Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4371
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Hei dere!

Har naturfag time nå, vi skulle "lage" et batteri, så vi blanda Sinksulfat (ZnSO4) med vann og Kobbersulfat (CuSO4) med vann. Læreren sa det ikke var farlig, så vi visste ikke bedre. Vi hadde værken vernebriller eller hansker. Når mange skal gå for å hente det samtidig, så blir det mye søl. Imens vi holdt på drev en kompis og søkte opp stoffet på nettet, så kom han fram til http://www.kptkomet.no/uploads/tx_tc...Sinksulfat.pdf. Etter å ha lest der, så blir jeg jo selvfølgelig litt redd, ettersom meg og mange andre kom i direkte kontakt med stoffet og noen har sikkert klødd seg litt i øyet også..

Er godt mulig jeg er litt paranoid her, men tenkte og spørre her, for å høre hva som kan skje? Er det farlig?

-Affe
Sitat av Affe Vis innlegg
Hei dere!

Har naturfag time nå, vi skulle "lage" et batteri, så vi blanda Sinksulfat (ZnSO4) med vann og Kobbersulfat (CuSO4) med vann. Læreren sa det ikke var farlig, så vi visste ikke bedre. Vi hadde værken vernebriller eller hansker. Når mange skal gå for å hente det samtidig, så blir det mye søl. Imens vi holdt på drev en kompis og søkte opp stoffet på nettet, så kom han fram til http://www.kptkomet.no/uploads/tx_tc...Sinksulfat.pdf. Etter å ha lest der, så blir jeg jo selvfølgelig litt redd, ettersom meg og mange andre kom i direkte kontakt med stoffet og noen har sikkert klødd seg litt i øyet også..

Er godt mulig jeg er litt paranoid her, men tenkte og spørre her, for å høre hva som kan skje? Er det farlig?

-Affe
Vis hele sitatet...
så lenge du eller noen av de andre ikke føler noe ubehag så tror jeg ikke det er så veldig farlig. tror det forsøket jeg gjorde i dag var farligere vi blandet kalium klorat og sukker med morter og tilsatt fint barium peroxid for litt grønn farge vi brukte ikke støvmaske til dette da
True phreak.
Man skal alltid bruke verneutstyr på en lab hvor det oppbevares helseskadelige kjemikalier, uavhengig av om det man jobber med er helseskadelig eller ikke.
Sist endret av Orph; 19. april 2013 kl. 14:07.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Orph Vis innlegg
Man skal alltid bruke verneutstyr på en lab hvor det oppbevares helseskadelige kjemikalier, uavhengig av om det man jobber med er helseskadelig eller ikke.
Vis hele sitatet...
Kan også nevne at dette var i klasserommet. Hun tok med seg utstyret hit fordi labben var opptatt. Men hun utelukka vernebriller, samt hansker. Kan vel være litt skummelt det, med tanke på når vi skal spise her osv senere..
Forsøket i seg selv er relativt ufarlig, men hvis man må nøye forklare elever om å ikke putte kjemikalier i øyne og munnen så skjønner jeg at det kan være farlig med slike forsøk...
Ja, kanskje uforsiktig av naturfagslæreren, men hvem faen stapper fingra i øynene etter de har drevet på med kjemikalier?
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Vittigper Vis innlegg
Ja, kanskje uforsiktig av naturfagslæreren, men hvem faen stapper fingra i øynene etter de har drevet på med kjemikalier?
Vis hele sitatet...
Det kan fort hende noen ikke tenkte seg helt om og kødde seg litt i øyet. Hu sa jo det ikke var noe farlig..
Sitat av Vittigper Vis innlegg
Ja, kanskje uforsiktig av naturfagslæreren, men hvem faen stapper fingra i øynene etter de har drevet på med kjemikalier?
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke elevene sin feil. De er jo på skolen for å lære, og må ha tillit til at læreren har peiling på hva han driver med. Når han sier "det er ikke farlig", skal ikke elevene klandres for å stole på det.
Sitat av Snøbark Vis innlegg
Det er jo ikke elevene sin feil. De er jo på skolen for å lære, og må ha tillit til at læreren har peiling på hva han driver med. Når han sier "det er ikke farlig", skal ikke elevene klandres for å stole på det.
Vis hele sitatet...
Burde man ikke lære unge å tenke selvstendig på skolen først og fremst?
Lære å stille seg kritisk til om læreren faktisk har peiling på hva han driver med?
Det er fort gjort, jeg ser den, men det å anta at noen har rett fordi de er i den "makt-stillingen" blir litt feil i mine øyne.
Sist endret av Cortec; 19. april 2013 kl. 15:02.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Cortec Vis innlegg
Burde man ikke lære unge å tenke selvstendig på skolen først og fremst?
Lære å stille seg kritisk til om læreren faktisk har peiling på hva han driver med?
Det er fort gjort, jeg ser den, men det å anta at noen har rett fordi de er i den "makt-stillingen" blir litt feil i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Vi søkte det jo opp, men det var jo etter/imens vi holdt på. Jeg mener en lærer bør vite hva hu holder på med. Tenke mer sikkerhet!
Jeg er selv naturfagslærer og noe av det føste jeg innprenter hos elevene mine er at alle stoffer på naturfagsrommet skal behandles med den samme respekten. Det er samme om det er kobber eller natrium. Man bruker alltid verneutstyr når man holder på, man spiser ikke på naturfgsrommet, man smaker ikke på noe og gnir seg ikke i øynene.

