden jeg har dårlig tid.

Personlig kjenner jeg flere 'tidligere' muslimer som har har hatt null problemer med å spise svinekjøtt.
Og forøvrig nr2; på sett og vis forstår jeg forbudet mot svinekjøtt, siden det var regnet som et skittent dyr i gamle dager - imens nå i moderne tider er svinekjøtt dessverre noe av det mer usunne du kan spise av ulike kjøttvarer. Bare sammenlikn vanlig svinekjøtt vs sau, kylling og storfe.


(.....) Dette ble dratt litt vel mye mot svinekjøtt og greier - men jeg ville bare belyse at det er få kategoriske forbud i den religionen, og at de mange reglene og påbudene er relativt pragmatiske. Fordi det var _forbud_ og _påbudet av skjegg_ vi diskuterte i første omgang.
Tenk deg, hvis ikke de mange retningslinjene og reglene i islam ikke var relativt pragmatiske, hvordan da kan over 1 milliard muslimer leve et normalt liv, dag ut og dag inn..?
Sitat av Orph Vis innlegg
Dessuten er det vesensforskjell mellom sivile tap i krigssituasjoner, og umotiverte angrep på sivile. Nå har ikke alltid amerikanerne hatt sitt på det rene (ref: Vietnamkrigen spesielt), men de går uansett ikke direkte til krig mot ubevæpnede personer. Det gjør terrorister.
Vis hele sitatet...
Hva definerer USA som stat sine handlinger? Er det de overordnede målene en invasjon innebærer, eller er det de de facto handlingene som blir utført i en invasjon? Hvis det er førstnevnte, så ja, hvis man derimot heller mot den sistnevnte, så er det åpenbart at "USA" har gått til direkte og regelrett krig mot ubevæpnede sivilbefolkninger. Det samme gjelder Norge, og stort sett alle stater som involveres i krig.
Vil si at trådstarter baserer seg selv på ren ignoranse, han kjenner tydeligvis ingen muslimer i det norske samfunn.
Litt idiotisk og hevde at muslimer er det samme som islamister, men må tilføye troll well done.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg vet. Har lest det mer utfyllende svaret i islamqa.info. Islamqa har valgt en relativt konservativ tolkning av reglene og påbudene i Hadith og sunnaene.

Denne lærde som de siterer i islamqa.info må være en av de islamske lærde som helst ønsker å se en _distinkt forskjell_ imellom muslimer og andre abrahamitter (kristne, jøder, bahaier, drusere, etc). Disse som ikke ikke føyer seg etter de reglene blir betegnet som 'kuffar', kun fordi de "imiterer" jøder og kristne. Imitering betyr i dette tilfellet at muslimene kler seg likt og ser like ut som "de andre".
Vis hele sitatet...
Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah, mannen som de siterer er en stor lærd i islam. Jeg tror helt oppriktig at det "ønske" om en distinkt forskjell ikke er noe han sier uten et konkret grunnlag for å skulle si det. Ellers vil jeg være litt forsiktig med hva jeg sier i tilfelle noe ikke skulle stemme. Om du skulle bli nysgjerrig på han finnes det biografier av han lett tilgjengelig (google/youtube).

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men gjett hva; innen østlig kristendom og i jødedommen har det lenge vært et reellt påbud for menn å bære skjegg, ikke minst for geistligheten. Og vi vet hvordan ortodokse jøder går kledt.
Slik at, skjegg er ikke noe spesifikt muslimsk. Det som derimot er riktig er det muslimske påbudet om å trimme skjegget, så der er dem definitivt forskjellige. Dette ser du bl.a i hvordan gammeldagse kristne og ortodokse jøder gjerne lar skjegget gro vilt.
Vis hele sitatet...
Det er først og fremst ikke et påbud om å trimme skjegget i islam.Det er barten det gjelder (mulig du skrev feil?). Det er varierte meninger om hvorvidt man kan gjøre det i det hele tatt (trimme skjegget) eller ikke. Noen sier du kan trimme det til en viss lengde (ikke kortere enn en knyttneve), og noen sier du ikke skal røre det i det hele tatt. Nå vet jeg ikke så altfor mye om gammeldagse kristne og ortodokse jøder, men tror muligens forskjellen ligger i at muslimer fjerner/trimmer barten, noe disse andre ikke gjør (kun synsing fra min side).


Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Tilbake til påbudet om å ha og bære skjegg for menn;
Som det aller meste i islam, er påbudet med skjegg åpent for tolkning. M.a.o det som står i Hadith og sunnaene er på generell basis mindre strengt enn hva strenge lærde forfekter, selv om det er et påbud og det anbefales i bøkene.
Tilsvarende kan du finne lærde som ikke er kategoriske m.t.p skjegg.
>>Dette kan du se klart og tydelig i svært mange skjeggvarianter når du sidestiller la oss si eksempelvis 500 islamske lærde fra ulike land - de aller fleste har skjegg, en knapp majoritet har det heldekkende skjegget, og en liten minoritet har veldig lite eller intet skjegg..
Vis hele sitatet...
Det som er problemet med den modernistene er at de tilføyer/fjerner ting etter deres eget ønske. De samme folkene som mener skjegg ikke er obl. er de samme folkene som mener homofili er helt greit, samtidig som de står frem i mediene som troende muslimer. Koranen er og forblir den samme som den alltid har vært. Det samme gjelder hadithsamlinger. Hadither kan både være sterke og svake, men jeg skal ikke gå noe dypt inn på det. Om en hadith er sterk og så lettforståelig som de jeg nevnte i min forrige post, er ikke dette noe som trenger videre forklaringer utover det som står skrevet så klart.
Det finnes koranvers eller hadith for så og si alt som gjelder menneske. Går ikke hadithen/verset dypt inn på det spesifikke emnet du ønsker svar på, finnes det alltid andre hadither du kan bruke for å komme frem til konklusjonen om en ting er greit eller ikke.

[COLOR="Olive"]F.eks røyking. [COLOR="Red"]En kan forstå at det ikke er tillatt ved hjelp av disse versene:[/COLOR] [COLOR="DarkSlateGray"][COLOR="DarkOrchid"][COLOR="Blue"]"...make not your own hands contribute to your destruction..." (Surah al-Baqarah 2:195); "...nor kill yourselves..." (Surah al-Nisaa 4:29).[/COLOR][/COLOR] [/COLOR][/COLOR]


Når det gjelder "samlingen med muslimske lærde fra ulike land" så ser jeg den. Noen barberer seg så glatt at det ser uislamsk ut, mens andre pynter litt på det. Når det er sagt har de aller fleste svarte muslimer svært dårlig med skjeggvekst kontra andre folk (med unntak selvfølgelig).
(Om du ikke tok det i betraktning)
Det betyr dog ikke at skjegg er mindre obligatorisk.

