Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1250
Nå lurer jeg forferdelig, hvor i Norge kan en gå for å lære å programmere Perl/CGI? Har litt lyst til å jobbe videre med dette.

Noen som har erfaringer med skoler, eller litt om hvordan det er å jobbe med slikt (programmering generelt)?

På forhånd takk
(ps: fant ingen kategori som passer bedre en "vanlig diskusjon")
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
nå er det vel ytterst få steder man kan lære perl/cgi, om jeg ikke tar helt feil.
forøvrig har NITH ihvertfall programmering og datateknikk

(java, sql, etc..)
finner ingen fag på NTNU som omhandler perl/cgi spesifikt.

Du har overskriften utdannelse innen programmering. Poenget som jeg ser det er å lære seg å programmere skikkelig, og da er det relativt uvesentlig hvilket språk man begynner med. F.eks i programmering GK som jeg tar nå bruker vi java, men vi kunne like gjerne brukt C eller et annet språk siden vi ikke benytter noen av de tingene java er bra til (ennå).

Om man først har selve programmeringsteknikken inne er det ikke veldig store problemer å lære seg et annet. Det er kun snakk om forskjeller i syntax. (så lenge du skal lære et språk av lik type, å gå fra objektorientert til imperativt (eller motsatt vei) blir nok litt mer slitsomt)
Tror nok det beste er å lære seg mer "kommerse" programmeringsspråk på en læreinstitusjon, da skal det gå greit å lese seg til perl selv på en helg eller to.
Har gått dataingeniør-linja ved HiVE og nå ved HiS, det går i Java, og det er et bra og grunnleggende språk.
Ellers vet jeg at de i år begynte med et nytt fag ved HiVE (Et el. annet navn med IT--) som har en mye større andel programmering (og da mye web-programmering etc) og rent data-innhold. Istedetfor dataing. som har store mengder matte, fysikk og annet koselig stoff.
Har hørt en del bra om dette faget av noen som går der.
Lær deg simula eller c++, så tar du de andre språka med venstre lillefinger etterpå.