Naturfag skal ikke være farlig, men det er jo heller ikke helt risikofritt. Elevene skal jo bruke potensielt farlige stoffer for å lære. Blir virkelig ikke det samme å gjøre det virtuelt. Det er som en bil. Med en idiot bak rattet er det jo et masseødeleggelsesvåpen.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg er selv naturfagslærer og noe av det føste jeg innprenter hos elevene mine er at alle stoffer på naturfagsrommet skal behandles med den samme respekten. Det er samme om det er kobber eller natrium. Man bruker alltid verneutstyr når man holder på, man spiser ikke på naturfgsrommet, man smaker ikke på noe og gnir seg ikke i øynene.

Naturfag skal ikke være farlig, men det er jo heller ikke helt risikofritt. Elevene skal jo bruke potensielt farlige stoffer for å lære. Blir virkelig ikke det samme å gjøre det virtuelt. Det er som en bil. Med en idiot bak rattet er det jo et masseødeleggelsesvåpen.
Vis hele sitatet...
Vi hadde først en sånn lærer, tok alt forsiktig og tenkte på sikkerheten. Han pleide som oftest/alltid å blande inn de eventuelle løsningene selv for sikkerhets skyld, vet ikke om det er vanlig . Etter påske fikk vi ny lærer..
Sitat av Affe Vis innlegg
Det kan fort hende noen ikke tenkte seg helt om og kødde seg litt i øyet. Hu sa jo det ikke var noe farlig..
Vis hele sitatet...
Ketchup er heller ikke farlig, men sikkert ikke noe suksess å gni i øynene for det..Tenke selv!
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Hygge Vis innlegg
Ketchup er heller ikke farlig, men sikkert ikke noe suksess å gni i øynene for det..Tenke selv!
Vis hele sitatet...
Nei, men du sitter vel ikke å vurderer hver gang du skal gni deg i øyet om du har tatt på noe som tilsynelatende kan være farlig.
Jeg må likevel være enige med flere her. Man bruker da hodet når man holder på. Hun burde muligens opplyst om hvordan stoffene skulle behandles, men er ikke det selvsagt når man har naturfag? Tilbake til bilanalogien; Det er da ikke slik at en som øvelseskjører trenger å informeres om at man skal holde fartsgrensene? Gjetter på at dere har fått en generell innføring i hvordan man opptrer rundt stoffer i naturfagen som en del av opplæringen?

Edit: Ser at dere ikke brukte vernebriller. Det kan man argumentere for at dere burde.
Sist endret av Halalgeir; 19. april 2013 kl. 18:03.
True phreak.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg må likevel være enige med flere her. Man bruker da hodet når man holder på. Hun burde muligens opplyst om hvordan stoffene skulle behandles, men er ikke det selvsagt når man har naturfag? Tilbake til bilanalogien; Det er da ikke slik at en som øvelseskjører trenger å informeres om at man skal holde fartsgrensene? Gjetter på at dere har fått en generell innføring i hvordan man opptrer rundt stoffer i naturfagen som en del av opplæringen?

Edit: Ser at dere ikke brukte vernebriller. Det kan man argumentere for at dere burde.
Vis hele sitatet...
Det grunnleggende prinsippet i HMS er at man aldri skal gå utifra at noen skjønner noen ting. Alt skal legges til rette for å minimere antall hendelser.

Det er ikke alle som skjønner forskjellen mellom NaCl og NaOH. Bilanaologien din fungerer svært dårlig når man snakker om ungdommer som ikke kan antas å engang ha en grunnleggende forståelse for hva det er de holder på med. Det er mer som å slenge en toåring alene ut i trafikken; Toåringen skjønner ikke nødvendigvis at bilene er farlige.
Sist endret av Orph; 19. april 2013 kl. 18:29.
Sitat av Orph Vis innlegg
Det grunnleggende prinsippet i HMS er at man aldri skal gå utifra at noen skjønner noen ting. Alt skal legges til rette for å minimere antall hendelser.