De lærde, uten at jeg skal prate for dem alle, gjør ikke ting vanskeligere enn det det er. Det er en hadith om jeg ikke tar feil som sier noe om dette.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Og da må man huske på at et noeslags skjegg er obligatorisk for imamer, prester, muftier og andre 'lærde'.
Jeg vil tilslutt si at påbudene og lovene i Hadith og sunnaene er som trafikklovene i Norge;
de gjelder ja stort sett og er tydelige, men de er ganske så pragmatiske, og åpne for tolkning.
Vis hele sitatet...
Skjegg er ikke mer obl. for imamer enn det er for alle andre muslimer. Jeg er enig med deg til en viss grad mtp trafikkregeleksempelet, men det gjelder selvsagt ikke alle hadither/sunnah og tolkingen bør gjøres av folk som er kvalifiserte til det. Når det gjelder prester har jeg aldri sett en med skjegg her til lands.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det er kun tåper som Arfan Bhatti som gidder å la skjegget sitt gro såpass. Faktisk vil jeg hevde skjegget til herr Bhatti er direkte uislamsk. Han minner meg om en huleboer, og i tidligere tider var det sånn at islamsk lov skulle få menneskene til å bli mer siviliserte- mer siviliserte i middelalderens Arabia som var et klan-samfunn.
Faktisk #2; jeg lurer på om han (Bhatti) har tatt *noe* som gjør at skjegget gror så kraftig...
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ikke uislamsk, kan dog si meg enig i at et trimmet skjegg kan se noe finere ut.
Jeg tror ikke han har dyttet i seg noe for at det skal gro, enten du mente det seriøst eller ikke. Det er vel heller det at andre folk er litt ivrigere på trimmingen + at skjegget hans vokser raskt

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Tilbake til noe litt mer seriøst; da vil jeg si tilslutt at hvis det ikke eksplisitt står i Koranen som er førstebok at noe er forbudt eller påbudt, da er en regel pragmatisk og gjerne åpen for tolkning.
Merk deg dette: jeg spurte en muslim om forbudet mot spising av svinekjøtt, og spurte da om muslimer overhodet har lov til å smake svinekjøtt.. Denne muslimen var ikke direkte *lærd*, men har på egenhånd studert Koranen og de andre skriftene, i tillegg er vedkommende akademiker, slik at jeg hadde en ganske så sikker kilde.. Dette var svaret;
Muslimer skal ikke livnære seg på svinekjøtt, og det er generelt et sterkt og konsekvent forbud. I tillegg er forbudet *kulturelt betinget*, spesielt i araberland. MEN; har du ikke annen mat tilgjengelig og må benytte deg av svinekjøtt for å overleve, altså du er i en nødsituasjon ,ja da spiser du det du må..
Vanskeligere er det ikke .
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke dreven nok på hadither til å kunne si at det "gjerne" er åpent for tolkning, men jeg er fullt klar over at mye er det. Som sagt ovenfor bør det dog gjøres av folk som vet å tolke, og ikke en eller annen "facebooklærd".
Han akademikeren har rett i det han sier:

[COLOR="Red"]Vers 16:115 - Surat An-Nahl:[/COLOR] [COLOR="Blue"]He has only forbidden to you dead animals, blood, the flesh of swine, and that which has been dedicated to other than Allah . But whoever is forced [by necessity], neither desiring [it] nor transgressing [its limit] - then indeed, Allah is Forgiving and Merciful.[/COLOR]

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Forøvrig er forbudet mot svinekjøtt mer kategorisk hos jødene enn hos muslimer. Andre religioner har det også, og itllegg har flere kristne retninger et generelt forbud mot svinekjøtt. Kan ikke dessverre være mer spesifikk siden jeg har dårlig tid.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tørre og påstå at forbudet mot svin blant muslimer er rimelig "dermed basta!". Jødene skal jeg ikke uttale meg om, men jeg vet at noen kristne ikke spiser svinekjøtt. De samme (?) kristne holder seg også unna visse typer sjømat (reker?).

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
(.....) Dette ble dratt litt vel mye mot svinekjøtt og greier - men jeg ville bare belyse at det er få kategoriske forbud i den religionen, og at de mange reglene og påbudene er relativt pragmatiske. Fordi det var _forbud_ og _påbudet av skjegg_ vi diskuterte i første omgang.
Tenk deg, hvis ikke de mange retningslinjene og reglene i islam ikke var relativt pragmatiske, hvordan da kan over 1 milliard muslimer leve et normalt liv, dag ut og dag inn..?
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig i at det er få. Beklageligvis kan jeg ikke ramse opp eksempler her og nå, men jeg vet at om jeg virkelig ville satt meg inn i det for å bevise min påstand ville jeg funnet masse. Mulig dette ikke overbeviser deg, men jeg har lest litt her og der, samt lært en del av praktiserende muslimer selv.

Ingen mennesker er perfekte, men poenget med alle disse tekstene (forbudene/påbudene) er for å sette en standard i all hovedsak. Det er slik det skal være, men ikke slik det nødvendigvis er. Ikke alle klarer å forholde seg til reglene. Akkurat som at ikke alle klarer å holde seg til Norges lover og regler.
Om de hadde fulgt alle reglene til punkt og prikke kunne de nok fortsatt levd et relativt normalt liv. Veldig annerledes enn den vestlige manns liv obv, men etter islamsk standard. Per dags dato er det altfor mange uenigheter muslimer i mellom til at det i det hele tatt er en mulighet for alle å skulle kunne føye seg etter en enkel "fasit", men det viktigste er at en strever etter å bli den beste med Profeten som eksempel.


[COLOR="Gray"]Beklager skrivefeil eller eventuelt rot. Vært våken litt for lenge.[/COLOR]
Sist endret av Baaaamse; 27. april 2013 kl. 05:44.
Har publisert en oppdatert versjon av førsteposten som kronikk:

I dagsavisens åpne seksjon.

De som ønsker at flere skal lese den burde stikke inn og trykke 'bra'






Sitat av Maniox Vis innlegg
Vil si at trådstarter baserer seg selv på ren ignoranse, han kjenner tydeligvis ingen muslimer i det norske samfunn.
Litt idiotisk og hevde at muslimer er det samme som islamister, men må tilføye troll well done.
Vis hele sitatet...
Hæ? Islamister er muslimer på samme måte som kristenfundamentalister er kristne. Går det ann å være uenig i dette? Jeg har da aldri noensinne skrevet, verken implisitt eller eksplisitt, at de er det samme.

Flertallet av muslimer i Norge er åpenbart overhodet ikke Islamister... men de som er Islamister tror på nøyaktig samme Allah som resten av muslimene, så de er virkelig fortsatt muslimer... om noe noe så er de veldig muslimske.
Sist endret av DumDiDum; 28. april 2013 kl. 14:26.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er påfallende, om ikke akkurat overraskende, at du gjennom både det første og de etterfølgende innleggene hvor du forsøker å komme til bunns i årsakene til terrorismen, ikke har ofret så mye som ett eneste avsnitt til årsakene terroristene selv oppgir.

Dessverre er det så overveldende mange enkeltuttalelser av grovt ensidig eller feilaktig natur her at det blir praktisk uoverkommelig å gå gjennom alt gjennom siteringer i én post og samtidig fremme et eget budskap. Så jeg gjør det på en litt annen måte, og tar for meg essensen i argumentene som har blitt fremlagt.


Gjør islamistene rett i å angripe “vår” sivilbefolkning?