Det er ikke alle som skjønner forskjellen mellom NaCl og NaOH. Bilanaologien din fungerer svært dårlig når man snakker om ungdommer som ikke kan antas å engang ha en grunnleggende forståelse for hva det er de holder på med.
Vis hele sitatet...
Enig, men en eller annen plass må det gå en grense. Når man først har hatt opplæring i bruk av noe kan man jo ikke ha ny opplæring hver gang man skal bruke dette. Man kan jo ikke gå ut i fra at folk ikke kan læres opp til trygg bruk av kjemikalier. Med det prinsippet må man jo fjerne 30% av alle naturfagsforsøk i kjemi. Enormt mange av alle stoffene på et naturfagsrom innebærer jo en risiko.

Nå vet jeg ikke hvor gammel TS er og heller ikke hva som har blitt gitt av opplæring i denne aktuelle situasjonen så det er vanskelig å være bastant.

Vernebriller burde de uansett hatt.
True phreak.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Enig, men en eller annen plass må det gå en grense. Når man først har hatt opplæring i bruk av noe kan man jo ikke ha ny opplæring hver gang man skal bruke dette. Man kan jo ikke gå ut i fra at folk ikke kan læres opp til trygg bruk av kjemikalier. Med det prinsippet må man jo fjerne 30% av alle naturfagsforsøk i kjemi. Enormt mange av alle stoffene på et naturfagsrom innebærer jo en risiko.

Nå vet jeg ikke hvor gammel TS er og heller ikke hva som har blitt gitt av opplæring i denne aktuelle situasjonen så det er vanskelig å være bastant.

Vernebriller burde de uansett hatt.
Vis hele sitatet...
Vernebriller og labfrakk, eventuelt hansker (ikke like kritisk) er passende labutstyr. Det riktig som du sier, et sted går grensen mellom fornuft og vanvidd: Man skal ikke behøve å kurse noen mer enn èn gang, men verneutstyret må fortsatt være på plass.

Jeg har vært på en del bedriftsbesøk opp gjennom årene (oljeindustrien), og enkelte er så ekstreme at vi må ha på hjelm og vernebriller selv når vi sitter på møterommene. Jeg var på Labuan (rett utenfor Borneo i Sør-øst Asia) for en måneds tid siden og besøkte Schlumberger (serviceselskap) med klassen, og de leide heller inn taxier til hele klassen enn å bare leie en buss, fordi ingen av bussene der hadde setebelter (merk: Vi skulle transporteres tre kilometer), og sjåførene de brukte ville fått sparken dersom vi ikke brukte setebelter. Så noen er mer pirkete på HMS enn andre.
Sist endret av Orph; 19. april 2013 kl. 19:18.
Sitat av Affe Vis innlegg
Nei, men du sitter vel ikke å vurderer hver gang du skal gni deg i øyet om du har tatt på noe som tilsynelatende kan være farlig.
Vis hele sitatet...
Det har jo med konsentrasjonen å gjøre også. Det databladet du linker til omtaler 95 - 100% sinksulfat. Regner med at du kun hadde en løsning tilgjengelig.

Edit: Linken din snakker altså om sinksulfat i fast form, ikke i løsning. Det er nok en ganske stor forskjell der.
Sist endret av FrittTheBandit; 19. april 2013 kl. 19:33.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Det har jo med konsentrasjonen å gjøre også. Det databladet du linker til omtaler 95 - 100% sinksulfat. Regner med at du kun hadde en løsning tilgjengelig.

Edit: Linken din snakker altså om sinksulfat i fast form, ikke i løsning. Det er nok en ganske stor forskjell der.
Vis hele sitatet...
Vi fikk det i fast form, så blanda vi det med vann selv...
En vikting ting å huske på med VGS-elever er at selv om de er oppegående og intelligente, så har de generelt ikke like god impulskontroll som eldre.. det betyr at fullstendig idiotiske ting skjer rimelig mye oftere enn andre steder...

.. så ja, man må faktisk ta høyde for at to stykker plutselig begynner å krangle og den ene kaster hva han/hun har i nærmeste reagensglass på den andre personen. Det skjer ikke ofte, men mer enn ofte nok til at man faktisk må ta høyde for det. Siden øyer er særdeles mye vanskeligere enn alt annet å reparere skal vernebriller være 100% obligatorisk hele tiden.