La oss begynne med det mest hårreisende først. Argumentet er at islamistene har all rett til å gå til målrettet angrep mot vestlig sivilbefolkning siden sivilbefolkningen i områder de holder til har blitt drept og skadet i form av utilsiktet tap (“collateral damage”) i vestlige angrep.

Det er klart det er grusomt når angrep rammer sivile, slik som da USA ved en feiltagelse bombet et brudefølge (som for ordens skyld var i Afghanistan og ikke i Pakistan, slik du sier). Men er det virkelig slik at dersom man har opplevd sivile tap kan man gå til målrettet angrep mot motpartens sivile? Kan det være noe moralsk eller juridisk åpning for dette? Heldigvis ikke. For det første ville det jo bety at enhver nasjon eller gruppering ville kunne gå til målrettet angrep mot sivile omtrent så fort konflikten blir voldelig, siden utilsiktet tap dessverre er praktisk talt uunngåelig. Vi ville levd i en tilstand av tilnærmet kontinuerlige blodhevnaksjoner mellom nasjoner og grupperinger.

Og det er nettopp fordi angrep med hensikt rettet mot uskyldige sivile er dypt umoralsk og forferdelig at man forfattet den fjerde genèvekonvensjonen som forbyr nettopp dette. Konvensjonen er ratifisert av 194 land, deriblant samtlige i Midtøsten.

Man bør også betrakte det hele i perspektiv og anerkjenne det faktum at bombing av bryllupsfeiringer og andre sivile ansamlinger blir utført med hensikt på nærmest daglig basis av islamistene vi kjemper mot. Dersom du fordømmer utilsiktet tap av sivile, som seg hør og bør, må du nødvendigvis i voldsomt mye større grad fordømme dem som flyene faktisk er på jakt etter – uavhengig av om du mener droner er den rette måten å behandle problemet på.


Mennesker handler ikke irrasjonelt?

I mars ble et ektepar i Philadelphia arrestert for å ha nektet deres åtte måneder gamle sønn medisinsk hjelp. Gutten hadde alvorlig diaré og pusteproblemer, og familien valgte å heller be til Gud for at barnet skulle bli friskt, med det resultat at sønnen døde. De var da allerede under soning av ti års prøvetid etter de i 2009 gjorde akkurat det samme med en annen to år gammel sønn med lungebetennelse som også døde. De er medlemmer av en kristen menighet som mener det er en synd å benytte leger og medisin, og at man heller skal be til Jesus som vil helbrede. Denne historien er ikke unik, og slike hendelser forekommer med jevne mellomrom.

I flere land i Afrika blir tusenvis, om ikke titusenvis, av barn torturert og ofte drept som hekser eller besatte, og vi har også enkelttilfeller av dette i Vesten. Det er også vanlig i flere afrikanske land at albinoer blir drept for hekseri, og deres kroppsdeler solgt til heksedoktorer for bruk i trylledrikker. Det foregår også storstilt klappjakt på homofile.

Det er en kjensgjerning at Jehovas Vitner nekter blodoverføring både til seg selv og sine barn. (Heldigvis har de ikke tilgang til å nekte barna nødvendig blodoverføring i Norge, men kan kun nekte behandlingen selv.) De vil heller at de selv og barna deres skal blø i hjel på operasjonsbenken med friskt blod tilgjengelig fordi de mener Bibelen forbyr konsumpsjon av blod. Med jevne mellomrom er leger nødt til å la pasienter dø når en enkel blodtransfusjon ville reddet dem.

I 1997 begikk den religiøse gruppen Heaven’s Gate kollektivt selvmord. De var overbevist om at selvmordet ville frigjøre sjelen deres, slik at den skulle bli tatt opp i et romskip som fulgte etter kometen Hale-Bopp. Flere av medlemmene undergikk også frivillig kastrering for å forberede seg på det kjønnsløse livet som skulle komme. 39 mennesker ble funnet døde etter å ha inntatt blåsyre og tredd en plastpose over hodet. Mellom 1994 og 1997 skjedde en serie masseselvmord hos medlemmer av Soltempelets orden, hvor mellom 70 og 80 personer tok sitt eget liv for å unnslippe jorden og reise til Sirius. I en hendelse kjent som Jonestown begikk et kommunistisk samfunn på over 900 mennesker hva de kalte et “revolusjonært” kollektivt selvmord (enkelte mistenker at mange var ufrivillig og altså ble drept), som protest mot, og for å skåne samfunnet sitt fra, “fascistisk” påvirkning fra USA.

Inkvisisjonen forfulgte, torturerte og drepte kjettere, “hekser”, jøder og muslimer fra midten av 1100-tallet til midten av 1800-tallet. Dette var eksplisitt religiøst fundert, og basert blant annet på bibelske tolkninger av Augustine og senere Aquinas, som mente at kjettere måtte henholdsvis tortureres og drepes. Når straffen for avvikende tro er en evighet i helvete, kan kjettere nemlig gjøre enorm skade.

Nazismen plukket opp og videreførte den katolske kirkens århundrelange jødehat. Millioner av jøder ble sporet opp, arrestert, plassert i konsentrasjonsleirer og henrettet. Sigøynere og homofile led ofte samme skjebne. Dette grunnet i en dogmatisk overbevisning om at rasers menneskeverd kunne plasseres hierarkisk, hvor den ariske rasen sto øverst, og jøder og sigøynere nederst. Jøders tilstedeværelse ble ansett som forgiftende for samfunnet, og de anså det som en moralsk forpliktelse å kvitte seg med alle sammen gjennom storstilt folkemord.

På midten av 1920-tallet hadde Ku Klux Klan mellom fire og seks millioner medlemmer. Medlemstallet sank riktignok svært raskt mot tredvetallet og videre utover, men de var likevel mange nok, og overbeviste nok i sin dogmatiske raseideologi, til at en stor mengde voldelige angrep mot svarte og aktivister av alle farger ble utført gjennom svært store deler av det tjuende århundre; alt fra trusler og juling til henrettelser og bilbomber ble gjennomført, og det ofte i stor stil og med høy frekvens. I Birmingham på femtitallet ble det utført så mange bombinger av bolighus at byen på folkemunne ble kalt Bombingham.

Lokalt i Midtøsten innføres totalitære teokratier og samfunn, hvor mennesker – spesielt kvinner – undertrykkes og mishandles på altomfattende og grusomt vis, eksplisitt på grunn av innholdet i Koranen og Hadith. Homofile henges, voldtektsofre drepes, apostater steines, skolejenter får kastet syre i fjeset og kvinner bankes, piskes og voldtas om de går ute uten mannlig verge.

Trenger jeg å fortsette? Det er ingen tvil om at mennesker kan handle irrasjonelt med store og ofte nesten utenkelige negative konsekvenser for dem det går utover.

Det er ganske enkelt: Tro dikterer atferd. Alt du gjør, gjør du med bakgrunn i en overbevisning om hva som vil skje når du gjør det, og om det er moralsk eller praktisk riktig å gjøre det. Og mesteparten av det du gjør er du så overbevist om konsekvensene av at du ikke en gang vurderer riktigheten av det. Du går rett på en automatisk skyvedør, fordi du tror den vil åpne seg før du kolliderer med den. Du ringer ambulanse og ikke en rørlegger om du skulle bevitne et hjerteinfarkt, og du tar heisen fremfor å hoppe ned fra tiende etasje. Alt på bakgrunn av hvordan du tror verden fungerer.

Å handle irrasjonelt er ikke å handle mot bedre viten, men å handle på irrasjonelle overbevisninger. Vi vet alle, og ser blant annet fra eksemplene nevnt, at mennesker i høyeste grad kan besitte og handle på irrasjonelle overbevisninger. Foreldre ber til Gud i stedet for å oppsøke lege for barna sine, foreldre nekter barna livsnødvendige blodoverføringer, inkvisitorer torturerte og drepte vantro, utelukkende basert på deres religiøse overbevisning om at dette er det rette å gjøre.

Nøkkelen ligger i at disse menneskene virkelig tror det de sier de tror, og selv om det kan være vanskelig for oss ugudelige, rasjonelle, vestlige mennesker å forstå, så er det altså tilfelle.

Hvis du virkelig er fullstendig overbevist om at å angripe verdiløse, vantro sivile i en selvmordsaksjon – være seg bombing av en moské, et hotell, en ambassade – gir deg ekspressbillett til øverste hylle i paradis med 72 jomfruer og reservasjonsrett til 70 av dine nærmeste familie og venner, så kan det tvert i mot virke irrasjonelt å la være.


Hva er islamistiske terroristers motivasjon?

Når ETA detonerer en bilbombe i Madrid sentrum og oppgir deres motivasjon å være, som alltid, en utskillelse av Baskerland som egen og frittstående nasjon, hvor mange er det som spør seg om motivasjonen egentlig er religiøs og at den politiske separatismen bare er et påskudd? Har vi noen grunn til å betvile at de er ærlige om sin motivasjon? Ikke som jeg kan se. Men når terroristene er islamister og oppgir fornærmelser av islam, vantro tilstedeværelse på hellig land, gjenopprettelse av det gamle kalifatet og islams globale dominans som motivasjon og årsak, da skal vi nekte å tro dem? Har vi i det minste noen god grunn til å tro at de lyver?

Dersom vi ser islamistisk terrorisme i sin helhet, og ikke bare insisterer på å fokusere på en tilstrekkelig liten del til at det er lettere å trekke konklusjoner vi liker, så ser vi at kun en forsvinnende liten del er rettet mot vestlige mål. Praktisk talt absolutt alle terrorangrep er rettet mot andre sivile muslimer, med eksplisitt religiøs motivasjon.

La oss betrakte noen av de vanligste grunner islamistene oppgir når de angriper vestlige mål:

Øst-Timor: Øst-Timor var opprinnelig en Portugisisk koloni som fikk sin uavhengighet i 1975. Kun dager etterpå ble de invadert og annektert av Indonesia med amerikansk velsignelse. Innbyggerne i Øst-Timor var nesten utelukkende kristne, og muslimske Indonesia satte i gang et vedvarende folkemord av proporsjoner som, relativt til populasjonen, verden aldri har sett maken til med unntak av Holocaust. I 1999 stemte øst-timoreserne for uavhengighet, og en rekke straffende voldshandlinger ble umiddelbart utført mot befolkningen. Til slutt grep verdenssamfunnet – i form av en australskledet fredsbevarende FN-styrke (INTERFET) – inn for å stoppe grusomhetene og sikre øst-timoresisk uavhengighet. I 1975 var befolkningen på 600 000, og i 1999 var den på 800 000; i løpet av denne perioden førte folkemordet i følge sikre kilder til 200 000 øst-timoresiske dødsfall.

Blant annet bombingen av nattklubben i Bali i 2002 og bombingen av den australske ambassaden i 2004 ble oppgitt av terroristene å være en reaksjon på at den australskledede styrken grep inn og forhindret muslimene fra å ta hva som var rettmessig deres. De reagerer altså ikke mot vold begått mot dem selv, men ønsker at muslimske Indonesia skal fortsette det brutale folkemordet av kristne øst-timoresere. Lar du dem ikke uforstyrret få utføre folkemord har du skaffet deg en fiende.

Saudi-Arabia: USA har militært personell i Saudi-Arabia. Med myndighetens velsignelse. Slik de har militært personell mer enn 150 land, deriblant Pakistan, Egypt og Tyrkia. (Og også Norge, som har en tetthet av amerikanske styrker fire ganger så høy som i Saudi-Arabia.) Men det er altså tilstedeværelsen i Saudi-Arabia som er det store problemet for islamistene, og hvorfor det? Fordi Den arabiske halvøy – og Saudi-Arabia spesielt, der man finner både Mekka og Medina – er hellig jord gitt til muslimene, og kun muslimene, av Gud. Og det er for islamistene uakseptabelt at de vantro har slått seg til der. Derfor er det, eksplisitt gjennom deres religion, fortsatt et problem for dem, stort nok til å drepe mengder av uskyldige sivile for, selv om nesten alt av amerikanske styrker ble trukket ut i 2003. I bin Ladens egne (engelskoversatte) ord fra 2006: “As for the presence in Saudi Arabia, and indeed in all of the Arabian peninsula, that is forbidden under God’s law, as we have demonstrated. … So continue on the path, don’t be afraid of any difficulty, and be sure to cleanse the Arabian peninsula of polytheists, atheists, and heretics.”

Forhindring av innføring av sharia: Islamistene ønsker å underkaste seg befolkningen innenfor det gamle kalifatets grenser (som inkluderer Spania og Portugal) i et ekstremt strengt, shariabasert, totalitært teokrati. Her skal kvinner undertrykkes omtrent på groveste vis tenkelig, de med avvikende religiøs tro henrettes og homofile steines eller henges. Voldtektsofre skal også steines for utroskap, og deres religiøse regler generelt bankes nedover hodet til alle og etterleves under trusler om drap, vold og tortur. Musikk skal forbys, dans skal forbys, utdanning for jenter skal forbys, arbeidende kvinner skal forbys og kvinners utøvelse av idrett skal forbys. Det samme skal svin, parabolantenner, kinoer, biljard, sjakk, masker, alkohol, kassetter, datamaskiner, videospillere, fjernsyn, vin, hummer, neglelakk, kinaputter, statuer, symønsterkataloger, bilder, klapping under idrettsarrangementer, drageflyvning, skjeggklipping, tegninger og malerier av levende ting, bamser, dukker og julekort – for å nevne noe. Straffen for å bryte forbudene er brutal, og inkluderer amputasjon, straffevoldtekt og offentlig henrettelse. Vesten står i veien for gjennomføringen av dette, og for det må vi straffes gjennom drap og lemlesting av våre sivile.


Konklusjonen er så åpenbar at den brøler deg i fjeset: Motivasjonen til islamistene er islam.