.. på den annen side er jeg også veldig kritisk til sikkerhetshysteriet rundt naturfags-lab'ene. Hjemme har vi plumbo, vaskemiddel, eddik, konsentrert chilli og hvitløk (ta det i øynene du!) og alt mulig andre ting som er livsfarlige.. men som det går absolutt helt greit å ha framme.. fordi driver ikke å putter dem i øynene i hytt og pine. Vi tenner opp grillen med tennvæske.. ofte med å stikke en fyrstikk inn blant det tennvæske-dampene kullet. Vi gjør ting som "kan være farlige" hver eneste dag; og det går helt greit... men hvis noe "kan være farlig" på naturfagslab'en er det plutselig fullstendig krise.

Husker jeg var rimelig forbanna på rektoren min et par ganger over hva jeg ikke fikk lov til iallefall.
Men uansett er det nå ikke så veldig giftig, hvis det er spist/drukket! Det står i faktabladet, som Affe lenket til, at LD50 dose oralt er 2150 mg/kg kroppsvekt. Dette betyr at 50% av rotter dør av 2,15 g/kg kroppsvekt. Hvis vi forutsetter at mennesket tåler like mye/lite av stoffet som rotter, og personen veier 100 kg. Etter å ha spist 215 g sinksulfat, vil det være 50% mulighet til at h*n stryker med. Hvis du veier 50 kg, 107,5 g. Tror neppe noen i klassen din ville spise over 100 g med sinksulfat, eller?!?!? Og hvis dere er redd dere har fått det i øyet, hadde dere merket det fort (som tidligere nevnt). Og hadde dere da skyllt øyet, hadde det antageligvis gått helt fint av seg selv. Men selvsagt burde dere da ha kontaktet lege!
Stakkars lærer som må være så firkantet for at elevene skal forstå.
Sitat av Orph Vis innlegg
Vernebriller og labfrakk, eventuelt hansker (ikke like kritisk) er passende labutstyr. Det riktig som du sier, et sted går grensen mellom fornuft og vanvidd: Man skal ikke behøve å kurse noen mer enn èn gang, men verneutstyret må fortsatt være på plass.

Jeg har vært på en del bedriftsbesøk opp gjennom årene (oljeindustrien), og enkelte er så ekstreme at vi må ha på hjelm og vernebriller selv når vi sitter på møterommene. Jeg var på Labuan (rett utenfor Borneo i Sør-øst Asia) for en måneds tid siden og besøkte Schlumberger (serviceselskap) med klassen, og de leide heller inn taxier til hele klassen enn å bare leie en buss, fordi ingen av bussene der hadde setebelter (merk: Vi skulle transporteres tre kilometer), og sjåførene de brukte ville fått sparken dersom vi ikke brukte setebelter. Så noen er mer pirkete på HMS enn andre.
Vis hele sitatet...
Men nå er det jo ingen nyhet at oljebransjen er helt ekstrem på dette, så å ta utgangspunkt her når vi snakker om naturfagstimer er litt urimelig.

Kan jo nevne et par andre HMS-regler som må etterfølges i et par selskaper i bergen:

- Det er forbudt å kjøre med nesen først inn når man parkerer.

- En skal holde i gelenderet når man går i trappen.

Prøv å få ung.skole elever til å alltid holde seg fast når de går i trapper, og se hvor mye respekt de får for reglene dine.

Når man har med såpass unge individer å gjøre så kan man ikke være så overdrevent katastrofemaksimerende, da blir man aldri i livet tatt seriøst.
True phreak.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Men nå er det jo ingen nyhet at oljebransjen er helt ekstrem på dette, så å ta utgangspunkt her når vi snakker om naturfagstimer er litt urimelig.

Kan jo nevne et par andre HMS-regler som må etterfølges i et par selskaper i bergen:

- Det er forbudt å kjøre med nesen først inn når man parkerer.

- En skal holde i gelenderet når man går i trappen.

Prøv å få ung.skole elever til å alltid holde seg fast når de går i trapper, og se hvor mye respekt de får for reglene dine.

Når man har med såpass unge individer å gjøre så kan man ikke være så overdrevent katastrofemaksimerende, da blir man aldri i livet tatt seriøst.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er klar over at de er litt ekstreme. Det var derfor jeg sa "enkelte er så ekstreme (...)".

Alt jeg egentlig argumenterte for, var at verneutstyr skal brukes på lab der det oppbevares potensielt skadelige kjemikalier. Gode vaner er viktig å innføre tidlig.

Jeg har selv hatt lab på videregående (som lærer, altså), og der jeg underviste var alle inneforstått med at labfrakk og briller var obligatorisk til enhver tid.
Et klassisk tilfelle av placebo effekten, man forventer at å søle et "kjemikalie" på seg er skadelig, og da begynner man å tolke sanser fra kroppen som å stamme fra dette, noe som bare videre forsterker følelsen.