Men å anerkjenne dette er ikke det samme som å tro at den muslimske frisøren i gata der du bor klipper hår med et belte av dynamitt. Det er imidlertid fullstendig kritisk å være klar på hva som er problemet for at vi skal kunne klare å håndtere det. Å late som at selvmordsangrepene mot sivile kun er en konsekvens av “vestlig imperialisme” og at de uskyldige ofrenes forferdelige lidelser er selvforskyldt og fortjent, er like mye et utslag av en masokistisk kulturell skyldfølelse som det er ren intellektuell latskap. Jeg føler meg helt sikker på at din groteske omfavnelse av disse barbariske handlingene hadde løsnet i sitt grep dersom det var du eller noen i nær familie som hadde skrapmetall og kulelager tredd gjennom mageregionen som et ledd i prosessen for å rense Den arabiske halvøy for religiøse avvikere.
Grunnen til at vi kaller irregulære tropper for terrorister er utelukkende mangel på respekt og vanlig krigsretorikk -- og slikt skifter som bekjent med vinden. Årsaken til den især mot vesten rettede "terrorisme" er, som utgjør en forverring av en spent spenning på grunn av en aggressiv vestlig presens i form av Israel, en reaksjon på den neokolonialistiske kursen Vesten med USA i spissen, hadde sett seg nødt til på grunn av en stadig mer ressursfattig verden. Reaksjonen var og er først og fremst fremtredende i Midtøsten, som ennvidere, som en forsvarsmekanisme typisk hos dette tradisjonsrike folket, har utfoldet seg som en religiøs vekkelse. Selv om reaksjonen og retorikken sirkulerer rundt Islam, betyr det altså på ingen måte at den vestlige verden er fritatt for skyld i konfliktene og den veldig spente situasjonen i disse landene, både innad og mot vesten.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
1. Muslimer har faktisk gode, genuine grunner til å ikke like oss.
Vis hele sitatet...
Ingen har gode eller genuine grunner til å ikke like noen i en så ekstrem grad. Dette går følgelig for begge parter.
Jeg sitter som vanlig igjen som et spørsmålstegn etter å lest svaret ditt. Gode velskrevne argument som henger på greip (for det meste), kildehenvisninger og særdeles etterrettelig arbeid. Jeg sitter også som vanlig igjen med en følelse av at du har svart på et annet innlegg enn mitt.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er påfallende, om ikke akkurat overraskende, at du gjennom både det første og de etterfølgende innleggene hvor du forsøker å komme til bunns i årsakene til terrorismen, ikke har ofret så mye som ett eneste avsnitt til årsakene terroristene selv oppgir.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig at formålet med førsteinnlegget var å trekke fram noen tanker og ideer om ting som normalt blir underkommunisert. Formålet var ikke å komme med en nøytral og balansert fremstilling av et kompleks tema. Selv med et meget innsnevret synsvinkel; "Vesten utifra et arabisk perspektiv" ble første-innlegget altfor langt.

Jeg ser du trekker fram det som har skjedd på Bali og Indonesia, og tar enda videre perspektiv enn jeg tok. Det er rimelig åpenbart at det som skjedde på Bali overhodet ikke kan forklares utifra grunnene som trekkes fram i en artikkel hvor jeg eksplisitt sier at jeg skal fokusere på terrorisme mot vesten. Jeg har ingen planer om å forsvare det som skjedde der, og ser ikke helt hvorfor du synes jeg burde heller.

Når ETA detonerer en bilbombe i Madrid sentrum og oppgir deres motivasjon å være, som alltid, en utskillelse av Baskerland som egen og frittstående nasjon, hvor mange er det som spør seg om motivasjonen egentlig er religiøs og at den politiske separatismen bare er et påskudd?[...]Har vi i det minste noen god grunn til å tro at de lyver?
Vis hele sitatet...
Når det gjelder både ETA, islamistene og andre terror-grupperinger har man overhodet ingen grunn til å tvile på deres egne begrunnelser. Det er derimot veldig mange grupperinger i samfunnet som ønsker spesifikke mål, og særdeles få som faktisk griper til terror. "Du har fornærmet religionen vår" er kanskje grunnen til at islamistene angriper, men det forklarer overhodet ikke hvorfor de griper til våpen og andre som er tilsvarende fornærmet ikke gjør det.

Skal man skjønne hvorfor ETA grep til våpen, og separatistbevegelsene i Nord-Italia er fredelig og demokratisk må¨man rett og slett gå forbi hva de sier, og se på de underliggende forskjellene. Hvorfor handler de som de gjør? Begge ønsker separasjon, men velger fullstendig motsatte virkemiddel for å oppnå det. Å undersøke og diskutere hvorfor betyr ikke at man forkaster "Vi gjorde dette fordi vi ønsker en separat stat" som forklaringsmodell.. men det innebærer at man mener det er veldig langt ifra ett fullverdig svar.

Første-innlegget var et forsøk på å lage et mer fullverdig svar, på godt og vondt.
La oss begynne med det mest hårreisende først. Argumentet er at islamistene har all rett til å gå til målrettet angrep mot vestlig sivilbefolkning siden sivilbefolkningen i områder de holder til har blitt drept og skadet i form av utilsiktet tap (“collateral damage”) i vestlige angrep.
Vis hele sitatet...
Denne leken har vi lekt før. Jeg skriver "kan de ha et poeng" og du skriver "har all rett til" når du gjengir meningene mine. Om du konsekvent forandrer ordlyden i setningene jeg skriver til å bli to hakk mer bastante ender du opp med å argumentere mot noen andre enn meg.


Videre; Collateral damage er ikke det samme som utilsiktede tap. Begrepet innebefatter også den stygge 'akseptable' tap:
Sitat av United States Department of Defense
"Unintentional or incidental injury or damage to persons or objects that would not be lawful military targets in the circumstances ruling at the time. Such damage is not unlawful so long as it is not excessive in light of the overall military advantage anticipated from the attack.
Vis hele sitatet...

Jeg vil dog påpeke at i andre verdenskrig terrorbombet vi sivile mål i Tyskland for å knekke sivilsamfunnet, og dermed krigsmakten deres. Det samme gjelder Vietnam-krigen, hvor sivile tap i stor grad ble ansett som irrelevante. Historisk sett har ikke vesten hatt samme syn på sivile tap i kriger som nå, og jeg mistenker sterkt at hvis vi blir angrepet av en overlegen fiende i framtiden kommer vi raskt til å kaste bort alle illusjoner om at vi skal skåne motpartens sivile.

Jeg vil igjen også påpeke hva situasjonen i Irak er. Mange millioner sivile har sterkt forverret liv, og mange tusen er døde som både direkte og indirekte konsekvenser av våre handlinger. Er dette virkelig greit? Du kan virkelig ikke kalle dette for utilsiktede tap?

Jeg vil også igjen påpeke at i førsteinnlegget uttrykte jeg sterk tvil om disse tankene. Det var ikke et retorisk poeng for å unngå kritikk, det er fordi jeg genuint tviler. Vi har tross alt ødelagt Irak.

Mennesker handler ikke irrasjonelt?

I mars ble et ektepar i Philadelphia arrestert for å ha nektet deres åtte måneder gamle sønn medisinsk hjelp. [...]

I flere land i Afrika blir tusenvis, om ikke titusenvis, av barn torturert og ofte drept som hekser eller besatte, [...]

Det er en kjensgjerning at Jehovas Vitner nekter blodoverføring både til seg selv og sine barn. [...]

I 1997 begikk den religiøse gruppen Heaven’s Gate kollektivt selvmord. De var overbevist om at selvmordet ville frigjøre sjelen deres, slik at den skulle bli tatt opp i et romskip som fulgte etter kometen Hale-Bopp.[...]

Inkvisisjonen forfulgte, torturerte og drepte kjettere, “hekser”, jøder og muslimer fra midten av 1100-tallet til midten av 1800-tallet. [...]

Nazismen plukket opp og videreførte den katolske kirkens århundrelange jødehat. Millioner av jøder ble sporet opp, arrestert, plassert i konsentrasjonsleirer og henrettet. Sigøynere og homofile led ofte samme skjebne. [...]

På midten av 1920-tallet hadde Ku Klux Klan mellom fire og seks millioner medlemmer. [...]

Lokalt i Midtøsten innføres totalitære teokratier og samfunn, hvor mennesker – spesielt kvinner – undertrykkes og mishandles på altomfattende og grusomt vis, eksplisitt på grunn av innholdet i Koranen og Hadith. Homofile henges, voldtektsofre drepes, apostater steines, skolejenter får kastet syre i fjeset og kvinner bankes, piskes og voldtas om de går ute uten mannlig verge.[...]

Trenger jeg å fortsette? Det er ingen tvil om at mennesker kan handle irrasjonelt med store og ofte nesten utenkelige negative konsekvenser for dem det går utover.

Å handle irrasjonelt er ikke å handle mot bedre viten, men å handle på irrasjonelle overbevisninger. Vi vet alle, og ser blant annet fra eksemplene nevnt, at mennesker i høyeste grad kan besitte og handle på irrasjonelle overbevisninger. Foreldre ber til Gud i stedet for å oppsøke lege for barna sine, foreldre nekter barna livsnødvendige blodoverføringer, inkvisitorer torturerte og drepte vantro, utelukkende basert på deres religiøse overbevisning om at dette er det rette å gjøre.
Vis hele sitatet...
Sitat av Wikipedia
Det som er rasjonelt er i samsvar med fornuften. En handling er rasjonell dersom den gir det ønskede resultatet på en ikke-tilfeldig måte. En handlemåte er rasjonell dersom den i en gitt situasjon, i lys av tilgjengelig informasjon, virker som det beste/mest effektive middelet til å nå et fastsatt mål.
Vis hele sitatet...
Sitat av http://no.thefreedictionary.com
irrasjonell ('iɾɑʃunəl)
adjektiv
som strider mot fornuften, uforklarlig en irrasjonell handling
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt ordet på samme måte som wikipedia gjør. Legger man denne bruken av ordet til grunn, står det originale poenget mitt. I hvert eneste ett av tilfellene du trekker fram har menneskene handlet rasjonelt utifra egen virkelighetsforståelse. Du har jo tatt med begrunnelsene selv i flesteparten av eksemplene.

Dette er hele poenget. Ja, de handler irrasjonelt utifra min og din virkelighetsforståelse, men de handler rasjonelt utifra sin egen virkelighetsforståelse. Skal man skjønne noe som helst av hvorfor de handler som man gjør, så man legge til grunn samme premissene som de gjør.

.. og mer spesifikk; dette er grunnen til at jeg konsekvent ser USA og Europa som en entitet, vesten, i originale innlegget og påfølgende svar. Ikke fordi jeg mener det er en spesiell god modell, fordi jeg tror den har særdeles lav forklaringsverdi, men fordi det er sånn man ser oss fra midt-østen. Legger man ikke dette til grunn blir både handlingene og verdenssynet deres absolutt umulig å forstå.
Sist endret av DumDiDum; 23. mai 2013 kl. 20:18.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Grunnen til at vi kaller irregulære tropper for terrorister er utelukkende mangel på respekt og vanlig krigsretorikk -- og slikt skifter som bekjent med vinden.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke slik at vi kaller enhver "irregulær tropp" som kjemper mot oss for terrorister. Terrorist er man når man går til målrettede angrep mot forsvarsløse sivile mennesker. Og islamistene er først og fremst terrorister mot sine medmuslimer.

Sitat av Afasar Vis innlegg
Årsaken til den især mot vesten rettede "terrorisme" er, som utgjør en forverring av en spent spenning på grunn av en aggressiv vestlig presens i form av Israel, en reaksjon på den neokolonialistiske kursen Vesten med USA i spissen, hadde sett seg nødt til på grunn av en stadig mer ressursfattig verden.
Vis hele sitatet...
Man kan lure på om du i det hele tatt leste innlegget mitt. Islamistene har helt klart et problem med Israel, men det er ikke bare Israels apartheid-liknende behandling av palestinere de vil få en slutt på. Problemet er Israels og jødenes eksistens. Jihadistene som sprenger seg selv i fillebiter i et dødelig angrep på et fredelig gamlehjem i en bortgjemt del av Israel er – tro det eller ei – ikke interessert i noen form for sameksistens med jødene. Hverken tilflyttere eller opprinnelig beboere. I følge for eksempel bin Laden er det israelske området gitt til Moses' etterfølgere, og siden dette med rette er muslimene og ikke jødene (som i følge islam har endret Toraen i ettertid), er også området muslimsk, gitt direkte til dem av Gud selv.

Videre er det kunnskapsløst å kalle islamistenes terror en reaksjon på kolonialisme. For det første er som sagt kun en forsvinnende liten brøkdel rettet mot vestlige mål. For det andre, leste du avsnittet om Øst-Timor, hvor muslimske Indonesia annekterte dem og begikk historiens nest mest omfattende folkemord? Hva er vel dette, om ikke kolonialisme av mest bestialske sort?

Det er ingen større kolonialister enn islamistene selv, som ønsker å fremtvinge gjenopprettelsen av det gamle kalifatet, før – i følge mange av dem – resten av verden gjennom global jihad skal underlegges i et verdensomspennende islamistisk imperium med mål å utrydde alle ikke-islamske påvirkninger. Jeg foreslår at du tar deg bryet med å lese litt om qutbismen – blant andre al-Qaidas ideologiske fundament, som et eksempel på konservativ ideologi som salafister og andre holder høyt hevet. Denne beskriver også enhver muslim som avviker i sin tro, selv i små detaljer, som uekte muslim. Det medfører dermed at de er apostater, som i følge Hadith skal drepes.

Sitat av Afasar Vis innlegg
Reaksjonen var og er først og fremst fremtredende i Midtøsten, som ennvidere, som en forsvarsmekanisme typisk hos dette tradisjonsrike folket, har utfoldet seg som en religiøs vekkelse. Selv om reaksjonen og retorikken sirkulerer rundt Islam, betyr det altså på ingen måte at den vestlige verden er fritatt for skyld i konfliktene og den veldig spente situasjonen i disse landene, både innad og mot vesten.
Vis hele sitatet...
Problemet med denne hypotesen – utover at den ikke på noen måte er støttet av bevis, og tvert i mot i stor grad motbevises av hva islamistene selv sier – er at dette fenomenet alltid har vært der. På slutten av 1700-tallet kapret muslimske pirater i regi av de berberske stater (nordafrikanske stater under Det osmanske rike) europeiske skip i Stillehavet, robbet dem for penger og gods og tok besetningen som slaver. Ikke sjelden forsøkte de å få løsepenger for fangene. Thomas Jefferson og John Adams dro for å forsøke å få til en avtale med dem om at de skulle slutte å angripe skipene tilhørende nasjoner de aldri hadde hatt noen form for konflikt med, og som de ikke ønsket krig med. Dette er svaret Jefferson kom tilbake med:

"It was written in their Koran, that all nations which had not acknowledged the Prophet were sinners, whom it was the right and duty of the faithful to plunder and enslave; and that every mussulman who was slain in this warfare was sure to go to paradise."

Resultatet er det vi kjenner som den tripolitanske krig.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg ser du trekker fram det som har skjedd på Bali og Indonesia, og tar enda videre perspektiv enn jeg tok. Det er rimelig åpenbart at det som skjedde på Bali overhodet ikke kan forklares utifra grunnene som trekkes fram i en artikkel hvor jeg eksplisitt sier at jeg skal fokusere på terrorisme mot vesten. Jeg har ingen planer om å forsvare det som skjedde der, og ser ikke helt hvorfor du synes jeg burde heller.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at du burde forsvare Indonesias folkemord – ærlig talt ville jeg blitt forferdet om du hadde gjort det.

Du vil åpenbart ikke innse grunnen til at jeg trekker inn Indonesia. I dine innlegg forsøker du, ved hjelp av feilaktigheter, halvsannheter og et latterlig snevert fokus, å forklare terrorismen som en betimelig respons på vestlig politikk og urettmessig innblanding, i motsetning til et utslag av deres religiøse overbevisning. Som jeg poengterer med blant annet Indonesia, Saudi-Arabia og våte drømmer om kalifatets gjenoppstandelse er dette en fullstendig uholdbar hypotese.

Årsakssammenhengene du foreslår er i all hovedsak oppkonstruerte og tar null hensyn til hva jihadistene selv oppgir.

Videre er det fryktelig kunstig å utelate Bali fra hva du anser som terrorisme mot vestlige mål. Angrepet var tredelt: Først gikk det av en bombe ved det amerikanske konsulatet i Denpasar, før en selvmordsbomber sprengte seg på nattklubben Paddy’s Pub og en bilbombe gikk av utenfor nattklubben Sari Club. Nattklubbene ble utvalgt fordi de var populære steder for vestlige turister, spesielt australiere. Dette gir seg også til syne i dødstallene: Av 202 døde var minimum 156 fra vestlige land – med rom for noen flere, avhengig av hva du regner som vestlig – hvor 88 av dem var australiere. Og motivasjonen var som sagt basert på den australskledede operasjonen for å stoppe det indonesiske folkemordet og sikre øst-timoresisk uavhengighet.

Dette mønsteret kommer til syne hver gang du går litt mer i dybden. De reagerer på tilstedeværelse i Saudi-Arabia, fordi deres religiøse overbevisning tilsier at Koranen og Hadith kommanderer at halvøya skal renses med vold for vantro (som inkluderer svært mange muslimer, om det fortsatt skulle være tvil). De reagerer på vestlige styrker i Afghanistan, ikke på grunn av en bekymring for lokalbefolkningens umiddelbare velvære, for det er ingen som bomber og utsetter dem for vold og lidelse så mye som islamistene selv, men fordi befolkningen skal undertrykkes i et islamofascistisk helvete som det under Taliban.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Når det gjelder både ETA, islamistene og andre terror-grupperinger har man overhodet ingen grunn til å tvile på deres egne begrunnelser.
...
Skal man skjønne hvorfor ETA grep til våpen, og separatistbevegelsene i Nord-Italia er fredelig og demokratisk må¨man rett og slett gå forbi hva de sier, og se på de underliggende forskjellene. Hvorfor handler de som de gjør?
Vis hele sitatet...
Vi er altså så heldige, i mangel av bedre ord, at jihadistene forteller oss dette også: Deres religiøse overbevisning krever det. Det står skrevet i Koranen og Hadith, og det er derfor deres plikt. I tillegg er vantro verdigløst søppel som fortjener den kommende evigheten i helvete (noe som uten overdrivelse presiseres ettertrykkelig omtrent på annenhver side i Koranen), og belønningen for å dø i strid med dem er evig liv i paradis. I Ayatollah Khomeinis ord: “The purest joy in Islam is to kill and be killed for Allah.”

Vi kan også betrakte noe helt dagsaktuelt, nemlig det bestialske kniv- og øksedrapet i Woolwich hvor de, ropende “Allahu akbar!”, hogg i hjel og skar av hodet til offeret, før de dro det ut i gaten til utstilling. Den ene gjerningsmannen kunne fortelle en tilskuer: “But we are forced by the Quran in Sura at-Tauba [Kapittel 9 i Koranen], through many, many ayah [vers] throughout the Quran that say we must fight them as they fight us, an eye for an eye and a tooth for a tooth.”

Problemet med islamistisk fundamentalisme er ikke geografisk, men kulturelt (altså religiøst) bundet. Personen i eksempelet over er britisk statsborger, født og oppvokst i Storbritannia, med nigeriansk etnisk bakgrunn. Alle fire terroristene ansvarlige for bombingen i London i 2005 var født og oppvokst i England med unntak av én som var født på Jamaica før han flyttet til England som femåring.

Ikke alle muslimer faller på en slik bokstavelig forståelse av Koranen og Hadith, akkurat som ikke alle kristne er like fanatiske (selv om det er en åpenbar asymmetri her). Roten til problemet ligger likevel i religionens innhold, og ikke i vestlig politikk. Og den korrekte måten å håndtere situasjonen på vil være helt forskjellig i de to tilfellene. Å snu seg vekk og la dem upåvirket radikalisere hverandre, undertrykke befolkningen, rasere enhver mulighet for positiv samfunnsøkonomisk utvikling og organisere seg bedre, av skyldfølelse og en pervertert form for toleranse, er både å svikte befolkningen i Midtøsten og å håpe at lunta skal slutte å brenne bare vi lar den være i fred. Dette kan, og sannsynligvis vil, få katastrofale konsekvenser.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Denne leken har vi lekt før. Jeg skriver "kan de ha et poeng" og du skriver "har all rett til" når du gjengir meningene mine. Om du konsekvent forandrer ordlyden i setningene jeg skriver til å bli to hakk mer bastante ender du opp med å argumentere mot noen andre enn meg.
Vis hele sitatet...
Du kommer ikke vekk fra at det er et svært ledende spørsmål du stiller. Når du i tillegg begynner innlegget med å si at du skal diskutere to påstander, så begynner spørsmålsformuleringen å virke mer som et retorisk knep enn en reell undring. Men det er klart jeg kan ha mistolket en oppriktig og sterk usikkerhet for å være en påstand, og i så fall kan du tolke min respons som svar på spørsmålet, og alt er i sin skjønneste orden. Så at jeg “argumenterer mot noen andre enn deg” er å strekke det lenger enn troverdigheten holder.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Videre; Collateral damage er ikke det samme som utilsiktede tap. Begrepet innebefatter også den stygge 'akseptable' tap:
Vis hele sitatet...
Begrepet utilsiktet tap er en oversettelse av begrepet collateral damage (se for eksempel norsk Wikipedia). Og for å forhindre eventuelle misforståelser inkluderte jeg det engelske begrepet. Begge begrepene inkluderer “akseptable tap”, som du kaller det; tapene er utilsiktede i henhold til målet med aksjonen. (Men de må være nødvendige og i proporsjon med hensikten for å ikke være krigsforbrytelser – for eksempel er det lett å forstå at et tap på ti sivile for å redde London sentrum fra en atombombe, dersom det ikke finnes bedre muligheter, er et “akseptabelt tap”. Ikke sjelden må man dessverre velge det minste av to onder, her i den virkelige verden.)

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg vil igjen også påpeke hva situasjonen i Irak er. Mange millioner sivile har sterkt forverret liv, og mange tusen er døde som både direkte og indirekte konsekvenser av våre handlinger. Er dette virkelig greit? Du kan virkelig ikke kalle dette for utilsiktede tap?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vil ikke kalle det utilsiktet tap. Jeg vil heller ikke kalle det “collateral damage”. Og igjen er ensidigheten din slående. Ja, jeg er enig i at Irak-krigen ikke kan sies å ha vært en strålende suksess. Men samtidig er det fristende å legge ut i større grad om hvordan tilstanden i Irak var før krigen – med Saddam og Ba’ath-partiets massemord, tortur og massevoldtekter som politisk virkemiddel; tortur av regimekritiske journalister; rettsløse amputasjoner og henrettelser som straff for tyveri og valutaspekulasjon; angrepskrig mot Iran med et mediananslag på 700 000 døde; angrepskrig mot Kuwait som sendte halve befolkningen på flukt; utsulting av egen befolkning til fordel for krigsmaskineri og palasser; folkemord av kurdere med kjemiske våpen som tok livet av opptil 180 000, ødela 4500 landsbyer og sendte en million på flukt; massakre mot protesterende kurdere og shiamuslimer som tok livet av opptil henholdsvis 100 000 og 130 000 mennesker; og et gjennomsnitt, selv med ganske konservative anslag, på over 12 000 drepte sivile hvert år under hele Saddams periode, i tillegg til Irak-Iran-krigen (det er, på ett år alene, opp mot tre ganger så mange som antall sivile koalisjonsstyrkene tok livet av gjennom hele krigen) – men jeg skal la være. For det er nemlig islamistene selv som sørger for å holde Irak i tilstanden det er i nå, all den tid de til stadighet begår målrettede angrep mot sivilbefolkningen i hevntokt og religiøse, sekteriske kamper. Dersom de hadde avsluttet angrepene ville levestandarden og den nasjonale økonomien skutt i været.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har brukt ordet på samme måte som wikipedia gjør. Legger man denne bruken av ordet til grunn, står det originale poenget mitt. I hvert eneste ett av tilfellene du trekker fram har menneskene handlet rasjonelt utifra egen virkelighetsforståelse. Du har jo tatt med begrunnelsene selv i flesteparten av eksemplene.
Vis hele sitatet...
Nei, du har brukt ordet i den mest snevre tolkningen det er mulig å gjøre av teksten du har sitert, og redusert det til et begrep uten reelt innhold. I følge definisjonen du beskriver her er det å handle irrasjonelt en praktisk umulighet. Selv alvorlig schizofrene handler ut fra hvordan de oppfatter verden og hvordan de tror handlingene vil påvirke den, og vil dermed i følge din tolkning handle rasjonelt. Men er det virkelig det man forbinder med en relevant betydning av rasjonalitet og irrasjonalitet? Nei, å handle rasjonelt er å handle på fornuftsbaserte overbevisninger, og å handle irrasjonelt er å handle på irrasjonelle overbevisninger.

Dette er bare et dårlig forsøk på å kamuflere det egentlige temaet, for det er åpenbart for hvem som helst at det vi diskuterer er i hvilken grad terrorhandlingene direkte skyldes deres (irrasjonelle) religiøse overbevisninger, og i hvilken grad de skyldes legitime reaksjoner på vestlig innblanding og utenrikspolitikk. Jeg argumenterer for at religionen islam er en så dominerende årsak at terrorismen islamistene utfører – og den uvirkelige undertrykkelsen og torturen de vil påføre, og påfører, sine medmennesker – ikke ville funnet sted uten den. Du derimot, mener at islam i all praktisk betydning er irrelevant, og at terrorismen skyldes Vestens opptreden. Med andre ord: Vi kan skylde oss selv. Problemet for din del er at du ikke har annet enn ønsketenkning og halvsannheter å støtte konklusjonen din på.
Sitat av Provo Vis innlegg
Problemet med denne hypotesen – utover at den ikke på noen måte er støttet av bevis, og tvert i mot i stor grad motbevises av hva islamistene selv sier – er at dette fenomenet alltid har vært der.
Vis hele sitatet...
Har du lest bin Laden?

I say to you, Allah knows that it had never occurred to us to strike the towers. But after it became unbearable and we witnessed the oppression and tyranny of the American/Israeli coalition against our people in Palestine and Lebanon, it came to my mind.

The events that affected my soul in a direct way started in 1982 when America permitted the Israelis to invade Lebanon and the American Sixth Fleet helped them in that. This bombardment began and many were killed and injured and others were terrorised and displaced.

I couldn't forget those moving scenes, blood and severed limbs, women and children sprawled everywhere. Houses destroyed along with their occupants and high rises demolished over their residents, rockets raining down on our home without mercy.

The situation was like a crocodile meeting a helpless child, powerless except for his screams. Does the crocodile understand a conversation that doesn't include a weapon? And the whole world saw and heard but it didn't respond.

In those difficult moments many hard-to-describe ideas bubbled in my soul, but in the end they produced an intense feeling of rejection of tyranny, and gave birth to a strong resolve to punish the oppressors.

And as I looked at those demolished towers in Lebanon, it entered my mind that we should punish the oppressor in kind and that we should destroy towers in America in order that they taste some of what we tasted and so that they be deterred from killing our women and children.

And that day, it was confirmed to me that oppression and the intentional killing of innocent women and children is a deliberate American policy. Destruction is freedom and democracy, while resistance is terrorism and intolerance.

This means the oppressing and embargoing to death of millions as Bush Sr did in Iraq in the greatest mass slaughter of children mankind has ever known, and it means the throwing of millions of pounds of bombs and explosives at millions of children - also in Iraq - as Bush Jr did, in order to remove an old agent and replace him with a new puppet to assist in the pilfering of Iraq's oil and other outrages.

So with these images and their like as their background, the events of September 11th came as a reply to those great wrongs, should a man be blamed for defending his sanctuary?

Is defending oneself and punishing the aggressor in kind, objectionable terrorism? If it is such, then it is unavoidable for us.

This is the message which I sought to communicate to you in word and deed, repeatedly, for years before September 11th.
Vis hele sitatet...